تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۴ دی

۸۵۸م:بیشتر مورخان و کرونیکلرها در این که رودکی پدر شعر پارسی نوین (پارسی معاصر) ۲۵ دسامبر سال ۸۵۸ میلادی به دنیا آمده است متفق القولند و برخی هم با محاسبات خود، وقوع آن را در همان روز ولی در سال ۸۶۰ میلادی نوشته اند. سال درگذشت وی ۹۴۰ میلادی است که چند پژوهشگر، درست آن را سال ۹۴۱ میلادی می دانند. رودکی شاعر مشترک همه پارسیان جهان و از عوامل وحدت فرهنگی مردمی است که در قطعات منفصله ایرانزمین زندگی میکنند و نیاکان و درنتیجه خصلت ها و منش مشترک دارند. ابوعبدالله جعفر ابن محمد (رودکی) در یک روستای رودک منطقه سغد خراسان (اینک واقع در ناحیه پنجکنت ایالت سغد جمهوری تاجیکستان) به دنیا آمد و در ناحیه ای نه چندان دور از زادگاهش مدفون شده است. میخائیل میخائیلویچ گراسیموف باستان شناس و انسان شناس روس (۱۹۰۷ – ۱۹۷۰) گور اورا یافته و از روی بقایای استخوانهایش مجسمه اورا ساخته است.

رودکی در دوران سامانیان (در عصر احیاء و رشد ادبیات، هنر و فرهنگ ایرانی) میزیست و از نزدیکان و همنشینان امیرنصر سامانی (نصر دوم پسر احمد سامانی) بود. سامانیان در ایران پس از حمله عرب، بیش از هر دودمان دیگر برای احیاء زبان فارسی و فرهنگ و تمدن ایرانی کوشیدند و نمونه بارز میهندوستی ایرانی را ارائه دادند.

رودکی نه تنها شاعر بلکه نوازنده و خواننده هم بود. مجسمه های او در میدانهای شهرهای کشورهای پارسی زبان قرار داده شده است تا از زحمات و خدمات او قدردانی شده باشد. پیش از رودکی هم شاعران پارسی گو بودند، ولی رسم بر این شده است که بگویند: شعر پارسی با رودکی دوباره به دنیا آمده است. به نوشته برخی از مورخان، رودکی متمایل به اسماعیلیه بود و اواخر عمر که در بخارا و بویژه در دربار سامانیان مخالفت سخت با اسماعیلیه شده بود مجبور به ترک این شهر و بازگشت به زادگاهش شده بود که وفات او در سال بعد اتفاق افتاده بود. وی قبل از ترک بخارا مورد بی مهری مقامات حکومتی قرارگرفته بود.

از اشعار رودکی اعم از غزل، قصیده، رباعی و … که در بیش از صد دفتر (بالغ بر دهها هزار بیت) درج شده بودند بیش از هزار بیت (۵۲ مورد) در دسترس نیست که ابیات: بوی جوی مولیان آید همی – یاد یار مهربان آید همی. ریگ آموی و درشتی های او (آن) – زیر پایم پرنیان آید همی. آب جیحون (آمو) از نشاط روی دوست – خنگ (اسب) مارا تا میان آید همی …. ای بخارا شاد باش و شاد زی ــ میر (امیر) زی تو شادمان (میهمان) آید همی …. از آن جمله اند که گویند امیرنصر سامانی با شنیدن این ابیات به اقامت طولانی خود در شهر هرات پایان داد و همان دم روانه شهر بخارا (حکومت نشین) شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۴ دی

تکفارس آی آر

۱۰۳۰م:۲۵ دسامبر سال ۱۰۳۰ میلادی (سال ۴۰۹ هجری خورشیدی) دربار غزنویان حسنک وزیر (ابو علی حس بن محمد میکال ) را متهم کرد که پیرو اسماعیلیه است.

پس از تکرار این اتهام و پر شدن گوش مردم، حسنک بعدا بازداشت و اعدام شد و جسدش هفت روز بر بالای دار بود.

۱۸۳۴م: ۲۵دسامبر ۱۸۳۴ دولت وقت ایران یک دستگاه ضرب سکه از اروپا (بروکسل) خریداری کرد تا سکه ها دارای شکلی زیباتر و صد درصد یکنواخت باشند تا هنگام داد و ستد نیاز به توزین آنها نباشد. این دستگاه که تصمیم به خرید آن در آخرین سال حیات فتحعلی شاه قاجار داده شده بود نخستین ماشین ضرب مسکوک است که از اروپا برای ایران خریداری شده بود. می دانیم که ایران از زمان داریوش بزرگ دارای پول ملی (سکه داریک) شده بود و نخستین کشور جهان بود که نظام پولی داشت.

فتحعلی شاه در همان سال در ۶۸ سالگی در اصفهان درگذشت و در قم مدفون شد و با این که فرزندان متعدد داشت، به توصیه او نوه اش محمد میرزا پسر عباس میرزا را بر جایش نشانیدند. عباس میرزا که ولیعهد بود قبلا فوت شده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۴ دی

www.takfars.ir

۱۹۵۳م: ۲۵دسامبر ۱۹۵۳ ( ۱۳۳۲ ) چند بازرگان ژاپنی برای خریدار ۲۵ هزار تن برنج از ایران وارد تهران شدند. روسها قبلا هفت هزار تن برنج چمپا بر پایه معاملات تهاتری ( کالا با کالا ) از ایران خریداری کرده بودند. در آن زمان ، ایران از صادرات کنندگان برنج بود. در همین روز از همین سال دولت وقت (زاهدی) که در آستانه از سرگیری فروش نفت بود و پیش بینی می کرد که از این رهگذر هر سال ۹۰ میلیون پاوند انگلیسی ( کمتر از یک صدم درآمد امروز ایران از نفت) درآمد ارزی داشته باشد ارزش برابری دلار را که متوسط نرخ مبادله آن در زمان حکومت دکتر مصدق ۷۵ ریال بود در ۹۰ ریال ( ۹ تومان و حدود یک صدم بهای امروز ) تثبیت کرد تا بتواند هزینه های دولتی از جمله حقوق کارمندان را بپردازد و قول داد که به محض بهبود وضعیت جمع آوری مالیات ها و کفایت خزانه، آن را به هفت تومان کاهش و در این نرخ تثبیت کند.

۱۹۵۸م: ۲۵دسامبر ۱۹۵۸ میلادی (چهارم دیماه ۱۳۳۷) در تهران اعلام شدکه درآمد ایران از نفت خود در آن سال به ۲۰۰ میلیون دلار (۸۸ میلیون لیره انگلیسی) بالغ شده بود که بمراتب کمتر از یک دویستم در آمد کنونی (سال ۲۰۰۶) است!. هر سال به مناسبت پایان سال میلادی چنین اعلامیه ای انتشار می یافت.

کنسرسیوم شرکتهای خارجی بهره برداری از نفت جنوب ایران در منطقه قرارداد، از دسامبر سال ۱۹۵۴ (۱۳۳۳ هجری) کار خود را آغاز کرده بود.

۱۹۶۰م:۲۵ دسامبر ۱۹۶۰ (۱۳۳۹ خورشیدی) دولت مسکو به ملت ایران اطمینان داد که از سوی مسکو تهدید نمی شود. در اعلامیه مسکو آمده بود: زمامداران تهران، تنها به خاطر باقی ماندن براریکه قدرت است که این چنین عمیقا به غرب نزدیک شده اند. آنان نباید به خاطر حفظ منافع شخصی، مردم ایران را فریب دهند، و آنان را از تهدیدی که وجود خارجی ندارد و ساخته و پرداخته خودشان است بترسانند و خود را در دامان غرب بیافکنند که سرانجام مطلوب برای ایران و توده های ایرانی نخواهد داشت. زیان نوکر گوش به فرمان غرب شدن مقامات تهران متوجه همه ملل خواهان رهایی از استعمار و استثمار غرب خواهد شد.

دولت مسکو یادداشتی رسمی حاوی این اتهامات نیز به دولت وقت تهران تسلیم کرده بود.

۱۹۷۹م:۲۵ دسامبر ۱۹۷۹ (اوایل دی ماه ۱۳۵۸) سیاست تازه پولی و بازرگانی جمهوری اسلامی رسما اعلام و تاکید شد که «بهره پول» با توجه به تحریم اکید آن در اسلام از فرهنگ اقتصادی ایران حذف شده و بازرگانی خارجی در دست دولت خواهد بود تا از این پس واردات غیر ضروری وجود نداشته باشد و کالای مرغوب ساخت خارج (نه مانند گذشته بنجل) که در آن گران خریدن هم مشاهده نشود وارد خواهد شد و ….

ضمنا در همین روز یادداشت تهران به دولت پاناما مبنی بر استرداد شاه که در آن کشور اقامت داشت ارسال شد. در این یادداشت اطمینان داده شده بود که شاه در صورت استرداد، در تهران منصفانه و علنی محاکمه خواهد شد.

۲۰۰۴م:رناتا تبالدی Renata Tebaldi خواننده ایتالیایی اپرا که صدای او را به صدای فرشتگان تشبیه کرده بودند ۲۱ دسامبر ۲۰۰۴ در ۸۲ سالگی در سن مارینو در گذشت.

صدا شناسان متفق القول گفته اند که صدای "رناتا " از لحاظ وسعت بی رقیب بود. وی از ۱۵ سالگی کار خواندن آواز را شروع کرده بود و یکی از محبوبترین خوانندگان اپرا بود. وی جز به ایتالیایی نمی خواند و معتقد بود که زبان فرانسه تو دماغی و زبان آلمانی توی حلقی است و با زبان ایتالیایی همه تکنیکهای اپرا را می توان بکار بست. مادر رناتا هم اهل موسیقی بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۴ دی

تک فارس

۳۳۲م:طبق محاسبات «دیونیوس اگزیگوس» تقویم نویس عهد باستان، امروز ۲۵ دسامبر زادروز حضرت عیسی علیه السلام است که در ناصره فلسطین چشم به جهان گشود. نخستین کریسمس (جشن میلاد مسیح) در سال ۳۳۷ میلادی برگزار شد که از سال۳۵۲ میلادی (۱۵ سال بعد) به صورت یک مراسم رسمی و هرساله در آمده است و مهمترین عید مذهبی مسیحیان است. طبق برخی محاسبات، مسیح سه سال پیش از مبدایی که قرارداده شده است به دنیا آمده بود. برخی از مورخان، این اختلاف زمانی را ۲ تا ۷ سال نوشته اند. احتمال داده شده است که انتخاب روز ۲۵ دسامبر به این سبب بوده که از دیرزمان رومیان و به پیروی از آنان اروپاییان دیگر؛ به اقتباس از ایرانیان (برحسب سال) یکی از روزهای ۲۰ تا ۲۳ دسامبر را به عنوان پیروزی خورشید (یلدا) جشن می گرفتند. لوسیوس اورلیانوس (اورلیان) امپراتور روم (۲۷۵ – ۲۱۴) که به این مناسبت عمارتی ساخته بود ۲۵ دسامبر سال ۲۷۴ میلادی این جشنگاه (عمارت) را گشود و جشن خورشید پیروز از آن پس در ۲۵ دسامبر تثبیت شد و مسیحیان بعدا خواستند که با یکی کردن دو مراسم، جشن هزاران ساله تداوم یابد. در روزهای ۲۰ تا ۲۳ هر سال در نیمکره شمالی، خورشید در وضعیتی نسبت به زمین قرار می گیرد که کوتاهترین روز و بلندترین شب به وجود می آید و از هزاران سال، ایرانیان و به اقتباس از آنان رومیان روز پس از شب طولانی سال را تولد دوباره خورشید (دی روز) گفته اند و خورشید را "سول _ اینویکتوس" به معنای خورشید شکست ناپذیر. طبق تحقیق زبانشناسان، ازآنجاکه پارسی یک زبان هند _ اروپایی است واژه "دی = روز" در زبان انگلیسی از دی ماه پارسیان گرفته شده است.

۲۰۰۴م:بیست و دوم دسامبر ۲۰۰۴ «جک نیوفیلد» روزنامه نگار آمریکایی مقیم نیویورک که تنها ضعف ها و لغزش ها را می کاوید و منعکس می کرد در ۶۶ سالگی بر اثر بیماری سرطان فوت شد.

مطالبی را که «نیوفیلد» علاقه مند به دنبال کردنشان بود عبارت بودند از: محکومانی که بعدا معلوم می شد بی گناه بودند، سوء استفاده ازقدرت و پارتی بازی، (عملا) مادام العمر شدن مقام انتخابی، گرانی های مصنوعی، کلک های بورس سهام، رشوه، دنبال کردن نمایندگان مجالس که بعدا مشاور و کارچاق کن (لابی گر) می شدند، جنایاتی که مسائل و ضعف های اجتماعی باعث آنها شده بودند و این ضعف ها، فرد را در مسیر ارتکاب جرم قرار داده بود، مهمانی های سیاسی و تقسیم مشاغل در کلوبهای دوستانه، میهمانی ها و جلسات انجمن ها، حمایت از روزنامه نگارانی که بر اثر فشار اصحاب قدرت، مقامات دولتی، ناشران و … برکنار و یا تغییر اجباری شغل داده می شدند و ….

به باور نیوفیلد، نشستن و حرف مقامات را نوشتن و فعالیت های آنان را منعکس کردن «روزنامه نگاری اصیل» نیست و ژورنالیسم به این منظور به وجود نیامده است. هربار که روزنامه ها از انتشار یکی از مطالب نیوفیلد خودداری می کردند آن مطلب را به صورت کتاب منتشر می ساخت و «ده قاضی بد»، «ده موجر بد» ، «چه کسی حکومت می کند؟»، «لیندن جانسون بی هدف»، «ژورنالیسم ضد تمجید» ، «ژورنالیسم با روشی دیگر» ، «آن چه که مردم می خواهند بدانند»، «آلترناتیو روزنامه نگاری» و «ژورنالیسم اصحاب منافع (در انتقاد از کمپانی های غیر حرفه ای که رسانه ها را خریداری می کنند تا در مسیر منافع آنها باشند)» از جمله مطالبی هستند که وی دنبال کرده و به صورت کتاب منتشر ساخته است.

به مناسبت در گذشت نیوفیلد، روزنامه های آمریکا نوشته بودند که لیندن جانسون رئیس جمهور دهه ۱۹۶۰ آمریکا از دست انتقادها نیوفیلد چند بار مریض شده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۴ دی

۱۸۷۶م:محمدعلی جناح که بنیادگذار پاکستان بشمار می رود و در بمبئی و انگلستان تحصیل کرد در این روز در سال ۱۸۷۶ میلادی در کراچی به دنیا آمد . وی از مبارزان استقلال هند بود و در همه تلاشهای مربوط شرکت داشت ولی بعدا متوجه شد که اقلیت مسلمان هند با روش زندگانی خاص خود حتی دریک فدراسیون مشترک با هندوها هم دشوار خواهد بود که آرامش و پیشرفت داشته باشد ؛ لذا متمایل به راه حل محمد اقبال و ایجاد یک کشور مستقل از مسلمانان شبه قاره هند شد و به تلاش در این راه پرداخت که منجر به تصویب قطعنامه لاهور در مارس ۱۹۴۰ گردید و در ۱۴ اوت سال ۱۹۴۷ به سمت فرماندار کل پاکستان انتخاب شد و لقب قائد اعظم به دست آورد و ۱۳ ماه بعد در ۱۱ سپتامبر سال ۱۹۴۸ در گذشت . او در جوانی با دختر دینشاه از پارسیان هند در بمبئی ازدواج کرده بود. جناح مدتی هم در انگلستان کار وکالت قضایی داشت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۴ دی

۱۹۱۳م:از چنین روزی در سال ۱۹۱۳ قانون فدرال رزرو (ریزرو) آمریکا به اجرا درآمد. این قانون را ۲۳ دسامبر ۱۹۱۳، وودرو ویلسون رئیس جمهور وقت آمریکا (دارای مدرک تحصیلی دکترا و قبلا استاد و رئیس دانشگاه معروف پرینستون) امضاء کرده بود. این سیستم مالی که به تدریج «دلار آمریکا» را یک پول بین المللی و دارای ثبات کرده است دارای یک شورای مدیریت منصوب از جانب رئیس جمهور (با تایید سنا) است. سیستم فدرال رزرو دارای ۱۲ بانک مرکزی درگوشه و کنار آمریکاست که بانکهای غیردولتی هر منطقه در بانک مرکزی ناحیه خود دارای سهام (سپرده) هستند. فدرال رزرو آمریکا یک کمیته (کمیسیون) بازار آزاد (Open Market) دارد که ناظر بر عملیات بازار آزاد است و به صورت ابزار تنظیم سیاست پولی عمل می کند و با خرید و فروش به موقع اوراق بهادار دولتی (انواع باوند) نرخ بهره و بهای برابری دلار را تحت کنترل دارد. دلار آمریکا در سالهای اخیر با رقیب پر قدرتی همچون «یورو» روبرو شده است و کشورهای با اقتصاد نیرومند بمانند چین می توانند با سیاست های پولی خود دربازار دلار تاثیر بگذارند. روسیه با منابع بالقوه وسیع به ویژه نفت و گاز در سالهای آتی می تواند در بازار دلار موثر باشد. کشورهای عربی صادرکننده نفت و به ویژه دولت سعودی در حفظ قدرت دلار تاثیر فراوان دارند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۴ دی

T A K F A R S

۱۹۷۲م: ۲۳دسامبر ۱۹۷۲، جهانیان با مشاهده عکس بازماندگان هواپیمایی که در کوههای بلند «آند(آندیز)» در آمریکا جنوبی سقوط کرده بود (عکس بالا) دچار حیرت شدند. این هواپیما در ۱۳ اکتبر ۱۹۷۲ ساقط شده بود و زنده ماندن ۱۶ تن از۴۵ سرنشین آن پس از ۴۰ روز شگفت انگیز بود. آنان در این مدت از گوشت مردگان تغذیه و خود را در قسمتی از بدنه هواپیما که باقی مانده بود از سرما و برف محافظت می کردند. هواپیما پس از برخورد به کوه به داخل برف فرو رفته بود و ازچشم جستجوگران پنهان بود. این هواپیما حامل اعضای تیم راگبی اوروگوئه و همراهانشان بود. سرانجام دو جوان ۱۹ و ۲۱ ساله از میان بازماندگان کمر همت بستند و از میان برفها به زیر آمدند و پس از چند روز با پای یخ زده به یک آبادی کشور شیلی رسیدند و بازماندگان نجات یافتند. درباره این رویداد کتابها متعدد تالیف و چند فیلم سینمایی ساخته شده و روانشناسان درباره تغییر روانشناسی انسان در چنین وضعیتی به تحقیق پرداخته و نتایج پژوهش های خود را منتشر ساخته اند که در کتب درسی نقل شده اند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۴ دی

۱۹۶۵م:نیکلای چائوشسکو که از سال ۱۹۶۵ زمام امور کشور رومانی را به دست گرفته بود ۲۵ دسامبر سال ۱۹۸۹ پس از یک محاکمه کوتاه با همسرش «النا» که او نیز یک کمونیست بود و در زمان حکومت طولانی نیکولا به وی اندرز می داد اعدام شد.

چائو شسکو ظاهرا از اوضاعی که در اروپای شرقی به وجود آمده بود پند نگرفته بود و پس از بازگشت از سفر ایران، هنگامی که با یک تظاهرات نه چندان وسیع مقابل دفتر کار خود رو به رو شد به خشونت متوسل گردید که این عمل بر ابعاد مخالفت و تظاهرات افزود و به دستگیری و محاکمه و سقوط دولتش انجامید.

چائوشسکو که تنها رئیس یک دولت کمونیستی اروپای شرقی بود که با اعزام سربازان شوروی به افغانستان مخالفت کرده بود در صورت نرمش با تظاهر کننده ممکن بود بتواند مانند سایر همتایان خود از اعدام برهد.

سقوط او درست در روزی اتفاق افتاد که در آن روز در سال ۱۹۴۸ کمونیستها بر رومانی مسلط شده بودند و حکومت آنان ۴۰ سال طول کشید. رومانی در سال ۱۹۱۸ از اتحاد بسارابی، ترانسیلوانیا و چند بخش دیگر به وجود آمده بود و مخلوق نشست ورسای بوده است. رومانی در جریان جنگ دوم به آلمان پیوست که بعدا به دست ارتش سرخ که در تعقیب نیروهای هیتلر بود افتاد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۴ دی

۱۹۹۱م:بیست و پنجم دسامبر سال ۱۹۹۱ بوریس یلتسین به کاخ کرملین رفت و به گورباچف (رهبر شوروی) گفت که اتحاد جماهیر شوروی منحل شده و او دیگر سمتی ندارد. اندکی بعد گورباچف در یک نطق کوتاه رادیو تلویزیونی گفت که با انحلال شوروی به این صورت قاعدتا نمی تواند موافق باشد ولی چون در برابر عمل انجام شده قرار گرفته است چاره دیگری (جز قبول) ندارد!. به این ترتیب یک امپراتوری بزرگ با آن همه دندان اتمی ـ موشکی، دهها هزار تانک، صدها زیردریایی و پیشرفتهای فضایی همانند برف بر شیروانی داغ ذوب شد و از میان رفت، بدون این که رفراندم برگذار و نظر مردم اتحادیه استعلام شده باشد که بزرگترین معمای تاریخ بشر شده است. این جمهوری ها، قرن ها با هم امپراتوری روسیه را تشکیل می دادند. با این که دومای روسیه انحلال شوروی را به آن ترتیب غیر قانونی اعلام کرده، هنوز درباره این مصوبه اقدامی صورت نگرفته است. انحلال اتحاد شوروی ۶۹ ساله مرکب از ۱۵ کشور باور کردنی نبود.

یلتسین، شوشکویچ و کرافچوک سران جمهوری های (اسما) روسیه، اوکراین و بلاروس هفتم دسامبر در یک محفل خصوصی در استراحتگاه «بلوژفسکایا» واقع در بلاروس تصمیم به انحلال شوروی گرفته بودند. مورخان عقب نشینی های گورباچف (سهوی و یا تعمدی) در برابر آمریکا در دهه ۱۹۸۰ را عامل عمده انحلال شوروی دانسته اند. به علاوه، نوشته اند که شوروی پس از درگذشت لنین نتوانست از طریق مدارس و رسانه های خود که در دست دولت بودند، سوسیالیسم را در مغز و قلب نسل های تازه جای دهد. آموزشگران کمونیست با دم زدن از انترناسیونالیسم، میهندوستی روس ها را هم تضعیف کردند که ۱۵ سال پس از انحلال شوروی، باردیگر کم و بیش تجدید حیات کرده است و غرب از همین ناسیونالیسم روس به هراس افتاده است. همچنین رفتار و روش زندگانی (لوکس گرایی) مقامات شوروی پس از استالین، با آموزش های مارکس و لنین مطابقت نمی کرد و عکس آنها بود، و چاپلوسی در کرملین رواج داشت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۴ دی

تک فارس www.takfars.ir

۲۰۰۴م:روزنامه های آمریکا که ازنیمه دسامبر ۲۰۰۴ وسیعا ماجرای قتل یک زن ۲۳ ساله آمریکایی در ایالت میسوری به دست یک زن ۳۶ ساله و پس از قتل، خارج ساختن جنین هشت ماهه از بدن او و ربودنش را دنبال کرده اند ۲۳ دسامبر نوشته بودند که پلیس با تعقیب مسیرهایی که بانو «لیسا مونتگمری» از طریق اینترنت رفته بود و بررسی فهرست تلفن هایی که کرده بود وی را در شهر ملورن ایالت کانزاس به عنوان قاتل دستگیر کرد و از او اعتراف به قتل گرفت و کودک ربوده شده را که سالم است و «ویکتوریا» نام گذاری شده است به پدرش تحویل داد.

تعقیب مسیر اینترنتی لیسا نشان داده بود که وی با مقتوله، «بایی جو ستینت»، در یک نمایش سگهای زینتی آشنا شده و مکاتبه و مکالمه داشتند و لیسا که از حامله بودن مقتوله (بابی جو) اطلاع داشت، پس از هشت ماهه شدن جنین و اطمینان از زنده ماندن او، با تعیین وقت قبلی به خانه «بابی جو» به بهانه تماشای سگهای او رفت، در آنجا وی را خفه کرد و با پاره کردن شکمش جنین را خارج ساخت و با نوزاد به خانه خویش که صدها کیلو متر دورتر است بازگشت و او را به عنوان طفل خود که به دنیا آورده معرفی کرد.

دلیل انتخاب «بابی جو» از میان آن همه بانوی حامله این بود که زنی زیبا و باهوش بود و «لیسا» فرزندی زیبا و باهوش می خواست.

لیسا قبلا دارای فرزند بوده است و با داشتن چند فرزند دست به ارتکاب این جنایت تکان دهنده زده بود و با این عمل ثابت کرد که پیشرفتهای علمی ـ صنعتی باعث تکامل اخلاقیات انسانی نشده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۴ دی

۲۰۰۵م:ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در یک مصاحبه مطبوعاتی سه ساعته که اواخر دسامبر ۲۰۰۵ برگزارشد و در آن ۶۹۰ روزنامه نگار شرکت جسته بودند به ۵۱ سئوال پاسخ گفت. وی در این مصاحبه عمومی که برخلاف مصاحبه های سابق محدودیت زمانی نداشت به هدفهای غرب از منزوی کردن روسیه و ادامه سیاست «دوبل ستاندارد» این بلوک در قبال مسائل جهانی از جمله انتخابات (دمکراسی) اشاره کرد. وی گفت: وقتی ما در چچن انتخابات برگزار می کنیم می گویند که انتخابات در یک محیط نا امن؛ «دقیق» نیست ولی در افغانستان و عراق چنین انتخاباتی درست است و ایراد ندارد، در افغانستانی که «انگشت زدن (به دلیل بی سواد بودن رای دهنده)» نشانه دقت آراء بود! و …. پوتین گفت که انتخابات آمریکا هم چنگی به دل نمی زد و ما شاهد نقص ها و ضعف های آن بودیم.

پوتین هنگام بحث از انتخابات اوکراین، الکساندر کواسنیوسکی رئیس جمهوری لهستان را مورد حمله مستقیم قرار داد و گفت: فرصت طلبانی ازجمله رئیس جمهوری لهستان که از دوران نوجوانی در خدمت شوروی بود و … برای خوش خدمتی به غرب می گوید که برای یک ابر قدرت (آمریکا) بهتر است که روسیه بدون اوکراین باشد.

پوتین تا کنون این چنین حمله ای مستقیم به «فرد» نکرده بود.

۸۲۰: لئو (لئون ) پنجم امپراتور بیزانس ( قسطنطنیه ) که در سال ۸۱۳ به امپراتوری رسیده بود و در جامعه این کشور محبوبیت نداشت به تحریک رئیس نگهبانانش در کلیسا ترور شد.

۱۵۳۰: بابر امپراتور گورکانی (مغول ) هند در گذشت.

تکفارس

۱۷۶۰: جوپتر همون نخستین برده سیاهپوست در آمریکا بود که مجموعه شعر تحت عنوان « تفکرات شبانه » به چاپ رساند و در نیویورک منتشر ساخت.

۱۹۲۷: میرزا ابوالقاسم قره گوزلو ( ناصر الملک ) رئیس ایل قاجار و نایب السلطنه سابق سلطان احمدشاه در گذشت.

۱۹۲۷: محمد نصر معاون وزارت دارایی وقت در دفتر کار خود به دست یک کارمند این وزارت خانه در پی یک مشاجره لفظی با شلیک گلوله کشته شد.

۱۹۷۳: عصمت اینونو سرباز و سیاستمدار قدیمی ترکیه و رهبر حزب چپگرای جمهوریخواه خلق در۸۹ سالگی در گذشت . وی سالها نخست وزیر و رئیس جمهوری ترکیه بود . اینونو از همرزمان آتا ترک در ایجاد جمهوری ترکیه بشمار می رود.

۱۹۷۹: ورود نیروهای شوروی به منظور حمایت از دولت کمونیست افغانستان به این کشور آغاز شد.

۱۹۷۹: در ۱۳۵۸ یادداشت ایران به دولت پاناما مبنی بر استرداد شاه که در آن کشور اقامت داشت تسلیم شد و در این یادداشت اطمینان داده شده بود که شاه منصفانه محاکمه خواهد شد.

محصولات معتبر
محصولات معتبر