تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۸ اردیبهشت

۵۸۵پیش ازمیلاد:ترس از خورشیدگرفتگی در ۲۸ اپریل سال ۵۸۵ پیش از میلاد سبب قطع جنگ ایرانیانماد با ارتش لیدی (واقع در آناتولی غربی ــ آسیای صغیر) شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۸ اردیبهشت

مادهای آریایی پس از مهاجرت به فلات ایران در منطقه ای که از ری (تهران) آغاز و غرب فلات از جمله همه آذربایجان و کردستان امروز را شامل می شود اسکان گزیده بودند. مادها بعدا به پایتختی همدان (هکمتان ــ اکباتان) دولتی تاسیس کردند تا متحدا بر ضد همسایگان غربی خود که از پراکندگی آنان سوء استفاده می کردند و ضمن تجاوز نظامی، به جمع آوری اسیر می پرداختند که در دنیای باستان نوعی ثروت و منبع تولید بشمار می رفت مقابله کنند. آنان موفق شدند دولت آشور را که بیش از دیگران اسیر گرفته بود مضمحل سازند. در آن زمان بزرگترین دولت پارس ها (هم تبار مادها) تحت عنوان کیانیان در سیستان، کرمان و آریا فعالیت داشت و پارس های جنوبی هم که از هیچ ناحیتی تهدید نمی شدند دولت دیگری داشتند که کوروش بزرگ ربع قرن بعد از جنگ ماد و لیدی، از اتحاد اقوام ایرانی دولت واحد ایران را به وجود آورد که از نظر تمدن و توان و پیشرفت در جهان سرآمد بود.

۱۳۲۴ش:هشتم اردیبهشت ۱۳۲۴ دولت وقت دو روز پیش از خودکشی هیتلر ضمن یادداشتی از دولتهای انگلستان، شوروی و آمریکا خواست که طبق وعده ای که داده بودند نظامیان خود را از ایران خارج سازند. این وعده در جریان کنفرانس سران آمریکا، شوروی و انگلستان در تهران داده شده بود، ولی مرور زمان نشان دادکه استالین در این زمینه تعلل بسیار کرد و مسئله آفرید.

۱۳۳۱ش:هفتم اردیبهشت ۱۳۳۱ (۲۷ اپریل ۱۹۵۲) شاه دوره هفدهم قانونگزاری را گشود، ولی دکتر مصدق نخست وزیر وقت که به سوء جریان و تخلف در چند حوزه اعتراض داشت در این مراسم شرکت نکرده بود. در روز گشایش مجلس تنها ۷۰ نماینده منتخب حضور یافته بودند.

تکفارس آی آر

۱۳۳۳ش:هشتم اردیبهشت ۱۳۳۳ هجری خورشیدی که هشتمین روز کنگره ده روزه بین المللی بوعلی سینا بود، از مجسمه این دانشمند بزرگ ایران در شهر همدان پرده برداری شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۸ اردیبهشت

۱۳۴۶ش:در پی تشدید بحران روابط ایران و عراق، از چنین روزی در سال ۱۳۴۸ هجری خورشیدی دولت عراق به اخراج ایرانیان و ایرانی تبارها از آن کشور دست زد و به تدریج دهها هزارتن اخراج شدند. دولت عراق از این حربه در دهه های نیمه دوم قرن ۲۰ بارها استفاده کرده و دست به اخراج ایرانی تبارها از آن کشور زده بود.

۲۰۰۳م:اشغال نظامی عراق توسط آمریکا در بهار ۲۰۰۳ به دوره ای از تاریخ عراق که از سال ۱۹۵۹ آغاز شده بود پایان داد. به باور اصحاب نظر، از آنجا که ریشه مسائل فی مابین ایران و عراق همچنان به حال خود باقی مانده است نمی توان گفت که جریانات آن دوره از تاریخ تکرار نخواهد شد .

۱۵۲۶م:در این روز در سال ۱۵۲۶ بابر از امیر زادگان تیموری در جنگ بر پادشاه هند شمالی فائق آمد، دهلی را تصرف و دودمان تیموریان هند (معروف به مغولان ) را بنیاد گذارد.

www.takfars.ir

۱۶۰۷م:۲۶ آوریل سال ۱۶۰۷ میلادی سه کشتی انگلیسی به ریاست کاپیتان کریستوفر نیوپورت با ۱۰۴ مرد و پسر به آمریکای شمالی رسیدند و لنگر انداختند و این محل را به نام پسر ارشد پادشاه انگلستان، دماغه هنری (کیپ هنری) نامگذاری کردند که اینک جزئی از شهر ساحلی ۶۰۰ هزار نفری «ویرجینیا بیج» است و از زمان جنگ جهانی اول، دولت آمریکا در همان محل (فرست لندینگ) یک پایگاه نظامی به نام «فورت ستوری» تاسیس کرده است. این دماغه مدخل خلیج «چه ساپیک» را تشکیل می دهد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۸ اردیبهشت

۱۷۷۳م:پارلمان انگلستان در این روز در سال ۱۷۷۳ با وضع قانون چای باعث شد که این دولت مهاجرنشین بزرگ خود در آمریکای شمالی را از دست بدهد.

طبق این قانون، مهاجرنشینان مکلف بودند تنها از تجار انگلیسی چای خریداری کنند، ولو این که این چای نامرغوب و گرانتر باشد!.

۱۹۵۴م:۲۸ آوریل سال ۱۹۴۵ پارتیزانهای ایتالیایی و عمدتا کمونیست اجساد بنیتو موسولینی، معشوقه ۳۳ ساله اش کلارتا پتاچی و یازده مرد دیگر را که در نقطه ای دور دست تیرباران کرده بودند به میلان منتقل و از بالکن یک ساختمان به صورت وارونه آویزان کردند تا مردم تماشا کنند.

موسولینی و همراهانش با کاروانی مرکب از هشت کامیون نظامی آلمان عازم خروج از ایتالیا بودند و در زیر پتو و پالتوها و لباسهای اضافی سربازان که از انبار خارج و به آلمان باز گردانده می شدند پنهان شده بودند. پارتیزانها طبق یک روال عادی بار کامیونها را بازرسی می کردند که رهبر سابق ایتالیا که مردم او را «دوچه» می نامیدند یافتند. روایت است که احتمالا نظامیان آلمانی که مامور خارج ساختن این عده از ایتالیا بودند انان را «لو» داده بودند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۸ اردیبهشت

۱۹۳۷م: ۲۸آوریل زادروز صدام حسین است که در ۱۹۳۷ در یک روستا در منطقه تکریت عراق به دنیا آمد و دهها سال بر این کشور حکومت کرد. صدام که چند ماه پس از اشغال نظامی عراق در یک مخفیگاه محقر دستگیر شد، سی ام دسامبر ۲۰۰۶، در پی یک محاکمه نسبتا طولانی اعدام شد. حکم اعدام را به جای طالبانی رئیس جمهور، مالکی نخست وزیر عراق امضا کرده بود.

۱۹۲۵: کردهای ترکیه به جنگ با نیروهای این کشور که در ان زمان نوبنیاد بود پایان دادند.

۱۹۴۴: اعتصاب کارگران در اصفهان که از اول اردیبهشت آغاز شده بود دولت تهران را با بحران بزرگی رو به رو کرده بود و بیم از آن می رفت که به سایر شهرها گسترش یابد.

تک فارس

۱۹۵۰: دولت استرالیا ظاهرا به اصرار دولت آمریکا حزب کمونیست آن کشور را غیر قانونی اعلام کرد.

۱۹۸۰: سه روز پس از شکست ماموریت کماندوهای آمریکائی در صحرای طبس، سایروس ونس وزیر امورخارجه این کشور که از قبل با این عملیات مخالف بود کناره گیری کرد.

محصولات معتبر
محصولات معتبر