تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۱ تیر

۱۹۵۲م:۲۲ ژوئیه سال ۱۹۵۲ (۳۱ تیر ماه ۱۳۳۱) روز شادی ایرانیان به خاطر پیروزی سیاسی در «سی ام تیر» و بازگرداندن دکتر مصدق به حکومت بر خود بود و در سراسر کشور جشن و مراسم شادمانه برگذار بود.

در همین روز دکتر مصدق دستور داد که به اتهام تیراندازی به مردم در سی ام تیر ماه، سرلشکر محمد صادق کوپال رئیس شهربانی، سرلشکر عباس گرزن رئیس ستاد ارتش و سرلشکر مهدیقلی علوی مقدم فرماندار نظامی تهران از کار برکنار، بازنشسته و جهت محاکمه و مجازات تسلیم دستگاه قضایی شوند. تعقیب قضائی اینان و سایر متهمان به تیراندازی به مردم که چیزی جز دمکراسی، حقوق اساسی خود و حکومت قانون نمی خواستند از روز بعد آغاز شد. براندازی ۲۸ مرداد نه تنها مانع از مجازات این متهمان شد بلکه بازنشستگی آنان لغو و به مقامات مهم تازه منصوب شدند. سرلشکر گرزن فرمانده واحدهای نظامی مستقر در جنوب کشور و علوی مقدم نخست رئیس شهربانی و سپس وزیر کشور و سپهبد شد. سرلشکر کوپال از همقطاران رضا شاه برای نخستین بار در ۱۳۰۸ رئیس شهربانی شده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۱ تیر

۲۰۰۴م:۱۹ ژوئیه ۲۰۰۴ یک دادیار فدرال در جنوب آمریکا ( هوستون تکزاس ) مدیر کمپانی تهیه ابزار و خدمات تاسیسات نفتی هالیبرتون را به حضور در برابر گراند ژوری منطقه جنوب آمریکا احضار کرد. مدیر هالیبرتون باید در برابر گراند ژوری توضیح دهد که چرا یک واحد «آف شور» این کمپانی درمناطق نفتی ایران سرگرم فعالیت شده است زیرا که طبق قانون، کمپانی های امریکایی از کار کردن در ایران ممنوع شده اند.

پرونده هالیبرتون که قبلا چنی معاون بوش رئیس کل آن بود از سوی وزارت خزانه داری آمریکا به دادستانی کل این کشور ارجاع شده است تا رسیدگی قضایی شود. اخیرا برای هالیبرتون پرونده گرانفروشی و پارتی بازی ( ارجاع کارهای معروف به ترک مناقصه که در عرف بازرگانی، مفهوم پارتی بازی دارد) تشکیل شده است.

تکفارس آی آر

خبر احضار مدیر هالیبرتون به حضور در برابر گراند ژوری به موازات سایر خبرهای مربوط به ایران در رسانه های آمریکا بزرگ شده بود.

۱۸۸۸م:ریموند چندلر Raymond Chandler داستان نویس آمریکایی که دوست داشت فقط داستان پلیسی و پرماجرا بنویسد ۲۲ ژوئیه ۱۸۸۸ در شیکاگو به دنیا آمد و ۷۱ سال عمر کرد. معروفترین داستان او که به صورت فیلم سینمایی هم درآمده است « خدا حافظی طولانی » عنوان دارد. چندلر نمایشنامه های متعدد نیز نوشته ولی مهارت او در نگارش داستانهای پلیسی بوده و به همین لحاظ داستان نگاران آمریکا او را به ریاست انجمن خود انتخاب کرده بودند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۱ تیر

۱۸۰۲م:فرانسوا زاویا بیشا M. F. Xavier Bichat بافت شناس فرانسوی و بنیادگذار هیستولوژی (بافت شناسی) ۲۲ ژوئیه سال ۱۸۰۲ در گذشت. وی موفق به طبقه بندی بافتها تا ۲۱ نوع شد.«بیشا» کاری را آغاز کرد که در طول قرون ۱۹ و ۲۰ تکمیل شده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۱ تیر

www.takfars.ir

۱۸۲۲م:۲۲ ژوئیه زادروز دانشمند اتریشی گرگور مندلGregor Mendel است که در ۱۸۲۲ به دنیا آمد . از مندل به عنوان پدر و بنیاد گذار علوم ژنتیک نام برده می شود. وی بود که اصول وراثت را کشف کرد و قانون آن را نوشت که بعد از او راهش ادامه یافته و هنوز تلاش پژوهشگران برای تکامل این علوم ادامه دارد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۱ تیر

۱۹۲۵م:گوستاو هرتزGustav Hertz فیزیکدان آلمانی و برنده جایزه نوبل سال ۱۹۲۵ در روز چنین روزی در سال ۱۸۸۷ در هامبورگ به دنیا آمد و شصت سال از عمر خود را در آزمایشگاههای فیزیک گذراند و قواعد جداسازی ایزوتوپها . مبادله انرژی میان اتم و الکترون هنگام برخورد و میزان انرژی از دست رفته ، یونیزاسیون گازها و … را کشف کرد و نوشت . هرتز از سال ۱۹۴۵ تا ۱۹۵۴ در شوروی زندگی و در یک لابراتوار فیزیک این کشور کار کرد. وی بسال ۱۹۷۵ درگذشت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۱ تیر

۱۳۸۴م:روزنامه همشهری چاپ تهران در شماره سی ام تیر ماه ۱۳۸۴ (۲۱ ژوئیه ۲۰۰۵) خود در پی انتشارخبر «دادن امتیاز انتشار مجله به محمد خاتمی رئیس جمهور وقت از سوی هیات نظارت بر مطبوعات (وزارت ارشاد)» مطلب زیر را که عینا با تیتر آن نقل می شود چاپ کرده بود، که یک توضیح توام با انتقاد است و اوضاع وقت کشور را منعکس می کند که لازم است در تاریخ ایرانیان بماند:

ـ « مقامات، نباید در اولویت باشند

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۱ تیر

۲۰۰۵م:«پال دوک» روزنامه نگار آمریکایی و از مدافعان امنیت و آزادی روزنامه نگاران در سطح جهان ۱۹ ژوئیه ۲۰۰۵ در ۷۸ سالگی از بیماری لوکیمیا (سرطان خون) درگذشت. وی سالها در اسوشیتدپرس، وال استریت جرنال، شبکه تلویزیونی «ان بی سی» و سایر رسانه ها قلم زده بود و همزمان ۲۱ سال در شبکه تلویزیون عمومی آمریکا (پی بی اس) برنامه هفتگی مستقل «واشینگتن ریویو» را اجرا می کرد و خبرنگاران گمنام را به آن دعوت می کرد تا نامدار شوند. خبرنگارانی که برای شرکت در این برنامه، دوک می کوشید که به چهار میلیون و ششصد هزار تن مخاطبان برنامه ثابت کند که از روزنامه نگاران، اگر بیطرف باشند و تنها به خاطر روشن ساختن حقیقت بنویسند و حقایق را تبلیغ کنند و طرف این و آن را نگیرند اعضای موثر و دوستدار جامعه هستند. دوک گفته است : « آزادی در یک جامعه وقتی تامین است دست روزنامه نگار در جستجو و به دست آوردن حقایق و انتشار آنها باز باشد و ترس و بیم نداشته باشد. وی سانسور مطالب رسانه های حرفه ای از روزنامه تا کتاب و عکس و فیلم را عملی بر ضد بشریت و خلاف اصول دمکراسی اعلام کرده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۱ تیر

۱۹۲۰م:آلمانی ها که ادامه استقرار تانکها و سربازان فرانسوی در فرانکفورت و سایر شهرهای منطقه «روهر» احساسات ملی آنان شدیدا بر انگیخته بود از ۲۲ ژوئیه ۱۹۲۰ بار دیگر برای نشان دادن خشم خود ، در این مناطق دست به اعتراض و نا آرامی زدند.

