تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۴ فروردین

۷۲۱م: ۲۴مارس ۷۲۱ میلادی (و در جریان آیین های نوروزی آن سال که هنوز در ایران خاوری به همان صورت قدیم برگزار می شدند)، «پوشان» از شاهزادگان ساسانی، هشتاد سال پس از نبرد نهاوند و شکست نظامی ایران، ادعای سلطنت و احیای حکومت ساسانیان را کرد و گروهی گرد او جمع شدند، ولی کاری از پیش نبرد.

چهار سال پس از پوشان، در مارس سال ۷۲۵ میلادی (و بازهم در ایام نوروز ایرانی) یک شاهزاده دیگر ساسانی به نام خسرو از نوادگان یزدگرد سوم در شهر مرو خودرا شاه ایران خوانده بود. کار این شاهزاده هم با این که علاوه بر گروهی ایرانی، جمعی از ترکان مهاجر نیز به او پیوسته بودند به جایی نرسید.

۸۰۹م:۲۴ مارس سال ۸۰۹ میلادی (در آن سال سوم فروردین) هارون الرشید، خلیفه قدرتمند عباسی در سر راه خود به شمال شرقی خراسان (منطقه فرارود)، در توس درگذشت و در آبادی حاشیه شهر که در آن زمان یکی از قرارگاههای حکمران وقت خراسان بود (و اینک شهر مشهد) مدفون شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۴ فروردین

۱۳۳۶م:غارت شهر دمشق که به دست نیروهای امیرتیمور گورکان (متولد ۱۳۳۶ میلادی و متوفی در ۱۹ فوریه ۱۴۰۵) افتاده بود از ۲۴ مارس (روزی چون امروز) در سال ۱۴۰۱ میلادی آغاز شد.

تکفارس آی آر

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۴ فروردین

۲۰۰۴م:بزرگترین معامله گاز طبیعی جهان۲۰ مارس ۲۰۰۴ دولت جمهوری اسلامی در اصل موافقت کرد که ظرف ۲۵ سال معادل ۲۰ میلیارد دلار گاز طبیعی مایع شده به جمهوری توده ای چین بفروشد. قرار شد که حمل این گاز طبیعی از سال ۲۰۰۸ آغاز شود. این بزرگترین معامله در نوع خود در جهان بوده است. چین که با ایران معاملات تجاری پرحجم دارد از دیر زمان یکی از خریداران نفت ایران است.

۱۹۰۵م:ژول ورن نویسنده و اندیشمند فرانسوی ۲۴ مارس ۱۹۰۵ در ۷۷ سالگی و در حالی که قلم در میان انگشتانش بود و پنجاه و پنجمین کتاب خود را می نوشت درگذشت. وی بسال ۱۸۲۸ در "نانت" به دنیا آمده بود. ژول ورن در هر رشته ای قادر به نوشتن بود ولی در داستان نگاری مهارت ویژه داشت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۴ فروردین

۱۸۴۳م:دانشمند آلمانی، رابرت کخ Robert Coch متولد ۱۸۴۳ و متوفا در ۱۹۱۰، بیست و چهارم مارس ۱۸۸۲ اعلام کرد که عامل بیماری مرموز و کشنده سل را کشف کرده است.

www.takfars.ir

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۴ فروردین

۱۶۶۴: پادشاه انگلستان فرمان کلنی کردن "رودآیلند" آمریکا را به نام «راجر ویلیامز» صادر کرد. رودآیلند اینک یک ایالت شمالشرقی آمریکاست.

۱۸۳۷: دولت انگلیسی کانادا (دومینیون کانادا) به سیاهپوستان (آفریقایی تبارها) اجازه رای دادن در انتخابات را داد. این، در حالی بود که سیاهپوستان در ایالات متحده (همسایه جنوبی کانادا) برده به حساب می آمدند، تبعه نبودند و هیچ حقی نداشتند.

۱۸۹۸: در این روز برای نخستین بار در تاریخ، فروش اتومبیل عمومی شد و نخستین دستگاه آن بفروش رسید.

۱۹۰۶: در این روز آماری همراه با نقشه جغرافیائی انتشار یافت که نشان می داد انگلستان بر یک پنجم کره زمین حکومت می کند و اصطلاح خورشید بر پرچم انگلستان غروب نمی کند از همین روز به میان آمده بود.

۱۹۵۵: دستگاه استحراج نفت از دریا ساحته شد.

۱۹۵۹: عراق از اتحادیه نظامی غرب موسوم به پیمان بغداد که ایران هم در آن عضویت داشت خارج شد و بنای دوستی و اتحاد با مسکورا گذارد که چهار دهه طول کشید.

۱۹۸۰: اسقف «اسکار رومرو» رئیس کل کلیساهای کاتولیک کشور السالوادر ترور شد.

۱۹۹۹: یک کامیون بلژیکی حامل آرد و مارجرین (مارگارین = کره نباتی) در تونل «مون بلان» آتش گرفت و باعث مرگ ۳۹ نفر و بستری شدن دهها تن دیگر شد.

تک فارس

محصولات معتبر
محصولات معتبر