تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۹ آذر

۶۴۲م:۳۰ نوامبر سال ۶۴۲ میلادی شهر یزد از کانونهای بزرگ زرتشتیانیسم به دست عرب افتاد. اعراب قبلا اصفهان را تصرف کرده بودند. شهر یزد که در دهه اول قرن چهارم میلادی به تصمیم یزدگرد یکم ساخته شده بود شهری دویست و چهل ساله بود که تصرف شد. شاهان ساسانی پس از یزدگرد تلاش بسیار کرده بودند که این شهر حاشیه کویر که بر سر راههای کاروانی قرارداشت به یک کانون بزرگ زرتشتیانیسم تبدیل شود و هنوز هم شمار زرتشتیان یزد بیش از سایر شهرهای ایران است. در سال ۶۴۲ که یزد سقوط کرد، هنوز یزدگرد سوم زنده بود و مقاومت می کرد. ترور او در سال ۶۵۱ و در مرو خراسان اتفاق افتاد.

در همان سال (سال ۶۴۲ میلادی) بسیاری از شهرهای آذربایجان و خراسان توسط اعراب تصرف شدند. در پی شکست نهاوند در سال ۶۴۱ میلادی، هر یک از سرداران عرب مامور تصرف یکی از شهرها و ایالات ایران شده بود. جز شوشتر، ری و شهرهای جنوبی ایران سایر شهرها مقاومت شدید از خود نشان ندادند. شوشتر یک سال و نیم ایستادگی کرد. به نوشته بسیاری از مورخان، در برخی از نقاط ایران نیروهای محلی به این سبب مقاومتی چشمگیر از خود نشان نداده بودند که اعراب می گفتند قصد آنان تصرف و حکومت کردن نیست و سعی آنان، تنها گسترش تعالیم اسلام است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۹ آذر

۱۳۳۹ش:شریف امامی نخست وزیر وقت که از هشتم تا ۱۳ آذر ماه ۱۳۳۹ خورشیدی (نوامبر ۱۹۶۰ ) به مدت پنج روز در کابل با سران افغان مذاکره می کرد تنها قرارداد فروش فرآورده های نفتی را با آنها امضاء کرد. به استناد آرشیو روزنامه های بزرگ اصطلاحا بین المللی، از اواسط دهه ۱۹۲۰ تا زمان کودتای سردار داودخان هرگاه مقامات تراز اول ایران و یا افغان از کشور یکدیگر دیدن کرده بودند روزنامه ها از احتمال ایجاد کنفدراسیون دو کشور نوشته بودند. ولی انگلستان، شوروی و پاکستان ــ هیچکدام به دلایل زیاد با ایجاد چنین کنفدراسیونی موافق نبودند. باید دانست که مرزهای ایران با افغانستان و هند غربی (بعدا پاکستان) را انگلیسی ها تعیین کرده اند!.

شریف امامی که قبلا وزیر صنایع و معادن و نخست وزیر بود، در جریان انقلاب سال ۱۳۵۷ به مدت سه ماه باردیگر نخست وزیر شده بود.

تکفارس آی آر

۱۹۶۶م:مذاکرات هفت روزه نمایندگان ایران و کنسرسیوم نفت در تهران پایان یافت و ۳۰ نوامبر ۱۹۶۶ اعلام شد که اختلاف نظر طرفین بر طرف شده است، ولی جزئیات جز بر کارشناسان مربوط اعلام نشد.

این اختلاف نظر از چند ماه پیش رخ داده بود و ۲۹ اکتبر دولت ایران به کنسرسیوم اخطار کرده بود که اگر نظر ایران تامین نشود قرارداد نفت را کان لم یکن اعلام خواهد کرد. سه روز پس از این تهدید، آورل هریمن دیپلمات آمریکایی وارد تهران شد و بامقامات مربوط ایران مذاکره کرد و متعاقب همین مذاکره بود که نمایندگان شرکتهای عضو کنسرسیوم وارد تهران شدند و مذاکراتی که به توافق انجامید صورت گرفت .

آورل هریمن اول آذرماه سال بعد هم به ایران آمد و با شاه در باره سیاستهای تازه آمریکا مذاکره کرد که در پی آن اعلام شد که ایران بنیه دفاعی خود را تقویت خواهد کرد و طرح مربوط تهیه شد. هریمن قبلا هم بارها به تهران آمده بود. ماموریت طولانی او در تهران در زمان حکومت دکتر مصدق معروف است که تلاش می کرد مسئله نفت حل شود. در آن زمان دولت آمریکا کوشش داشت که جای انگلستان را در خاورمیانه بگیرد.

هریمن شرح ماموریت های خود در تهران را در کتاب خاطراتش به تفصیل آورده است. وی از سال ۱۹۵۱ در مسئله نفت ایران و اختلاف نظرهای بعدی همواره به صورت "میانجی!" عمل کرده بود و در دوران حکومت دکتر مصدق برای مدتی طولانی در ایران اقامت کرده بود و روزنامه ها در گزارشهای خود از او به عنوان میانجی دولت آمریکا در مسئله نفت نام می بردند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۹ آذر

www.takfars.ir

۱۹۷۱م:در پی توافق با شیخ شارجه، سی ام نوامبر سال ۱۹۷۱ (۹ آذر ۱۳۵۰) ناوگان ایران جزایر ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک را به قلمرو وطن باز گردانید و تنها در یک جزیره مختصر مقاومتی صورت گرفت. در جزیره ابو موسی، برادر امیر شارجه از واحدها و مقامات ایرانی استقبال کرد. تنب بزرگ و تنب کوچک از هم ۱۲ کیلومتر فاصله دارند و تنب بزرگ در ۲۰ کیلومتری قشم واقع است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۹ آذر

۱۳۴۱ش:امیر اسدالله علم نخست وزیر وقت در این روز درسال ۱۳۴۱ (۳۰ نوامبر ۱۹۶۲ ) تلگرافا به آن دسته از روحانیون کشور که به مصوبه مهرماه شورای وزیران اعتراض کرده بودند اطلاع داد که در جلسه هشتم آذرماه دولت (شورای وزیران) ماده مورد اعتراض لغو شده است.

در مصوبه مهرماه ۱۳۴۱ ، به بانوان اجازه مشارکت در انتخابات شوراهای شهر و شهرستان داده شده بود که مورد اعتراض پاره ای روحانیون وقت قرار گرفته بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۹ آذر

۱۸۷۳م:به مناسبت سالروز انتشار اتوبیوگرافی جان استیوارت میل اندیشمند قرن نوزدهم در ۳۰ نوامبر سال ۱۸۷۳ که در همین سال هم در گذشت اشاره ای داریم به او و اندیشه هایش که در زیر می آید:

«میل» که یک فیلسوف ـ اقتصاددان بود در طول اقامت در هند به عنوان یک مقام ارشد کمپانی هند شرقی انگلستان، از مشرق زمین هم تجربه داشته است مخصوصا که شاهد عینی شورش خونین سال ۱۸۵۷ هندیان بود. وی قبلا روزنامه نگار و بعدا نماینده پارلمان انگلستان بود.

«میل» با این عقیده «اسپینوزا» موافق بود که پیش از هر انتخابات، با وسائل مختلف به انتخاب کننده تفهیم شود که مسئول رایی است که می دهد و اگر در دادن رای خود دقت لازم را به عمل نیاورد و آن را به فردی که شایستگی کامل ندارد و واجد شرایط لازم برای احراز مقام نیست بدهد، به سهم خود مسئول جامعه و زیانهایی است که منتخب او وارد می آورد و باید پاسخگو باشد.

مهمترین آثار «میل» در باره دمکراسی کتاب «ملاحظات در باره دولت انتخابی» است. کتاب «تفکراتی در رفرم پارلمانی» تالیف دیگر او هم درباره دمکراسی است که این کتاب در سال ۱۸۵۹ انتشار یافت.

«میل» که در ۲۰ مه سال ۱۸۰۶ در لندن به دنیا آمده بود می گوید: جامعه ای که مردم آن آموزش دمکراسی ندیده اند، عمیقا آن درک نمی کنند، اهمیت آن را برای جامعه و فرد نمی دانند و در فصل رای گیری (زمان تبلیغات انتخاباتی) به آنان توصیه می شود که به چه کسی رای بدهند و آنان هم احیانا چشم بسته می پذیرند نیاز به پنجاه سال زمان (تمرین دمکراسی) دارد تا به صورت یک دمکراسی کامل (واقعی) در آید.به باور «میل»، هنگامی یک کشور می تواند ادعا کند که دمکراسی است که مردمش اهمیت رای دادن و مسئولیت خطیر خود را در این زمینه بدانند.

تک فارس

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۹ آذر

۲۰۰۸م:۲۹ نوامبر ۲۰۰۸ و در سومین روز انتقال بخشی از تظاهرات ضد دولت در تایلند به فرودگاه بین المللی شهر بانکوک (Suvarnabhumi Airport)، بیش از یکصد هزار مسافرخارجی در این فرودگاه و مهمانخانه های بانکوک سرگردان شده بودند.

تظاهرکنندگان که خواهان کناره گیری نخست وزیر تایلند بودند و اورا متهم به فساد اداری و نقض اصول دمکراسی و حقوق اتباع کرده بودند عملا فرودگاه بین المللی بانکوک را اشغال کرده و مانع رفت و آمد هواپیماها شده بودند. تظاهرکنندگان ضد دولت تایلند عنوان «اتحاد مردم برای دمکراسی People Alliance For Democracy» برخود نهاده بودند. در مقابل، دولت تایلند حالت فوق العاده برقرار کرده ولی Somchai Wongsawat نخست وزیر این کشور پس از ورود پلیس ضد شورش به محل فرودگاه؛ درگیری این ماموران با تظاهرکنندگان را فعلا منع کرده بود زیرا که بیم تلفات سنگین و اعتراض جهانی، تخریب فرودگاه و آسیب واردآمدن به صنعت گردشگری تایلند می رفت. شهر بانکوک دارای دو فرودگاه است. تصاویر زیر فرودگاه بین المللی بانکوک و تظاهرکنندگان را در آن نشان می دهد:

۱۳۸۷ش:دهم آذرماه ۱۳۸۷، ۵۶ سال از لایحه قانونی مطبوعات که بهترین ضابطه مطبوعاتی ایران شناخته شده است گذشت. این ضابطه که تنها ۹ ماه به اجرا درآمد پس از براندازی ۲۸ مرداد ابطال و دو سال بعد از آن (سال ۱۳۳۴) یک قانون «محدود کننده» مطبوعات جایش را گرفت. طبق ضابطه آذر ماه ۱۳۳۱ جامعه مطبوعات ایران موظف شده بود که با تشکیل انجمن، خود بر کار نشریات از نظر خروج از دایره حرفه، نزاکت، اخلاقیات و عفت قلم نظارت کند، اخطار دهد و در صورت بی اعتنایی به اخطار، طرد کند. این لایحه قانونی ۴۷ ماده ای که با امضای دکتر مصدق (که اختیار اجرای موقت لوایح خود را داشت) از ۱۲ آذر به اجرا در آمده بود چون با توجه به اصول آزادی فکر و بیان تنظیم شده بود در تاریخ ژورنالیسم ایران به عنوان بهترین ضابطه مطبوعاتی توصیف شده است. در این لایحه قانونی رسیدگی به اتهامات مطبوعاتی بدون حضور هیات منصفه منع، و «نشریه عمومی = حرفه ای» تعریف شده بود و در آن، شرایط قبلی در مورد متقاضی پروانه، جز داشتن حداقل ۳۰ سال سن، سواد کافی (که به تفسیر کارشناسان معاصر، منظور: سواد روزنامه نگاری بود)، نداشتن محکومیت قطعی ارتکاب جرائم عمومی و داشتن بنیه مالی برای شش ماه انتشار نشریه؛ حذف و امور مطبوعات از وزارت فرهنگ جدا و به وزارت کشور واگذار شده بود.

مورخان عموما شکوفایی ژورنالیسم ایران از آذر ماه ۱۳۳۱ تا ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ را به حساب این لایحه قانونی گذارده اند.

