تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۴ مرداد

۱۹۹م:در اواخر ژوئیه سال۱۹۹ میلادی و طبق نوشته برخی از مورخان بر پایه تطبیق تقویمها ۲۶ ژوئیه ، بلاش چهارم شاه اشکانی ایران اقوام مهاجر خزر را که از آسیای میانه به سوی غرب به حرکت در آمده و دسته ای از آنها وارد برخی از مناطق ساحلی دریای مازندران (درقفقاز) شده و در حال دست اندازی بیشتری بودند به آن سوی دربند (تلفظ روسی آن: دربنت) عقب راند. بلاش با این که در معرض حمله نیروهای «سه وروس» امپراتور روم بود که وارد ساحل شرقی مدیترانه شده و قصد پیشروی به سوی شرق را داشتند، به بیرون راندن خزرها اولویت داده بود و با ارسال یک پیام صلحجویانه به «سه وروسSeverus»، ارتش ایران را مامور بیرون راندن خزرها کرده بود و موفق شد.

۲۹۷م:۲۶ ژوئیه سال ۲۹۷ میلادی ارتش ایران در نقطه ای نه چندان دور از رود فرات، میان حرّان Harran (جنوب غربی ترکیه) و الرقه Arragheh (شمال مرکزی سوریه و شرق حلب) ارتش روم به فرماندهی گالریوسGalerius داماد دیوکلتیانوسDiocletianus امپراتور روم را شکستی سخت داد. گالریوس که پس از این شکست به آنتیوک عقب نشینی کرده بود مورد تحقیر شدید دیوکلتیانوس قرار گرفت. دیوکلتیانوس (دیوکلتیان) گالریوس را وادارکرد که پیاده و افتان و خیزان مسافتی طولانی را در پیشاپیش او و در مسیر حرکتش راه برود. با وجود این، دیوکلتیانوس وی را به این شرط که قول زدن شبیخون به قرارگاه نرسی (نرسه) شاه ساسانی ایران را بدهد خلع درجه و مقام نکرد. این سومین نبرد نیروهای ایران و روم بود در دوران سلطنت نرسی بود که ایران آن را آغاز کرده بود. نرسی در سال ۲۹۵ میلادی دولت روم را متهم به مداخله درامور ارمنستان کرد و به آن دولت اعلان جنگ داد. جنگ ایران و روم ـ دو ابر قدرت وقت در جهان ـ در دوران امپراتوری دیوکلتیانوس و نایب او «ماکسیمیان maximian = مکسیمین» هشت بار تجدید شد.

۱۹۲۹م:محاکمه دکتر «لیند بلات» مدیرکل آلمانی بانک ملی ایران که با جعل ترازنامه و حسابهای سود و زیان مرتکب گزارش خلاف واقع و اختلاس شده بود از ۲۵ ژوئیه سال ۱۹۲۹ (۱۳۰۸ خورشیدی) در دادگستری تهران آغاز شده بود .

وی و ۲۵ آلمانی دیگر در سال ۱۳۰۷ (سال پیش از محاکمه) برای اداره امور بانک ملی ایران که به موجب قانون سال ۱۳۰۶ استخدام شده بودند که لایحه آن ۱۴ اردیبهشت آن سال به مجلس داده شده بود . بانک ملی ایران که با هدف پیشرفت امور بازرگانی، صنعت و کشاورزی تأسیس شده بود ۱۷ شهریور سال ۱۳۰۷ خورشیدی با سرمایه دو میلیون تومان آغاز به کار کرده بود و مجلس در مرداد ماه سال ۱۳۰۷ نخستین هیأت نظارت بر آن را برگزیده بود. همراه با «لیندبلات» چند همکار آلمانی او نیز محاکمه شدند.

۱۳۱۰ش:بحث در باره لایحه اجباری شدن ثبت نکاح و طلاق که سوم مرداد سال ۱۳۱۰ (ژوئیه ۱۹۳۱) به مجلس تسلیم و با مخالفت هایی رو به رو شده بود از چنین روزی آغاز گردیده بود. مخالفان و از جمله روحانیون می گفتند که امر ازدواج و طلاق به «لفظ» و حضور دو شاهد استوار می شود و ثبت آن اختیاری باید باشد، ولی «داور» وزیر دادگستری وقت پاسخ می داد که بسیار دیده شده که یک طرف ازدواج پس از فوت شهود دبه درآورده و حتی پس از تولد طفل، منکر ازدواج شده است. مخالفان لایحه، افزایش تشریفات نکاح را باعث فرار افراد مجرد از ازدواج و در نتیجه گسترش فساد و فحشاء اعلام می کردند. از آنجا که اصرار رضاشاه پشت این لایحه بود بالاخره پس از جلسات متعدد بحث و کشمکش با اکثریت ضعیفی تصویب شد.

تکفارس آی آر

به موجب این قانون، هرگونه نکاح ــ دائم و یا منقطع ــ و نیز طلاق باید به ثبت می رسید و اگر ازدواج در جایی انجام می گرفت که امکان ثبت آن در آن زمان نبود، زوجین باید در اولین فرصت پس از دستیابی به دفاتر مربوط، آن را به ثبت می رساندند.

۱۳۰۷ش:چهارم مرداد سال ۱۳۰۷ خورشیدی، دو ماه و یازده روز پس از اجباری شدن شماره گذاری وسائط نقلیه، اعلام شد که تهران دارای ۱۵۸۹ خودرو است که تنها ۴۹۰ دستگاه آن شخصی است. بقیه وسائط نقلیه تهران عبارت بودند از گاری و درشکه. ایران از ۲۳ اردیبهشت سال ۱۳۰۷ دارای آیین نامه رانندگی شده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۴ مرداد

۱۹۸۴م:در جریان جنگ عراق با ایران ، امیر کویت ۲۶ ژوئیه ۱۹۸۴ (امرداد ۱۳۶۳) به نیروی هوایی این کشور دستور داد که به هر هواپیمای نظامی که وارد حریم کویت شود شلیک کنند. بی تردید منظور او در آن زمان هواپیماهای ایران بود.

۱۳۸۳ش:در مصاحبه عمومی حسن سبحانی رئیس کمیسیون تلفیق مجلس که در شماره پنجم مرداد ۱۳۸۳ روزنامه های چاپ تهران انتشار یافته بود اشاره رفته بود که ۲۵ درصد بنزین مصرفی کشور از خارج وارد می شود که تعجب برانگیز بود. چرا ایران به عنوان دومین صادرکننده نفت در اوپک، ۱۵ سال پس از جنگ هنوز نتوانسته است به حد کافی پالایشگاه داشته باشد که بنزین از خارج وارد نکند؟. در جایی که دولت در این ۱۵ سال دهها میلیون دلار به روزنامه ها کمک کرده و همین اخیرا یک میلیون دلار به یک انجمن صنفی آنها داده و صحبت از ساختن آن همه تاسیسات می کند، چرا پالایشگاه نفت نمی سازد؟. چه مشکلی در این زمینه وجود دارد؟. ساختن پالایشگاه نفت یک عمل استراتژیک است. اگر فردا، نگذارند که بنزین به کشور وارد شود؛ دوباره در جایگاههای فروش بنزین صفهای طولانی اتومبیل تشکیل خواهد شد. بنابراین نساختن پالایشگاه و یا نیافزودن بر ظرفیت آنها، مطلقا قابل قبول نیست و باید در این زمینه تحقیق و بررسی شود که چه اشکالی وجود داشته است.

www.takfars.ir

سبحانی (در زمان دولت اصلاح طلبان!) در جایی دیگر اشاره کرده بود که دولت چرا در واردات نفت، هر دلار را ۸۷۰ تومان حساب می کند، اگر در کشوری دیگر بود، روزنامه ها، دیگر قضیه را ول نمی کردند که چرا دولت مسائل فوری مثلا مسئله تولید بنزین در داخل را حل نمی کند. اگر در کشوری دیگر بود، مدعی العموم همین مصاحبه را از روزنامه جدا می کند و در حاشیه اش دستور تحقیق می دهد و به بازپرس و قاضی تحقیق ارجاع می کند.

یکی از دلایلی که ایران روزنامه حرفه ای ندارد، و وزارت ارشاد به روزنامه ها و خبرگزاری ها که در انحصار سازمانها و افراد مشخص هستند کمک مالی می کند همین است که جز آن چه که دستگاههای روابط عمومی وزارتخانه ها به آنها می دهند و یا اظهارات مقامات دولتی، سراغ مطلب دیگری نروند. اگر ایران روزنامه حرفه ای داشته باشد این قدر یک مسئله را دنبال می کند تا به نتیجه برسد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۴ مرداد

۱۸۵۶م:«جورج برنارد شا George Bernard Shaw» ۲۶ ژوئیه ۱۸۵۶ در دوبلین ایرلند به دنیا آمد، ۹۴ سال عمر کرد و بعد از شکسپیر بزرگترین درام نویس زبان انگلیسی بشمار می رود. «شا» در عین حال یک متفکر و خطیب بزرگ بود. وی افکار سوسیالیستی داشت و از رفاه و آموزش برابر، توزیع عادلانه ثروت، مالکیت عمومی زمین و ملی بودن صنایع بزرگ جانبداری می کرد. او که یک نباتخوار و ضد مصرف الکل و دخانیات بود با نظام انتخاباتی غرب شدیدا مخالفت می کرد و نوع رایج تبلیغات انتخاباتی را نوعی پیروزی پول و زد و بند و زرنگی می دانست و خواهان اصلاح این وضعیت بود و با این آرزو که در طول حیات وی مردم بتوانند «بهترین» های جوامع خود را به نمایندگی برگزینند از این دنیا رفت. این نویسنده بزرگ در تمامی عمر طولانی خود از حقوق برابر زنان و آزادی بیان و اندیشه حمایت کرد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۴ مرداد

۱۹۰۸م:۲۶ ژوئیه زادروز «دکتر سالوادور آلنده Salvador Allende» راد مرد بزرک شیلیایی است که در ۱۹۰۸ به دنیا آمد و در ۱۹۷۳ در جریان کودتا کشته شد. او که یک پزشک بود در سال ۱۹۳۳ حزب سوسیالیست شیلی را تاسیس کرد که اینک دختر او را بر کرسی ریاست مجلس مقننه این کشور نشانیده است. افکار سوسیالیستی آلنده عملی ترین راه را برای برابری اجتماعی ــ اقتصادی مردم به دست می دهد و مخالفت شدید کاپیتالیستها با او به همین دلیل بود. برخلاف سوسیالیسم شوروی وقت، نظر آلنده (آینده) این بود که به جای ملی کردن صنایعی که صنایع مادر محسوب نمی شوند؛ کارگران و مهندسان در مالکیت صنایع غیر مادر شریک شوند و دولت با افزایش مالیات بر آنها، پول حاصله را صرف رفاه عمومی از جمله آموزش و بهداشت رایگان و بازنشستگی همگانی کند و هرکارخانه که در طول سال پیشرفت نداشته باشد آن را مصادره و سپس به کسانی که قول پیش برد بدهند واگذار کند. در زمینه اراضی، وی معتقد به اجاره دادن آنها برای کشاورزی و ساختمان بود، اجاره مادام العمر (۹۹ ساله) به شرط بهره برداری از آن، صرفا توسط موجر. وی می گفت که تجارت خارجی و سیاست پولی کشور باید در اختیار شوراهای کثیر العضو مرکب از کارشناسان باشد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۴ مرداد

۲۰۰۲م:کار توزیع تاریخ هرودوتوس Herodotus (هرودوت) که مهمترین قسمت آن «جنگهای ایرانیان Persian Wars» است به صورت نوار ضبط صوت میان کتابخانه های عمومی کشورهای انگلیسی زبان از ۲۶ ژوئیه ۲۰۰۲ (طبق بعضی گزارشها ۲۲ ژوئیه) آغاز شد. این کتاب شامل بیست نوار ۹۰ دقیقه ای و جمعا ۱۸۰۰ دقیقه (سی ساعت) است. تاریخ هرودوت از نخستین کتاب هایی است که پس از اختراع ماشین چاپ توسط ماشین، چاپ و به همه زبانها ترجمه شده است. هرودوت که تاریخ نویسی با او متولد شده و به پدر تاریخ نگاری شهرت دارد, تاریخ خود را در ۹ کتاب به رشته تحریر درآورده و مردم کشورهای دور دست از طریق همین کتاب با امپراتوری توانمند ایران و در زمان هرودوت، تنها ابر قدرت جهان آشنا شده اند. در کتابهای درسی مدارس همه کشورها به تاریخ هرودوت و جنگهای ایرانیان اشاره شده است. ممکن است که تاریخ هرودوت زیاد دقیق نباشد، اما با این کتاب است که دانش تاریخ نویسی که روزنامه نگاری هم در همان زمینه به وجود آمده پا به عرصه وجود گذارد. هرودوت که در یک شهر یونانی آسیای صغیر (غرب ترکیه امروز) به دنیا آمده بود پس از دیدار از سرزمینهای اطراف دریای سیاه و دریای اژه، بین النهرین (بابل) و مصر در آتن سکونت گزید و سپس به یک مهاجر نشین یونانی در جنوب ایتالیا رفت و تا پایان عمر همانجا ماند و تاریخ خود را هم در آنجا نوشت. وی که در ۴۸۱ پیش از میلاد به دنیا آمده بود در ۵۶ سالگی درگذشت. او در شهری متولد شد و دوران جوانی را گذراند که در قلمرو ایران بود و یک زمان در شورش بر ضد حاکم شهر زادگاهش که مورد قبول ایران بود شرکت کرده و فراری شده بود و به این جهت در نوشتن شرح جنگهای ایران با یونانیان «بی طرف» نبوده است. با وجود این، کتاب وی در زمینه این جنگها وسیعا مورد استناد قرار گرفته و از آن نقل شده است. کتاب نواری هرودوت توسط «بیل کلسی Bill Kelsey» گویندگی شده است. ذکر این نکته لازم است که هم اکنون «در صد» چشمگیری از مراجعان کتابخانه های عمومی، کتابهای نواری را عاریه می گیرند و به همین لحاظ و نیز آسانی تهیه و کمی هزینه، تولید کتابهای نواری و کتابهای روی دیسک سریعاً رو به افزایش است. همین طور انتشار کتاب در اینترنت، برای کسانی که به دلایل سیاسی و اقتصادی نتوانند تألیف خود را به چاپ برسانند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۴ مرداد

۱۳۸۳ش:ولی الله شجاع پور نماینده بهبهان در مجلس شورای اسلامی شنبه سوم مرداد ۱۳۸۳ در نطقی در این مجلس که در برخی روزنامه های تهران منعکس شده بود توقیف روزنامه چند ماهه « وقایع اتفاقیه » و توقف انتشار روزنامه جدید الانتشار « جمهوریت » را ناقض اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی خواند و به این وسیله اصطلاحا « اخطار قانون اساسی » داد. وی در نطق خود به حقوق مندرج در اصول ۲۲، ۲۴ ، و ۲۸ قانون اساسی اشاره کرده بود.

تک فارس

اصل ۲۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی از این قرار است:

هرکس حق دارد شغلی را که بدان مایل است و مخالف اسلام و مصالح عمومی و حقوق دیگران نیست برگزیند. دولت موظف است با رعایت نیاز جامعه به مشاغل گوناگون، برای همه افراد امکان اشتغال به کار و شرایط مساوی را برای احراز مشاغل ایجاد کند.

با توجه به این اصل، چرا ولی الله شجاع پور نگفته بود که به چه دلیل به روزنامه نگارانی که تا نیم قرن تجربه این کار و شهرت خدمت به وطن و هموطنان را دارند برای دریافت پروانه انتشار نشریه، بیش از ده سال در صف نوبتند!! و امکان نیافته اند که نشریه بدهند و از اصل مزبور و عبارات « به شغلی که مایلند» و « شرایط مساوی برای احراز مشاغل » برخوردار شوند و از این راه؛ دانش ، مهارت و تجربه خود را در خدمت به هموطنان و وطن بکار گیرند و هدر نروند که زیان بزرگی برای ملت است.

این نماینده مجلس تنها از «هم جناحی ها»ی خود دفاع کرده که لازم بود به عنوان عضو مجلس نطق خود را به همه تعمیم می داد. آیا ناشر « وقایع اتفاقیه » سابقه روزنامه نگاری و مهارت بیشتری دارد یا نگارنده این وب سایت؟. آیا آن ناشر زودتر درخواست صدور انتشار نشریه تسلیم کرده بود و یا این نگارنده، که بیش از ده سال است که تنها در نوبت رسیدگی به این اعتراض لحظه شماری می کند که چرا تقاضای او را برای تجدید نشریه اش که ۲۴ سال پیش صادر شده بود بدون ذکر دلیل رد کرده اند. چه کسی مسئول هدر رفتن اوست؟.

۱۳۸۳ش:«روزنامه» اگر حرفه ای باشد و با « هدف » و « منظور » خاص منتشر نشود تعطیل بردار نیست ، ولی هفته منتهی به جمعه دوم مرداد۱۳۸۳دیدیم که برخی روزنامه های تهران چون چهارشنبه تعطیل عمومی بود پنجشنبه هم منتشر نشده بودند. حال آن که در سایر کشور ها که روزنامه ها حرفه ای و وسیله کسب و کار و تامین معاش هستند و اصول معینی را دنبال می کنند، روزهای تعطیل در صفحات بیشتری انتشار می یابند.

از میان روزنامه های تهران که دارای بیشترین تعداد روزنامه در میان شهرهای بزرگ جهان است، سه روزنامه دولتی ، دو ـ سه روزنامه مصادره ای و بقیه جناحی و حزبی هستند که مطابق روزنامه های حرفه ای در جایگاههای توزیع بفروش می رسند. بنا براین شهر ۱۰ـ ۱۲ میلیونی تهران روزنامه حرفه ای که همه خبر ها را پوشش دهد و در انتشار درد دلها کوتاهی نکند و در نگارش خبر از چارچوپ اصول معین بیرون نرود و برخی کمکهای دولتی دریافت نکند وجود ندارد. برخی روزنامه های تهران حتی بیش از دو ـ سه خط تلفنی ندارند!!! و در چند اطاق اجاره ای استقرار یافته اند و ….

در اینجاست که ضعف شماری از مردم، ولو اندک ، که این روزنامه های غیر حرفه ای را می خرند نباید از نظر دور داشت و استدلال این خریداران روزنامه را در رد ضعف خود که می گویند چون از آب خوردن ارزانتر است می خریم ولی نمی خوانیم نمی توان پذیرفت .

۲۰۰۵م:۲۴ ژوئیه ۲۰۰۵ هوگو چاوز رئیس جمهوری ونزوئلا کانال تلویزیونی تازه به نام تله سور (تلویزیون جنوب ـ منظور آمریکای لاتین است) را که با همکاری ونزوئلا، آرژانتین، کوبا و اروگوئه تاسیس شده است گشود و گفت که هدف اصلی از تاسیس این کانال ۲۴ ساعته مبارزه با امپریالیسم فرهنگی است که ابزار این امپریالیسم، رسانه های غرب هستند.

این کانال با پخش جریان میز گرد، برنامه عادی خود را آغاز کرد. شرکت کنندگان در این میز گرد نشان دادند که چگونه رسانه های غربی از اخبار معمولی و رویدادهای عادی به سود سیاستهای دولتهایشان و توجیه این سیاستها و کوبیدن دولتهای مخالف بهره برداری می کنند و به چه ترتیب اخبار را با تغییر کلمات و جملات و بالا و پایین بردن پاراگرافها تحریف و به سود خود منعکس می کنند و برخی از رسانه های خودی ندانسته این تحریفها را ترجمه و نقل می کنند. شرکت کنندگان این میز گرد گفتند که اگر این ترجمه ها تعمدی (دانسته) باشد، چیزی جز خیانت به ملت نیست.

وزیر ارتباطات ونزوئلا در مراسم گشایش تله سور گفت که هدف از تاسیس این کانال، شکستن نظام خبر رسانی امپریالیسم فرهنگی (غرب) است که کار خبر رسانی بین المللی را به دست دارد و نمی خواهد این انحصار ۱۵۰ ساله را از دست بدهد. کانال جنوب هر نظری را پخش خواهد کرد و صدای مللی را که تاکنون محکوم به سکوت کردن شده بودند به گوش همه خواهد رسانید. این ملل تا کنون صدایی از آن خود نداشتند. تله سور اخبار درست همه ملل و نظرات لاتین ها را منعکس می کند. نظرات لاتین ها و ملل دیگر تا کنون در رسانه های غرب مورد بی اعتنایی قرار گرفته بود و امپریالیسم فرهنگی مانع از انتشار و نقل آنها می شد. ما دست خبرگزاری ها را در تحریف کردن حقایق رو خواهیم کرد.

T A K F A R S

۲۶۱۵۲۷م: ژوئیه در سال ۱۵۲۷ شهر کاراکاس پایتخت جمهوری ۲۷ میلیونی بولیواری ونزوئلا توسط «دیه گو دو لوسادا» از صاحبمنصبان اسپانیایی در قاره آمریکا در دره زیبایی و در کنار یک رشته کوه در نزدیکی دریای کارائیب بنا نهاده شد که اینک با شهرکهای اطرافش بیش از پنج میلیون جمعیت دارد. امریگو وسپوسی نام ونزوئلا (ونیز کوچک) را بر این سرزمین گذارد زیرا که بمانند ونیز ایتالیا، بومیان آن ( اصطلاحا سرخپوستان) کلبه های خود را روی ستونهای چوبی در دریا ساخته بودند.

کاراکاس که ۳۵ سال پس از رسیدن کریستوف کلمب به قاره آمریکا ساخته شد از نخستین شهرهایی است که اروپاییان مهاجر در قاره غربی ساخته اند. کاراکاس زادگاه دو انقلابی و اندیشمند بزرگ، فرانسیسکو میراندا (متولد ۱۷۵۰) و سیمون بولیوار (متولد ۱۷۸۳) است. کاراکاس در یک منطقه زلزله خیز ساخته شده و زمین لرزه های متعدد را از سر گذرانیده که شدیدترین آنها در ۲۶ مارس ۱۸۱۲ روی داد و این شهر را ویران ساخت و هزاران تن از ساکنانش را از میان برد.

۱۹۴۷م:۲۶ ژوئیه۱۹۴۷ ترومن رئیس جمهوری وقت آمریکا با امضای مصوبه امنیت ملی، آن را به صورت قانون در آورد که برپایه آن «سیا C.I.A(سازمان اطلاعات خارجی آمریکا)»، شورای امنیت ملی (مستقر در کاخ سفید)، و دستگاههای اطلاعاتی دیگر آمریکا از جمله سازمان ضد جاسوسی نیروهای مسلح به وجود آمدند.

دولت آمریکا در ۲۶ ژوئیه سال ۱۹۰۸ سازمانی را که بعدا اف.بی .آی F.B.I (پلیس امنیت داخلی) نام گرفت تاسیس کرده بود. تا سال ۲۰۰۴ ، در آمریکا ۱۴ سازمان اطلاعایی ـ امنیتی به صورت مستقل و یا در چاچوب شش وزارتخانه با بودجه ای جمعا حدود ۴۰ میلیارد دلار سرگرم کار بوده اند که در این سال پیشنهاد شد که این سازمانها به منظور بازدهی بهتر و جلوگیری از دوباره کاری زیر نظر یک مدیریت واحد قرار گیرند. ناموفق بودن این سازمانها در پیشگیری از رویداد ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ باعث شده بود که کمیسیون رسیدگی به این رویداد نیز از تمرکز سازمانهای اطلاعاتی آمریکا حمایت و آن را در گزارش خود توصیه کند. این مدیریت واحد در نیمه اول سال ۲۰۰۵ به وجود آمده است.

۱۹۵۲م:۲۶ ژوئیه ۱۹۵۲، اوا پرون Eva Peron، بانوی افسانه ای آرژانتین و همسر خوان پرون رئیس جمهوری این کشور در۳۳ سالگی از بیماری سرطان درگذشت و پیراهن پاره های این کشور را که خود، آنان را «Descamisados» یعنی «بدون پیراهن ها» می نامید متأثر ساخت.

«اوا» که در نوجوانی یک خواننده بود آن چنان نفوذ کلامی در مردم فقیر داشت که با یک اشاره می توانست صدها هزار تن از آنان را به خیابانها بکشاند. وی با همین نفوذ کلام باعث پیروزی سیاسی شوهرش شد که قبلا یک سرهنگ ناسیونالیست بود. حزب پرونیست هنوز حکومت آرژانتین را به دست دارد. «اوا» با این که مقام رسمی در دولت نداشت، به منظور حفظ منافع و تأمین رفاه طبقه فقیر عملا امور وزارت بهداشت و وزارت کار و رفاه عمومی آرژانتین را به دست داشت. وی در کودکی یک دختر فقیر بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۴ مرداد

۱۹۵۳م:۲۶ ژوئیه سالگرد انقلاب کوبا است. در این روز در سال ۱۹۵۳ (۲۴ روز پیش از کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲) فیدل کاسترو حقوقدان جوان و پسر یک مهاجر اسپانیانی با ۲۰۰ همفکر خود- همه تحصیلکرده و روشنفکر- مسلحانه به پادگان «مون کادا Moncada» در شهر سانتیاگوی کوبا حمله برد تا نه تنها جهانیان را متوجه جنبش خود و هدفهای آن کند، بلکه نور امیدی در دل کوباییان بتاباند. این حمله به دلیل کثرت سربازان پادگان و تجهیزات برتر آنان، به همان گونه که کاسترو و پیش بینی کرده بود شکست خورد و ضمن آن زد و خورد پنجاه تن از انقلابیون کشته شدند و فیدل کاسترو زخمی و دستگیر شد، اما با این عمل جنبش وارد دوران تازه حیات خود شد که بالاخره شش سال بعد به پیروزی انجامید. روز ۲۶ ژوئیه از سال ۱۹۶۰ روز ملی کوبا است و هر سال به این مناسبت مراسم متعدد برگزار می شود. فیدل کاسترو در سال ۱۹۹۸ در مراسم این روز ضمن نطقی گفت: «انقلاب کردن» حق مردمی است که تحت ستم داخلی و سلطه خارجی قرار دارند و انقلاب کوبا با وجود گذشت دو نسل به راه خود ادامه می دهد و تا روزی که در این راه گام بردارد و مشعل فروزان خود را بر زمین نگذارد، زنده و پیروز خواهد ماند. ما در ادامه راهمان از شکست تجربه دیگران (تاریخ) پند می گیریم. سوسیالیسم که برابری واقعی انسانها را نوید می دهد و تأمین می کند پس از عبور از پستی و بلندیهای بسیار، سرانجام فراگیر و جهانی شد و … زیرا پاسخگوی دشواریهای انسان امروز است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۴ مرداد

۱۹۵۶م:جمال عبدالناصر رئیس جمهوری وقت مصر در این روز در سال ۱۹۵۶ آبراه سوئز را که در کنترل انگلستان و فرانسه بود ملی اعلام کرد و از این دو کشور خلع ید بعمل آورد که بلافاصله مورد تحریم مالی انگستان ، فرانسه و آمریکا قرار گرفت و چندی بعد در همین سال انگلستان ، فرانسه و اسرائیل به مصر حمله نظامی کردند که با تهدید شوروی که ارتش سرخ را به کمک مصر خواهد فرستاد مجبور به قطع پیشروی و سپس تخلیه مصر شدند.

تک فارس www.takfars.ir

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۴ مرداد

۱۹۹۰م:در جریان اختلاف عراق و کویت بر سر نفت منطقه مرزی دوکشور، بسیج نیرو و تهدید عراق به تصرف این منطقه ، ۲۶ ژوئیه ۱۹۹۰ سفیر وقت آمریکا در بغداد به صدام حسین اطمینان داد که آن دولت در جریان اختلاف عراق و کویت جانب هیچکدام را نمی گیرد. عراقی ها بعدا مدعی شدند که همین اطمینان که شاید یک فریب بود باعث شد که صدام تصمیم به تصرف کویت بگیرد و…. در پی تصرف کویت به دست ارتش عراق که این دولت از قدیم مدعی مالکیت آن بود دولت آمریکا فرصت یافت که با هدف استوار کردن جای پای خود در منطقه نفتخیز و حساس خاور میانه پرچم حمایت از کویت و سعودی را به دوش بگیرد و با توسل به نیروی نظامی، عراق را بیرون راند . ۱۳ سال پس از آن واقعه، دولت آمریکا به تکمیل سیاست خود که اشغال نظامی عراق و برکناری صدام بود دست زد و به هر دو هدف دست یافت.

