تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۷ اردیبهشت

۵۳پیش ازمیلاد:اواخر آوریل سال ۵۳ پیش از میلاد، ایران و روم در آستانه جنگ کارهه (حّران) قرار داشتند که «دوپوی» در صفحه ۱۲۹ تالیف خود ــ تاریخ جنگ ــ از آن به عنوان قاطعترین نبرد نظامی بشر در قرون قدیم نام برده است. در این جنگ، کراسوس کنسول اول روم کشته شد و از ارتش آن کشور کمتر از پنج هزار تن موفق به فرار شدند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۷ اردیبهشت

۸۴۷م:یعقوب لیث صفار که از جوانی در سر هوای احیاء استقلال ملی و سپس امپراتوری ایران را داشت برای رسیدن به این هدف و اجرای گام به گام برنامه های خود، مصلحت دید که با حاکم اعزامی خلیفه عباسی به سیستان کار کند. این همکاری مصلحتی که از آوریل ۸۴۷ میلادی آغاز شده بود پنج سال طول کشید و پس از آن، یعقوب راه خود را با تصرف شهر زرنگ (واقع در افغانستان امروز ـ افغانستان نامی است که انگلیسی ها بر ایران خاوری گذارده اند) جدا ساخت. وی سپس تا لحظه واپسین عمر خود به آزاد کردن سایر مناطق ایران و احیاء استقلال ملی ادامه داد و جایگاه رفیعی برای خود در تاریخ ایرانزمین به وجود آورد.

۱۹۰۹م:۲۷ آوریل ۱۹۰۹ چند واحد ارتش روسیه به بهانه محافظت از جان و مال خارجیان مقیم تبریز! وارد این شهر شدند و مداخله مستقیم در امور آذربایجان از این زمان آغاز شد و تا پیروزی انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ ادامه یافت.

روسیه و انگلستان طبق موافقتنامه آگوست ۱۹۰۷ معروف به سازش سن پترزبورگ ایران را میان خود به دو منطقه نفوذ تقسیم کرده بودند و بنابراین، به زعم آن دو دولت فرستادن نیرو به ایران کاری خلاف قاعده نبود!. سازش سن پترزبورگ با میانجیگری فرانسه حاصل شده بود تا آخرین مانع راه تحقق اتحاد نظامی سه دولت در برابر آلمان و یارانش برداشته شود. اتحاد نظامی انگلستان، روسیه و فرانسه زمینه را برای آغاز جنگ جهانی اول معروف به جنگ بزرگ و جنگ اروپاییان آماده ساخت که بر سر استعمار سرزمین های دوردست با هم رقابت داشتند.

تکفارس آی آر

۱۹۲۸م:سی ام اپریل ۱۹۲۸ دولت وقت «دکتر والدر» سویسی را برای اداره خزانه داری ایران استخدام کرد. هفته پیش از آن، دکتر «کورت لیندن بلات» آلمانی برای ریاست بر بانک ملی ایران استخدام شده بود. هر دو، در نیمه دوم ماه می وارد تهران شدند. قبلا برای اداره خزانه داری ایران از آمریکا که کشوری بیطرف بود و از ورود به صحنه سیاست جهان پرهیز داشت کارشناس استخدام می شد ولی دولت روسیه با استخدام کارشناس امور مالی از آمریکا هم موافقت نداشت زیرا قبلا یک کارشناس آمریکایی چند مالک هوادار روسیه (فئودال) را مجبور به پرداخت مالیات ساخته و چند فئودال دیگر را تهدید به حرّاج اموال کرده بود.

۱۹۳۸م:رضاشاه پهلوی ۲۷ اپریل ۱۹۳۸ باخشم تمام فرهنگستان ایران را که از عمر آن درست ۳ سال می گذشت به دلیل تنبلی اعضاء آن، که هرکدام مشاغل دیگر داشتند تعطیل کرد و دو هفته بعد (۲۱ اردیبهشت) فرهنگستان تازه ای به ریاست وزیر فرهنگ وقت و ۲۴ عضو ثابت ایجاد کرد.

۱۳۳۰ش:در پی انتشار اخبار مربوط به انبار مهمات ارتش در فارس، در این روز از سال ۱۳۳۰ هجری خورشیدی رئیس تسلیحات ارتش، فرمانده لشکر فارس و عده ای دیگر که مورد سوء ظن قرار گرفته بودند، دستگیر و بازداشت شدند. از همان لحظه انفجار این انبار، تردید به خرابکاری و احیانا توطئه خارجی در آن وجود داشت.

همزمان با اخطار انگلستان به ایران و ساعاتی پیش از نخست وزیر شدن دکتر مصدق در سال ۱۳۳۰ ، انبار مهمات ارتش در فارس منفجر شده و یک سوم کل اسلحه و مهمات ایران از جمله شصت هزار تفنگ و توپ از دست رفته بود.

۱۳۳۲ش:در این روز در سال ۱۳۳۲ جنازه سرتیپ افشار توس رئیس شهربانی کل کشور که شهرت وفاداری به دکتر مصدق را داشت و از اول اردیبهشت ناپدید شده بود در غار تلو در بلندی های شمال تهران کشف و متعاقب آن گروهی از افسرانی که دکتر مصدق آنان را بازنشسته کرده بود به اتهام ربودن و شکنجه و قتل او دستگیر و بازداشت شدند.

www.takfars.ir

پس از برانداخته شدن حکومت دکتر مصدق با کودتای ۲۸ امرداد ۱۳۳۲، با این که پاره ای ازمتهمان اعترافهایی کرده بودند، برای همه آنان قرار منع تعقیب صادر و پرونده بسته شد!.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۷ اردیبهشت

۱۳۵۷ش:ششم و هشتم اردیبهشت ۱۳۵۷ (سال انقلاب) رونالد ریگن و مارگارت تاچر دو سیاستمدار محافظه کار آمریکا و انگلستان که هر دو بعدا رئیس دولت شدند، متعاقب هم، در تهران با شاه، جمشید آموزگار نخست وزیر وقت و مقامهای دیگر ازجمله هوشنگ انصاری وزیر نفت ملاقات و مذاکره کردند. شخص شاه با کارتر رئیس جمهوری وقت آمریکا و نیز نخست وزیر وقت انگلستان از حزب کارگر میانه خوبی نداشت. دوستان آمریکایی شاه عمدتا از سران حزب جمهوری خواه آمریکا بودند. تاچر در سمت رهبر حزب محافظه کار انگلستان وارد تهران شده بود و سفر او سه روز طول کشیده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۷ اردیبهشت

۲۰۰۶م:رسانه ها در آوریل ۲۰۰۶ (بهار ۱۳۸۵) به نقل از منابع دولتی ایران گزارش داده بودند: در حالی که در کشورهای مختلف مبارزه با کشیدن سیگار ادامه دارد که از سوی سازمان جهانی بهداشت قاتل شماره یک انسان اعلام شده است در ایران در سال گذشته تولید سیگار ۱۲ و ۷ دهم درصد نسبت به سال ماقبل افزایش یافته بود.

کارخانه های سیگار سازی در ایران دولتی و این کالا در انحصار دولت است.

۱۷۳۷م:۲۷ آوریل سال ۱۷۳۷ ادوارد گیبون Gibbon، مردی که تاریخ انحطاط و زوال امپراتوری روم را نوشت، به دنیا آمد. این کتاب که در چند جلد در دهه های آخر قرن ۱۸ نوشته شده و مخصوصا فصول ۱۵ و ۱۶ آن همواره مورد توجه دولتمردان و سیاستمداران بوده است، زیرا درسهای جالبی از آن به دست می آید. وی در طول سالهای اقامت خود در فرانسه از معاشران روشنفکران این کشور و از جمله ولتر بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۷ اردیبهشت

هربرت اسپنسر اندیشمند انگلیسی نیز ۲۷ آوریل در سال ۱۸۲۰ به دنیا آمد و تا سال ۱۹۰۳ زندگی کرد. وی بود که فرضیه تحول را وارد فلسفه ، جامعه شناسی و حتی روانشناسی کرد. او از حامیان حقوق طبیعی و از محرکان لیبرتاریان ها بشمار می رود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۷ اردیبهشت

تک فارس

آنتونیو گرامشیAntonio Gramsci ( تلفظ در برخی زبانها: گرامشچی – گرامسی) فیلسوف کمونیست ایتالیایی ۲۷ آوریل ۱۹۳۷ در ۴۶ سالگی درگذشت (متولد سال ۱۸۹۱).

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۷ اردیبهشت

۲۰۰۶م:بهای بنزین در ماه آوریل ۲۰۰۶ در جایگاههای فروش در ایالات متحده آمریکا، هر گالن از سه دلار تجاوز کرد که قبلا سابقه نداشت و گفته شده بود که بازهم افزایش می یابد. این پیش بینی تحقق یافت و در آوریل ۲۰۰۸ بهای بنزین در آمریکا به هرگالن ۴ دلار رسید.

رسانه های این کشور درگزارش های آوریل ۲۰۰۶ خود اشاره کرده بودند که مصرف کنندگان آمریکایی جورج بوش و معاونش «چنی» را در این ماجرا «بی نظر» نمی دانند زیرا هر دو سابقه فعالیت نفتی داشته اند و بانو «رایس» وزیر امورخارجه آمریکا هم قبلا مدتی با کمپانی نفتی «شوران» همکاری داشته بود. ولی صحبت از این است که این پول اضافی ناشی از افزایش قیمت به جیب چه کسانی می رود زیرا که تنها حدود نیمی از آن صرف خرید نفت خام می شود.

رسانه های آمریکا برای این پرسش، پاسخ پیدا کرده و این پاسخ را از جزئیات مربوط به دریافتی «لی ریموند» رئیس کل (سی.ای. او.) کمپانی نفتی اکزان موبیل که بتازگی بازنشسته شده بود به دست آورده بودند. وی که یک مهندس شیمی است ۹۸ میلیون دلار پاداش بازنشستگی، ۴۸ میلیون دلار پاداش کارکرد در سال ۲۰۰۶ دریافت کرده و از آن پس نیز هر سال ۴۲ میلیون دلار حقوق بازنشستگی می گیرد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۷ اردیبهشت

۱۷۵۴م:مجسمه نیم تنه توسیدیدس را در ۷ مارس ۱۷۵۴ با کشتی آناماریا به انگلستان منتقل کردند. مورخان« آوریل سال ۴۳۰ پیش از میلاد را ماهی می دانند که «توسیدس Thucydides» نخستین خبر نگار صحنه های جنگ و اولین مورخی که در نوشتن تاریخ روش علمی بکار برد و در هر دو مورد حتی یک گام از چارچوب بی طرفی خارج نشد؛ بخش اول کتاب خود «جنگ پلوپونز» را به پایان برد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۷ اردیبهشت

۱۹۴۵م:۲۷ آوریل ۱۹۴۵ و سه روز پیش از خودکشی هیتلر، روزنامهVOLKISCHER BEOBACHTER (ناظر) ارگان حزب ناسیونال سوسیالیست آلمان (نازی) تعطیل شد زیرا که چاپ و توزیع آن و حتی رسانیدنش به دست پیشوا، به سبب پیشروی سربازان شوروی در درون شهر برلن امکان ناپذیر شده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۷ اردیبهشت

T A K F A R S

۱۵۲۱م:فردیناند ماژلان، دریانورد اروپایی که نام پاسیفیک (پاسیفیکو ــ آرام) را بر بزرگترین بدنه آبی جهان گذارد ۲۷ آوریل ۱۵۲۱ در جزایر فیلیپین به دست یک بومی این جزایر کشته شد. او و همراهانش نخستین اروپاییان بودند که راه عبور از اقیانوس اطلس به اقیانوس آرام را به دست آوردند که بر تنگه مربوط (منتهی الیه قاره آمریکا) نام ماژلان گذاشته شده است. او وهمراهانش همچنین نخستین اروپاییان بشمار می روند که عرض اقیانوس آرام را طی کردند و باقیمانده همراهان ماژلان موفق شدند که در همین سفر، گردش خود با کشتی به دور کره زمین را تکمیل کنند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۷ اردیبهشت

۱۸۰۲م:در پی تبادل نظر با بزرگان انقلاب و اندیشمندان فرانسه و با هدف تامین وحدت و آشتی ملی و بازگشت مهاجران زمان انقلاب از خارج و کمک به پیشرفت همه جانبه فرانسه، ناپلئون بناپارت ۲۶ آوریل ۱۸۰۲ اعلامیه عفو عمومی صادر کرد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۷ اردیبهشت

۱۹۰۹م:پارلمان عثمانی (در آن زمان تازه تاسیس) مرکب از دو مجلس، ۲۷ آوریل سال ۱۹۰۹ سلطان عبدالحمید را که متهم به قتل عام، ظلم و تعدی، خشونت، سرقت پول دولت و بی اعتنایی به احکام قرآن شده بود به اتفاق آراء برکنار و برادرش را به نام سلطان محمد پنجم برجای او نشانید.

