تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۶ آذر

۱۷۷۰م:بیست و هفتم نوامبر سال ۱۷۷۰ میلادی کریم خان زند، وکیل ایرانیان، در عمارتی در شیراز که امروز «موزه پارس» بیست و هفتم نوامبر سال ۱۷۷۰ میلادی کریم خان زند، وکیل ایرانیان، در عمارتی در شیراز که امروز «موزه پارس» نامیده می شود، فرستاده روسیه را پذیرفت که رنج سفر دو هزار و پانصد کیلومتری از سن پترزبورگ تا شیراز را بر خود هموار کرده بود تا پیام تزار روسیه را به فرمانروای ایران برساند. سفیر تزار خبر پیروزی روسیه بر عثمانی را در جنگ دریایی به اطلاع خان رسانید و تمایل تزار را به داشتن روابط دوستانه و اتحاد با وی اعلام داشت. فرستاده تزار انتظار داشت که کریم خان که دوبار باعثمانی بر سر بصره جنگیده بود از شنیدن خبر شکست دریایی عثمانی خرسند شود که کریم خان ابرو در هم کشید و خطاب به سفیر تزار گفت که شکست ملت دیگر ما را شاد نمی کند و سفیر تزار (طبق نوشته های به جای مانده از او، به قلم خودش) شوکه شد و بعدا به تزار گزارش داد که اتحاد با کریم خان را برضد عثمانی فراموش کند و اضافه کرده بود که کریم خان با همه رهبرانی که دیده، درباره آنان شنیده و در کتب تاریخ خوانده است فرق دارد، زیرا که خودش را یک تبعه عادی مانند سایر مردم می داند، مردی است به غایت فروتن و بدون هرگونه افاده؛ رفتارش هم دیپلماتیک نیست و دیدار با او تشریفات ندارد.

باید دانست که کریم خان در هر دو جنگ خود با عثمانی بر سر بصره پیروز شده بود. وی علاوه بر دور ساختن عثمانی از منطقه بصره، هلندی ها را هم از خارک و جزایر اطراف آن اخراج کرده بود.

کریم خان که از پذیرفتن عنوان شاهی و تاسیس سلسله اجتناب می کرد نسبت به امنیت خلیج فارس و خوزستان حساس بود.

مورخان اروپایی کریم خان را مردی عادل و منصف و یک ایرانی فوق العاده و شخصیتی منحصر به فرد در تاریخ توصیف کرده و درباره اش به نقل از دیپلماتهای اروپایی و میسیون های مسیحی نوشته اند: کریم خان که از یک نژاد خالص ایرانی (لر) بود از دیدن شادی مردم شاد می شد و برای شاد کردن شیرازی ها از جیب خودش (نه از خزانه عمومی) به نوازندگان پول می داد که در میدان های شهر ساز بزنند و اگر فرصتی به دست می آورد درطباخی های عمومی در کنار مردم عادی غذا صرف می کرد و با شنیدن گفتگوی آنان با یکدیگر از دشواری ها آگاه می شد و این مسائل را حل می کرد. به نوشته منشی کریم خان، به باور نماینده ایرانیان (کریم خان) مسائل کوچکند که گاهی دفعتا چنان بزرگ می شوند که دودمانی را منقرض می کنند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۶ آذر

تکفارس آی آر

۱۸۵۶م:۱۵۲ سال پیش در این روز (۲۷ نوامبر) نیروهای انگلیسی مستقر در هند با چندین ناو توپدار از تنگه هرمز گذشتند و وارد خلیج فارس شدند تا با ایران وارد جنگ شوند. ۲۷ روز پیش از آن (یکم نوامبر ۱۸۵۶) دولت انگلستان به ایران ـ ایرانی که در شمال و جنوب به دریا متصل است ولی فاقد نیروی دریایی موثر بود اعلان جنگ داده بود. دولت لندن که بر شبه قاره هند مسلط شده و خودرا مالک آن می پنداشت مایل بود که میان هندوستان لندن و متصرفات روسیه و قلمرو دولت تهران که روابط بهتری با روسیه داشت، منطقه حایل ایجاد کند و ایران خاوری را که افغانستان نامیده بود به سران طوایف آن بسپارد و جدا کند. دولت لندن در سپتامبر و اکتبر آن سال از تهران خواسته بود که نظامیان و ماموران خودرا از هرات و مناطق تاجیک نشین که ساختار قبیله ای نداشتند خارج سازد و چون تهران به جای پاسخ موافق برشمار نیروها و ماموران خود در آن مناطق افزود پس از یک اخطار، اعلان جنگ داده بود و شش روز در انتظار واکنش تهران به این اعلان جنگ نشسته بود. لندن در این فاصله چون پاسخی دریافت نداشت ششم نوامبر به حکمران خود در هندوستان دستور اعزام نیرو و ناو توپدار برای تصرف بوشهر و خرمشهر داد. لندن از وضعیت تهران به خوبی آگاه بود و می دانست که نه نیروی کافی برای اعزام به جنوب را دارد و نه حال بسیج نیروهای محلی جنوب را. لرد «پالمرستون» نخست وزیر وقت انگلستان فرماندهی جنگ با ایران را برعهده «سر جیمز آوت رام» گذارده بود.

نیروهای انگلیسی یکم ژانویه سال ۱۸۵۷ (درست دو ماه پس از روز صدور اعلان جنگ) بوشهر را تصرف کردند و دولت وقت ایران را مجبور به صرف نظر کردن از هرات ساختند که قرنها حاکم نشین خراسان و زادگاه شاه عباس و یکی از مراکز فرهنگ و ادب ایران بوده است.

۱۳۱۱م:ششم آذر ماه ۱۳۱۱ (۲۷ نوامبر سال ۱۹۳۲) در پی به نتیجه نرسیدن مذاکرات ایران و انگلستان بر سر نفت، رضا شاه پرونده نفت را در بخاری افکند و سوزاند. این پرونده مربوط به امتیازی بود که دولت قاجارها به «دارسی» داده بود. مردمی که از بازی های پشت پرده بی خبر بودند در پی انتشار خبر سوزانده شدن پرونده استعماری نفت به خیابانها ریختند و شادی کردند که به نوشته پاره ای از مورخان این شادمانی جزیی از برنامه ای بود که از پیش تنظیم شده بود تا انگلیسی ها قرارداد «دارسی» را که تنها نیمی از زمان اعتبار آن باقی مانده بود تجدید کنند و منطقه قرارداد را وسعت دهند. در میهندوستی رضا شاه که از میان مردم معمولی برخاسته بود و علاقه مندی اش به پیشرفت کشور تردیدی نیست ولی او احتمالا به دلیل تحصیلات کم، با همان رجال عهد قاجارها و همان مهره هایی که در دستش قرار داده بودند بازی می کرد که وابستگی داشتند و صداقتشان مورد تردید است. این وضعیت پس از جنگ جهانی دوم هم در وطن ما ادامه داشت!.

چهار روز بعد وزیر دارایی گزارش شکست مذاکرات را به مجلس داد و مجلس همان روز لغو قرارداد «دارسی» را تصویب کرد که دو روز بعد دولت انگلستان ضمن اعتراض به لغو قرارداد، درخواست تجدید نظر در این اقدام را کرد که به نوشته بعضی از مورخان اجرای پرده دوم این نمایشنامه بود که به تمدید قرارداد انجامید، همان قراردادی که با قیامهای ملی به رهبری دکتر مصدق در اواخر سال ۱۹۲۹ لغو و نفت ایران، ملی شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۶ آذر

www.takfars.ir

۱۹۷۷م:۲۷ نوامبر سال ۱۹۷۷ (آذر ماه ۱۳۵۶) سنای آمریکا نسبت به تظاهرات بر ضد شاه در شهر واشنگتن و در کنار نرده های کاخ سفید به دولت جیمی کارتر اعتراض کرد. این تظاهرات در نیمه نوامبر در جریان سفر شاه به واشنگتن صورت گرفته بود.

سنای آمریکای مقامات دولت کارتر را متهم کرده بود که اقدامات لازم را برای جلوگیری از این تظاهرات بعمل نیاورده بودند. از لحن اعتراض چنین برمی آمد که مقامات دولت کارتر تعمدا از تظاهرات جلوگیری نکرده بودند تا شاه تضعیف و پایه های حکومت او متزلزل شود. طبق خاطرات رجال آمریکایی آن عصر، دولت کارتر نظر به روی کارآمدن جبهه ملی در ایران (بدون تغییر شاه) داشت تا سابقه بد کودتای ۲۸ مرداد از ذهن جهانیان زدوده شود.

۲۰۰۸م:۲۵ نوامبر ۲۰۰۸ ایران دومین موشک فضایی خود از نوع «کاوش = کاوشگر» را آزمایش کرد که از هوی ساید (جوّ زمین) خارج شد و پس از انجام وظایفی که برعهده اش بود به زمین بازگشت و در نقطه تعیین شده با چتر فرود آمد. این موشک در راستای برنامه ۲۰ ساله فضایی ایران به فضا فرستاده شده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۶ آذر

۲۰۰۴م:آرتور هیلیArthur Hailey داستان نگار انگلیسی ۲۵ نوامبر ۲۰۰۴ در ۸۴ سالگی درگذشت.

اهمیت هیلی در داستان نویسی همین قدر بس که ۱۱ داستان او در ۱۷۰ میلیون نسخه به فروش رفته و به ۴۰ زبان دیگر ترجمه شده اند.

برپایه سه داستان هیلی زیر عناوین «فرودگاه»، «هتل» و «چرخها» فیلم های سینمایی پر بیننده ساخته شده است. وی در باهاما زندگی می کرد و در همانجا فوت شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۶ آذر

۲۰۰۴م:اسوشیتدپرس ۲۶ نوامبر ۲۰۰۴ از مقر کنگره آمریکا خبر داد که به زودی آژانس بازرسی قوه مقننه این کشورا در پاسخ به شکایات رای دهندگان در گوشه و کنار آمریکا مبنی بر وجود بی نظمی، نقص فنی ماشین های رای گیری و ناآشنایی برخی از رای دهندگان به طرز کار با آنها در انتخابات دوم نوامبر۲۰۰۴ بررسی های خود را آغاز می کند تا دست کم برای انتخابات بعدی (نوامبر ۲۰۰۶) مشکلی نباشد!. این شکایات شامل عیوب فنی ماشین های رای گیری تا برخورد با آراء موقت و … بوده است.

این اعترض ها تنها باعث شد که کمپانی های سازنده ماشین های رای گیری کامپیوتری، دستگاههای بیشتری از این دست به حوزه های انتخاباتی بفروشند که هزینه اش بیش از دو میلیارد دلار بوده است، ولی دیدیدم که در جریان انتخابات هفتم نوامبر سال ۲۰۰۶ آمریکا نیز اعتراض به این ماشین ها ادامه داشت و اکثریت خواهان رای گیری با ورقه هستند که اسناد آن باقی می ناند و اشتباه محاسبه، نقص فنی دستگاههای الکترونیک و یا احتمال دستکاری در آن وجود ندارد. هدق از دمکراسی این است که همه آراء به حساب آید و ….

تک فارس

۸پیش ازمیلاد:بیست و هفتم نوامبر سال هشتم پیش از میلاد هوارسHorace شاعر، طنزپرداز و مورخ رومی درگذشت که شانزده قرن بعد، در دوران رنسانس (تجدید حیات علم، ادب و هنر)، لقب شاعر ملی و پدر شعر ایتالیا (روم) به او داده شد. چند ماه پس از مرگ هوراس، شاعر دیگر روم، «مانه چناس» نیز فوت شد. چناس، نخستین کانون شعر و شعرا را در خانه خود در شهر رم ایجاد کرده بود که هوراس و چند شاعر دیگر در آنجا جمع می شدند و اشعار خود را برای یکدیگر می خواندند. ورود به این جلسات برای همگان آزاد بود و حاضران می توانستند در بحث و مذاکرات هم شرکت کنند. هوراس که از بانیان «جلسات شب شعر» در جهان شناخته شده است در سال ۶۵ پیش از میلاد به دنیا آمده و ۵۷ سال عمر کرده بود.

از کارهای جالب هوراس، پیشنهاد او به سنای روم است که عنوان امپراتور (کنسول اول) را به پدر ملت، تبدیل کند که برای آحاد مردم دلپذیر است؛ سنا نتوانست آرای کافی برای تصویب این پیشنهاد به دست آورد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۶ آذر

۱۸۷۴م:امروز زادروز«چارلز آستین بردCharles Austin Beard » از بزرگترین مورخان قرن بیستم است که ۲۷ نوامبر در سال ۱۸۷۴ به دنیا آمد و در ۷۴ سالگی در ۱۹۴۸ پس از تالیف هفتاد کتاب درگذشت. بزرگترین کار او تالیف کتاب چهار جلدی «پیدایش تمدن آمریکائی» است. همسر او «ماری» نیز یک تاریخدان بود که در کار تحقیقات و تالیفات، به شوهرش کمک می کرد.

جنجالی ترین کتاب «برد» که در سال ۱۹۱۳ انتشار یافت تفسیر اقتصادی قانون اساسی آمریکا است. برد در این کتاب استدلال کرده است که تهیه کنندگان این قانون در هر کلمه و جمله ای که می نوشتند منافع اقتصادی خود را در نظر می گرفتند و به تنها کسانی که فکر نمی کردند مردم بودند.

وی در تالیف دیگرش از آمریکائیان خواسته است که درستی تاریخ کشورشان را امتحان کنند، زیرا که ممکن است همه حقایق به آنان گفته نشده باشد. چارلز برد استاد دانشگاه کلمبیا، ریشه هر شکل گیری تاریخ را علاوه بر منافع اقتصادی معدودی از افراد و یا دولتها، به حساب عقاید و ایده ها گذارد و نوشت که عقاید تازه در هر برهه و زمان باعث تحولات اقتصادی و اجتماعی شده و صفحه تازه ای بر تاریخ اضافه کرده و شکل و جهت آن را تغییر داده اند.

«برد» که مخالف ورود آمریکا به جنگ جهانی اول بود، پس از آنکه دولت، به سرکوبی مخالفان جنگ در دانشگاه کلمبیا پرداخت، از استادی آن دانشگاه کناره گیری کرد. وی طرفدار ادامه انزوای آمریکا و عدم مداخله آن در اوضاع سیاسی جهان به صورت یک قدرت بود که نتیجه آن را یک «آلودگی» می دانست. وی به همین جهت با ورود آمریکا به جنگ جهانی دوم هم مخالفت کرد و بعدا در کتابی ثابت کرد که سیاست خارجی آمریکا باعث حمله ژاپن به «پرل هار بور» شد.

«برد» روش تازه ای برای مطالعه و بررسی تاریخ به دست داده است که در «تاریخ نگاری» تدریس می شود.

«برد» در یک کتاب خود مسائل جاری آمریکا، و تقسیم جهان به دو طبقه دارا و ندار را در پایان قرن بیستم پیش بینی کرده بود که به تحقق پیوسته و بر اهمیت او افزوده و درجه فضل وی را منعکس کرده است. «برد» در همین کتاب به همه کسانی که مقام و منزلت دارند توصیه کرده است که تاریخ را مرور کنند تا اشتباهات تکرار نشوند. «برد» که مانند دکتر باستانی پاریزی ما به ندرت کراوات می بست و زندگانی ساده ای داشت و فردی ترقیخواه بود علل جنگها را (چه داخلی و چه خارجی) بر سر منافع اقتصادی و آزمندی ها می دانست. وی نوشته است که جنگ داخلی آمریکا هم به همین علت بود زیرا که که ایالت های جنوبی از کار رایگان بردگان سود سرشار می بردند و نمی خواستند این منفعت را از دست بدهند.

کتاب های او در زمینه دفاع از رفاه طبقه تنگدست و پیشنهاد راههای نجات افراد این طبقه از نگرانی، به ویژه در سالهای سالخوردگی و ایام بیکاری مورد توجه روزولت قرار گرفت و به تهیه قوانین معروف به «نیو دیل» کمک کرد. همچنین پیش بینی او در زمینه مداخله صاحبان صنایع نظامی آمریکا در امور و سیاست های حکومت سبب شد که آیزنهاور در اواخر دوران ریاست جمهوری اش توصیه به محدود کردن نفوذ و قدرت سیاسی این افراد اتخاذ کند که عملی نشده است.

T A K F A R S

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۶ آذر

۱۸۱۴م:چاپ روزنامه «تایمز» لندن از بیست و هفتم نوامبر سال ۱۸۱۴ با ماشین خودکار قوه بخار ساخت دو آلمانی به نام کونیگ و بائور آغاز شد که رویدادی بزرگ در تاریخ روزنامه نگاری بشمار می رود زیرا که از آن پس ظرفیت و سرعت چاپ افزایش، هزینه تولید روزنامه کاهش و مطبوعات با بهای ارزانتر عرضه شدند و عامه مردم استطاعت خرید آنها را به دست آوردند. در وطن ما، این تحول یک قرن و اندی پس از انگلستان صورت گرفت!.

«تایمز» از سال ۱۷۸۸ انتشار می یافت که تا ۱۷۸۵ نام آن «یونیورسال رجیستر» بود و به انتشار اخبار و تفسیرهای بین المللی بهای بیشتر می داد. این روزنامه که توسط «جان والتر» تاسیس شده بود تا سال ۱۹۲۲ در خانواده والتر باقی ماند و در این سال به خانواده «استور» و از ۱۹۶۶ به تامسون (کانادایی) فروخته شد که روپرت مورداک (استرالیایی) در سال ۱۹۸۱ آن را خریداری کرد، مشی آن را تغییر داد و محافظه کارانه ساخت و در سال ۲۰۰۶ دارای ۷۰۰ هزار نسخه تیراژ بود. موسسه تامسون در پی یک سال اعتصاب کارکنان فنی تایمز و توقف انتشار آن از دسامبر ۱۹۷۸ تا نوامبر ۱۹۷۹ مجبور یه فروش آن شد. کارکنان فنی این روزنامه مایل به الکترونیک شدن حروفچینی، صفحه بندی، پلیت سازی و چاپ آن نبودند! که مورخان آن را عجیب ترین اعتصاب نوشته اند.

در سال ۲۰۰۷ و در سالروز خودکار شدن چاپ تایمز دو گزارش رسمی نومید کننده انتشار یافته بود. یکی کاهش هفت درصدی آگهی های طبقه بندی شده روزنامه ها (نیازمندی ها) و دیگری پایین آمدن تیراژها به میزان ۳ و نیم درصد است. کاهش آگهی های کوتاه (نیازمندی ها) به علت توجه به انتشار این آگهی ها در اینترنت و گسترش وبسایت های معامله گری است. تیراژها نیز در پی کاهش این قبیل آگهی ها کم شده است. به علاوه، روش انگلیسی (تابلوید) یعنی انتشار عکس بزرگ و کاستن از عرض ستون ها و ایجاد فاصله بیشتر میان ستونهای صفحات و … کارساز واقع نشده و مخاطبان اخبار مطلق (نه تفسیر، مقاله، فیچر و حاشیه) ترجیح می دهند آنها را در سرچ انجین های اینترنت بیابند و بخوانند. مخاطبان شبکه های تلویزیونی نیز رو به کاهشند زیرا که اخبار ویدیویی هم در اینترنت قرار می گیرند.

۲۰۰۵م: ۲۶نوامبر ۲۰۰۵ شبکه تلویزیونی «ان.بی.سی.» آمریکا (متعلق به کمپانی جنرال الکتریک) متهم به خودسانسوری شد، زیرا که این شبکه (دو روز پیش از این) ضمن پخش خبر مراسم شکرگزاری سال ۲۰۰۵ در خیابانها نیویورک، اشاره به انفجار یک بالن بزرگ در جریان مراسم نکرده بود. قرار بود این بالن از خط پایانی مراسم بگذرد که چون منفجر شده بود، شبکه ان بی سی، به جای اشاره به انفجار، فیلم خبری سال ۲۰۰۴ بالن را به جای آن پخش کرده بود که یک عکس خلاف واقع ( و بزعم برخی «سانسوری») تلقی شده است. بالن ظاهرا بر اثر برخورد با سیم برق خیابان منفجر شده بود.

۱۹۲۲م:هووارد کارتر Howard Carter مصرشناس بنام انگلیسی (۱۸۷۴ ـ ۱۹۳۹) که گورگاه «توتانخامون Tutankhamun» فرعون مصر از سلسله هجدهم را در محل معروف به دره پادشاهان کشف کرده بود ۲۲ نوامبر ۱۹۲۲ به لرد «کارنارون Lord Carnarvon» مسئول این اکتشافات کمک کرد تا گورگاه را بازکنند. این دو و دستیارانشان بیست و ششم نوامبر ۱۹۲۲ وارد گورگاه شدند و به تابوت توتانخامون که ۱۳۳۴ سال پیش از میلاد پادشاهی خود را بر مصر آغاز کرده بود رسیدند. دره پادشاهان (گورستان فراعنه مصر باستان) در سال ۱۸۹۱ در این کشوره کشف شده بود و در این مدت در آن وادی خاکبرداری ادامه داشت. کینگ توت از فراعنه معتقد به خورشید بود و معنای نام او «نماد زنده خورشید (بر روی زمین)» است. آمون = آمن یعنی قرص خورشید. لرد کارنارون و دکتر کارتر جسد مومیایی شده «توت» را که در زیر سرپوش فلزی قرارداشت در تابوت مشاهده کردند. در اطاق مجاور جایگاه تابوت، اشیاء مورد علاقه کینگ توت‏ king tut قرارداده شده بود ازجمله صندوق او و چرخهای درشکه اش و ….

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۶ آذر

۲۰۰۴م:معارضه شرق و غرب بر سر انتخابات سال ۲۰۰۴ اوکراین که جهانیان با چشم بازتر آن را زیر نظر داشتند ۲۵ و ۲۶ نوامبر این سال هم ادامه داشت. اصحاب نظر در آن دو روز گفته بودند: نتیجه این معارضه ، هرچه که باشد، جو سیاسی جهان به وضعیت پیش از این انتخابات باز نخواهد گشت و بدبینی ایجاد شده در برخی از ملل به ویژه روسیه از میان نخواهد رفت. جنگ عراق قبل از این انتخابات، به یک طریق دیگر این بدبینی را عیان ساخته بود، و معارضه بر سر انتخابات اوکراین به صورتی دیگر چهره از آن برگرفت و علنی تر شد. این معارضه – البته به صورتی دیگر در سال ۲۰۰۶ آشگار شد و این بار بر سر موضوع اتمی شدن ایران که در این زمینه روسیه و چین با غرب همداستان نشدند. ملل خارج از اینگود زورآزمایی، از معارضات آشگار و پنهان سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ به این نتیجه رسیدند که با یک اروپای غربی از قماش اروپای قرن ۱۹ و دهه اول قرن ۲۰ رو به رو هستند و باید خود را آماده مقابله با چنین وضعیت و سیاستی کنند.

مهمترین تحول ۲۵ و ۲۶ نوامبر ۲۰۰۴ مسئله اوکراین؛ اظهارات «کولن پاول» وزیر امور خارجه وقت آمریکا در سنای این کشور و نیز ورود دو رئیس جمهوری عضو ناتو و اتحادیه اروپا و سولانا رئیس دیپلماسی این اتحادیه اروپایی به «کی اف» ــ ظاهرا تحت عنوان میانجی گری بود. پاول در سنای آمریکا گفته بود که دولت آمریکا نتایج انتخابات ریاست جمهوری اوکراین را به رسمیت نمی شناسد و اگر مسئله حل نشود، دولت آمریکا دولت «یانوکوویچ» را نماینده مشروع اوکراینی ها نخواهد دانست. جورج دبلیو بوش و سران اروپای غربی هم با لحنی مشابه همین حرف را زده بودند که در جهان تازگی دارد.

انتخاب یانوکوویچ با ۴۹ درصد و ۴۶ صدم درصد آراء دور دوم به تایید کمیسیون انتخابات اوکراین و رئیس جمهوری فعلی این کشور رسیده بود که دیوان عالی اوکراین ۲۹ نوامبر به شکایت بازنده انتخابات که مدعی تقلب شده و درخواست تجدید انتخابات را کرده بود رسیدگی کرد، و به همان گونه که دیوان عالی آمریکا در سال ۲۰۰۰ عمل کرد رای به تجدید انتخابات (برای سومین بار) داد که نتیجه فشار غرب تلقی شده است.

تک فارس www.takfars.ir

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۶ آذر

۲۰۰۵م:۲۴ تا ۲۷ نوامبر ۲۰۰۵ معترضان ادامه جنگ عراق بازهم جورج بوش را که برای گذرانیدن تعطیلات شکرگزاری به مزرعه (رانچ) خود در کرافورد تکزاس رفته بود آرام نگذاشته و در برابر رانچ او خیمه و چادر زده بودند (عکس بالا). این بار معترضان یک مجسمه ۵۶۰ کیلوگرمی سنگتراش را در آنجا (محلی که در ماه اوت سال ۲۰۰۵ سیندی شیهن اعتراض خود را به ادامه جنگ عراق آغاز کرده بود) نصب کرده بودند که در یک طرف آن نوشته شده بود: Sheehan’s Stand (ایستادگی شیهن). در طرف دیگر سنگ، واژه «چرا؟!» و نام عده ای از نظامیان مقتول آمریکایی در عراق از جمله «کیسی» پسر ۲۴ ساله بانو سیندی حک شده بود. بانو شیهن که در تابستان ۲۰۰۵ بیست و شش روز در این محل بسربرده و مردم را به دور خود جمع کرده بود در مراسم پرده برداری از این ستون ۷۰ سانتیمتری در نزدیکی مزرعه جورج بوش حضور داشت.

در این مراسم، ناطقین گفتند که دلیلی برای توجیه ادامه عملیات نظامی در عراق وجود ندارد و ….

عکس، کلانتر پلیس محل را در حال گفت و گو با یکی از معترضین چادرنشین نشان می دهد. بکار بردن چادر به خاطر سردی هوا در آن ماه بود. این مخالفت ها ادامه داشت و منجر به شکست حزب جمهوریخواه (حزب جورج دبلیو بوش) در انتخابات پارلمانی هفتم نوامبر ۲۰۰۶ و انتخابات عمومی چهارم نوامبر ۲۰۰۸ شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۶ آذر

۲۰۰۸م:۲۷ نوامبر ۲۰۰۸ دمیتری مدودیف رئیس جمهور روسیه در حال دیدار از آمریکای لاتین بود. وی در این سفر از چند کشور منطقه ازجمله پرو، برزیل، ونزوئلا و کوبا دیدارکرد. دیدار مدودیف از آمریکای لاتین با دیدار «هو جینتائو» رهبر چین از این منطقه که دولت واشنگتن از نیمه قرن نوزدهم (زمان حکومت مونرو) آن را بک یارد (زمین خانه ـ حیاط خلوت) خود بشمار آورده همزمان بود. این دو دیدار یک بار دیگر این نظر تاریخدانان را اثبات کرد که نظام جهانی ورود به عصر تازه ای کرده است. دیدار مدودیف از ونزوئلا همزمان با ورود رزمناو اتمی پتر بزرگ و ناوهای همراهش از جمله ناو سنگین دریاسالار چاباننکو به آبهای این کشور بود. همچنین، ورود مدودیف به ونزوئلا همزمان با نشست سران گروه «آلبا ALBA» در پایتخت این کشور از جمله رهبران بولیوی، اکوادور، نیکاراگوئه، هندوراس و … بود. هوگو چاوز رهبر سوسیالیست ونزوئلا که حزب او در انتخابات محلی نوامبر ۲۰۰۸ پیروزی یافته در این نشست از دولتهای عضو این گروه تا حدّی ضد دولت واشنگتن خواست که قرض گرفتن از بانک آمریکایی «عمران کشورهای درحال توسعه» را برای همیشه پایان دهند تا نفوذ و مداخله دولت واشنگتن نیز قطع شود.

مدودیف در ونزوئلا ضمن مشاهده مانور دریایی مشترک روسیه و ونزوئلا، قراردادهای متعدد همکاری های نفتی، هسته ای، نظامی و تکنولوژیک با دولت این کشور امضاء کرد. دولت ونزوئلا قبلا معادل چهار میلیارد و چهارصد میلیون دلار اسلحه از جمله یکصد هزار کالاشنیکوف، ۲۴ بمب افکن سوخوی ـ ۳۰ و پنجاه هلی کوپتر ار زوسیه خریداری کرده بود. این کالاشنیکوف ها عمدتا در اختیار میلیشیای ونزوئلا قرار می گیرند که غرب مخالف وجود چنین نیرویی است.

مدودیف در برزیل که به یک قدرت صنعتی ـ اقتصادی تبدیل شده است با وزیران دارایی کشورهای «بریک BRIC» مرکب از برزیل، روسیه، چین و هند دیدار و قراردادهای متعدد نیز با «لولا دا سیلوا» رئیس جمهوری سوسیالیست برزیل امضاء کرد ازجمله قراردادهای همکاری های تکنولوژیک، نفتی و تجاری. محل بعدی تشکیل نشست سران گروه «بریک» که متفقا بازار تازه ای را تشکیل داده اند مسکو تعیین شده است. هدف از نشست مسکو یافتن راهی برای «گفتن یکصدا: نه و یا بله» در امور بین المللی است. اصحاب نظر که این گروه را همتای اتحادیه اروپا می دانند گفته اند که گروه «بریک» یک سوم جهان جمعیت، بیش از اتحادیه اروپا توان اقتصادی و تا چندین برابر استعداد آن را دارد و جمعا از لحاظ نظامی مافوق، و بیش از مجموع نیروهای نظامی سایر ملل توان دارد.

وزیران دارایی گروه بریک در نشست خود در سائو پائولو (برزیل) اعلام کردند که اعضای این گروه هیچگونه اتهامی را در قبال بحران مالی جاری نمی پذیرند زیرا که آنها این بحران را بوجود نیاورده اند، دستگاههای مربوط در آمریکا آن را باعث شده اند، این کشور بیش از هشت تریلیون اسکناس دلار چاپ کرده و به جریان گذاشته و حالا هم می خواهد ۸۰۰ بیلیون (میلیارد) دیگر چاپ و منتشر کند. ما، چهار قدرت اقتصادی جهان (گروه بریک) که بتازگی به این توان دست یافته ایم باخود متعهد شده ایم که ساختار مالی جهانی تازه ای بسازیم که اطمینان بخش باشد. کشورهای درحال توسعه نباید یک باردیگر از بحرانی که آنرا آزمندی و بی ضابطگی دیگران به وجود خواهد آورد آسیب ببینند. باید ضوابط بورس و معاملات سهام و ارز و اسناد بهادار از صورت فعلی خارج و مطابق منطق اقتصادی شود، نه منطق قمارخانه ها. وامها و اعتبارات باید برپایه محاسبات و عقل سلیم استوار باشد و ….

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۶ آذر

تکفارس

۲۰۰۵م:با مشاهده این عکس که بامداد ۲۶ نوامبر ۲۰۰۵ در بغداد گرفته شده و جمعی نوجوان عراقی را در حال تماشای حریق ناشی از یک انفجار انتحاری نشان می دهد این واقعیت در ذهن نقش می بندد؛ نسلی که به انفجارهای روزانه، خونریزی و ناامنی و مصائب خوی می گیرد، در آینده چه خواهد شد؟.

راننده اتومبیلی که منفجر شده است خود را به دو اتومبیل ضد گلوله رسانده و آنها را منفجر کرده بود که سرنشینان آن دو اتومبیل چندخارجی مقیم عراق بودند. در این انفجار چهار تن کشته شده بودند.

می دانیم که نوجوانان فلسطینی هم چنین آغازی را داشتند و با مشاهده این قبیل انفجارها در منطقه خود، آینده را تاریک دیدند و نسبت به مرگ بی اعتنا و همرنگ جماعت شدند. نوجوانانی که در این برهه در عراق رشد و نمو کرده اند و انفجار و مرگ چشم و گوشش را پر کرده است، نسلی خشن و خشمگین خواهند شد.

اوضاع عراق در سال ۲۰۰۶ خرابتر شده و مبارزه با اشغال نظامی تا حدی زیاد مبدل به یک جنگ داخلی و عمدتا میان شیعه و سنی شده بود به گونه ای که در اکتبر ۲۰۰۶ هر روز بیش از یکصد عراقی قربانی آن شده بودند. از سال ۲۰۰۸ وضعیت به گونه ای دیگر تغییر کرده ولی خشونت پایان نیافته است و انفجارهای انتحاری ادامه دارد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۶ آذر

۱۸۱۵: منطقه «کراکو» خود را جمهوری آزاد لهستان اعلام کرد تا در جریان تقسیم تصرفات ناپلئون به روسیه داده نشود.

۱۸۶۸: سه سال پس از پایان جنگ داخلی، ارتش ایالات متحده (آمریکا) حملات خود به سرخپوستان قبیله «شیان» را که پذیرفته بودند به اراضی محدود (رزرویشن ها) قانع شوند آغاز کرد!.

۱۹۱۲: کشور مراکش (مغرب) تحت الحمایه اسپانیا قرار گرفت.

۱۹۱۶: برای نخستین بار (در جریان جنگ اول جهانی) شهر لندن مورد حمله هوایی آلمان قرار گرفت.

۱۹۸۳: یک جمبو جت (بوئینگ ۷۴۷ ) در نزدیکی فرودگاه مادرید سرنگون شد و ۱۸۳ سرنشین آن کشته شدند.

takfars.ir

محصولات معتبر
محصولات معتبر