تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۰ شهریور

۳۱۰پیش ازمیلاد:از نوشته های پلوتارک، دیودورس سیکلوس و اسناد دیگر چنین بر می آید که رکسانا (روکسانا) زن ایرانی اسکندر مقدونی و پسر ۱۳ ساله او اسکندر چهارم در آخرین روز پاییز سال ۳۱۰ پیش از میلاد به دست کاساندروس (حکمران مقدونیه و چند شهر خودمختار یونان و یکی از چند جانشین اسکندر) مسموم و مقتول شدند. کاساندروس که تاریخ از او به نام مردی بسیار جاه طلب و خشن نام برده است آرزوی سلطه بر سراسر سرزمین هایی را داشت که اسکندر مقدونی تصرف کرده بود. وی پیش از مسموم کردن رکسانا، با از میان برداشتن بسیاری از رقیبان، عملا فرمانروای همه یونان و مقدونیه شده بود که اسکندر چهارم به عنوان جانشین پدرش اسما پادشاه آن مناطق بود. کاساندروس قبلا المپیاس مادر اسکندر و حامی نوه اش – اسکندر چهارم را از میان برداشته بود. کاساندروس به این جهت چشم دیدن اسکندر چهارم را نداشت که مورد حمایت حکام محلی ایران زمین بود. کاساندروس به بهانه حراست از اسکندر چهارم، او و مادرش را از درباریان جدا کرده و منزوی ساخته بود و در همین انزوا آنان را مسموم کرده بود. روکسانا دختر ساتراپ (استاندار) تخارستان و سغدیانا بود (که داریوش در کتیبه بیستون از این مناطق به عنوان ساتراپی هجدهم ایران نام برده است). این ساتراپی شامل شهرهای بلخ، سمرقند، خجند، بخارا و … آخرین ایالت ایران بود که به تصرف اسکندر درآمد و بیش از هر ایالت دیگر در برابر او ایستادگی کرد. اسکندر پس از تصرف دژ مستحکم این ایالت (تاجیکستان و شمال افغانستان امروز) به نام قلعه «آریا مازس» رکسانا را اسیر و سپس با او ازدواج کرده بود تا خویشاوند ایرانیان شود (یونانیان این ایالت ایران را بکتریا = باختریا می نویسند و دژ کوهستانی آریامازس را سغدیانا نام می برند. سغدیان امروز به فارسی قدیم سغدا = سوغودا تلفظ می شد. رکسانا تلفظ یونانی روشنک است که ایرانیان آن زمان، ستاره را که نسبت به ماه روشنی کمتری داشت «روشنک» می خواندند). رکسانا در سال ۳۲۳ پیش از میلاد و زمانی که اسکندر در بابل (جنوب بغداد امروز) درگذشت ۱۸ ساله و اسکندر چهارم را حامله بود که به خواست المپیاس مادر اسکندر از بابل به مقدونیه منتقل شد.

کاساندروس پس از ازمیان برداشتن رکسانا و پسرش اسکندر چهارم، مرگ این دو را طبیعی و احتمالا ناشی از مسمومیت غذایی اعلام و سپس با تسالونیکا خواهر اسکندر (عمه اسکندر چهارم) ازدواج کرد و تا سال ۲۹۷ پیش از میلاد به حکومت ادامه داد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۰ شهریور

۹۹۷م:۲۱ سپتامبر ۹۹۷ میلادی منصور پسر نوح سامانی به نام امیر منصور دوم در بخارا برتخت سلطنت نشست. به دلیل جوانی او، امور به دست سران کشوری و لشکری افتاد که باهم سازگاری نداشتند و سرانجام ۱۹ ماه بعد توافق کردند که به جای وی، امیر عبدالملک دوم را شاه کنند که این عمل آنان حکومت دودمان سامانیان که به احیاء زبان فارسی و فرهنگ و رسوم ایران خدمت فراوان کرده بودند بیش از پیش تضعیف کرد و به دست محمود غزنوی منقرض ساخت. عبدالملک دوم آخرین شاه دودمان سامانی بشمار می رود.

۱۹۴۱م:۲۱ سپتامبر سال ۱۹۴۱ (۳۰ شهریور ۱۳۲۰) محمدعلی فروغی – برپایه یک سنت پارلمانی – وزیران خود را به مجلس معرفی کرد. سرلشکر احمد نخجوان به عنوان وزیر جنگ این کابینه انتخاب شده بود. پیش از کناره گیری رضا شاه قرار بود سرلشکر نخجوان به جرم خیانت به کشور در دادگاه حرب محاکمه و اعدام شود. وی به عنوان کفیل وزارت جنگ در روزی که قرار بود برای دفاع از کشور، سربازان احتیاط را هم احضار کند به اتفاق سرتیپ علی ریاضی رئیس اطلاعات ارتش دستور مرخص کردن سربازان موجود در پادگانها را صادر کرده بود. رضا شاه پس از آگاه شدن از این عمل، وی و افسرانی را که در این کار مشارکت داشتند کتک زده بود و پس از کندن پاگونهایشان به زندان فرستاده بود تا محاکمه صحرایی و اعدام شوند. رضا شاه در برابر مقامات کشوری و لشکری این افسران را خائن به وطن خوانده بود.

