تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

قرص آلپرازولام عوارض جانبی موارد مصرف منع دارویی

image قرص آلپرازولام عوارض جانبی موارد مصرف منع دارویی

موارد مصرف

آلپرازولام در کنترل اختلالات اضطراب برای تسکین کوتاه مدت علائم اضطراب مصرف می شود. این دارو به عنوان داروی کمکی در درمان اضطراب همراه با افسردگی روانی همچنین در درمان اختلالات پانیک مصرف می شود.

مکانیسم اثر

بروز اثرات ضد اضطرابی دارو ناشی از دپرسیون CNS در سطح لیمبیک، تالامیک و هیپو تالامیک می باشد.

تکفارس آی آر

فارماکوکینتیک

آلپرازولام پیرو تجویز خوراکی به خوبی از دستگاه گوارش جذب می شود. نیمه عمر دارو بین ۱۱ تا ۱۵ ساعت است و به میزان ۷۰-۸۰% به پروتئین های پلاسما متصل می شود. متابولیزاسیون دارو توسط سیستم آنزیمی سیتوکروم P450 کبدی (به ویژه CYP3A4) صورت می گیرد.

موارد منع مصرف

هشدارها

این دارو در درمان کوتاه مدت (فقط به مدت ۴-۲ هفته) اضطراب شدید و ناتوان کننده که با بی خوابی یا اختلالات سایکوتیک همراه است، مصرف می شود.

www.takfars.ir

با مصرف این دارو در بیمارانی که سابقه وابستگی به دارو داشته و یا دارای اختلال شدید شخصیتی هستند، احتمال وابستگی وجود دارد.

این دارو در موارد زیر باید با احتیاط فراوان مصرف شود.

مسمومیت شدید با الکل همراه با علائم حیاتی ضعیف شده، اغماء ، شوک، گلوکوم حاد با زاویه بسته یا استعداد ابتلاء به آن ، میاستنی گراو، انسداد مزمن و شدید تنفسی.

بنزودیازپین ها ممکن است سبب ضعف تنفسی به ویژه در افراد سالخورده، بشدت بیمار یا جوانان شود. در این موارد کاهش مقدار مصرف دارو ممکن است ضروری باشد.

مصرف طولانی مدت یا مقادیر زیاد بنزودیازپین ها خطر بروز وابستگی های روانی و جسمی را افزایش می دهد. با وجود این، علائم قطع مصرف مانند حملات تشنجی حتی پس از مصرف کوتاه مدت آلپرازولام با مقادیر معمولی گزارش شده است.

عوارض جانبی

خواب آلودگی، سردرد، سر گیجه، افسردگی،توهم، اختلال دید، تاکیکاردی، هیپوتانسیون ، درد قفسه سینه، تهوع، درد شکم، یبوست، اختلالات ج.ن.س.ی، وابستگی

تداخل دارویی

الف- در صورت مصرف همزمان آلپرازولام با دیگر داروهای تضعیف کننده سیستم اعصاب مرکزی (ضد افسردگی ها، آنتی هیستامین ها، نارکوتیک ها) اثر تضعیف کنندگی دارو بر سیستم اعصاب مرکزی (سداسیون) و دپرسیون تنفسی و کاردیو وسکولار تشدید خواهد شد.

ب- در صورت مصرف همزمان این دارو با فلووکسامین، به علت افزایش غلظت پلاسمایی آلپرازولام باید دوز دارو را کاهش داد.

تک فارس

نکات قابل توصیه

این دارو نباید بیش تر از مقدار توصیه شده مصرف شود.

در صورتی که پس از چند هفته، اثربخشی دارو کاهش یافت،از افزایش مقدار مصرف بدون مشورت با پزشک باید خودداری شود.

به منظور کاهش احتمال بروز علائم قطع مصرف، مصرف این دارو باید به تدریج قطع شود.

مقدار مصرف

الف- اضطراب: ۲۵۰-۵۰۰mcg،به فرم خوراکی ۳بار در روز و در صورت لزوم تا دوز ۳-۴mg روزانه افزایش دوز امکان پذیر است.

ب- حملات ترس: ۱-۲mg به فرم خوراکی ۳بار در روز و در صورت لزوم تا دوز ۱۰mg روزانه افزایش دوز امکان پذیر است.

اشکال دارویی

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر