تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۶ شهریور

۱۴۵۳م:تاریخنگاران اروپایی متخصص در اوضاع و رویدادهای هفت سده نخست هزاره یکم میلادی که متون انتقال داده شده در سال ۱۴۵۳ از قسطنطنیه به رم (واتیکان) را مطالعه و تحلیل کرده اند در تالیفات خود به استناد این متون که عمدتا از مکاتبات دولتی و گزارش های رسمی و تجسسات استخراج شده اند موارد جالبی از سیاست ها و تدابیر دولتی عهد ساسانیان را به دست داده اند که مورد توجه استادان مربوط در دوران معاصر قرار گرفته و در تفسیرها و نظریه های خود به آنها اشاره می کنند. یک مورد از این سیاست ها (به گزارش عامل مخفی دولت روم در تیسفون)، از سخنان شاپور دوم در یک جلسه عمومی (ماه آخر تابستان ـ ماه برداشت محصول) استخراج شده است که به مناسبت زمان وقوع (که با تطبیق تقویم ها تنظیم شده است) در زیر می آید.

شاپور دوم خطاب به آن جمع گفته بود که ما (ایرانیان) هونها را به اروپا راندیم و آنان ویزیگوتها [دسته ای از ژرمن ها] را به اطراف دانوب فراری دادند تا جایشان را بگیرند و در اینجا، این فراریان با وجود دریافت پناهندگی از امپراتور روم، تحت ظلم و ستم کارگزاران و عمال آن قرار گرفتند، شکیبایی خود را از دست دادند و سر به شورش برداشتند که والنس مغرور از باده قدرت، خود به سرکوب کردن ایشان شتافت که بر خلاف تصورش [در جنگ اوت ۳۷۸] نابود شد. نتایج جنگ، چه در کوتاه و چه در دراز مدت، قابل پیش بینی دقیق نیست؛ بنابراین «جنگ» باید آخرین راه حل مسائل باشد، مگر این که دشمن به خاک وطن تعرض کرده باشد. شاپور دوم گفته بود: گذشته از این، آموزگار ما (زرتشت) جنگ غیر منصفانه را رد کرده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۶ شهریور

۱۸۳۵م:در این روز در سال ۱۸۳۵ میلادی به دستور محمد شاه قاجار، میرزا ابوالقاسم قائم مقام صدر اعظم وقت ایران را که خود او بارها گفته بود که سلطنتش را مدیون کاردانی وی می داند تنها به این سبب که در صدد تغییر فرمانده گارد سلطنتی برآمده بود در باغ نگارستان (محل فعلی ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد – دیوار به دیوار بهارستان) خفه کردند، زیرا شاه سوگند خورده بود که خونش را نریزد!.

محمد شاه در آن روز از ترس بیماری وبا که شیوع یافته بود و گرمای بی سابقه تهران، قصد رفتن به لواسان را داشت. ولی پیش از این نقل مکان، به دلیل بدگمانی و ترس از نافرمانی قائم مقام (احتمال کودتا) دستور بی جان ساختن وی را داده و سپس معلم سابق خود، عباس ایروانی معروف به حاجی میرزا آقاسی را جانشینش کرده بود، که برخی مورخان او را «بی مایه برای صدارت عظما» توصیف کرده اند.

تکفارس آی آر

آن روز قائم مقام را که به اوضاع کشور سر و سامان داده بود و در کتب تاریخ «مردی لایق» توصیف شده است از خانه اش در باغ لاله زار (خیابان لاله زار تهران) به باغ نگارستان برده بودند تا اعدام شود.

همین قدرنشناسی ها، رواج سعایت و بدگمانی مقامات نسبت به یکدیگر، از عوامل عقب ماندگی ایران و رواج تملق و باعث سلطه قدرتهای اروپایی بر سیاستهای دولت تهران در دوران قاجارها بشمار آورده شده است.

۲۰۰۴م:۲۶ اوت ۲۰۰۴ آژانس فرانس پرس از تهران گزارش داده بود: ایران، یکی از صادر کنندکان ردیف اول نفت در جهان، ظرف پنج ماه بودجه تخصیصی یک و نیم میلیارد دلاری واردات یک ساله بنزین را به مصرف رسانده و تقاضای یک میلیارد و یکصد میلیون دلار دیگر کرده است تا سال به پایان برسد؟!.

این خبرگزاری به نقل از مقامات مربوط اضافه کرده بود که وسائط نقلیه ایران هر روز ۶۶ تا ۷۰ میلیون لیتر بنزین مصرف می کنند، حال آن که ظرفیت پالایشگاههای این کشور بیش از ۳۹ میلیون لیتر در هر روز نیست.

یک مقام دولتی بدون این بگوید چرا ایران فاقد پالایشگاه در حد نیاز است و راه چاره چیست، دلیل نیاز به پول اضافی را، بالارفتن قیمت نفت در جهان بیان داشته بود. وی چنین مثال آورده بود: بهای بنزین وارداتی ایران سال گذشته (۱۳۸۲ خورشیدی) هر ماه ۲۱۰ میلیون دلار بود که این مبلغ در سال ۱۳۸۳ چهارصد و شصت میلیون دلار شده بود.

www.takfars.ir

۱۷۴۹م:گوته (یوهان یولف گنگ فون گوته Goethe) انسانشناس، داستان نگار، درام نویس، شاعر، تصویرگر، فیلسوف، دانشمند و دولتمرد شهیر آلمانی ۲۸ اوت سال ۱۷۴۹ در فرانکفورت آلمان به دنیا آمد و ۸۲ سال عمر کرد و کتب متعدد از داستان، طنز، نمایشنامه و شعر نوشت. وی از ادیبان برجسته عصر خود در اروپا بشمار می رود. هنر گوته در این بود که افکار فلسفی خود را در قالب داستان و یا نمایشنامه بیان می کرد که در ذهن مردم عادی نقش می بست و به زندگی آنان شکل می داد. وی از مبارزان عدالت اجتماعی، آزادی و نیز بر ضد فساد و تباهی و از دوستان و همفکران شیلر بود. مورخان "گونه" را در ردیف فلاسفه صاحب نظر در مسائل اجتماعی قرارداده اند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۶ شهریور

۱۹۸۴م:۲۸ آگوست سالروز انتشار کتاب «جهان در سال ۱۹۸۴» است. مرور زمان ثابت کرد که پیش بینی های مولف عینا به حقیقت پیوست. جورج ارول George Orwell در آغاز سال ۱۹۴۸ تصمیم به نوشتن کتابی گرفت که در آن پیش بینی خود از اوضاع جهان در سال ۱۹۸۴ را بیاورد و ارقام "84 " را به این جهت انتخاب کرد که عکس ارقام ۴۸ است (سالی که در آن بود). این کتاب که ۲۸ آگوست سال ۱۹۴۹ به توزیع داده شد در آن زمان یک داستان (ناول) معمولی تلقی شد. وی در این کتاب سانسور، تحریف حقایق تاریخی، تجاوز به حریم زندگی خصوصی افراد – با وسائلی از قبیل استراق سمع – استبدادهای دولتی تحت نام دمکراسی و حقوق جامعه!. توسعه تکنولوژی و استفاده دولتها از این ابزارهای تازه برای کنترل مردم و … را پیش بینی کرده بود (دوربین و دستگاه ضبط صدا از راه بسیار دور، باگ گذاری اماکن و حتی تختخواب افراد!، نسخه برداری از مکاتبات مردم قبل از رسیدن به مقصد و … و حتی تحلیل خورد و خوراک افراد مورد نظر با جمع آوری و بررسی آزمایشگاهی آشغالها و فضولات منازل و ….).

اورول در این داستان محیط زندگی سال ۱۹۸۴ را طوری مجسم کرده بود که مردم در یک جامعه ترس آور و نگرانی زا زندگی می کنند؛ هرکدام از آن بیم دارد که دیگری مامور مخفی دولت نباشد. این بی اعتمادی حتی میان برخی زن و شوهرها بوجود می آید و … و در چنین محیطی، طبعا افراد برای گریز از بیم و ترس و سوء ظن و نااطمینانی، به اعتیاد و بی خیال کردن خود روی می آورند و از آنجا که خوشگذرایی و سرگرمی ممتد نیاز به پول گزاف دارد به طرق کاغذی (کلاهبرداری) به غارت یکدیگر و حتی دولت می پردازند و …. در چنین جامعه ای از پس انداز و سرمایه گذاری خبری نیست جز میان یک دسته کوچک و همین ها دولت می سازند تا سود بیشتری ببرند و برای تسلط بر دولت، نخست مطبوعات را خریداری و از آن خود میکنند تا بر مغزها تسلط داشته باشند. طبق نوشته های ارول، مردم (مردم سال ۱۹۸۴ – چهار دهه پس از نوشته شدن کتاب) در گوشه و کنار جهان به هر وسیله بی خبری و بردن لذت جسمانی متوسل می شوند تا مشکلات تحمیل شده را فراموش کنند، اخلاقیات و معنویات برایشان افسانه است و ….

این پیشگویی ها بتدریج پس از انتشار کتاب و تا دهه ۱۹۸۰ عینا به حقیقت پیوست و وسعت اندیشه و اطلاعات، و دقت مولف را در پیش بینی رویدادها ثابت کرد و وی را به صورت یکی از مشاهیر قرن ۲۰ درآورد.

برغم سختگیری فرمانداری نظامی تهران (که پس از براندازی ۲۸ امرداد خودسر شده بود)، این کتاب در نیمه دهه ۱۳۳۰ توسط دکتر مهدی بهره مند دبیر وقت میز اقتصادی روزنامه اطلاعات ترجمه و به صورت روزانه به ضمیمه این روزنامه منتشر شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۶ شهریور

۱۹۷۹م:«ارل لویس مونتباتن Earl Louis Mountbatten» فرزند نوه ملکه ویکتوریا و از بستگان نزدیک الیزابت دوم پادشاه انگلستان ۲۷ اوت سال ۱۹۷۹ به دست افراد ارتش آزادیبخش ایرلند ترور شد و روز بعد (۲۸ اوت) مرگ او رسما اعلام گردید. در این رویداد که در ساحل ایرلند شمالی اتفاق افتاد مادر شوهر دختر مونتباتن و یک نفر دیگر جان باختند.

ارل مونتباتن ۷۹ ساله روز حادثه درجریان یک گردش دریایی در قایق تفریحی خود بود که انفجاری شدید قایق را منهدم ساخت و ارتش آزادیبخش ایرلند اعلام کرد که انفجار به منظور ترور "ارل" ترتیب داده شده بود و مسئولیت این کار را برعهده گرفت.

آخرین سمت رسمی ارل مونتباتن که آلمانی تبار بود نایب السلطنه هندوستان بود و در زمان او ، انگلستان از بزرگترین مستعمره خود دست کشید و هندوستان به دوکشور هند و پاکستان تقسیم شد و تکلیف کشمیر لاینحل ماند که آتشی در زیر خاکستر است. برخی از اصحاب نظر مونتباتن را در ایجاد این مسئله دخیل می دانند.

تک فارس

ارل مونتباتن همانند پدرش یک افسر نیروی دریایی انگلستان بود. پدر او مدتی لرد اول بحریه این کشور بود که در آغاز جنگ جهانی اول، انگلیسی ها به دلیل آلمانی تبار بودنش برآشفتند که معزول شد. به همین سبب خانواده سلطنتی انگلستان نام خانوادگی خود را تغییر داد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۶ شهریور

۲۰۰۴م:جورج بوش رئیس جمهوری آمریکا ۲۶ اوت ۲۰۰۴ در یک مصاحبه ۳۰ دقیقه ای بالاخره اعتراف کرد که در مورد عراق پس از جنگ، دچار اشتباه محاسبه شده بود. وی در این مصاحبه گفته بود که پیش بینی نمی کرد پس از جنگ (اشغال عراق) ، با چنین شرایطی رو به رو شود. وی در این مصاحبه از انعطاف پذیر ساختن استراتژی آمریکا در عراق و بویژه اکثریت شیعه این کشور سخن گفته بود. بوش اشاره کرده بود که آماده است بررسی بیشتری شود که چه اشتباهاتی در برنامه اشغال نظامی عراق اتفاق افتاده است. طبق ارقامی که وزارت دفاع آمریکا به دست داده است، تا آن روز (۲۶ اوت ۲۰۰۴) در عراق ۹۶۹ نظامی آمریکایی کشته و شش هزار و ۶۹۰ تن دیگر مجروح شده بودند. شمار نظامیان مقتول آمریکایی در عراق تا پایان سال ۲۰۰۷ به چهار هزار رسید.

۲۰۰۴م:۲۵ اوت ۲۰۰۴ سه نظامی آمریکایی در شهر هالیوود ایالت فلوریدای آمریکا به خانه «کارلوس آره دوندو» مراجعه و طبق آیین مرسوم، با ابراز تاسف، خبر کشته شدن «الکساندر» پسر ۲۰ ساله خانواده را در عراق به اهل منزل اطلاع دادند. الکساندر یک مورین (سرباز سپاه دریابرد) بود که به عراق اعزام شده بود. کارلوس از شنیدن این خبر آن چنان خشمگین شد که به گاراژ خانه دوید و با گاز مایع خودرو خبرآوران را که یک استیشن نظامی متعلق به سپاه بود آتش زد و سپس به سوی راننده و خبر آوران شروع به تیراتدازی کرد که گلوله ها به هیچکدام اصابت نکرد.

خانواده «آره دوندو» که در سابق از کوستاریکا به آمریکا مهاجرت کرده بودند گفتند که از آغاز کار هم مخالف جنگ عراق بودند که ضرورت نداشت. گفته شده است که چنین حادثه ای قبلا سابقه نداشته است. کارلوس پس از آتش زدن خودرو نظامی قصدخودسوزی کرد که او را به بیمارستان منتقل کردند.

۲۰۰۴م:شبکه تلویزیونی سی. بی. اس آمریکا پنجشنبه شب ۲۶ اوت ۲۰۰۴ به نقل از سازمان آمار این کشور گزارش داد که در سال ۲۰۰۳ در آمریکا یک میلیون و سیصد هزار تن بر افراد زیر خط فقر و یک میلیون و چهارصد هزار نفر بر کسانی که فاقد بیمه درمانی هستند اضافه شده بود. طبق ارقام اعلام شده توسط آن سازمان، در پایان سال ۲۰۰۳ عده آمریکاییان زیر خط فقر ۳۶ میلیون و شمار کسانی که از بیمه درمانی برخوردار نبودند اندکی بیش از ۳۴ میلیون و پانصد هزار نفر بود. طبق گزارش رسانه ها، از آن سال تا کنون بر این ارقام باز هم افزوده شده است. در آمریکا بیمارستان عمومی دولتی وجود ندارد و کار درمان در این کشور کاملا خصوصی است که یک ایراد بزرگ اجتماعی است و دولت، به علت لابی نیرومند پزشکان و بیمارستانها در کنگره (مقر قوه مقننه آمریکا)، تاکنون نتوانسته است اقدام به تاسیس بیمارستان دولتی برای کم درآمدها کند.

۱۶۰۹: هلندی ها وارد خلیج دلیور در شرق آمریکای شمالی (ایالات متحده امروز) شدند و تا محل فیلادلفیای امروز پیش رفتند.

۱۶۴۰: در جنگ نیوانگلند سرخپوستان از مهاجران انگلیسی و نیروهای حامی آنها شکست خوردند و اراضی خود را در ماساچوست از دست دادند.

۱۹۶۳: بیش از دویست هزار سیاهپوست آمریکایی در شهر واشنگتن برای به دست آوردن حقوق مدنی تظاهرات و راهپیمایی کردند.

۲۰۰۴: دولت کوبا کمک ۵۰ هزار دلاری آمریکا به آسیب دیدگان کوبایی ناشی از توفان دریایی چارلی را رد کرد و آن را یک دوروئی دیگر آمریکا خواند و عملی در جهت تحقیر ملت کوبا توصیف کرد. در اعلامیه دولت کوبا آمده است: در حالی که دولت واشنگتن جنگ چهل ساله اقتصادی با کوبا را تشدید کرده است و خسارات وارده به کوبا از این محاصره از حد متعارف گذشته است، آن دولت می آید و پیشنهاد ۵۰ هزار دلار کمک می کند که مسخره است.

T A K F A R S

محصولات معتبر
محصولات معتبر