تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۵ مرداد

۱۶۰۶م:لشکریان شاه عباس که برای اخراج عوامل عثمانی (ترکیه) از چند منطقه در قفقاز ایران وارد این منطقه شده بودند در این روز در سال ۱۶۰۶ میلادی که در آن تاریخ مصادف با ماه محرم بود شهر گنجه (زادگاه گنجوی شاعر معروف) را که اینک در جمهوری آذربایجان قرار گرفته است پس گرفتند. در جنگی که روی داد بیش از دو هزار و پانصد تن از عساکر عثمانی کشته شدند. شاه عباس سپس محمد پاشا فرماندار منصوب از سوی عثمانی در گنجه را که به اسارت گرفته شده بود به زندان مازندران فرستاد. اندکی بعد، شماخی نیز با جنگ پس گرفته شد که عثمانی در این نبرد هم سه هزار کشته تلفات داد و تا آن سوی «قارص» عقب نشست. به مناسبت آزاد شدن گنجه، در همان روز این شعر ساخته شد: (در محرم گنجه از عباس شد). عثمانی ها قبلا با استفاده از منازعات داخلی شاهزادگان صفوی به قفقاز ایران تعرض کرده بودند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۵ مرداد

۱۹۵۲م:۲۷ ژوئیه ۱۹۵۲(پنجم مرداد۱۳۳۱ ) دکتر مصدق وزیران خود را به مجلس شورای ملی معرفی کرد و نام وزارت جنگ را به وزارت «دفاع ملی» تغییر داد. اسامی وزیران ۳۱ تیرماه انتشار یافته بود. مجلس پس از بررسی سوابق وزیران و شایستگی هریک از آنان بر انتصاب همه آنان مهر تایید گذارد.

در کابینه تازه، دکتر مصدق خود سمت وزارت دفاع را بر عهده گرفته بود و باقر کاظمی را به عنوان نایب نخست وزیر تعیین کرده بود. در این کابینه، دکتر غلامحسین صدیقی جامعه شناس معروف ایران وزیر کشور، دکتر مهدی آذر ملی گرای بنام وزیر فرهنگ (شامل فرهنگ و هنر، آموزش و پرورش و ارشاد امروز)، حسین نواب وزیر امور خارجه، عبدالعلی لطفی وزیر دادگستری و مهندس طالقانی وزیر کشاورزی بودند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۵ مرداد

تکفارس آی آر

۱۹۸۰م:۲۷ ژوئیه ۱۹۸۰ (پنجم مرداد ۱۳۵۹) محمدرضا پهلوی، شاه برکنار شده، در قاهره – بیمارستان ارتش مصر، از بیماری سرطان در ۶۰ سالگی درگذشت و در مسجد الرفاعی همان شهر مدفون شد. وی ۲۶ اکتبر سال ۱۹۱۹ به دنیا آمده بود.

شاه از ۱۶ ژانویه سال ۱۹۷۹ (۲۶ دی ۱۳۵۷) که ایران را ترک کرده بود با در به دری بی سابقه ای رو به رو بود. کشورهای دیگر حتی دوستان سابقش از جمله پادشاه سابق اردن از پذیرفتن او اکراه داشتند. مکزیک و پاناما به اصرار دولت آمریکا اورا موقتا پذیرفته بودند، تازه در آنجا در سایه ترس از ربوده شدن و یا استرداد به ایران جهت محاکمه به سر می برد. دولت آمریکا که او را برای انجام عمل جراحی به خاک خود پذیرفته بود با تظاهرات و تصرف سفارتخانه اش در تهران و واکنش های شدید دیگر رو به رو شد و پس از انجام عمل جراحی کشور دیگری را برای اقامت او یافت و به آنجا فرستاد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۵ مرداد

۱۸۳۵م:جیوسووی کاردوچی Giosue Carducci ادیب و شاعر میهندوست ایتالیائی ۲۷ ژوئیه (روزی چون امروز) در سال ۱۸۳۵ به دنیا آمد و ۱۶ فوریه سال ۱۹۰۹ در گذشت و در سال ۱۹۰۷ برنده جایزه ادبی نوبل شد.

پدر «کاردوجی» یکی از مبارزان وحدت ایتالیا بود و در تسکانی به حرفه پزشکی اشتغال داشت. کادوچی که در میهندوستی پا جای پای پدر گذارده بود در دوران مبارزات وحدت ایتالیا شهر به شهر و روستا به روستا می رفت و برای نوجوانان و جوانان آنجا شعر و سرود میهنی می خواند و بیشتر آنان تحت تاثیر همین سرودها داوطلب جنگ با اتریش شدند و به ارتش وحدت پیوستند و نیروهای اتریشی را که چند برابر آنان بودند درهم کوبیدند و پس از قرنها از ایتالیا بیرون انداختند.

www.takfars.ir

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۵ مرداد

۱۸۳۹م:جنگ انگلستان و چین معروف به جنگ اول تریاک از روزی چون امروز در ژوئیه سال ۱۸۳۹ و در پی افکندن صندوقهای حاوی تریاک محصول هند از سوی چینی ها به دریا آغاز شد. انگلیسی ها با صدور تریاک هند به چین، چینی ها را معتاد و خشم برخی بزرگان این کشور را برانگیخته بودند. این جنگ به شکست چین که تجهیزات نظامی مدرن نداشت پایان یافت. انگلیسی ها نه تنها در هند، بلکه در افغانستان و ایران باعث توسعه کشت خشخاش شدند.

۱۸۹۴م:جنگ ژاپن با چین از ۲۷ ژوئیه سال ۱۸۹۴ آغاز شد. دو روز پیش از این (۲۵ ژوئیه) ژاپنی ها با گلوله باران کردن یک کشتی توپدار چینی جرقه این جنگ را زده بودند. جنگ سرانجام به شکست چین و از دست دادن تایوان، منچوری شرقی و شبه جزیره کره پایان یافت و ژاپن از آن پس همانند سایر قدرت های وقت به مداخله در امور چین پرداخت. ژاپن در دهه چهارم قرن بیستم نیز به چین تجاوز نظامی کرد و در شهرهای چین دست به قتل فجیع صدها هزار چینی زد، موضوعی که چینیان هرگز آن را فراموش نخواهند کرد. شبه جزیره کره که سالهای متمادی تحت الحمایه چین بود از ۲۵ ژوئیه سال ۱۹۰۷ به تصرف ژاپن درآمد و این سلطه تا پایان جنگ جهانی دوم (سال ۱۹۴۵) ادامه داشت. مسئله کره که ریشه در همان زمان دارد هنوز حل نشده و این سرزمین وحدت خود را به دست نیاورده است.

۱۹۰۰م:۲۷ ژوئیه سال ۱۹۰۰، سیصد هزار چینی میهن دوست که عنوان «مشت زنان (افراد بدون تفنگ)» بر خود گذارده بودند در شهر پکن دست به محاصره سفارتخانه های کشورهای بزرگ و محل سکونت خارجیان و چینی های مسیحی شده زدند و بسیاری را به گروگان گرفتند. این کار چند هفته پیش از آن از شهر Tienstin آغاز شده بود. چینیان از این که میهن آنان همچون گوشت قربانی میان قدرتهای وقت قسمت می شد و از حاکمیت ملی تنها نامی باقی مانده بود خشمگین شده بودند و تحمل آنان پایان یافته بود.

کشورهای بزرگ – انگلستان، فرانسه، آلمان، آمریکا، روسیه و ژاپن برای سرکوب مشت زنان نیرو فرستادند و با وجود اخطاریه (اسمی و ظاهری) امپراتور چین به نیروهای خارجی که مداخله نکنند، این نیروها به قلع و قمع وطندوستان چینی دست زدند، و بسیاری از آنان را پس از دستگیر کردن گردن زدند (عکس زیر) و ….

۱۹۳۸م:استالین رهبر وقت اتحاد شوروی ۲۷ ژوئیه ۱۹۳۸ شخصا در ازبکستان به توزیع جوائز و مدالهای «قهرمان سوسیالیستی» به ازبکهایی که در صنعت و کشاورزی تلاش بسیار کرده و نمونه شده بودند پرداخت. عکس بالا، وی را با دو بانوی ازبک که در جمع آوری محصول پنبه بیش از حد تلاش کرده بودند نشان می دهد که یکی از آنان دست خود را روی شانه استالین گذارده است.

این روش دادن مدال قهرمان سوسیالیستی هم که تشویق بزرگی بود در دهه های آخر عمر شوروی کمرنگ شده بود . در جامعه ای که نفع شخصی عامل تلاش در تولید نیست، باید چیز دیگری و ازجمله دادن مدال و تقدیر نامه و … را جانشین آن ساخت تا اقتصاد دچار بحران نشود. اگر به گزارش رسانه های غرب از اوضاع شوروی پس از گشودن درها از سوی گورباچف به روی آنان بنگریم خواهیم دید که بسیاری اشاره دارند که فرضا محصول سیب زمینی در مزارع هدر رفته و کسی حوصله و اشتیاق جمع آوری آنها را نداشته و …. این گزارش آکنده از فساد اداری، بیعلاقگی مدیران میانی، تنبلی کارمندان، بوروکراسی پیچیده، و دسترسی نبودن به مدیران بالا و تردید در شایستگی آنان و نشان از تضعیف میهندوستی در همگان بود. به علاوه، ساختار نظام منطقی و علمی نبود. بنابراین نمی توان فرضیه سوسیالیسم را به خودی خود عامل شکست و فروپاشی شوروی به حساب آورد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۵ مرداد

۱۹۴۲م:جنگل العلمین پس از ۱۷ روز در روزی چون امروز (۲۷ ژوئیه ۱۹۴۲) پایان گرفت و نیروهای مشترک آلمان و ایتالیا موفق به در هم شکستن ارتش هشتم انگلستان مرکب از سربازان هندی و بلوچ نشدند و به این ترتیب موسولینی رهبر ایتالیا که به لیبی رفته بود تا در قاهره تصرف مصر را جشن بگیرد با نا کامی به رم بازگشت. ژنرال رومل فرمانده نیروهای آلمان ۲۵ ژوئن ۱۹۴۲ پس از پس گرفتن «طبرق» در لیبی وارد مصر شده بود و ۹۶ کیلومتر در این سرزمین پیشروی کرده بود. هدف این بود که پس از تصرف مصر، آلمان به مناطق نفتخیز خاورمیانه دست یابد و دست انگلیسیها را از آبراه سوئز و بالاخره هند کوتاه کند که با شکست العلمین این نقشه نقش برآب شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۵ مرداد

تک فارس

۱۹۵۱م:در این روز در سال ۱۹۵۱ شانزده تن از بیست و یک رهبر حزب کمونیست آمریکا را به زندان شهر نیویورک بردند و بازداشت کردند. دادستان (مدعی العموم) وقت به خاطر منع قانون اساسی، نتوانست «عقیده سیاسی» آنها را دلیل بازداشت قرار دهد و آنها را متهم به عدم وفاداری نسبت به نظام حکومتی آمریکا، تحریک مردم به ضدیت کردن با دولت و قوانین آمریکا و تهیه کردن خوراک تبلیغاتی برای دولتهای مخالف آمریکا (از جمله شوروی) کرد. دادگاه بعدا دستگیر شدگان را مجرم شناخت و به سه تا پنج سال زندان محکوم کرد. پنج رهبر دیگر حزب کمونیست آمریکا از طریق کانادا و مکزیک از کشور خود فرار کردند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۵ مرداد

۱۹۵۳م:۲۷ ژوئیه ۱۹۵۳ درپی امضای قرار داد ترک مخاصمه دو کره، تفنگها در شبه جزیره کره خاموش شدند و جنگ سه ساله این شبه جزیره که در آن بیش از ۲۵ هزار آمریکایی کشته و یکصد هزار تن دیگر مجروح شدند پایان یافت. تلفات کره جنوبی بیش از یک میلیون کشته اعلام شده است و ارقام درستی از تلفات طرف دیگر جنگ در دست نیست، اما مسأله تقسیم شبه جزیره کره همچنان لاینحل باقی مانده که برای جهان آتشی است در زیر خاکستر، مخصوصا که هنوز ۳۷ هزار سرباز آمریکایی در کره جنوبی به استقرار خود ادامه میدهند. هنگام امضای قرار داد ترک مخاصمه، مالنکوف رهبر وقت شوروی قول داد که در صورت حمله نظامی آمریکا به کره شمالی دولت متبوع او از این کشور دفاع خواهد کرد. با توجه به این که شوروی منحل شده است معلوم نیست که روسیه به این قول وفا کند. شبه جزیره کره از اواخر قرن ۱۹ همواره صحنه کشمکش بوده است ؛ نخست میان چین و ژاپن ، سپس ژاپن و روسیه و بعد آمریکا و چند کشور دیگر با کره شمالی، چین وبه طور غیر مستقیم شوروی.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۵ مرداد

۱۹۵۴م:دکتر «هوشی مین» که طبق قرارداد منعقد در ۲۱ ژوئیه ۱۹۵۴ به عنوان رئیس قسمت شمالی ویتنام برسمیت شناخته شده بود ۲۷ ژوئیه (شش روز بعد) اعلام کرد که این قرارداد را وسیله پایان مسئله نمی داند و یقین دارد که از آن سوء استفاده خواهد شد و به آن آسانی کلمات که در متن قرار داد آمده است اجرا شدنش آسان نخواهد بود مخصوصا که بلوک غرب حسن نیت ندارد و دائما در حال توطئه برضد بقیه کشورهای جهان است تا منافع خود را افزایش دهد.

طبق قرار داد ژنو که در پی شکست نیروهای استعماری فرانسه در «دین بین فو» امضاء شده بود مدار ۱۷ درجه عرض جغرافیایی را خط تقسیم موقت میان دو ویتنام قرار داده بودند و حکومت قسمت جنوب را به «بائو دای» امپراتور آنام سپرده بودند تا ظرف مدتی کمتر از یک سال، امر وحدت از طریق رفراندم تحقق یابد.

«تاریخ» نشان داد که هوشی مین درست گفته بود و وحدت ویتنام جز با یک جنگ خونین طولانی محقق نشد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۵ مرداد

۱۹۷۸م:۲۷ ژوئیه سال ۱۹۷۸در پی سالها مبارزه مسلحانه مردم، شورای امنیت سازمان ملل با خلع ید از جمهوری آفریقای جنوبی، به منطقه جنوب غربی آفریقا استقلال داد که به نامیبیا نامگذاری شد. این منطقه پیش از جنگ جهانی اول از مستعمرات آفریقایی آلمان بود که پس از جنگ قیمومت موقت آن به جمهوری آفریقای جنوبی داده شده بود که این دولت دیگر حاضر به تخلیه و دست برداشتن از آن نبود. در این شرایط بود که مردم نامیبیا راه دیگری جز برداشتن اسلحه و مبارزه مسلحانه نداشتند.

۲۰۰۴م:دوشنبه شب۲۶ ژوئیه ۲۰۰۴ چهل و چهارمین کنوانسیون سراسری حزب دمکرات امریکا که از لحاظ عضو و هوادار، حزب اول امریکا بشمار می رود در شهر بوستون واقع در ایالت ماساچوست و منطقه معروف به انگلستان نوین آغاز بکار کرد. تفاوت این کنوانسیون با کنوانسیونهای سابق در این بوده است که همه سران و مقامات این حزب از جیمی کارتر تا کلینتون و ال گور در آن شرکت کرده بودند و جملگی با یک زبان سیاست جورج بوش را در مورد انتقاد قرار دادند و خواهان محدود شدن دوران حکومت او به یک دوره شدند.

T A K F A R S

به همین لحاظ شبکه های تلویزیونی آمریکا سردبیران اخبار خود را مامور پوشش آن کرده اند و نطقهایی که درآن شد صفحه اول روزنامه های این کشور را پر کرده است.

۱۶۷۵: نیروهای فرانسه در پی کشته شدن مارشال تورن فرمانده آنان ، از ارتشهای اتحاد مثلث اروپایی شکست خوردند.

۱۷۹۵: اسپانیا قسمتی از جزیره هیسپانیولا ( سانتو دومینگو ) را که بعدا هائیتی نام گرفته است به دولت فرانسه داد.

۱۹۰۹: « اورویل رایت » یکی از دو برادری که سازنده نخستین هواپیما بودند در این روز موفق شد یک ساعت و ۱۲ دقیقه در آسمان پرواز کند که قبلا سابقه نداشت.

۱۹۳۳: مسیحیان آسوری در عراق گرفتار یک کشتار جمعی شدند و شمار زیادی از آنان از میان رفتند.

۱۹۴۱: نیروهای امپراتوری ژاپن در شبه جزیره هندوچین که در استعمار فرانسه و انگلستان بود پیاده شدند.

۱۹۵۲: پس از برکناری فاروق از سلطنت مصر ، در این روز پسر شیرخوار او را رسما به سلطنت برداشتند!!!.

محصولات معتبر
محصولات معتبر