تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۹ آبان

۶۴۱م:۳۱اکتبر سال ۶۴۱ میلادی شهر اصفهان به تصرف سپاه اعراب مسلمان در آمد. این سپاه قبلا در نهاوند لشکریان یزدگرد سوم را شکست و او را به شرق ایران فراری داده بود. در جنگ اصفهان (سپاهان) پادگان این شهر به فرماندهی «استندر» که موفق به دریافت کمک و نیروی تقویتی از یزدگرد نشده بود که خود در حال فرار بود شکست خورد.

اعراب به دلیل وجود چند آبادی و شهرک پردرخت و سرسبز با فاصله ای کم از اصفهان، این مجموعه را «شهرستان» خواندند. اصفهان در آن زمان دارای دو محله معروف بود؛ یکی یهودیه و دیگری «جی». بزرگترین پادگان نظامی ایران در دوران ساسانیان در اصفهان قرار داشت، زیرا که از لحاظ موقع جغرافیایی، اصفهان مرکز ایران زمین بود و انتقال نیرو جهت دفاع و یا حمله از آنجا آسانتر صورت می گرفت.

«سپاهان» پس از سلطه عرب، اصفهان تلفظ شده است، زیرا که در زبان عربی حرف «پ» وجود ندارد.

۱۰۸۳م:در این روز در سال ۱۰۸۳ میلادی تورانشاه سلجوقی پسر ملک قاورد و پسر عموی ملکشاه، شاه کرمان شد که در آن روزگار تا خلیج فارس و دریای عمان امتداد داشت. ملک قاورد که حاضر نشده بود پادشاهی برادر زاده خود ملکشاه را برسمیت بشناسد به دست او کشته شده بود. از آثار باقی مانده از زمان حکومت ملک قاورد در شهر کرمان، مسجدی در مرکز شهر موسوم به «مسجد ملک» است که پس از انقلاب به مسجد امام تجدید نام شده است.

ملکشاه که دست پرورده خواجه نظام الملک بود پس از کشته شدن پدرش آلب ارسلان، به پادشاهی رسیده بود.

تکفارس آی آر

۱۹۱۴م: ۳۱اکتبر ۱۹۱۴ (۹ آبان ۱۲۹۳) دولت وقت ایران در قبال جنگ قدرتهای اروپایی کتبا «بی طرفی» خود را اعلام داشت. در اعلامیه بی طرفی ایران که توسط سلطان احمدشاه قاجار و نیز رئیس الوزراء وقت، مستوفی الممالک (عکس مقابل)، امضاء و ابلاغ شده بود چنین آمده بود: از آنجا که ایران با همه ممالک متخاصمه دوستی دارد؛ در قبال منازعات آنها بی طرف خواهد ماند.

در اعلامیه ای جداگانه، مستوفی مقامات دولتی را از هرگونه کمک به دول متحارب ـ در آن زمینه (تسهیلات جنگ) ـ ممنوع ساخته بود. قبلا هم دولت وقت شفاها اشاره به بی طرفی خود در قبال جنگ اروپاییان کرده بود. باوجود این، دولتهای روسیه و انگلستان به استناد قرارداد ۱۹۰۷ سن پترزبورگ (تقسیم ایران) خود را محق به نقل و انتقال نیرو در ایران می دانستند و دولتهای در حال جنگ با آن دو قدرت نیز به همین دلیل ایران را تحت نفوذ دشمن و منطقه جنگی تلقی می کردند و میهن ما را ناخواسته به میدان نبرد خود تبدیل کرده بودند و دولت وقت نیروی نظامی کافی برای دفاع از مرزهای کشور را نداشت، با وجود این، چند واحد ژاندارم ایران با تسلیحات اندک خود در صفحات غرب کشور به ویژه در همدان و کرمانشاه دست به دفاع جانانه زدند و در چند مورد به پیروزی های موقت و محدود نائل آمدند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۹ آبان

۱۳۰۴ش:در پی یک رشته تظاهرات در تهران و شهرهای دیگر که چهار روز طول کشیده بود و تظاهرکنندگان خلع قاجاریه از سلطنت را درخواست کرده بودند، نهم آبان ۱۳۰۴ (در آن سال مصادف با ۳۱ اکتبر ۱۹۲۵ میلادی)، مجلس شورای ملی طرح نمایندگان را مبنی بر خلع قاجاریه تصویب کرد که متن طرح با جمله «به منظور تامین سعادت ملت ایران …» آغاز شده بود. طبق تحقیق برخی از مورخان برپایه خاطرات رجال وقت، تظاهرات چهار روزه با نقشه قبلی و طبق برنامه! صورت گرفته بود.

نمایندگان در همین جلسه سردار سپه، ژنرال رضاخان پهلوی، را با لقب «والاحضرت اقدس» به عنوان رئیس موقت کشور تعیین کردند و کار اصلاح قانون اساسی و تعیین تکلیف قطعی ریاست کشور را برعهده مجلس موسسان قرار دادند.

www.takfars.ir

در جلسه نهم آبانماه مجلس شورای ملی، دکتر مصدق نماینده تهران با دادن سمت ریاست موقت کشور به سردار سپه (رضاخان پهلوی) به دلیل داشتن سابقه قلدری کردن و بی اعتنایی به برخی از نظامات مخالفت کرده بود و اصولا سپردن چنین مقامی را در آن وضعیت (درجریان اصلاح و بازنگری قانون اساسی و احتمال اعمال نفوذ و فشار) به یک نظامی، به مصلحت ندانسته بود. با وجود این مخالفت، این طرح فوری فقط پنج رای مخالف داشت. قبلا هم دولت با بازگشت سلطان احمدشاه قاجار که در اروپا بود به وطن، مخالفت کرده بود. در آن روز میان مردم شایع کرده بودند که با خلع قاجاریه، نظام حکومتی ایران جمهوری و رئیس کشور انتخابی خواهد شد. قبلا ژنرال رضاخان هم از جمهوری شدن ایران جانبداری کرده بود.

در همین روز و اندکی پس از رای گیری در مجلس، این قضیه به سفارتخانه ها اعلام شد و بوذرجمهری شهردار وقت تهران تلفنهای کاخ گلستان ( میدان ارگ ــ ۱۵ خرداد ) محل اقامت محمد حسن میرزا ولیعهد را قطع و پس از اخراج زنان احمدشاه و خانواده سلطنتی از آنجا، درها را مهر و موم کرد.

بعدا شهربانی (پلیس تهران) درباریان را بازداشت و دولت با تامین پنج هزار تومان هزینه، محمد حسن میرزا را روانه اروپا کرد. احمد شاه که در فرانسه بود پس از آگاه شدن از خلع قاجاریه؛ به عمل مجلس اعتراض کرد، ولی تا آن زمان بسیاری از دولتهای اروپایی و سایر ملل دولت موقت تهران را به رسمیت شناخته بودند و برای احمدشاه و همراهانش راهی جز درخواست پناهندگی باقی نمانده بود و به این ترتیب سلسله ای که در طول حکومت ۱۳۰ ساله خود (از تاجگذاری آغامحمدخان در سال ۱۷۹۵میلادی) برای ایران چیزی جز بدبختی به بار نیاورده بود منقرض شد.

قاجارها از یک ایل مغول تبار بودند و نام این ایل از اسم «قاجار نویان» امیر زاده مغول گرفته شده بود. با وجود انقراض دودمان قاجارها، مقامات بالای دولتی تقریبا دست نخورده باقی ماندند! و بنا براین، حل مسائل ایران به درازا کشید و ….

در دوران قاجاریه بود که ایران به قهقرا رفت، از قافله پیشرفت عقب افتاد و از لحاظ ارضی، خیلی کوچک شد. دو قرارداد ترکمنچای و هرات که مورخان آنها را «ننگین» می خوانند در زمان همین دودمان امضا شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۹ آبان

۱۹۷۵م:یک سال پس از دولتی و مطلقا رایگان و یکنواخت شدن مدارس ابتدایی، راهنمایی و متوسطه در ایران، انحلال مدارس غیر دولتی وقت و به استخدام دولت در آمدن کارکنان آنها و خریداری شدن اموالشان؛ از ۳۱ اکتبر ۱۹۷۵ (نهم آبان ۱۳۵۴) مدارس تعلیمات عالی (دانشگاهها) غیردولتی ایران نیز دولتی شدند و دانشجویان به شرط سپردن تعهد خدمت به کشور، نه تنها از پرداخت شهریه معاف شدند بلکه امکان گرفتن کمک مالی بلا عوض دولتی هم به دست آوردند. پروانه مدارس عالی غیر دولتی که تعداد آنها ۲۹ واحد بود هفتم آبان (دو روز پیش از آن) لغو شده بود. از آغاز سال تحصیلی ۵۳ ـ ۵۴ برنامه تغذیه رایگان دانش آموزان ابتدایی و راهنمایی نیز به اجرا گذارده شده بود. امر آموزش و پرورش رایگان در ایران در دهه ۱۹۷۰ در حقیقت تعمیم قانون تعلیمات اجباری و یکنواخت مصوب دهه ۱۹۴۰ (اوایل دهه ۱۳۲۰) بود که تا آن زمان تنها دانش آموزان تعلیمات عمومی (ابتدایی و بعدا راهنمایی) را شامل می شد. یک سال پیش از رایگان شدن آموزش و پرورش در ایران، دانشسراهای متعدد تربیت «مربی کودک» تاسیس شده بود تا آموزش پیش دبستانی هم غیردولتی و رایگان شود. برای این که امر آموزش رایگان در ایران به صورت دائمی درآید و تغییرناپذیر شود، موضوع به طور واضح و صریح به گونه ای که نیاز به شرح و تفسیر نداشته باشد، از سوی مصوبان قانون اساسی جمهوری اسلامی در اصل ۳۰ این قانون آورده شده است، ولی مشاهده می شود که برغم صراحت این اصل و افزایش درآمد ایران از نفت، از دهه ۱۹۹۰ ایجاد مدارس پولی در ایران از سر گرفته شده است. همچنین در مهرماه ۱۳۸۴ گزارش شده بود که این مدارس پولی (غیر انتفاعی؟!) هم طبقه بندی می شوند که این عمل به معنای پایان یافتن امر یکنواخت بودن تعلیمات عمومی تلقی شده بود. با طبقه بندی کردن مدارس پولی بر حسب کیفیت تدریس، تردید نیست که پولدارها فرزندان خود را به مدارس طبقه بالا می فرستند و بدیهی است که این کار در نوجوانان تولید عقده ناشی از وجود طبقه در جامعه (بر حسب میزان ثروت والدین) می کند که مغایر فرضیه های «عدالت» است. مسئله شهریه در مدارس عالی ایران (به ویژه در دانشگاه آزاد اسلامی) در سال های اخیر (به ویژه سال ۱۳۸۵)، یکی از اخبار رسانه های تهران شده است.

۱۳۵۷ش:در این روز در سال ۱۳۵۷ (سال انقلاب) آیت الله منتظری و آیت الله طالقانی از زندان آزاد شدند و چون رادیو گفته بود که آزادی آنان به دستور شاه صورت گرفته بود، در دو مصاحبه جداگانه تاکید کردند که ملت، آنان را از زندان رها ساخت و اگر فشار و تظاهرات ملت نبود آزادی آنان میسر نبود. این دو گفتند که به مبارزه با سلطنت همچنان ادامه خواهند داد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۹ آبان

۱۳۵۸ش:نهم آبان سال ۱۳۵۸ احمد ایزدپناه معروفترین افسر پلیس ایران که در سال ۱۳۴۰ مرد سال «مجله امید ایران» شده بود از سوی دولت انقلاب، رئیس پلیس تهران شد.

تک فارس

شهرت ایزدپناه که پیش از انقلاب درجه سرهنگی داشت به این لحاظ بود که در پی براندازی ۲۸ امرداد۱۳۳۲، به دستور شاه که او را از هواداران دکتر مصدق می دانست در اختیار وزارت کار قرار گرفته بود و سالها از ترفیع عقب افتاده بود. با وجود این، مجبور شدند که در سال ۱۳۳۸ برای پایان دادن به اجبار برخی زنان فقیر، زنان ربوده شده و بعضا فریب خورده به روسپیگری در محله بدنام تهران (شهر نو) و گسترش قتل و چاقو کشی و باج خوری در منطقه ده پایتخت (محله بدنام و نواحی اطراف آن معروف به دروازه قزوین) وی را که در عین حال فارغ التحصیل رشته قضایی دانشکده حقوق بود کلانتر پلیس این ناحیه کنند و وی مسائل را حل کرد که در آن زمان شق القمر به نظر می آمد، زیرا که مفسدین این محله پس از شرکت در براندازی۲۸ امرداد، انجام هر گونه عمل خلاف قانون و اخلاق را حق خود می دانستند. از آن پس آمار قتل و قاچاق و سرقت هر منطقه تهران که بالا می رفت ایزدپناه را کلانتر آنجا می کردند و ….

ایزدپناه که ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ (چهارم ماه مه ۲۰۰۸) از بیماری سرطان پروستات فوت شد در گورستان بهشت زهرا مدفون است. وی که در شهریور ۱۳۰۸ (۱۹۲۹ میلادی) به دنیا آمده بود ۷۹ سال عمر کرد. پس از انقلاب، ایزدپناه به درجه سرتیپی ارتقاء یافته بود. وی مدتی هم رئیس کل سازمان آگاهی پلیس کشور بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۹ آبان

۱۵۱۷م:سی و یکم اکتبر سال ۱۵۱۷ مارتین لوتر کشیش آلمانی و تحصیلکرده رشته الهیات ۹۵ مورد اعتراض خود به روش پاپ ها و کلیسای کاتولیک را روی کاغذ نوشت و آن را بر در ورودی کلیسای «کسل» در وینتربرگ آلمان چسبانید و با این عمل سنگ بنای پروتستانیسم (اعتراضیون) گذارده شد. این اصلاحات ۹۵ گانه اصطلاحا «تزهاظ لوتر» خوانده می شوند. مهمترین موارد این اعتراض ها مربوط به بخشودن گناه از سوی کشیش ها پس از اعتراف فرد گناهکار در برابر آنان و در کلیسا، همچنین فروش بخشودگی گناهان از سوی کشیش های کاتولیک، تشریفات زائد کلیسایی و سلسله مراتب، اختیارات بیش از حد پاپ از جمله مصادره اموال و مجازات افراد و پافشاری در منع اصحاب کلیسا از ازدواج بشمار می رود.

با این که بعدا لوتر از سوی پاپ تکفیر شد، راه و روش او پیروان فراوان یافته و شمار ژروتستانهای جهان از ششصد میلیون تن متجاوز است و در بسیاری از کشورهای مسیحی از جمله ایالات متحده، پروتستانها در اکثریت هستند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۹ آبان

۱۹۷۶م:«دیدر هال Deidre Hall» بازیگر سریالهای «روزهای زندگی» و «خانه ما» ۳۱ اکتبر در شهر میلواکی آمریکا به دنیا آمد.

پخش سریال تلویزیونی روزهای زندگی که نوعی «سوپ اپرا» است از ژوئن ۱۹۷۶ آغاز شده بود.

این برنامه، طبق نتایج نظرسنجی از بینندگان شبکه های تلویزیونی(rating)از برنامه های پربیننده تلویزیونی آمریکا بوده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۹ آبان

T A K F A R S

۲۰۰۸م:چهارشنبه شب، ۲۹ اکتبر ۲۰۰۸ = هشتم آبان۱۳۸۷، یک رکورد تازه در تاریخ تبلیغات انتخاباتی جهان نهاده شد. در این شب «باراک اوباما» نامزد وقت حزب دمکرات آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر آن سال (که برنده و رئیس جمهور شد) ۳۰ دقیقه از پرایم تایم (ساعت هشت شب) هفت شبکه از کانالهای تلویزیونی آمریکا را به کمی بیش از ۳ میلیون دلار خریده بود تا برایش اعلان تبلیغاتی پخش شود. در این اعلان ها که با پخش نطق او در اجتماعی در فلوریدا پایان یافت ضعف های رقیب او «جان مکین» و نامزد معاونت مکین، بانو «سارا پیلن» نیز بازتاب داده شده بود ازجمله اینکه دختر شوهرنکرده بانو «پیلن» باردار است و خود او برای جلب توجه لباسهایی به ارزش ۱۵۰ هزار دلارپوشیده است و ….

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۹ آبان

۲۰۰۴م: ۲۹اکتبر۲۰۰۴ رسانه های امریکا گزارش کرده بودند که با بکار بردن تکنولوژی اسکن مغز و « ام.آر. آی» می توان تفکر سیاسی فرد و تمایل او به احزاب، عقاید، ادیان و … و در نتیجه هواداری اش از افراد را تشخیص داد. از این تکنولوژی سالها بود که برای تشخیص بیماری های مغز و حافظه از جمله آلزایمر استفاده می شد. با این تکنولوژی؛ سلیقه، ذوق و نیز علاقه افراد به غذا و لباس و … را هم می شود دقیقا تشخیص داد. این گزارش پس از تجربه ای که دانشگاه کالیفرنیا شعبه لس آنجلس انجام داده و نتایج مطلوب به دست آورده تنظیم و انتشار یافته است.

این تجربه بر پایه واکنش مغز به آن چه را که یک فرد تمایل و علاقه دارد و چیزهایی که مورد علاقه او نیست صورت گرفته است. نیاز بخش ویژه مغز هنگام یاد کردن از اشیاء، افراد و موضوعات مورد علاقه به اکسیژن، متفاوت از موضوعات و اشیاء مورد تنفر و یا عدم تمایل او است. دستگاه اسکن کننده از روی میزان این نیاز، به «درصد» تمایل فرد پی می برد و آن را درج و ثبت می کند.

دانشمندانی که این تجربه را انجام داده اند تاکید کرده اند که نتایج، دقیق بوده است. باید دانست که این آزمایش روی هر فرد و برای هر موضع، فعلا هزینه مالی سنگین دارد.

۲۰۰۴م:سی ام اکتبر سال ۲۰۰۴ «جان فینی» استاد روزنامه نگاری دانشگاه جورج تاون، یکی از دبیران سابق خبر در نیویورک تایمز و خبر نگار اسبق یونایتدپرس اینترنشنال و از روزنامه نگاران معروف قرن بیستم در ۸۰ سالگی درگذشت. وی در دوران روزنامه نگاری خود، مطالب را دنبال و نتایج را افشاء می ساخت.

دو نمونه از دهها افشاگری او که در تاریخ مطبوعات آمده و نتایج بزرگ ببار آورده است از این قرارند:

افشا گری «فینی» دراین باره که حمله ناوچه های ویتنام شمالی به دو ناوشکن آمریکایی در خلیج تونکن که بهانه بمباران ویتنام شمالی و گسترش جنگ ویتنام قرار گرفت؛ ساخته و پرداخته و طبق نقشه از پیش تهیه شده کاخ سفید بود. این افشا گری باعث تظاهرات عمومی در آمریکا و اعتراض برخی سناتورها شد به گونه ای که لیندن جانسون رئیس جمهوری وقت از نامزد شدن مجدد در انتخابات سال ۱۹۶۸ صرف نظر کرد.

افشاگری چشمگیر دیگر فینی این بود که متوجه روابط پنهانی مشاوران علمی ـ فنی کاخ سفید با کارخانه های سازنده اسلحه شد. وی در چند گزارش، با ذکر نام و جزئیات کار، شرح داد که این دسته از مشاوران کاخ سفید چگونه پس از قبولاندن طرحهای خود به دولت، به استخدام کمپانی های بزرگ اسلحه سازی درآمده بودند. وی در گزارشهایش ثابت کرده بود که این کارخانه ها قبلا این مشاوران را درجریان طرحهای پرهزینه (برای دولت) و سودآور (برای خود) قرار می دادند و اینان این طرحها را پس از اشاره به اهمیت آنها (توسط عوامل خود) دررسانه ها، به رئیس جمهوری و شورای امنیت ملی می قبولاندند.

جان فینی کار مطبوعاتی را از سال ۱۹۴۷ پس از گرفتن مدرک روزنامه نگاری از دانشگاه «ییل» آغاز کرده بود. وی پس از چند سال خبرنگاری، سردبیر یک روزنامه محلی در منطقه نیو اینگلند آمریکا شده بود که یک روز به طور غیر منتظره درخواست کناره گیری خود را به صاحب روزنامه داد و در مقاله خداحافظی با خوانندگان نوشت: از نظر او روزنامه گاری چیزی جز خبرنگاری و دنبال کردن رویدادها و کشف حقایق نمی تواند باشد و او خودش را فریب داده بود که سردبیر شده بود. سردبیری کار یک روزنامه نگار فعال نیست.

تک فارس www.takfars.ir

«جان» سپس به استخدام یونایتدپرس در آمد. کارهای او در این خبرگزاری باعث جلب نظر «رستون» شد و او را به نیویورک تایمز برد که ۳۰ سال در آنجا بود. سپس دانشگاه جورج تاون وی را دعوت به تدریس روزنامه نگاری کرد و به این کار را تا چند ماه پیش از فوت از بیماری سرطان ادامه داده بود.

«فینی» در عین حال مولف چند کتاب سیاسی است. او درباره گسترش ساخت سلاحهای اتمی پیش بینی کرده است که زود و یا دیر، ملل دیگر به این اسلحه دست خواهند یافت. فینی در زمینه مسابقه تسلیحاتی نوشته است: این سلاحهای اتمی، موشکی و تکنولوژی فضایی بوده اند که از یک جنگ بزرگ دیگر در جهان جلوگیری کردند نه تدابیر دولتمردان و سازمانهای جهانی و در صدرشان سازمان ملل (بی خاصیت).

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۹ آبان

۱۹۱۸م:«۳۱ اکتبر» شاهد ترور دو نخست وزیر به یک شکل توسط نظامیان محافظ بوده است: استیفن تیژا نخست وزیر مجارستان در سال ۱۹۱۸ و بانو ایندیراگاندی نخست وزیر هند درسال ۱۹۸۴.

بانو گاندی دختر نهرو چهار بار نخست وزیر هند بود. وی به دست دو تن از افراد گارد محافظ خود که از ناسیونالیست های سیک (پنجابی) بودند هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد. شوهر ایندیرا، فیروز گاندی، یکی از پارسیان هند بود. درپی انتشار خبر قتل بانو گاندی هواداران او در دهلی نو و چند شهر دیگر برضد تجزیه طلبی سیک ها دست به تظاهرات زدند و ضمن این تظاهرات توام با شورش شمار نسبتا زیادی از پیروان فرقه سیک به دست تظاهرکنندگان کشته شدند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۹ آبان

۱۷۹۳م:۲۱ روز پس از اعلام «حالت فوق العاده» در فرانسه و ایجاد دولتی به همین نام و ۱۵ روز بعد از اعدام «ماری آنتوانت» زن پادشاه سابق، ۳۱ اکتبر سال ۱۷۹۳ میلادی در فرانسه دوره اصطلاحا «بلعیدن فرزندان انقلاب» با اعدام ۲۱ ژیروندن (میانه رو) از جمله ژاک بریسو آغاز شد. این عده به جرم تجدید نظر طلبی و دور شدن از اصول و هدف های انقلاب در ملاء عام با گیوتین گردن زده شدند.

این اعدام های گروهی دو ماه پس از قدرت یافتن انقلابیون رادیکال به رهبری روبسپیر انجام شد.

۲۰ روز پس از روی کار آمدن روبسپیر، مجلس انقلاب قانون «دستگیری و محاکمه کسانی که به آنان سوء ظن می رفت» را تصویب کرده بود و دست رادیکالها را برای محاکمه مخالفان و هرکس که به او بدگمان می شدند باز گذارده بود. این زمان در تاریخ فرانسه «دوره وحشت» عنوان گرفته است.

روبسپیر و همفکرانش در آن زمان، کار دستگیری افراد مورد سوء ظن را با بازداشت انقلابیون میانه رو آغاز کرده بودند. حال آنچه انقلاب فرانسه عمدتا توسط همین میانه روها آغاز شده بود. سالها بعد، نمایندگان مجلس گفتند که هدفشان از تصویب قانون سال ۱۷۹۳ تنها در حبس نگهداشتن مخالفان مورد سوء ظن بود تا فعالیت هایشان بی اثر و خنثی شود، نه اعدام آنان.

تکفارس

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۹ آبان

۱۹۵۴م:تاریخنگاران ۳۱ اکتبر سال ۱۹۵۴ را آغاز دور اصلی انقلاب الجزایریها برای کسب استقلال خود از استعمار فرانسه ذکر کرده اند. در این روز بود که ملی گرایان الجزایری تظاهرات خشونت آمیز خود را دو روز پس از سرکوب شدن، برگزار کردند و نظامیان فرانسوی را غافلگیر ساختند.

این انقلاب توام با خشونت تا اواخر ژوئن سال ۱۹۶۲ که دوگل رهبر وقت فرانسه با برگزاری رفراندم استقلال موافقت کرد ادامه داشت و سوم ژوئیه ۱۹۶۲ دوگل با توجه به نتایج رفراندم فرمان استقلال الجزایر را که ۱۳۲ سال مستعمره فرانسه بود ابلاغ کرد.

۱۹۶۱م:۳۱ اکتبر ۱۹۶۱ و یک روز پس این که کنگره حزب کمونیست شوروی به خواست خروشچف به اتفاق آراء! تصویب کرد که جسد مومیایی شده استالین از آرامگاه لنین در میدان سرخ مسکو به جای دیگری انتقال یابد و دفن شود تا مردم به دیدارش نشتابند، این تصمیم به اجراء درآمد و جسد در پای دیوار کرملین در میان دیگران مدفون شد.

در جلسه ۳۰ اکتبر، حتی یک مقام کمونیست که استالین تا سال ۱۹۵۳ بر آن حزب ریاست کرده بود به پیشنهاد انتقال جسد، رای مخالفت نداد!، ولی «این اتفاق آراء» در کشورهای دیگر مورد تفسیر و حتی انتقاد قرار گرفت. برخی گفتند که استالین روانشناسی روسها را می شناخت که مردمی متشکل از اختلاط نژادها هستند و در طول زمان به ویژه در دوران سلطه مغولها (تاتارها) به دیکتاتوری و اطاعت از حاکم وقت خو گرفته اند که آن چنان (باخشونت) رفتار می کرد و … و پاره ای هم با تحلیل «این اتفاق آراء» پیش بینی برچیده شدن حزب کمونیست را با چنین اعضای وفاداری! در آینده کرده بودند، ولی باور نمی کردند که امپراتوری روسیه (اتحاد شوروی) هم فرو پاشی کند، و تنها پیش بینی کرده بودند که برجای حزب کمونیست، یک امپراتور بنشیند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۹ آبان

۱۹۶۵م:۳۱ اکتبر ۱۹۶۵، شایعه «باگ گذاری» اطاق خواب بانو "الینور" همسر روزولت با «دستگاه شنود» در پی انتشار گزارشهای متعدد در این زمینه، تایید شد و یک مامور سابق اعتراف کرد که «طبق دستور!» این کار را می کرد.

وی گفت که دلیل آن را نمی دانست و تنها مامور اجرای دستور بود و در طول سفر هم اطاق الینور در هتل توسط او «باگ گذاری» می شد!.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۹ آبان

۲۰۰۰م:«چارلز لویس» رئیس «مرکز امانتداری عمومی Public Integrity » که یک سازمان داوطلب برای پاییدن دولت آمریکاست سی ام اکتبر ۲۰۰۳ فاش کرد که شرکتهایی که کنترات بازسازی عراق و افغانستان را به مبلغ هشت میلیارد دلار با دولت آمریکا امضاء کرده اند بالاترین کمک دهندگان به مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۰۰ جورج بوش بوده و رابطه تنگاتنگ با مقامات نظامی و کشوری آمریکا دارند. به این شرکتها از جمله کمپانی مربوط به «چنی» معاون بوش، انجام ده کار – بدون برگذاری مناقصه واگذار شده است و بهانه حذف مناقصه «فوریت کارها» اعلام شده بود.

takfars.ir

۲۰۰۳م:سی ام اکتبر ۲۰۰۳ و در پایان مذاکرات مهم چین و اتحادیه اروپا اعلام شد که طرفین از این پس «شریک عمده» یکدیگر در امور اقتصادی و تکنولوژی از جمله تکنولوژی فضایی و ماهواره مخابراتی خواهند بود و این همکاری به تغییر جهان از وضعیت جاری کمک خواهد کرد. «تحلیلگران» این اعلامیه را نشانه دیگری از دور شدن اتحادیه اروپا از معامله تجاری با آمریکا تلقی کرده اند. در این مذاکرات «هو» رهبر چین شخصا حضور داشت.

۲۰۰۵م:اخطار ۲۹ اکتبر سال ۲۰۰۵«گنادی زیوگانف» دبیر اول حزب کمونیست روسیه به دولت پوتین با دقتی خاص مورد تفسیر بسیاری از رسانه های جهان قرار گرفته بود. زیوگانف که برای بیان اخطار خود کنگره یازدهم این حزب را به طور فوق العاده تشکیل داده بود. وی در این کنگره گفته بود: اگر وضعیت «اقتصادی ـ اجتماعی» روسیه به همین صورت ادامه یابد، بوروکراسی اصلاح نشود، به خواست های ضروری مردم توجه نشود، منافع روسیه و روسها در اولویت قرار نگیرد و … باید رژیم تغییر یابد و این تغییر، حتی الامکان نباید با خشونت صورت گیرد، باید نخست راههای مسالمت آمیز را تجربه کرد و یک انقلاب سرخ دیگر، تنها درصورت به نتیجه نرسیدن همه کوششهای مسالمت آمیز باید مد نظر قرار گیرد. دولت باید مسیر کار و روال خود را تغییر دهد. ادامه روش جاری (پیش از زمان اخطار) باردیگر روسیه را جامعه ای طبقاتی و به حالت نخست (پیش از انقلاب ۱۹۱۷) باز می گرداند که در آن زمان تنها گروهی مشخص از منافع کشور برخوردار بودند. تامین اجتماعی باید تضمین شود، بوروکراسی (کاغذ بازی) از میان برود، منابع طبیعی و کارخانه های بزرگ ملی باشند و ….

زیوگانف که اظهارات او در عین حال یک اعتراض به جوامع غرب تلقی شده بود در این نطق گفته بود که دولت های پس از فروپاشی شوروی تحت تلقین و احیانا فشار غرب و بورژواهای داخلی روسیه، یک سیاست غلط پولی را دنبال کرده اند، بیخ گوش کرملین ارزهای نفتی روسیه دارند از کشور خارج می شوند، تقلب، ریا و جرایم و ناهنجاری ها جوامع غربی که ۷۴ سال به روسیه راه نداشتند دارند وارد می شوند، کسی به منافع روسیه و آینده آن توجه کافی ندارد و ….

وی همچنین گفته بود: در اینجا اخطار می کنم که اگر انقلاب سرخ دیگری رخ دهد بورژواهای تازه (نوکیسه ها) که از بد اوضاع و از جیب ملت پولی به دست آورده و بر خر مراد سوار شده اند سرنوشت وخیمی خواهند داشت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۹ آبان

۲۰۰۵م:«ویکتور اربان» نخست وزیر پاپولیست پیشین مجارستان و رهبر حزب لیبرال سوسیالیست این کشور ۲۹ اکتبر ۲۰۰۵ نظری تازه مطرح داشت و پیش بینی کرد که این نظریه جهانگیر شود زیرا پاسخگوی بسیاری از مشکلات مرزی، ملیتی و فرهنگی جهان امروز است.

وی گفته است: از آنجا که مجارستان به دلیل همبستگی با اتریش در جریان جنگ جهانی اول، و متحد بودن با آلمان در جنگ جهانی دوم، پس از این دو جنگ بسیاری از مناطق خود را به یوگوسلاوی، چک، اسلواکی و رومانی باخته است و ساکنان این مناطق خواهان رفت و آمد آزاد به مجارستان هستند، دولت مجارستان بدون خواستن تعهدی از آنان، تابعیت مضاعف را بپذیرد و به آنان شناسنامه و گذرنامه بدهد بدون این که ادعا کند اتباع مجارستان هستند و نظری به تمامیت و حاکمیت همسایگان داشته باشد.

اربان افزوده است که دشواری های جهان امروز عمدتا برخاسته از همین مسائل مرزی و فرهنگی است که به این گونه می توان آنها را حل کرد. اگر این مسائل از این طرق حل نشوند، روزگاری در یکی از این کشورها یک ناپلئون ظهور خواهد کرد و با توسل به زور مرزها را از میان برخواهد داشت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۹ آبان

۲۰۰۵م:سی ویکم اکتبر ۲۰۰۵ یک دادگاه آمریکا در کالیفرنیا پس از رد درخواست فرجام ستانلی ویلیامز از سوی دیوان عالی این کشور ۱۳ دسامبر ۲۰۰۵ را روز اعدام وی تعیین کرد و اعلام شد که جز فرماندار کالیفرنیا، مقام دیگری نمی تواند ستانلی را از اعدام نجات دهد. فرماندار کالیفرنیا ( که مهاجر اتریشی است) با تخفیف مجازات موافقت نکرد و استانلی اعدام شد.

تک فارس آی آر

ستانلی اواخر دهه ۱۹۷۰ و تا سال ۱۹۸۱ رئیس یک باند گانگستر در لس آنجلس بود و باند او در آخرین سال فعالیت، چهار تن را در لس آنجلس کشته بود که در جریان هر چهار قتل شخص ستانلی هم حضور داشت. وی بعدا دستگیر شد و به زندان افتاد. ستانلی در طول ۲۴ سال زندان بودن، دست به مطالعه زد و به مردی دیگر تبدیل شد و برای اصلاح مردم ۵۱ کتاب نوشت از جمله چند کتاب کودکان. در این مدت شبکه های تلویزیونی نیز به پخش منظم مصاحبه های خود با ستانلی پرداختند که در آنها اندرزهای جالب می داد.

بر پایه خاطرات ستانلی، چند فیلم سینمایی پرفروش ساخته شده است. همین فعالیت ها، وی را به صورت یک مصلح اجتماعی درآورده و چند انجمن هوادار بخشودگی وی را نامزد جایزه نوبل کردند و به تعقیب کار خود ادامه می دادند که دیوان عالی آمریکا حاضر نشد تلاشهای ندامتگرایانه ستانلی را مورد توجه قرار دهد و حکمی را که دو دهه پیش صادر شده بود نقض کند و در نتیجه قاضی صادر کننده حکم، روز ۱۳ دسامبر را برای اجرای حکم تعیین و به زندان ابلاغ کرد. اقدام دیوان عالی امریکا، عدم اغماض فرماندار و اجرای حکم ربع قرن پس از وقوع جرم، مورد انتقاد قرار گرفته و این انتقاد ها که فلسفه مجازات را زیر سئوال برده است همچنان ادامه دارد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۹ آبان

۲۰۰۸م:ولادیمیر پوتین رئیس دولت و رهبر حزب حاکم روسیه ۳۰ اکتبر ۲۰۰۸ در نشست نخست وزیران سازمان شانگهای (SCO) در شهر آستانه (پایتخت کزاخستان) درباره بحران مالی جهان گفت: بحران مالی جاری؛ پوچی و بی حاصلی یک قطبی بودن امور پولی جهان و مونوپولیسم مالی را ثابت کرد. روسیه تصمیم قاطع دارد که به این وضعیت یک قطبی بودن امور پول پایان دهد. برای برقراری تعادل، جهان نیاز به چند قطبی شدن این امور دارد و من پیشنهاد می کنم که سریعا طرح تازه ای جای ساختار نظام ورشکسته فعلی را بگیرد تا اقتصاد جهان وارد دوران ثبات و پیشرفت شود و نگرانی هایی که هر چند وقت یکبار دنیا را فرا می گیرد از میان ما رخت بربندد.

در حاشیه نشست آستانه، قرارداد لوله کشی نفت روسیه به چین به امضای نخست وزیران دو کشور رسید.

پوتین هچنین به طور جداگانه با پرویز داودی معاون اول رئیس جمهور ایران ملاقات و از گسترش مناسبات و همکاریهای دوجانبه ایران و روسیه سخن گفت. وی اظهار کرده بود که مناسبات دوجانبه روسیه و ایران درجهات مختلف رو به پیشرفت و تکامل است. پوتین از کمک ایران و همکاری های آن با سازمان شانگهای (معروف به اوراسیا) قدردانی کرده و گفته بود: ما از مشارکت هرچه بیشتر ایران در این بنیاد (SCO) از آغاز کار هم استقبال کرده ایم.

داودی به نمایندگی ایران در نشست "آستانه" شرکت کرده بود. تا این تاریخ ایران به عنوان عضو ناظر در نشست های سازمانهای شانگهای شرکت کرده است.

مرور زمان (از سی ام اکتبر ۲۰۰۸ تا ۳۰ اکتبر ۲۰۰۹) نشان داد که برغم تشکیل چند نشست اقتصادی سران و ازجمله نشست سران کشورهای ۲۰ گانه، تغییری که پوتین لزوم آن را در امور مالی جهان (تعیین جانشین برای دلار آمریکا) یادآور شد تحقق نیافته است!.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۹ آبان

۱۹۰۰: کل جمعیت ایالات متحده ۷۶ میلیون و ۲۹۵ هزار و۲۲۰ تن اعلام شد که در طول قرن ۲۰ چهار برابر شد و در سال ۲۰۰۶ از مرز ۳۰۰ میلیون تجاوز کرد.

TakFars

۱۹۰۸: در پی انتشار مصاحبه ویلهلم دوم قیصر آلمان با دیلی تلگراف چاپ لندن که متن آن ۲۸ اکتبر انتشار یافته بود، بر دامنه خصومت آلمان و انگلستان افزوده شد؛ زیرا که قیصر صریحا گفته بود که آلمانی های طبقه متوسط و پایین از انگلستان و انگلیسی ها منتفرند. باید دانست که خاندان سلطنتی انگلستان آلمانی تبار هستند و مادر ویلهلم از همین خانواده بود.

۱۹۴۳: سران چهار دولت متفق در مسکو بر سر چگونگی معامله خود با دولتهای محور در صورت پیروزشدن بر آنها به توافق رسیدند.

۱۹۴۵: جیره بندی کفش در امریکا پایان یافت.

۱۹۶۴: در پی انتقاد شدید آیت الله خمینی، حسنعلی منصور نخست وزیر وقت در مجلس از برخوردارشدن نظامیان امریکایی از پاره ای مصونیت های قضایی در ایران دفاع کرد.

۱۹۷۱: مبادلات بازرگانی میان ایران و جمهوری توده ای چین آزاد شد.

۱۹۸۲: سوسیالیستهای اسپانیا پس از ۴۵ سال انتخابات این کشور را بردند و رهبر جوان آنان، گونزالس، نخست وزیر اسپانیا شد.

۲۰۰۳: دولت فرانسه برای تعمیر کاخ تاریخی ورسای ۱۵۸ میلیون دلار هزینه اختصاص داد . لویی چهاردهم ورسای را که در آن قراردادهای پایان جنگ جهانی اول امضاء شد شاه نشین فرانسه کرد.

محصولات معتبر
محصولات معتبر