تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

معرفی خوراکی هایی که نباید با هم خورده شوند

ماست و ماهی؛ یک ترکیب نامناسب

طب سنتی چهار مرحله هضم را برای غذاها تعریف میکند و درنهایت معتقد است غذا با گذراندن این مراحل هضم تبدیل به بافت های بدن یعنی پوست، گوشت، خون و… می شود. اگر این مراحل هضم کامل و درست نباشند، این غذاها باز هم تبدیل به بافت های بدن می شوند؛ با این تفاوت که بافت خوب، سالم، کامل و شفافی که باید، به وجود نمی آید؛ به عنوان مثال، پوستی درست می شود که کدر است و به زیبایی و شفافی یک پوست سالم نیست. این اتفاق به خاطر فضولاتی است که در بافت باقی مانده و مراحل هضم به خوبی طی نشده است. هرچه غذا طبع سردتری داشته باشد، بیشتر مشکل ساز می شود. خوردن ماست که طبع سردی دارد، همراه ماهی که آن هم در میان گوشت ها سردترین طبع را دارد، باعث تولید خلط خام زیادی در بدن می شود و درنهایت بافت های تازه بدن- آن طور که باید و شاید- زیبا، شفاف و سالم نخواهند بود.

تن ماهی را با تخم مرغ نخورید

آیا شما هم تابه حال یک بار روی تن ماهی تان تخم مرغ شکسته اید. یا شاید عادت دارید نیمروی تان را با نان و پنیر میل کنید، یا مخلوطی از گوشت گوسفند و گوساله را در خورش های تان بریزید؛ اما خوب است بدانید هیچ کدام از اینها نه تنها ترکیبات خوبی نیستند که حتی طب سنتی آن ها را منع کرده است. درحقیقت غذاهای مختلف در طب سنتی به دسته های مختلفی تقسیم شده اند که در آن میان خوردن سه دسته از غذاها با هم به شدت منع شده است:لبنیات، تخم مرغ و گوشت ها؛ یعنی هیچ کدام از این غذاها را (دو به دو یا هر سه را با هم) مصرف نکنید؛ چون هرکدام از آن ها یک غذای کامل هستند؛ حتی برای مرینیت (مزه دار) کردن ماهی و بعضی گوشت ها آن ها را در تخم مرغ نخوابانید.

ماست و خیار در زمستان قدغن

تکفارس آی آر

ماست و خیار که این روزها پای ثابت مهمانی های مان است قبلا به عنوان یک تجویز طبی، در همین منطقه آب وهوایی ایران مورد استفاده قرار می گرفت؛ اما مصرف آن در تمام فصول رایج نبوده است؛ بلکه در تابستان ها آن هم به عنوان یک غذا مصرفش توصیه می شده و هاضم آن (موادی که به هضم کمک میکنند) آویشن، زنیان و نعناع و مصلحش مربای زنجبیلیا سایر مرباهای گرم مثل مربای هویج (که داخل ماست میریزند) است. ماست و خیار و آب‏دوغ خیار در مناطقی مثل کرمان، سمنان، یزد و… که آب وهوای گرم و خشکی دارند و مردم در تابستان دچار کمبود مایعات می شوند به عنوان ناهار یا شام مصرف می شد. این خوراکی را با مقداری کشمش و گردو همراه می کردند تا کمی طبعش گرم تر شود.

چای را با چی بخوریم؟

همه ما می دانیم که زمستان ها چقدر چای و دارچین می چسبد؟ تابستان ها هم چای و آب لیمو یا چای و نعناع، اما به نظرتان بهترین چاشنی چای چیست؟ اصلا بهتر است چای سیاه بنوشیم یا چای سبز؟

به تشخیص طب سنتی، چای سیاه طبع نسبتا سردی دارد و مصلحش برای افراد گرم مزاج شیر است؛ درواقع این افراد باید چای را در شیر دم کنند. شیرچای یک نوشیدنی خوش طعم و مقوی است؛ اما مصلح چای سیاه برای کسانی که طبع سردی دارند ادویه های گرم مثل زنجبیل، دارچین، هل و زعفران است.

برعکس چای سیاه، طبع چای سبز و قهوه، گرم و خشک است و نیاز به مصلح دارند؛ همچنین افرادی که خشک مزاج یا گرم مزاجند اصلا نباید در مصرف چای سبز و قهوه زیاده روی کنند؛ زیرا با مشکلاتی مثل یبوست، خشکی و خارش پوست و… مواجه خواهند شد؛ البته اگر بخواهید نوشیدنی درست کنید که با همه طبع ها سازگار باشد، توصیه می کنیم این نوشیدنی هندی را امتحان کنید:چای را با شیر، زنجبیل و قدری عسل دم کنید. به این ترتیب که به ازای هر یک لیوان شیر، یک قاشق مرباخوری سرخالی چای خشک، نصف قاشق مرباخوری پودر زنجبیل یا به اندازه دو بند انگشت زنجبیل تازه و یک قاشق مرباخوری عسل را مخلوط کنید و روی شعله ملایم بگذارید تا به تدریج جوش بیاید و چای رنگ بیندازد. این نوشیدنی به خاطر زنجبیل کلسیم خوبی دارد و با تحریک عروق خونی دستگاه گوارش، جذب کلسیم را افزایش می دهد.

www.takfars.ir

متخصصان طب سنتی معتقدند، خوردن چند نوع میوه با هم خوب نیست و بهتر است فرد یک نوع میوه میل کند؛ البته مصرف هم زمان میوه هایی مثل پرتقال و نارنگی که از یک خانواده هستند مشکل کمتری ایجاد میکند؛ اما خوردن خیار به تنهایی، به خصوص در فصل سرد می تواند باعث مشکلاتی مثل نفخ و سوءهاضمه و در معده های مرطوب باعث ترش کردن، رخوت و سستی، خواب آلودگی و اختلال حافظه شود. یکی از ساده ترین و البته معمول ترین مصلح خیار، نمکاست؛ به عنوان مثال، موز که می تواند یبوست ایجاد کند، بهتر است به صورت حلقه حلقه، مقداری عسل یا شکر روی آن ریخته و میل شود یا بعد از خوردن آن مقداری نمک میل شود.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر