تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۰ مهر

۳۹۹م:به گزارش سفیر وقت روم در تیسفون، یزدگرد یکم از دودمان ساسانی که پس از بهرام چهارم به شاهی ایران رسیده بود۲۲ اکتبر سال ۳۹۹ میلادی در نخستین دیدار عام خود گفت که در مناسبات ایران و روم روش مذاکره و صلح را بر جنگ و ستیز ترجیح می دهد، زیرا که جنگ؛ منابع هر دوکشور را هدر می دهد. وی در همین سخنرانی گفت که تصمیم گرفته است که مسیحیت را در قلمرو ایران تحمل کند.

یزدگرد اول بود شهر «یزد» را در حاشیه کویر ساخت که نام او براین شهر گذارده شده است. با این حساب شهر یزد در این دهه ۱۶۰۰ ساله خواهد شد. یزدگرد که ۲۱ سال سلطنت کرد بعدا به پیروان سایر ادیان در قلمرو ایران آزادی داد و مسیحیان را کمک کرد تا برای خود کلیسا بسازند و از همین رو موبدان آیین زرتشت وی را «یزدگرد گناهکار» می خواندند.

امپراتور قسمت شرقی روم که در قسطنطنیه می نشست آن چنان به یزدگرد یکم اعتماد یافته بود که وصیت کرده بود اگر پیش از رسیدن پسرش به سن بلوغ فوت کند، یزدگرد این پسر را بزرگ کند که همین طور هم شد.

یزدگرد به دلیل علائقی که نسبت به ارمنیان داشت پس از درگذشت پادشاه ارمنستان، پسر خود را شاه آنجا کرد.

۱۶۸۸م:۲۲ اکتبر زادروز نادرشاه سردار بزرگ ایران است که در سال ۱۶۸۸ میلادی در دستگرد خراسان به دنیا آمد و ۵۹ سال عمر کرد و مرزهای ایران را در شمال و شمال غربی، جنوب و شرق به حد زمان ساسانیان رسانید و در شمال غربی و غرب، عثمانی را از قفقاز و همه سرزمین های ارمنی نشین بیرون راند و شهرهای کربلا و نجف را متصرف شد. وی همچنین به تصرف دهلی موفق شد و با فراری دادن روسها، مرزهای ایران در داغستان را تثبیت کرد. مورخان نظامی «نادر» را آخرین سردار بزرگ مشرق زمین خوانده اند. وی در نوجوانی با مادرش به اسارت ازبکها که به خراسان دستبرد زده بودند درآمد ولی پس از رسیدن به سن بلوغ و نیز درگذشت مادرش، از این اسارت فرار کرد و به ایل افشار پناهنده شد و به همین سبب وی را نادرشاه افشار نوشته اند، حال آنچه در اصل، از تبار افشارها نبود. نادر دهم ژوئن ۱۷۴۷ در جریان کودتای افسران ناراضی خود در اردوگاه نظامی فتح آباد واقع در ۱۲ کیلومتری قوچان (خبوشان) خراسان کشته شد.

تکفارس آی آر

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۰ مهر

۱۳۴۲ش:۳۰مهرماه ۱۳۴۲ (۲۲ اکتبر ۱۹۶۳) محاکمه موسسان و اعضای ارشد نهضت آزادی به اتهام اقدام علیه امنیت کشور در یک محکمه نظامی تهران آغاز شد.

اشخاصی که محاکمه می شدند به این شرح اعلام شده بودند: مهدی بازرگان، یدالله سحابی، سید محمود طالقانی (آیت الله)، عزت الله سحابی، عباس شیبانی، ابوالفضل حکیمی، احمد علی بابایی، مهدی جعفری، پرویز عدالت منش و ….

مهدی بازرگان (نخستین رئیس دولت، پس از انقلاب) با اطلاع دکتر مصدق که در احمد آباد به حالت تبعید غیرقانونی بسر می برد، نهضت آزادی را تاسیس کرده بود.

۱۹۷۹م:۲۲اکتبر سال ۱۹۷۹ شاه سابق به اجازه رئیس جمهوری وقت آمریکا برای درمان بیماری سرطان خود وارد این کشور شد و در یک بیمارستان نیویورک بستری گردید. ورود وی به آمریکا با تظاهرات اعتراض آمیز برخی از ایرانیان ساکن آمریکا و مخالفت تهران رو به رو شد و سرانجام بهانه تصرف سفارت آمریکا قرار گرفت که فصلی از تاریخ عمومی معاصر را تشکیل می دهد، زیرا که به آن صورت، قبلا سابقه نداشت.

www.takfars.ir

۲۰۰۴م:روزنامه های آمریکا از جمله نیویورک تایمز در شماره های ۲۰ اکتبر ۲۰۰۴ خود به نقل از اسوشییتدپرس نوشته بودند که حسن روحانی (آیت الله) مقام شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی (دبیر وقت این شورا) در آستانه انتخابات(آن دوره) ریاست جمهوری آمریکا گفته بود: تجدید انتخاب بوش (جورج دبلیو بوش) به سود ایران (جمهوری اسلامی) خواهد بود زیرا که طبق تاریخ، دمکراتها به ایران آسیب بیشتری وارد ساخته اند. این رسانه ها اضافه کرده بودند بیان این مطلب در حالی است که بوش ایران را به عنوان یکی از سه عضو محور شرارت خطاب کرده بود و اخیرا هم گفته بود که اگر از برنامه های اتمی اش دست برندارد باید تحریم جهانی شود.

باید دانست که کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ در دوران حکومت جمهوریخواهان و با کمک مستقیم دولت ژنرال آیزنهاور (ازحزب جمهوریخواه) انجام شد. روسای جمهور حزب جمهوریخواه از جمله نیکسون و فورد از دوستان نزدیک شاه بودند و جان اف کندی و جیمی کارتر از حزب دمکرات در تضعیف موقع شاه کوشیدند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۰ مهر

۱۳۸۴ش:در چنین هفته ای در سال ۱۳۸۴، هیئت دولت (شورای وزیران دولت احمدی نژاد)، مصوبه دولت گذشته (شورای وزیران دولت خاتمی) در مورد پرداخت حقوق و مزایای دولتی (ازخزانه دولت) به کارمندان دو مؤسسه خصوصی تاسیس شده توسط سیدمحمد خاتمی را ممنوع اعلام کرد.

پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب محمود احمدی نژاد، محمدخاتمی رئیس جمهوری سابق در اواخر عمر دولت خود، دو مؤسسه با نام های «مؤسسه بین المللی گفت وگوی فرهنگ ها» و «بنیاد باران (مخفف بنیاد آزادی، رشد و آبادانی ایران)» را تاسیس کرده بود.

وی پس از تاسیس این دو مؤسسه ، در مصوبه ای در ۱۱ مردادماه ۱۳۸۴ (روزهای پایانی حکومت خود) نام این دو مؤسسه خصوصی را به لیست مؤسسات مشمول قانون استخدام کشوری اضافه کرده و همان روز با ابلاغ این مصوبه، برخی از مدیران و کارشناسان دولت را با حقوق و مزایای مربوط به این مؤسسات منتقل کرده بود.

براساس مصوبه دولت قبل (دولت خاتمی)، کارشناسان و مدیران بنیاد خصوصی خاتمی از حقوق و مزایای دولتی و همچنین ردیف بودجه دولتی «کل کشور» استفاده کرده و مزایای مؤسسات موضوع ب ماده ۱۱ قانون استخدام کشوری شامل آنها می شد.

هیئت دولت (دولت احمدی نژاد) در جلسه هفته منتهی به ۲۹ مهرماه۱۳۸۴ در مصوبه شماره «۴۲۶۸۸/ت۳۳۶۸۷هـ» به دلیل غیرقانونی بودن این اقدام (اقدام کابینه خاتمی)، الحاقیه نام این دو مؤسسه خصوصی مزبور به لیست مؤسسات مشمول قانون استخدام کشوری را لغو کرد. (نقل از صفحه دوم روزنامه کیهان مورخ ۲۸ مهر ۱۳۸۴)

۱۳۸۴ش:نقل ۳ خبر ویژه از روزنامه کیهان ۲۸ مهرماه۱۳۸۴:مدیر برکنار شده حراست، هفت تیر کشید! ـ اجاره ۲۳ میلیون تومانی! ـ تلاش برای استاندار کردن یک فرد

××× مدیر برکنار شده حراست سازمان … در اقدامی کم سابقه، به اسلحه کشی و تیراندازی در محل حراست این سازمان پرداخت.

تک فارس

«عبدالرضا- ل» برادر زن یکی از وزیران سابق که با تغییر و تحولات جاری دولت کنار گذارده شده است، پس از آن که از برکناری خود با خبر شد ضمن حضور در محل اداره حراست سازمان مربوط، به عربده کشی پرداخت و فریاد زد: «هیچ کس نمی تواند من را عوض بکند، می کشم هر کس که بخواهد چنین را کاری بکند»!.

گزارش شاهدان ماجرا حاکی است که وی ضمن زیر پا گذاشتن حرمت ماه مبارک رمضان و سیگار کشیدن که لابد از عصبانیت وی بوده!، اقدام به تیراندازی کرده است. گفته می شود که این فرد برخی تخلفات مالی و اداری هم داشته و عضو هیئت مدیره چند شرکت است.

مسئولان وزارت … درصدد شکایت کیفری (اعلام جرم) علیه او هستند.

××× به دنبال اعتراض جمعی از پرسنل این سازمان نسبت به انتقال ساختمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران به آپارتمان های مسکونی واقع در خیابان پاسداران (بالای شهر) که اجاره آن در ماه ۲۳ میلیون تومان است، پیگیری های به عمل آمده مشخص کرد این مبلغ قرار است از محل درآمدهای این سازمان که صرفاً برای تأمین هزینه های عمرانی و احیای بافت های تاریخی در نظر گرفته شده، تامین و پرداخت شود. این در حالی است که براساس مصوبه هیئت دولت و تأکید رئیس جمهوری سازمان ها و وزارتخانه ها باید هزینه تشریفات خود را حذف کرده و در عین حال هزینه های جاری را نیز کاهش دهند.

×××جریان انتخاباتی (دستگاه تبلیغات) رقیب دکتر احمدی نژاد، به رغم مخالفت رئیس جمهور با انتصاب فرد با روحیه ای مغایر با گرایشهای مردمی خود به عنوان استاندار یک استان شمالی، از روز گذشته (اواخر هفته منتهی به ۲۹ مهر ماه ۸۴) وزارت کشور را تحت فشار شدید قرار داده اند تا آن شخص را به جلسه هیئت دولت حاضر کند و وزیران را اصطلاحاً در مقابل کار انجام شده قرار دهد. این شخص که دارای مشی مدیریتی و معیشی ناسازگار با روحیات مردمی احمدی نژاد است، به علت داشتن مناسبات خاص با برخی چهره های سرشناس دو جناح عمده کشور، از حمایت های وسیع این افراد برخوردار است.

۱۹۱۹م:امروز زادروز داستان نگار معروف انگلیسی «دوریس لسینگDoris Lessing» است که ۲۲ اکتبر ۱۹۱۹ از والدین انگلیسی در ایران به دنیا آمد . پدرش ـ تایلر ـ کارمند بانک انگلیسی در تهران معروف به بانک «شاهنشاهی» و مادرش یک نرس بیمارستان میسیون مذهبی بود. هنگام تولد نام اورا «می» گذارده بودند.

این خانواده در سال ۱۹۲۵ به طمع درآمد هنگفت از کشاورزی در رودزیای جنوبی (زیمباوه امروز) که از مستعمرات انگلستان در آفریقا بود، به این منطقه رفتند، ولی در آنجا ورشکست شدند.

مادر «دوریس» که زنی متعصب و مذهبی بود دخترش را پس از اتمام دبستان به مدرسه ای که زنان مسیحی تارک دنیا آن را اداره می کردند سپرد که در آنجا همه اش از بهشت و دوزخ سخن می گفتند. چون حوصله دوریس از این مدرسه سر رفت، مادرش اورا در شهر سالزبوری (حراره) به یک دبیرستان دختران شبانه روزی که مرد به آنجا راه نداشت سپرد که دوریس از آنجا فرار کرد و در خانه ای خدمتکار شد. وی بعدا به کمونیستها پیوست، به آفریقای جنوبی رفت و ازدواج کرد. اما، پس از مدتی چون دولت افریقای جنوبی اورا که محرک سیاهپوستان بود زیان آور تشخیص داد اخراج کرد. دوریس به جای بازگشت به رودزیای جنوبی به لندن رفت و پس از تکمیل معلومات خود در ادبیات، به نوشتن داستان پرداخت. زمینه همه داستانهای دوریس از تجربه خودش مایه گرفته اند که در جهان انگلیسی زبان خواننده فراوان دارند و وی را برنده جوائز متعدد از جمله دکترای افتخاری هاروارد کرده اند.

داستانهای معروف او عبارتند از: علفهایی که می خوانند، بچه های خشونت، دفترچه طلایی، خاطرات بقاء، تروریست خوب، فرزند پنجم، همسایه خوب، درباره جهنم، زیر پوست من و ….

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۰ مهر

T A K F A R S

۱۹۳۳م:ایوان بونین داستان نگار شهیر روسیه و برنده جایزه سال ۱۹۳۳ نوبل در ادبیات نیز ۲۲ اکتبر در سال ۱۸۷۰ به دنیا آمد . وی در داستانهایش که سبک کلاسیک دارد زندگانی سخت کشاورزان و انحطاط اشراف و فئودالهای روسیه را منعکس کرده است . خود وی از میان یک خانواده اشرافی و مالک اراضی کشاورزی برخاسته بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۰ مهر

۱۳۸۴ش:دکتر پارسا حاتمی استاد دانشگاه همدان در گفت و شنود با خبرنگار کیهان، از ایجاد باندهای خبری در وزارتخانه ها و سازمان ها در سالهای اخیر خبر داد و از طرف دیگر اشاره به رشد قارچ گونه خبرگزاری های دولتی کرد.

وی گفت که تعدد خبرگزاری ها، هزینه هنگفتی را برای دولت می تراشد. این استاد دانشگاه با انتقاد از ضعف دفاتر روابط عمومی سازمانهای کشور گفت که در حال حاضر فعالیت آنها منحصر به اعلام خبر عزل و نصب ها و جلسات مسئولان شده است و نه چیزی دیگر. در این شرایط، اگر یک پژوهشگر به ابتکاری جدید موفق شود، چیز تازه ای کشف کند و یا به پیروزی چشمگیر در زمینه ای برسد، در صورتی که خودش نتواند با رسانه ها ارتباط برقرار کند، دفاتر روابط عمومی موسسه مربوط تلاشی برای انعکاس دستاورد او بعمل نخواهد آورد. وی با اشاره به زائد بودن بسیاری از خبرگزاری های دولتی فعلی (اگر کار مشابه و ناقص انجام دهند)، گفت: نتیجه این انبوه خبرگزاری ها این شده است که گروهی از مسئولان به سبب آشنایی و یا مسایل دیگر، با برخی خبرنگاران به طور انحصاری مصاحبه و اخبار را منتقل کنند و با این عمل، خبرگزاری ها در عرصه اطلاع رسانی به جزایر جدا از هم تبدیل شده اند که پوشش خبری هر بخش از این جزایر، در انحصار یک خبرگزاری است، حال آنکه وظیفه و رسالت یک خبرگزاری پوشش همه اخبار و کارهای تازه و نظرات باید باشد.

مطلب بالا در روزنامه کیهان چاپ تهران در شماره ۲۸ مهرماه ۱۳۸۴ انتشار یافته بود. روزنامه کیهان وابسته به دفتر رهبری جمهوری اسلامی ایران است.

۱۷۲۱م:پتر یکم (پتر کبیر) ۲۲اکتبر سال ۱۷۲۱ روسیه را یک امپراتوری درحال گسترش قلمرو اعلام داشت و خودرا تزار (امپراتور) همه آن نامید. انگلیسی ها بعدا و در طول زمان از این اظهار پتر برای ترسانیدن کشورهای همسایه روسیه از جمله ایران سوء استفاده فراوان کردند ـ همین کاری که آمریکا اینک انجام می دهد و همسایگان و اقمار سابق روسیه را از اندیشه های ولادیمیر پوتین می ترساند.

دیده شده است که رسانه های غرب از ماه مه سال ۲۰۰۸، در برخی ار مطالب خود پوتین را «تزار پوتین» نوشته اند و در چند مورد در ماه سپتامبر ۲۰۰۸ نوشته بودند «تزار پوتین» پتر کبیر را روانه کارائیب کرده است (اشاره به بزرگترین رزمناو اتمی عازم آبهای ونزوئلا).

پتر یکم که علاقه داشت روسیه را همانند اروپای غربی صنعتی و متحول کند مدتی را در آن دیار بسرده بود و با صنعت و مدنیت آنجا آشنا شده بود. به همین دلیل بود که وی شهر «سن پترز بورگ» را در کنار بالتیک بنا نهاد و پایتخت روسیه را به آنجا منتقل کرد تا به اروپای غربی نزدیکتر باشد.

از دهه ششم قرن بیستم (آغاز جنگ سرد) صاحبنظران چپگرا بارها اندرز داده بودند که رئیس دولت مسکو و وزیر امورخارجه او باید مدتی را در آمریکا زندگی کرده باشند تا از آمریکاییان رودست نخورند و ضعف ها و قوت های آمریکاییان و آمریکارا بشناسند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۰ مهر

تک فارس www.takfars.ir

۱۸۸۷م:امروز زادروز «جان ریدJohn Reed» روزنامه نگار انقلابی امریکا است که ۲۲ اکتبر ۱۸۸۷ به دنیا آمد و تنها ۳۳ سال عمر کرد. وی تنها آمریکایی است که در کنار دیوار کرملین در میان رهبران و انقلابیون شوروی مدفون شده است.

«جان» که افکار سوسیالیستی داشت برای تهیه اخبار مربوط به انقلاب مکزیک در صف انقلابیون این کشور قرار گرفت و مبارزه کرد. برای پوشش اخبار جنگ جهانی اول هم سرباز شد و به جبهه رفت. او برای برای اطلاع از اوضاع ناآرام روسیه، مشکلات و نارضایتی ها مردم به این کشور رفت و در سال ۱۹۱۷ با لنین ملاقات کرد و با او دوست شد و سپس پا به پای بلشویکهای در انقلاب شرکت جست.

در بازگشت به آمریکا، «جان» به تاسیس حزب کمونیست این کشور کمک و روزنامه «توده ها» را سردبیری کرد. پس از انشعاب حزب کمونیست آمریکا، دبیر یکی از شعب آن شد و در این سمت، چون خود را در معرض تعقیب پلیس دید، به روسیه رفت تا به اصطلاح آب از آسیاب بیافتد که در اینجا به تیفوس دچار شد و ۱۹ اکتبر ۱۹۲۰ و در مسکو درگذشت.

کتابهای متعدد از "جان رید" باقی مانده است از جمله کتاب «ده روز – که جهان را تکان داد» . این کتاب درباره انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ روسیه است و چون حاوی اطلاعات دست اول و مشاهدات عینی مولف است ماخذکار مورخان و پژوهشگران قرار گرفته است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۰ مهر

۱۹۴۵م:خوان پرون، سرهنگ ملی گرای مورد علاقه کارگران و نظامیان آرژانتین، ۲۲ اکتبر سال ۱۹۴۵ میلادی، پنج روز پس از قیام مسلحانه و تغییر دولت این کشور، عقاید سیاسی ـ اجتماعی خود را در یک دفترچه که میان مردم توزیع شد اعلام داشت. وی آخر وقت همین روز دولت انقلابی خود را تشکیل داد.

پرون درپایان نخستین جلسه دولت انقلاب اعلامیه ای منتشر ساخت که ضمن آن دولتمردان و سیاستمداران و ژنرالهای ارتش آرژانتین را که برکنار کرده بود مشتی فاسد، نالایق و جاه طلب خواند و پاره ای از آنان را هم وطن فروش نامید و اضافه کرد که این جماعت به تنها چیزی که اندیشه نداشتند استقلال، سربلندی و پیشرفت وطن و رفاه و سعادت و سلامت هموطنان بود.

"پرون" در اعلامیه اش نوشته بود که اگر او با کمک نظامیان و کارگران قیام نمی کرد؛ برای آرژانتین؛ "فردا" خیلی دیر بود و شاید هم ملت آرژانتین فردایی نداشت.

وی دراین اعلامیه اطمینان داده بود که از آن پس هیچ اقدامی که مغایر با منافع کشور و عامه مردم باشد صورت نخواهد گرفت؛ اول وطن ازجمله مردم آن و سپس….

مفاد دفترچه منتشره، عقاید پرون را نوعی ناسیونال ـ سوسیالیستی نشان می دهد که همچنان مورد توجه بیشتر آرژانتینی هاست.

تکفارس

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۰ مهر

۱۹۶۲م:در جریان بحران موشکی کوبا، جان اف کندی رئیس جمهوری وقت آمریکا ۲۲ اکتبر ۱۹۶۲ دستور محاصره دریایی این جزیره را صادر کرد و گفت اگر کشتی های باری شوروی که عازم کوبا هستند پس از رسیدن به خط محاصره به دستور «ایست» متوقف نشوند، غرق شوند!. این دستور جهان را در یک گامی جنگ اتمی قرارداه بود؛ مخصوصا که مسکو به چند زیردریایی خود که در آبهای اقیانوس اطلس بودند دستور داده بود که با آخرین سرعت خود را به خط محاصره کوبا برسانند و یکی از این زیر دریایی ها که در محاصره نیروی دریایی آمریکا قرار گرفته بود، بدون استعلام از مسکو، برای پرتاب اژدر اتمی – حالت حمله به خود گرفته بود که خروشچف نیمه شب دستور باز گشت کشتی های باری شوروی حامل قطعات موشک به کوبا را صادر کرد.

این بحران هنگامی آغاز شده بود که هواپیماهای اکتشافی آمریکا از نوع "یو – ۲" از سکوهای نیمه تمام پرتاب موشک در کوبا عکسبرداری کرده بودند.

خروشچف بعدا به خاطر شتاب در صدور دستور بازگشت به کشتی های روسی مورد انتقاد قرارگرفت و ادامه این انتقاد به برکناری اش انجامید. از سال ۲۰۰۸ مسکو که بار دیگر فعالانه وارد صحنه سیاسی جهان شده است مناسبات خود با کوبا را تا همان حد دهه ۱۹۶۰ بالا برده و صمیمانه ساخته است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۰ مهر

۲۰۰۳م:نظر عمومی تحلیلگران رسانه ها که ۲۱ اکتبر ۲۰۰۳ در گوشه و کنار جهان انتشار یافت این بوده است که چین از نشست سران ۲۱ کشور در بانکوک به صورت یک همتای آمریکا سر برآورد و از این پس باید به صورت یکی از قدرت های ردیف اول جهان به آن نگریست. در این نشست «هو» رهبر چین با تکیه به قدرت اقتصادی ـ نظامی این کشور و نفوذ سیاسی اش در میان کشورهای ضعیف و کوچک، در قبال مسئله کره شمالی ـ میانمار و نرخ برابری ارزها مقابل جورج بوش قرار گرفت و با رفتار خود نشان داد که چین اگر بخواهد می تواند از نیروی اقتصادی ـ نظامی و نفوذ سیاسی اش برای به کرسی نشاندن حرفش استفاده کند.

به نظر تحلیگران، این مباحثه (فوروم) ثابت کرد جوامع چینی در منطقه بزرگ خاور دور و پاسیفیک که سررشته اقتصادیات را به دست دارند پشت سر چین ایستاده اند و دو طرف مانند گذشته احساس جدایی و تنهایی نمی کنند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۰ مهر

۲۰۰۳م:قاضی یک دادگاه کشور « اکوادور» ۲۱ اکتبر ۲۰۰۳ به صلاحیت این دادگاه برای محاکمه شرکت نفتی آمریکایی «شوران ـ تکزاکو» رای داد. این نخستین بار است که جهان شاهد چنین محاکمه ای می شود. سی هزار تن از ساکنان جنوب اکوادور به این دادگاه دادخواست داده بودند که کمپانی تکزاکو ( که اخیرا به «شوران کالیفرنیا » ملحق شده و کمپانی واحدی را به وجود آورده اند) در طول ۲۰ سال بهره برداری از نفت اکوادور، محیط زیست را آلوده ساخته و حاضر به تمیز کردن آن نیست و تقاضای یک میلیارد دلار غرامت برای پاکسازی آن محیط کرده بودند.

آمریکای لاتین از زمان روی کار آمدن جورج دبلیو بوش در ایالات متحده و با استفاده از درگیری او در خاور میانه و آسیای جنوبی، از واشنگتن دور شده و در بسیاری از کشورهای آن – حکومت به دست سوسیالیست ها افتاده و هوگو چاوز رهبر ونزوئلا فرضیه خود "سوسیالیسم قرن ۲۱" را که عملی تر است به دست اجرا سپرده است. روسیه با استفاده از این خلاء (تضعیف نفوذ واشنگتن) به پرکردن جای آن در این منطقه از جهان دست زده و به صدور اسلحه و تکنولوژی نفت به کشورهای لاتین قاره آمریکا پرداخته است.

takfars.ir

۲۰۰۳م:طبق یک آمار رسمی که ۲۱ اکتبر ۲۰۰۳ انتشار یافت، در میان کشورهای پیشرفته – فرانسه از لحاظ مرگ و میر سرطان ناشی از دود سیگار و مصرف الکل با ۲۸۴ نفر در هر صدهزار تن نفوس در ردیف اول و سوئد با ۱۹۶ تن درانتهای جدول قرار دارد.

طبق این گزارش، در ایالات متحده آمریکا این نسبت ۲۵۰ در هر یکصد هزار نفر است.

۲۰۰۵م:«تام دیلیTom Delay» که در پی اتهامات وارده از جمله مداخله غیر قانونی در کار کمک مالی به مبارزات نامزدهای جمهوریخواه در انتخابات دوره گذشته در ایالت تکزاس، سفر به مسکو با پول یک لابی کنگره (کارچاق کن) و … مجبور به کناره گیری از سمت ریاست اکثریت مجلس نمایندگان (مرد شماره ۲ مجلس) شده بود بیستم اکتبر ۲۰۰۵ خود را به دادستان شهر آستین (تکزاس) معرفی کرد تا جلب نشود و به او دستبند نزنند.

دادستان آستین دستور دستگیری تام دیلی را از قاضی دادگاه گرفته بود و پلیس قضایی (شریف) در جستجویش بود که شخصا به دفتر دادستان رفت و خود را معرفی کرد.

«دیلی» پس از انجام تحقیقات مقدماتی با سپردن ده هزار دلار وجه الضمان، آخر وقت آن روز آزاد شد.

این اقدام در حالی صورت گرفته بود که برای دکتر «بیل فریستFrist» رئیس وقت اکثریت سنای آمریکا نیز یک پرونده مداخله در معامله سهام تشکیل شده بود. فریست که یک سناتور وابسته به حزب جمهوریخواه آمریکاه بود برای یک دوره دیگر، خودرا نامزد انتخابات سنا نکرد و از صحنه سیاست خارج گردید.

این دو رویداد به تضعیف حزب جمهوریخواه انجامید که پس از اشغال نظامی عراق و رو به خرابی گذاردن اقتصاد آمریکا در یک حالت دفاعی قرارگرفته بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۰ مهر

۲۰۰۵م:نوزدهم اکتبر ۲۰۰۵ بانو «لاشان هریسLashaun Harris» زن سیاهپوست ۲۳ ساله آمریکایی سه فرزندش Trayshaunتریشان ۶ ساله، Travanteتراوانت ۳ ساله و Jashuaجاشوا ۱۶ ماهه را با خود به اسکله معروف به «فیشرمن وارف» شهر سافرانسیسکو برد و به دریا افکند و به این ترتیب بقتل رسانید.

فردی که شاهد این قضیه بود جریان را به پلیس خبر داد و لاشان (عکس بالا) دستگیر شد. وی کودکان را با یک چهارچرخه بچگانه به کنار دریا برده بود. لاشان به دلیل نداشتن شوهر و درآمد، در شلتر (پناهگاه بینوایان) موسسه خیریه «سالویشن آرمی» شهر اوکلند (۱۴ کیلومتری سانفرانسیسکو) زندگی می کرد و از وضعیت خود راضی نبود و این وضعیت، وی را به مشکلات عصبی دچار کرده بود و داروی تسکین اعصاب و رفع افسردگی مصرف می کرد.

تک فارس آی آر

معاینه جسد یکی از کودکان که از آب گرفته شده نشان می دهد که وی قبلا شدیدا کتک زده شده بود. نزدیکان لاشان گفته بودند که وی اخیرا مصرف دارو را قطع کرده بود. در این باره که لاشان کودکان خود را از یک و یا چند پدر داشته است مطلبی انتشار نیافته بود. لاشان نخستین فرزند را در ۱۶ سالگی به دنیا آورده بود. وکیل مدافع تسخیری لاشان مدعی شده بود که لاشان دچار نوعی ضعف روانی بوده است. لاشان در دادگاه گفته بود که خواسته بود فرزندانش را از قید مشکلات این دنیا برهاند. مرگ برای آنان به منزله بهشت بود!. وی افزوده بود که قبل از افکندن کودکان به خلیج سانفرانسیسکو، برایشان ساندویچ سوسیس (هات داگ) خریده بود. شاهد عینی در دادگاه گفته بود که لاشان کودکان را یکی پس از دیگری به دریا انداخته بود. به گزارش رسانه ها، مادر لاشان سیستم جامعه را مقصر دادنسته بود. او گفته بود که لاشان هنگامی که ۱۵ ساله بود یک "دوست پسر" بزرگسال داشت.

۱۷۹۷: «آندره ژاک کارنرینAndre – Jacques Carnerin» فرانسوی نخستین فردی بشمار می آید که با چتر نجات فرود آمده است. وی درآسمان پاریس با چتر نجات از ارتفاع هزار متری از یک بالن پایین پرید و بر زمین فرود آمد

۱۸۳۸: سام هیوستون به عنوان رئیس جمهوری کشور مستقل تکزاس آغاز بکار کرد. وی با انتخابات به این سمت برگزیده شده بود. بعدا تکزاس یک ایالت آمریکا شد.

۱۹۲۰: دکتر تیموتی لیری روانپزشک جنجال برانگیز آمریکایی که توصیه «زندگانی بدون اندوه، حتی با مصرف موادمخدر» می کرد به دنیا آمد و ۷۵ سال عمر کرد.

۱۹۳۸: نخستین ماشین فتوکپی توسط "چارلزکارلسون "ساخته شد و نامش را «زیراکس» گذارد که از واژه یونانی «زیروگرافی» به معنای

«خشک نویسی» گرفته شده است.

۱۹۵۳: دولت فرانسه به لائوس مستعمره خود استقلال کامل داد.

۱۹۵۴: آلمان غربی که با اعلام استقلال آن به صورت یک کشور فدرال از سوی سه دولت غربی فاتح جنگ جهانی دوم موافقت شده بود به «ناتو – اتحادیه نظامی غرب» پیوست.

۱۹۶۶: لونا ـ ۱۲ سفینه شوروی گردش خود را به دور ماه در مدار قمر زمین آغاز کرد.

۱۹۷۳: قطعنامه ۳۳۸ شورای امنیت مبنی بر برقراری مجدد آتش بس میان اعراب و اسرائیل در جنگ رمضان (یوم کیپور) تصویب و صادر شد.

TakFars

۱۹۷۵: « ونه را ـ ۹ » سفینه فضا پیمای شوروی به آرامی درسطح ونوس فرود آمد و به مخابره اطلاعات به زمین ادامه داد

۲۰۰۲: ریچارد هلمز مدیر اسبق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و سفیر پیشین آمریکا در تهران و یکی از کارشناسان مسائل ایران که نظر خود را گهگاه در مصاحبه های تلویزیونی بیان می داشت در ۸۹ سالگی درگذشت.

ریچارد هلمز در سال ۱۹۷۳ (۱۳۵۲ خورشیدی) تغییر سمت داده و از ریاست سازمان مرکزی اطلاعات (سیا) به سمت سفیر آمریکا ( دولت نیکسون) در تهران منصوب شده بود و همسرش درباره ایران آن زمان کتابی منتشر ساخته است. وی از دوران جنگ جهانی دوم به کار«اطلاعاتی» مشغول شده بود و نزدیک به هفت سال ( از ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۳) مدیر «سیا» بود و کودتای ضد سالوادور آلنده در شیلی در زمان مدیریت او بر«سیا» روی داده بود. وی سالها بعد هنگامی که در سنای آمریکا از او درباره باره کودتای شیلی سئوال شد انکار کرد و به جرم دروغ گفتن به سنا در دادگاه به دوسال حبس تعلیقی و جریمه نقدی محکوم شد.

در جریان رسیدگی به ماجرای «واتر گیت»، فاش شد افرادی که برنامه های انتخاباتی حزب دمکرات را از ساختمان واتر گیت دزدیده بودند حقوق بگیر سازمان هلمز بودند. با وجود این، هلمز به خواست نیکسون که به ماموران اف بی آی اجازه ندهد در این زمینه بررسی کنند اعتنای چندان نکرده بود.

محصولات معتبر
محصولات معتبر