تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۷ شهریور

۵۰۰پیش ازمیلاد:محاسبات تقویمی تازه بر پایه نوشته های یونانیان و رومیان عهد باستان نشان می دهد که آگوست سال ۵۰۰ پیش از میلاد – دوران پادشاهی داریوش بزرگ – و به احتمال زیاد ۲۹ آن ماه، میترا [در زبانهای اروپایی میثرا] از سوی دربار هخامنشی پس از مشورت با روحانیون آیین زرتشت، به عنوان مظهر (سمبل) نور (آفتاب)، مهر و دانایی رسمیت یافت.

۱۸۹۴م: هنری مورتیمر دوراند (دارای لقبSir) هنری مورتیمر دوراند (دارای لقب «سر») که از سال ۱۸۹۴ تا سال ۱۹۰۳ وزیر مختار دولت انگلستان در تهران بود ناگهان و بدون دادن اطلاع به دولت ایران، آماده دیدار از جنوب غربی وطن ما می شد که این سفر سه ماهه و دو هزار کیلومتری او، هفته نخست ماه سپتامبر ۱۸۹۹ (یکصد و ده سال پیش در این هفته) آغاز شد و در دسامبر آن سال به پایان رسید، بدون این که دولت تهران انجام آن را مداخله در امور خود اعلام دارد و اعتراض کند!. این سفر بذر فتنه های متعدد را کشت کرد که یکی از آنها ترسیم خط تقسیم وطن ما به دو منطقه تحت نفوذ روسیه و انگلستان بود. دوراند قبلا خط مرزی دو هزار و ششصد کیلومتری میان افغانستان و هندوستان انگلستان (پاکستان امروز) را تعیین کرده و در سال ۱۸۹۳ آن را به عبدالرحمان خان – امیر کابل قبولانده بود که از قرن بیستم تاکنون منشأ فتنه، اختلافات و مسائل متعدد بوده است و ازجمله مسئله جاری القاعده و طالبان، مشکل وزیرستان و قبلا هم مسئله کشمیر و ….

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۷ شهریور

۱۳۵۷م:هفتم شهریور ۱۳۵۷ (۲۹ آگوست ۱۹۷۸) و در جریان انقلاب، روزنامه های تهران گزارش کرده بودند که بسیاری از ملیِّون و نیز چپگرایان فعال در دهه ۱۳۳۰ باردیگر فعال شده اند و هرکدام نظر و خواستی دارند. در این راستا، روزنامه های تهران درگزارش خود از تشکیل و یا تجدید فعالیت ۱۴ حزب و جمعیت نام برده و همچنین نوشته بودند که چند شخصیت ملی گرا و نیکنام و بعضا همکار پیشین دکتر مصدق از جمله دکتر مهدی آذر وزیر فرهنگ دولت مصدق، دکتر غلامحسین صدیقی وزیر کشور کابینه او و نیز الهیار صالح و شاپور بختیار به صورت مستقل وارد صحنه مبارزات و فعالیت شده اند. به نوشته روزنامه های تهران، ورود دوباره همین شخصیت ها به صحنه سبب شده است که دولت واشنگتن موضع بیطرفانه به خود گیرد و با خشونت ماموران انتظامی و تیراندازی به مردم مخالفت و تماس شاه با ملیّون و اصلاح طلبان را توصیه و تشویق کند. احتمالا همین توصیه سبب شده بود که شاه بعدا از دکتر صدیقی بخواهد که نخست وزیر شود و او قبول پیشنهاد شاه را مشروط و موکول به دست کشیدن وی از اختیارات و اعمال قدرت خارج از چارچوب قانون اساسی و احیانا خروج موقت از کشور کرده بود که شاه پیشنهاد نخست وزیری را به یک همکار دیگر مصدق ـ شاپور بختیار ـ داد و وی پذیرفت و نخست وزیر شد، آما دیگر خیلی دیر شده بود.

۱۶۳۲م:۲۹ اوت زاد روز جان لاک John Locke فیلسوف تجربه گرای (Empiricist) انگلیسی در سال ۱۶۳۲ است که بر پایه افکار او اعلامیه استقلال ایالات متحده نوشته شده و علوم سیاسی و فلسفه سیاسی شکل گرفته است.

تکفارس آی آر

به باور لاک هر فکر، عقیده و دانش ناشی از تجربه است، او می گوید بشر طبیعتا دارای حقوق و تکالیفی است و این حقوق عبارتند از: حق حیات، حق آزادی، حق مالکیت و …. آزادی از نظر لاک همانا برابری سیاسی افراد و برخورداری از حقوق مدنی است. او می گوید: وظیفه هر دولت محافظت از حقوق مردم است و توجیه وجود دولت در همین محافظت از حقوق مردم قرار داده شده است که بهتر از خود فرد می تواند این وظیفه را انجام دهد و توان محافظت از حقوق اتباع؛ درجه شایستگی یک دولت را نشان می دهد و اگر یک دولت نخواهد و یا نتواند حقوق اتباع را محفوظ بدارد، منطق وجودی خود را از دست می دهد و بر مردم است که حاکم دیگری را برگزینند. لاک می گوید: این فقط مردم هستند که باید تصمیم بگیرند که چه کسی بر آنان حکومت کند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۷ شهریور

۲۰۰۳م:«ویلفرد تزینگر» نویسنده انگلیسی کتابهای «شنهای جزیره العرب»، «اعراب باتلاق نشین»، «رودخانه ای که به دریا نمی رسد»، «زندگی با سامبوروها» و … ۲۹ اوت ۲۰۰۳ در ۹۳ سالگی درگذشت.

کتابهای تزینگر نتیجه تجربه های خود او است. او در ۱۹۴۶ از ربع الخالی کشور سعودی عبور کرد و احتمالا نخستین غیر بومی بود که دست به این سفر خطرناک زده بود. وی سپس تمام سال ۱۹۴۸ را با اعراب بدوی ربع الخالی زندگی کرد و کتاب شن های جزیرهالعرب نتیجه همین دو سفر بود. وی سپس مدتی را با اعراب حواشی باتلاقهای دجله و فرات در عراق جنوبی بسر برد که کتاب اعراب باتلاق نشین محصول آن است. کتاب رودخانه ای که به دریا نمی ریزد شرح چنین رودخانه ای در کشور اتیوپی است. ویلفرد سالها میان قبیله سامبورو در کنیا زندگی کرد تا موفق شد تفاوت زندگی ابتدایی و زندگانی نوین را برنگارد و ….

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۷ شهریور

www.takfars.ir

۱۵۳۳م:۲۹ اوت ۱۵۳۳ میلادی "فرانسیسکو پیزارو" که از سوی دولت اسپانیا ماموریت تصرف اراضی امریکای جنوبی و انتقال طلای آنجا را به اسپانیا داشت پس از دستگیری کردن آتاهوالپا Atahualpa امپراتور اینکاها و گرفتن خزانه طلای او که اسپانیا را ثروتمند کرد وی را برخلاف وعده ای که داده بود به قتل رساند.

پیزارو با ۱۵۰ سرباز از جمله ۶۲ سوار و دو توپ عازم شهر کوسکو Cusco پایتخت امپراتوری اینکا (پرو Peru) شده بود. حال آن که این امپراتوری دهها هزار سرباز داشت، ولی فاقد دو چیز بود، یکی دروغ گفتن و دیگری اسلحه آتشین. پیزارو پس از رسیدن به کوسکو؛ بر فراز تپه ای مستقر شد و دو توپ خود را زیر شاخه های بریده شده درخت پنهان کرد و از امپراتور خواست که با هم مذاکره کنند و پیام داد که این مذاکره درباره تشویق قوم اینکا به مسیحی شدن است و قصد تصرف جایی را ندارد، زیرا نیروهای او کم و خسته راه هستند. امپراتور فریب خورد و با هفت هزار تن از سربازان خود و سران کشورش به دیدار پیزارو رفت. هنگامی که این عده به تیررس توپها رسیدند زیر آتش قرار گرفتند. بیشتر این عده کشته شدند و امپراتور اسیر شد. پیزارو قول داد که اگر مخزن طلایش را به او نشان دهد آزاد خواهد شد که فریب خورد و چنین کرد. پیزارو پس از تصاحب طلاها دستور داد که امپراتور را گردن زدند و مردم اینکا که از آتش توپ و تفنگ و دیدن سوار نظام و سرباز زره پوشیده ترسیده بودند تسلیم شدند و سرزمین و استقلال و آزادی خود را از دست دادند. باستان شناسان که سرگرم بیرون آوردن اشیاء، ساختمانها و مردگان اینکاها از دل خاک هستند از پیشرفت تمدن آنان متعجب شده اند. این قوم مردگان خود را پس از مومیایی کردن دفن می کرد.

۲۰۰۳م:تونی بلر نخست وزیر انگلستان ۲۹ اوت ۲۰۰۳ در حالی که در طرفین مسیرش، لندنی ها بر ضد او تظاهرات می کردند و کاریکاتورهایش را با شعارهای ضد جنگ عراق (عکسهای بالا و پایین) حمل می کردند وارد ساختمان دیوان عدالت انگلستان شد که سرگرم رسیدگی به ماجرای خودکشی«دیوید کلی» و اظهارات بلر در پارلمان در توجیه تعرض نظامی به عراق بود (که معلوم شده است گزارش نادرست داده بود).

در پی خودکشی «دیوید کلی» بازرس (انگلیسی) سابق سازمان ملل در عراق و مشاور وزارت دفاع انگلستان که ادعای بلر را گزافه گویی خوانده و در این زمینه مطالبی به رادیو این کشور گفته بود، این تحقیقات قضایی ضرورت یافته بود.

بلر در پارلمان انگلستان گفته بود که صدام حسین ظرف ۴۵ دقیقه می تواند سلاحهای کشتار جمعی خود را آماده برای بکار گیری سازد، حال آن که پس از اشغال نظامی عراق چنین سلاحهایی به دست نیامده است.

بلر دومین نخست وزیر انگلستان است که چنین تحقیقاتی از او می شود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۷ شهریور

۱۸۴۲م:۲۹ اوت سال ۱۸۴۲ جنگ اول تریاک میان چین و انگلستان با امضای قرارداد نابرابر نانژینگ پایان یافت. این جنگ به پیروزی انگلستان و از دست رفتن هنگ کنگ چین و باز شدن درهای چین به روی بازرگانان انگلیسی انجامید. طبق این قرارداد، دولت چین پذیرفت که بنادر چین از کانتون تا شانگهای به روی کشتی های قدرت های بزرگ باز باشد و تعرفه های گمرکی تجار انگلیسی ثابت بماند، انگلیسی ها از حق محاکمه کنسولی برخوردار باشند و دولت چین بابت غرامت جنگ ۲۱ میلیون اونس نقره به دولت انگلستان بدهد. این قرار داد در عرشه ناو انگلیسی کورن والیس در آبهای نانژینگ امضا شد. انگلستان سالها بود که تریاک محصول هند را به چین صادر می کرد و چینیان با مصرف این تریاک ارزان معتاد شده بودند. سالها بعد، دسته ای از چینیان میهندوست با تشویق دولت چین به کشتی های باری انگلستان حمله بردند و صندوقهای تریاک را به دریا ریختند که این امر بهانه جنگی شد که مورخان بر آن نام جنگ اول تریاک نهاده اند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۷ شهریور

۱۷۸۶م:قیام کشاورزان در ایالت ماساچوست آمریکا به رهبری دانیل شی D.Shay از مبارزان سابق انقلاب استقلال آمریکا ۲۹ اوت ۱۷۸۶ آغاز شد، در ۲۶ دسامبر همان سال به اوج رسید و در ۲۵ ژانویه ۱۷۸۷ سرکوب شد.

تک فارس

کشاورزان که از خشونت طلبکاران به ستوه آمده بودند خواهان اصلاح قانون تصرف مایملک کشاورز از سوی طلبکار در صورت عدم پرداخت بدهی در سررسید آن شده بودند. ولی به خواست آنان توجه نشد که می گفتند نباید به دلیل بدهکاری، زمین و ابزار کار آنان به سود طلبکار توقیف و حراج شود بلکه باید به آنان امکان داده شود که به فعالیت ادامه دهند و در فرصت دیگر قروض خود را بپردازند و از سنگین بودن مالیات نیز شکوه داشتند. آنان به هدایت "شی" دست به قیام زدند و ۲۶ دسامبر یک تظاهرات ۱۲۰۰ نفری به راه انداختند. ولی، در ۲۵ ژانویه سال ۱۷۸۷ پس از اینکه این قیام مسلحانه شد در "اسپرینگ فیلد" توسط نیروهای دولتی سرکوب شد و "شی" فرار کرد.

۲۰۰۸م:نشست سران سازمان همکاری های شانگهای در شهر «دوشنبه» که اعضای اصلی و ناظر یک سوم کره زمین را تشکیل می دهند پنجشنبه ۲۸ آگوست ۲۰۰۸ با صدور یک قطعنامه به مذاکرات خود پایان داد. طبق این قطعنامه، سران شرکت کننده در نشست موافقت کردند که سطح همکاری با کشورهای ایران، هند، پاکستان و مغولستان ـ آنطور که این ممالک «ناظر» خواستار آنند گسترش یابد و یک هیات ویژه بوجود آید که چگونگی گسترش «سازمان همکاری شانگهای» را بررسی، تنظیم و جهت تصویب تسلیم دارد.

نشست، همچنین ضرورت مشارکت سازمان همکاری شانگهای در حل مسائل افغانستان را با ایجاد یک کنفرانس ویژه در چارچوب آن سازمان را اعلام داشت. حامد کرزای در نشست دوشنبه شرکت کرده بود و محمود احمدی نژاد در سخنان خود در این نشست گفته بود که نظامیان اعزامی «ناتو» نه تنها موفق به رفع دشواری های افغانستان و برقراری نظم و آرامش در این کشور نشده اند بلکه روزی نیست که خبر از قتل مردم عادی افغانستان به دست آنان نرسد. ادامه این وضعیت بر همسایگان افغانستان و منطقه اثر می گذارد.

نشست دوشنبه تصویب کرد که مبادلات ممالک وابسته به سازمان تا سال ۲۰۱۰ (۱۶ ماه آینده) تا ۲۰۰ میلیارد افزایش یابد. در این نشست، رئیس جمهور ایران پیشنهادی با پنج اصل مطرح ساخته بود که در محافل اقتصادی جهان یک ابتکار بسیار مهم توصیف شده است. طبق این پیشنهاد، مبادلات میان کشورهای سازمان شانگهای (اس. سی. او) با پول خود این کشورها انجام شود و با هدف حفظ منافع ملل مربوط و ارزش پول، تعیین نرخ ارزها برپایه معیار منطقی قرارگیرد و سرانجام، پول واحدی (مشابه یورو) در ممالک عضو رایج گردد. طبق اصول پنجگانه پیشنهادی رئیس جمهور ایران، میان کشورهای عضو در زمینه مسائل دیپلماتیک مشاوره دائمی برقرار گردد و برای رسیدن به این هدف، یک دفتر مشترک سیاسی مرکب از نمایندگان این کشورها تشکیل شود. به علاوه، میان سازمانهای پلیسی اعضای سازمان با هدف مبارزه با انواع قاچاق و جرائم همکاری ایجاد شود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۷ شهریور

۱۵۲۶: عثمانی همه مجارستان را تصرف کرد و با اتریش همسایه شد.

۱۸۳۵: شهر ملبورن Melbourne استرالیا بنا نهاده شد.

محصولات معتبر
محصولات معتبر