تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

مصاحبه ای خواندنی با خواننده معروف حمید حامی

image مصاحبه ای خواندنی با خواننده معروف حمید حامی

سال ۱۳۹۵ نیز برای حامی سال پرکاری است و از ابتدای سال با کنسرت‌های شهرستان، خود را برای اجرای ۲۸ اردیبهشت تهران آماده می‌کند.

به بهانه بازگشت مجدد حامی به دنیای موسیقی و کنسرت پیش‌رو با این خواننده مستعد گفتگویی انجام دادیم.

*شما بعد از پنج سال دوری از صحنه مجددا با موسیقی آشتی کردید. دلایل عدم حضورتان چه بود؟

هر چند گفتن آن تکرار مکررات است. یک سری اتفاقات روحی و روانی برایم افتاده بود. در ابتدا یکی از مشکلاتم فشار روانی حاصل از کیفیت صدایم بود که باعث شد خیلی از لحاظ روحی افت کنم. از طرفی یک مورد کلاهبردای هم برایم اتفاق افتاد (که هنوز هم پرونده‌ام به نتیجه نرسیده) این مورد برای یک هنرمند که عمرش و زندگی‌اش را در هنر گذاشته و سرمایه‌گذاری کرده و برای به دست آوردن لوازم راحتی زندگی سختی زیادی می‌کشد قابل تحمل نبود.

تکفارس آی آر

فشار روانی حاصل از آن کلاهبرداری ، شروع این دوری بود و هر روز بدتر شد و افت روانی و عدم اعتماد به نفس من را به دنبال داشت. خودم را کامل باخته بودم ولی بعد از پنج سال اتفاقات معجزه‌آسایی افتاد و لطف خداوند شامل حال من شد؛‌ یک سری درها به روی من باز شد و فاکتورهای منفی که در زندگی‌ام بود،‌ حذف شد.
اعتماد به نفس از دست رفته‌ام را دوباره به دست آوردم و به روی صحنه برگشتم. در دیماه ۱۳۹۴، چهار اجرا داشتم یک برنامه، ارگانی بود و دو کنسرت و یک برنامه که در جشن موسیقی ما برگزار شد. اولین اجرایم به همراه رضا تاج بخش با حضور مفاخر موسیقی ایران از جمله استاد حسین علیزاده بود،‌که برای من افتخار بزرگی محسوب می‌شود. این اجراها باعث شد که روحیه‌ام را کامل به دست آورم و دوباره احیا شوم. بماند که در این پنج سال به طور معجزه‌آسایی از بابت شناخته‌شدن عمومی و شناخته‌شدن آثارم میان مردم اتفاقات عجیبی برایم افتاد،‌که خودم باورم نمی‌شود چطور در این سکوت پنج ساله مردم بیشتر من را شناخته‌اند. الان تقریبا روی غلتک افتاده‌ام ولی هنوز به آمادگی صد در صد نرسیده‌ام ولی با تمرین به بهترین سطح خواهم رسید. من هیچ وقت استاد آوازی نداشتم ولی امروز برای اینکه به مرز آمادگی برسم تحت نظارت چند پزشک هستم به اضافه اینکه تمرین‌هایم را آقای مهدی محمدی یکی از اساتید آواز که از شاگردان زنده یاد محمد نوری هستند ادامه می‌دهم. امسال هم در ۲۴، ۲۵ و ۲۶ فروردین در رشت و اصفهان اجرا داشتم.

*در اجراهای امسال با ارکستر جدید روی صحنه رفتید؟

بله درست است. تفاوت کنسرت‌های امسال و سال گذشته‌ام ارکسترم بود. در اجرای شمال و اصفهان با ارکستر جدیدم به رهبری علی ثابت به روی صحنه رفتیم. این گروه جدید بچه‌های بسیار خوب و منظمی هستند. اگر قرار باشد از خصوصیات خوب‌شان بگویم اول نظم و ترتیب، دوم نظم و ترتیب و سوم نظم و ترتیب است. این ارکستر قبلا با محسن یگانه عزیز کار می‌کردند، خواننده و دوست خیلی خوبم که چند سالی می‌شود با هم آشنا هستیم. هر چند سبک‌هایمان به هم مربوط نمی‌شود اما از لحاظ اخلاقی دوستش دارم، بچه‌ها با محسن یگانه کار می‌کردند ولی حالا من شانس آن را دارم که با این گروه کار کنم کنسرت ۲۸ اردیبهشت هم با این ارکستر خواهد بود.

*شما قبلا تاکید کرده بودید که فضای موسیقی مسموم است و تا فضا درست نشود بازنمیگردید. آیا برگشت حامی به دلیل درست شدن فضای مویسقی است؟

در دوره‌های مختلف که من کار موسیقی کرده‌ام سال ۱۳۷۵ و ۱۳۷۶ اتفاقات عجیب و غریب زیادی برایم افتاده که در ابتدا باورم نمی‌شد، در هنر سرزمینم آنقدر آلودگی وجود داشته باشد. با مرور زمان که وارد شدم و کار کردم به این آلودگی‌ها برخورد کردم. غرق این آلودگی‌ها شدم و از آنجا که تریبت من، تربیت تاجر معابانه‌ای نیست و بیزینس‌من نیستم، ‌وارد این بازی‌ها نشدم و سعی کردم خودم را کنار بکشم تا آنجا که بیشتر آلبوم‌هایی که از من منتشر شده هنوز که هنوز است با من تسویه حساب نشده است،‌ از شرکت آوای باربد گرفته تا دو شرکت دیگر که کار کردم و آنها هم به طور کل متواری شدند.

www.takfars.ir

علاوه بر اتفاقات این چنینی، اتفاقات مافیایی هم در موسیقی می‌افتد که خوشبختانه کمتر از قبل شده است. چون هنر برنمی‌تابد که کیفیت در درجه آخر اهمیت باشد هر چقدر هم که یک هنرمندنما مافیا بازی و لابی‌گری کند و به ظاهر پیشرفت کند،‌ بالاخره یک روز مردم تشخیص می‌دهند که هنرمند واقعی چه شخصی است. چه کسی باید بماند و چه کسی رفتنی است. اگر آن کیفیت لازم را نداشته باشی هر چقدر هم پشتوانه سیاسی داشته باشی یک روز دستتان رو می‌شود.

نمونه‌های فوق العاده زیادی وجود دارد در همین موسیقی که من الان کار می‌کنم، خوانندگانی را می‌شناسم که در گذشته هر کانالی یک سریال از آنها پخش می‌کرد، فیلم‌های سینمایی از آنها پخش می‌شد،بیلبوردهایشان در سطح شهر بود و کنسرت‌های شهرستان و خارج از کشور زیادی داشتند ولی الان خانه‌نشین شده‌اند و با التماس برای برنامه‌های ارگانی می‌روند.

این نشانه این است که وقتی پشتوانه هنری وجود نداشته باشد و تکیه‌گاهت چیزی غیر از هنر باشد به سرانجام نخواهید رسید. این اتفاقات من را ناامید کرده بود و از فضای موسیقی خسته و بی انگیزه شده بودم. چندین بار تصمیم گرفتم دیگر فعالیت نکنم یا اینکه از ایران بروم و موسیقی ر اکاملا کنار بگذارم. اما اکنون فضا در حال تغییر است؛‌ سلیقه مردم به سمت موسیقی متعهد برگشته است. من صاحب نظر نیستم ولی راجع به موسیقی‌های رپ،‌ شاهد هستیم رونق هفت سال پیش را ندارند. موسیقی‌های اصیل و با پشتوانه رونق گرفته‌اند و همین اتفاقات به من امیدواری داد که هنوز زنده‌ام و بعد از ۱۸ سال از شروع کارم،‌ می‌توانم کار کنم. مردم وقتی در ارتباط مستقیم با یک هنرمند باشند دست خواننده برایشان رو می‌شود و متوجه می‌شوند که آن خواننده صدای متناسب برای اجرا ندارد و به مرور از محبوبیت کاذبش کم می‌شود.

*وضعیت موسیقی پاپ را در سال‌های اخیر به چه صورت می‌‌ببینید،‌آیا پیشرفتی در موسقی پاپ داشته‌ایم؟

تنها پیشرفت،‌ حذف بی کیفیت‌ها است. آنقدر تعداد خوانندها و آهنگسازان و شعرای بی کیفیت زیاد بود، که به حد انفجار رسید ولی خوشبختانه اکنون تقریبا الک شده‌اند. از سیاهی مطلق به سفیدی می‌رسیم مثل تمام انقلاب‌های فرهنگی که در طول تاریخ اتفاق افتاده،‌ فکر می‌کنم یک انقلاب فرهنگی در موسیقی ما در حال رخ دادن است. تمام سیاهی‌ها دارد پاک می‌شود و روزنه‌های امید خودش را نشان می‌دهد. در موسیقی پاپ که حرفی برای گفتن نداشتیم،‌ از نظر من موسیقی ما از سطح موسیقی  بین المللی خیلی فاصله دارد غیر از موسیقی سنتی، حتی موسیقی های کلاسیک ما و ارکسترهای ما از کیفیت لازم برخوردار نیستند در مقایسه با کنسرت‌های زنده خارجی کیفیت لازم را ندارند و مسلما سطح موسیقی ما هم خیلی فاصله دارد.

*در سال‌های اخیر از جنس صدای شما در حوزه خوانندگی کمتر دیده‌ایم و خوانندگان موسیقی پاپ صداهای زیر و زنانه‌ای دارند. این رویکرد از کجا می‌آید؟

من چندین سال پیش این را پیش بینی کرده بودم. اولین کسی که هم سینما هم موسیقی را نقد کرد بنده بودم. چون سینمای ما پر شده از چشم آبی‌های بی کیفیت با صورت‌های جراحی شده، اما حتی در سینما هم می‌بینیم که روزنه‌های امیدی وجود دارد بازیگرانی که ملاک سنجش‌شان صورت و میزان طرفدارانشان نیست مانند پرستویی‌ها و کیانیان‌ها و … در سینما متولد می‌شوند. چشم آبی‌ها از دور خارج شده‌اند.

در موسیقی هم دقیقا این اتفاق افتاده به خاطر نبود زن در موسیقی ما،‌ آن‌هایی که صدای زنانه داشتند در موسیقی برجسته شدند ناله‌ها و ضجه‌های زنانه باب شد. بعضی از خواننده‌هایی که می‌دانم قبلا مرثیه خوان بودند با تفاوت اینکه با ترکیب یک ریتم چهار چهارمی  تند و بیس قوی با صدایشان وارد این عرصه شدند. مردم خیلی سال است که این سبک موسیقی‌ها را گوش می‌دهند و مسلم است که باید خسته شده باشند و برگردند به همان صدای مردانه که شما یاد کردید. خواننده‌های موسیقی یک دوره جایشان را دادند به مردهای دخترنمایی که صدایشان کم از دخترها نداشتند که خوشبختانه اکنون کم‌رنگ شده‌اند و در مقابل، خواننده‌هایی که بابک بیات‌ها آهنگسازشان بودند دوباره روی کار می‌آیند.

*شما از پیروان مکتب استاد بابک بیات بودید. نگاه استاد به موسیقی چگونه بود و فکر می‌کنید اگر ایشان زنده بودند از شرایط کنونی موسیقی رضایت داشتند؟

سوال بسیار خوبی کردید،‌ خدا رحمت کند آقای بیات را که به خاطر عارضه کبدی از دنیا رفتند ولی فکر می‌کنم اگر بابک بیات زنده بود از دست این موسیقی که الان وجود دارد دق می‌کرد. البته باید بگویم که شخصیت ایشان فوق‌العاده محکم بود بسیار جنگنده و با اعتماد به نفس بودند.

تک فارس

اصلا برایش اهمیتی نداشت که تمام دنیا در حال ساختن موسیقی بی تعهد هستند،‌ ایشان کار خودش را می‌کرد. به هر حال شنیدن صداهای بدی که وجود دارد برایش عذاب آور بود هر چند در زمان ایشان هم بودند آهنگسازان و خوانندگانی که کیفیت نداشتند. همانطور که برای بنده این وضعیت خوشایند نیست برای بابک بیات نیز ناخوشایند بود. همیشه تأسف می‌خورم از عدم حضور آهنگسازانی چون  بابک بیات که از ایران مهاجرت نکردند و در همین جا به مردم و موسیقی خدمت کردند و شاید آنچنان که باید حقشان ادا نشد.
در حال حاضر هم داریم آهنگسازانی چون آقایان چشم آذر؛ لاچینی، شهبازیان و … که هنوز می‌شود از آنها استفاده کرد ولی به دلیل عوض شدن سلیقه مردم هنوز این گرایش صد در صد به موسیقی گذشته وجود ندارد.

*شما با شاعرانی چون بابک صحرایی و اهورا ایمان کارهای زیادی داشته‌اید. دلیلش چه بوده و به‌طور کلی شعر چقدر می‌تواند در موفقیت یک آهنگ موثر باشد؟

در حال حاضر تأثیر شعر روی مردم نسبت به قدیم بسیار کم شده و از طرفی گفتن شعرهای اجتماعی به خاطر چهارچوب‌هایی که دارد خیلی سخت است که از آن برداشت سیاسی نشود. یک سری واژه‌های دست خورده وتکراری برای شعرا باقی مانده که شعر گفتن را سخت می‌کند. اما از طرفی هستند شاعران خوبی که شما هم دو نفرشان را نام بردید و همچنین افشین یدالهی و جبار کاکایی و شعرای خوبی که با وجود تمام این چهارچوب‌ها،‌ اشعار بی نظیری سروده‌اند. برای بنده هم علاوه به کلام شاعر،‌ اخلاق هم اهمیت دارد. من از شاعران دیگر نیز کار گرفته‌ام ولی به خاطر مسائل اخلاقی و حرفه‌ای به تفاهم نرسیدیم. مثلا از شخصی سه شعر خریداری کردم که همان اشعار را به دو خواننده دیگر هم واگذار کرده بود،‌ مسلماً با چنین اشخاصی همکاری نخواهم کرد. یکی هم مثل بابک صحرایی که همیشه متعهد بوده و بعد از صد سال هم شعری که به خواننده می‌دهد به شخص دیگری واگذار نمی‌کند قطعا دلیل همکاری مدام من با وی است.

*آلبوم جدیدی در دست تولید دارید؟

بله، دو آلبوم هست که کارهایش را شروع کرده‌ام. یکی با موسیقی فاخر که آلبوم پرهزینه‌ای هم هست و با بامداد بیات همکاری خواهم کرد و دیگری آلبوم پاپ است که الکترونیک‌تر است که یکی از نمونه‌‌هایش آهنگ «زمستون» است که منتشر شده است. امسال حتما یکی از این دو آلبوم را برای انتشار انتخاب خواهم کرد و سعی می‌کنم تا اواسط تابستان با همکار ی شرکت اکسیر نوین آلبومم منتشر شود.

*سخن پایانی

ابتدا تشکر می‌کنم از شما و در ادامه از مردمی سپاسگزارم که همیشه تواننسته‌اند هنرمند واقعی را تشخیص و تمیز دهند و هنرمندان متعهد را در تمام حوزه‌های هنری نگه می‌دارند.

محصولات معتبر
محصولات معتبر