تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۴ بهمن

۱۷۰۴م:در تاریخ ایران، بی عرضگی شاه سلطان حسین صفوی ضرب المثل است، ولی همین بی عرضه در زمان سلطنت خود پیمانی را با لوئی چهاردهم مقتدرترین پادشاه وقت اروپا امضاء کرد که از لحاظ رعایت منافع ایران و ایرانی کمتر نظیر داشته است.

۲۴ ژانویه سال ۱۷۰۴ میلادی لویی ۱۴ پادشاه وقت فرانسه تصمیم خود را دایر بر انعقاد یک پیمان دوجانبه با ایران اعلام داشت. تمایل لویی ۱۴ در همین سال توسط فرستاده او به ایران، در اصفهان به اطلاع شاه سلطان حسین صفوی رسید. این پیمان تنطیم و بعدا به امضای دو پادشاه رسید که سند جالبی است. به موجب این پیمان، دولت فرانسه قبول کرده است که از اتباع ایران و منافع این دولت در کشورهای دیگر حمایت کند و کشتی های فرانسوی هنگام حمل بار، برای بارگیری مال التجاره ایرانیان اولویت قائل شوند و ….

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۴ بهمن

۱۹۵۳م:دکتر محمد مصدق نخست وزیر وقت ۲۴ ژانویه ۱۹۵۳ (بهمن ۱۳۳۱) به ملت اطلاع داد که روسها از پنج روز دیگر در شیلات ایران و منابع دریای مازندران سمتی ندارند و خلع ید از آنان تا آن روز تکمیل خواهد شد. امتیاز شیلات ایران در دریای مازندران ۷۷ سال پیش از آن (سال ۱۸۷۶ میلادی) به روسها داده شده بود. میرزا حسین خان سپهسالار درآن سال بهره داری از منابع دریای مازندران را به یک روس به نام استپان لیانازوف داده بود. عین الدوله این امتیاز را در سال ۱۹۰۶ به ازاء درآمدی برابر ۴۶۰ هزار فرانک طلا تمدید کرده بود. اوایل سال ۱۹۲۷ دولت رضا شاه درصدد لغو آن برآمده بود که وراث لیانازوف به دادگستری ایران دادخواست دادند و قضات وطن حکم به سود لیانازوفها دادند!. در این اثناء دولت شوروی که املاک و کمپانی های روسیه را ملی کرده بود عملا جانشین کمپانی لیانازوفها شد و پارلمان ایران اواخر همان سال( ۱۹۲۷) شوروی را به عنوان جانشین لیانازوفها و طرف قرارداد با ایران برسمیت شناخت که ۲۵ سال بعد دولت مصدق شیلات را ملی و دست شوروی را از ماهیگیری در آبهای ایران کوتاه کرد.

۱۳۴۴ش:یک محکمه نظامی تهران سران حزب کمونیست توده را سالها پس از فرار از زندان قصر غیابا محاکمه و ۱۳ تن از آنان را به اعدام محکوم کرد. این حکم که چهارم بهمن۱۳۴۴ (۲۴ ژانویه ۱۹۶۶) انتشار یافت غیر قطعی و تجدید نظر پذیر بود. اسامی محکومان طبق گزارش روزنامه های آن روز تهران از این قرار است:

تکفارس آی آر

دکتر رضا رادمنش، ایرج اسکندری، دکتر فریدون کشاورز، احسان طبری، رضا روستا، عبدالصمد کامبخش قزوینی، آرداشس آوانسیان، علی امیر خیزی، پتروس شمعونی، غلامحسین فروتن، یوسف جمارانی، محمود بقراطی و غلام بابا زاده.

این عده پس از فرار اززندان قصر با کمک افسران زندان، به خارج از کشور رفته بودند و عمدتا در آلمان شرقی بسر می بردند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۴ بهمن

۱۶۷۹م:«کریستیان فون وولف» فیلسوف قرن ۱۸آلمان ۲۴ ژانویه سال ۱۶۷۹ به دنیا آمد. وی نخستین اندیشمند آلمانی بود که به جای لاتین، کتابها و رسالات خود را به زبان آلمانی نوشت. فون وولف که رئیس و استاد دانشگاه بود معتقد به استدلال ریاضی بود. مهمترین کتاب او «تفکر منطقی در دنیا» است. وی بسال ۱۷۵۴ درگذشت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۴ بهمن

www.takfars.ir

۲۰۰۵م:شبکه تلویزیونی سی بی اس آمریکا یک هفته مانده به انتخابات ۳۰ ژانویه ۲۰۰۵ عراق گفت که بسیاری از رای دهندگان عراقی هنوز نمی دانند که این انتخابات برای تعیین کدام مقام و چه دستگاهی است: برای گزینش رئیس جمهور است، اعضای پارلمان است و یا مجلس موسسان، که مجلس موسسان پاسخ درست تری است.

این شبکه افزود: این رای دهندگان هنوز نشانی حوزه های رای گیری را نمی دانند که قرار است یک روز پیش و یا این که شب انتخابات اعلام شوند. وجود محیط تهدید و ارعاب سبب شده است که همه جا ترس از رفتن به حوزه ها به چشم بخورد. به علاوه، بیشتر سنّی ها گفته اند که رای نمی دهند.

همزمان با پخش این مطلب، کریم کوارKawar سفیر اردن در آمریکا گفته بود که نزدیک به چهل در صد عراقی ها ساکن آن کشور (اردن) نخواهند توانست رای بدهند. وی نسبت به اعتبار انتخابات عراق تردید کرده بود.

در همین روز یک عراقی که فارغ التحصیل رشته کامپیوتر است به جفری گتلمنGettlman خبر نگار نیویورک تایمز گفته بود در شهری که آب سالم برای نوشیدن نیست؛ انتخابات برای چیست؟!. این انتخابات ساختگی و بی معناست. طرح آن قبلا در واشنگتن تهیه شده است و این را عراقی ها می دانند. ما که بچه و یا کند ذهن نیستیم.

۲۴ ژانویه ۲۰۰۵ بسیاری از اصحاب نظر در گوشه و کنار جهان گفته بودند که در طول تاریخ دمکراسی، چنین انتخاباتی سابقه نداشته، زیرا کشور تحت اشغال نظامی بیگانه است، و عملیات خرابکاری، تهدید و ترس و نیز نفاق میان گروههای مذهبی و نژادی وضوحا مشاهده می شود و نامزد ها برای رای دهندگان شناخته شده نیستند و زمان و شرایط برای یک انتخابات دمکراتیک به مفهوم واقعی کلمه وجود ندارد و معلوم نیست انتخاباتی که بعدا مورد اعتراض دائمی خواهد بود و "تاریخ" درباره اش قضاوت خوب نخواهد کرد چرا باید برگزار شود. برگزاری انتخابات در دوران اعلام حالت فوق العاده و مقررات منع رفت و آمد در شب که قراراست در جریان انتخابات برقرار شود تاکنون در جهان سابقه نداشته و …. از خصوصیات انتخابات دمکراتیک وجود حالت عادی در کشور و آرامش کامل است. تنها عراقی های برون مرز که سالهاست خارج از وطن هستند و از جنگ و خونریزی جاری به دور، و قصد بازگشت در آینده ای نزدیک را هم ندارند می توانند در محیطهای آرام رای دهند که درباره آراء آنان هم به دلیل وجود جوّ سیاسی خاص در کشورهای محل سکونت از لحاظ مفاهیم و تعاریف دمکراسی جای حرف و تردید وجود دارد.

۱۸۴۸م:۲۴ ژانویه ۱۸۴۸ اعلام شد که در منطقه کلومای کالیفرنیا (ساتر میل) طلا کشف شده و در اینجا می شود با شستن خاک قطعات طلا به دست آورد و طلا در رسوبات رودخانه [ساکرامنتو] یافت شده است. با این خبر که به باور مورخان، دولت واشنگتن مشوّق انتشار و دنباله یافتن آن بود شعار «پیش به سوی طلا (گلد راش Gold Rush)» در ایالات قدیمی باعث یک حرکت تازه شده بود که نصب اعلان های دولت دراین زمینه هر فرد آماده قبول تحول و ماجرارا به فکر کوچ کردن انداخته بود. این تبلیغات ظرف هفت سال (تا سال ۱۸۵۵) بیش از سیصد هزار تن از ساکنان ایالات قدیمی فدراسیون آمریکا را به کالیفرنیا کوچ داد و سانفرانسیسکو به صورت شهری بزرگ درآمد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۴ بهمن

«جیمز ناکس پوک James Knox Polk» یازدهمین رئیس جمهور آمریکا در پی اخراج مکزیک از جنوب تکزاس در سال ۱۸۴۵ و تصرف مسلحانه این منطقه تا «ریو گرانده» و نیز نیومکزیکو و دادن اخطار به انگلستان و فرانسه که درصدد استقرار در مناطق شمال غربی (ایالت های فعلی واشنگتن، اورگون و آیداهو) نباشند درصدد تصرف کالیفرنیا برآمد که قرنها بخشی از مکزیک بود. نقشه تصرف کالیفرنیا ظرف دو سال (از فعالیت های اطلاعاتی تا جنگ) اجرا شد.

» عملیات نظامی برضد نیروهای محلی دولت مکزیک در کالیفرنیا را در ماه مه ۱۹۴۶ آغاز کرد و جنگ دو کشور با سقوط شهر«مونتری» حاکم نشین کالیفرنیا و عقب نشینی نیروهای مکزیک در سال ۱۹۴۸ پایان یافت و طبق قرارداد گوادالوپ ـ هیداگو، دولت مکزیک کالیفرنیا را تسلیم دولت واشنگتن کرد، ولی ساکنان کالیفرنیا که عمدتا مکزیکی (اسپانیایی زبان ـ کاتولیک) و یا سرخپوست (بومی) بودند به آسانی زیر بار قبول قرارداد نمی رفتند. در اینجا بود که دولت واشنگتن نیاز به کوچ دادن آمریکاییان اروپایی تبار به کالیفرنیا داشت و از موضوع کشف طلا استفاده و آنرا تبلیغ کرد و …. موضوع وجود قطعات طلا در خاک کالیفرنیا توسط یک نظامی سابق اعلام شده بود. مهاجرت از شرق آمریکا به کالیفرنیا و تصرف اراضی، سرخپوستان این ایالت را برانگیخت که چندین نبرد محلی را به دنبال داشت. استقرار نظامیان و سپس کوچ صدها هزار آمریکایی سبب شد که روسیه، انگلستان و فرانسه چشم از غرب آمریکا برگیرند. روسهای مهاجر تا مرز سانفرانسیسکو پیش آمده بودند که متوقف شدند.

۱۹۰۸م:درژانویه سال ۱۹۰۸، هانری فارمن فرانسوی با هواپیمایی دست ساز که ۱۵۰ کیلوگرم وزن و موتوری به قدرت ۵۰ اسب بخار داشت موفق شد در محلی در هشت کیلو متری پاریس در ارتفاع هشت تا ده متری ازسطح زمین، یک مسافت یک کیلومتری را پرواز کند. سرعت پرواز ۴۰ کیلومتر درساعت بود. این نخستین پرواز بشر با هواپیمایی به این سنگینی بود. نخستین پرواز توسط برادران رایت که آمریکایی بودند به عمل آمده بود. عکس، منظره پرواز هانری فارمن را نشان می دهد.

تک فارس

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۴ بهمن

۱۹۳۵م:موسولینی رهبر نیمه اول قرن ۲۰ ایتالیا (نفر اول از راست) که سودای احیاء امپراتوری روم را با همان قلمرو در سر داشت در شمال آفریقا با دو معارض رو به رو بود؛ فرانسه و انگلستان. با انگلستان راه جنگ را انتخاب کرد و با فرانسه راه مسالمت را. رئیس دولت فرانسه پذیرفت که ایتالیا برلیبی مسلط باشد و برای اقامت اتباع ایتالیا در تونس امتیازات و تسهیلات در نظر گرفت. پیر لاوال وزیر امور خارجه وقت فرانسه در ژانویه ۱۹۳۵ به رم رفت و معاهده مربوط را امضاء کرد. عکس، وی را درحال امضای این معاهده نشان می دهد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۴ بهمن

۲۰۰۴م:دکتر « زیگفرید هکر Siegfried Hecker» استاد فیزیک اتمی و مدیر سابق آزمایشگاه اتمی آمریکا در لاس آلاموس که با یک هیات غیر دولتی آمریکایی از تاسیسات هسته ای کره شمالی بازدید کرده بود پس از باز گشت، ۲۳ ژانویه ۲۰۰۴ تایید کرد که در آن کشور ظرف ویژه نگهداری مقداری پلوتونیوم ۲۴۰ از نوع مرغوب آن را در اختیار هیات برای بازدید قرار دادند که ثابت کنند هر آن می توانند سلاح هسته ای بسازند و شاید هم ساخته باشند و این مقدار پلوتونیوم که ما مشاهده کردیم برای ساختن فوری دست کم شش بمب کفایت می کند، ولی به ما اجازه ندادند از کارگاههای سازنده موشک هایی که بتواند سلاحهای اتمی را به هدف برساند دیدن کنیم و گفتند که در برنامه بازدید ذکر نشده است. با وجود این، ما از یک رآکتور آنها بازدید کردیم.

دکتر هکر افزود: دولت کره شمالی می خواهد ثابت کند که از سطح مقدماتی تولید سلاحهای اتمی گذشته و وارد مرحله ای شده است که دیگر نمی شود گفت که باید مشمول جلوگیری قرار گیرد. در مرحله فعلی تنها با امضای قرارداد مرضی الطرفین می توان ادامه تولید را متوقف ساخت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۴ بهمن

۲۰۰۵م:«نیکلاس کریستف» روزنامه نگار آمریکایی دو مقاله از کشور کامبوج برای نیویورک تایمز فرستاده که در شماره های ۱۵ و ۲۲ ژانویه ۲۰۰۵ این روزنامه چاپ شده و حکایت از وجود «برده سکس» در چند نقطه ازجهان دارد و احتمالا در بعضی نقاط در حال گسترش است. این وضعیت، از اوضاع نابسامان اقتصادی ـ اجتماعی برخی از کشورها و ضعف و فساد دستگاههای دولتی آنها پرده بر می دارد و زنگهای متعدد خطر را به صدا در می آورد که یکی از این زنگها، گسترش بیماری ایدز است. از نوشته های کریستف که با ذکر نام و همراه با چاپ عکس است چنین بر می آید:

ـ یک سال پیش به کامبوج رفتم ( که قرار بود «پل پت» پس از وقایع نیمه دهه ۱۹۷۰ یک مدینه فاضله کشاورزی در آنجا به وجود آورد) و با چشم و گوش و حواس یک روزنامه نگار ضمن بازدید از گوشه و کنار این کشور متوجه شدم که ربودن و یا فریب دادن دختران جوان روستاها و فروش آنان به خانه های فساد در شهرها و گرفتن سند بدهکاری از آنان و سپس بکار انداختن به صورت «برده سکس» مسئله ای وخیم شده است و مرگ این زنان جوان از بیماری ایدز حتی پیش از آن که ۲۰ ساله شوند قطعی است. این خانه ها توسط چاقو کشان محفاظت می شوند تا این بردگان قرن ۲۱ امکان فرار نداشته باشند. به یکی از خانه ها رفتم و برای آزاد کردن دو تن از زنان خردسال با صاحب خانه که در عین حال در معاملات مواد مخدر و جرائم سازمان یافته دست داشت وارد مذاکره شدم و توانستم با پرداخت دلار نقد دو زن را از او خریداری کنم و به دهکده هایشان بازگردانم. اهالی دو دهکده از دیدن دو دختر که گمان کرده بودند سربه نیست شده و زنده نباشند شاد شدند و شادمانی کردند. سپس به هر کدام سرمایه ای دادم تا کار شرافتمندانه کنند و ….

