تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۸ آبان

۱۲۹۸ش::سلطان احمد شاه قاجار، شاه وقت ایران که به عادت سلاطین قاجاریه به سفر اروپا رفته بود از هفتم تا دهم آبان ماه ۱۲۹۸ خورشیدی (۲۹ اکتبر تا اول نوامبر ۱۹۱۹ میلادی) در لندن مورد پذیرایی مجلل و بی سابقه مقامات تراز اول انگلستان قرار گرفت، و دلیل آن امضای قرارداد نهم اوت (۱۹۱۹) دولت انگلستان با وثوق الدوله رئیس الوزراء وقت بود که هنوز به دست مجلس نرسیده بود و انگلیسی ها می خواستند به صورتی رفتار کنند که تایید این قرارداد را در ضیافتهای رسمی لندن از زبان سلطان احمد شاه بیرون بکشند و سند قرار دهند و مقدمات اجرای آن را فراهم سازند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۸ آبان

۱۳۳۶ش:هشتم آبان سال ۱۳۳۶ خورشیدی (۳۰اکتبر ۱۹۵۷) مراسم یاد بود مولوی، صوفی بزرگ و شاعر عارف باشکوه تمام در تهران برگزار شد. مولانا جلال الدین محمد متخلص به مولوی صاحب مثنوی بسال ۵۸۶ خورشیدی (۱۲۰۷ میلادی) در بلخ خراسان یکی از مراکز بزرگ فرهنگ و ادبیات فارسی و تمدن ایرانی به دنیا آمده و بسال ۶۵۲ خورشیدی (۱۲۷۳ میلادی) در قونیه (ترکیه امروز) درگذشته است. مثنوی وی حاوی بیش از ۲۶ هزار بیت شعر است که وسعت اندیشه و صفای وی را منعکس می سازد. برای مولوی در سرودن شعر، ادای مقصود بر زینت های لفظی ترجیح داشته است. همه جا بر ضد خودپسندی، غرور، جاه، ظاهردوستی و ریا بوده و تاکید بر راهنمایی و نجات بشر داشته است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۸ آبان

۱۳۳۰ش:به دنبال یک تظاهرات دو روزه در غیاب دکتر مصدق نخست وزیر وقت که در سفر خارج بود، دانشجویان دانشگاه تهران در این روز در سال ۱۳۳۰ (۳۰ اکتبر ۱۹۵۱) به مدت هشت ساعت اعضای شورای این دانشگاه را به گروگان گرفتند. این عمل برای برخی از رجال مخالف از جمله «جمال امامی» فرصت به وجود آورده بود که دلیل آن را آزادی بیش از حدی بیان دارند که دکتر مصدق به دانشجویان داده بود!.

تکفارس آی آر

۲۰۰۰م:۲۸ اکتبر سال ۲۰۰۰ زنی درگذشت که شهرت داشت پرماجراترین زن قرن بیستم بوده است. وی «لیدا بارواLida Brova» بازیگر فیلم سینمایی و در عین یک نویسنده بود. لیدا در چک اسلواکی به دنیا آمده بود، در آلمان تحصیل هنر کرده بود و در همین جا به کار نمایش و فیلم سرگرم شده بود. مشکلات لیدا از زمانی آغاز شد که جوزف گوبلز J.Gobbles رئیس دستگاه تبلیغات هیتلر به وی دل بست. همسر گوبلز که متوجه قضیه شده بود به هیتلر شکایت برد و هیتلر به گوبلز تذکر داد. گوبلز اندکی پس از شنیدن تذکر هیتلر استعفا نامه خود را نوشت و به دفتر هیتلر فرستاد و خواست که از آلمان مهاجرت کند که هیتلر نپذیرفت و در عوض "لیدا" را از آلمان اخراج کرد و از آن پس در به دری لیدا آغاز شد و به چند کشور از جمله ایتالیا، فرانسه و سویس رفت و چون چند زبان اروپایی را می دانست در هرجا به کار فیلم ادامه داد.

"لیدا" پس از خودکشی گوبلز و خانواده اش و اشغال آلمان توسط متفقین به این کشور بازگشت. ولی، از آنجا که اسناد سازمانهای اطلاعاتی هیتلر که حتی برای همکاران نزدیکش گزارش محرمانه تهیه و بایگانی می کردند و این اسناد به دست متفقین افتاده بود لیدا را دستگیر کردند. لیدا پس از مدتی ماندن در زندان ثابت کرد که این گوبلز بود که به او علاقه داشت، نه او به گوبلز.

مسئله ماندن لیدا در زندان متفقین این بود که سادگی کرده بود و در نخستین بازجویی گفته بود که گوبلز یک مغز درخشان بود، تردید نیست که سخنور و باهوش و دارای شخصیت جالبی بود ولی رابطه ای با هم نداشتیم و همین کلمه «نبوغ و مغز درخشان گوبلز» باعث ماندن او در زندان شده بود!.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۸ آبان

۱۹۶۸م:«رز وایلدر لینRose Wilder Lane» روزنامه نگار، داستان نویس و اندیشمند آمریکایی ۳۰ اکتبر ۱۹۶۸ درگذشت. وی از ۲۳ سالگی کار روزنامه نگاری را آغاز کرده بود ـ روزنامه نگاری که علاقه داشت تنها اخبار جنگ، شورش، تظاهرات و از این قبیل را پوشش دهد.

www.takfars.ir

"رز" همزمان با روزنامه نگاری داستان کوتاه هم می نوشت که زمینه همه آنها حقیقی بود. وی نوشته است: هر خبری را که نتوانستم با ذکر نام افراد و منبع آن بنویسم، آن را به صورت داستان درآوردم و منتشر کردم زیرا که نمی شود مردم را از "دانستن" محروم کرد. «رز» دختر لارا وایلدر نویسنده داستان معروف «خانه کوچک» است که بعدا به صورت یک سریال تلویزیونی در آمده بود.

وی در جوانی هوادار کمونیسم بود ولی پس از یک اقامت سه ماهه در شوروی، تغییر عقیده داد و فلسفه «سوسیالیسم لیبرتایان» را برپایه تجربه خود نوشت و تاکید کرد که هر مکتب باید آزادی عمل فرد را در چارچوب زندگانی خصوصی، حرفه و تحصیلات محفوظ بدارد و نباید با انسان به صورت ماشین رفتار شود. اگر انسان انگیزه و آزادی عمل نداشته باشد نمی تواند نبوغ و استعدادش را آشگار سازد و خود را یک زندانی می پندارد و در انتظار فرار از زندان و یا باز شدن درهای آن است. آزادی عمل به معنای بی بند و باری نیست. وی با کاپیتالیسم بدون افسار هم مخالفت کرده و اداره کشور به صورت شوراها را رد نمی کند. "رز" نوشته است که تامین رفاه و معیشت، یک انسان را اغناء و بی نیاز نمی کند باید آزادی فعالیت داشته باشد مثلا کارش و محل سکونتش را خودش انتخاب کند.

"رز" در کتاب خاطرات خود از روزنامه نگاری نوشته است: این یک جرم است که کسی را که خبرنگاری نکرده باشد سردبیر اجرایی روزنامه کنند. یک سردبیر باید بتواند خودرا در جای یک خبرنگار قراردهد و حدس بزند که یک خبرنگار چگونه خبر را به دست می آورد تا بتواند او را هدایت و رهبری کند. همچنین با خواندن یک خبر دستنویس بتواند مجسم کند که خبرنگار در چه شرایطی آن را تهیه کرده و تحت چه فشارهایی بوده است تا بتواند مطلب را ادیت کند. "رز" یک بار هم از سوی لیبرتارین های آمریکاLibertarian نامزد ریاست جمهوری این کشور شده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۸ آبان

۲۰۰۴م:۲۹ اکتبر ۲۰۰۴هنوز مرکب اتهام سهل انگاری در محافظت از انبار مواد منفجره ارتش سابق عراق و به سرقت رفتن ۳۸۰ تن از این مواد و مخصوصا ماده« اج ام ایکس » که از آن به صورت چاشنی سلاح اتمی استفاده می شود خشک نشده بود که بررسی پلیس امنیت داخلی آمریکا ( اف بی آی ) در باره پارتی بازی کمپانی هالیبرتون افشاء شد و پنج روز پیش از برگزاری انتخابات آمریکا ( ۲ نوامبر سال ۲۰۰۴ )، به صورت حربه تازه ای در دست نامزدهای حزب دمکرات بر ضد نامزدهای حزب حاکم قرار گرفته بود.

جان کری نامزد حزب دمکرات برای احراز مقام ریاست جمهوری آمریکا در این باره گفته است که طبق تحقیقات اف بی آی و اظهارات بانو « گرین هاوس ) بازرس اداره قراردادهای ارتش امریکا در بخش مهندسی، کمپانی هالیبرتون که دیک چنی مدیر قبلی آن بود و از آنجا مزایا می گیرد از طریق شعبه خود« کلاگ براون اند روت» با ترک مناقصه ( شرکت ندادن کمپانی های دیگر و جلوگیری از ایجاد رقابت میان آنها به منظور پایین آوردن مبلغ ) تعمیر لوله های نفت عراق و میادین مربوط را به مدت پنج سال و به مبلغ هفت میلیارد دلار برعهده گرفته بود . پس از ماهها، چون بستن قرار داد بیش از یک سال به طریق ترک مناقصه خلاف قانون بوده، هالیبرتون با کاهش حجم مقاطعه به ۲ میلیارد و چهارصد میلیون دلار موافقت کرده است. با وجود این ، جرم پارتی بازی و مساعدت در معاملات دولتی به جای خود باقی مانده است. جان کری ضمن طرح این موضوع در اجتماع هشتاد هزار نفری شهر مدیسون ایالت ویسکانسین خطاب به رای دهندگان پرسید: آیا می خواهید باز هم این افراد را به کاخ سفید بفرستید؟.

همزمان با این، یک ویدیو از تلویزیون ای. بی . سی پخش شد که به نامزدهای حزب دمکرات کمک کرد. این ویدیو که ۱۸ آوریل سال ۲۰۰۳ و ۹ روز پس از سقوط دولت صدام حسین برداشته شده یک نظامی امریکایی را در انبار مهمات یوسفیه و نیز بسته های مواد منجره را نشان می دهد. به این ترتیب عکس ماهواره ای که پنتاگون برای دفاع از خود که سهل انگاری نکرده و سرقت مواد پیش از تصرف عراق صورت گرفته بود رد شده و وسیله دیگری در دست نامزدهای حزب دمکرات برای حمله به رقبای دولتی خود گذارده است.

۱۸۲۱م:فئودور داستویفسکی داستان نگار مشهور روس و یکی ازبنیاد گذاران سبک نوین نگارش داستانهای کوتاه ۳۰ اکتبر ۱۸۲۱به دنیا آمد. داستانهای کوتاه در دو دهه آخر قرن ۲۰ بار دیگر مورد توجه خاص قرار گرفته است و دلیل آن احتمالا کم حوصله شدن مردم به خواندن داستانهای طولانی باید باشد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۸ آبان

۱۹۰۹م:دکتر «اچ. جهانگیر بابا» دانشمند ایرانی تبار اتمی هند سی ام اکتبر ۱۹۰۹ در یک خانواده پارسی در شهر بمبئی به دنیا آمد. وی که تحصیلکرده انگلستان در علم فیزیک بود در زمان تحصیل موفق به کشف قسمتهای نامکشوف اشعه اتمی شده بود. جهانگیر پس از فراغت از تحصیل، در جریان جنگ جهانی دوم به هند بازگشت و به تحقیقات خود در رشته فیزیک اتمی ادامه داد و تلاش کرد تا در بنیاد تاتا (متعلق به پارسیان هند) یک مرکز تحقیقات اتمی با هدف ساختن کارخانه برق اتمی دایر شود و کارنامه سیروس (کوروش بزرگ) تکمیل گردد. دکتر بابا پس از استقلال هند، نهرو نخست وزیر این کشور را وادار به قبول طرح خود کرد که هند باید در علم و تکنولوژی استقلال کامل داشته باشد. او بعدا به ریاست انستیتوی انرژی اتمی هند منصوب شد و در این سمت، مقدمات اتمی کردن هند را فراهم ساخت. دکتر جهانگیر بابا در اوج پیروزی و شهرت، در سال ۱۹۶۶ در جریان سقوط یک جت بوئینگ ایرایندیا از نوع ۷۰۷ در کوههای آلپ (سویس) کشته شد. در این سانحه ۱۱۶ تن دیگر هم کشته شدند. دکتر بابا هنگام مرگ۵۷ ساله بود. ایرایندیا ۱۵ اکتبر ۱۹۳۲ به نام «تاتا ایرلاینز» توسط یک پارسی دیگر به نام جهانگیر تاتا تاسیس شد. بعدا به ایرایندیا تغییر نام داد که اینک هواپیمایی ملی هند است.

تک فارس

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۸ آبان

۷۳۲م:سی ام اکتبر سال ۷۳۲ میلادی، پس از هفت روز نبرد میان سپاه اعزامی مسلمانان از اسپانیا به فرانسه و لشکریان قوم فرانک به فرماندهی شارل مارتل، مسلمانان به سبب از دست دادن فرمانده خود، عبدالرحمن، دچار شکست شدند و دست به عقب نشینی زدند. این جنگ که در «پواتیه» واقع در مرکز فرانسه روی داده بود آخرین حد پیشروی نیروهای عرب مسلمان در اروپا بود. عبدالرحمن در چهارمین روز نبرد کشته شده بود. قبلا مسلمانان دو بار از اسپانیا و از طریق «پیرنه» به فرانسه حمله نظامی برده و حتی «بردو» را تصرف کرده بودند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۸ آبان

۱۲۷۰م:سی ام اکتبر سال ۱۲۷۰ میلادی، محاصره شهر تونس توسط صلیبیون هشتم با عقد یک قرارداد پایان یافت. طبق این قرارداد، سلطان تونس پذیرفت که به مبلغان مسیحی و بازرگانان اروپایی در قلمرو خود آزادی عمل بدهد. علت شروع حمله دسته هشتم صلیبیون از تونس این بود که آن را کلید فتح مصر و شمال آفریقا تشخیص داده بودند ولی پس از پیاده شدن در ساحل تونس، بیشتر نظامیان اروپایی دچار بیماری جهاز هاضمه شدند و به ناچار از در مصالحه با سلطان تونس درآمدند. یکی از سلاطین اروپا که در این لشکرکشی شرکت کرده بود بر اثر همین بیماری مرموز در کنار باروی شهر تونس درگذشته بود.

لشکرکشی های اروپائیان در قرون وسطا به خاورمیانه معروف به «جنگهای صلیبی» به بهانه نجات تربت عیسی بن مریم و خارج کردن زادگاه وی از دست مسلمانان صورت می گرفت که جز پیروزی های اولیه به آن هدف خود نرسیدند. ولی، این لشکرکشی ها باعث آشنایی اروپائیان با صنعت، هنر و پیشرفتهای علمی ــ ادبی و نیز ثروت مشرق زمین شد که دو قرن بعد با یافتن راههای دریایی و ساختن اسلحه آتشین، از طریق این راهها اقدام کردند و به تدریج بسیاری از سرزمین های شرق را به زیر یوغ استثمار کشیدند؛ ازجمله چین و هند را.

تلاش اروپاییان برای یافتن راههای دریایی به شرق عمدتا به این دلیل بود که با پیدایش امپراتوری عثمانی راه زمینی به شرق برویشان مسدود شده بود و این امپراتوری مانع بزرگی بر سر راهشان بود که در قرون بعد با بازی های خود آن را تدریجا نابود کردند.

۱۶۲۷م:جهانگیرشاه امپراتور گورکانی هند ۲۸ اکتبر ۱۶۲۷ در ۵۸ سالگی درگذشت. وی پسر اکبر شاه بود. جهانگیر بود که به کمپانی هند شرقی اجازه فعالیت بازرگانی در بنادر شرقی هند را داده و ندانسته دروازه ورود به هند را بروی استعمارگران انگلیسی گشوده بود.

به نوشته مورخان، «مهرنسا» همسر ایرانی او (زاده ایران خاوری – افغانستان امروز) که مشاور ارشد شوهر در امور سیاسی بود جهانگیر شاه را از دادن هرگونه اجازه به اروپائیان منع کرده بود و گفته بود که همه اروپاییان از قماش پرتغالی ها هستند که «گوا» را تصرف کرده اند و بیرون نمی روند. جهانگیر شاه که مردی کمرو بود با وجود اصرار «مهرنسا» حاضر به پس گرفتن قول خود به انگلیسی ها که برایش یک هدیه زیبا آورده بودند نشد.

جهانگیر شاه که در عین حال یک نویسنده ماهر بود کتابی به زبان فارسی نوشته که قرن گذشته به چاپ رسیده است. در آن زمان، «فارسی» زبان رسمی و اداری هندوستان بود. جهانگیر شاه در لاهور مدفون است و پس از وی، پسرش «شاه جهان» امپراتور هند شد.

۱۸۸۶م:«کلیولند» رئیس جمهوری وقت آمریکا ۲۸ اکتبر سال ۱۸۸۶ مجسمه آزادی، هدیه ملت فرانسه به مردم آمریکا را در محل فعلی آن، دهانه رود هادسنHudson (هودسون) در جزیره آزادی که تا محله منهتن شهر نیویورک ۲ هزار و ششصد متر و تا شهر "جرسی سیتی" ایالت نیوجرزی ۶۰۰ متر فاصله دارد گشود. این مجسمه بزرگ ۴۶ متر طول دارد که بر روی جایگاهی به ارتفاع ۴۷ متر قرار گرفته است. مجسمه آزادیLiberty Enlightening The word به تصمیم پارلمان فرانسه توسط «فردریک اوگوست برتولدFredric Auguste Borthold» مجسمه ساز و هنرمند شهیر فرانسوی ساخته شده است. استخوان بندی پولادین داخل آن کار مهندس «گوستاو ایفلGustave Eiffel» سازنده برج ایفل است که فردریک پوشش مسی مجسمه را بر آن قرار داده است. پوشش مسی دارای یک آستر چوبی است. مجسمه به قدری استوار ساخته شده است که تماشاگران از پلکان آن تا آخرین نقطه اش بالا می روند.

T A K F A R S

فردریک هنگام ساختن مجسمه از بانو «ایزابلا» بیوه «سینگر» سازنده چرخهای خیاطی خواسته بود که هر روز به کارگاه او برود و در آنجا بنشیند تا مجسمه مطابق شکل و قیافه او ساخته شود. فردریک به این دلیل ایزابلا را انتخاب کرده بود که در آمریکا و فرانسه شهرت به نجابت، پاکدامنی و وفاداری به شوهر متوفایش داشت.

مجسمه که برای ملت فرانسه ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار فرانک طلا هزینه داشت در سال ۱۸۸۴ تکمیل شد و سپس توسط ناوشکن فرانسوی «ایسر» به آمریکا حمل شد. قرار بود کار ساختن مجسمه آزادی در سال ۱۸۷۶ به پایان برسد که در یکصدمین سالروز اعلام استقلال آمریکا نصب شود که با هشت سال تاخیر ساخته شد زیرا که دولت فرانسه پول لازم را نمی توانست فراهم کند.

کنگره آمریکا محل نصب مجسمه را مقابل محلی در آبهای شهر نیویورک تعیین کرد که میلیونها مهاجر اروپایی در طول قرون ۱۸ و ۱۹ از آن محل وارد آمریکا شده بودند. بعدا به مناسبت پنجاهمین و صدمین سالروز نصب مجسمه، مراسمی ملی با حضور سران وقت آمریکا برگزار شد. بازدید از مجسمه پس از رویدادهای سپتامبر ۲۰۰۱ به دلایل امنیتی ممنوع شده بود که باردیگر این بازدیدها از سر گرفته شده است. در دهه های گذشته بسیاری از خارجیان ناراضی از دولت های متبوع، خود را از این مجسمه آویزان کرده بودند تا جلب توجه جهانی کنند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۸ آبان

۱۹۶۱م:سی ام اکتبر سال ۱۹۶۱ دانشمندان اتمی شوروی دست به انجام نیرومندترین آزمایش هسته ای جهان زدند و یک بمب هیدروژنی ۵۸ مگاتنی را منفجر کردند. این، نیرومندترین آزمایش هسته ای در تاریخ بشر بشمار آمده است. دانشمندان اتمی شوروی یک بمب صد مگاتنی را هم آماده آزمایش کرده بودند، ولی تکان های همان ۵۸ مگاتنی آنان را از انجام آن آزمایش منصرف کرد. آزمایش ۵۸ مگاتنی در نزدیکی قطب شمال و یک هفته پس از یک آزمایش ۳۰ مگاتنی انجام شد. روسها پس از آگاه شدن از دستورالعمل محرمانه آیزنهاود که در ۳۰ اکتبر ۱۹۵۳ صادرشده بود و در آن به وزارت دفاع، مدیران لابراتوارهای اتمی و دستگاههای اطلاعاتی این کشور تاکید کرده بود که برای مقابله با تهدید کمونیستها باید ساخت و تکامل سلاحهای اتمی آمریکا ادامه یابد برسرعت ساخت و تکمیل چنین سلاحهایی افزوده بودند. معلوم نیست که این بخشنامه محرمانه در چه زمانی به دست جاسوسان مسکو افتاده بود. در اکتبر ۲۰۰۸ نیز ولادیمیر پوتین رئیس دولت روسیه دستور داد: از آنجا که رویدادهای اخیر نشان داد جهان امن نیست و در این جهان هنوز نیروهایی هستند که چشم دیدن روسیه را ندارند و از تهدید آن دست برنمی دارند؛ سلاحهای اتمی روسیه نوسازی، تکمیل و سلاحهای هسته ای تازه ای ساخته شوند.

یک روز پس از آزمایش هیدرژنی ۵۸ مگاتنی اکتبر ۱۹۶۱ مسکو، پارلمان ایالتی نیویورک از فرط نگرانی، ساختن پناهگاه در برابر حمله هسته ای را در آن ایالت اجباری کرد. طبق بروشورهایی که یک هفته پس از آن انفجار، در آمریکا میان مردم توزیع شد اشاره شده بود که نفوذ اشعه خطرناک ناشی از حمله اتمی به داخل زمین و آب کم است و بنابراین، مردم پس از شنیدن سوت خطر باید به تونلهای زیرزمینی که ایجاد و با تابلو زرد مشخص خواهد شد پناه ببرند و در فضای باز نمانند که مواد رادیواکتیو در هوا پراکنده و برای مدتی باقی خواهند ماند.

قدرت هسته ای ــ موشکی شوروی دهها سال یک عامل بازدارنده غرب و باعث نگرانی شدید این بلوک بود. لذا، پس از فروپاشی شوروی، تلاشهای گوناگون از سوی جناح غرب صورت گرفت تا سلاحهای هسته ای شوروی که در اختیار روسیه قرار گرفته اند به حداقل برسند ولی گسترش «ناتو» تا بالتیک شوروی و کمک آمریکا و اتحادیه اروپا به تغییر دولتها در اوکراین و گرجستان (ازطریق انقلاب مخملی و خرید برخی از افراد محلی) روسها را متوجه واقعیت کرده و به خود آورده است. واقعیت های مربوط به فروپاشی شوروی (عمدتا از درون) هنوز در پرده ابهام است و معلوم نیست که چرا پژوهشگری پیدا نمی شود که در این زمینه تحقیق عمیق کند و نتایج را به اطلاع جهانیان برساند. اطلاع جهانیان از فروپاشی شوروی تاکنون از چارچوب اعلامیه های دولتی که همان زمان به رسانه ها داده شده بود خارج نشده است. این وضعیت ثابت می کند که برخی از دولتها مایل به انجام چنین تحقیقی نیستند!.

۲۰۰۴م:«مایکل نائومان» وزیر پیشین فرهنگ آلمان در مقاله ای در هفته نامه «دی زایت» که در چهارمین هفته اکتبر ۲۰۰۴ انتشار یافت نوشته بود: اگر شرایطی که در زیر می آید تحقق یابد، بار دیگر اتحاد اروپا و آمریکا عملی خواهد بود:

ـــ آمریکا جهان چند قطبی را تحمل کند؛ زیرا که چه بخواهد و چه نخواهد به وجود آمده است.

ـــ آمریکا از دادن اخطار به این و آن دست بر دارد و در مذاکرات متکلم وحده نباشد و نخواهد که دیگران به قبول نظرات آن دولت تسلیم شوند.

تک فارس www.takfars.ir

ـــ آمریکا هر دم نگوید که ما در دو جنگ جهانی و جنگ سرد اروپا را نجات دادیم و در نتیجه اروپا باید از ما حرف شنوی داشته باشد.

ـــ آمریکا قبول کند که خاورمیانه که منابع آن مورد نیاز همه ملل است بدون تنش باشد و حمایت از دولتهای یکطرفه این منطقه (تنها متمایل به آمریکا) متعادل سازد.

ـــ درباره سلاحهای اتمی از تبعیض دست بردارد (اسرائیل را منها نکند) و در این زمینه از خودش شروع کند و از زرادخانه اتمی اش بکاهد.

ـــ در مورد اسیران جنگی (گوانتانامو و ابو غریب) به میثاقهای ژنو توجه کند.

ـــ ضوابط بین المللی را همیشه رعایت کند، نه تنها هروقت که منافعش ایجاب کند به آنها استناد کند.

ــ به پیمان «کیوتو» و حفظ محیط زیست به پیوندد.

۲۰۰۴م:دو موسسه آمریکایی بلومبرگ و جانز هاپکینز ۲۹ اکتبر ۲۰۰۴ اعلام کردند که شمار تلفات غیر نظامیان در عراق از آغاز حمله نظامی مارس ۲۰۰۳ تا اواسط سپتامر ۲۰۰۴ بر اثر جنگ و یا به مناسبت آن نزدیک به یکصد هزار تن برآورد شده است. این دو موسسه این رقم را ضمن بررسی های مستقیم و محلی خود در عراق به دست آورده بودند. قرار بود این رقم پس از برگزاری انتخابات ۲ نوامبر ۲۰۰۴ آمریکا انتشار یابد که پنج روز پیش از انتخابات ناگهان در اینترنت مشاهده شد و رسانه ها آن را نقل کردند. مقامات وزارت دفاع امریکا قبلا رقمی به مراتب کمتر از این را منتشر ساخته بودند.

۲۰۰۵م:لویس لیبیLewis Libby رئیس دفتر چنی معاون رئیس جمهوری آمریکا ۲۸ اکتبر ۲۰۰۵ از سوی "گراند ژوری" رسما متهم به ایجاد مانع درمسیر تحقیقات قضایی، کتمان جرم و دروغ گفتن پس از ادای سوگند که راست بگوید شد. وی پس از ابلاغ اتهامات، از سمت خود کناره گیری کرد. دادگاه بعدا لیبی را به زندان محکوم کرد که جورج بوش رئیس جمهور با استفاده از اختیارات خود، مجازات وی را تخفیف و از رفتن به زندان رهانید. همین عمل که در مورد دیگران صورت نگرفته است باعث دلخوری بسیاری از مردم آمریکا از بوش و انتقاد از او در رسانه ها شد.

به نوشته روزنامه ها، لیبی در ظاهر رئیس دفتر چنی ولی در حقیقت مشاور جورج بوش در امور دفاعی، سلاحهای کشتار جمعی، مسائل مربوط به تروریسم بود. وی بود که پیش نویس قانون تاسیس وزارت امنیت ملی را تهیه کرد و مقدمات لشکرکشی به عراق را فراهم ساخت. او بود که بانو پلیم جاسوسه سیا را لو داد تا از شوهر او ویلسون انتقام بگیرد که اعلام کرده بود صدام حسین از نیژر اورانیوم نخریده است. همین لو دادن بانو پلیم باعث دروغهای بعدی و اتهامات پنجگانه و سرانجام کناره گیری و محکومیت لیبی شده بود. رسیدگی به "لو" داده شدن بانو پلیم هنوز پایان نیافته و ممکن است چند تن دیگر به محاکمه کشانده شوند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۸ آبان

تکفارس

۲۰۰۵م:بیست و نهم اکتبر ۲۰۰۵ تارا مک مولن بازیگر ۱۶ ساله فیلم در لس آنجلس هدف چند گلوله قرار گرفت و کشته شد.

وی علاوه بر فیلمهای سینمایی هالیوود، در یک سریال تلویزیونی در نقش عضو یک باند گانگستر بازی می کرد. پلیس احتمال می دهد که بازی در همین نقش باعث خشم گانگسترهای لس آنجلس و قتل او شده باشد زیرا که این سریال بر پایه یک پرونده واقعی تهیه شده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۸ آبان

۲۰۰۸م:در انتخابات مجمع الجزایر مالدیو Maldives واقع در اقیانوس هند که نتایج آن ۲۹ اکتبر ۲۰۰۸ اعلام شد، محمد ناشید ۵۴ ساله زندانی سیاسی پیشین به ریاست جمهوری این کشور دست یافت. در این انتخابات مامون عبدالقیوم ۷۱ ساله و رئیس جمهور وقت رقیب محمد ناشید بود. عبدالقیوم سی سال بود که این سمت را در دست داشت. وی برای نخستین بار در سال ۱۹۷۸ بریاست جمهوری انتخاب شده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۸ آبان

۶۳۷: شهر آنتیوخ (آنتیوکAntioch) واقع در کنار خلیج اسکندرون به تصرف نیروهای عرب مسلمان به فرماندهی ابو عبیده، مالک اشتر و خالد بن ولید در آمد. این نیرو قبلا در "یرموک" بر ارتش بیزانتین (روم شرقی) پیروز شده و دمشق، اورشلیم (بیت المقدس) و حلب را تصرف کرده بود. این نیرو پس از تصرف آنتیوک شهرهای ساحل جنوبی آن از جمله لاذقیه را نیز متصرف شد. آنتیوک در قرن چهارم میلادی به دست سلوکوس جانشین اسکندر در ایرانزمین ساخته شده بود.

۱۶۶۵: «تاورنیه» سیاح فرانسوی در این روز به دیدار طولانی خود از شیراز که ضمن آن از آثار باستانی ما در فارس دیدن کرده بود پایان داد. وی بخشی از سفرنامه خود را به دیدار از فارس اختصاص داده است.

۱۸۶۴: دولت دانمارک منطقه «شلسویگ» را به آلمان داد تا این دولت دست از جنگ با دانمارک بکشد.

۱۹۲۲: در پی راهپیمایی گسترده ناسیونالیست های ایتالیایی به رم، موسولینی رهبر آنان نخست وزیر ایتالیا شد.

۱۹۳۹: آلمان و شوروی بر سر چگونگی تقسیم لهستان به توافق رسیدند.

takfars.ir

۱۹۴۱: روزولت رئیس جمهوری وقت آمریکا در چارچوب قانون وام و اجاره اسلحه، لایحه کمک نظامی یک میلیارد دلاری به شوروی را که با آلمان در حال جنگ بود امضاء کرد.

۱۹۵۳: ژنرال آیزنهاور رئیس جمهور وقت آمریکا طرح شورای امنیت ملی این کشور را که طبق آن آمریکا به منظور مقابله با کمونیستها باید قدرت اتمی خود را حفظ و به گسترش تسلیحات استراتژیک بکوشد تصویب و امضاء کرد و سند آن به شماره ۲/۱۶۲ محرمانه بایگانی شد که طبق قانون مربوط ۲۵ سال پس از صدورT ازطبقه بندی خارج شده است. روسها قبلا توسط جاسوسان خود از آن آگاه شده و به مقابله پرداخته بودند. همین طرح از عوامل اصلی گسترش جنگ سرد بشمار رفته است.

۱۹۶۱: کنگره حزب کمونیست شوروی استالین را به اتفاق آراء! به نقض وصیتنامه لنین (رهبر انقلاب بلشویکی سال ۱۹۱۷ و بنیادگذار اتحاد جماهیر شوری سوسیالیستی) و بی اعتنایی نسبت به نظامات و نظرات او متهم ساخت و به اتفاق آراء! تصویب کرد که جسد وی از آرامگاه لنین در میدان سرخ مسکو به جایی دیگر منتقل شود. با این مصوبه، روز بعد (تقریبا بلافاصله) کار انتقال جسد مومیایی شده استالین از محل مقبره لنین در میدان سرخ مسکو به کنار دیوار کرملین آغاز شد. سنگ قبر فعلی استالین مشابه سنگ قبرهای دیگر است.

۲۰۰۵: "شمشیر سینگ شری" از رهبران کمونیستهای هند و موسس حزب مائوئیست هند در ۶۳ سالگی درگذشت. وی که زاده پنجاب بود مبارزه مسلحانه را رد نمی کرد.

محصولات معتبر
محصولات معتبر