تک فارس

تانکها و سربازان فرانسوی ششم و هفتم آوریل ۱۹۲۰ وارد منطقه « روهر » شده بودند .

ورود این نیرو به منطقه روهر در قراردادهای ورسای که به جنگ جهانی اول پایان داد پیش بینی نشده بود در همان روزها ( نیمه اول آوریل ) با اعتراض شدید مردم آلمان رو به رو شده بود و دست به نا آرامی و تظاهرات خیابانی و سنگ پرانی به سوی سربازان فرانسوی زده بودند که از مراکش به آن منطقه منتقل شده بودند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۱ تیر

۱۹۱۷م:"الکساندر کرنسکی alexander kerensky " سیاستمدار میانه رو روسیه ۲۲ ژوئیه سال ۱۹۱۷ نخست وزیر این کشور شد تا از انقلاب بزرگ روسها پیشگیری شود که چنین نشد و انقلاب بلشویکی (توده ای) ۳ ماه و ۲۰ روز بعد روی داد.

انقلاب بلشویکی روسیه دنباله چند انقلاب دیگر است که از آغاز سده ۲۰ در آن کشور صورت گرفته بود از جمله انقلاب ۱۹۰۵ و انقلاب فوریه و مارس ۱۹۱۷ .

این انقلابهای عمدتا ریشه در فقر و بی توجهی دولت به تامین رفاه توده ها داشت که جنگ ژاپن با روسیه در خاوردور و جنگ جهانی اول فقر و فلاکت توده های روس را افزایش داد. در جریان انقلابهای فوریه و مارس ۱۹۱۷ که سربازان فراری از میدان جنگ و پاره ای دیگر از افراد ارتش و نیروی دریایی هم به کارگران پیوسته بودند تزار نیکلای دوم را مجبور به تفویض اختیارات به یک دولت موقت کرد که از دست این دولت هم کاری برنیامد و مشکلات بیشتر شد . مردم به « دوما » دل بسته بودند که این مجلس هم نماینده واقعی مردم نبود .

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۱ تیر

۲۰۰۴م:برخی رسانه های امریکا ۲۰ ژوئیه ۲۰۰۴ احضار چند ۶۰ ساله به بالا را به زیر پرچم به منظور اعزام به عراق خود منعکس و روزنامه ها در صفحات اول چاپ کرده بودند.

یکی از این افراد ذخیره سالخورده چارلز هام ۶۷ ساله است که عکس او در صفحه اول چاپ شده بود. استخدام در ارتش در آمریکا مانند گذشته جاذب نیست و این وضعیت از زمان جنگ کره به تدریج چشمگیر شده است. برخی اصحاب نظر بر این باورند که اگر به خاطر دفاع از کشور باشد، آمریکاییان از ورود به ارتش دریغ نمی کنند کما این که در زمان جنگ سرد آماده هرگونه دفاع در برابر حمله احتمالی شوروی بودند ولی جنگهایی نظیر درگیری در عراق را جنگ دفاعی نمی بینند؛ مگر این که کاملا برایشان توجیه شود. خلاف واقع بودن گزارشهایی که جنگ عراق را برایشان توجیه کرده بود بیش از پیش آنان را از ورود به ارتش باز داشته است و در این شرایط است که دولت راهی جز احضار ذخیره ها در هر سنی ندارد. آمریکا قانون نظام وظیفه اجباری ندارد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۱ تیر

T A K F A R S

۲۰۰۴م:از بررسی و مقایسه اخبار واصله و منتشره در رسانه های آمریکا چنین بر می آید که این رسانه ها در چند روز منتهی به ۲۲ ژوئیه ۲۰۰۴ کوشیده بودند که گزارش های مربوط به عراق را بزرگ نکنند . سیاست تازه در حالی بوده است که زد و خورد های عراق و انفجارهای انتحاری افزایش چشمگیر یافته است. هدف حملات تازه؛ مقامات دولت موقت ، ماموران پلیس و موسسات دولتی عراق بوده اند و گروه خالد ابن ولید برای سر «ایاد علاوی» نخست وزیر موقت ۲۰۰ هزار دینار اردنی( ۲۸۲ هزار دلار ) جایزه تعیین کرده است.

۲۰۰۷م:۴۷ سال بعد از انتخاب بانو "باندرانیکهSirimavo Bandaranaike" به نخست وزیری سریلانکا، در انتخابات ۱۹ ژوئیه ۲۰۰۷ کالج انتخاباتی هند – دومین کشور میلیاردی جهان – مرکب از نمایندگان مجالس محلی و سراسری، بانو «پراتیبا پاتیل Pratibha Patil» هفتاد و دو ساله (متولد ۱۹۳۴ میلادی) با ۶۵ درصد آراء کالج بریاست جمهوری انتخاب شد که ۲۱ ژوئیه انتخاب او تایید و از ۲۵ ژوئیه کار خود را آغاز کرد. وی که نامزد حزب کنگره و احزاب چپ هند بود رقیب خود معاون ریاست جمهوری (نامزد احزاب راستگرا) را شکست داد. پاتیل نخستین زنی است که رئیس جمهوری هند شده است. وی قبلا فرماندار ایالت ۵۶ میلیونی راجستان واقع در شمال غربی هند بود. او از لحاظ حرفه، وکیل دادگستری و دارای فوق لیسانس حقوق از دانشگاه بمبئی است.بانو ژاتیل که از فعالان حزب کنگره است سالها در هند نماینده پارلمان های محلی و ملی بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۱ تیر

۱۵۸۷: نخستین مهاجر نشین انگلیسی در جزیره رونوک (Roanoke) در آمریکای شمالی – در ساحل کارولینای شمالی امروز – تاسیس شد که بعدا همه مهاجران ناپدید شدند و هنوز معلوم نیست بر سر آنان چه آمد.

۱۷۳۹: ارتش عثمانی در صربستان نیروهای امپراتوری مقدس را که به تشویق پاپ برای جلوگیری از سلطه ترکهای مسلمان بر سرزمین های مسیحی نشین وارد جنگ شده بودند شکست داد.

۱۷۹۸: شکست مصریان در منطقه اهرام از ارتش فرانسه به فرماندهی ناپلئون . با این شکست , تسخیر مصر به دست ناپلئون تکمیل شد. همراهان ناپلئون سپس موفق به اکتشافات باستانشناسی مهمی در مصر شدند و کلید خواندن خط مصریان باستان را به دست آوردند.

۱۸۵۷: اجساد انگلیسیها یی که چند روز پیش از این به دست هندیان در منطقه "کاون پور" قتل عام شده بودند به چاه افکنده شد. این یکی از بپاخیزی های بزرگ ضد استعماری جهان بشمار آمده است.

۱۹۰۱: مذاکرات انگلستان و ژاپن برای امضای یک پیمان اتحاد در لندن آغاز شد . پس از عقد این اتحاد ، انگلیسی ها به تقویت نیروی دریایی ژاپن کمک کردند و به دست ژاپن ناوگان روسیه ( رقیب استعماری انگلستان ) در خاوردور نابود شد.

۱۹۴۳: ارتشهای متفقین که در سیسیل ایتالیا پیاده شده بودند شهر پالرمو را تصرف کردند.

۱۹۸۷: در جریان جنگ عراق با ایران، از روزی چون امروز بدرقه کشتی های غیرنظامی – عمدتا نفتکش – کویت که پرچم آمریکا را بر فراز خود بر افراشته بودند توسط ناوگان آمریکا در آبهای خلیج فارس آغاز شد. کشتی بازرگانی در هر کشوری که ثبت شود پرچم همان کشور را حمل می کند و می توان کشتی را تجدید ثبت کرد تا پرچم کشور تازه را همراه داشته باشند و زیر آن حرکت کند و این کشور مسئول حمایت از کشتی است.

تک فارس www.takfars.ir

محصولات معتبر
محصولات معتبر