تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۷ آذر

۵۸۸م:۲۸ نوامبر سال ۵۸۸ میلادی ، ارتش ایران در جنگ با خاقان «شابه Shabeh» در بلخ از سلاح تازه ای که در آن نفت خام بکار رفته بود استفاده کرد. در این جنگ فرماندهی ارتش ایران را ژنرال بهرام مهران معروف به بهرام چوبین برعهده داشت که در تاریخ نظامی جهان از او به عنوان یک نابغه رزم نام برده اند.

۱۹۴۳م:۲۸ نوامبر سال ۱۹۴۳ روزولت، استالین و چرچیل رهبران سه کشور آمریکا، شوروی و انگلستان مذاکرات چهار روزه خود را در تهران آغاز کردند تا استراتژی مشترک «پس از جنگ» را تعیین کنند. این نخستین بار بود که استالین در چنین کنفرانسی شرکت می کرد. قبلا وزیران امور خارجه سه کشور در مسکو مقدمات کار و زمینه مذاکرات را آماده کرده بودند که باید در آن سرنوشت جهان پس از شکست آلمان و روابط فی مابین قدرتهای فاتح تعیین و ترسیم می شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۷ آذر

۱۹۲۵م:بانو «گلوریا گرامGloria Graham» که در دهها فیلم سینمایی بازی کرده و چند مدال و از جمله جایزه اسکار به دست آورده بود در روزی چون امروز (۲۸ نوامبر) در سال ۱۹۲۵ به دنیا آمد. مادر او نیز یک بازدیگر تئاتر و استاد درس هنرهای دراماتیک بود. گلوریا بیش از بسیاری از بازیگران فیلم در رشته هنر نمایش تحصیل کرده بود، در آمریکاـ انگلستان ـ فرانسه و ایتالیا.

او که در سال ۱۹۸۱ از بیماری سرطان درگذشت به هنر نمایش بیش از اموری دیگر دلبستگی داشت و به همین جهت پیرامون زندگی خصوصی او کمتر داستانسرایی شده است.

تکفارس آی آر

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۷ آذر

۱۸۲۰م:فردریک (فردریش) انگلسEngels همفکر و دستیار معروف «کارل مارکس که به اتفاق «مانیفست کمونیست » را نوشتند ۲۸ نوامبر سال ۱۸۲۰ به دنیا آمد. انگلس که پنجم اوت سال ۱۸۹۵ در ۷۵ سالگی فوت شد یک فیلسوف و سوسیالیست بزرگ آلمان و یکی از دو نویسنده «مانیفست کمونیست» است. پدر او یک توانگر بود و کارخانه بافندگی داشت و مایل بود که پسرش فردریک یک بازرگان شود و وی را برای این کار آماده کرده بود. انگلس اندکی پس از پرداختن به کار تجارت از آن دست کشید و اعلام داشت که جسم و روح او اجازه نمی دهد که از درآمد ناشی از تجارت که وی برای تولید کالا زحمتی نکشیده است امرار معاش کند و این نوع درآمد را زندگی انگلی و طفیلی گری و از دسترنج دیگران خوردن می داند و بیش از این نمی تواند به این کار ادامه دهد و از تامین معاش از این طریق (سوداگری) راضی باشد و زندگانی شیرینی داشته باشد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۷ آذر

۱۹۰۷م:۲۸ نوامبر۱۹۰۷ آلبرتو موراویا روزنامه نگار و داستان نویس بزرگ ایتالیایی به دنیا آمد، ۸۳ سال عمر کرد و دهها داستان خوب نوشت که زمینه فیلم سینمایی قرار گرفته اند. وی در دوران حکومت موسولینی از مخالفان سیاست های او بود. آخرین داستان موراویا چند ماه پس از فوتش در سال ۱۹۸۱ انتشار یافت که «آشیانه» عنوان دارد. عناوین داستانهای مهم او از این قرارند: «تب بلوند»، «بدون عشق»، «کراس فایر»، «ماکائو»، «دیوار شیشه ای»، «بد، ولی زیبا»، «بیگانه نبود»، «خواست انسان»، «برضد فردا» و ….

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۷ آذر

www.takfars.ir

۲۰۰۶م:مصطفی مصباح زاده (دکتر در حقوق از فرانسه)، موسس روزنامه کیهان، استاد پیشین دانشکده حقوق دانشگاه تهران، نماینده ادوار مختلف مجلس شورای ملی و سناتور ۲۴ نوامبر ۲۰۰۶ در «سان دیاگو» کالیفرنیا در نود و هفت سالگی درگذشت. ولی تا چهار روز بعد جز در چند رسانه، فوت او گزارش نشده بود، یک رسانه هم که در وب سایت خود، خبر فوت مصباح زاده را انتشار داده بود، عکس چهل سالگی اش را در کنار آن چاپ کرده بود!. تا ۲۷ نوامبر خبر فوت او حتی در وب سایت «کیهان لندن» که مصباح زاده، خود پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ موسس آن بوده است دیده نشد. چاپ مطلب در یک هفته نامه، کمی طول می کشد، ولی انتشار آن در وب سایت، آنی است و هزینه ندارد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۷ آذر

۲۰۰۴م:۲۵ و ۲۶ نوامبر ۲۰۰۴ کاهش نرخ برابری دلار در برابر یورو، پاوند انگلستان و ین ژاپن از اخبار مهم رسانه ها بود. آخر وقت ۲۶ نوامبر آن سال نرخ دلار آمریکا در برابر «یورو» به پایین ترین حد خود از زمان پیدایش این پول واحد اروپایی رسیده بود و هر یورو با یک دلار و ۳۳ سنت و ۲۹ صدم سنت معامله می شد. یک پاوند انگلستان در برابر دلار آمریکا به نرخ ۲۲ سال پیش خود نزدیک شده و به یک دلار و ۹۰ سنت افزایش یافته بود. نرخ برابری هر ۱۰۲ و نیم «ین» نیز تا یک دلار افزایش یافته بود.

۲۰۰۶م:رافائل کوریا (کریا) اقتصاددان میانسال و چپگرا ـ ناسیونالیست آمریکای لاتین ۲۷ نوامبر ۲۰۰۶ پیروزی خود را در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری کشور نفتخیز اکوادور اعلام داشت. وی در دور نخست که نیمه اکتبر برگزار شده بود، از رقیب کاپیتالیست خود عقبتر بود. بیم از روی کار آمدن یک بیزنسمن (کاپیتالیست)، این بار (یکشنبه ۲۶ نوامبر) آن دسته از رای دهندگان اکوادوری را که در دور نخست، غفلت کرده و در رای گیری مشارکت نکرده بودند به پای صندوقها کشانده بود که باعث پیروزی «کوریا» شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۷ آذر

۲۰۰۶م:پینوشه (پینوچت) ۲۷ نوامبر ۲۰۰۶ در نود و یکمین زادروزش مسئولیت همه خلافکاری های ۱۷ سال حکومت خود بر کشور شیلی، از جمله کودتا بر ضد دکتر آلنده که ضمن آن، وی به قتل رسید، ربودن و قتل ۳ هزار و ۱۹۹ مخالف سیاسی، همچنین شکنجه، بازداشت، اخراج و محرومیت از کار و تبعید هزاران انسان دیگر را که گناهی جز زدن حرفشان نکرده بودند برعهده گرفت. پینوشه از زمان کودتای خود، بارها از سوی انجمن های بین المللی متهم به نقض حقوق بشر در کشور شیلی شده بود. چون به علت کهولت و ابتلاء به انواع بیماری ها نمی توانست به آسانی سخن بگوید، بانو لوسیا همسرش اعلامیه (ندامت نامه) او را برای خبرنگاران خواند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۷ آذر

۲۰۰۵م:نیویورک تایمز ۲۷ نوامبر ۲۰۰۵ ضمن چاپ عکس (که چاوز را با لباس سرخرنگش سوار بر تراکتور نشان می دهد) نوشته بود که هوگو چاوز رهبر ونزوئلا از لحاظ اتمی کردن ونزوئلا پا جای پای ایران می گذارد و در برابر دولت واشنگتن مبارز طلبی می کند. او با برزیل و آرژانتین در زمینه همکاری های اتمی به توافق رسیده، می کوشد که پای روسیه را به آمریکای لاتین بازکند، گوش به حرف فیدل کاسترو است، از "هو جینتائو" تمجید می کند، هرگاه فرصتی به دست آورد به ایران می رود و در صدد صدور سوسیالیسم خود (سوسیالیسم قرن ۲۱) به سایر کشورها است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۷ آذر

۲۰۰۵م:بئاتریس کیتامولا ۱۹ ساله از زنان کشور مالاوی ۲۷ نوامبر ۲۰۰۵ به هیاتی از زنان آمریکایی ـ اروپایی که پیرامون وضعیت ازدواج در آفریقای پایین تر از صحرای این قاره مطالعه می کنند گفته است که در ۱۵ سالگی به خاطر رهایی پدرش از دیون خود که هر سال با افزوده شدن نزول پول، رقمی درشتتر می شد و احتمال از دست رفتن مزرعه او و گرسنه ماندن اهل منزل در میان بود حاضر شد به عقد یک خواستگار ۵۸ ساله پولدار در آید تا پرداخت قسمتی از دیون پدرش را متقبل شود.

تک فارس

او گفته بود: شوهرم دارای همسری دیگر است و من پیش از ازدواج نمی توانستم مشکلات عاطفی این کار را حدس بزنم. بئاتریس افزوده بود در پنج سالی که از ازدواج او می گذرد، هم زوجه دوم شوهرش است و هم کلفت همه خانواده و از این کار رنج می برد و چاره ای هم برای نجات خود ندارد که در مالاوی داشتن همسر نامتناسب بهتر از بی شوهر بودن است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۷ آذر

۱۹۵۸: دولت فرانسه به چاد، کنگو برازاویل، و گابن استقلال داد.

۱۹۶۰: موریتانی استقلال به دست آورد و عضو جامعه فرانسه شد.

۱۹۷۱: نخست وزیر وقت اردن در قاهره ترور شد.

۱۹۷۳: بهای نفت خام ایران در بازارهای بین المللی به هر بشکه ۱۹ دلار رسید. این بالا رفتن بهای نفت که آغاز ثروتمند شدن ایران بود به دلیل تحریم صدور نفت از جانب اعراب از اکتبر این سال بود.

۱۹۷۶: در این روز اعلام شد که یک هواپیمای نظامی ایران در جریان جنگ ظفار در بیست و هفتم نوامبر (روز پیش از این) هدف گلوله استقلال طلبان ظفار (از داخل خاک یمن) قرار گرفته و سرنگون شده است. متعاقب این رویداد، دولت یمن جنوبی ایران را متهم به تجاوز به آسمان آن کشور کرد.

محصولات معتبر
محصولات معتبر