امسال که بار دیگر گذارم به کامبوج افتاد به یاد دو دختر افتادم. به سراغ «سری مومSrey Mom» رفتم گفتند که دوباره ناپدید شده است. به جستجویش پرداختم و او را در همان خانه فساد که تا سال گذشته درآنجا بود یافتم. این بار با پای خودش به آنجا رفته بود. پرسیدم که چرا؟. گفت که معتاد است و نمی توانست در دهکده مواد مخدر تهیه کند و استطاعت آن را هم نداشت. او گفت که صاحبان خانه های فساد نه تنها از آنان سند بدهکاری می گیرند و برای پاییدنشان چاقوکش می گمارند، بلکه معتادشان به مواد مخدر می کنند که راه گریز نداشته باشند و اسیر اعتیاد و نیازمند به ایشان باشند. «سری موم» گفت: سال گذشته مرا با پول شما و به آن آسانی آزاد کردند زیرا اطمینان داشتند که اعتیاد، مرا به آن خانه باز خواهد گردانید. خانه فساد یک دام بلاست و کانون میکروب جامعه که نباید امکان گشایش یابد.

گزارش کریستف و اظهاران «سری موم» که اشاره ای به آنها در بالا رفت ادامه دوره ای را در تاریخ اجتماعی برخی از ملل نشان می دهد که قرار بود چند دهه پیش پایان یابد. این ملل در میان حاکمان خود دلسوز ندارند.

T A K F A R S

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۴ بهمن

۲۰۰۵م: ۲۳ژانویه ۲۰۰۵ اعلام شد که هزینه سالانه ترجمه اسناد و بخشنامه های اتحادیه اروپا از یک میلیارد دلار گذشته است، زیرا که ۲۵ عضو این اتحادیه به ۲۰ زبان مختلف سخن می گویند و ترجمه مدارک به صورت یک مسئله مالی دبیرخانه این اتحادیه درآمده است. قبل از الحاق ده کشور تازه، تعداد زبانهای اعضای اتحادیه به یازده زبان محدود بود. با حسابی که کمیسیون امور مالی اتحادیه اروپا کرده است هر سال هر تبعه این اتحادیه باید دو دلار و ۶۲ سنت از جیب خود بابت این ترجمه ها بپردازد.

اینک این سئوال مطرح است که این اتحادیه اروپایی تا چه زمان به این صورت باقی خواهد ماند. تاریخ اروپا شاهد تاسیس اتحادیه پشت سر اتحادیه در این قاره بوده است. این بار مسئله این است که نمی خواهند روسیه را وارد آن کنند، حال آنکه تعدادی از اعضای این اتحادیه اسلاو نژاد و از بستگان روسها هستند.

۲۰۰۶م:برخی از گزارش های مربوط به تحولات درگیری غرب با ایران بر سر مسئله فعالیت های هسته ای در ۲۳ ژانویه ۲۰۰۶ در رسانه های سایر کشورها به اختصار:

ـ مهدی صفری معاون وزارت امورخارجه ایران که به مسکو رفته بود ۲۳ ژانویه با لاوروف وزیر امور خارجه روسیه ملاقات و درباره تصمیم قدرت های غرب مبنی بر احاله پرونده فعالیت های اتمی ایران به شورای امنیت سازمان ملل با او مذاکره کرد . لاوروف در پایان این گفتگو اظهار داشت که روسیه و ایران منافع مشترک بسیار دارند.

ـ روزنامه های اروپا و آمریکا هر دسته، یک خبر واحد را از دو منبع متفاوت نقل کرده بودند که معلوم نیست اظهارات لاریجانی است و یا حسین انتظامی. روزنامه های های آمریکا از قول لاریجانی و مطبوعات اروپا به نقل از آژانس فرانس پرس و از قول حسین انتظامی آن را منتشر کرده بودند. مضمون خبر یکی است. طبق این خبر، حسین انتظامی (از شورای امنیت ملی ایران) گفته است: اگر موضوع ایران به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع شود، صرف نظر از این که شورا چه تصمیمی خواهد گرفت، ما به بازرسی سازمان ملل از پژوهشگاههای هسته ای خود سریعا پایان خواهیم داد و کار غنی سازی را در سطح صنعتی آن دنبال خواهیم کرد. وی گزارشهای مربوط به امکان حمله نظامی اسرائیل به ایران را بی اهمیت انگاشت و گفت که این حرفها برای انحراف توجه اسرائیلی ها از مسائل متعدد داخلی است. همه به خوبی می دانند که حمله نظامی به ایران چه نتایج وخیمی برایشان خواهد داشت. ایران از ظرفیت لازم برای پاسخ گفتن به هر اقدام نظامی برخوردار است. اسرائیل به دلایل داخلی این حرفها را می زند زیرا که مشکلات فراوان دارد. وی از اظهارات تحریک آمیز اخیر ژاک شیراک که سخن از بکاربردن سلاح اتمی به میان آورده بود انتقاد کرد و گفت که همه می دانند که استفاده از سلاح اتمی کره زمین را نابود می کند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۴ بهمن

۲۰۰۶م:مورالس یکشنبه (۲۲ ژانویه ۲۰۰۶) بازهم با پیراهن یقه باز و بدون کراوات (به صورتی که در عکس دیده می شود) در مراسم سوگند و آغاز زمامداری در حضور ۱۱ رئیس کشور و دهها مقام برجسته خارجی دیگر شرکت و به رسم چپ ها در حالی که مشت گره کرده بود سخنرانی کرد. وی تسلیم اصرار مقامات تشریفات کاخ ریاست جمهوری شد که کت و شلوار مشکی بپوشد ولی زیر بار بستن کراوات و نیز بستن تکمه های یقه پیراهن خود نرفت و گفت که مردم از من انتظار خدمت دارند نه پوشیدن لباس فاخر، و اظهار داشت که تنها از کاخ ریاست جمهوری در ساعات کار استفاده خواهد کرد و ساعات فراغت را در همان خانه محقرش خواهد گذراند. مورالس ۲۲ ژانویه در همین خانه محقر، معاون وزارت خارجه آمریکا را به حضور پذیرفته بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۴ بهمن

۲۰۰۶م:تلویزیون روسیه ۲۲ ژانویه ۲۰۰۶ ضمن نشان دادن این سنگ (هر دو روی آن، عکس بالا) گفت که انگلیسی ها با قراردادن این سنگ مصنوعی در گوشه ای در حومه مسکو به ضبط جزئیات فعالیت ها روسیه در آن منطقه دست زده بودند. در این سنگ، تازه ترین دستگاه (های تک) دریافت و ارسال اطلاعات قرار داده شده بود. غافل از این که ما هم با کامپیوترهای جیبی بسیار کوچک می توانیم علائم را کشف و محل دستگاه جاسوسی را کشف کنیم. این کامپیوترهای بسیار کوچک در جیب ماموران قرار دارد و هنگام گشت محلی، دستگاههای جاسوسی را کشف می کنند.

تک فارس www.takfars.ir

در پی این ماجرا، که توسط دستگاه امنیت فدرال روسیه (جانشین کا گ ب) کشف شده دولت روسیه به انگلستان اعتراض و دستور اخراج چهار دیپلمات سفارت این کشور را از خاک روسیه صادر کرد که مستقیما کار جاسوسی را به دست داشتند. سازمان امنیت فدرال روسیه چند سازمان غیر انتفاعی بین المللی را نیز متهم به دخالت در این جاسوسی کرده بود. در همان روز گفته شده بود که دولت روسیه با کشف این شبکه که از ادامه جاسوسی های دوران جنگ سرد حکایت می کند، روش سختتری در قبال غرب در پیش خواهد گرفت.

۲۰۰۶م:بیست و چهارم ژانویه ۲۰۰۶ در پی انتشار این گزارش ها که میلوشویچ رئیس جمهور پیشین یوگوسلاوی که زندانی دادگاه بین المللی در لاهه بود جهت درمان به مسکو انتقال خواهد یافت شهردار مسکو گفته بود که در این شهر از میلوشویچ که همانند روس ها یک اسلاو است استقبال خواهد کرد و برای درمان او از همه امکانات روسیه استفاده خواهد شد. وی گفته بود که اتهامات وارده به میلوشویچ توطئه غرب است و وی جز خدمت به وطن و اسلاوهای جنوبی کاری نکرده بود و هنوز هم مورد علاقه اکثریت مردم وطنش است. میلوشویچ که به بیماری عروق مبتلا بود گفته بود که تنها حاضر به انتقال به روسیه جهت درمان است. میلوشویچ پیش از آنکه دادگاه لاهه درباره انتقال او به روسیه تصمیم بگیرد به طور ناگهانی در زندان این داگاه درگذشت!. قبلا به دادگاه هشدار داده شده بود که اگر میلوشویچ به روسیه انتقال یابد، روس ها بعد از درمان اورا به هلند بازنخواهند فرستاد زیرا که می خواهند خودرا قهرمان و نظر اسلاوهای معمولی را جلب کنند. دولت های ممالک اسلاو نشین به غرب پیوسته اند نه مردمشان.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۴ بهمن

۲۰۰۶م:در انتخابات پارلمانی کانادا که ۲۳ ژانویه ۲۰۰۶ برگزار شد حزب محافظه کار این کشور که ۱۳ سال از قدرت دور بود کرسی های بیشتری به دست آورد و بعدا با ائتلاف با احزاب کوچکتر دولتی ائتلافی تشکیل داد. آخرین دولت حزب لیبرال کانادا هم ائتلافی بود که در پی افشاگری روزنامه ها به وجود فساد اداری ـ اقتصادی، با رای عدم اعتماد پارلمان رو به رو شد و ساقط گردید زیرا که همه نمایندگان ائتلاف در پارلمان، حاضر نشدند که دوباره آن را تایید بکنند و انتخابات زودرس انجام شد که نخستین انتخابات کانادا در فصل زمستان پس از گذشت ۲۷ سال بود.

«پال مارتین» نخست وزیر قبلی کانادا پس از اعتراف به شکست از ریاست حزب لیبرال آن کشور کنار رفت. وی یک ثروتمند ۶۷ ساله و صاحب کشتی های تجاری است. یکی دیگر از دلایل شکست حزب لیبرال کانادا این بود که نخست وزیر این حزب به وعده هایی که به ملت داده بود عمل نکرده بود و روزنامه ها بارها آن را یادآور شده بودند.

در انتخابات کانادا حزب چپگرای نیو دمکراتیک ده کرسی تازه به دست آورد و شمار کرسی های خود را به ۲۸ رسانید. بلوک کوبکی ها ۵۰ کرسی، حزب لیبرال ۱۰۳ کرسی، حزب محافظه کار ۱۲۳ کرسی و یک غیر حزبی هم یک کرسی پارلمانی به دست آورد. پارلمان کانادا دارای ۳۰۸ کرسی است که گفته شده بود نتایج ۳ کرسی بعدا اعلام خواهد شد. در این انتخابات اندکی بیش از ۶۰ درصد از ۲۳ میلیون کانادایی واجد شرایط رای دادن مشارکت کرده بودند زیاد نبود.

در این انتخابات، لیبرالها سی کرسی از دست دادند. تحلیلگران امور انتخابات کانادا گفته بودند با این که اکثریت کانادایی ها تمایلات لیبرالیستی دارند، حزب لیبرال را اریکه قدرت به زیر کشیدند تا آن را مجازات کنند که چرا به فساد اداری و سوء مدیریت امکان حیات و رشد داده بود. چند انتخابات در گوشه و کنار جهان ثابت کرده است که جوامع بشری در قرن ۲۱ فساد دولتی را تحمل نمی کنند. کانادایی ها، برغم این که نامزدهای حزب لیبرال گفته بودند که «استیفن هارپرStephen Harper» رهبر حزب محافظه کار (نخست وزیر کنونی) راستگراترین کانادایی است، به دلیل فساد دولتی، به این گوشزد توجه نکردند، یعنی «عاری ازفساد دولتی بودن» برایشان مهمتر از ایدئولوژی بوده است.

هارپر ۴۶ ساله که دارای فوق لیسانس اقتصاد است، کار خود را از کارمندی در شرکتهای نفتی آغاز کرده و در این رشته ادامه داده است. وی نشان داده است که هوادار داشتن مناسبات نزدیکتر با آمریکاست و بعید نیست که محدودیت های مرزی را بپذیرد و کانادا را وارد شبکه سپر دفاع ضد موشکی آمریکا کند. وی به اشاره آمریکا به افغانستان نیروی نظامی بیشتری فرستاده است و هماهنگی بیشتری با آمریکا در زمینه مسائل جهانی دارد. لیبرالها در طول ۱۳ سال عمر دولت خود تا توانسته بودند کانادا را از سیاست های جهانی آمریکا به دور نگهداشته بودند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۴ بهمن

۲۰۰۶م:در انتخابات پرتغال که در آخرین یکشنبه ژانویه ۲۰۰۶ برگزار شد «انیبال که وکو سیلوه» ۶۷ ساله، دکتر در اقتصاد از دانشگاه یورک انگلستان و استاد دانشگاه لیسبون، رئیس حزب سوسیال دمکرات پرتغال و نخست وزیر سابق این کشور (از ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۵) به ریاست جمهوری انتخاب شد. این مقام در پرتغال عمدتا تشریفاتی است ولی می تواند پارلمان را منحل و قوانین مصوب پارلمان را «وتو» کند. در انتخابات یکشنبه تنها ۶۲ در صد واجدین شرایط رای دادن شرکت کرده بودند که یک ضعف دمکراسی خوانده شده است.

تکفارس

۱۹۲۴: برغم وصیتنامه لنین ، سه روز پس از فوت او ، شهر سن پترز بورگ را به لنینگراد تغییر نام دادند .

۱۹۳۹: یک زلزله شدید در کشور شیلی باعث مرگ بیش از ۳۰ هزار تن شد.

۱۹۴۳: هیتلر به افسران آلمانی که در استالینگراد با روسها خانه به خانه می جنگیدند دستور داد که تسلیم نشوند و تا جان دارند به جنگ ادامه دهند که این دستور او رعایت نشد و صدها هزار سرباز المانی زنده ماندن را انتخاب کردند و تسلیم شدند.

۱۹۶۵: وینستون چرچیل نخست انگلستان در زمان جنگ جهانی دوم و نیز در زمان ملی شدن نفت ایران که اصرار به برکناری دکتر مصدق داشت در گذشت . وی بیش از ۹۰ سال عمر کرد.

محصولات معتبر
محصولات معتبر