تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

قرص تیوتیکسین عوارض جانبی موارد مصرف منع دارویی

موارد مصرف تیوتیکسین

تیوتیکسن برای کنترل علائم اولیه و ثانویه اختلالات پسیکوتیک مصرف می‌شود.

فارماکوکینتیک تیوتیکسین

بعد از مصرف خوراکی سریعاً جذب می‌شود ، اما جذب آن ناقص و غیر قابل پیش بینی‌است در کبد متابولیزه و از طریق ادرار دفع می‌شود. نیمه عمر دارو در مرحله اول ۴/۳ ساعت و در مرحله تأخیری تقریباً ۳۴ ساعت است. زمان لازم برای رسیدن به اوج غلظت سرمی ۳-۱ ساعت می‌باشد.

منع مصرف تیوتیکسین

تکفارس آی آر

این دارو رد صورت وجود دیسکرازی خون، ضعف مغز استخوان، کلاپس گردش خون، ضعف CNS و کومای ناشی از مصرف دارو نباید مصرف شود.

عوارض جانبی تیوتیکسین

کاهش فشارخون، ناتوانی جنسی بخصوص اختلال در انزال، عوارض خارج هرمی ، خواب‌آلودگی، رنگ پریدگی، دیسکینزی تأخیری، کابوس شبانه، بی‌خوابی، افسردگی، ندرتاً تحریک پذیری و تشنج، خشکی دهان، احتقان بینی، یبوست،‌اشکال در ادرار کردن، تاری دید،‌افزایش ضربان قلب، آریتمی ، اختلال در قاعدگی و بزرگ شدن پستانها از عوارض جانبی این دارو هستند.

تداخلات دارویی تیوتیکسین

مصرف همزمان این دارو با داروهای مهارکننده آنزیم مبدل آنژیوتانسین و سایر داروهای ضد فشارخون موجب کاهش شدید فشارخون وضعیتی می‌گردد. اثرات کاهنده فشارخون این دارو در مصرف همزمان با ضد دردهای اوپیوئیدی و داروهای هوشبر افزایش می‌یابد. آنتی اسیدها جذب این دارو را کاهش می‌دهند . مصرف همزمان این دارو با داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای و سایر داروهای دارای خواص آنتی‌موسکارینی موجب افزایش اثرات ضد موسکارینی این دارو می‌گردد. این دارو با کم کردن آستانه تشنج، با اثرات داروهای ضد صرع مقابله می‌کند. مصرف همزمان این دارو با ترفنادین‌ و آستمیزول خطر بروز آریتمی بطنی را افزایش می‌دهد. در مصرف همزمان این دارو با داروهای آرامیخش و ضد اضطراب ، اثر آرامبخش افزایش می‌یابد. مصرف این دارو همراه با پروپرانولول خطر بروز آریتمی را افزایش می‌دهد. مصرف توام لیتیم با این دارو موجب افزایش خطر برزو عوارض خارج هرمی و سمیت عصبی می‌گردد. مصرف فراورده‌های حاوی الکل و سایر داروهای مضعف CNS با این دارو ممکن است سبب تشدید اثرات مضعف CNSاین دارو شود. مصرف همزمان اپی‌نفرین با این دارو ممکن است منجر به کاهش شدید فشارخون و تاکی‌کاردی شود. اثر ضدپارکینسون لوودوپا در صورت مصرف همزمان با این دارو ممکن است مهار گردد. در صورت مصرف همزمان کینیدین با این دراو ممکن است اثرات اضافی قلبی بروز کند.

www.takfars.ir

هشدار ها تیوتیکسین

این دارو در موارد زیر باید با احتیاط فراوان مصرف شود:

سندرم Reye عیب‌کار کبد، الکلسیم و بیماری قلبی-عروقی.

بیماران سالخورده یا ناتوان ممکن است به کاهش مقدرا مصرف دارو نیاز داشته باشند.

توصیه های دارویی تیوتیکسین

دوره درمان با این دارو باید کامل شود.

این دارو ممکن است در ابتدای درمان سبب ایجاد خواب آلودگی گردد. لذا رانندگی یا کار با ابزارهای دقیق را ممکن است تحت تأثیر قرار دهد.

برای دستیابی به پاسخ مطلوب ممکن است چند هفته وقت نیاز باشد.

در صورت فراموش کردن یک نوبت مصرف دارو،‌در صورتی که تاز مان مصرف نوبت بعدی کمتر از ۲ ساعت باقی مانده باشد ،‌از مصرف نوبت فراموش شده باید خودداری گردد.

از مصرف فراورده‌های حاوی الکل یا سایر داروهای مضعف CNS با این دارو باید خودداری شود.

تک فارس

در صورت نیاز به هرگونه عمل جراحی یا درمان اضطراری ، پزشک باید از مصرف دارو آگاه گردد.

هنگام برخاستن ناگهانی از حالت خوابیده یا نشسته، باید احتیاط نمود.

هنگام ورزش ، در هوای گرم یا هنگام حمام آب گرم به علت بروز شوک حرارتی باید احتیاط نمود.

احتمال بروز حساسیت به نور وجود دارد. استفاده از عینک و لباس محافظ توصیه می‌‌شود.

در صورت بروز علائم دیسکینزی باید به پزشک مراجعه نمود.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر