تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

مزایای یک ازدواج شاد و موفق روی سلامتی

image مزایای یک ازدواج شاد و موفق روی سلامتی

اگر شما هم ازدواج کرده‌اید یا در یک رابطه جدی هستید، دقت کنید که پیوند عاشقانه شما به این طریق ممکن است بر جسم و فکرتان اثر بگذارد.

مشکلات خواب

خوابیدن کنار کسی که دوستش دارید و اعتماد می‌تواند به شما کمک کند به خوبی استراحت کرده و خوابی فوق‌العاده داشته باشید. البته یک استثنای مهم این قانون این است که همسرتان نگذارد که بخوابید–مثلاً با خروپف کردن یا زیاد تکان خوردن در خواب. در یک آمارگیری که در سال ۲۰۰۵ انجام گرفت، کسانیکه همسرشان دچار بی‌خوابی است بیشتر دچار خستگی در طول روز و خواب بی‌کیفیت می‌شوند.

روابط می‌تواند از راه‌های غیرمستقیم‌تر هم بر خواب شما اثر بگذارند. تحقیقات نشان می‌دهد که ناامنی یا اختلاف در رابطه با بی‌کیفیت و ضعیف شدن خواب در ارتباط است–و بدتر اینکه، مشکلات خواب موجب تشدید مشکل در روابط احساسی می‌شود و یک چرخه شوم و باطل ایجاد می‌کند.

تکفارس آی آر

اضطراب

مشکلات رابطه احساسی هر کسی را ناراحت می‌کند اما در بعضی موارد می‌تواند منجر به اضطراب شدیدی نیز شود. تحقیقات مختلفی رابطه بین مشکلات زناشویی و افزایش خطر مشکلاتی نظیر اختلال منتشر و اضطراب اجتماعی را تایید کرده‌اند.

حل این رابطه می‌تواند بسیار دشوار باشد زیرا خود اضطراب موجب ایجاد مشکل در رابطه احساسی می‌شود (و نه فقط برعکس آن). بعضی تحقیقات نشان می‌دهند که ازدواج می‌تواند درمقابل اضطراب از شما محافظت کند. در یک تحقیق که در سال ۲۰۱۰ بر روی ۳۵۰۰۰ فرد در ۱۵ کشور مختلف انجام گرفت، افرادیکه ازدواج کرده بودند، کمتر دچار اضطراب و اختلالات فکری می‌شدند.

افسردگی

افسردگی و اضطراب معمولاً در کنار هم هستند، ازاینرو عاقلانه است که روابط بتواند به طرقی پیچیده بر افسردگی تاثیر داشته باشد. از طرف دیگر، برخی تحقیقات نشان داده‌اند که روابط طولانی‌مدت–به‌ویژه ازدواج–می‌تواند علائم را در افرادیکه سابقه افسردگی دارند کاهش دهد.

www.takfars.ir

از طرف دیگر، رابطه‌های ناسالم به طور قابل‌توجهی احتمال بروز افسردگی بالینی را بالا می‌برند. در یک تحقیق کوچک ولی موثق، زنان، صرفنظر از سابقه افسردگی خانوادگی یا شخصی‌شان، درصورت خیانت شوهرشان یا بر هم خوردن ازدواجشان، شش برابر بیشتر از مردان دچار افسردگی می‌شوند.

مصرف الکل

همسران ما نقش بسیار مهمی در میزان مصرف الکل ما دارند. در یک تحقیق که روی بیشتر از ۶۰۰ زوج طی چهار سال اول ازدواجشان انجام گرفته بود، مشخص شد که عادات مصرف الکل افراد آینه مصرف همسرشان است؛ اگر همسرشان فردی با مصرف بالای الکل باشد، آنها هم احتمال بیشتری برای مصرف بیشتر الکل دارند.

همچنین درست است که اختلافات رابطه و فقدان نزدیکی می‌تواند افراد را به سمت الکل بکشاند. تحقیقات نشان می‌دهد که هم مردان و هم زنان در پاسخ به مشکلات زناشویی خود، الکل بیشتری مصرف می‌کنند و مصرف بالای الکل در مقابل می‌تواند موجب وخیم‌تر شدن این مشکلات شود.

فشارخون

رژیم‌غذایی، عادات ورزش کردن و سطح استرس همه می‌توانند بر فشارخون افراد تاثیر بگذارند، پس خیلی جای تعجب نیست که رابطه احساسی شما هم بتواند چنین نقشی داشته باشد.

در یک تحقیق بسیار موثق، محققان دریافتند که افراد در ازدواج‌های موفق، فشارخون پایین‌تری نسبت به همتایان مجرد خود داشته‌اند. اما افرادیکه ازدواجشان ناموفق بودن فشارخون بالاتری نسبت به مجرد‌ها داشتند.

بودن در یک رابطه ناسالم موجب می‌شود بدنتان هورمون استرس تولید کند و قلبتان تندتر بزند. و این عوامل می‌تواند به مرور زمان موجب بالا رفتن فشارخون شود.

سلامت قلب

رابطه بین روابط و سلامت قلبی-عروقی فراتر از فشارخون است. تحقیقات به طور مداوم گزارش کرده‌اند که ازدواج می‌تواند خطر حمله قلبی را پایین آورده و فرد بعد از عمل قلب نتیجه بهتری خواهد داشت.

تک فارس

چه چیزی این را توضیح می‌دهد؟ استرس و سایر عوامل بیولوژیکی (ازجمله فشارخون) درگیر هستند اما حمایت احساسی و قابل‌لمسی که زوج‌ها برای هم فراهم می‌کنند هم نقش دارد. رفتارهایی که نشن توجه فرد است–تماس‌های محبت‌آمیز، رفتارهای باملاحظه–واقعاً در ریکاوری افراد تاثیر دارد.

بهبودی از سرطان

در تحقیقات مختلف و متعدد مشخص شده است که ازدواج‌های موفق بر میزان بهبودی و درمان سرطان، ازجمله سرطان پروستات، ریه و روده، تاثیر می‌گذارد. در یک تحقیق بزرگ که در سال ۲۰۰۹ بر روی ۳.۸ میلیون بیمار سرطانی انجام گرفت، ۵۸ درصد از افراد متاهل بعد از تشخیص سرطان توانستند تا ۱۰ سال زندگی کنند، درمقایسه این آمار برای افراد مجرد که ۵۲٪ و افراد مطلقه ۴۶٪ و افراد بیوه ۴۱٪ بوده است.

این آمار برای افرادیکه از همسرانشان جدا شده بودند از همه بدتر بوده و ۳۱٪ می‌باشد. براساس یافته‌های تحقیقات، تنهایی و استرس غیرقابل‌انتظار جدایی می‌تواند تاثیر منفی بر قدرت ایمنی بدن داشته باشد.

توجه به سلامتی

بااینکه گاهی ممکن است آزاردهنده به نظر برسد اما مراقبت همسر و توجه‌های روزانه او–چه اشاره به علائم نگران‌کننده سلامتی شما باشد یا یادآوری ساعت مصرف داروهایتان–سبک زندگی سالم‌تری برای شما ایجاد می‌کند. در یک تحقیق کانادایی که در سال ۲۰۱۱ انجام گرفت، مشخص شد که مردان متاهل که دچار درد سینه بودند، بسیار زودتر از همتایان مجرد خود به بیمارستان رفته‌اند.

افرادیکه در روابط سالم هستند واقعاً مراقب همدیگرند و به همین علت الزام بیشتری برای مراقبت از خودشان احساس می‌کنند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر