تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

مقاله چند صفحه ای تحقیقی درباره ترک سیگار

image مقاله چند صفحه ای تحقیقی درباره ترک سیگار

هنگامی‌که از مردم می‌پرسم درباره اثرات سیگار روی سلامت خود چه تصوری دارند، رایج‌ترین پاسخ آن‌ها سرطان ریه است. این احتمال وجود دارد، زیرا سرطان ریه یکی از اولین و بزرگ‌ترین یافته‌های بهداشتی مرتبط با سیگار است که می‌تواند برای سلامت شما خطرناک باشد. اما از آن زمان تا به حال، دریافتیم که خطرات ناشی از سیگار بسیار فراتر از سرطان ریه است و همه‌ی بخش‌های بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. سیگار خطر ابتلا به این بیماری‌ها را افزایش می‌دهد:

بیماری قلبی

بیماری‌های ریوی مانند آمفیزم و COPD، که تنفس را مشکل می‌کند.

سکته مغزی

تکفارس آی آر

سرطان‌های دهان، گلو، مری، معده، روده بزرگ، راست روده،کلیه‌ها، مثانه، کبد، پانکراس،دهانه رحم

سرطان خون

دیابت

عفونت ریه مثل پنومونی

آنوریسم، که می‌تواندبه خونریزی کشنده منجر شود.

www.takfars.ir

داشتن مشکلات بارداری و یا زایمان و تولد یک نوزاد نارس

این فهرست طولانی و وحشتناک است، اما برخی از مردم هنوز متوجه نیستند که با مصرف سیگار، خود را در معرض چه خطراراتی قرار می‌دهند.

برخی از افراد تصور می‌کنند که با مصرف سیگار برگ، قلیان یا جویدن تنباکو امنیت دارند، اما این انواع سیگار هم می‌تواند اعتیاد‌آور و مخرب سلامت باشد. بسیاری از مردم فکر می‌کنند تا زمانی که شما دود را به‌طور کامل تنفس نکنید، سالم هستید.

متاسفانه، نیکوتین و بسیاری از مواد شیمیایی مضر موجود در دود به‌طور مستقیم از طریق عروق خونی موجود در دهانتان، جذب جریان خون می‌شود. در واقع نیازی نیست، تمام این دود را استنشاق کنید تا آسیب ببینید. مادامی که دود از دهانتان خارج می‌شود، در معرض خطر هستید.

حتی اطرافیتان هم ایمن نیستند. مطالعات نشان داده‌اند که قرار گرفتن در معرض دود سیگار می‌تواند شما را در معرض خطر برخی از بیماری‌ها ناشی از مصرف سیگار قرار دهد.

مواد شیمیایی موجود در سیگار می‌تواند حتی به محصولاتی مانند فرش و پرده، به‌مرور زمان آسیب بزند؛ که دود دست سوم نامیده می‌شود و می‌تواند به کودکان و دیگر افرادی که با شخص سیگاری زندگی می‌کنند، حتی ساعت‌ها پس از مصرف سیگار، آسیب برساند.

گرچه ممکن است تصویری ناامید‌کننده برای فرد سیگاری بوجود آمده باشد، اما خبر خوب این است که بسیاری از آن‌ها قابل جبرانند. به‌عنوان مثال، خطر ابتلا به سرطان، با قطع مصرف سیگار کاهش می‌یابد.

حتی اگر در حال حاضر به سرطان ریه مبتلا هستید. هر چه زودتر سیگار کشیدن را ترک کنید، میزان خطر ابتلا در شما پایین‌تر می‌آید، اما هیچ‌وقت دیر نیست و این فقط در مورد سرطان است. در مورد تمام عوارض سلامت دیگر چه؟ آنچه برایتان اتفاق می‌افتد:

ضربان قلب وفشارخون، که به دلیل سیگار تحت فشار قرار داشتند، بلافاصله شروع به برگشت به حالت عادی می‌کنند.

در عرض چند ساعت، سطح مونوکسید کربندر خون شما شروع به کاهش می‌کند، اکسیژن رسانی به اندام‌های بدن را برای خون رسانی آسان‌تر می‌سازد.

تک فارس

ظرف چند هفته، گردش خون را بهبود می‌بخشد و تولید خلط، که به معنی سرفه و خس خس است، کمتر می‌شود.

سلول‌های دهان و زبانتان بازیابی می‌شوند،شما می‌توانید طعم و بوی غذاها را بهتر بفهمید.

چند ماه پس از ترک سیگار، متوجه خواهید شد که ریه‌های شما به‌طور چشم‌گیری بهتر کار می‌کنند. به‌راحتی نفس می‌کشید و در طی ورزش کمتر به نفس نفس می‌افتید.

چند سال از ترک سیگار، از شر خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیگر بیماری‌های مزمن به‌طور چشمگیری خلاص می‌شوید.

ترک سیگار می‌تواند یک راه طولانی باشد، اما همان‌طور که می‌بینید، ارزشش را دارد. صادقانه بیاندیشید، غیرممکن است که سیگاری باشید و سالم بمانید. کمتر بیمار شدن، امکان بازی با بچه‌هایتان در زمین بازی، این‌که چند سال بیشتر از عمرتان را با عزیزانتان سپری می‌کنید و تمام دلایل دیگر، ارزش این سختی را دارد که سیگار کشیدن را برای داشتن یک زندگی خوب ترک کنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر