تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۶ مرداد

۶۳۶م:درپی کشته شدن رستم فرخزدا یکی از ژنرالهای ایران به دست اعراب مسلمان و افتادن درفش کاویان ــ پرچم ارتش ــ به دست آنان، ۲۸ ژوئیه سال ۶۳۶ میلادی یزدگرد سوم آخرین شاه ساسانی ایران به اصرار بزرگان کشور جلسه مشورتی درعمارت سلطنتی (طاق کسری) تشکیل داد تا پیشنهادهای تازه شنیده شود. در این جلسه پیشنهاد شد که راه حل، انتقال فوری پایتخت از تیسفون (۳۶ کیلومتری جنوب شهر بغداد و هشت قرن پایتخت ایران) به استخر (شیراز) است. تا آن زمان این نخستین بار بود که پرچم کاویان تصرف شده بود. ارتش ایران در دوران خسرو پرویز و در نتیجه جنگهای غیر ضروری او با رومیان و لشکر کشی به مصر و تصرف این سرزمین و پیش از همه اینها درگیری اش با بهرام چوبین سردار نامدار ایرانی (که سامانیان از نسل او هستند) و رنجانیدن ژنرالهای دیگر، خسته و فرسوده شده بود و به علاوه حمله وسیع اعراب پیش بینی نمی شد که یزدگرد سوم با همه امکانات خود برضد آنان وارد عملیات شود. پس از برکناری خسرو پرویز و قتل او در زندان به تصویب سران کشور، اقتدار دولت ساسانی در زمان جانشینان وی که هرکدام مدت کوتاهی حکومت اسمی داشتند تضعیف و ادامه اختلاف طبقاتی در جامعه ایران مزید برعلت شده بود – همان اختلاف طبقاتی که قبلا مزدک برای ازمیان بردنش بپاخاسته بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۶ مرداد

۶۶۴م:طبق اسناد موجود، ۲۸ ژوئیه سال ۹۶۴ میلادی (مرداد ۳۴۳ خورشیدی) احمد بویه دیلمی (معزالدوله) که از زمان تصرف بغداد در سال ۹۴۵ میلادی و تعویض خلیفه عباسی، قدرت حکومت را به عناصر ایرانی بازگردانده بود دستور داد که از آن پس هر سال در ده روز اول ماه قمری محرم مراسم عزاداری حسین ابن علی علیه السلام برگزار شود که گفته اند هدف وی از این عمل عمدتا سیاسی بود. این دستور در زمانی صادر شد که شیعیان در قلمرو دیلیمیان که از شمال ایران بپا خاسته بودند تا حاکمیت را به ایرانیان بازگردانند در اقلیت بودند.

۱۲۸۸ش:در این روز در سال ۱۲۸۸ (۲۸ ژوئیه ۱۹۰۹) شیخ فضل الله نوری که پس از خلع محمدعلی شاه ، از ۲۶ تیر ماه در خانه اش تحت نظر بود به اتهام مخالفت با نظام مشروطه و ترغیب دیگران به این مخالفت به دادگاه انقلاب تسلیم شد.

شیخ فضل الله روز نهم مرداد ۱۲۸۸ به حکم این دادگاه اعدام شد.

تکفارس آی آر

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۶ مرداد

۱۹۴۱م:مطبوعات متفقین برای آماده ساختن زمینه حمله نظامی به ایران و توجیه آن ، در شماره های ۲۸ ژوئیه ۱۹۴۱ خود ، با یک مضمون ایران را محل استقرار ستون پنجم هیتلر وانمود کردند و نوشتند که ارتش ایران طبق نقشه محرمانه آلمان آماده حمله به قفقاز می شود تا در این منطقه نیروهای شوروی از دو سوی تحت فشار قرار گیرند. این روزنامه ها گزارش ها اغراق آمیز از قدرت و وسعت ارتش ایران منتشر کرده بودند و روز های بعد هم بدون این که تکذیبیه های ایران را چاپ کنند به این تبلیغات خود ادامه دادند.

۱۳۲۲م:لایحه آموزش و پرورش اجباری، رایگان و یکسان در ایران که ششم مرداد۱۳۲۲ به تصویب مجلس رسیده بود پس از امضای شاه در هشتم مرداد و انتشار در روزنامه رسمی کشور به صورت قانون در آمد. قانون آموزش و پرورش اجباری که از شهریور ۱۳۵۳ تعمیم یافت از قوانین مهم و مردمی وطن ماست. از شهریور ۱۳۵۳ همه مدارس غیر دولتی موجود نیز از سوی دولت خریداری و کارمندان آنان با احتساب سوابق کار به استخدام وزارت آموزش و پرورش در آمدند و قرار نبود که در ایران، از آن پس مدرسه پولی به وجود آید.

از همین زمان مدارس عالی ایران نیز با ترتیب دیگری که داده شده بود بدون شهریه شدند. علاوه بر تحصیل رایگان و یکسان، از مهرماه (غاز سال تحصیلی ۱۳۵۴ ــ ۱۳۵۳) در مدارس ابتدایی و راهنمایی تحصیلی، نوجوانان تغذیه رایگان هم می شدند.

۱۳۳۱ش:در چنین روزی در سال ۱۳۳۱ خورشیدی (۱۹۵۲ میلادی)، لایحه اختیارات دکتر مصدق در مجلس شورای ملی مطرح و روز بعد به تصویب رسید و به رهبر ملت ایران اختیار داده شد که تا شش ماه بعد؛ در اجرای برنامه های خود قوانین و آیین نامه ها و ضوابطی را که ضروری می داند به صورت آزمایشی به مرحله اجرا بگذارد و پس از این مدت به مجلس بیاورد و تا تعیین تکلیف در مجلس، آن قوانین همچنان لازم الاجرا باشند.

www.takfars.ir

۱۶۸۵م:امروز سالگرد درگذشت « یوهان سباستیان باخ J.S.Bach » موسیقیدان بلند آوازه آلمانی است که ۲۸ ژوئیه ۱۷۵۰ درگذشت . وی بسال ۱۶۸۵ به دنیا آمده بود و ۶۵ سال عمر کرد . پدر یوهان نیز موسیقیدان بود. باخ آهنگهای جاویدان متعدد ساخته و به یادگار گذارده است . او مانند پدرش در نواختن ترومپت مهارت ویژه داشت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۶ مرداد

۱۹۷۱م:دیان آربس Diane Arbus از معروفترین هنرمندان عکس قرن ۲۰ آمریکا ۲۸ ژوئیه ۱۹۷۱ در ۴۸ سالگی خودکشی کرد. هنر او در گرفتن عکس مستند بود . او می گفت که می خواهد با دوربین « تاریخ اجتماعی » را بنویسد و چنین کتابی، یکپارچه حقیقت است ، زیرا که دوربین آئینه است و دروغ نمی گوید و با قلم فرق بسیار دارد.

« دیان » برای یافتن سوژه های خود به بیمارستانها ، به محله های فقیر نشین شهر ، به میان خانه بدوشها ، گدایان ، سالخوردگان تنها ، علیل ها و … می رفت و در حالت خاصی از آنان عکس می گرفت . دولتمردان و سیاستمداران از کار افتاده را هم در روزهای ناتوانی مستثنی نمی کرد. عکسهای زن و شوهرها را در روز عروسی در کنار عکسهای پنجاه ــ شصت سال بعد آنان قرار می داد و مونتاژ می کرد. مجموعه عکس او اینک مورد استفاده رسانه هاست.