۲۰۰۴م:آمار زندانیان آمریکا که ۲۶ ژوئیه ۲۰۰۴ از سوی دادستانی کل این کشور انتشار یافت و در روزنامه ها به چاپ رسیده نشان می دهد که در آن سال ۲ میلیون و ۷۸ هزار و ۵۷۰ تن در زندانهای آمریکا پشت میله ها بودند که نسبت به سال پیش از آن افزایش چشمگیر یافته بودند.

طبق این آمار رسمی، در آن سال چهار میلیون و ۷۳ هزار و ۹۸۷ آمریکایی نیز در حالت آزادی مشروط بودند که باید شرایط مربوط را رعایت و منظما پلیس را از وضعیت خود آگاه می کردند. عدم رعایت شرایط و بی خبر گذاشتن پلیس از وضعیت، باعث بازگرداندن به زندان و گذرانیدن بقیه دوره محکومیت در آنجا می شود. به این ترتیب؛ عده زندانیان آمریکا به نسبت جمعیت بیش از کشورهای دیگر بوده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۴ مرداد

۲۰۰۴م:طبق آمار پلیس ژاپن که ۲۴ ژوئیه ۲۰۰۴ انتشار یافت در سال ۲۰۰۳ در این کشور ۳۴ هزار و ۴۲۷ تن به عمر خود پایان داده بودند که بیشترین رقم در میان کشورهایی است که چنین آماری را تهیه و منتشر می کنند. این آمار شامل کسانی که اقدام به خودکشی کرده و نجات یافته اند نمی شود.

۲۰۰۴م:اعلام جرم علیه «لویس اچه وریاLuis Echeveria » رئیس جمهور مکزیک از ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۶ و اینک ۸۲ ساله، به خاطر عملی که ۳۳ سال پیش در دوران حکومت او صورت گرفته بود، گوشزدی است برای همه مدیران امور که پیش از اتخاذ هر تصمیم، آینده و روزهای ناتوانی را در ذهن مجسم کنند.

این پاراگراف کوتاه در نتیجه گیری ( کانکلوژن) بسیاری از تفسیر هایی که در چند روز اخیر در باره گرفتاری « اچه وریار » در این سن و سال پیش آمد کرده است به چشم می خورد.

در این اعلام جرم، «اچه وریا» متهم شده است که دهم ژوئن ۱۹۷۱ دستور تیراندازی به دانشجویان معترض را به پلیس داده بود که ضمن آن ده تن کشته و ۱۳۰ نفر دیگر مجروح شده بودند. به علاوه، سخنگویان او برچسب چپگرا و کمونیست بودن به این دانشجویان زده بودند تا رسانه های آمریکایی از بزرگ کردن قضیه و جلب حمایت جهانی برای آنان اجتناب ورزند. دانشجویان خواستار یک دستگاه قضایی بهتر، تمیز و کارآمد برای قلع و قمع غارتگران منابع عمومی و مجرمان اقتصادی و سوء استفاده گران بودند.

شاکیان در اعلام جرم خود نوشته اند: تا کنون به دلیل ادامه قدرت در دست حزب « P. R. I» که اچه وریا وابسته به آن بود و هفت دهه قدرت را در مکزیک به دست داشت جرات شکایت کردن نداشتند و درخواست کرده بودند که به همین دلیل عذر تاخیر آنان در تسلیم دادخواست پذیرفته شود و قانون مرور زمان شامل این پرونده نشود، و خون جوانانشان پایمال نگردد. «اچه وریا»ی سالخورده در پاسخ گفته است که شهردار مکزیکو سیتی که پلیس شهر از عوامل شهرداری است دستور تیراندازی به سوی دانشجویان را داده بود که در آن روز یک اجتماع اعتراضی برپا داشته بودند ، نه او.

تکفارس

دادستانی که این اعلام جرم را دریافت کرده، به همان گونه که پیش بینی می شد ۲۵ ژوئیه ۲۰۰۴ آن را به دلیل گذشت ۳۳ سال از حادثه و مشمول مرور زمان شدن آن رد کرده ولی راه را برای احاله شکایت به دیوان عالی مکزیک باز گذارده و گفته است که تنها در صورت موافقت دیوان عالی است که می تواند به اعلام جرم رسیدگی کند زیرا که این دیوان است که حق دارد دستور بازگشایی پرونده ها و یا آغاز رسیدگی به اتهامی را که عمل، مشمول مرور زمان شده باشد با توجه به عذر شاکی و محذور او که چرا به موقع تسلیم شکایت نکرده است بدهد. « فوکس » رئیس جمهوری مکزیک هم قول داده است که از باز کردن و به جریان انداختن پرونده حمایت خواهد کرد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۴ مرداد

