تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۴ شهریور

۴۲۹م:یک روحانی ارمنی ۲۶ اوت ۴۲۹ میلادی از ارمنیان مسیحی شده خواست که به صورت گروهی از بهرام پنجم (بهرام گور) شاه وقت ایران بخواهند که اردشیر (ارته سز) فرماندار آنان را بردارد و از آن پس هم برایشان از میان مسیحیان فرماندار تعیین کند. بهرام پنجم با عزل اردشیر، تنها به دلیل عدم رضایت عمومی از او موافقت کرد و سال بعد «ویمهر شاپور» را فرماندار ارمنستان کرد که او هم زرتشتی بود و به ارمنیان پیام داد که اگر می خواهند باز هم از اتباع ایران باشند و یک ایالت خودمختار ایران به شمار آیند نباید بار دیگر از تفاوت دین سخن به میان آورند و به این ترتیب مساله حل شد. ظاهرا قتل یک مروج مسیحی در کردستان (ماد کوچک) نارضایی آن روحانی ارمنستانی را برانگیخته بود.

۱۹۲۵م:پارسیان فرارود (تاجیک های آسیای میانه) در آن زمان که این منطقه «ترکستان روسیه» نامگذاری شده بود با هدف حفظ زبان و ادبیات پارسی، فرهنگ و تمدن ایرانی خود (بمانند نیاکانشان در سالهای پس از قرن هفتم میلادی)، روز ۲۵ اوت سال ۱۹۲۴ روزنامه «آواز تاجیک (صدای پارسیان)» به زبان پارسی را منتشر کردند که سوم شهریور ۱۳۸۶ (۲۵ اوت ۲۰۰۷) ۸۳ ساله شده بود. این روزنامه به همّت تاجیکان سمرقند، در شهر تاشکند کار انتشار خود را آغاز کرد و نخستین سردبیر آن «عبدالقیّم قربی» بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۴ شهریور

۱۳۳۲م:چهارم شهریور سال ۱۳۳۲ ژنرال فضل الله زاهدی نخست وزیر به اصطلاح دولت کودتا از دولت آمریکا تقاضای کمک مالی کرد که ۴۵ میلیون دلار کمک بلاعوض و ۲۳ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار کمک فنی برایش حواله شد. گویا مبلغی نیز برای خود او ارسال شده بود.

دکتر مصدق قبلا درخواست ده میلیون وام دارای بهره از آمریکا کرده بود که با آن، پس از ماهها «امروز و فردا کردن» موافقت نشده بود!.

تکفارس آی آر

"یرواند آبراهامیان" در رساله ای که همزمان با چهل و هشتمین سالگرد رویداد ۲۸ امرداد نگاشته و در سال ۲۰۰۱ در نشریه دوزبانه ایران تایمز چاپ واشنگتن انتشار یافته جملاتی از آیزنهاور رییس جمهور وقت آمریکا نقل کرده و همچنین نوشته است که اسناد سیا (C. I. A) درباره کودتای ۲۸ مرداد با وحود گذشت نزدیک به نیم قرن و انقراض سلسله پهلوی و مرگ بسیاری از گردانندگان آن و پایان جنگ سرد و … هنوز غیر قابل دسترس است و برای مورخان عبوردادن شتر از سوراخ سوزن آسانتر از دسترسی به اسناد سیا در باره رویداد اوت ۱۹۵۳ تهران است و هر چه که تا کنون انتشار یافته ناقص و فقط اشاره و یا ازدست دوم بوده است.

به نوشته وی آیزنهاور در این زمینه گفته بود که درسال ۱۹۵۳ به ما ( از سوی برخی سیاستمداران آمریکایی ) توصیه شده بود که با دکتر مصدق کنار آییم ولی حمایت کمونیستهای ایران (حزب توده) از دکتر مصدق و تظاهرات سه روزه به پشتیبانی از او در تهران، وی را در نظر ما چیز دیگری جلوه گر ساخت و ترس از استیلای کمونیسم بر ایران وجود ما را به لرزه در آورد و ….

آبراهامیان نوشته است: در آمریکا طبق یک ضابطه سازمانهای دولتی موظف اند که اسناد را پس از گذشت ۲۵ سال بدون هیچ تشریفاتی از طبقه بندی خارج و در اختیار محققان متقاضی قرار دهند که سیا درباره اسناد مربوط به کودتای ۲۸ مرداد، نخست بهانه آورد که بودجه کافی برای تهیه فهرست این اسناد حجیم را ندارد و چند سال بعد ناگهان اعلام کرد که اسناد مربوط در در دهه ۱۹۶۰ ناخودآگاه از میان رفته و امکان علنی کردن آنها وجود ندارد که دفعتا در آوریل ۲۰۰۰ (فروردین ۱۳۷۹} گزارشی تحت عنوان "تاریخ نهفته( سری )" در ۸۰ صفحه در سایت نیویورک تایمز در اینترنت قرار گرفت و چون اعتراض شد که بسیاری از حقایق سانسور شده است، بعدا همان گزارش کاملتر و در ۱۶۹ صفحه در اینترنت قرار گرفت و این بار تحت عنوان "سرنگونی دکتر مصدق نخست وزیر ایران" . هنوز حالت تعجب باقی مانده بود که گفته شد اصل این گزارش را دکتر دونالد ویلبر یکی از عوامل سیا یک سال پس از کودتای مرداد ۱۳۳۲ به سفارش اداره امور تاریخی سیا تحریر کرده که به صورت یک دفترچه راهنما در اختیار ماموران و برنامه ریزان سیا قرار گیرد تا در عملیات مشابه دچار اشتباه نشوند ، بنابراین اطلاعات دست اول و حاوی همه اسناد و شرح کامل عملیات نیست.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۴ شهریور

۱۳۵۷ش:چهارم شهریور ۱۳۵۷ ـ روزی که در بیشتر شهرها از جمله تهران تظاهرات بود و در قم، آبادان و تبریز تلفات داشت، شایعه کناره گیری جمشید آموزگار قوت گرفت و روزنامه اطلاعات در این روز که هنوز آموزگار نخست وزیر بود، به دلایلی! به بهانه تغییر قریب الوقوع نخست وزیر، شماره فوق العاده منتشر ساخت.

www.takfars.ir

آموزگار روز بعد در جلسه شورای وزیران خود که آخرین جلسه آن بود موضوع کناره گیری اش را مطرح ساخت و ساعتی بعد با استعفا نامه اش عازم کاخ شاه شد و شاه پس از پذیرفتن استعفای آموزگار، شریف امامی را که در سراسر سلطنت پهلوی دوم مقام دولتی مهم از جمله وزارت و نخست وزیری داشت مامور تشکیل کابینه تازه کرد.

شریف امامی از اعضای باشگاه ایران بود که بیشتر اعضای آن فراماسیونر ها بودند. بررسی تاریخی ملاقاتهای شریف امامی در چهار روز اول شهریور ماه ۱۳۵۷(روزهای پیش از کناره گیری آموزگار)، ماهیت ماموریت او را روشن می سازد و شناخت روشنی از رجال ایران آن زمان را به دست می دهد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۴ شهریور

۱۹۱۰م:«ویلیام جیمز» فیلسوف و روانشناس آمریکایی صاحب فرضیه «پرگماتیسم» بر پایه واقعگرایی، اصالت عمل، و درک حقیقت از راه تجربه و واقعیات مشهود و قابل لمس ۲۶ اوت ۱۹۱۰ در ۶۸ سالگی در گذشت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۴ شهریور

۱۷۴۳م:۲۶ اوت زادروز «آنتوان لاوازیه» شیمیدان فرانسوی است که بسال ۱۷۴۳ به دنیا آمد. وی را پدر دانش شیمی نوین می دانند. لاوازیه واژه های «اکسیژن» و «هیدرژن» را بر این دو گاز گذارد که حیات و حریق بدون اکسیژن وجود نخواهد داشت.

لاوازیه بعدا وارد سیاست شد و انقلابیون فرانسه بر او مهر ضد انقلاب زدند و دادگاه انقلاب وی را به مرگ محکوم کرد و در ۱۷۹۴ با گیوتین گردن زده شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۴ شهریور

۱۷۸۹م:بیست و ششم اوت سالروز تصویب اصول «حقوق بشر» در مجلس ملی فرانسه در آغاز انقلاب در سال ۱۷۸۹ میلادی (۲۱۹ پیش) است که پایه «اعلامیه جهانی حقوق بشر» قرار گرفته که همه اعضای سازمان ملل بر آن صحه نهاده اند. طبق مصوبه مجلس ملی فرانسه، انسان که آزاد به دنیا می آید، در طول عمر با داشتن حقوق برابر باید آزاد زیست کند ـ حقوقی که بزعم انقلابیون فرانسوی، قرنها مورد تجاوز و بی اعتنایی شاهان، حاکمان و جباران قرار گرفته بود. در این مصوبه آمده بود: تبادل آزاد افکار، یکی از گرانبهاترین و عزیزترین حقوق مردم است و از ۲۶ اوت ۱۷۸۹(روز تصویب این اصول)، مردم باید در فکر کردن، گفتن و نوشتن آزاد باشند و ….

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۴ شهریور

تک فارس

۱۹۷۴م:۲۶ اوت سالگرد فوت چارلز لیندبرگ بسال ۱۹۷۴ در ۷۲ سالگی است که ۲۱ ماه مه ۱۹۲۷ با یک هواپیمای یک موتوره پس از ۳۳ ساعت و نیم پرواز بدون توقف، عرض ۳ هزار و ۶۰۰ مایلی اقیانوس اطلس را طی کرد و در بورژه پاریس فرود آمد. وی که پدرش در آمریکا نماینده مجلس بود بعدا وارد سیاست شد و مخالف ورود کشورش – آمریکا به صحنه سیاسی جهان و خروج از انزوا بود. لیندبرگ که مدتی را در آلمان بسربرد هیتلر و آلمانی ها را ستود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۴ شهریور

۱۹۵۷م:شوروی ۲۶ اوت سال ۱۹۵۷ اعلام کرد که داشمندان این کشور نخستین موشک قاره پیمای هدایت شونده جهان را پیروزمندانه آزمایش کرده اند. در این اعلامیه آمده بود که این موشک مورد استفاده نظامی و غیر نظامی قرار خواهد گرفت. چهل روز بعد (۴ اکتبر ۱۹۵۷) دانشمندان شوروی با موشک قاره پیما، نخستین سفینه فضایی جهان به نام «اسپوتنیک ـ ۱» را در مدار زمین قرار دادند و باعث تحسین جهانیان شدند و اعلام داشتند که ظرف کمتر از سه سال انسان در مدار زمین و تا ۵ سال دیگر یک سفینه در مدار ماه قرار خواهند داد که به هر دو وعده عمل کردند.

برخی مفسران روزنامه ها در همان روز نوشته بودند؛ با توجه به این که شوروی دارای بمب اتمی و هیدرژنی است، اگر استالین زنده بود، دیگر در بمباران اتمی انگلستان و آمریکا درنگ نمی کرد. استالین چهار سال پیش از این آزمایش به صورت ناگهانی (مرموز) درگذشته بود. وی بارها اشاره کرده بود که تا انگلستان برسرپا باشد مسائل جهان به طور کامل حل نخواهند شد زیرا که برسر هر راهی سنگ اندازی می کند. وی آمریکاییان را هم قاتلین بومیان (سرخپوستان) می خواند و بارها گفته بود که از دل خاک آمریکا خون می جوشد ـ خون سرخپوستان بی گناه، اروپاییان آنان را نابود کردند تا زمین هایشان را بخورند، ثروتمند شوند و ….

آمریکاییان که یازدهم ژوئن آن سال (۷۵ روز پیش از پیروزی روسها) در چنین آزمایشی با شکست رو به رو شده بودند از آن پس بر دامنه فعالیت خود در این زمینه افزودند. اینک ثابت شده است در قرن ۲۱ دولتی دارای قدرت نظامی است که مجهز به انواع سلاح موشکی، الکترونیک، دیجیتال و زیردریایی و وسیله دفاع در برابر چنین سلاحهایی باشد. با وجود این، قدرتی بالاتر از داشتن یک سیستم رسانه ای خوب نیست و برتری آمریکا، رسانه هایش هستند که … و ابزار رسانه ها؛ آدمهای با استعداد و ماهر در این کار هستند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۴ شهریور

۰: در این روز در سال ۵۵ پیش از میلاد؛ ورود ناوگان روم به فرماندهی سزار که در آن زمان یک ژنرال بود به آبهای انگلستان و سپس تصرف آن سرزمین در سال ۵۴ پیش از میلاد (مشروح واقعه در سایت ۲۷ اوت)

۱۸۸۵: ژول روماین داستان نویس فرانسوی به دنیا آمد.

۱۸۵۸: برای نخستین بار در ارسال خبر، از دستگاه تلگراف استفاده شد و کار خبرگزاری ها رو به تکامل گذارد.

۱۹۱۴: ژولیو کارتازار نویسنده آرژانتینی زاده شد.

T A K F A R S

۱۹۱۴: کشته شدن ۲۰ هزار سرباز روس در یک نبرد یک روزه با آلمان

۱۹۲۰: اصلاحیه نوزدهم قانون اساسی آمریکا به اجرا گذارده شد و زنان این کشور حق مشارکت در انتخابات (رای دادن و رای گرفتن) به دست آوردند.

۱۹۶۸: آغاز تظاهرات ضد جنگ ویتنام در ۲۲۱ دانشگاه آمریکا. این تظاهرات در بعضی دانشگاهها به خشونت گرایید و توام با تلفات بود.

محصولات معتبر
محصولات معتبر