وی در عین حال استاد تدریس فن عکاسی در دانشگاه بود و این نکته ازوست که یک عکس خوب بدون زیرنویس باید داستان را بیان دارد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۶ مرداد

۱۱۶۵م:۲۸ ژوئیه سال ۱۱۶۵ میلادی زادروز محی الدین محمدابن علی ابن محمد العربی الحاتمی است که مولفان تاریخ فلسفه ، اورا مهمترین فرضیه پرداز صوفیسم نوشته اند. وی که در اندلس ( اسپانیای جنوبی و شرقی ) به دنیا آمده بود در جوانی زادگاه خود را رها ساخت و پس از ۳۰ سال سیر و سیاحت و مطالعه در شمال افریقا ـ از مغرب عربی ( مراکش ) تا مصر و دیدار از عربستان و آناتولی و سرزمین های دیگر آسیای غربی در سوریه رحل اقامت افکند و تا پایان عمر در دمشق بسر برد و ۱۶ نوامبر ۱۲۴۰ میلادی در ۷۵ سالگی در همین شهر درگذشت . افکار العربی در مهمترین اثر او « الفتوحات المکیه » منعکس است. آثار او را ۲۸۹ مکتوب گزارش کرده اند که ۱۵۰ مورد آن تا به امروز باقی مانده است . وی نوشته است که هیچ چیز جز خدا باقی ماندنی نیست و هر چیز و هرکس ، جز خدا فنا پذیر است. از نوشته مولفان چنین بر می آید که وی با فقهاء میانه خوبی نداشت.

۱۹۱۲م:مهندس لودویگ بولکو Ludwig Boelkow سازنده نخستین جت جنگنده جهان ۲۸ ژوئیه دو روز پس ازپنجاهمین سالگرد وارد عملیات نظامی شدن این جنگده در ۹۱ سالگی در مونیخ درگذشت . او که۳۰ ژوئن ۱۹۱۲ به دنیا آمده بود در سال ۱۹۴۴ موفق به تکمیل نخستین جت جنگنده جهان در کارخانه مسر اشمیت آلمان شد. مهندس بولکو در عین حال یکی از طراحان جتهای مسافر ارباس و از موسسان و اعضای شرکت هوایی ــ فضایی اروپا بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۶ مرداد

۱۷۴۶م:جان پیتر زنگر John Peter Zenger نخستین روزنامه نگار جهان که به اتهام « افترا » به زندان افتاده بود ۲۸ ژوئیه ۱۷۴۶ بدرود حیات گفت. زنگر از آلمان به آمریکا مهاجرت کرده بود و چون در آلمان در صنعت چاب و نشر کار کرده و دارای تجربه بود ، در نیویورک به استخدام ناشر نشریه « نیویورک گازت » درآمد. در آن زمان هنوز آمریکا یک مهاجرنشین انگلیسی بود و بر هر گوشه اش یک فرماندار انگلیسی حکومت می کرد که از لندن اعزام می شدند.

تک فارس

در سال ۱۷۳۳ ویلیام کازبی فرماندار انگلیسی نیویورک معاون خود و قاضی شهر را بدون دلیل برکنار کرد و این دوتن تصمیم گرفتند که مراقب کارهای فرماندار باشند و به افشاءگری و انتقاد بپردازند. برای این کار نیاز به یک نشریه داشتند و هفته نامه

« نیویورک ویکلی جرنال » را راه اندازی و چون اهل این حرفه نبودند « زنگر » را مدیر و سردبیر آن کردند و به وسیله آن به انتقاد از کارهای فرماندار پرداختند و چند نسخه از هرشماره را هم برای اطلاع دولت انگلستان به لندن فرستادند و هربار «کازبی» مورد بازخواست قرار می گرفت .

