تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۹ شهریور

۱۹۰۷م:۳۱ آگوست ۱۹۰۷ میلادی (۱۰۲ سال پیش، نهم شهریور ۱۲۸۶) قرارداد تقسیم کشور مستقل و باستانی ایران باگذشته تابناکش و ۱۳ قرن یک ابر قدرت، به دو منطقه نفوذ انگلستان و روسیه میان این دو قدرت اروپایی در شهر سن پترزبورگ پایتخت آن زمان روسیه امضاء شد. دولت فرانسه برای رسیدن آن دو دولت به این توافق ماهها تلاش و واسطه گری کرده بود. هدف فرانسه، حل اختلافات روسیه و انگلستان بر سر ایران، افغانستان و تبت بود که بدون رفع آن تشکیل یک اتحادیه نظامی این سه کشور به نام «تفاهم سه گانه» در برابر اتحادیه آلمان، اتریش و ایتالیا امکان پذیر نبود. فرانسه از تنها ماندن در برابر آلمان وحشت کرده بود.

«ادوارد گری» وزیر امور خارجه وقت انگلستان از حزب لیبرال همین نقشه را در سر داشت ولی از آنجا که مردی مرموز بود منتظر شده بود که فرانسه دست به میانجیگری بزند تا انگلستان امتیاز قابل ملاحظه ای به روسیه ندهد. اختلافهای کشورهای اروپایی نتیجه رقابتهای استعماری آنها بود که بالاخره به جنگ جهانی اول منجر شد. مورخان از موافقتنامه سن پترزبورگ به نام یک بی شرمی تمام عیار قدرتهای اروپایی در قرن ۲۰ یاد کرده اند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۹ شهریور

۱۳۲۰ش:نهم شهریور ماه ۱۳۲۰ (۳۱ آگوست ۱۹۴۱) رضاشاه پس از اطلاع از مرخص شدن سربازان پادگانها، این عمل را یک خیانت بزرگ به وطن خواند و همه اعضای شورای ستاد عالی جنگ را که برای هدایت واحدهای ارتش به مقاومت در برابر تجاوز خارجی تشکیل شده بود به دفتر خود در سعد آباد فراخواند و در محوطه کاخ در برابر مقامات نظامی و غیر نظامی، سرلشکر احمد نخجوان کفیل وزارت جنگ و سرتیپ علی ریاضی کفیل رکن دوم ستاد ارتش (اطلاعات ارتش) را مسئول مرخص کردن خائنانه افراد پادگانها در برابر دشمن اعلام داشت و تا می توانست با عصای خود آن دو را کتک زد، درجه های نظامی آنان را پاره کرد و به زندان فرستاد تا در دادگاه صحرائی زمان جنگ محاکمه شوند که چنین دادگاهی معمولا حکم اعدام صادر می کرد.

پهلوی یکم سپس به جان سایر افسران ارشدی که در آنجا بودند افتاد و همه را کتک زد، خائن خواند و گفت نانی را که این ملت به شما داده تا از ایشان و وطن دفاع کنید حرامتان باد.

تکفارس آی آر

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۹ شهریور

۱۳۴۲م:در دوازدهمین روز پس از براندازی ۲۸ امرداد، ژنرال فضل الله زاهدی نخست وزیر کودتا به مجلس رفت و دید که تنها ۲۲ نماینده حضور دارند!! . اکثریت نمایندگان که به رفراندم و رای مردم احترام گذارده بودند، آن دوره مجلس را پایان یافته تلقی کرده بودند. آنان برای محکم کاری استعفای خود را هم قبلا اعلام کرده بودند. مورخان، وجود ۲۲ نماینده در آن روز در مجلس را، تایید دیگری بر غیر قانونی بودن نخست وزیری زاهدی تلقی کرده اند. در همین روزفاش شد که دکتر مصدق پیش از براندازی اش، تصمیم به چاپ تصویر داریوش بزرگ (همان تصویری که ۲۵ قرن پیش بر تخت جمشید نقر شده است) در محل عکس شاه بر اسکناسهای ده تومانی و تصویر کوروش بزرگ بنیادگذار کشور ایران بر اسکناسهای پنج تومانی گرفته بود و قرار بود این اسکناسها در روز مهرگان انتشار یابند.

جمهوری تاجیکستان پس از اعلام استقلال، نام پول ملی خودرا «سامانی» منسوب به سامانیان گذارده است که کار میهنی بزرگی است.

تصویرداریوش بزرگ که ۲۵ قرن پیش نقر شده است. مجسمه های امپراتوران رومی عمدتا قرنها پس از مرگشان ساخته شده اند. سکه (داریک) از زمان او رایج شد و ناسیونالیسم ایرانی با حکومت داریوش به دنیا آمد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۹ شهریور

www.takfars.ir

۱۹۳۰م:چکیده سخنرانی پروفسور «هانری ماسه» شرق شناس بنام فرانسوی درپاریس درباره ایران و ایرانیان که ۳۱ آگوست ۱۹۳۰ و هفته یکم سپتامبر آن سال در نشریات انتشار یافته بود از این قرار است:

ایران امروز تنها بخشی از ایرانزمین است و تاجیکان، بلوچها، پشتونها (پاتانها)، کردها، کشمیریها و بسیاری از ساکنان قفقاز و روسیه جنوبی که در خارج از مرزهای امروز ایران قرار گرفته اند ایرانی تبار هستند و همه آنان آرین و از خویشاوندان اقوام اروپایی اند. مشکل ایران این بوده است که بر سر چهار راه مهاجرت ها قرار گرفته و از نیمه قرن هفتم تا پانزدهم میلادی (ازپایان کار ساسانیان تا صفویه) گرفتار اختلاط نژادی شده ولی ایرانیان با خصلتهای ویژه ای که دارند همه مهاجران را در خود ذوب و حل کرده و زبان و فرهنگ ایرانی تا به امروز محفوظ مانده است. زبانهای آلتائیک (ترکیک) با سلجوقیان در قرن یازدهم میلادی و بعدا مغولان وارد ایران شده است. ایرانیان، در برابر حمله اسکندر و هزار سال پس از او اعراب ایستادگی یکپارچه نکردند زیرا که دولتهای هخامنشی و ساسانی در دهه های آخر کار خود گرفتار سوء مدیریت، اختلاف و نبرد شاهزادگان و بزرگان برسر قدرت و فساد اداری و تبعیض شده و مردم از آن وضعیت و افزایش روزافزون فاصله طبقاتی حاصله از آن خرسند نبودند و در جستجو و خواهان «تغییر وضعیت» بودند. خلفای عباسی را ایرانیان روی کار آوردند و همیشه تحت نفوذ فرهنگی و اداری ایرانیان بودند. مهاجهان برخاسته از دشت گبی و اطراف آن، تنها در زمان «فاتح» اول بر ایران حکومت کردند و از زمان جانشین فاتح (حکمران دوم)، حکومت عملا دوباره در دست ایرانیان قرارگرفت و ایرانیان از این اقوام خشن؛ شاعر و هنرمند ساختند. مشکلات ایرانیان از زمانی آغاز شد که دولت عثمانی قدرت گرفت و اروپا را تهدید کرد و اروپائیان برای به زنجیر کردن آن دولت؛ با نظر توسل متوجه ایران شدند و با چشیدن طعم استعمار مشرق زمین به تدریج به مداخله و بسط نفوذ پرداختند. سیاست قدرتهای اروپایی وقت و بویژه در دوران قاجاریه ایجاب می کرد که دولتمردانی در ایران برسر باشند که شایستگی نداشته، احساس وطندوستی و مردم خواهی آنان ضعیف، و نیز نفوذ پذیر باشند. دودمان صفویه را گرجستانی هایی که با چاپلوسی وارد دربار اصفهان شده و به مقام رسیده بودند به اضمحلال کشانیدند. بیشتر آنان از بستگان بانوان درباری بودند. در تمامی دوران قرون وسطی، با وجود تضعیف اقتدار حکومتی؛ درخشش ادبیات، دانش و هنر ایرانی نشان می دهد که استعداد و ذوق و وسعت اندیشه ایرانیان به قوت خود باقی مانده و برای پیشرفت هرچه بیشتر نیاز به وحدت فرهنگی اقوام ایرانی و تقویت و تشویق این استعداد دارند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۹ شهریور

۲۰۰۹م:۲۱ آگوست ۲۰۰۹ واشنگتن پست به نقل از یک خبرگزاری داخلی ایران خبر از تغییرات در مدیریت روزنامه همشهری داده بود که بزرگترین روزنامه ایران است. انگیزه تغییرات، گله مندی تنی چند از اعضای شورای شهر از این روزنامه وابسته به شهرداری تهران ذکر شده بود.