۱۹۵۰م:در جریان جنگ کره، سی ام نوامبر ۱۹۵۰ و چند روز پس از عبور صدها هزار داوطلب چینی از «رود یالو» نیروهای سازمان ملل و عمدتا آمریکایی دست به عقب نشینی زدند. این عقب نشینی پرتلفات که با شگفتی در رسانه ها منعکس شد در عین حال از پیدایش قدرتی تازه در جهان خبرداد که بعدا اتمی، فضایی و دارای بنیه اقتصادی شد. در نوامبر ۲۰۰۰ به مناسبت پنجاهمین سالروز عبور چینی ها از رود یالو (مرز چین با کره)، پیش بینی شده بود که چین تا سال ۲۰۲۰ یکی از سه قدرت جهان شود. در نوامبر ۲۰۰۵ همان گیتی شناسان یکی از سه قدرت شدن چین را با توجه به پیشرفتهای اقتصادی و فضایی اش، هشت سال جلوتر آوردند و آن را به سال ۲۰۱۲ موکول کردند و در نوامبر ۲۰۰۹ با حذف روسیه از این مسابقه، چین را یکی از دو قدرت جهان اعلام کردند، بدون اینکه ذکری از ضلع سوم مثلت قدرت بمیان آورند که قبلا پیش گویی اش را کرده بودند و تفسیرنگاران آمریکایی از آن پس در مقاله های خود از چین به عنوان یکی از دو قدرت جهان معاصر نام می برند. به این ترتیب جهان تا سالها دارای تنها دو قدرت خواهد بود و یکی از این دو قدرت (آمریکا) با اینکه با مشکلات مالی اش لنگ می زند همچنان این مقام را حفظ خواهد کرد.

۲۰۰۴م:بحران پاییز ۲۰۰۴ اوکراین که عامل اصلی پدید آمدن آن مقاومت مسکو با توسعه نفوذ غرب در خاک امپراتوری سابق روسیه و تشدید فشار جناح هوادار مسکو در اوکراین بود در هشمین روز خود (۲۹ نوامبر ۲۰۰۴) وخیمتر شده بود. این نخستین ایستادگی عملی مسکو در برابر غرب پس از برداشته شدن دیوار برلن به شمار آورده شده است.

شبکه "سی بی اس" آمریکا ۲۹ نوامبر ۲۰۰۴ در تفسیر اوضاع اوکراین گفت که سران مسکو در حال تجدید بنای بلوک خود هستند و انتخابات اوکراین بهانه مناسبی به آنان داده تا این تلاش را علنی کنند.

بررسی انبوه خبرهای سه خبرگزاری غرب درباره اوضاع اوکراین در ۲۹ نوامبر ۲۰۰۴ که در صدر اخبار رسانه ها قرار گرفته بود نشان می داد که خبرگزاری های انگلستان و فرانسه وسیعا در مسیر سیاست های اتحادیه اروپا گام بر می دارند و گزارشهایشان درباره اوکراین یک جانبه تنظیم می شود.

یک شنبه شب (۲۸ نوامبر ۲۰۰۴)، دکتر کوهن کارشناس آمریکایی اوضاع روسیه از غرب خواست که بیش از این روسیه را تحریک نکند که به درد سر خواهد افتاد. در همین شب یک کارشناس دیگر در این زمینه گفت که اعتراض ملایم روسیه در برابر ورود غرب به کشورهای بالتیک و نفوذ در گرجستان، اتحادیه اروپا را تشویق به مداخله در اوکراین کرد که این بار مسکو ایستادگی شدید نشان داده است. سران کنونی روسیه و در صدر آنان پوتین، این مداخله را لازم داشتند تا توده های روس را به جنبش درآورند و از خواب ۱۳ ساله بیدار کنند.

T A K F A R S

۲۰۰۸م:تعرض مسلحانه ده جوان مسلح به مومبای هند، از ساعت ۹ و نیم چهارشنبه شب (۲۶ نوامبر ۲۰۰۸) آغاز و تا ۲۹ نوامبر ادامه داشت سایر اخبار ازجمله اعتراض عراقی ها به تصویب قرارداد امنیتی آمریکا با عراق را تحت الشعاع قرارداده بود و تقریبا همه اظهارنظرها، دراین زمینه و تاثیر آن در ساخت آینده آسیای جنوبی بود. دستگاههای خبر و نظر رسانی هر بلوک و هرکشور کوشیده بودند که در جهت سیاست بلوک و کشور خود گوشه هایی از آن را بزرگ و کوچک کنند و بخشهایی دیگر بر آن بیافزایند که مقایسه و بررسی این مطالب باهم، خیلی چیزها را به دست می دهد.

تنها فرد دستگیر شده این رویداد ۶۰ ساعته با ۱۷۳ کشته و ۳۰۸ مجروح یک پاکستانی است به نام «محمداجمل امیر قصّاب» و بنا به اعلام «سازمان مبارزان دکن» وابسته به «لشکر طیّبه» است که لشکر طیّبه را سالها پیش، اطلاعات ارتش پاکستان بوجودآورده بود تا در کشمیر با هندیان مبارزه کند که بعدا از کنترل پاکستان هم خارج شده است. بازجویی از محمداجمل که پس از تیراندازی و ایجاد انفجار در ایستگاه نهایی راه آهن مومبای ـ شهر تقریبا ۱۸ میلیونی هند و از مراکز بزرگ اقتصادی، تکنولوژیک و سینمای جهان، هنگام فرار دستگیر شده است انگیزه این ماموریت را تا حدی روشن ساخته است. به هرحال، برغم نرمش های دولت پاکستان و پیشنهاد همکاری در رسیدگی و کشف عامل اصلی رویداد، تا مدتی مناسبات رو به بهبود هند و پاکستان بازگشتی به دوران بحرانی اش کرده ابود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۹ آذر

۲۰۰۸م:در پی تصویب قرارداد امنیتی آمریکا با دولت عراق که عملا راه را برای ماندن نیروهای آمریکایی در آن کشور ـ پس از انقضای مهلت سازمان ملل (۳۱ دسامبر ۲۰۰۸) باز گذارده و به استقرار نظامی آمریکا جنبه قانونی می دهد، برخی از عراقی ها از جمله هواداران مقتدی صدر از جمعه ۲۸ نوامبر ۲۰۰۸ در چند شهر عراق ازجمله بغداد، نجف، کوفه و بصره دست به تظاهرات انبوه زده بودند تا مخالفت خودرا با آن اعلام دارند. مقتدی صدر به این مناسبت در عراق یک عزای عمومی سه روزه اعلام کرده بود و به همین سبب هواداران او لباس سیاه برتن کرده و پرچم سیاه به دست گرفته و یا بر در و دیوار آویزان کرده بودند. رویداد مومبای هند باعث شد آنطور که باید اخبار مربوط به این تظاهرات در رسانه ها منعکس نشود. بسیاری هستند که می گویند این قرارداد آرامش و حاکمیت کامل را به عراق بازنخواهد گردانید و ….

۲۰۰۸م:در دو روز آخر نوامبر ۲۰۰۸ رسانه ها گزارش از وخامت وضعیت زندگانی عراقی هایی داده بودند که ناامنی ۵ ساله یا باعث خروج آنان از وطن و اقامت در کشورهای سوریه و اردن و یا ترک زادگاه و زندگی در زیر چادرها شده بودند. همزمان، اخبار این رسانه ها از ذخیره ارزی بالای پنجاه میلیارد دلاری و بدون استفاده! این کشور حکایت داشت که تنها از فروش نفت حاصل شده بود. از این خبرها چنین برمی آمد که صدور نفت عراق از سه میلیون بشکه در روز تجاوز کرده و از این بابت ایران را پشت سر گذاشته بود. همچنین گزارش هایی از برخی سوء جریانات مالی در دستگاه دولتی عراق. ۲۹ نوامبر ۲۰۰۸ رسانه های غرب ضمن انتشار عکس هایی از فقر و مشکلات عراقی های ترک وطن کرده در اردن و سوریه و از جمله یک بانوی عراقی که در شهر امان روی زمین نشسته و سیگار می فروخت، نوشته بودند که بالاخره با پادرمیانی سازمان ملل، دولتهای اروپایی قبول کرده اند که از میان انبوه عراقی های آواره ده هزارنفرشان را در خاک خود بپذیرند!. در کنار این تصاویر، عکس «شهرستانی» وزیر نفت عراق را که بمانند (عادت) آمریکاییان لبخند برلب داشت منتشر ساخته و نوشته بودند که وی با کردهای عراقی درباره چگونگی تقسیم درآمد نفت مذاکره نتیجه بخش کرده است. معلوم نیست که چرا با آوارگان عراقی درباره تقسیم درآمد نفت گفتگو نمی شود و چرا ترتیب بازگشتن آنان را به وطن نمی دهند؟!.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۹ آذر

۲۰۰۸م: Andre Shepherdاندره شیفرد نظامی آمریکایی که از بازگشت به عراق خودداری ورزیده و از دولت آلمان تقاضای پناهندگی کرده بود ۲۷ نوامبر ۲۰۰۸ در این کشور یک مصاحبه مطبوعاتی عمومی ترتیب داد و دلایل اینکه چرا واحد خودرا ترک و درخواست پناهندگی کرده بود تشریح کرد. اندره ۳۱ ساله که در عراق عضو گردان ۴۱۲ پشتیبانی هوایی بود در این مصاحبه گفته بود: در سالهای ۲۰۰۵ و ۲۰۰۷ در عراق بودم و در این مدت از آنچه را که دیدم، شنیدم و شخصا درک کردم به این واقعیت رسیدم که مداخله نظامی آمریکا در عراق قانونی و مشروع نبوده است و لذا نمی خواهم که جزیی از آن باشم و چون موفق به کناره گیری از آن کار نشدم، ترک ماموریت و درخواست پناهندگی کردم زیرا که نمی خواهم (به خاطر راه درستی که در پیش گرفته ام) محاکمه نظامی و مجازات شوم. در عراق وقتی که می دیدیم مردم با موشک، گلوله و انفجار قطعه ـ قطعه می شدند، امنیت نداشتند، به هرجا که می خواستند بروند بازرسی بدنی می شدند، چند دستگی ملی بوجودآمده بود، درهمه جا و از همه چیز سوء استفاده می شد، در کشور نفت مردم در صفوف طولانی خرید سوخت می ایستادند، ریختن اشک و شیون و نفرین قطع نمی شد و مردگان را برای تدفین در صف نوبت قرار می دادند؛ از اینکه در آنجا و در آن شغل بودم شرمنده شدم و وجدانم به من اجازه ادامه کار در آن وضعیت را نداد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۹ آذر

۱۸۹۳م:ادنا پارکر Edna Parker بانوی ۱۱۵ ساله آمریکایی که طبق کتاب رکوردها، تا ۲۶ نوامبر سال ۲۰۰۸ سالخورده ترین زن در جهان بود در این روز درگذشت. وی بیستم آوریل ۱۸۹۳ در ایالت ایندیانای آمریکا به دنیا آمده بود و در همین ایالت هم از این دنیا رفت. با درگذشت «ادنا» اینک پیرترین زن جهان بانو «ماریا جیزز» پرتغالی است که در دهم سپتامبر ۱۸۹۳ به دنیا آمده است.

«ادنا» در یکصدمین زادروز خود گفته بود که از هشتاد سالگی همه اش درحال محاسبه با خود بوده که اگر در جوانی چنین نکرده و چنان کرده بود زندگانی اش در چه مسیری بود. هروقت که به فکر فرو می رود اشتباهات از نظرش می گذرند و در این سن، پند او این است که یک جوان پیش از انجام کاری مهم و سرنوشت ساز، نتیجه را درنظر بگیرد ـ نه نتیجه فوری بلکه نتیجه اش را در چندین دهه بعد. مهمترین کار یک انسان در جوانی؛ انتخاب رشته تحصیلی، شغل و همسر است و بعد محل و روش زندگی. اگر در این امور دقت نکند پشیمان خواهد شد و گاهی جبران نخواهد داشت. یک و یا دو فرزند کافی است. در پیری، یک فرد بیش از سنین دیگر خودرا مسئول فرزندانش می بیند که آنان را بدون خواستشان به دنیا آورده است. یک فرد مسئول باید همیشه مراقب و راهنمای فرزندانش باشد و خودرا در خوشبختی و یا گرفتاری هایشان شریک بداند و دمی از اندرزدادن آنان بویژه در زمانی که هنوز جوان هستند غفلت نکند. در نتیجه هرچه که شمار فرزندان کمتر باشد بهتر است.