فرماندار که در عین حال عهده دار وظایف پلیس بود وقتی که چنین دید « زنگر » را به اتهام زدن افترا و تهمت دستگیر ساخت ، برایش یک قرار تامین بسیار سنگین تعیین کرد ، او رادر نوامبر ۱۷۳۴ به زندان فرستاد و در اوت سال بعد پرونده اش به دادگاه ارسال داشت و عذر آورد که تکمیل نبوده است و به این ترتیب« زنگر » ده ماه در زندان بود که محاکمه اش شروع شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۶ مرداد

۱۷۲۹م:۲۸ ژوئیه سال ۱۷۲۹ نخستین قیام بردگان سیاه پوست در ایالات متحده آمریکا آغاز شد. قیام کنندگان که ۴۴ نفر بودند در سر راه خود از کارولینای جنوبی به فلوریدای اسپانیا هر سفید پوستی را که دیدند کشتند، اما پیش از رسیدن به مرز فلوریدا و به دست آوردن آزادی خود، به محاصره نیروهای نظامی انگلستان درآمدند که اسیر و کشته شدند. اما سایر سیاهپوستان به قیامهای خود تا به دست آوردن آزادی و حقوق مدنی ادامه دادند. سیاهپوستان از قرن هفدهم از آفریقا ربوده و یا خریده شده و به قاره امریکا جهت کارکردن رایگان برای اربابان برده و فروخته شده بودند، زیرا که بومیان آمریکا (سرخپوستان) حاضر نبودند برای سفید پوستان اروپایی مهاجر کارکنند.

۱۷۹۱م:برای جلوگیری از گسترش انقلاب فرانسه به سایر نقاط اروپا، سران دولتهای آلمانی زبان اتریش و پروس در پایان مذاکرات «وین» که از سه روز پیش (۲۵ ژوئیه سال ۱۷۹۱) آغاز شده بود تصمیم گرفتند که با سایر سران اروپا برای تشکیل یک کنگره سراسری تماس بگیرند و یک تصمیم مشترک اتخاذ کنند.

۱۷۹۴م:روبسپیر انقلابی رادیکال فرانسه که بسیاری را به تیغ سنگین گیوتین سپرده بود ۲۸ ژوئیه ۱۷۹۴ با ۲۰ تن از همفکرانش با گیوتین و در ملاء عام اعدام شد. درپی اعدام روبسپیر، انقلاب فرانسه صورت دیگری به خود گرفت. روبسپیر که ایرلندی تبار بود هنگام اعدام ۳۶ ساله بود. وی که از اعضای موثر «کمیته امنیت ملی» انقلاب فرانسه بود به کنوانسیون (مجمع ملی) فرانسه پیشنهاد کرده بود که برای کوتاه کردن دست تجدید نظرطلبان و بورژواها باید تصفیه دیگری انجام شود و پس از یک نطق دو ساعته در مجمع، درخواست تصویب پیشنهاد را داده بود. همین نطق طولانی که با کف زدن و حمایت رو به رو می شد باعث طولانی شدن جلسه و موکول شدن رای گیری به جلسه بعدی شد. در فاصله دو جلسه، میانه روها به تبادل نظر پرداختند و متوجه شدند که با تصویب پیشنهاد روبسپیر که قطعی به نظر می رسید، ۱۷ هزار تن برکنار، بازداشت و احیانا اعدام خواهند شد و لذا در جلسه بعد (۲۷ ژوئیه) شروع به پرسشهایی از روبسپیر کردند و چون وی نسبت به آنان خشن شد داد و قال راه انداختند که دفعتا ورق برگشت و اکثریت اعضای جلسه برضد روبسپیر شدند و با صدای بلند او را قاتل خواندند و درخواست دستگیری اش را کردند که پلیس حاضر در جلسه کنوانسیون او و همفکرانش را دستگیر و همان روز محاکمه و روز بعد اعدام شدند!. افسران ارتش از مخالفان روبسپیر بودند زیرا که وی با جنگ با اتریش مخالفت کرده بود.دلیل این مخالفت این بود که عقیده داشت جنگ باعث قهرمان شدن برخی از افسران، و کودتا خواهد شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۶ مرداد

۱۸۷۱م:در این روز در سال ۱۸۷۱، کنگره آمریکا پیمان، «فورت ستاویکس Fort Stawix» را که در سال ۱۷۶۸ میان بومیان (سرخپوستان) آمریکا و دولت انگلستان امضا شده بود و دولت انگلستان بومیان را یک ملت مستقل خوانده و حاکمیت و قلمرو و قوانین آنها را به رسمیت شناخته بود یکجانبه لغو کرد و اعلام داشت که در ایالات متحده، فقط یک ملت می تواند وجود داشته باشد. با وجود این، در این قانون اشاره یی به تابعیت سرخپوستان نشده بود. دهها سال بعد قانون دیگری آنها را از اتباع آمریکا تلقی کرد. با وجود این قانون، سرخپوستان که عمدتاً در اراضی محصور (رزرویشن) زندگی می کنند در مسائل داخلی عملا تابع قوانین آباء اجدادی خودشان هستند.

۱۹۱۴م:۲۸ ژوئیه ۱۹۱۴ امپراتوری اتریش به صربستان اعلان جنگ داد و به این ترتیب جنگ جهانی اول آغاز شد زیرا که روسیه به کمک کشور همنژاد خود صربستان شتافت و آلمان نیز برای دفاع از همنژادان اتریشی خود در برابر روسیه وارد جنگ شد و ….

T A K F A R S

جرقه جنگ جهانی اول در ۲۸ ژوئن ۱۹۱۴ که گاوریلو پرینسیپ وطندوست صرب در شهر سرایوو ولیعهد اتریش، گراندوک فرانتس فردیناند و زنش را ترور کرده بود زده شده بود و در این فاصله، ارسال اولتیماتوم های اتریش به صربستان ادامه داشت. اروپا از سالها قبل از این با تشکیل اتحادیه های نظامی دوگانه برای جنگ آماده می شد که مورخان این دوره را «دوران صلح مسلح» نوشته اند. رقابت قدرت های اروپایی بر سر استعمار سایر کشورها باعث دشمنی آنها شده بود زیرا که آلمان دیرتر از دیگران پا به میدان استعمار گذارده بود و سهم خواهی می کرد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۶ مرداد

۱۹۳۷م:ارتش ژاپن که برغم مخالفت جهانیان، چین را مورد تعرض نظامی قرارداده بود ۲۸ ژوئیه ۱۹۳۷ شهر پکن را هم تصرف کرد. ژاپنی ها که قبلا منچوری را تصرف کرده بودند به تصرف سایر نقاط شمالی و شمال شرقی چین ادامه دادند و تا اواخر جنگ جهانی دوم در چین مانده بودند.

۱۹۴۳م:۲۸ ژوئیه ۱۹۴۳ (هفتم امرداد ۶۵ سال پیش) روزی است که نیروی هوایی انگلستان هامبورگ آلمان را که اینک ثابت شده است «عاری از استقرار نظامیان» بود با فروریختن بمب به آتش کشید. در این بمباران، بیش از ۴۲ هزار تن از ساکنان هامبورگ معروف به شهر عمودی (شهر آسمانخراش ها و برجهای مسکونی) کشته و سه چهارم ساختمانهای شهر ویران شدند. سران آلمان ۷۰ میلیونی اینک در دو اتحادیه، متحد همین انگلستان هستند!.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۶ مرداد

۲۰۰۳م:کودتای نظامی ۱۶ ژوئیه ۲۰۰۳ جمهوری نفت خیز آفریقایی « سائوتمه و پرنسیپ» نخستین کودتا بود که بر اثر اعتراض های جهانی و میانجیگری برخی دولتها پس از ۱۰ روزبا مسالمت پایان یافت و رئیس جمهوری این مستعمره سابق پرتغال که یک مجمع الجزایر ۱۲۰ هزار نفری در غرب آفریقا است به کشورش مراجعت واز ۲۸ ژوئیه امور به حالت اول بازگشت.سائوتمه در قرون ۱۷ و ۱۸ یک مرکزپرتغالی صادرات برده بود.