تفسیرنگاران آمریکایی در مقالات خود در روزهای بعد، انگیزه ذکر شده را رد کردند و نوشتند که هدف اصلی از این تغییرات آماده شدن ژنرال، شهردار انتخابی تهران ـ شهری که ۱۳ میلیون نفر را در دل خود جای داده ـ برای برنده شدن در انتخابات ژوئن ۲۰۱۳ ریاست جمهوری ایران بوده است. رویدادهای خونین و پرسرو صدای متعاقب اعلام نتایج انتخابات ژوئن ۲۰۰۹ ایران، گروهی را که دو دهه به نام اصلاح طلب فعالیت می کرد از میدان بیرون راند و امیدی به بازگشت آنان وجود ندارد. بنابراین میدان برای فعالیت گروههای تازه و در صدر آنان ژنرال (منظوز؛ محمدباقر قالیباف) باز شده است که قبلا هم در این زمینه تلاش کرده بود. او از مردم خراسان است و خواست تاجیکها و مشکلات آنان را درک میکند که رفتن نام دکتر عبدالله در انتخابات افغانستان به صدر جدول، غرب بویژه لندن را نگران ساخته که نمی خواهند پارسیان به هم نزدیک و متحد شوند. یک شانس دیگر ژنرال قالیباف این است که دو لاریجانی سمت سران دو قوه حکومتی ایران را به دست آورده اند که یکی از آنان برای رئیس جمهورشدن خیز برداشته بود گرچه مشکلات قانونی در کار بود ازجمله اینکه در عراق به دنیا آمده بودند. گروه ژنرال (قالیباف) که روزنامه های دیگری در دست دارد از یک شعار سه گانه پیروی میکند: اعتدال، کارآمدی و بکار بردن خرد و عقل در انجام امور (عقلانیت). ژنرال (قالیباف) در جامعه ایران به عنوان شخصیتی متمایل به ناسیونالیسم ایرانی شناخته شده و نیزمورد حمایت رهبر فائقه ایران (سوپریم لیدر) است که حرف آخر را در امور می زند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۹ شهریور

۱۸۱۱م:۳۱ اوت زادروز «تئوفیل گوتیه» و «ویلیام سرویان» دو نویسنده فرانسوی و آمریکایی است . گوتیه که در عین حال یک شاعر بود در سال ۱۸۱۱ به دنیا آمد و معروفترین کتاب او «آلبرتوس» عنوان دارد. معروفترین داستان ویلیام سرویان که بسال ۱۹۰۸ به دنیا آمد «نقش زمان در زندگی» است. جان بونیان واعظ و نویسنده انگلیسی ۳۱ اوت ۱۶۸۸ دیده از جهان فرو بست و کتاب معروف او «پیلگریمز پراگرس » عنوان دارد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۹ شهریور

۱۸۷۰م:۳۱ اوت زادروز دکتر ماریا مونته شوری پزشک، فیلسوف و روانشناس ایتالیایی است که در ۱۸۷۰ به دنیا آمد و ۸۲ سال عمر کرد. پژوهشهای او عمدتا درباره آموزش و پرورش است و به همین لحاظ لقب « کارشناس بزرگ تعلیم و تربیت قرن ۲۰ » به دست آورده است.

وی تحقیقات خود در زمینه روانشناسی و آموزش و پرورش را در گوشه و کنار جهان به انجام رسانده و محدود به تجربه در یک و یا دو کشور نیست. تالیفات مهم او عبارتند از: «روش تدریس»، «انسان سازی»، «کارخانه آدم سازی»، «از بدن تا مغز»، «تاتیر محیط» و….

تک فارس

دکتر ماریا در تالیفات خود ثابت کرده است که «آموزش و پرورش» یک علم است که مانند علوم تجربی دیگر قواعد و اصول دارد و بنابر این امر تدریس یک حرفه است و آموزگار به موازات تجربه باید خود، دائما بیآموزد. هدف ماریا از « کارخانه آدم سازی » همانا مدرسه است که انسانهای نسل بعد را پرورش می دهد و می سازد و از این جهت مسئولیتی بسیار بزرگ و حساس بر دوش دارد.

به نظر ماریا، مشکلات و ضعفهای کشورها ناشی از نقص آموزش و پرورش آنهاست که نتوانسته اند انسان کامل و دست کم قابل قبول به بار آورند. وی می گوید: جامعه ای که مدارس و آموزگاران خوب داشته باشد عاری از جرم و جنایت و کارهای مغایر اخلاقیات و در صدر آنها دروغ و ریا و تزویر است.

« ماریا » ثابت کرده است که کودک و نوجوان از محیط و به ویژه کودکان و نوجوانان دیگر می آموزد ، بنا براین برای داشتن جامعه ای خوب و منزه در فردا ، باید نه تنها محیط زندگی و معاشران خوب و اطمینان بخش برای کودک و نوجوان تهیه کرد ، بلکه مربیان واقعی و آزموده برایش آماده ساخت و مهارت و دلسوزی این مربیان است که می تواند تاثیر محیط را در نوجوان کاهش دهد.

به نوشته دکتر ماریا ، بدون داشتن مدرسه و آموزگار خوب نمی توان انتظار داشت که یک جامعه بتواند به دمکراسی جامع و واقعی دست یابد و از آزادی و حقوق استفاده مطلوب ببرد و یا خودکفا گردد. ماریا رسانه ها ـ از روزنامه تا کتاب و فیلم سینمایی ـ را آموزشگران عمومی خوانده که به بزرگسالان جامعه می آموزند ، بنابراین مسئولیتی خطیر برعهده دارند.

او در کتاب « ازبدن تا مغز » اهمیت غذا ، آب ، خواب ، تفریح و … را برشمرده و تاکید بر آن دارد که در مدارس باید ضمن آموزش این موارد ، به نوجوان و جوان گفته شود که چگونه شغل و خانواده خود را انتخاب کند تا به دشواری نیفتد و برای جامعه مفید باشد . ماریا عقیده دارد که کوچکترین غفلت در انتخاب همسر و یا شغل برابر است با ناکامی و احساس اندوه و اشتباه در سراسر عمر و در موارد بسیار، راه جبران هم ندارد .

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۹ شهریور

۱۸۷۶م:۳۱ آگوست ۱۸۷۶ دولت واشنگتن به سرخپوستان (بومیان و صاحبان اصلی ایالات متحده امروز) دستور اکید داد که باید در اراضی محصوری که برایشان در نظر گرفته شده است زندگی کنند و در اینجا هم تحت مراقبت پلیس فدرال (اف بی آی) باشند.

سرخپوستان که در اصل از سیبری و شمال شرقی چین آمده اند از هزاران سال پیش از مهاجرت اروپاییان در قاره آمریکا زندگی می کردند. نخستین مهاجرنشین انگلیسی در آمریکای شمالی در ۱۶۰۷ تاسیس شد. از جمعیت ۳۰۶ میلیونی ایالات متحده حدود دو میلیون تن از آنان بازماندگان بومیان هستند. برآورد شده است که هنگام ورود انگلیسی ها به آمریکای شمالی، شمار بومیان این منطقه سی تا چهل میلیون بود که در طول چهار قرن به یکی دو میلیون تن کاهش و شمار مهاجران در همین مدت از یکصد و چند نفر به ۳۰۴ میلیون افزایش یافته است که یک دهم آنان سیاهپوست هستند و عمدتا به صورت برده از آفریقای غربی به آن کشور آورده شده اند. مقاومت مسلحانه بومیان در برابر مهاجران اروپایی تا اوایل قرن بیستم ادامه داشت. رفتار بسیار خشونت بار مهاجران اروپایی با بومیان آمریکای شمالی و بویژه اجبار آنان به ترک اراضی خود در شرق آمریکا و با پای پیاده هزاران کیلومتر راه را طی کردن و رفتن به اکلاهما (معروف به راهپیمایی اشک و ناله) از فصول زشت تاریخ عمومی است. استالین در زمان خود گفته بود که از زمین آمریکا خون بومیان می جوشد و تکلیف جهانیان است که به بازماندگان آنان کمک کنند.

۱۹۲۰م:۳۱ اوت سال ۱۹۲۰ پخش نخستین برنامه اخبار از رادیو آغاز شد. ایستگاه رادیویی MK8 مستقر در شهر دیترویت ایالت میشیگان آمریکا از این روز پخش خبرهای شهر، ایالت، کشور (آمریکا) و جهان (سایر کشورها) را هر روز یک نوبت آغاز کرد. این ایستگاه رادیویی که در نخستین هفته اخبارش را از رسانه های چاپی نقل می کرد سپس از روزنامه های آمریکا (صاحبان خبرگزاری آسوشیتدپرس) خواست اجازه دهند نسخه‌یی از همه خبرهای این خبرگزاری را جهت پخش، همانند یک روزنامه دریافت دارد که موافقت شد و این کار بعدا مورد اقتباس سایر ایستگاه‌های رادیویی که تا آن زمان فقط موسیقی زنده و داستان و آگهی پخش می کردند قرار گرفت.

۱۹۴۶م:۳۱ اوت ۱۹۴۶ یوگوسلاوی دارای یک قانون اساسی مشابه اتحاد شوروی شد و به صورت یک کنفدراسیون مرکب از شش نیمه کشور درآمد. این ایالتها عبارت بودند از صربستان، مونته نگرو، مقدونیه، بوسنی- هرزگوین، کرواسی و اسلوانی. در دهه ۱۹۹۰ چهار ایالت این اتحادیه جدا شدند و به صورت کشور مستقل درآمدند و یوگوسلاوی مرکب از صربستان و مونته نگرو شد که مونته نگرو هم در دهه اول قرن ۲۱ از صربستان جدا شد. با فشار کشورهای عضو «ناتو» کوزوو هم از صربستان جدا شده ولی همه کشورهای جهان این جدایی را برسمیت نشناخته اند. فروپاشی یوگوسلاوی به آرامی صورت نگرفت. صربها در هر منطقه مقاومت کردند و تلفات سنگین به بار آمد ولی چون خواست «ناتو» بود عملی شد و نیروهای ناتو هنوز در بوسنی – هرزگوین و کوزوو به استقرار خود ادامه می دهند. اگر شوروی فروپاشی نشده بود، کنفدراسیون یوگوسلاوی تجزیه نمی شد.

T A K F A R S

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۹ شهریور

۲۰۰۳م:۳۰ اوت ۲۰۰۳ نماینده جمهوری دمکراتیک خلق کره مذاکرات شش جانبه پکن در باره تسلیحات اتمی این کشور را قطع کرد و عازم کشور خود شد و اعلام داشت که ادامه این مذاکرات کاری است بیهوده و دولت جمهوری خلق کره کار اتمی شدن خود را دنبال خواهد کرد.

همزمان ، دولت جمهوری خلق کره در پایتخت این کشور اعلام کرد که این دولت در جریان مذاکرات متوجه شد که گفتگوها یک نیرنگ برای خلع سلاح کره است و از ادامه آنها طرفی بر نخواهد بست. بنابراین، دیگر آماده ادامه چنین مذاکراتی نخواهد بود.

در مذکرات پکن، علاوه بر دو کره، چین، روسیه، آمریکا و ژاپن شرکت داشتند.

اقدام جمهوری خلق کره به قطع مذاکرات، دو روز پس از انتشار این خبر در رسانه ها صورت گرفته بود که آن دولت دارای تسلیحات اتمی است و برای رفع تردید، بزودی یک آزمایش از این دست انجام خواهد داد.

یک دیپلمات آمریکایی در واکنش به اقدام جمهوری خلق کره مبنی بر ترک مذاکرات گفته بود که اگر کره شمالی دست به آزمایش اتمی بزند؛ دولت آمریکا هم مجبور خواهد شد که دست به قرنطینه اقتصادی کره بزند و کشتی های این کشور را بازرسی کند که دولت جمهوری خلق کره به این اظهار مقام آمریکایی پاسخ فوری داد و تاکید کرد که این اقدام آمریکا را در صورت انجام، یک عمل جنگی تلقی خواهد کرد. بعدا دولت کره شمالی دست به آزمایش اتمی زد و گفته شد که دارای چند بمب اتمی شده است و یک زرادخانه ۷-۸ بمبی دارد.

گذشت زمان نشان داد که مذاکرات شش جانبه پس از مدتی وقفه از سرگرفته شد و با وعده و وعیدهای بسیار، بالاخره دولت کره شمالی حاضر به متوقف کردن فعالیت های اتمی خود شد و در سال ۲۰۰۸ حتی چند برج سردکننده تاسیسات اتمی خود را مقابل دوربینهای تلویزیونها ویران ساخت ولی دولت آمریکا به همه تعهدات خود عمل نکرد و دست به امروز و فردا کردن زد و ایراد گرفت و دولت کره شمالی که از این طفره رفتن ها خسته شده بود در اوت ۲۰۰۸ اعلام کرد که به فعالیت های اتمی اش ادامه خواهد داد!.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۹ شهریور

۲۰۰۳م:امینه، زن جوان نیجریایی، متهم به عمل زنا شده بود و دادگاه شرع (اسلامی) محل، وی را به سنگسار شدن محکوم کرده بود. در طول جلسه دادگاه که ۲۹ اوت ۲۰۰۳ برگزار شده بود، امینه در حال شیردادن فرزند نامشروع خود به خواب فرو رفت و متوجه همه مذاکرات جلسه نشده بود. همین وضعیت (چرت زدن در جلسه محاکمه) سبب شده بود که درخواست تجدید نظر او پذیرفته شود. از دادگاه تجدید نظر (استیناف) تقاضا شده بود؛ اگر حکم سنگسار تایید شود، قاضی اجرای حکم را تا پایان دوره شیر دادن طفل به حالت تعلیق در آورد. رسانه ها در طول نوبت امینه برای رسیدگی به درخواست استیناف او در دادگاه تجدید نظر شرع توجه جهانیان را نسبت به او جلب کرده بودند به گونه ای که از گوشه و کنار جهان درخواستهای بخشودگی برای او به این دادگاه سرازیر بود. زنان کشورهایی که در آنجا خیانت زوجین مجازات (جز طلاق) ندارد فشار بیشتری به دادگاه تجدید نظر شرع وارد کرده بودند. این دادگاه سرانجام حکم اعدام امینه را به حالت تعلیق درآورده است. پرونده رسیدگی به خیانت امینه، به شکایت شوهرش تشکیل شده بود. شوهر او همچنان حاضر به تامین هزینه کودک (نامشروع) نیست.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۹ شهریور

تک فارس www.takfars.ir

۱۲: کالیگولا که از سال ۳۷ تا ۴۱ میلادی امپراتور روم بود به دنیا آمد.

۱۹۱۹: حزب کمونیست آمریکا در شهر شیکاگو موجودیت خود را اعلام داشت و از این روز آغاز به فعالیت کرد.

۱۹۵۷: استقلال مالایا که قبلا مستعمره انگلستان بود قطعیت یافت که بعدا بانی فدراسیون مالزیا گردید.

۱۹۶۸: یک زمین لرزه هفت و هشت دهم ریشتری در شمال شرقی ایران روی داد و باعث مرگ بیش از شش هزار تن شد.

۱۹۹۵: نیروهای «ناتو» برضد صربهای بوسنی وارد عمل شدند. باوجود برقراری امنیت، این نیروها همچنان در بوسنی باقی مانده اند.

۲۰۰۳: آیت الله سید محمد باقر حکیم از رهبران سیاسی ـ مذهبی عراق در یک مسجد در شهر نجف براثر انفجار کشته شد. در این رویداد نزدیک به یکصد تن دیگر جان باختند.

محصولات معتبر
محصولات معتبر