تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۵ آبان

۳۹۸م:۲۷اکتبر سال ۳۹۸ پیش از میلاد «کونون» ادمیرال مشهور آتنی با شماری از افسران دریایی آتن که به ایران پناهنده شده بودند به استخدام نیروی دریایی ایران درآمدند و به تصمیم اردشیر دوم شاه وقت از دودمان هخامنشی دراختیار «فرنه باز» ژنرال معروف ایران و فرمانده نیروهای مستقر در غرب و شمال غربی شامل مصر، قبرس، فنیقیه و آناتولی قرار گرفتند و به نوسازی ناوگان ایران در اژه و مدیترانه کمک بسیار کردند.

ژنرال «فرنه باز» باکمک این ناوگان نوسازی شده اسپارت را در «سنیدوس» شکست داد و سپس چند شهر را در منطقه «لاکونی» در جنوب غربی شبه جزیره بالکان (نه چندان دور از شبه جزیره ایتالیا) تصرف کرد و به تاخت و تاز اسپارت که با کمک ایران بر آتن فائق آمده بود در مدیترانه و منطقه اژه پایان داد. طبق قرار محرمانه قبلی میان ایران و اسپارت، بنا نبود که اسپارتی ها پس از پیروزی بر آتن دست به تصرف «کشور ــ شهر» های یونانی بزنند و قلدری کنند.

پس از شکست اسپارت از «فرنه باز»، ایران موفق شد پس از نزدیک به یک قرن استراتژی خود در جهان هلنیک (یونانی زبانها) را به اجرا در آورد و آن، ایجاد موازنه قدرت میان «کشور ــ شهر» های یونانی و جدا نگهداشتن آنها از هم و جلوگیری از تشکیل یک اتحادیه «دلوس» دیگر و نیز قطع تحریکات ضد ایرانی یونانیان در مصر و قبرس بود.

در اجرای این سیاست، دولت وقت ایران کمک مالی در اختیار پاره ای از این «کشور ـ شهر» ها از جمله آتن قرار داد تا خرابیهای ناشی از جنگ طولانی«پلوپونز» را مرمت کنند و به اقتصاد خود سر و سامان دهند.

«فرنه باز» درعین حال از تامین آرامش در منطقه زیر فرمان خود غافل نبود و در سال ۳۹۱ پیش از میلاد یک شورش ضد ایران در قبرس را سرکوب و سال بعد نیروی اضافی به کمک دو ژنرال ایرانی فرستاد که مامور فرو نشاندن فتنه در ساتراپی مصر شده بودند. «فرنه باز» در عین حال داماد اردشیر دوم شاه وقت بود.

تکفارس آی آر

۱۴۰۶م:۲۷ اکتبر سال ۱۴۰۶ میلادی (۷۸۵ خورشیدی) قراه یوسف رئیس ترکمانان قره قوینلو تبریز را تصرف کرد. وی از آن پس ظرف ۱۴ سال سراسر شمال غربی ایران از گرجستان تا ساوه را متصرف شد.

ترکمانان که از بقایای مهاجمان آن سوی فرارود (ماوراءالنهر) به ایران و آسیای غربی بوده اند اینک عمدتا در جنوب غربی ترکیه امروز و مناطقی از عراق زندگی می کنند.

۱۲۹۱ش:پنجم آبان ۱۲۹۱ خورشیدی (۲۷ اکتبر ۱۹۱۲) صمصام السلطنه رئیس الوزراء وقت دستور داد روزنامه هایی را که از او انتقاد کرده بودند و یا نوشته بودند که به جای کم سواد های نالایق از تحصیلکرده های فرنگ رفته برای احراز مقامات بالا استفاده شود توقیف و مدیرانشان بازداشت شوند. به این ترتیب بیشتر روزنامه های تهران توقیف شدند.

دانستنی است که رئیس الوزراء بعدی نیز این روش را که مورد حمایت دولت تزاری روسیه هم بود دنبال کرد و حساسیت نسبت به جراید و محدودیت نشر روزنامه در ایران از همان زمان وارد سیاست داخلی وطن ما شده و عملا یکی از ردیف های فهرست آن قرار گرفته و به باور برخی از اصحاب نظر مانع اصلی تکامل و پیشرفت ژورنالیسم ایران بوده است و تا این مسئله حل نشود، نمی توان انتظار حل مسائل دیگر را داشت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۵ آبان

www.takfars.ir

۱۳۰۴ش:در پی مخالفت دولت وقت (به نخست وزیری ژنرال رضاخان پهلوی) با بازگشت سلطان احمد شاه قاجار از اروپا به وطن، از پنجم آبان سال ۱۳۰۴ (۲۷ اکتبر ۱۹۲۵) تظاهرات ضد قاجاریه – طبق یک برنامه از قبل تنظیم شده – نخست در تهران (میدان توپخانه) و سپس شهرهای دیگر بر پا شد و تظاهرکنندگان خلع قاجاریه را از سلطنت درخواست داشتند. این تظاهرات تا نهم آبان که طرح نمایندگان مبنی بر خلع قاجاریه به تصویب مجلس رسید ادامه داشت.

۱۵۵۳ش:۲۷ اکتبر سال ۱۵۵۳ سروتوس Michael Servetus پزشک اسپانیایی در ژنو در یک محکمه مذهبی به گناه کفر و الحاد به اعدام محکوم شد و او را آتش زدند. وی هنگام مرگ ۴۲ ساله بود.

گناه سروتوس علاوه بر انتشار کتابی درباره گردش خون و علل بروز بیماری ها، نوشتن مکتوبی بود درباره پایه و تعریف گناه. وی در این مکتوب اشاره کرده بود که تعریف و برداشت کلیسای کاتولیک از گناه را در انجیل ندیده است. این نوشته خشم رهبران کلیسای کاتولیک را برانگیخت و او را متهم به کفر و الحاد کردند و در وین به زندان افکندند که از زندان فرار کرد و در سر راه خود به اسپانیا وارد ژنو شد که در آنجا به چنگ پروتستانها افتاد و آنان وی را «یونیتارین» خواندند و اتهامات سابق را هم بر آن اضافه کردند و به اعدام محکوم ساختند. صدای اعدام سروتوس در اروپا پیچید که سرانجام به تحمل عقاید و ابراز نظر منجر شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۵ آبان

۲۰۰۳م:۲۶ اکتبر ۲۰۰۳ اعلام شد که بانو "دریا اربس Derya Arbas " بازیگر فیلم و نویسنده داستان در آپارتمان خود در لس آنجلس بر اثر حمله قلبی در گذشته است. وی ۳۵ ساله بود.

زرین مادر "دریا " ملکه زیبایی پیشین ترکیه و پدرش "برتی" یک بازیگر سرخپوست آمریکایی فیلمهای سینمایی است که از هم جدا شده بودند. "دریا" که در کالیفرنیا به دنیا آمده بود نیمی از سال را در استانبول و نیم دیگر را در لس آنجلس می گذرانید. وی پس از ایفای نقش در هفت فیلم سینمایی به کار نوشتن داستان پرداخته بود که هفت کتاب از او انتشار یافته است. با وجود این، "دریا" ارتباط خود را با هنر تصویر قطع نکرده بود. مراسم تدفین او طبق آداب بومیان آمریکا (سرخپوستان) برگزار شده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۵ آبان

۲۰۰۴م: ۲۶اکتبر ۲۰۰۴ مبارزات انتخاباتی آمریکا وسیعا تحت تاثیر خبر به سرقت رفتن ۳۸۰ تن مواد منفجره از یک انبار نظامی ارتش سابق عراق در منطقه یوسفیه (۴۵ کیلومتری جنوب بغداد) و در سه روز اول پس از سقوط حکومت صدام حسین قرار گرفته بود. مسئله مطرح این بود که چرا این خبر پس از ۱۸ ماه فاش شده بود و آن هم توسط دو رسانه آمریکایی: شبکه سی. بی. اس. و روزنامه نیویورک تایمز، و چرا دولت قبلا مردم را در جریان این سرقت قرار نداده بود.

بازرسان سازمان ملل گفته بودند که از وجود این مواد که از نوع بسیار خطرناک و نیرومند «اج ام ایکس» ، «آر دی ایکس» و «پی ای تی ان» بودند آگاهی داشتند و موضوع را به دولت آمریکا هم خبر داده بودند. این بازرسان افزوده بودند: پیش از حمله آمریکا به عراق، انبار را قفل زده بودند و تا یک روز پیش از حمله که در عراق بودند، قفل انبار دست نخورده بود.

"جان کری" نامزد وقت از حزب دمکرات برای احراز مقام ریاست جمهوری آمریکا در انتخابات عمومی دوم نوامبر سال ۲۰۰۴ در نطقهای ۲۶ اکتبر ۲۰۰۴ خود، سرقت این مواد را که در جریان غارت موسسات دولتی در چند روز اول فروپاشی دولت عراق صورت گرفته بود یک ضعف دولت جورج دبلیو بوش وانمود کرده و گفته بود که اگر دولت بوش نگران جان آمریکاییان بود دست کم موضوع سرقت را اعلام می داشت تا همه بدانند و مراقب جان خود باشند. همین مواد هستند که به دست تروریستها می افتند. چرا دولت به اخطار بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل توجه نکرد و هنگام پیشروی به سوی بغداد، نخست این انبار را در کنترل نگرفت.

تک فارس

جان کری سپس گفته بود: آیا این است معنای فرمانده کل نیروهای مسلح بودن؟. آیا می توانید حدس بزنید که از این مواد چقدر بمب می توان ساخت که در خودروهای انتحاری جاسازی شوند؟. همین بمب های اتومبیلی باعث مرگ و جرح سربازان ما می شوند.

همزمان جان ادواردز نامزد معاونت جان کری نیز در نطقی گفته بود: این بی توجهی، دفاع ندارد. چرا بزرگترین انبار اسلحه عراق بدون مراقبت رها شده بود؟.

در همین راستا، بانو آلبرایت وزیر امورخارجه کابینه کلینتون نیز گفته بود: ما نمی دانیم که تا چه وقت باید بهای سهل انگاری های این دولت (دولت جورج دبلیو بوش) را بپردازیم.

در این میان، سخنگویان دولت بوش با این گفته خود که تا ده روز پیش، از ناپدید شدن مواد منفجره عراق خبر نداشتند کار را خرابتر کردند و و سیله حمله تازه به جناح رقیب دادند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۵ آبان

۲۰۰۸م:مسابقه دو نامزد برای انتخابات چهارم نوامبر سال ۲۰۰۸ ایالات متحده آمریکا نه تنها به بیراهه افتادن دمکراسی از اصول خود، بلکه ضعف ژورنالیسم تلویزیونی را بیش از گذشته عیان و آشگار ساخته بود.

در این مسابقه، تنها اعلان های دو نامزد به چشم می خورد: سناتور جان مکین و سناتور باراک اوباما؛ زیرا دیگر نامزدها با آنکه بانی خدمات برجسته ای هم در طول عمر خود بوده اند، چون پول نداشتند و اصحاب منافع کمک نکرده بودند، اعلان تبلیغ نداده و درنتیجه بسیاری از رای دهندگان نمی دانستند که جز آن دو سناتور، سمت ریاست جمهوری آمریکا نامزدهای دیگری هم دارد. اعلان های این دو سناتور عمدتا برضد یکدیگر بود (نه، برای معرفی خود و ارائه برنامه هایشان به جامعه)، به عبارت دیگر هرکدام در اعلان خود دیگری را نفی می کرد (تبلیغ منفی).

طبق گزارش هجدهم اکتبر ۲۰۰۸ نیویورک تایمز، از آغاز ماه مه ۲۰۰۸ تا ۱۳ اکتبر این سال (ظرف پنج ماه و ۱۳ روز) دو نامزد اصلی، جمعا ۳۰۰ میلیون دلار هزینه اعلان تبلیغ برای خود و نفی دیگری در شبکه های تلویزیونی کرده بودند که آن روزنامه عنوانش را «جنگ با سلاح آگهی» قرارداده بود. حال آنکه، طبق اصول دمکراسی، فردی که بخواهد رئیس یک کشور شود باید آنچنان در جامعه خود شناخته شده باشد که نیازی به این همه اعلان نباشد. تازه، برخی از شبکه های تلویزیونی آمریکا در اخبار و مصاحبه ها، تنها یکی از دو نامزد را بزرگ می کردند (باراک اوباما را) و چنان مستقیما جانب اورا می گرفتند که هرکودک دبستانی می توانست حس کند که این کار، «ژورنالیسم اصیل» نیست. ژورنالیسم اصیل یعنی خبر، تحلیل، تفسیر با واژه ها و گرامر ویژه و اشاره غیر مستقیم، نه جانبدارانه.

جانبداری سه برنامه «خبر و نظر» شبکه کابلی «MSNBC» متعلق به کمپانی های جنرال الکتریک و مایکروسافت از یکی از دو سناتور (اوباما که بالاخره پیروز شد) بقدری عیان و مستقیم بود که مایه تاسف علاقه مندان به ژورنالیسم شده بود که آن همه چشم امید به آن داشتند که کمک به ساختن جامعه بهتری کند و ستون نگهدارنده دمکراسی باشد. این سه برنامه روزانه تلویزیونی پی در پی که از ساعت هفت تا ده شب پخش می شوند «هاردبال»، «کاونت داون» و «ریچل مدو» عنوان دارند. مروری بر بیوگرافی سه مجری آنها نشان می دهد که هیچکدامشان در دانشگاه، «روزنامه نگاری» نخوانده است. یکی از این سه، قبلا در کنگره آمریکا دستیار یکی ـ دو نماینده بود و حزب عوض کرد، دیگری مسابقه ورزشی پخش می کرد و سومین آنان گوینده رادیو بود. کار تبلیغ این سه تن برای یک نامزد، به نام خبر و تحلیل و کسب نظر به قدری علنی و صریح بود که یک کاریکاتوریست آمریکایی کاریکاتور زیر را که در آن تنها به مجری برنامه یکساعته «کاونت داون» اشاره دارد ترسیم کرده که روزنامه ها به چاپ رسانیده بودند. عکسهای این سه مجری و آرم شبکه تلویزیونی مربوط بر کاریکاتور اضافه شده است. این سه مجری از بالای عکس به پایین آن عبارتند از: کریس ماتیوسChris. Mathews (مجری هاردبالHardball)، کیت اوبرمن Keith Obermann (مجری «کاونت داونCountdown») و ریچل مدوRachael Maddow (مجری «ریچل مدو»).

۱۹۷۵م:رکس ستوتRex Stout داستان نگار آمریکایی ۲۷ اکتبر سال ۱۹۷۵ در ۸۹ سالگی در گذشت. رکس نویسندگی را پیشه تمام وقت خود قرار داده بود و در طول عمر ۷۰ داستان نوشت که عمدتا زمینه جنایی – پلیسی دارند. وی که در ایندیانای آمریکا به دنیا آمده بود گفته بود که در قالب داستان جنایی ، بهتر می توانست مشکلات اجتماعی – اقتصادی و حتی سیاسی را بیان دارد و راه حل ارائه کند. یکی از داستانهای او قصه ناپدید شدن ( تخیلی ) رئیس جمهوری است که ضمن آن مسائل سیاسی را مطرح ساخته است.

T A K F A R S

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۵ آبان

جیمز ام کین James M. Cain داستان نگار مولف داستان معروف « پستچی دو بار زنگ می زند » ۲۷ اکتبر ۱۹۷۷ در ۸۵ سالگی در گذشت.

۱۴۴۹م:بیست و هفتم اکتبر سال ۱۴۴۹ میلادی الغ بیگ پسر شاهرخ و نوه امیر تیمور (گورکان) که در ۱۳۹۳ میلادی در سلطانیه زنجان به دنیا آمده و رصدخانه معروف سمرقند را ساخته که در آن، محل ۹۹۲ ستاره شناسایی شده بود در همین شهر درگذشت.

وی که از ریاضیدانان برجسته قرون وسطا و دانشمندان علم هیات (فضا شناسی) بشمار می رود در سمرقند که در عین حال خود او فرماندارش بود یک دانشکده علوم ریاضی تاسیس کرده بود و شصت دانشمند علوم ریاضی از جمله «جمشید کاشانی» را برای تدریس در آن و کار در رصدخانه به سمرقند دعوت کرده بود. همین گروه و بویژه جمشید کاشانی فرمولهای سینوس و تانژانت را در ریاضی نوشتند.

رصد خانه سمرقند برای مشاهده ستارگان، لوله تنوره مانندی به ارتفاع ۳۵ متر و قطر پنج متر داشت.

الغ بیگ که پایتخت پدرش شهر هرات خراسان بود تنها یک پنجم از اوقات خود را صرف امور دولتی می کرد و بقیه را در تحقیقات علمی می گذرانید. وی پسر چهارم شاهرخ میرزا بود. مروری بر تاریخ آن دوران نشان می دهد که توجه به علم، ادب و هنر در خاندان تیموریان امری عمومی بوده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۵ آبان

۱۹۱۲م: ۲۷اکتبر سال ۱۹۱۲، نیروهای عثمانی در هر سه جبهه ــ صربستان، بلغارستان و یونان ـ دست به عقب نشینی زدند. این جنگ که به جنگ اول بالکان معروف شده است سه ماه بیشتر طول نکشید، و در ماه دسامبر همین سال با عقد یک پیمان ترک مخاصمه پایان گرفت و نقشه منطقه تغییر یافت.

اتحادیه بالکان مرکب از صربستان، مونته نگرو، بلغارستان و یونان که قبلا همگی از مستملکات عثمانی بودند ازسلطان عثمانی خواسته بودند که به سلطه خود بر مقدونیه پایان دهد که دولت عثمانی این درخواست را رد کرده بود و با این عمل، جنگ اول بالکان که در آن روسیه از اتحادیه بالکان حمایت می کرد در اکتبر ۱۹۱۲ آغاز شده بود.

علت شکست ارتش عثمانی، گستردگی جبهه بود که فرماندهی عثمانی مجبور به تقسیم نیروهای خود و اعزام هر دسته به یک جبهه شده بود. دو رویداد دیگر باعث تضعیف روحیه سربازان عثمانی شد یکی اعدام افسرانی که عقب نشینی می کردند به دستور «ناظم پاشا» وزیر ارتش عثمانی، و دیگری اعلام استقلال آلبانی در اثنای این جنگ بود. عثمانی ها به دلیل مسلمان بودن آلبانیایی ها انتظار جدا شدن آلبانی را مخصوصا در آن زمان نداشتند.

تک فارس www.takfars.ir

در پایان این جنگ که به شکست عثمانی انجامید و متصرفات آن در اروپا به کمترین مقدار رسید، افسران جوان ارتش عثمانی (ترکیه امروز) بر ضد سلطان وقت دست به کودتا زدند و وی و وزیرانش را متهم به بی عرضگی، خود محوری، سوء نیت و فساد کردند و برکنار ساختند و ….

۱۵۰۵م:۲۷ اکتبر سال ۱۵۰۵ ایوان سوم، مردی که باطرد مغولها، کشور روسیه را ایجاد کرد درگذشت. وی حکمران مسکو بود که با شکست دادن مغولها و تصرف مناطق دیگر، روسیه را تاسیس کرد و جانشین او – ایوان چهارم – خود را «تزار» روسیه خواند و دو قرن بعد، پتر اول روسیه را یک امپراتوری و خودرا تزار همه آن نامید. روسیه بمانند سایر مناطقی که در مسیر مهاجرت اقوام مهاجم شرق خود قرار داشته اند اختلاط نژاد یافته و گرفتار مشکلات ناشی از آن بوده است. این مشکلات به حدی ریشه گرفته اند که سوسیالیسم و آموزشهای ویژه آن – گرچه سطجی – نتوانست تغییری در آن دشواریها ایجاد کند و فرهنگ و روانشناسی همان را هماهنگ سازد. این شکست ثابت کرد که تنها با شعار نمی توان نسلی متفاوت از گذشته ب به بار آورد.

چندی پس از انقلاب اکتبر ۱۹۱۷، دولت حزب کمونیست امپراتوری روسیه را بر پایه ملیتهایش به صورت اتحادیه ای از کشورها در آورد که ده سال مانده به پایان قرن ۲۰ این اتحادیه منحل و سران هر کدام از اعضای آن اعلام استقلال کردند.

بسیاری از روسها این انحلال را که بدون رفراندم و استعلام نظر مردم انجام شده است قانونی نمی دانند و بر همین پایه دومای روسیه با تصویب طرحی این فروپاشی را غیر قانونی خواند ولی یلتسین رئیس جمهوری وقت که خود از منحل کنندگان اتحاد شوروی بود مصوبه "دوما" را امضا نکرد و موجود است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۵ آبان

۱۷۸۷م:ا۲۷کتبرسال ۱۷۸۷ احزاب آمریکا که هنوز نوپا بودند تصمیم گرفتند که به جای تحمل هزینه سنگین چاپ روزنامه ارگان درصورت لزوم صفحه ای از نشریات عمومی را برای انتشار اخبار، نظرات و آگهی های حزب کرایه کنند. نخستین حزبی که این فکر را عملی ساخت حزب فدرالیست بود که همان روز یک صفحه از یک نشریه منتشره در نیویورک را برای این منظور اجاره کرد. هنوز هم احزاب عمده آمریکا روزنامه ارگان ندارند و تقریبا به همان ترتیب عمل می کنند و اعلامیه های خودرا جهت انتشار به رسانه های عمومی می دهند.

۱۹۴۴م: ۲۷اکتبر سال ۱۹۴۴، در آخرین روز نبرد دریایی خلیج «لی تی» در فیلیپین، یک خلبان ژاپنی دیگر هواپیمای پر از مواد منفجره خود را بر یک ناوآمریکایی کوبید و آن را غرق کرد. این دومین حمله هوایی انتحاری بشمار می رود.

این عمل که تا پایان جنگ جهانی دوم ادامه یافت به «کامیکاز» به معنای باد آسمانی، بادی که خدا آن را مامور کرده باشد شهرت یافته است. هفت قرن پیش از آن چنین بادی کشتی های حامل مغولها را که قصد تصرف ژاپن داشتند غرق کرده بود و به این وسیله ژاپن از هجوم مغولها در امان ماند. ژاپنی حمله انتحاری خلبانان خودرا به نام همان باد «کامیکاز» گذاردند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۵ آبان

۱۹۶۹م:رالف نیدر (نادر)، آمریکایی لبنانی تبار ۲۷ اکتبر ۱۹۶۹ برای مبارزه با اجحاف فروشندگان و نامرغوب بودن کالا، سازمان حمایت از مصرف کنندگان (آمریکایی) را تاسیس کرد و نام آن را که دارای نشریه ارگان است و کالای نامرغوب و گرانفروشان را افشاء می کند «نیدر ریدرز» گذارد. خریدارن آمریکایی سالهاست که عادت کرده اند پیش از خرید وسایلی از قبیل خودرو، تلویزیون و … نخست، عیب و حسن مارک و مدلی را که می خواهند خریداری کنند در نشریه حمایت از مصرف کنندگان بخوانند و با چشم باز اقدام به خرید کنند.

تکفارس

به دلیل پیروزمندانه بودن اقدام «رالف نیدر» که سه بار هم خود را در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نامزد کرده است، در بسیاری از کشورها به اقتباس از او «انجمن حمایت از مصرف کننده» تاسیس شده است ازجمله در دوران نظام سابق در ایران. علت پیروز نشدن رالف نیدر در انتخابات، مخالفت اصحاب منافع نسبت به او بوده که مانع شده اند پولی به حسابش ریخته شود که صرف دادن اعلان و تبلیغ انتخاباتی کند.

نشست جهانی این انجمن ها در سال ۱۹۷۷ (۱۳۵۶ هجری خورشیدی) از شبکه تلویزیون دولتی ایران به سبب پخش تبلیغ کالای تجاری (آگهی، به همان صورتی که صاحب کالا می دهد و می خواهد که دست نخورده پخش شود) انتقاد کرد. در آن زمان جز در آمریکای شمالی، تلویزیونهای سایر کشورها دولتی بودند و تبلیغ کالای تجاری نداشتند. به باور بسیاری از حقوقدانان، اگر تبلیغ کالا فریب انگیز باشد و از این رهگذر به فرد و یا افراد زیان وارد آورد دستگاه وسیله تبلیغ (فرضا؛ شبکه تلویزیونی) شریک جرم می تواند باشد. یکشنبه شب (۲۵ اکتبر ۲۰۰۹)، شبکه «ای بی سی» آمریکا در اخبار شبانگاهی خود اعتراف کرد که تبلیغ شبکه های تلویزیونی این کشور برای «سیریال» ها (غذای آماده برای ناشتایی از قبیل کورن فلکس) به دور از واقعیت بوده و به نوجوانان مصرف کننده صدمه زده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۵ آبان

۲۰۰۳م:نگاهی دقیق به اظهار نظر هایی که تاکنون درباره بازداشت و محکومیت «خودورکوفسکی» میلیاردر روس شده است و چگونگی انتشار گزارش های مربوط به این امر حقایق اوضاع روسیه در سالهای دهه آخر قرن بیستم – پس از فروپاشی شوروی – را به دست می دهد.

این فرد که به دلایلی و کمک وسائلی، ظرف مدتی کمتر از ده سال در روسیه سوسیالیستی سابق از«صفر» به میلیاردها دلار ثروت و از جمله اداره بزرگترین شرکت نفت روسیه ـ یوکوس اویل ـ و کمپانی های تولیدی دیگر دست یافته بود ۲۶ اکتبر ۲۰۰۳ هنگامی که می خواست با هواپیمای شخصی از یک فرودگاه در سیبری پرواز کند دستگیر شد و به اتهام جعل، اختلاس، کلاهبرداری و حسابسازی به منظور ندادن مالیات به مسکو انتقال یافت و در یک زندان عمومی بازداشت شد.

تا اینجا، جهانیان با «خود تفسیری» خبرها پی برده بودند که حراج ابزارهای تولید در روسیه از شرکتهای نفتی! شروع شده بود ـ در روسیه ای که "فرد" در طول هفتاد و چند سال اجازه نداشت دارای حتی یک متر زمین شود. بنابراین وقتی که در خارج روسیه عنوان "میلیاردر روس" به گوش برسد همگان متعجب می شوند که چگونه ظرف مدتی کوتاه چندین نفر از میان آن همه نفوس دارای این همه ثروت شده اند. چه بازی هایی درکار بوده است و چگونه و چرا؟!.

در میان اظهار نظرهای اکتبر ۲۰۰۳، نظر«الکساندر ورشبو» سفیر آمریکا در مسکو و نیز یک مدرس آمریکایی علم اقتصاد را برای درج در این مطلب انتخاب می کنیم که اسوسییتدپرس آنها را برای رسانه های مشترک خود گزارش کرده بود.