۲۰۰۴م:۲۵ ژوئیه ۲۰۰۴ «سرگی لاورف» وزیر امور خارجه جمهوری فدراتیو روسیه در پی مذاکره با «هوشیار زیباری» وزیر امورخارجه دولت انتقالی عراق که از مسکو دیدار می کرد اعلام داشت که روسیه به عراق نیروی نظامی نخواهد فرستاد. تنها کمک روسیه به عراق از چارچوب توسعه تجارت و تسهیل بازپرداخت بدهی سنگین عراق به آن دولت نمی تواند خارج باشد. لاورف گفت که این مطلب را صریحا به هوشیار زیباری ( کرد ) گفته است. زیباری برای نخستین بار به مسکو رفته بود تا مستقیما از دولت روسیه بخواهد که برای برقراری نظم و امکان ختم مقاومت مسلحانه، سرباز به عراق بفرستد.

ناظران امور گفته اند که زیباری به اصرار دولت آمریکا به مسکو رفته بود تا چنین درخواستی را مطرح سازد. بنابراین؛ پاسخ منفی روسیه ، دولت آمریکا را بیش از زیباری مایوس کرده است که می کوشد به ادامه استقرار نظامیان خارجی در عراق که توده عراقی با آن موافقت ندارد چهره بین المللی دهد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۴ مرداد

۱۸۳۵: کشت نیشکر در هاوایی آغاز شد.

۱۸۴۷: لیبریا که از سال ۱۸۲۰ به بعد از سیاهپوستان آزاد شده آمریکایی و باز گشت آنان به قاره آفریقا به وجود آمده بود با حفظ زبان انگلیسی و برخی روشهای زندگی آمریکایی، وابستگی خود را به واشنگتن قطع و اعلام استقلال کامل کرد. لیبریا اینک سه و نیم میلیون جمعیت دارد و پایتخت آن مونرویا است.

۱۸۸۷: دکتر زامنهوف خود آموز زبان بین المللی «اسپرانتو» را که خود ساخته بود تا با یکی شدن زبانها، صلح و صفا میان ملتها برقرار شود منتشر ساخت.

۱۸۹۱: فرانسه « تاهیتی » در منطقه اقیانوس آرام را ضمیمه مستعمرات خود کرد!.

۱۹۴۱:«مارکس درموی Dormoy» سوسیالیست معروف فرانسوی در این روز در سال ۱۹۴۱ بر اثر انفجار یک بمب ساعتدار کشته شد.

takfars.ir

۱۹۱۸: شورش نژادی در شهر فیلادلفیا ی آمریکا ۴ کشته( ۳ سفید پوست ) برجای گذاشت.

۱۹۴۵: با وجود این که چرچیل در جنگ دوم جهانی با سیاست های خود باعث پیروزی انگلستان شده بود، در انتخابات ژوئیه ۱۹۴۵ که نتایج آن ۲۶ ژوئیه اعلام شد از رقیب خود حزب کارگر شکست خورد و کنار رفت. از پایان جنگ در اروپا هنوز سه ماه تمام هم نگذشته بود.

۱۹۷۴: کمیسیون قضایی مجلس نمایندگان آمریکا رأی به محاکمه و برکناری ریچارد نیکسون رئیس جمهوری وقت این کشور که سناد «واترگیت» را پنهان کرده بود به اتهام جلوگیری از اجرای عدالت و اخلال در امور قضایی داد.

۱۹۲۶: دولت آمریکا با تقاضای فیلیپینی ها مبنی بر دادن استقلال به آنان موافقت نکرد.

۱۹۴۲: نیروی هوائی انگلستان بندر هامبورگ آلمان را زیر حملات ویرانگر قرارداد.

۱۹۴۵: آمریکا ، چین و انگلستان از ژاپن خواستند که تسلیم شود.

۱۹۴۷: سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا ( سیا ) آغاز بکار کرد.

۱۹۵۷: شوروی یک موشک قاره پیمای چند مرحله ای آزمایش کرد.

۱۹۶۳: یک زمین لرزه شدید بیش از یک هزار تن از مردم شهر« سکوپجه» پایتخت مقدونیه را بی جان کرد.

۱۹۶۵: جزایر «مولدیو» خود را از استعمار انگلستان خلاص کرد.

تک فارس آی آر

۱۹۷۴: در پی سرنگون شدن حکومت هفت ساله سرهنگها در یونان ، کنستانتین کارامانلیس نخست وزیر تازه این کشور که از خود تبعیدی به وطن بازگشته بود کابینه اش را تشکیل داد.

۱۹۹۱: حزب کمونیست شوروی پذیرفت که در نظام این کشور تجدید نظر شود.

۲۰۰۴:«الی ابلElie Abel» روزنامه نگار قدیمی و مدیر دانشکده روزنامه نگاری دانشگاه کلمبیا که بر خبرنگاری تعریف تازه نوشت در ۸۳ سالگی درگذشت.

محصولات معتبر
محصولات معتبر