تک فارس www.takfars.ir

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۹ آذر

۱۷۸۲: پیش نویس قرارداد پاریس که پس از تصویب به صلح انگلستان و دولت نوپای ایالات متحده انجامید به امضاء رسید و انگلستان رسما استقلال ایالات متحده را که مهاجر نشین آن کشور بود برسمیت شناخت.

۱۸۷۴: وینستون چرچیل سیاستمدار و دولتمرد معروف انگلستان ( از حزب محافظه کار ) به دنیا آمد . وی که ۲۴ ژانویه ۱۹۶۵ درگذشت دو بار نخست وزیر انگلستان شده بود ؛ از ۱۹۴۰ تا ۱۹۴۵ و از ۱۹۵۱ تا ۱۹۵۵.

۱۸۱۰: الیور اف وینچستر تفنگساز معروف آمریکایی به دنیا آمد.

۱۸۱۶: تئودور مومسن Mommsenنویسنده و مورخ آلمانی به دنیا آمد.

۱۸۳۵: مارک توین Mark Twain (سمیوئل لانگهورن کلمنسSamuel Longhorne Clemens) داستان نگار و طناز معروف آمریکایی در این روز در شهر فلوریدای ایالت میسوری به دنیا آمد و ۷۵ سال عمر کرد.

وی سفرهای متعدد کرد ازجمله دیدار از اروپا و خاورمیانه. او که نام مستعار «مارک توین» را برخود نهاد مشاغل گوناگونی ازجمله کار در چاپخانه، معادن و ناخدایی کشی رودخانه پیما (رود «می سی سی پی») را پشت سر گذارده بود. داستانهای او و طنزهایش پر از نکته های ظریف و جالب است که ضرب المثل انگلیسی زبانها شده اند. برخی از نقد نگاران ادبی، وی را بزرگترین نویسنده داستان طنز آمیز قرن نوزدهم خوانده اند. مارک توین دوازدهم آوریل ۱۹۱۰ درگذشت و رئیس جمهوری وقت آمریکا (تافت) ضمن صدور اعلامیه ای رسمی، فوت او را بزرگترین ضایعه برای آن کشور خواند. دانشگاه آکسفورد (انگلستان) به مارک، دکترای ادبیات داده بود.

۱۹۰۰: اسکار وایلد نویسنده ایرلندی در ۴۶ سالگی در پاریس درگذشت.

۱۹۰۹: مجلس ایران با استخدام مورگان شوستر آمریکایی به عنوان مستشار مالیه موافقت کرد که دو سال بعد با اولتیماتوم روسیه او را برکنار کرد.

۱۹۱۳: نخستین جایگاه بنزین که با تلمبه ( پمپ ) کار می کرد درشهر پیتسبورگ ایالت پنسیلوانیای آمریکا آغاز بکار کرد . قبلا بنزین درحلب های فلزی فروخته می شد.

تکفارس

۱۹۱۸: نیروهای دولت شکست خورده عثمانی در جنگ اول خاک ایران را ترک گفتند.

۱۹۴۷: یک روز پس از صدور مصوبه مجمع عمومی سازمان ملل دایر برتقسیم فلسطین به دو کشور عرب و یهودی که دولتهای عربی آن را نپذیرفته بودند ، مناطق یهودی نشین فلسطین مورد حمله قرار گرفت که سرآغاز یک مناقشه خونین و طولانی بوده است.

۱۹۶۱: شوروی ورود کشور تازه استقلال یافته کویت به سازمان ملل را وتو کرد ، زیرا دولت عراق که دوست شوروی بشمار می رفت مدعی مالکیت کویت شده بود.

۱۹۶۷: دولت انگلستان جزایر « کوریا – موریا » در دریای عرب را به دولت عمان داد.

۱۹۶۷: یمن جنوبی ( به پایتختی عدن ) استقلال خود را از انگلستان به دست آورد.

محصولات معتبر
محصولات معتبر