تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

مقاله کامل برای آموزش آمادگی هنگام وقوع زمین لرزه و بعد از آن

ایمن بودن در خانه به هنگام وقوع زلزله

۱- داخل خانه بمانید.

ممکن است هنگام زلزله وسوسه شوید که به بیرون از خانه فرار کنید. اما بهتر است به جای رفتن به بیرون، یک مکان امن در داخل خانه پیدا کنید.

۲- اقدامات ایمنی را رعایت کنید.

در صورت امکان اقدامات ایمنی را قبل از اینکه زلزله شدید‌تر شود، رعایت کنید. رعایت این ایمنی‌ها در آشپزخانه مهم‌تر است؛ زیرا هنگام وقوع زلزله ممکن است در آشپزخانه خطرات جدی مانند آتش‌سوزی رخ دهد.

تکفارس آی آر

مهم‌ترین اقدام، خاموش کردن اجاق گاز است؛ زیرا همان طور که گفته شد می‌تواند باعث آتش‌سوزی شود.

اگر در نزدیکی یک شمع روشن قرار دارید، سعی کنید آن را خاموش کنید.

۳- روی زمین بخوابید.

امن‌ترین مکان هنگام وقوع زلزله کف زمین است. با این حال به صورت صاف روی زمین نخوابید بلکه روی دست‌ها و زانو‌های خود بخوابید.

این موقعیت سینه‌خیز به دو دلیل بهترین موقعیت قرارگیری بدن به هنگام وقوع زلزله است. اول اینکه به شما فرصت می‌دهد در صورت نیاز حرکت کنید و دوم اینکه با این کار می‌توانید خود را از خطر سقوط اجسام در امان نگه دارید.

www.takfars.ir

۴- یک مکان امن پیدا کنید.

بهترین مکان به هنگام وقوع زلزله زیر یک میز است. یک میز می‌تواند از شما در برابر سقوط اجسام محافظت کند.

سعی کنید از آشپزخانه دور بمانید. همچنین سعی کنید از شومینه، لوازم برقی بزرگ، شیشه و مبلمان‌ سنگین دور بمانید؛ زیرا هر کدام از این‌ها می‌توانند به شما آسیب برسانند. اگر نمی‌توانید زیر یک میز بروید، به سمت دیواری در داخل خانه بروید و سر خود را بپوشانید.

در صورت امکان در ساختمان‌های بزرگ سعی کنید از پنجره‌ها و دیوار‌های خارجی دوری کنید. همچنین از آسانسور استفاده نکنید. در ساختمان‌های قدیمی و در طبقه‌های بالاتر باید بیشتر مراقب باشید و نباید به هنگام وقوع زلزله از طبقه‌ای به طبقه دیگر بروید.

راهرو مکان امنی برای پناه گرفتن نیست. ممکن است در یک راهرو نیز در اثر سقوط اجسام آسیب ببینید.

۵- اگر مکان خوبی پیدا کردید، همان جا بمانید تا زلزله تمام شود.

به یاد داشته باشید که بیشتر زلزله‌ها، پس‌لرزه نیز دارند.

اگر میزی که زیر آن هستید، بر اثر زلزله حرکت کرد، شما نیز با آن حرکت کنید و سعی کنید زیر میز بمانید.

۶- اگر هنگام وقوع زلزله در تخت خواب هستید، همان جا بمانید.

شما آنجا بیشتر در امان هستید تا اینکه بخواهید به جای دیگری بروید، به ویژه اگر هنوز خواب آلود هستید. اگر حرکت کنید ممکن است به راحتی دست و پای خود را به خاطر شیشه‌های شکسته روی زمین ببرید.

تک فارس

۷- چه زیر سرپناهی باشید و چه نباشید سعی کنید از سر و صورت خود محافظت کنید.

برای مثال یک بالش می‌تواند سپر خوبی برای سر شما باشد. با این حال اگر زلزله در حال تشدید است، وقت خود را برای یافتن یک سپر هدر ندهید. همچنین برای یافتن سپر سرپناه خود را ترک نکنید.

۸- سعی کنید خونسردی خود را حفظ کنید.

به یاد داشته باشید که انسان در آرامش تصمیمات عاقلانه‌تری می‌گیرد. زمانی که دستپاچه هستید، نمی‌توانید بهترین تصمیمات را برای حفظ ایمنی خود و دیگران اتخاذ کنید.

مقابله با پیامد‌های زلزله مانند پس لرزه

پس از زلزله آتش روشن نکنید.

اگر برق قطع شده، ممکن است وسوسه شوید که آتش روشن کنید و ممکن است به خاطر نشت لوله گاز در اثر زلزله، با یک جرقه کل خانه آتش بگیرد. به جای آن بهتر است از یک چراغ قوه استفاده کنید.

به صدمات وارده به خود و دیگران رسیدگی کنید.

صدمات بزرگ عبارتند از آسیب به سر، شکستگی استخوان یا بریدگی‌های عمیق.

آسیب‌های وارده به خانه و ساختمان را چک کنید.

T A K F A R S

اگر فکر می‌کنید خانه جای امنی برای ماندن نیست و به دیوار‌ها صدمه وارد شده و ممکن است بر روی سرتان فرو ریزد، به سرعت از خانه خارج شوید.

زیرساخت‌های خانه را بررسی کنید.

در اطراف خانه راه بروید و به دنبال مشکلاتی مانند نشت گاز، نشت آب و مشکلات الکتریکی باشید.

از مسئولان شهر درباره آب و فاضلاب سؤال کنید.

برای اطمینان از سالم بودن آب آشامیدنی باید از مسئولان سؤال کنید. احتمالاً اطلاعات مربوط به این موضوع در رادیو یا تلویزیون منتشر می‌شود. علاوه بر این باید مطمئن شوید که به خطوط فاضلاب صدمه‌ای وارد نشده باشد.

۶- مواد مضر را پاک کنید. اگر چیزی در خانه ریخته که خطرناک است، باید به سرعت پاک شود. به عنوان مثال مواد تمیز کننده می‌توانند خطرناک باشند، به ویژه اگر با هم مخلوط شوند. همچنین اگر دارویی روی زمین ریخته، به سرعت آنجا را تمیز کنید.

۷- از جاده ها دور بمانید. جاده‌ها باید برای رفت‌وآمد اتومبیل‌های اورژانس باز باشد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر