تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

قرص کتورولاک عوارض جانبی موارد مصرف و منع دارویی

موارد کاربرد و نحوه تجویز

یک مشتق پیرولانزین کربوکسیلیک اسید است که از نظر ساختمانی به ایندومتاسین شبیه است.

موارد مصرف:

یک NSAID است و اصولاً به عنوان یک ضد درد استفاده می شود ملح ترامتامول آن به صورت تزریق داخل عضلانی، داخل وریدی یا خوراکی مصرف می شود و برای درمان کوتاه مدت دردهای متوسط تا شدید پس از عمل جراحی استفاده می شود. به علت شیوع زیاد عوارض جانبی مصرف آن محدود شده است. حداکثر دوره توصیه شده در انگلستان به صورت فرم تزریقی ۲ روز و درمان بایستی در اولین فرصت ممکن به درمان خوراکی تبدیل شود. در آمریکا طول مدت مصرف تزریقی و خوراکی نباید از ۵ روز تجاوز کند.

فارماکوکینتیک

تکفارس آی آر

پس از مصرف داخل عضلانی یا خوراکی جذب می شود. حداکثر غلظت پلاسمائی آن ۳۰ تا ۶۰ دقیقه بعد است که در مورد مصرف داخل عضلانی آن نسبت به مصرف خوراکی آهسته تر به آن سطح غلظت می رسد. بیش از ۹۹% آن با پروتئین پلاسما باند می شود.از سد خونی مغزی رد نمی شود ولی از جفت رد می شود و مقادیری از آن در شیر ترشح می شود. نیمه عمر نهائی آن در حدود ۴ تا ۶ ساعت و در بیماران مسن ۶ تا ۷ ساعت و در اختلال عملکرد کلیه ۹ تا ۱۰ ساعت است. حدود ۹۰% آن در ادرار و بقیه در مدفوع ترشح می شود.

عوارض جانبی و راههای پیشگیری

همانند داروهای NSAID .

امروزه به علت عوارض جانبی شایع در بعضی کشورها مصرف آن کاهش یافته است. عوارض جانبی شامل اختلالات گوارشی مثل خونریزی گوارشی (خصوصاً در افراد مسن) سوراخ شدگی و زخم پپتیتک است.واکنشهای افزایش حساسیت مثل آنافیلاکسی، بثورات، اسپاسم برونش و کاهش فشارخون نیز اتفاق افتاده است. دیگر عوارض جانبی گزارش شده خواب آلودگی، سرگیجه، سردرد و تغییرات مغزی و حسی، واکنشهای روانی، تعریق، خشکی دهان، تشنگی، تب، تشنج، درد عضلات، مننژیت غیرعفونی، فشارخون، تنگی نفس، ادم ریوی، برادیکاردی، درد قفسه صدری، طپش قلب، احتباس مایعات، افزایش اوره و کراتین خون، نارسائی حاد کلیوی، ادم، کاهش سدیم خون، افزایش پتاسیم خون، تکرار یا احتباس ادرار، سندرم نفروتیک، درد پهلو همراه هماچوری یا بدون آن، پورپورا، ترومبوسیتوپنی، خون دماغ، مهار تجمع پلاکتی، افزایش زمان خونروی، خونریزی از زخم پس از عمل جراحی، هماتوم، قرمز شدن یا رنگ پریدگی و پانکراتیت. واکنشهای شدید پوستی شامل سندرم استیون جانسون و سندرم لیل Lyell گزارش شده است. تغیرات عملکرد کبدی می تواند اتفاق افتد. هپاتیت و نارسائی کبد گزارش شده است. درد در محل تزریق ممکن است وجود داشته باشد.

قطره کتورولاک چشمی ممکن است ایجاد تیزی موقت درچشم کند و دیگر علائم تحریک چشمی خفیف بوجود آورد. مانند دیگر NSAID ها که در چشم استفاده می شود مسئول ایجاد سمی شدن قرنیه Corneal Toaicity شناخته شده است.

www.takfars.ir

موارد احتیاط / هشدارها

همانند دیگر داروهای NSAID . در حین حاملگی و زایمان و شیردهی نباید مصرف شود. در افراد مسن و در بیمارانی که از ۵۰ کیلوگرم کمترند باید دوز آن کاهش یابد. در افرادی که اختلال خفیف کلیوی دارند بایستی میزان دارو کاهش یابد و تحت نظارت دقیق عملکرد کلیه ها مصرف شوند.

درنارسائی قلبی، اختلال کبدی و مواردی که حجم خون کاهش یافته است و یا گردش خون کلیه کم است باید با احتیاط کامل مصرف شود. اگر علائم بیماری کبدی بوجود آمد بایستی دارو قطع شود. می تواند رانندگی و دیگر فعالیتهای دقیق را مختل کند.

تداخل دارویی

سالسیلاتها، ضد انعقادها، والپروات، پروبنسید، سولینداک،تولمتین ،دیکلوفناک، سفوپرازون، سفوتتان.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر