تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۶ بهمن

۵۶۰م:بیست و ششم ژانویه سال ۵۶۰ میلادی (چهار روز مانده به جشن سده) خسروانوشیروان شاه ساسانی ایران در دیدار خود با موبدان و بزرگان ایران در تالار تیسفون (ایوان مدائن) برای اطلاع از چگونگی برپایی مراسم جشن سده آن سال که پنجاه روز پیش از نوروز برگزار می شود به آنان گفت که تصمیم گرفته است که برای هر روستای ایران یک «دهگان (دهقان)» انتخاب شود و تنظیم امور روستا، جمع آوری مالیات، معرفی سرباز هنگام ضرورت، پرورش اسب برای فروش به ارتش و داوری برای حل اختلاف برزگر و ارباب زمین به او واگذار شود و چنین فردی باید هم برزگر باشد و هم صاحب زمینی که در آن کشت می کند (خرده مالک) تا با مشکلات هر دوطرف آشنا باشد. به علاوه او باید لایق، منصف، امین و راستگو و مورد اعتماد بیشتر ساکنان روستا باشد و اگر روستا کوچک است؛ چند روستای مجاور هم یک دهگان داشته باشند. این دهگان یک تکلیف عمومی هم دارد و آن گزارش وضعیت محصولات روستا، و نارضایی های محلی و ستمگری و اجحاف مقامهای دولتی و اربابان به نمایندگان شخص اوست که در هر گوشه و کنار کشور در دسترس خواهند بود. این دهگانان برکنار نخواهند شد مگر این که درستی و کفایت خود را از دست بدهند. وظیفه میهنی این دهگانان این است که بدون چشمداشت بکوشند که تولیدات روستا سال به سال افزایش یابد و همچنین بتوانند هنگام بروز خطر با بسیج مردان روستا، در کار دفاع مشارکت کنند.

این تصمیم که شرح آن در دائره المعارف دمکراسی آمده است به اجرا درآمد و به تدریج جزیی از فرهنگ روستاهای ایران و یک آیین ماندگار شد.

درمیان سران ایران باستان، خسرو انوشیروان از لحاظ سازماندهی و تنظیم امور قضایی و اداری، وضع ضوابط و سامان دادن به امور مالیاتی، ایجاد دارالترجمه و دارالتحریر به منظور ترجمه و تحریر کتاب، و تشویق ورزش و سرگرمی های سالم رهبری ممتاز و شاخص است. مورخان اورا به دلیل توجه به امور قضایی و احقاق حق و رسیدگی مستقیم به مشکلات مردم و آگاه شدن از درد دل آنان رهبری که به پیشبرد تمدن بشر کمک بسیار کرد توصیف کرده، «دادگر» لقب داده و «انوشیروان دادگر» خطاب می کنند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۶ بهمن

۶۷۰م:شهر باستانی خجند در کنار سیردریا (رود سیحون = Jaxartes ـ منطقه فرارود) و حاکم نشین ایالت سغدیانای = سغد ایران دوران ساسانیان، در ژانویه ۶۷۰میلادی (۱۹ سال پس از یزدگرد سوم و فروپاشی امپراتوری ایران درجریان حمله عرب) به دست اعراب افتاد و یک واحد نظامی عرب از ۲۶ زانویه آن سال در دژ ساسانیان معروف به مقرّ مرزبان سیردریا که مشرف بر ابتدای دره فرغانه است مستقر شد. مرزبان سیردریا به امید بازگشت «پیروز ساسانی» با کمک ارتش چین به قدرت، تا این زمان پابرجا مانده بود. شهر خجند (دومین شهر جمهوری پارسی زبان تاجیکستان که از سال ۱۹۳۹تا فروپاشی شوروی به لنین آباد تغییر نام داده شده بود) همچنان حاکم نشین ایالت سغد (پایگاه اصلی مهاجرت آرین ها به ایران و شمال و غرب هند، و اروپای شمالی و مرکزی ـ آلمان و اتریش) است. این شهر مهمترین ایستگاه کاروانها در طول «راه تاریخی ابریشم» بود. به باور بسیاری از اوستاشناسان (آموزش های زرتشت) و پژوهشگران دوران باستان، والدین زرتشت در کنار «رود درگاه» و در ناحیه ای که سغد در آنجا واقع شده است می زیستند که سرزمین آرین ها (آریانا) بوده است. دولت ساسانیان ایران از سال۲۲۶ تا ۶۵۱ میلادی، بمانند هخامنشیان از هجوم و مهاجرت اقوام آلتائیک به قلمرو میهن جلوگیری می کرد. بهرام گور (بهرام پنجم شاه ساسانی ایران از سال ۴۲۱ تا ۴۳۸میلادی) و خسروانوشیروان (شاه دیگر این دودمان از سال ۵۳۱ تا ۵۷۹ میلادی) هون های سفید (هپتالیت ها) را که از سیردریا (رود سیحون) گذشته بودند شکست سخت دادند و در اروپا پراکنده ساختند. «کوروش بزرگ» جان خود را در همین منطقه و برسر جلوگیری از مهاجرت اقوام با تمدنی عقب مانده به قلمرو ایران گذارده بود. اسکندر مقدونی که درجریان تصرف ایران، تا سغدیان پیش رفته بود در سال ۳۲۹ پیش از میلاد و هنگام توقف در سمرقند، به پیروی از اندیشه کوروش بزرگ، یک واحد نظامی یونانی را در پادگان هخامنشیان در خجند (کناره سیردریا) مستقر ساخته بود تا مانع مهاجرت اقوام شمالی و شرقی شود. درپی ورود عرب به خجند، راه به روی اقوام آلتائیک (مغول و … و شبه زرد ها) باز شد که در قرون دهم و یازدهم میلادی از دو سوی، تا آناتولی پیش آمدند و دو امپراتوری گسترده در خاورمیانه از جمله در ایران (سلجوقیان) و در آناتولی (عثمانی ها) تاسیس کردند که متعاقب آنان چنگیزیان هم وارد شدند و رواج زبانهای آلتائیک در این منطقه از جهان ریشه در همان زمان دارد.

تکفارس آی آر

تزار روسیه تا سال ۱۸۶۶تصرف آسیای میانه و ازجمله شهر خجند را تکمیل کرد و دولت تهران را به ضمیمه شدن خان نشین های آسیای میانه (خراسان بزرگتر) به روسیه راضی ساخت و امضاء گرفت. این منطقه در پی فروپاشی شوروی دارای پنج جمهوری مستقل مشترک المنافع شده است.

منطقه خجند که طبق بررسی کارشناسان محیط زیست دارای هوایی بسیار «کم آلوده» است به سبب قرار گرفتن در کنار کوه، دره، یک دریاچه و رودخانه «سیردریا» و آثار باستانی متعدد و فرهنگ ایرانی گسترده و تئاتر و موسیقی از نقاط توریستی جهان است. در دو دهه اخیر ایرانیان و ایرانی تبارها و به ویژه پارسیان هند قسمت عمده این گردشگران را تشکیل داده اند. خجند همانند سمرقند دارای یک انجمن بزرگ زرتشتیان است که اخیرا مراسم «تجدید حیات آرین ها» در این منطقه را برگزار کردند. به دلیل خوبی هوا و فراوانی میوه و سبزی ها و پرستار مهربان، بسیاری از کمپانی به تاسیس خانه سالمندان در این منطقه دست زده اند و همچنین دفتر شعبه. خجند از زمان شوروی دارای یک دانشگاه صنعتی بزرگ و کالج های دیگر است. پس از شیراز، خجند به دومین شهر شعر فارسی معروف است. این شهر بر سر راه سمرقند به بخارا، مرو و اشک آباد و سرخس و مشهد واقع شده است و ایرانیان با اتومبیل شخصی و اتوبوس به آنجا سفر و از آثار نیاکان دیدار می کنند و از شنیدن مکالمه پارسی با لهجه تاجیک لذت می برند و واژه های گمشده پارسی را به دست می آورند و با خود به وطن می آورند. این دیدارها می رود که خجند را که دارای یک فرودگاه بزرگ بین المللی است به عظمت پیشین و مرکز «ارواسیا» بازگرداند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۶ بهمن

۱۹۷۶م:هواداران رعایت حقوق بشر و جنبش های مربوط که از سراسر جهان در هلند گرد آمده بودند در این روز در ژانویه سال ۱۹۷۶ (بهمن ۱۳۵۵) اجتماع خود را به اعتراض و تظاهرات بر ضد حکومت ایران تبدیل کردند و دولت وقت ایران را متهم به نقض همه جانبه حقوق بشر در قبال اتباع خود ساختند.

در واکنش به این اعتراض که وسیعا در رسانه های کشورهای صنعتی منعکس شده بود مقامات دولت تهران مدعی شدند که تظاهرکنندگان به دعوت سازمان عفو بین المللی در هلند اجتماع کرده بودند و این سازمان از دولتهای معینی در جهان حرف شنوی دارد و به نوعی عامل این دولتها است و این دولتها از زمانی که ایران از سیاست نفتی اوپک و حفظ منافع دولتهای صادرکننده نفت به جانبداری پرداخته، در خریدهای خود از خارج تجدید نطر کرده، روش بهتری با همسایگان در پیش گرفته، قدرت اول خلیج فارس شده و وعده ورود به تمدن بزرگ و جرگه کشورهای پیشرفته به ایرانیان داده است این بازی ها را به راه انداخته اند، و همین دولتها قبلا سپهبد بختیار و کنفدراسیون بین المللی دانشجویان ایرانی را در برون مرز علم کرده بودند و ….

www.takfars.ir

۲۰۰۴م:در ژانویه ۲۰۰۴ هشت کارشناس معروف اتمی پاکستان از جمله دکتر عبدالقدیر خان که در مظان اتهام فروش اسرار اتمی به ایران، لیبی و کره شمالی قرار گرفته اند بازداشت شده بودند. عبدالقدیر خان به پدر بمب اتمی پاکستان معروف است.

این گروه در «آزمایشگاه اتمی خان» سرگرم کار بودند که دستگیر شدند. شایع شده بود که یک مقام ایرانی! به آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته بود که ایران برخی وسائل و آموزشها را از این لابراتوار پاکستانی به دست آورده است.

دولت پاکستان که تحت فشار دولت آمریکا قرار گرفته بود ۲۵ ژانویه ۲۰۰۴ همکاری اتمی خود با ایران را تکذیب ولی اشاره کرده بود که ممکن است برخی کارشناسان پاکستانی شخصا با ایران همکاری داشته بودند و متعاقب آن دست به بازداشت هشت کارشناس زد تا از آنان در این باره تحقیق شود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۶ بهمن

۲۰۰۴م:حسین شریعتمداری مدیر روزنامه کیهان در مطلبی که در صفحه دوم شماره ۱۸ ژانویه ۲۰۰۴ این روزنامه به چاپ رسیده نوشته بود:

"مدعیان اصلاحات [همکاران خاتمی] در چهار سال گذشته حد اقل ۲۰ میلیارد تومان از بیت المال را برای خرید کتاب از ناشرانی که بسیاری از آنان تعهدی به اسلام و نظام ندارند هزینه کرده و این کتاب ها را که بعضا ضد اخلاقی و ضد دینی است به مدارس و مساجد فرستاده اند…. همین آقایان [ظاهرا وزارت ارشاد اسلامی] آثار مستهجن یک مجسمه ساز فراری را چند صد میلیون تومان خریداری کرده اند، هشت میلیون تومان بدهی فیلمسازان را به آنان بخشیده اند و همه ساله برای سمینارها و یادبودها و همایش های بی خاصیت و بعضا زیانبار هزینه کرده اند، ولی ….".

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۶ بهمن

۱۳۵۶ش:(ششم بهمن ۱۳۴۱) رفراندم برای تصویب اصول شش گانه معروف به «انقلاب سفید» در سراسر ایران برگزار شد و برای نخستین بار زنان هم در رای دادن شرکت کرده بودند. جان اف کندی رئیس جمهوری وقت آمریکا برگزاری رفراندم را تبریک گفت و از آن پس تا پیروزی انقلاب بهمن ماه ۱۳۵۷، هر سال به آن مناسبت در روز ششم بهمن مراسمی برگزار می شد که بزرگترین این مراسم در ششم بهمن سال ۱۳۵۶ (یک سال پیش از رفتن شاه) برگزار شده بود که گزارش کرده بودند سه میلیون نفر در آن شرکت کرده بودند!.

به نوشته برخی از مورخین و اسناد دولتی آمریکا، جان اف. کندی (از حزب دمکرات) در دیداری که پس از آغاز حکومت خود، با شاه در واشنگتن داشت به او توصیه کرده بود که برای کاهش فشار کمونیستها دست به یک رشته اصطلاحات داخلی بزند – اصلاحاتی که بعدا «انقلاب سفید» نام گرفت و شالوده آن به دست دکتر علی امینی در زمان نخست وزیری اش ریخته شد. دکتر امینی به داشتن روابط دوستانه با حزب دمکرات آمریکا شهرت داشت. وی زمانی سفیر ایران در آمریکا بود و این دوستی ریشه در همان زمان داشت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۶ بهمن

تک فارس

۲۰۰۵م:هرچه که روز انجام انتخابات عراق (۳۰ژانویه ۲۰۰۵) نزدیکتر می شد اظهار نظر درباره آن در رسانه ها افزایش می یافت. بیشتر نظرهای ۲۶ ژانویه آن سال از جانب استادان و مدرسان دروس دمکراسی و حکومت مطرح شده بود تا سیاستمداران، زیرا که مخاطبان رسانه ها عموما حرفهای دسته اخیر (سیاستمداران) را گوشه ای از بازی می پندارند و کمتر توجه می کنند. بیشتر نظرات دانشگاهیان بر این مدار بود که انتخابات (آن سال) عراق (صرف نظر از چگونگی انجام آن و شرایط محیط) مسائل پیچیده این کشور را در درازمدت حل نخواهد کرد، و بعد از آن هم مقاومت و زد و خورد ادامه خواهد داشت و این بار انتخاب شدگان نیز هدف قرار خواهند گرفت. این اصحاب نظر گفته بودند: در جایی که فرماندار، رئیس پلیس و قاضی کشته شوند، قتل یک نماینده مجلس که شمار آنان ۲۷۵ تن خواهد بود سخت تر نخواهد بود.

به اظهار این کارشناسان (در ژانویه ۲۰۰۵)، انجام انتخابات عراق در شرایطی که تا کنون در جهان سابقه نداشته است، و به آن گونه که جورج دبلیو بوش و دستیارانش می خواهند و می گویند (طیق برنامه آنان)، آزمایش مطلوبی برای بسط دمکراسی در خاورمیانه نخواهد بود. مجلسی که به این ترتیب و در این شرایط در عراق تشکیل شود نخواهد توانست یک قانون اساسی برای این کشور تدوین کند که همه گروهها را راضی سازد، و لذا نفاق و درگیری با شدت بیشتری دنبال خواهد شد. قضاوت عراقی ها که انتخابات گذشته این کشوررا تجربه کرده اند این خواهد بود که نه در آن زمان کسی از ترس دیکتاتورها جرات داشت خود را مستقلا نامزد کند و نه در این زمان از ترس افراد مسلح. دست کم در آن زمان، هر دیکتاتور می کوشید که نامزد نمایندگی از میان کارشناسان هر رشته باشد. در آن زمان مردم را تشویق به دادن رای به کسانی که اسمشان اعلام شده بود می کردند و در این زمان از آنها می خواهند که به احزاب رای بدهند که این احزاب در چند ماه اخیر توسط افراد مشخصی تاسیس شده و هدفهایشان بر مردم روشن نیست و مردمی که کشورشان تحت اشغال نظامی است راه دومی ندارند. گفته اند که در شب انتخابات مقررات منع رفت و آمد شبانه بر قرار می شود و حوزه های رای گیری در محاصره نظامیان خواهد بود. این وضعیت باعث خواهد شد که به این انتخابات اتهاماتی از جمله تعویض صندوقها و آراء در ساعات شب وارد شود ـ اتهامی که تا ابدیت نمی توان آن را پاک کرد.

اصحاب نظر تردید دارند که انتخاب شوندگان بتوانند کار زیادی انجام دهند و می گویند که دادن رای به خودی خود کافی نیست و مشکلی را حل نمی کند. مجلس آتی عراق با مجالس قبلی تفاوت زیاد نخواهد داشت زیرا انتخابات به همان گونه است (فرمایشی) و با این تفاوت، که این بار بیشتر نامزدها «ندید» هستند. انتونی کوردس تحلیلگر مرکز مطالعات استراتژیک بین المللی آمریکا گفته است: در پی انتخابات عراق، کاخ سفید آن را پیروزی و مخالفان دولت بوش «شکست» خواهند خواند و مسئله ادامه خواهد داشت.

۱۸۵۶م:۲۶ ژانویه ۱۸۵۶ (۱۵۴ سال پیش) ناو توپدار «دکاتور USS Decatur» که از سوی دولت فدرال آمریکا به کمک مهاجران شمال غربی فرستاده شده بود بومیان (سرخپوستان)را در نبردگاه شان با مهاجران مسلح (محلی که شهر سیاتل در آنجا ساخته شده است) به توپ بست و سپس تفنگداران دریایی آمریکا از کشتی پیاده شدند و بومیان را که از دیار خود دفاع می کردند به عقب راندند. تلفات دو طرف نسبتا سنگین بود. در این نبرد که چندی پیش از آن آغاز شده بود چیف (رئیس) سیاتل Chief Seattle با مردانش از دو قبیله سوکوامیش Suquamish و دوامیش duwamish با مهاجران که تازه وارد شده و به تصاحب اراضی آنان دست زده بودند می جنگیدند. در این منطقه که بعدا ایالت واشنگتن شده است روسیه و انگلستان دو رقیب دولت فدرال آمریکا بودند که مصرّانه قصد داشت قلمرو خودرا تا سواحل اقیانوس آرام گسترش دهد. روسها و انگلیسی ها نیز در همین اندیشه بودند. دولت فدرال آمریکا رسیدن به هدف را با تشویق اتباع خود به مهاجرت به منطقه مورد نظر آغاز می کرد و سپس از این مهاجران با اعزام واحد نظامی به دفاع می پرداخت، نظامیان را باز نمی گردانید، در همانجا میماندند و طولی نمی کشید که منطقه ضمیمه قلمرو دولت فدرال می شد.

باوجود شکست نظامی بومیان منطقه شمال غربی (بعدا ایالت واشنگتن)، نام چیف سیاتل بر شهر تازه ساز گذارده شد که باقی مانده است. تلفظ بومی این نام «سیال Siahl» بوده است که مهاجران انگلیسی زبان سیاتل تلفظ می کردند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۶ بهمن

۱۷۸۷م:قیام کشاورزان بدهکار ماساچوست آمریکا به رهبری سرهنگ دانیل شی ۲۶ ژانویه سال ۱۷۸۷ شکست خورد و پایان یافت . سرهنگ « شی » فرمانده هنگ ۵ پیاده و از قهرمانان جنگهای استقلال آمریکا پس از اطلاع از یاس و نارضایی کشاورزان منطقه خود که بهره ظالمانه و سنگین وامهایی که گرفته بودند ، آنان را در معرض از دست دادن اراضی شان قرارداده بود ، به مقامات وقت آمریکا پیام فرستاد؛ انقلاب مسلحانه ما برضد انگلستان و آن همه فداکاری و جان بر کف نهادن برای این نبود که عده ای انگشت شمار که به هر طریقی پولی به دست آورده اند دسترنج کشاورزان را به یغما ببرند و مزارع آن دسته را که قادر به پرداخت اقساط بدهی در سر رسید نباشند تصاحب و حراج کنند و …. وی اضافه کرده بود: به نظر می رسد که قضات دادگاهها به جای حفاظت از حق، از نزولخور ها حمایت می کند.

سرهنگ شی چون جواب مساعد نشنید در سال ۱۷۸۶ با افراد هنگ خود و گروهی از کشاورزان بدهکار به ساختمان دادگستری ماساچوست که قضات آن حکم به توقیف و حراج مزارع می دادند حمله برد ، نگهبانان را خلع سلاح کرد ، پرونده ها را آتش زد و بر در ساختمان قفلی بزرگ زد و آن را تعطیل کرد.

دولت مرکزی پس از آگاه شدن از این عمل ، چهار هزار و چهارصد سرباز به فرماندهی یک ژنرال را مامور سرکوبی قیام کرد.

سرهنگ شی امید داشت که با تصرف یک انبار اسلحه ارتش ، کشاورزان مقروض را مسلح کند و قیام را به پیروزی برساند که موفق نشد و کشاورزان بدون اسلحه که بیش از یک هزار تن نبودند به تدریج مایوس و پراکنده شدند و هنگ ششصد و هشتاد نفری نفری «دانیل شی» هم نتوانست برای مدتی طولانی در برابر افراد یک لشکر و عمدتا سوار ایستادگی کند و قیام شکست خورد.

T A K F A R S

دولت تازه تاسیس آمریکا بعدا پذیرفت که اعتراض سرهنگ شی در اصل و ماهیتا «حق» بوده و او را مورد عفو قرار داد و چندی بعدی وامهای کشاورزی را تسهیل و شرایط آنها را آسان ساخت که از آن زمان ، رعایت تسهیلات کشاورزی در آمریکا عادت و قانون شده است و به این دلیل، مورخان نوشته اند که قیام سرهنگ شی به همان نتیجه رسید که هدف نهایی اش بود و نمی توان آن را «شکست خورده» تلقی کرد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۶ بهمن

۱۷۸۸م:۲۶ ژانویه (ششم بهمن) در استرالیا «روز ملی» است. در این روز در سال ۱۷۸۸ (درست ۲۲۲ سال پیش) آرتور فیلیپ ناوسروان انگلیسی (بعدا دریاسالار) با چند کشتی نظامی و صدها تن محکومان و زندانیان که آنان را باخود آورده بود تا مهاجرنشین بسازد در جنوب غربی استرالیا مستقر شد و شهری را که ساخت به نام لرد سیدنی (وزیر داخله وقت انگلستان) «سیدنی» گذارد. استرالیا به معنای جنوبی نامی است که یک دریانورد هلندی براین منطقه گذارده است زیرا که در اقیانوس آرام جنوبی واقع شده است. هلندی ها پیش از سایر اروپاییان وارد استرالیا و نیوزیلند شده بودند.

مهاجران انگلیسی پس از استقرار در سیدنی، تعرض به بومیان و نابودی آنان و تمدنشان را آغاز کردند و به همین سبب بسیاری از مردم آسیا ۲۶ ژانویه را «روز تعرض» می خوانند و در جریان جنگ جهانی دوم یکی از هدفهای امپراتوری ژاپن پایان دادن به سلطه مهاجران اروپایی بر استرالیا بود و این هدف با انتقال قدرت از غرب به آسیا از نخستین روز قرن ۲۱ تقویت شده است.

۲۰ سال پس از استقرار مهاجران انگلیسی در سیدنی و ایجاد کلنی استرالیا، در همین روز (۲۶ ژانویه ۱۸۰۸) نظامیان انگلیسی برضد حکمران انگلیسی این کلنی کودتا کردند و قدرت را موقتا به دست گرفتند و مخالفان ادامه ریاست پادشاه انگلستان بر استرالیا (که هنوز به قوّت خود باقی است) روز ملّی استرالیارا روز شورش "رام ریبیلیون" – Rum Rebellion می خوانند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۶ بهمن

۱۹۰۱م:در مسابقه خودرو رانی که ۲۶ ژانویه سال ۱۹۰۱ در « نیس » انجام شد یک مرسدس بنز ساخت آلمان حد اکثر سرعت آن زمان را شکست و رکورد تازه ۸۵ کیلومتر( ۵۳ مایل ) در ساعت را بر جای گذارد.روزنامه هایی این خبر را منتشر ساختند مجبور شدند در باره نام خودرو که مرسدس (نام زن) است توضیح دهند و بنویسند که صاحب کارخانه بنز آلمان نام «مرسدس» دختر زیبای امیل ژلینکEmil Jellinek کنسول اتریش( آلمانی زبان ) در «ونیز» را بر این خود رو گذارده است. این نام همچنان براین خودرو باقی مانده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۶ بهمن

۱۹۴۴م:این عکس ۲۶ ژانویه سال ۱۹۴۴ در پی بمبارانهای سخت و پیاپی شهر« درسدن » آلمان از این شهر برداشته شده است که جز ویرانه ای از آن باقی نمانده است . رهبران آلمان با به یاد آوردن این مناظر است که به آسانی با هرگونه جنگ در هر جای کره زمین موافقت نمی کنند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۶ بهمن

تک فارس www.takfars.ir

۱۸۹۶م:پیروز شدن تبلیغات « کشف طلا معروف به گلد راش » در کالیفرنیا که عمدتا به منظور مهاجرت آمریکائیان ساکن مناطق شرقی و مرکزی این کشور به کالیفرنیا بود تا نفوس انگلیسی زبانهای این منطقه اسپانیایی زبان افزایش یابد ، باعث شد که در آخرین دهه قرن ۱۹ چنین تبلیغاتی برای انتقال مردم به منطقه « کلن دایک Klondike » کانادا ( در همسایگی آلاسکا ) صورت گیرد و در این روز ــ ۲۶ ژانویه سال ۱۸۹۶ ــ جمعیت مهاجران ثابت این منطقه به ۲۰ هزار تن برسد که عمدتا به طمع کسب پول آسان از ایالات متحده منتقل شده بودند . در آن دهه جمعا ۶۰ هزار آمریکایی به منطقه کلندایک رفته بودند که چهل هزار نفرشان پس از رو به رو شدن با این واقعیت که آوای دهل شنیدن از دور خوش است به وطن بازگشته بودند. عکس ، دو مرد امریکایی را در دهه مذکور در راه مهاجرت به منطقه زر ! در کانادا نشان می دهد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۶ بهمن

۱۹۹۱م: ۲۶ژانویه سال ۱۹۹۱ «زیاد باره = محمد سیاد بری» رئیس جمهوری وقت سومالی که گرفتار شورش یک دسته از نظامیان و چند دستگی طوایف سومالی شده بود به جنوب کشور فرارکرد. وی چندی بعد باکمک نظامیان هوادار خود و حمایت قبیله اش عزم تسخیر مغدیشو پایتخت را کرد که از نیروهای محمد آیدید (عیدید) ـ یکی از ژنرالهای شورشی شکست خورد و از سومالی خارج شد که با فرار او از کشور، دوران بی دولت شدن سومالی نیز آغاز شد که هنوز ادامه دارد. "زیاد باره" که دوم ژانویه ۱۹۹۵ در هفتاد و شش سالگی در نیجریه درگذشت بیستم اکتبر ۱۹۷۰ (درست یک سال پس از آغاز زمامداری و در سالروز آن) در سومالی نظام سوسیالیستی اعلام کرده بود. سوسیالیسم زیاد باره ترکیبی از دستورهای قرآن، ناسیونالیسم و لنینیسم بود. با وجود این، وی در طول ۲۱ سال حکومت خود تلاش چندانی برای پایان دادن به کلانیسم (قبیله گرایی ـ قبیله سالاری) در سومالی نکرد. وی که در ایتالیای موسولینی آموزش نظامی دیده بود و مزه استعمار ایتالیا و سپس انگلستان را چشیده بود و از تقسیم سومالی بزرگ میان استعمارگران اروپایی دل پرخونی داشت در طول حکومت خود به مسکو نزدیک شده بود، برای دولت مسکو تسهیلات بندری در سومالی برقرار کرده بود و از این کشور اسلحه فراوان دریافت داشته بود. تمایلات ناسیونالیستی «زیاد باره» که در سال ۱۹۱۹ و در اوج استعمار اروپایی بر قاره آفریقا به دنیا آمده بود پس از دریافت اسلحه فراوان از دولت مسکو و آموزش ارتش سومالی توسط افسران روس براندیشه سوسیالیستی اش غلبه کرد و پس از تغییر الفبای کتابت در سومالی به نوعی لاتین و استفاده از برخی حروف قدیمی، بفکر احیاء سومالی بزرگ و ایجاد یک کشور واحد توانمند در شاخ آفریقا برآمد و در اجرای این هدف در سال ۱۹۷۷ بر سر منطقه «اوگادن» با اتیوپی وارد جنگ شد که در آن موفقیت نداشت. دولت کنیا که اطمینان یافته بود پس از اتیوپی، نوبت آن است که مورد حمله نظامی سومالی قرارگیرد در سطح جهان دست به یک رشته تبلیغات زد که بر روابط کشورها با سومالی تاثیر گذارد. مارکسیست شدن اتیوپی هم باعث کاهش حمایت مسکو از سومالی شد و از آن پس مشکلات دولت زیاد باره آغاز شد. نظر به موقع استراتژیک سومالی واقع در منطقه شاخ آفریقا، غرب از حرکات ناسیونالیستی "زیاد باره" به خشم آمده بود و اورا دیکتاتور سومالی می خواند و ضمن گسترش محدودیت سیاسی و اقتصادی به کشف و تقویت مخالفانش در ارتش و میان سران قبایل پرداخت که در ژانویه ۱۹۹۱ به نتیجه رسید و شورش نظامی آغاز شد. زیاد باره درجریان فعالیت های ناسیونالیستی اش که غرب و مسکو را نگران ساخته بود به تهران آمد تا ضمن گسترش مناسبات اقتصادی، از شاه بخواهد که نظر غرب را نسبت به او جلب کند. زیاد باره که با کودتای ۲۱ اکتبر ۱۹۶۹ و قتل عبدالرشید شرمارک رئیس جمهور وقت به قدرت رسیده بود پس از فرار از سومالی، به دفاع از خود پرداخت و گفت حکومت کردن بر سومالی که نظام قبیله ای را ترک نگفته جز با روشی که او در پیش گرفته بود امکان پذیر نبود. هدف سوسیالیسم او جلوگیری از گسترش شکاف میان غنی و فقیر و پیدایش ثروتمند همانند سرمایه داران غرب در سومالی بود. وی ضمن دفاع از تعرض به اوگادن گفته بود که رسالت هر رئیس دولت است که اراضی ازدست رفته را بازستاند. زیاد باره از دو دوزه بازی کردن دولت وقت مسکو انتقاد کرده و گفته بود: این دولت در زمانی که غرب دشمن تمام عیار سومالی شده بود مارا ترک کرد ـ همانند تخلیه افغانستان و رها ساختن دولت کمونیستی کابل در دست دشمنان. وی افزوده بود که سومالی چوب موقع استراتژیک خودرا میخورد. منطقه سومالی در قرون گذشته هم قربانی موقع سوق الجیشی خویش بود و قدرتهای اروپایی به همین دلیل بر سر آن مرافعه داشتند و آن را میان خود به چند قطعه تقسیم کرده بودند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۶ بهمن

۲۰۰۱م:۲۶ ژانویه ۲۰۰۱ یک زمین لرزه سخت که در ایالت گجرات فدراسیون هند روی داد بیش از ۲۰ هزار تن را کشت. در همین روز در سال ۱۷۰۰ یک زلزله شدید در سواحل غربی آمریکا (کالیفرنیا و ارگون) روی داد که مقامات اسپانیایی مکزیک آن را گزارش کرده اند. در آن زمان سواحل غربی آمریکا در کنترل اسپانیای نوین (مکزیک) بود. پژوهشگران ژاپنی ضمن بررسی زلزله های گذشته شدت زلزله ژانویه ۱۷۰۰ آمریکا را ۹ ریشتر برآورد کرده اند.

۲۰۰۳م:دیوید کی David Kay بازرس ارشد آمریکایی تسلیحات عراق پس از کناره گیری از این سمت، ۲۵ ژانویه ۲۰۰۴ در رادیو عمومی آمریکا اعلام داشت که دولت صدام حسین پیش از حمله نظامی آمریکا به عراق در مارس ۲۰۰۳ ، فاقد هرگونه سلاح کشتار جمعی بود و ما این را می دانستیم. وی گفت که سازمانهای اطلاعاتی باید بگویند که چرا و تحت فشار چه مقامی گزارش کرده بودند که عراق دارای اسلحه کشتار جمعی است و به استناد گزارش آنها، جورج بوش به کنگره و ملت آمریکا بگوید که به دلیل وجود چنین سلاحهایی در عراق حمله نظامی به این کشور لازم و ضروری است.کی" گفته بود که ما در عراق هرچه جستجو کردیم، چیزی از آن دست ندیدیم و سلاح کشتار جمعی به دست نیاوردیم. قانون اساسی ایالات متحده (فدراسیون آمریکا) جنگ غیر ضروری را منع کرده است. دکتر "دیوید کی" در جلسه ۲۸ ژانویه ۲۰۰۴ کمیسیون سنای آمریکا ویژه نیروهای مسلح نیز شهادت داد که وی ضمن بازرسی های خود در عراق نتوانست اسلحه کشتار جمعی به دست آورد که دلیل حمله نظامی آمریکا به عراق اعلام شده بود. متعاقب این جلسه که جزئیات آن از شبکه های تلویزیونی پخش شد تصمیم گرفته شد که تحقیق شود که چرا سازمانهای اطلاعاتی آمریکا تایید کرده بودند که عراق دارای سلاحهای کشتار جمعی است که بر پایه آن جورج دبلیو بوش نطق سالانه خود خطاب به جلسه مشترک مجلسین آمریکا ( ۲۰ ژانویه ۲۰۰۳ ) را تنظیم و ایراد کند که توجیهی برای حمله به عراق بوده است.

"کی" با بیان این مطلب، مهمات لازم را به نامزد های حزب دمکرات داده بود تا در طول مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۰۴ از جورج بوش انتقاد کنند و بخواهند که روشن سازد چرا منابع اطلاعاتی گزارش خلاف واقع داده بودند. با وجود این، آمریکاییان که دوستدار قدرت نمایی نظامی، برتری و ابرقدرت بودن هستند در انتخابات نوامبر ۲۰۰۴ جورج بوش را برای یک دوره دیگر انتخاب کردند و حزب جمهوریخواه اکثریت خودرا تا آخر سال ۲۰۰۶ در کنگره آن کشور هم حفظ کرد!. احساس برتری جهانی داشتن؛ روانشناسی و عامل غرور آمریکاییان شده است. این احساس را رسانه های این کشور در ذهن آمریکاییان زنده نگهمیدارند تا قسمتی از شادی آنان تامین شود و هرکس بخواهد که تبعه آمریکا شود و گذرنامه این کشوررا به دست آورد که مسافرت با آن آسان و بدون درد سر و معطلی است.

آظهارات "کی" به صورت یک سند تاریخ درآمده است و ممکن است بعدا برای تعقیب قضایی مقامات وقت دولت بوش و حتی خود او و معاونش از آنها استفاده شود و همچنین مورد استناد مجامع بین المللی قرارگیرد. به هرحال قاضی تاریخ و قضاوت او مهمتر و ابدی است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۶ بهمن

۲۰۰۵م:بیست و پنجم ژانویه ۲۰۰۵ در آستانه تسلیم یک لایحه ۸۰ میلیارد دلاری دیگر از جانب دولت جورج دبلیو بوش به کنگره این کشور برای تامین هزینه های نظامی در عراق و افغانستان، ویدئو اظهارات «روی هالمسRoy Hallums» مقاطعه کار آمریکایی به گروگان گرفته شده از تلویزیونهای این کشور بخش شد که گفت: از رهبران عربی، و نه جورج بوش می خواهم که مرا از اعدام رهایی بخشند زیرا که بوش «خود – محور» است و جز برنامه های خودش به چیزی دیگر از جمله جان من فکر نمی کند. هالمس که یکی از مقاطعه کاران تامین غذای آماده (پاکتی) برای نظامیان آمریکایی در عراق بود بعدا آزاد شد. وی پیش از ورود به عراق، در کشور سعودی فعالیت می کرد.

تکفارس

هزینه های دولت آمریکا در عراق و افغانستان تا ژانویه ۲۰۰۵ به ۲۸۰ میلیارد دلار رسیده بود که کسر بودجه این کشور را بالا برده بود. اصحاب نظر در همان زمان گفته بودند که اگر این روند به همین صورت ادامه یابد ممکن است در سالهای آتی (احتمالا از سال ۲۰۰۸) آمریکا را وارد یک رکود اقتصادی کند.

مرور زمان ثابت کرد که این پیش بینی که به آن توجه نشده بود درست بود و آمریکا از سال ۲۰۰۸ وارد یک بحران اقتصادی شده است که تدابیر ماههای نوامبر و دسامبر ۲۰۰۸ و ژانویه ۲۰۰۹ و ازجمله کمک صدها میلیارد دلاری دولت (از جیب مردم) به بانکها و "سازمانهای واسطه سرمایه گذاری" چندان کارساز نبوده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۶ بهمن

۲۰۰۹م:۲۵ ژانویه ۲۰۰۹ و شش روز پس از توافق روسیه و اوکراین برای عقد یک قرارداد ده ساله فروش و انتقال گاز طبیعی، و رفع نسبی بحران ناشی از قطع انتقال گاز روسیه به اروپا، ولادیمیر پوتین مرد نیرومند روسیه در گفت و شنودی با تلویزیون بلومبرگ آمریکا (متعلق به شهردار نیویورک و شرکاء) حکومت جورج دبلیو بوش را متهم به ایجاد همه مشکلاتی کرد که در قلمرو شوروی سابق بویژه در چهار سال منتهی به بیستم زانویه ۲۰۰۹ پدید آمده بود. به نوشته مفسران رسانه ها، پوتین با این مصاحبه، از توطئه های ضد روس آمریکا که به طرقی دیگر ادامه دارد پرده برداشت و نشان داد که دولت واشنگتن نمی خواهد روسیه جایگاه تاریخی خودرا در جهان بازیابد.

وی گفت که دولت جورج بوش معلوم نیست با چه نیّت تصمیم به برهم زدن نظم کشورهای مشترک المنافع (با دست کم گرفتن روسیه) گرفته بود، در گرجستان و اوکراین و یکی دو نقطه دیگر درشوروی سابق انقلاب مخملی به راه انداخت و می دانید که به چه طریق دولت های این دو کشور را تغییر داد. سپس با زدن چراغ سبز به دولت های دست نشانده در این دو کشور که می دانیم از چه قماش افرادی تشکیل شده اند خواست که تقاضای عضویت در «ناتو» بدهند و با اینکه حساسیت مارا نسبت به این موضوع می دانست تقاضانامه های آنهارا را پذیرفت تا در آن اتحادیه نظامی مطرح سازد.

پوتین گفت که داستان بازی های علنی دولت بوش و یکی دو متحدش (انگلستان و فرانسه) را که قبلا در اروپا به این صورت سابقه نداشت همه می دانند و نیاز به بازگفتن ندارد. با انواع تلاش، انتخابات اوکراین را برهم زد و آنقدر بازی درآورد تا برنده انتخابات (که روابط خوب با ما داشت) کنار برود و ویکتور یوشچنکو و بانو یولیا تیموشنکو (که سوابق آنان را همه می دانند) برسر کار آیند و به همین ترتیب در گرجستان عمل کرده بود که بالاخره منجر به تجاوز تفلیس به اوستیای جنوبی شد که این بار گوشه کوچکی از قدرتمان را نشان دادیم و مانع بازشدن فصل دیگری شدیم. قدرت نظامی ما همچنان سر جایش است، به علاوه ثروتمند هم شده ایم و خودرا از زوائد و آویزه ها رها ساخته ایم. حکومت بوش این واکنش و قدرت مان را دید، باز آرام نگرفت و اگر دوم دسامبر ۲۰۰۸ آلمان و چند کشور دیگر مخالفت نکرده بودند عضویت اوکراین و گرجستان در ناتو تصویب می شد و معلوم نبود که چه وضعیتی در جهان پیش آمد می کرد زیرا که روسیه مصمم است که اجازه چنین کاری را ندهد و نخواهد داد و دولت بوش این را می دانست؛ باوجود این معلوم نیست که چرا بازهم ادامه می داد. بازی اوکراین بر سر انتقال گاز طبیعی روسیه به اروپا که یک پنجم مصرف این قاره را تامین میکند زیر سر دولت بوش بود. تردید نیست که حکومت بوش مقامات اوکراینی حرف شنو خود را وادار به یک پرده بازی کرده بود که منجر به قطع گاز به اروپا در این سرمای سخت شود تا اروپاییان قبول کنند که ما ـ روس ها شرکاء اطمینان بخشی نیستیم و نباید به تعهدات ما و رفتارمان اتکاء کنند. دولت بوش ده روز پیش از رفتنش، با اوکراین و گرجستان قرارداد شراکت استراتژیک امضاء کرد که این عمل جز به کندن چاه برای افتادن دولت «اوباما» به داخل آن، تعبیر دیگری نمی تواند داشته باشد.

پوتین گفت که همین دولت بوش بود که برای تحریک ما به اقدام (آغاز معارضه و جنگ سردی دیگر) داستان استقرار سیستم های ضد موشکی را در لهستان و جمهوری چک به میان آورد و دنبال کرد تا اینکه با تهدید جدّی و عملی ما رو به رو شد. در همه این بازیها و تحریکات، دولت لندن با حکومت جورج بوش همکاری می کرد و احتمالا محرّک دولت بوش بود. اروپائیان عضو ناتو که در قرن گذشته دوبار طعم جنگ را چشیده اند می دانند که برای پیشگیری از جنگی دیگر چه باید بکنند ولی معلوم نیست که دولت جورج بوش چه فکری در کله داشت که از این تحریکات (تحریک روسیه اتمی ـ فضایی و اینک عاری از بسیاری از مسائل اقتصادی ـ اجتماعی سابق) دست بر نمی داشت. درباره دولت «اوباما» من احتیاط را از دست نمی دهم و از پیش، نمی گویم که بازی های دولت بوش تکرار نخواهد شد. «اوباما» یک نفر است باید دید که اطرافیانش (Inner Circle کاخ سفید) از چه قماشی هستند. به هرحال ما گوش بزنگ و مراقب اوضاع هستیم و توان هرمقابله و هرکاری را هم داریم .

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۶ بهمن

۲۰۰۹م:یکشنبه ـ ۲۵ ژانویه ۲۰۰۹ ـ به مناسب آغاز سال نو قمری چین رسانه ها در گوشه و کنار جهان به تاریخچه تقویم چین اشاره کرده بودند تا وظیفه آموزش عمومی خودرا به انجام رسانده باشند. پیدایش تقویم چین که مخلوطی از نظام قمری – شمسی (Lunisolar) است مربوط به دوران دودمان شانگ Shang Dynasty است که از ۱۷۶۶ تا سال ۱۱۲۲ پیش از میلاد بر چین حکومت داشتند و بنابراین، قدمت این تقویم بیش از سه هزار سال است. سال چین که از ۲۵ ژانویه ۲۰۰۹ آغاز شده بود سال نرّه گاو (Ox) – یکی از صور حیوانات ۱۲ گانه بود. چینیان سال با علامت گاو را سالی نسبتا آرام، سالی توام با سخت کوشی، اتخاذ تصمیمات قاطع و در عین حال سال پر از یکدندگی کردن ها می پندارند. سال قبل از آن، سال موش بود.

۷۶: هادریانوس که از سال ۱۱۷ تا ۱۳۸ میلادی امپراتور روم بود به دنیا آمد .

takfars.ir

۹۰: ارتش روم پس از ۱۶ سال جنگ سراسر آلمان را تصرف کرد و سنای روم تصویب کرد که نقشه جغرافیایی امپراتوری اصلاح شود و نقشه تازه، آلمان را هم شامل گردد.

۱۶۹۳: داسیلوا سولیس شاعر پرو که یکی از قطعاتش به عنوان هجو مقامات یک کلیسا تلقی شده بود آتش زده شد.

۱۸۳۳: برنهارد اردمانسدر تاریخدان آلمانی دیده به جهان گشود .

۱۹۱۸: (۱۲۹۶ هجری) انگلیسیها که ایران را در اشغال داشتند سلیمان میرزا رهبر حزب دمکرات ایران را به بهانه همکاری با آلمان دستگیر و زندانی کردند!.

۱۹۲۲: ( ۱۳۰۰ هجری) به عادت سلاطین قاجاریه، احمد شاه با بدرقه ژنرال رضاخان سردار سپه عازم دیدار از اروپا شد.

محصولات معتبر
محصولات معتبر