تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

قرص ترامادول عوارض جانبی موارد مصرف و منع دارویی

موارد مصرف

این دارو برای دردهای متوسط و نسبتا شدید ( معمولاً بعد از اعمال جراحی و ارتوپدی و زنان مخصوصاً سزارین) به کار می‌رود.

مکانیسم اثر

این دارو یک ضددرد با اثر مرکزی است ولی از نظر شیمیایی مشابه با ترکیبات تریاک نیست. مکانیسم اثر آن به طور کامل مشخص نمی‌باشد، اما احتمالا با اتصال به گیرنده‌های میکرو و مهار برداشت مجدد نوراپی‌نفرین و سروتونین اثر خود را اعمال می‌کند. اثر ضد دردی ترامادول یک دهم اثر مرفین می‌باشد.

فارماکوکینتیک

تکفارس آی آر

جذب دارو سریع و تقریباً کامل است. ولی فراهمی زیستی آن ۷۵% می‌باشد. به طور عمده از طریق کبد متابولیزه و به وسیله کلیه( ۳۰% تغییر نیافته و ۶۰% به صورت متابولیت) دفع می‌شود.

موارد منع مصرف

در صورت مسمومیت حاد با الکل و سایر مضعف‌های CNS ، احتمال سوء استفاده داروئی الکلسیم، اختلالات کبدی و کلیوی ، احتمال خطر دپرسیون تنفسی، حملات عصبی و حساسیت به اپیوئید‌ها یا حساسیت به ترامادول نباید از این دارو استفاده کرد.

هشدارها

۱. در صورت شرایط حاد شکمی، افزایش فشار داخل جمجمه‌ای ، ضربه مغزی این دارو باید با احتیاط کامل به کار برد.

www.takfars.ir

۲. احتمال تحمل و وابستگی و سوء‌استفاده این دارو وجود دارد . با قطع ناگهانی مصرف،‌احتمال بروز عوارض سندرم قطع وجود دارد، لذا باید مصرف دارو به تدریج قطع شود.

عوارض جانبی

درد معده، یا شکم، بی‌اشتهایی، ضعف، تحریک سیستم عصبی مرکزی، یبوست، خشکی دهان ، سوء هاضمه، سردرد، تهوع ، خارش ، بثورات پوستی، تعریق ، استفراغ از عوارض جانبی شایع دارو هستند.

تداخل دارویی

مصرف همزمان این دارو با الکل، هوشبر، مضعف‌های CNS موجب تضعیف شدید CNS می‌شود. کاربامازین باعث افزایش متابولیسم ترامادول می‌شوند. مصرف این دارو همراه با مهارکننده‌های مونوآمینواکسیداز موجب کاهش آستانه حمله عصبی می‌شود.

نکات قابل توصیه

در صورت بروز سرگیجه و تاری دید ، باید هنگام برخاستن احتیاط کرد.

مقدار مصرف

خوراکی و تزریقی:

بزرگسالان: ۱۰۰-۵۰ میلی گرم هر ۶ ساعت یک بار خورامی مصرف می‌شود. در بیماران مبتلا به نارسایی ۱۰۰-۵۰ میلی گرم هر ۱۲ ساعت یکبار مصرف شود. حداکثر مقدار مجاز mg/day400 (یاmg/day200 برای بیماران با کلیرانس کراتینین کمتر از ml/min30) می‌باشد.

تک فارس

اشکال دارویی

Tablet: 50 mg

Tablet: 100mg

Capsule:50mg

Injection:50mg/ml(2ml

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر