تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۷ تیر

۱۵۴۰م:بیست و هشتم ژوئن سال ۱۵۴۰ میلادی به دربار قزوین- پایتخت آن زمان ایران- خبر رسید که همایون شاه امپراتور هند قصد پناهنده شدن به ایران (شاه طهماسب صفوی) را دارد.

همایون شاه در جنگ هفدهم ماه مه همان سال از یک خان پشتون (افغان) شکست خورده بود و چون در دهلی هم معارضان و مخالفان فراوان داشت ترجیح داده بود که به ایران بیاید و پناهنده شود. شاه طهماسب قصد دیدار از زنجان را داشت که این خبر را دریافت کرد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۷ تیر

۱۳۳۰ش:در این روز در سال ۱۳۳۰ ، تهران کانون خبر بود؛ وزیر امور خارجه وقت آمریکا اعلام کرده بود که ترومن رئیس جمهوری این کشور پیام ارسالی دکتر مصدق را خوانده و آمریکا در مسئله نفت مداخله نخواهد کرد. تنها انتظار دارد به همان گونه که دکتر مصدق نوشته است، ایران برسر قول خود که فروش نفت به مشتریان ادامه خواهد یافت استوار باشد. پاندیت نهرو نخست وزیر هند هم در این روز به دکتر مصدق پیام فرستاد که دولت هند تنها نگران وضعیت مصرف کنندگان جهانی نفت است .

۱۷۱۲م:امروز زادروز «ژان ژاک روسو Jean -Jacques Rousseau» اندیشمند بزرگ است که ۲۸ ژوئن سال۱۷۱۲ در سویس امروز و فرانسه آن روز به دنیا آمد و ۷۹ سال عمر کرد. فرضیه های متعدد دارد که اشاره به یکی از نکات او، مشکلات انسان را روشن می سازد. وی گفته است: انسانها آزاد و برابر به دنیا می آیند، ولی می بینیم که در این دنیا در همه جا در زنجیز هستند و از رنج و ستم، تبعیض، و از جدایی ها (اختلاف طبقاتی بر حسب دارایی و پول) ناله می کنند و این ناله گاهی به فریاد و … مبدل می شود.

تکفارس آی آر

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۷ تیر

۱۹۱۹م:ده دقیقه مانده به ساعت ۴ بعد ازظهر ۲۸ ژوئن سال ۱۹۱۹، نمایندگان آلمان زیر فشار شدید و ترس از خطر اشغال نظامی وطنشان؛ قرارداد «ورسای» را امضا کردند و «ماکس وبر» نخستین اندیشمندی بود که اعلام کرد: این قرارداد که باعث تحقیر مردم آلمان می شود، زاینده جنگ دیگری خواهد بود.تاریخ نشان داد که چنین شد. این تنها پیش بینی درست ماکس وبر جامعه شناس و صاحب فرضیه «رابطه سرمایه داری، دیوانسالاری و دمکراسی» نبود که در سال ۱۸۶۴ به دنیا آمد و تا ۱۹۲۰ عمر کرد.

«جان می نارد کینز» اقتصادان انگلیسی که جلسه کنفرانس ورسای را به حالت اعتراض نسبت به شرایط سختی که قراربود به آلمان تحمیل شود ترک کرده بود، در این روز در ۱۹۱۹ کتاب « نتایج اقتصادی » را منتشر ساخت که در آن از مجازات های اقتصادی یک ملت که دود آن به چشم همه ملل می رود و نتیجه ای جز تولید خشم و نفرت و ایستادگی و جنگ ندارد به انتقاد پرداخت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۷ تیر

۱۳۲۵ش:نخستین کنگره ادیبان و نویسندگان ایران که از چهارم تیر ماه ۱۳۲۵ در تهران تشکیل شده بود در جلسه هفتم تیر ماه خود به انتقاد از چگونگی ترجمه خبر و مطالب مطبوعات خارجی برای چاپ در نشریات فارسی پرداخت و تاکید کرد که در انتخاب این مطالب و درستی محتوای آنها باید دقت شود که اطلاعات نادرستی به خورد مردم ایران داده نشود و در ترجمه نیز حتی المقدور از واژه های ساده و فارسی استفاده شود.

www.takfars.ir

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۷ تیر

۱۳۳۰ش:مهدی ذکایی که کار روزنامه نگاری را از ۱۵ سالگی از مجله اطلاعات کودکان (دختران و پسران) آغاز کرده است هفتم تیرماه ۱۳۳۰ (۲۸ ژوئن ۱۹۵۱) در آشتیان که مردمی هوشمند دارد به دنیا آمد. مهدی همانند سایر مردان موفق، در کار روزنامه نگاری از این شاخه به آن شاخه نپرید و فقط در رشته مجله و نیاز جوانان ادامه داد. او پس از مجله کودکان موسسه اطلاعات، در مجله «اطلاعات جوانان» بکار پرداخت و از دهه ۱۳۴۰ تا روزی که از موسسه اطلاعات خارج شد (سال ۱۳۵۹) در همین مجله تجربه اندوخت و در امور جوانان متخصص شد. وی بیشتر عمر روزنامه نگاری در موسسه اطلاعات را با «ر. اعتمادی» سردبیر مجله جوانان و تنها روزنامه نگار اینوستیگیتیو تاریخ ژورنالیسم ایران همکار بود. مهدی نسبت به اعتمادی، استاد خود، همواره وفادار مانده است. در سال ۱۹۵۹ هنگامی که اعتمادی موسسه اطلاعات را ترک کرد، مهدی ذکایی هم آنجا را رها ساخت و چندی بعد عازم آمریکا شد. اعتمادی به این دلیل موسسه اطلاعات را ترک گفت که این موسسه مصادره شده بود و دیگر استقلال نداشت و به باور او، یک روزنامه نگار حرفه ای نباید در نشریه ای که متعلق به دولت است کار کند و بر این عقیده خود نیز پا برجا مانده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۷ تیر

۱۳۹ش:۲۸ ژوئن سال ۱۳۸۹ (۱۵ ژوئن در تقویم ژولیان) جنگ کوزوو Kosovo به سود صربها پایان یافت و در این جنگ پرتلفات، مراد اول سلطان عثمانی ها و پرنس لازار رئیس صربها ـ هر دو ـ کشته شدند و در همین روز «بایزید» که همراه پدر بود سلطان عثمانی ها شد و با صربها صلح کرد و «الیورا» دختر لازار را به زنی گرفت. بایزید بعدا در جنگ با امیرتیمور گورکان شکست خورد و اسیر او شد. عثمانی ها قرن بعد از صربها انتقام گرفتند و در سال ۱۴۵۹ کوزوو را تصرف کردند که مسائل امروز این منطقه نتیجه همان پیروزی عثمانی هاست.

۱۹۱۴م:۲۸ ژوئن سال ۱۹۱۴ یک ناسیونالیست صرب به نام «گاوریلو پرینسیپ Gavrilo Princip» در شهر سرایوو Sarajevo به سوی دوک بزرگ، Franz Ferdinandفرانتس فردیناند ولیعهد ۵۱ ساله اتریش و همسرش سوفیا که با اتومبیل از خیابان می گذشتند تیر اندازی کرد و هردو را کشت. با همین تیر اندازی، در حقیقت نخستین گلوله جنگ جهانی اول شلیک شد زیرا که از همان روز صدور اولتیماتوم های اتریش به صربستان آغاز شد و روسیه به کمک صربستان شتافت و ….

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۷ تیر

۱۹۰م: ۲۸ژوئن ۱۹۵۰شهر سئولSeoul پایتخت کره جنوبی در سومین روز جنگ کره به تصرف نیروهای کره شمالی (جمهوری دمکراتیک خلق کره) در آمد. تقسیم شبه جزیره کره که از متصرفات ژاپن بود، در سال ۱۹۴۵ به خواست آمریکا و تصویب فاتحان جنگ جهانی دوم صورت گرفته بود که هنوز به همین صورت باقی مانده است و آتشی است در زیر خاکستر. از تحولات هفت دهه گذشته چنین بر می آید که قدرت های جهانی، به سود خود می دانند که این آتش خاموش نشود؛ به همین ترتیب مسئله عراق.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۷ تیر

۲۰۰۴م:ریچاردکلارک رئیس سابق سازمان امریکایی مبارزه با تروریسم که در طول حکومت سه رئیس جمهوری این سمت را حفظ کرده بود ۲۷ ژوئن ۲۰۰۴ در ارلاندو ( فلوریدا )گفت: جنگ عراق اشتباه بود. ساختار نژادی ـ مذهبی عراق بگونه ای است که نباید بهم ریخته می شد؛ درست بمانند لانه زنبور. ما می توانستیم به هدفهایمان بدون توسل به این جنگ هم برسیم. ما کشوری پر از نفت و بالقوه ثروتمند را تصرف کردیم که برایمان خطر نبود و می توانست از خود دفاع کند. اینک همه قدرتها به این نفت و ثروت چشم دوخته اند و ما باید دفاع کنیم. رقیبان جهانی و منطقه ای می دانند که چگونه با ما در عراق درگیر شوند؛ تحریک و تقویت یک نژاد و پیروان یک مذهب بر ضد ما نژادها و مذاهب دیگر و سپس صدور وضعیت عراق به کشورهای دوست ما در منطقه و فراتر. ما با تعرض نظامی به عراق (درعصر سازمان ملل)، کاری کردیم که جهانیان قبلا تصور آن را هم نمی کردند. با کارهایی که ما در زندان ابوغریب کردیم و در سراسر جهان انعکاس یافت بذر نفرت پاشیدیم و این نفرت تا یک نسل و حتی بیشتر باقی خواهد ماند. تصاویر صحنه های شکنجه از کتابهای تاریخ پاکشدنی نخواهد بود. وضعیت عراق، دارد نسل ناآرام تازه ای را به وجود می آورد. عراقی ها قبلا سیر و از رفاه نسبی و امنیت داخلی برخوردار بودند و خصومت داخلی و مقاومت درکار نبود. وضعیت تازه باعث تقویت القاعده و توجه به آن و شعارها وکارهایش در جهان اسلام شده است. اینان، کمونیست های تا دو ـ سه دهه پیش نیستند که بتوانیم سر میز بنشانیم و با گفت و گو مجابشان کنیم . آنان یک چیز می دانند و آن ضربه زدن است و از مردن هم نمی ترسند. کمونیستهای آن زمان نمی خواستند بمیرند زیرا که دنیای پس از مرگ را باور نداشتند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۷ تیر

تک فارس

۱۰۹۸: صلیبیون اروپایی در سر راه خود به زادگاه مسیح در فلسطین ، شهر انتاکیه ( آنتیوخ ) را در جنوب غربی ترکیه امروز تصرف کردند.

۱۶۳۵: جزیره «گوادلوپ» یک کلنی فرانسه در قاره آمریکا شد.

۱۶۵۱: بزرگترین جنگ اروپای مرکزی در قرن هفدهم میان لهستانی ها و اوکراینی ها در منطقه « برستژکو» آغاز شد.

۱۸۲۴: « پل بروکا» جراح فرانسوی که محل کنترل سخن گفتن را در مغز به دست آورد در این روز به دنیا آمد.

۱۹۰۵: ملوانان کشتی نظامی روسیه « پوتم کین » شورش کردند و دست به نافرمانی زدند که عصیان مردم را به دنبال داشت.

۱۹۴۰: دولت رومانی به خواست مسکو تسلیم شد و بسارابیا (بسارابی) را که امروزه «مولدوا» نام دارد به شوروی داد که ضمیمه این اتحادیه شد. مولدوا پس از فروپاشی شوروی اعلام استقلال کرد ولی هنوز نیروهای روسیه در آنجا مستقر هستند.

۱۹۴۶: «انریکو دنیکلا» به عنوان نخستین رئیس جمهوری ایتالیا در عصر جدید تعیین شد.

۱۹۶۴: ملکم ایکس سازمان وحدت افریقایی های آمریکا ( سیاهپوستان ) را در نیویورک تاسیس کرد.

۱۹۶۰: فیدل کاسترو پالایشگاه نفت آمریکایی کوبا را مصادره و ملی کرد.

T A K F A R S

محصولات معتبر
محصولات معتبر