تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۵ شهریور

۱۰۷۱م:۲۶ آگوست ۱۰۷۱ میلادی ارتش آلپ ارسلان سلجوقی در ملازگرد Melazgerd (به زبان ارمنی: منزیکرت) در شرق آناتولی که در آن زمان ارمنی نشین بود ارتش روم شرقی را شکست داد و با این رویداد، یک دوران تاریخی ۸۴۸ که تا پایان جنگ جهانی اول ادامه یافت آغاز شد. در نبرد ملازگرد، رومانوس دیوژنس R.Diogenes امپراتور روم شرقی نیز از پای درآمد. سلجوقیان در سال ۱۰۵۴ میلادی تلاش کرده بودند که ملازگرد را تصرف کنند ولی شکست خورده بودند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۵ شهریور

۱۳۸۷م:از تصرف اصفهان توسط نیروهای امیر تیمور گورکان (تیمور لنگ) و قتل عام مردم آن و ساختن مخروطهای ده متری از کله های مقتولین ۶۲۱ سال می گذرد. اصفهان در ۲۷ اوت سال ۱۳۸۷ میلادی، پس از یک مقاومت چشمگیر به دست تیموریان افتاد. مورخان قتل عام اصفهانی ها به تصمیم امیر تیمور را متفاوت از قتل عام و کور کردن کرمانی ها به دستور آغامحمدخان قاجار که هر دو از نژاد مغول بودند دانسته اند؛ تیمور یک مهاجم خارجی بود ولی آغامحمدخان ادعای ایرانی بودن و حکمرانی بر ایران را داشت!.

۱۹۴۱م:۲۷ اوت ۱۹۴۱ (۵ شهریور ۱۳۲۰) در اجرای گام به گام طرح (ازپیش تهیه شده) توطئه، محمدعلی فروغی کابینه خود را تشکیل داد که در آن سرلشکر احمد نخجوان (که از پیش در نظر گرفته شده بود و باید بدون اطلاع و تصویب رضا شاه، دستور ترک مقاومت و مرخص کردن سربازان را می داد) کفیل وزارت جنگ شد. علی سهیلی هم وزیر امور خارجه بود. از همین روز، محمدعلی فروغی که سالها با رضا شاه اختلاف نظر داشت و شش سال تمام مورد بی مهری کامل دربار بود مذاکرات خود را با نمایندگان انگلستان و شوروی آغاز کرد. فروغی با این که سمت نظامی و فرماندهی نیروها را نداشت در همان نخستین جلسه کابینه اشاره کرده بود که ترک مخاصمه را بر مقاومت و جنگ ترجیح می دهد. بنابراین، مذاکرات بعدی او با نمایندگان دو دولت مهاجم از این چارچوب خارج نبود. با این وضعیت، در سومین روز تهاجم هنوز معلوم نبود که باید جنگ کرد و یا تسلیم شد و این ابهام در تضعیف روحیه نظامیان موثر بود و بدتر از همه، از سوی عواملی در تهران و شهرهای بزرگ شایع شده بود که رضا شاه قصد کناره گیری دارد و رضا شاه از نیات فروغی، شایعات تهران و روحیه نظامیان بی خبر گذاشته شده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۵ شهریور

تکفارس آی آر

۱۳۵۷ش:جعفر شریف امامی در چنین روزی در سال ۱۳۵۷ که تظاهرات و راهپیمایی ها رو به گسترش بود پس از گرفتن اختیارات ویژه از شاه، نخست وزیر کشور شد و ضمن صدور اعلامیه ای تقویم رسمی کشور را از شاهنشاهی به هجری خورشیدی باز گردانید، ایجاد هرگونه کازینو و قمارخانه را ممنوع کرد، قول به رعایت احکام اسلامی و حرمت روحانیون، برگزاری انتخابات آزاد، آزادی تشکیل و فعالیت احزاب و انتشار نشریه، تعقیب قضایی متجاوزین به بیت المال و آزادی تدریجی زندانیان سیاسی را داد و خواستار وفاق ملی شد. دیدیم که این وعده ها نه تنها به اعتراض مردم پایان نداد بلکه با مشاهده ضعف دولت، باعث گسترش تظاهرات و اعلام حکومت نظامی شد. اوج تظاهرات در ماه شهریور ۱۳۵۷، در هفدهم این ماه مشاهده شد که به کشتار میدان ژاله انجامید.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۵ شهریور

۱۷۷۰م:۲۷ اوت زادروز "گئورگ ویلهلم فردریک هگل Hegel" فیلسوف و تاریخدان بزرگ آلمان است که در سال ۱۷۷۰ به دنیا آمد و در سال ۱۸۳۱ درگذشت و کتابهای متعدد از جمله علم منطق، دائره المعارف علوم فلسفی، فلسفه حق، درباره تاریخ، درباره اخلاقیات و … را تالیف کرد.

وی که از فلاسفه معروف به «ایده آلیست» بشمار می رود فرضیه «تاریخ معروف» به دیالکتیک هگلی را بنیاد نهاد که بر اساس تز (Thesis)، آنتی تز (Antitheses) و سنتز (Synthesis) بوده است. در تعریف این فرضیه، هگل گفته است: همه تحولات تاریح دارای سه خصلت پایه هستند و هر تحول تاریخ نیروی ضد خود را به وجود می آورد که با آن در معارضه خواهد بود.

هگل گفته است که برای درک هر جنبه فرهنگ انسانی باید مسیر گذشته آن را یافت و تاریخچه اش را دانست. وی تاکید بر درک تاریخ و مطالعه دقیق آن دارد که بدون این درک نمی توان در فلسفه، سیاست، حتی دین، دانش و هنر تبحر یافت.

www.takfars.ir

هگل را مروج " فلسفه تاریخ" می دانند که معتقد به وجود نیرو و عامل واحد و یا چند نیروی مشخص حاکم بر شکل گیری تاریخ هستند. به عبارت دیگر تاریخ تکرار می شود (به قول آمریکایی ها؛ خود را تکرار می کند). هگل برای اثبات فرضیه "فلسفه تاریخ" از تاریخ طولانی ایران چندین مثال آورده که تکرارهای واضح در آن دیده می شود از جمله مشابهت تغییر کامل اوضاع ایران در پایان عهد هخامنشیان و پایان عهد ساسانیان است. به این لحاظ ، هگل تاریخ ایران را تاریخی کامل اعلام کرده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۵ شهریور

۵۵۱پیش از میلاد:طبق محاسبات تقویمی تازه، برخی محققین۲۷ اوت زادروز کنفوسیوس آموزگار، فیلسوف و متفکر بزرگ چین می دانند که در سال ۵۵۱ پیش از میلاد به دنیا آمد و افکار او هرگز کهنه نشده است. عقاید کنفوسیوس با آموزش های زرتشت – تنها پیامبری که از میان آرین ها برخاست تفاوت چندان ندارد( جزئیات عقاید کنفوسیوس به موقع خود در این سایت آمده است).

۱۸۷۱م:«تئودور دری سر» روزنامه نگار و سردبیر معروف آمریکایی که از نیمه عمر به بعد داستان نگاری پیشه ساخت و دهها داستان خوب نوشت ۲۷ اوت سال۱۸۷۱ به دنیا آمد. نخستین داستان او تحت عنوان «خواهر کوری» در آمریکا جنجال بزرگی بپا کرد به گونه ای که ناشر مجبور شد نسخه های توزیع شده را جمع آوری کند. علت این بود که تئودور حقایق را به همان گونه که روی داده بودند بدون هرگونه ملاحظه (خودسانسوری) به رشته تحریر کشیده بود.

وی سپس جامعه آمریکا را قانع کرد که او راه را درست رفته بود و مولفان دیگر با رعایت ملاحظات و خودسانسوری، وقایع را به رنگی دیگر در می آورند و عرضه می دارند که با این عمل، گاهی حقایق و واقعیت ها تحریف می شوند و در نتیجه، شرح مجازی به مخاطبان داده می شود و آن طور که باید، روشن و متنّبه نمی شوند. تالیف کتاب ـ داستانی و غیر داستانی ـ کاری جز روزنامه نگاری است که برخی از روزنامه نگاران با توجه به وضعیت روز، و با هدف خودداری از وخیم سازی وضعیت ملاحظه کاری می کنند.

۱۸۹۹م:امروز زادروز «سسیل اسکات فورستر» داستان نویس انگلیسی است که در ۱۸۹۹ به دنیا آمد. او در قاهره متولد شده بود زیرا که پدرش کارمند دولت انگلستان بود که ماموریت قاهره به دست آورده بود.

کتابهای معروف سسیل که زمینه تاریخی دارند عبارتند از «تعویق پرداخت» . «کشتی» ، «دریاسالار» و ….

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۵ شهریور

کشتی های حامل لژیونهای هفتم و دهم روم (دو لشکر کامل) به فرماندهی ژولیوس سزار ـ یکی از سه عضو شورای حاکم بر آن کشور ـ پس از عبور از دریای مانش (باریکه دریایی میان اروپای قاره ای و انگلستان) ۲۶ اوت سال ۵۵ پیش از میلاد در ناحیه کنت (دیل) وارد آبهای بریتانیا شدند و روز بعد (۲۷ اوت) گام به بریتانیا نهادند. هدف سزار از این لشکر کشی، تصرف بریتانیا نبود بلکه می خواست که شناخت بیشتری از این جزایر به دست آورد که فراریان گالیک و ژرمن (فرانسوی ها و آلمانی ها) از برابر ارتش روم را پناه می دادند. اطلاعات سزار درباره بریتانیا و ساکنان آن، پیش از این لشکرکشی محدود به نوشته های «پیتیاس» جغرافیدان یونان باستان و افسانه هیمیلیکو و روایات مردم گل (فرانسه) بود. سزار در این لشکر کشی شناختی (حقیقت یاب) متوجه شد که در این جزایر چهار قوم زندگی می کنند که از اروپای قاره ای مهاجرت کرده اند. یک دسته که در شمال هستند (اسکاتلندی ها) آلمانی تبار هستند که به کشاورزی و شکار و ماهیگیری سرگرمند، دسته دیگر کلتی ها هستند که در منطقه جنوب مرکزی (اینگلند) زندگی می کنند که خوراکشان عمدتا شیر و گوشت است و دامدار هستند، دسته سوم سیلور ها هستند که از ایبریا (اسپانیا و پرتغال) مهاجرت کرده اند و دسته چهارم بربرها (بی تمدن ها) هستند. مردان این چهار دسته که باهم سازگاری هم ندارند دارای موی سر و سبیل بلند هستند و پیش از رو به رو شدن با دشمن، صورت خود را به رنگ آبی رنگ آمیزی می کنند تا حواس طرف پرت شود. سزار در این لشکر کشی کوشید که میان سرکردگان بریتانیایی نفاق ایجاد کند تا متحد نشوند و همگی تابع قدرت روم باشند. طبق این سیاست که عادت دو هزار ساله انگلیسی ها شده است (تفرقه افکن و حکومت کن)، سزار یکی از چهار پادشاه به نام مندوبراسیوس را رئیس کل جزایر قرار داد و پادشاه ارشد قبلی را سمت معاونت او داد تا میان آنان همیشه خصومت و نفاق باشد. وی سپس به گل (فرانسه) بازگشت و سال بعد با نیروی بیشتری به جزایر بریتانیا رفت و آنجا را تسخیر کرد. تسخیر کامل و رومیزاسیون کردن بریتانیا از سال ۴۳ میلادی و توسط کلادیوس رومی آغاز شد.

۱۹۱۳م:پتر نستروف ‍peter nestrov ستوان ارتش روسیه تزاری ۲۷ اوت سال ۱۹۱۳با هواپیما در آسمان غوطه زد و به صورت دایره عمودی پرواز کرد (معلق زد).

تک فارس

این نخستین پرواز ثبت شده از این نوع در جهان است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۵ شهریور

۱۹۴۵م:نخستین واحدهای نظامی آمریکا ۲۷ اوت سال ۱۹۴۵ وارد خاک ژاپن شدند . دولت ژاپن درپی بمباران اتمی هیروشیما و ناگاساکی اعلام کرده بود که آماده تسلیم شدن است و ۱۵ اوت رئیس جمهوری آمریکا با قبول تسلیم ژاپن پایان جنگ دوم جهانی در همه جبهه ها را اعلام داشته بود. کار اشغال نظامی ژاپن که در میدان جنگ شکست نخورده بود پس از ورود نظامیان آمریکایی به آن کشور آعاز شد. قرارداد تسلیم ژاپن دوم سپتامبر ۱۹۴۵ در عرشه ناو میسوری درخلیج توکیو طی مراسمی به امضای مقامات ژاپنی و متفقین رسد. سپس دستگیری و بازجویی و محاکمه و سپس اعدام برخی مسئولان ژاپنی صورت گرفت. مقامات آمریکایی در طول اشغال ژاپن برای این کشور یک قانون اساسی نوشتند که هنوز اجرا می شود.

ژاپن که همواره در جستجوی منافع خویش بوده در آغاز جنگ جهانی اول که به دوستی انگلستان نیاز داشت به آلمان اعلان جنگ داد ولی چون به خاطر تصرف چین شمالشرقی "متجاوز" اعلام شده بود در آغاز جنگ جهانی دوم با آلمان متحد شد و پس از جنگ دوم که نیاز به تجدید حیات داشت برتری آمریکا را پذیرفت و اینک که در منطقه خود با یک چین نیرومند و روسیه گوش به زنگ رو به رو است بار دیگر دنباله رو بی چون و چرای آمریکا شده است. ژاپن میان دو جنگ جهانی، چین را اشغال و در برخی شهرها قتل عام به راه انداخت و پیش از آن – زمانی که انقلاب بلشویکی روسیه نوزادی بیش نبود از این ضعف استفاده کرده و سیبری شرقی را اشغال نظامی کرده بود و پنج سال آن را در اشغال داشت و با این حساب است که برخی از مورخان مقامات ژاپنی را فرصت طلبان بین المللی خوانده اند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۵ شهریور

۲۰۰۳م:شورای امنیت سازمان ملل ۲۶ اوت ۲۰۰۳ ضمن تصویب قطعنامه ای حمله مسلحانه به دوائر و کارکنان سازمان ملل و کارکنان موسسات کمکهای انسانی را جنایت جنگی اعلام کردکه قابل تعقیب و مجازات در دادگاه ویژه بین المللی است. این قطعنامه باتوجه به انفجار مقر نمایندگی این سازمان در بغداد که موجب مرگ ۲۳ تن و جرح ۱۶۰ نفر دیگر شده بود به شورای امنیت تسلیم گردید.

۲۰۰۳م:بانو «کانی ریوز» کاوگرل معروف در آمریکا در اوت ۲۰۰۳ در ۱۰۲ سالگی در گذشت. وی که ۲۶ سپتامبر ۱۹۰۱ به دنیا آمده بود تا بهار امسال سوار بر اسب می شد ، ششلول می بست و سراغ گاوها می رفت.

کانی که از پنج سالگی سوارکار بود با این که از دانشگاه تکزاس در رشته حقوق فارغ التحصیل شده بود « کاو گرل » بودن را ترجیح داده بود . او علاوه بر تدریس تعلیم سوار کاری به بانوان در رانچ ، به امر گاو چرانی می پرداخت . کانی درجوانی باشوهرش ، گاو چران رانچ لیندن جانسون رئیس جمهوری اسبق آمریکا بودند که او نیز تگزاسی بود.

«کانی» به ۳۰ هزار زن و دختر و از جمله چند بازیگر فیلم سوارکاری ، گاو چرانی با اسب ، کمند اندازی و تیراندازی در تاخت و آماده ساختن کره اسب برای سواری دادن و زین و نعل و تیمار کردن آموزش داده است.

وی اسب را حیوانی بسیار دلاور توصیف کرده که اگر سوارش را بشناسد مطابق میل او رفتار می کند و بالعکس اگر بفهمد که سواری ناشی ادارد بازی در می آورد و اذیت می کند.

T A K F A R S

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۵ شهریور

۴۷۹: طبق احتساب تقویمی برخی از مورخان، نبرد پلاتائه Plataea (ناحیه ای در شمال شرقی شهر آتن) میان نیروهای ایران به فرماندهی ژنرال مردونیوس (داماد داریوش بزگ) و افراد اعزامی کشور – شهرهای یونانی در ۲۷ اوت سال ۴۷۹ پیش از میلاد روی داده بود.

۱۸۱۳: ناپلئون بناپارت با ۱۳۰ هزار سرباز فرانسوی ارتش ۲۰۰ هزار نفری متحدین، مرکب از آلمان، اتریش و روسیه را در درسدن Dresden آلمان تار و مار کرد و نابغه نظامی خوانده شد.

۱۸۹۶: انگلستان ضمن یک جنگ بسیار کوتاه جزیره زنگبار واقع در شرق قاره افریقا را تصرف کرد. زنگبار که یک اقلیت ایرانی به نام شیرازی ها در آنجا زندگی می کنند از دیر زمان از نظر تجاری مورد توجه ایرانیان بوده است.

۱۹۹۰: در پی اشغال کویت توسط ارتش عراق؛ دولت عراق کویت را رسما ایالت نوزدهم آن کشور اعلام کرد و تاکید داشت که آمریکا نخواهد توانست عراق را نابود کند.

۲۰۰۳: جورج بوش رئیس جمهوری آمریکا در اجتماع نظامیان سابق در شهر سن لوئی گفت: تلفات و دشواری های آمریکا در عراق مانع از آن نخواهد شد که همین کار را در مورد کشوری دیگر انجام دهد.

محصولات معتبر
محصولات معتبر