ورشبو گفته بود: بازداشت خودورکوفسکی آمریکا را مشوش ساخته زیرا که میان کمپانی های خارجی و سرمایه گذاری در روسیه تردیدهایی به وجود آورده است. بازداشت رئیس بزرگترین شرکت نفت روسیه تلاشهای مربوط به نوسازی و پیشرفت اقتصاد روسیه را به مخاطره می افکند! و این سئوال را به میان می آورد که که قانون (دستور بازداشت) در روسیه گزینشی به اجرا در می آید و … ( اگر این اظهار نظر در کشور دیگری صورت گرفته بود حمل بر مداخله در امور داخلی می شد).

«یوگنی یاسین» که در یک دانشگاه دولتی آمریکا اقتصاد تدریس می کند بازداشت خودور کوفسکی را موجب فرار سرمایه از روسیه دانسته و گفته بود که این بازداشت وضعیتی را مشابه نیمه دهه ۱۹۹۰ که میلیاردها دلار از روسیه خارج شد پیش خواهد آورد! و ….

وی روشن نساخته بود که چگونه از کشوری که قبلا محدودیت ارزی برای اتباع داشت دفعتا میلیاردها دلار خارج شده است و این پول کجا بوده چگونه به دست آمده و کجا رفته است!.

takfars.ir

رسانه های جهان غرب بازداشت خودور کوفسکی را به گونه ای بازتاب داده بودند که با به زندان افتادن این فرد جهان به لرزه در آمده و زیر و زبر خواهد شد. یک نمونه از این گزارشها که رسانه ها از اسوسییتدپرس نقل کرده بودند به این صورت ابود: … خودورکوفسکی را در یک سلول معمولی با چند زندانی دیگر در یک بازداشتگاه شلوغ که بیش از ظرفیت خود زندانی دارد بازداشت کرده اند (متهم به جرم عمومی را در کشورهای دیگر هم ازجمله آمریکا به هتل نمی برند). گزارش چنین ادامه می یابد: بسیاری هستند که هدف از بازداشت او را «سیاسی» می دانند زیرا «الیگارش» های نوخاسته روسیه حسد و خشم توده روس را برانگیخته و چون سال انتخابات است، پوتین اشاره به بازداشت خودورکوفسکی کرده تا نظر توده مردم را جلب و به او و نامزدهایش رای بدهند و ….

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۵ آبان

۲۰۰۳م:آمار تهیه شده در کشورهای صنعتی (اصطلاحا پیشرفته) از جمله آمریکا از وضعیت ازدواج، که ۲۷ اکتبر ۲۰۰۳ انتشاریافت نشان می داد که نزدیک به یک پنجم زنان به خاطر این که دارای فرزند نشوند ازدواج خود را به بعد از ۴۵ سالگی موکول کرده بودند زیرا که نمی خواستند مسئولیت داشته و در زحمت باشند. طبق این آمار که بررسی آماری سال ۲۰۰۸ (پنج سال بعد) ادامه روند وضعیت را نشان داد، ازدواجهای خودمانی (کامان لا – غیر ثبتی) در آن ممالک(کشورهای صنعتی) رو به افزایش بود. طبق بررسی سال ۲۰۰۳ این نوع ازدواجها ظرف سه سال پیش از اکتبر آن سال بیست و یک در صد افزایش یافته بود که میزان این افزایش در آمریکا نزدیک به ۴۰ درصد بود. این افزایش سریع نشان می دهد که قانونی شدن ازدواج غیر دائمی در پاره ای از ایالت های آمریکا و تسهیل تشریفات طلاق کارساز نبوده و گرایش به ازدواجهای اصطلاحا «کامان لا» که الزامات قانونی و مسئولیت های زن و شوهری و مشکلات قضایی طلاق را ندارد رو به افزایش است.

۲۰۰۴م:۲۵ اکتبر ۲۰۰۴ رسانه های آمریکا خبر از اختراع تازه ای داده بودند که عبارتست از یک جا کلیدی که با آن می توان از راه دور، بیش از هزار نوع گیرنده تلویزیون را خاموش و یا روشن کرد. منظور از راه دور، طول و عرض یک اطاق نیست. این دستگاه کوچک که نوشته بودند ظرف چند روز هزاران قطعه فروش داشته می تواند از داخل یک خانه تلویزیون خانه همسایه را خاموش و یا روشن کند و طوری ساخته شده است که امواج آن می تواند در هر نوع گیرنده تلویزیونی موثر باشد. سازنده این دستگاه یک مهندس سانفرانسیسکویی به نام «میچ آلتمن» است. او گفته است: روزی به فکر ساختن این دستگاه افتادم که با دوستانم برای انجام مذاکره به یک کافه قنادی رفته بودیم. در آنجا، تلویزیون کافه روشن بود و حواس رفقا به جای مذاکره متوجه برنامه تلویزیون شده بود و در نتیجه از مذاکرات چیزی حاصل نشد. او گفته است که هر دستگاه، تنها ۱۵ دلار به فروش می رسد.

به گزارش رسانه ها، نگرانی از این است که هرکس با داشتن چنین جا کلیدی، در خیابان به راه افتد و تلویزیونهای مردم را خاموش و روشن کند و یا در نیمه شب تلویزیون همسایه را ناخواسته روشن و او را از خواب بیدار کند، مگر این که پیش از رفتن به اطاق خواب، تلویزیون خود را از برق کشیده باشد.

آلتمن گفته است که به تکمیل اختراع خود ادامه خواهد داد تا بتوان با آن از راه دور کانال عوض کرد و صدای تلویزیون را کم و زیاد کرد.

۲۰۰۴م:روزنامه انگلیسی گاردین ۲۶ اکتبر ۲۰۰۴ به خاطر انتشار مقاله ای به قلم چارلی بروکر، از جورج بوش رئیس جمهوری وقت آمریکا که این پوزش خواست. بروکر در مقاله خود نوشته بود: جان بوث (قاتل آبراهام لینکلن)، لی هاروی اسوالد (قاتل جان اف. کندی) و جان هینکلی (ضارب ریگان)، ما اینک به شما نیاز داریم.

در واشنگتن، برداشت از این مقاله این چنین بود که بروکر «جورج بوش» را سزاوار ترور شدن دانسته است. گاردین ضمن عذر خواهی نوشته بود که هدف «بروکر» تنها گفتن یک جوک بود و مطلب او جدی نبوده است.

این روزنامه در همان روز، مصاحبه خود با کارتر رئیس جمهوری اسبق آمریکا را که سراسر انتقاد از بوش بود چاپ کرده بود.

جیمی کارتر به گاردین گفته بود که جورج بوش از رویداد ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ استفاده بی حد کرده و خود را به صورت قهرمان مبارزه با تروریسم درآورده، حال آن که عمل او در اشغال نظامی عراق قابل توجیه نیست و قدمی جدی هم در حل مسائل دیگر به ویژه گسترش سلاحهای هسته ای برنداشته است.

تک فارس آی آر

۲۰۰۸م:هفتمین ملاقات بزرگان ۴۵ کشور اروپا و آسیا که ۲۴ و ۲۵ اکتبر ۲۰۰۸ در پکن برگزار شده بود نشان داد که بحران مالی تازه، قدرت اقتصادی را از غرب به شرق منتقل کرده است و «دیوید میلیبند» وزیر امورخارجه یهودی و لهستانی تبار انگلستان رسما به این تحول اعتراف کرد. در نشست پکن، ده رئیس کشور، ۲۶ رئیس دولت و ۱۹ مقام ارشد در سطح معاون رئیس دولت و وزیر امور خارجه شرکت کرده بودند و چون برنامه اصلی نشست، بحث درباره بحران مالی تازه بود ۱۸۰۰ روزنامه نگار برای پوشش آن به چین سفر کرده بودند. شرکت کنندگان در نشست راه حل مسئله «بحران اعتبارات مالی» را نوسازی مکانیسم معاملات پول اعلام و تاکید کردند که ضوابط حاکم بر عملیات پول باید برپایه تجربه های به دست آمده دوباره نویسی شود و معاملات بورس ها به ویژه وال استریت از صورت قمار و شرط بندی و … خارج شود و شکل معاملات از صورتی که بود (همانند شرط بندی روی اسبهای مسابقه) بیرون آید و رنگ واقعی ـ رنگی که تا پیش از جنگ جهانی اول داشت به خود گیرد. مرور زمان نشان داده است که تا ۲۷ اکتبر ۲۰۰۹ هیچیک از این راه حلها عملی نشده است.

شرکت کنندگان آسیایی نشست گفتند که آسیا ضامن بحران مالی غرب نیست. نبود ضابطه و عدم موازنه و بی اعتنایی به اصول علم اقتصاد و آزمندی در غرب (بویژه در آمریکا) عامل این بحران بوده است.

این فوروم اروپایی ـ آسیایی در سال ۱۹۹۶ تاسیس شد. اندیشه ایجاد چنین ملاقاتهای منظمی درجریان کنفرانس سران کشورهای آسیای جنوب شرقی در تایلند به میان آمده بود. در این فوروم؛ کشورهای عضو اتحادیه اروپا، کشورهای آسیای جنوب شرقی و خاور دور به علاوه هند و پاکستان عضویت دارند. هدف از ایجاد این فوروم بحث درباره اقتصاد، امنیت، فرهنگ و آموزش و پرورش است. هدف اروپائیان از پیوستن به این فوروم، در اصل یافتن یاری برای خود در شرق و رقابت با آمریکا بود.

در حاشیه نشست پکن، ملاقات های دوجانبه متعدد صورت گرفت که مهمترین آن، مذاکرات سران دو دولت چین و هند بود که موافقت کردند باقیمانده اختلاف نظرهای مرزی خودرا با ایجاد یک کمیسیون مشترک برطرف سازند و حجم مبادلاتشان را تا سال ۲۰۱۰ به ۶۰ میلیارد دلار برسانند و به همکاری همه جانبه فی مابین گسترش بخشند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۵ آبان

۲۰۰۸م:چند حکم قضایی صادره در اکتبر ۲۰۰۸ توجه حقوقدانان را به خود جلب کرده و گفته اند که این احکام تاریخساز بوده و سرآغازی تازه در رسیدگی های قضایی خواهند بود زیرا که قضات صادرکننده حکم، با ارائه دلایلی محدودیت محلی بودن و مرورزمان را دورزده اند. ژرمن لوکیانوف German Lukyanov حقوقدان روس در این زمینه گفته بود که تمدن بشر در عصر پیشرفت تکنولوژی صدور چنین احکامی را ایجاب می کرد. امیلیو سیلواEmilio silva انساندوست اسپانیایی حکم صادره در مادرید را تاریخی و یک جهش و انقلاب قضایی و یک نوآوری بزرگ خوانده بود.

یک حکم از این دست توسط قاضی ارشد اسپانیایی «بالتاسار گارزونBaltasar Garzon» صادر شده و طبق آن رسیدگی قضایی در مورد ناپدیدشدگان دوران جنگ داخلی اسپانیا (سال ۱۹۳۶ تا ۱۹۳۹) و نیز زمان حکومت فرانسیسکو فرانکو (دیکتاتور اسپانیا – متوفی) باید ازسرگرفته شود (بازگشایی پرونده ها) و مسئولان این آدمربایی ها در صورت شناخته شدن و زنده بودن مجازات و در غیر این صورت، «آمر» جرم (دستگاه دولتی) مجبور به پرداخت غرامت شود. این قاضی، جرائم از این دست را جنایت علیه بشریت دانسته که مشمول مرور زمان نمی شوند و نیازی نیست که به دادگاه بین المللی احاله شوند. شمار ناپدیدشدگان سیاسی اسپانیا در دوران جنگ داخلی و زمان حکومت فرانکو (که در سال ۱۹۷۵ پایان یافت) بیش از پنجاه هزار نفر برآورد شده است.

حکم دیگر را دادگاه عالی روسیه صادرکرده و پذیرفته است که نیکلای دوم و افراد خانواده اش (زن، پسر و چهار دختر) به اضافه چند نوکر، قربانی یک سرکوبی سیاسی شده و جان خودرا از دست داده اند. اعضای این خانواده که از ۲۵ اکتبر ۱۹۱۷ (روز پیروزی انقلاب روسیه) تحت نظر بودند و به خانه ای در شهر یکاترینبورگYekaterinburg (منطقه اورالUral) منتقل شده بودند در هفدهم ژوئیه ۱۹۱۸ به تصمیم رئیس شعبه حزب کمونیست شهر یکاترینبورگ اعدام شده بودند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۵ آبان

۱۳۹۹: مداد در انگلستان ساخته شد. سالها به جای زغال سنگ، در آن سرب بکار برده می شد.

TakFars

۱۹۲۰: مقر جامعه ملل به ژنو انتقال یافت.

۱۹۲۴: جمهوری سوسیالیستی ازبکستان درچارچوب اتحاد جماهیر شوروی تاسیس شد.

۱۹۲۴: کمپانی امریکایی «دوپونت» نخ مصنوعی اختراعی خود را «نایلون» نام گذاری کرد.

۱۹۴۹: دولت آلمان غربی حاضر نشد با دولت آلمان شرقی برای تامین وحدت آلمان وارد مذاکره شود!!.

۱۹۶۱: باردیگر در شهر برلن تانکهای روسیه دست به صف آرایی زدند و وضعیت تهاجمی به خود گرفتند و مردم نگران آغاز جنگ دیگری در اروپا شدند. مقامات شوروی دلیل این عمل خود را تمرکز جاسوسان خارجی در برلن غربی اعلام کردند

۱۹۶۲: خروشچف به کندی پیشنهاد کرد اگر آمریکا پایگاههای خود در ترکیه را برچیند، آماده است از تکمیل سکوی های موشکی شوروی در کوبا دست بردارد و قطعات موشک را از آنجا خارج سازد.

۱۹۶۶: در لندن بیش از ۵۰ هزار تن بر ضد ادامه جنگ در ویتنام تظاهرات کردند.

۲۰۰۴: کوبا با دلار وداع کرد و معاملات دلار در این کشور ممنوع شد و به جای آن یورو ، فرانک سویس و … قرار گرفت. نگرانی آمریکا از این است که کشورهای دیگر از این الگو پیروی کنند و قدرت و رفاه آن کشور که عمدتا بر پایه بین المللی بودن دلار استوار است متزلزل شود.

۱۹۹۴: ویلیام کلینتون رئیس جمهوری وقت آمریکا از سوریه دیدن کرد. وی نخستین رئیس جمهوری آمریکا بود که از ۱۹۷۴ از سوریه دیدن می کرد.

۲۰۰۴: بالا رفتن بهای نفت خام تا هر بشکه ۵۵ دلار، سود سرشار نصیب کمپانی های نفتی کرده و سود خالص شرکت نفت انگلستان از این درآمد بادآورده در سه ماهه سوم سال ۲۰۰۴ چهارمیلیارد دلار بوده است.

تک فارس

۱۹۹۶: اعضای چند جمعیت اسلامی بر ضد بانو « بینظیر بوتو » نخست وزیر پاکستان در این کشور به نشانه اعتراض راهپیمایی کردند.

# ۲۰۰۴: در سال ۲۰۰۳ در ایالات متحده آمریکا ۱۶ هزار و پانصد قتل جنایی روی داد که نسبت به سال ماقبل افزایش نشان می داد.

# ۲۰۰۴: به اظهار سناتور جان کری نامزد حزب دمکرات برای احراز مقام ریاست جمهوری آمریکا در انتخابات نوامبر ۲۰۰۴ ؛ در طول حکومت جورج بوش تا آن روز، نرخ بیمه درمانی ۶۴ درصد، شهریه دانشگاهها ۳۵ درصد، بنزین ۳۰ درصد و دارو ۱۲ درصد افزایش، و درآمد متوسط آمریکاییان سالانه ۱۶۰۰ دلار کاهش یافته بود، ۴ میلیون آمریکایی دیگر به زیر خط فقر رفته، بر شمار افراد فاقد بیمه درمانی ۵ میلیون افزوده شده، یک میلیون و ششصد هزار شغل دیگر ازدست رفته بود و …. کری همچنین گفته بود که در خارج هم ما را قلدر ، و بی اعتنا به موازین بین المللی می خوانند و اعتبار جهانی مان از دست رفته است.

محصولات معتبر
محصولات معتبر