۱۹۴۵م:یک بمب افکن ارتش آمریکا از نوع « بی ـ ۲۵ » ۲۸ ژوئیه ۱۹۴۵ ده روز مانده به بمباران اتمی ژاپن ، هنگام عبور از آسمان شهر نیویورک ، براثر مه غلیظ به آسمانخراش امپایر استیت برخورد کرد و به یک طبقه از این ساختمان آسیب رساند . در این حادثه ۱۳ تن نیز کشته شدند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۶ مرداد

۱۹۷۱م:در این روز در سال ۱۹۷۱ که صحبت از موافقت آمریکا با عضویت جمهوری خلق چین در سازمان ملل بود، چوئن لای نخست وزیر چین گفت که به نظر او که تا به امروز سازمان ملل اثر چشمگیر در حفظ ثبات جهان نداشته و نتوانسته از تجاوز نظامی، جنگ، قتل نفوس و ویرانی های عمدی جلوگیری کند و با ترکیب و وضعیت موجود گمان نمی رود که در آینده هم موثر باشد. با وجود این، چون عضویت در آن حق چین است پس از اخراج تایوان، این موضوع را بررسی خواهد کرد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۶ مرداد

تک فارس www.takfars.ir

۱۹۷۶م:ساعت ۳ و ۴۳ دقیقه بامداد ۲۸ ژوئیه ۱۹۷۶ یک زمین لرزه ۱۵ ثانیه ای به شدت تقریبا هشت ریشتر شهر یک میلیونی «تانگشان» چین را ویران ساخت. در این زلزله ۹۰ درصد ساختمانهای شهر ویران شد و دو سوم نفوس آن کشته و یا مجروح شدند. جمع مقتولین ۲۴۲ هزار و ۶۷۹ تن گزارش شده است. ۲۸ ژوئیه ۲۰۰۶ رسانه ها در گوشه و کنار جهان، به مناسبت گذشت ۳۰ سال از این زلزله مطالب متعدد منتشر ساخته بودند.

۱۵۴۰: هنری هشتم که شهرت در گردن زدن افراد از جمله دوتن از همسرانش را داشت در این روز رئیس الوزراء خود توماس کرمول را هم به شمشیر جلاد سپرد.

۱۵۸۶: کشت سیب زمینی در اروپا آغاز شد.

۱۵۸۸: آرمادا ( نیروی دریایی و تفتگدار ) اسپانیا برای تصرف انگلستان به حرکت در آمد.

۱۸۲۱: باتلاش سیمون بولیوار در این روز « پرو » نیز به استعمار اسپانیا پایان داد و استقلال خود را اعلام داشت.

۲۰۰۴:حامد کرزای رئیس جمهور موقت افغانستان احمد ضیاء مسعود برادر احمد شاه رهبر مقتول مجاهدان شمال به عنوان معاون اول و کریم خلیلی از قوم شیعه هزاره را به عنوان معاون دوم خود در انتخابات نهم اکتبر ۲۰۰۴ تعیین و عملا مارشال محمد فهیم معاون فعلی خود و وزیر دفاع افغانستان را برای تیکت خود رد کرد.

۱۸۶۸: بومیان نیوزیلند (موآری ها ) سومین جنگ خود را با انگلیسی ها که سرزمین آنان را مالک شده بودند آغاز کردند.

۱۸۷۴: ارنست کاسیرر فیلسوف آلمانی که درباره ارزشهای فرهنگی کتاب نوشته است به دنیا آمد.

۱۹۰۴: ویاچسلاو پلهو وزیر داخله مستبد روسیه که در آن کشور به مظهر تزاریسم معروف بود به دست یک سوسیالیست انقلابی به نام «ایگورسازونوف» ترور شد.

۱۹۱۵: آمریکا به هائیتی نیروی نظامی فرستاد و این نیرو تا ۱۹۲۴ در هائیتی باقی بود.

تکفارس

۱۹۸۶: انفجار یک خودرو پر از مواد منفجره در بیروت باعث مرگ۳۲ تن و جرح ۱۵۰ نفر دیگر شد.

محصولات معتبر
محصولات معتبر