بعدا اعلام شد که سلطان عبدالحمید معادل ده میلیون دلار از خزانه دولت برداشته و در بانکهای آلمان و آمریکا به نام خود پس انداز کرده است!.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۷ اردیبهشت

۱۹۴۵م:۲۷ آوریل سال ۱۹۴۵ پارتیزانهای کمونیست ضمن بازرسی چند کامیون نظامی آلمان که در حال حرکت به شمال ایتالیا برای خروج از این کشور بودند موسولینی رهبر سابق (دوچه) و مترس (رفیقه) او را که در میان بار کامیونها مخفی شده بودند یافتند و بیرون کشیدند. موسولینی از سال ۱۹۴۳ عملا یک زندگی مخفی در حال فرار داشت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۷ اردیبهشت

۱۹۷۸م:۲۷ آوریل سال ۱۹۷۸ در ساعات بعد از نیمه شب حزب کمونیست افغانستان به دبیرکلی نورمحمد تره کی که دو شاخه آن «خلق و پرچم» بار دیگر متحد شده بودند در این کشور دست به کودتا زد و از ۲۸ آوریل قدرت را به دست گرفت. محمدداودخان ۶۹ ساله که خود با انجام کودتا برضد محمد ظاهر شاه (پسر عّمش) به ریاست افغانستان دست یافته بود ۲۸ آوریل و پس از یک روز مقاومت کشته شد. با او هجده تن از بستگان و گروهی از همکارانش هم کشته شدند. محمدداودخان که در ژوئیه ۱۹۷۳ نظام حکومتی افغانستان را تغییر داده و جمهوری کرده بود پنج سال حکومت کرد. وی قبلا هم صدراعظم افغانستان بود.

تک فارس www.takfars.ir

کودتا توسط افسران کمونیست افغانستان از جمله ژنرال عبدالقادرخان معاون نیروی هوایی این کشور و محمد اسلم وطنجار صورت گرفته بود. درجریان کودتا، محمد نعیم برادر محمدداودخان (که سابقا سفیر افغانستان در واشنگتن بود) نیز کشته شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۷ اردیبهشت

۲۰۰۶م:۲۴ آوریل ۲۰۰۶ دهمین کنگره حزب کمونیست ویتنام (حزب حاکم) در آخرین جلسه خود طرح های برنامه چهار ساله پیشرفت اقتصادی ـ اجتماعی (سوسیو اکونومیک) این کشور را تصویب و «نونگ دوک مان» ۶۵ ساله را برای یک دوره ۵ ساله دیگر به دبیرکلی این حزب (رهبری کشور) برگزید.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۷ اردیبهشت

۲۰۰۶م:برغم مقاله های اعتراض آمیز روزنامه های غرب در جریان دیدار آوریل ۲۰۰۶ «هو» رهبر چین از آمریکا که این کشور بدون داشتن دشمن و یا در معرض تعرض بودن، بودجه نظامی خود را افزایش داده و میزان افزایش خیلی بیش از آن است که ارقام آن رسما اعلام شده است، ناوگان چین اواخر آوریل در آبهای دریای شرقی این کشور دست به یک مانور بزرگ زده بود. روزنامه مردم چاپ پکن که عکس بالا را از گوشه ای از مانور منتشر ساخته نوشته بود که نیروهای مسلح چین آمادگی دفاعی کامل و نیز اجرای تصمیمات رهبری حزب را دارند.

برخی روزنامه ها، انجام این مانور را یک دهن کجی به غرب تلقی کرده بودند. این دهن کجی ها چین توده ای به غربی ها از آن پس ادامه داشته است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۷ اردیبهشت

۱۵۲۶: بابر از امیر زادگان تیموری در جنگ بر پادشاه هند فائق آمد، دهلی را تصرف و دودمان تیموریان هند ( معروف به مغولان ) را بنیاد گذارد.

۱۷۷۳: پارلمان انگلستان با وضع قانون چای باعث شد که این دولت مهاجرنشین خود در آمریکای شمالی را از دست بدهد. طبق این قانون، مهاجرنشینان مکلف بودند ازتجار انگلیسی چای خریداری کنند ، ولو این که نامرغوب و گرانتر باشد.

۱۹۱۳: سلطان احمدشاه قاجار در تهران ازدواج کرد.

تکفارس

۱۹۲۱: ژنرال رضا خان فاتح تهران در جریان کودتای اسفندماه ، و رئیس لشکر قزاق وزیر جنگ شد.

۱۹۵۹: لیو شائو چی رئیس جمهوری چین خلق شد.

۱۹۷۶: صندوق پول عربی در ابوظبی آغاز بکار کرد.

محصولات معتبر
محصولات معتبر