تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

قرص آری پیپرازول عوارض جانبی موارد مصرف منع دارویی

موارد مصرف

ضد سایکوز (آنتاگونیست رسپتور ۵HT2A، پارشیال آگونیست رسپتور ۵HT1A، D2).

این دارو برای درمان شیزوفرنیا و حملات حاد پانیک همراه با اختلال دو قطبی مصرف می شود.

تاریخ به روز رسانی: ۱۳۹۵/۰۷/۰۵

مکانیسم اثر

تکفارس آی آر

آری پیپرازول یک داروی آنتی سایکوتیک آتیپیک کینولینونی است که افینیتی بالایی به رسپتورهای D2، D3، ۵-HT1A و ۵-HT2A؛ افینیتی متوسطی به D4، ۵-HT2C، ۵-HT7، Alpha1 adrenergic و H1 نشان می دهد. همچنین دارای افینیتی متوسطی به ترانسپورترهای بازجذب سروتونین است؛ هیچ گونه افینیتی به رسپتورهای موسکارینی (کولینرژیک) ندارد. آری پیپرازول به عنوان پارشیال آگونیست D2 و ۵-HT1A و آنتاگونیست رسپتور ۵-HT2A عمل میکند؛ همچنین فعالیت آلفابلاکری هم دارد.

فارماکوکینتیک

آری پیپرازول پس از تجویز به فرم خوراکی به خوبی از دستگاه گوارش جذب می شود. فراهم زیستی دارو حدود ۸۷% می باشد . دارو به میزان ۹۹% به پروتئین های پلاسما متصل می شود. نیمه عمر دارو ۹۵-۷۵ ساعت است و به طور وسیعی در کبد متابولیزه می شود (CYP450).

موارد منع مصرف

هشدارها

www.takfars.ir

الف- تجویز دارو در بیماران با بیماری کاردیووسکولار و سربرووسکولار (به علت احتمال بروز هایپوتانسیون اورتوستاتیک) با احتیاط صورت گیرد.

ب- پیرو مصرف دارو از انجام فعالیت های نیازمند توجه و هوشیاری نظیر رانندگی خودداری شود.

ج- به علت احتمال بروز سندروم نورولپتیک بدخیم باید بیمار را از نظر بروز تاکیکاردی، تغییر حالات روانی، تب، آریتمی بطنی و …چک کرد. در صورت بروز علائم سندروم نورولپتیک بدخیم باید مصرف دارو قطع شود.

اقتباس اطلاعات دار ویاب ممنوع می باشد.

عوارض جانبی

بر افروختگی ، دپرسیون، تپش قلب، درد قفسه سینه، تهوع، ، تب، راش، سندروم نورولپتیک بدخیم، افکار خودکشی، اختلالات گوارشی(یبوست، تهوع، استفراغ)، سردرد، سر گیجه، بی خوابی،اضطراب، افزایش وزن، هایپوتانسیون اورتوستاتیک

تداخل دارویی

الف- در صورت مصرف همزمان آریپیپرازول با دیگر داروهای تضعیف کننده سیستم اعصاب مرکزی (ضد افسردگی ها، الکل) اثر تضعیف کنندگی دارو بر سیستم اعصاب مرکزی تشدید خواهد شد.

ب- در صورت مصرف همزمان آریپیپرازول با کتوکونازول به علت مهار متابولیسم آریپیپرازول و افزایش غلظت پلاسمایی آن، باید دوز آریپیپرازول را کاهش داد.

ج- در صورت مصرف همزمان آریپیپرازول با کاربامازپین به علت تشدید متابولیسم کبدی آریپیپرازول و کاهش غلظت پلاسمایی آن، باید دوز آریپیپرازول را افزایش داد.

تک فارس

د- مصرف همزمان این دارو با داروهای آنتی هایپرتانسیو ممکن است سبب افزایش احتمال بروز هیپوتانسیون اورتوستاتیک شود.

نکات قابل توصیه

مقدار مصرف

الف- شیزوفرنیا: برای درمان شیزوفرنیا دارو به صورت خوراکی با دوز اولیه ۱۰یا ۱۵mg روزانه شروع می شود. می توان دوز نگهدارنده به میزان ۱۵mg روزانه با اینتروال های دوهفته ای را به درمان اضافه کرد. ماکزیمم دوز مصرفی ۳۰mg روزانه است.

ب- اختلالات دو قطبی: دارو با دوز اولیه ۳۰mg روزانه به فرم خوراکی شروع شده و می توان بر اساس تحمل بیمار، دوز دارو را به میزان ۱۵mg در روز کاهش داد.

اشکال دارویی

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر