تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

قرص زفیرلوکاست عوارض جانبی موارد مصرف منع دارویی

موارد مصرف زفیرلوکاست

زفیرلوکاست یک آنتاگونیست انتخابی برای گیرنده ۴D لوکوترین است گیرنده ای که تحریک آن به وسیله لوکوترین های در گردش نقش مهمی در پاتوژنز آسم دارد. این دارو هر دو نوع پاسخ زودرس و دیررس انقباض برونش به آنتی ژن ها و تحریک کننده های استنشاق شده را مهار میکند. ولی جهت درمان حملات حاد آسم مناسب نمی باشد. از این دارو در درمان آسم مزمن استفاده می شود که به صورت خوراکی و به میزان mg20 ، ۲ بار در روز تجویز می شود که حداقل می بایست یک ساعت قبل و یا ۲ ساعت بعد از غذا مصرف گردد. در مورد کودکان ۵ تا ۱۱ ساله می توان دوز ۱۰ میلی گرم را ۲ بار در روز تجویز کرد.

فارماکوکینتیک زفیرلوکاست

اوج غلظت پلاسمایی zafirlukast حدود ۳ ساعت بعد از تجویز خوراکی رخ می دهد. میزان زیست دستیابی مطلق آن نامشخص است ولی تجویز همراه با غذا باعث کاهش سرعت و میزان جذب می شود و در نتیجه میزان زیست دستیابی را حدود ۴۰% کاهش می دهد. Zafirlukast حدود ۹۹% به پروتئین های پلاسما متصل می شود و به طور وسیع در کبد مخصوصاً توسط سیتوکروم ۴۵۰p- و ایزوآنزیم ۹C2CYP متابولیزه می شود و دفع عمده آن از طریق مدفوع به صورت داروی تغییر نکرد و متابولیت های دفعی آن می باشد. حدود ۱۰% از دوز مصرفی از طریق ادرار به شکل متابولیت های دفعی، خارج می گردد. نیمه عمر حذف نهایی آن حدود ۱۰ ساعت می باشد. مطالعات حیوانی پیشنهاد میکنند که مقادیر کمی از آن از جفت عبور میکند و در غلظت های پایین در شیر مادر توزیع می گردد.

عوارض جانبی زفیرلوکاست

تکفارس آی آر

سردرد، افزایش بروز عفونت های راه تنفسی (مخصوصاًدر افراد مسن) و اختلالات گوارشی ناشی از zafirlukast و دیگر آنتاگونیست های لوکوترین گزارش شده اند. دیگر عوارض جانبی عبارتند از: درد منتشر، درد مفاصل، درد عضلانی، تب و سرگیجه. افزایش در آنزیمهای کبدی نیز رخ داده است و ندرتاًعلائم هپاتیت و هیپربیلیروبینمی و مرگ ومیر مشاهده شده است. واکنش های افزایش حساسیت شامل راش، خارش و کهیر و ادم عروقی گزارش شده اند. هم چنین گزارش های اندکی مبنی بر آگرانولوستیوز، خونریزی، کبود شدن و تورم و ادم موجود است. در موارد کمی ائوزینوفیلی سیستمیک سازگار با سندرم churg-strauss مشاهده شده است. در این بیماران درمان با zafirlukast می بایست متوقف گردد.

از zafirlukast و دیگر آنتاگونیست های لوکوترین نباید در درمان حملات حاد آسم استفاده کرد و در بیماران دچار اختلالات کبدی و سیروز مصرف zafirlukast منع مصرف مطلق دارد.

تداخلات دارویی زفیرلوکاست

ای داروتوسط سیتوکروم ۴۵۰p- کبدی به خصوص توسط ایزوآنزیم ۹C2CYP متابولیزه می شود و نشان داده شده است که فعالیت ایزوآنزیم های ۹C2CYP و ۴A3CYP را مهار میکند بنابراین مصرف همزمان داروهایی که با این ایزوآنزیم های کبدی متابولیزه می شوند ممکن است باعث افزایش غلظت پلاسمایی آن و ایجاد عوارض جانبی گردد. در بیمارانی که وارفارین مصرف میکنند زمان پروترومبین طولانی شده است و دوزهای مصرفی آنتی کوآگولان می بایست بر طبق ان تنظیم شوند. اریترومایسن، ترفنادین و تئوفیلین غلظت پلاسمایی zafirlukast را کاهش می دهند هم چنین zafirlukast می تواند غلظت پلاسمایی تئوفیلین را کاهش دهد و هرگاه همراه با آن دوزهای بالای آسپرین تجویز شده است شاهد افزایش غلظت پلاسمایی zafirlukast بوده ایم.

www.takfars.ir

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر