تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۵ اردیبهشت

۱۳۰۵م:چهارم اردیبهشت ۱۳۰۵ رضا شاه پهلوی طی مراسمی تاجگذاری کرد. وی در این مراسم که در کاخ گلستان برگزار شده بود، شخصا تاج را سر نهاده بود. رضا شاه که دارای دربار شده بود عبدالحسین تیمور تاش را وزیر دربار خود کرد. در آن زمان، محمدعلی فروغی نخست وزیر بود. مجلس موسسان در ۲۲ آذر سال ۱۳۰۴ چهار اصل از اصول متمم قانون اساسی را اصلاح، رضاخان پهلوی را شاه و سلطنت را در خاندان او موروثی کرده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۵ اردیبهشت

۱۹۸۰م: ۲۵اپریل ۱۹۸۰ عملیات نظامی «مافوق سرّی» آمریکا علیه ایران، در صحرای طبس با کشته شدن هشت نظامی آمریکایی و از دست رفتن یک هواپیمای سی ـ ۱۳۰ و چند هلی کوپنر با شکست رو به رو و ادامه آن لغو شد. جیمی کارتر رئیس جمهور وقت آمریکا همان روز مسئولیت این شکست را برعهده گرفت و گفت که به منظور خارج ساختن گروگانها (کارکنان سفارت) از تهران، این عملیات برنامه ریزی شده بود.

قرار بود این نظامیان پس از تجدید سوخت هلی کوپترها در صحرای طبس، خود را به تهران و بازداشتگاههای گروگانها برسانند. در پی اعتراف کارتر، سایرس ونس وزیر امورخارجه آمریکا از سمت خود کناره گیری کرد و گروگانها تا آخرین لحظه حکومت کارتر آزاد نشدند. همین اقدام کارتر باعث شد که در انتخابات نوامبر آن سال از رونالد ریگان (ریگن) نامزد حزب جمهوریخواه شکست بخورد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۵ اردیبهشت

تکفارس آی آر

۱۷۹۲م:۲۵ آوریل سال ۱۷۹۲ (انقلاب فرانسه)، یک نظامی موسیقیدان فرانسوی که در یک اردوگاه نظامی در منطقه استراسبورگ بسر می برد به منظور برانگیخته شدن احساسات میهندوستانه سربازان فرانسوی، آهنگ و سرود مارسییز La Marsseillaise را نوشت که بعدا سرود ملی فرانسه شد و باقی مانده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۵ اردیبهشت

۱۸۹۸م:دولت واشنگتن ۲۵ آوریل سال ۱۸۹۸ به اسپانیا اعلان جنگ داد. این دولت قبلا از اسپانیا خواسته بود که مسئله کوبا را از راه مسالمت آمیز حل کند (که تاریخنگاران، این کار را یک «حرکت روابط عمومی» در جهت طی کردن مراحل مربوط نوشته اند).

جنگ دولت واشنگتن با اسپانیا که از ۲۵ آوریل تا ۱۲ اوت ۱۸۹۸ (به مدت۱۱۳ روز) ادامه داشت به شکست اسپانیا انجامید و طبق قرارداد پاریس؛ سرزمین های فیلیپین، گوام، پرتوریکو و کوبا را به آمریکا داد.

۱۹۷۴م:تنها کودتای نظامی در تاریخ معاصر که به خاطر دمکراسی صورت گرفت، سحرگاه ۲۵ آوریل ۱۹۷۴ در پرتغال انجام شد. این کودتا که به تصمیم هفت افسر ارشد به انجام رسید حتی یک کشته نداشت و عنوان «تحوّل میخک سرخ» به آن داده شده است.

www.takfars.ir

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۵ اردیبهشت

۱۶۰۷: در جریان جنگهای ۸۰ ساله هلندی ها با اسپانیا، در این روز کشتی های جنگی ایالات ۱۷ گانه هلندیها به ناوگان اسپانیا در جبل طارق شبیخون زدند و چندین کشتی اسپانیایی را منهدم ساختند. کشتی های اسپانیایی در بندر لنگر انداخته بودند که مورد حمله غافلگیرانه قرارگرفتند. هلندی ها مایل به پایان دادن سلطه اسپانیا بر سرزمین خود بودند.

۱۹۱۵: در این روز (درجریان جنگ جهانی اول، واحدهای نظامی نیوزیلند و استرالیا وابسته به ارتش انگلستان در گالی پولی (شمال داردانل) در خاک عثمانی پیاده شدند. عثمانی در کنار آلمان و اتریش با انگلستان، فرانسه و روسیه در حال جنگ بود. و از همین روز کشتار و سربه نیست شدن ارمنیان سرشناس در شهر استانبول آغاز شد.

۱۹۳۸: دربار سلطنتی ایران پنجم اردیبهشت ۱۳۱۷ اعلام کرد که خواستگاری ولیعهد وقت (محمدرضا پهلوی) از فوزیه ـ شاهزاده خانم مصری (خواهر ملک فاروق) پذیرفته شده و بزودی نخست وزیر ایران در صدر هیاتی برای تعیین روز عقدکنان به قاهره خواهد رفت. این هیات ۹ روز بعد عازم مصر شد. محمدرضا پهلوی پنجم اسفند آن سال (ده ماه بعد) برای عقد نکاح و آوردن عروس عازم قاهره شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۵ اردیبهشت

محصولات معتبر
محصولات معتبر