تکفارس آی آر

محمد رضا پهلوی، شاه تازه و قابل قبول دولتهای اشغال کننده ایران، بر انتصاب نخجوان به عنوان وزیر جنگ صحه گذارده بود!. سرتیپ ریاضی هم نخست به معاونت ستاد ارتش و سپس معاونت وزارت جنگ (معاون نخجوان) منصوب شد!. به این ترتیب، هر دو ژنرال پاداش مرخص کردن سربازان و بی دفاع ساختن وطن را گرفتند.

در همین روز رضا شاه با خانواده اش از اصفهان از طریق یزد و کرمان عازم بندرعباس شد تا به عنوان زندانی انگلستان از کشور تبعید شود.

۱۳۳۲م:سی ام شهریور سال ۱۳۳۲، کار تفکیک اراضی نارمک واقع در شرق مسیل ابراهیم آباد که در آن زمان بایر بود، به قطعات ۲۰۰، ۳۰۰، ۴۰۰، ۵۰۰ متری به پایان رسید و دو هفته بعد و از طریق قرعه کشی، این قطعات به متقاضیان که عمدتا کارمندان دولت بودند، واگذار شدند. حداقل بهای هر متر مربع از این اراضی در آن زمان ۴چهل قران ( چهارتومان) تعیین شده بود که به اقساط از کارمندان وصول شد. در آغاز کار و تا سالها به خریداران، سند رسمی داده نشد تا نتوانند زمین را که به دلیل امتیاز کارمند دولت بودن به آنان داده شده بود به دیگران بفروشند.

بانک ساختمانی (بانک مسکن فعلی) که موسس این شهرک بود، برای خریداران اراضی نارمک، به اقساط طویل المدت خانه های ۲ اتاقه و ۳ اتاقه بدون دیوار (حصار) بر حسب وسعت زمین ساخت که هنوز تعداد انگشت شماری از آنها باقی مانده است.

نارمک که به صورت یک شهرک مدرن و خیابان بندی مهندسی ساخته شده بود، تا سالها دارای آب لوله کشی نبود و مردم از آب انبارهایی که از جوی خیابان پر می شد، استفاده می کردند! این شهرک که اینک صدها هزار تن از مردم تهران را در خود جای داده است، در سال ۱۳۳۷ خورشیدی دارای تلفن شد.

www.takfars.ir

اراضی نارمک در ۱۰ سال بعد (۱۳۴۲) به متری ۴۰ تومان و ۲۰ سال بعد (۱۳۵۲) به متری ۴۰۰ تومان ترقی کرد و اینک … .

۱۹۳۴م:«سوفیا لورن» بازیگر ایتالیایی فیلمهای سینمایی ۲۰ سپتامبر سال ۱۹۳۴ به دنیا آمد و تا سال ۲۰۰۳ در یکصد فیلم به ایفای نقش پرداخته بود. وی که در کودکی و نوجوانی با فقر و تنگدستی زندگی کرده بود با بازی در فیلم " آتیلای هون " شهرت یافت . معروفترین فیلمهای او عبارتند از : ال – سید ، ازدواج به سبک ایتالیایی ، دیروز – امروز و فردا ، گل آفتابگردان ،شاهزاده خانم هنگ کنگ ، دو زن و….

سوفیا اواخر دهه ۱۹۸۰ بیوگرافی خود را نوشت و سپس آن را از تلویزیون اجرا کرد و در ۱۹۹۴ به سینما باز گشت.

سوفیا که محصول یک ازدواج غیر رسمی است در رم به دنیا آمد و در نابل در دوران جنگ جهانی دوم بزرگ شد. نام خانوداگی او

" سیکلن " بود که چون تلفظ آن دشوار بود، کارلو پونتی کارگردان و تهیه کننده فیلم سینمایی آن را به " لورن " تغییر داد.

لاغری سوفیا از فقر وگرسنگی به او کمک کرد که به عنوان سیاهی لشکر وارد عالم سینما شود و مورد توجه کارلو پونتی قرار گیرد و به آموزش وی همت بگمارد. سوفیا با کارلو که ۲۱ سال از او بزرگتر بود و قبلا زن داشت ازدواج کرد که دارای دو پسرند . یکی از دو پسر آهنگساز و دیگری همانند پدرش کارگردان و تهیه کننده فیلم سینمایی است.

سوفیا لورن که از جمله چند زن معروف صنعت فیلم در قرن ۲۰ است پس از تهیه چندین فیلم در ایتالیا و انگلستان به هالیوود رفت و نخستین فیلم او در هالیوود ، غرور و عاطفه عنوان دارد. وی پس از چندی به ایتالیا بازگشت و از آن پس میان ایتالیا و امریکا در رفت و آمد بوده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۰ شهریور

۱۹پیش ازمیلاد:"ویرجیل" شاعر بنام روم که "دانته" سبک او را اقتباس کرده است ۲۱ سپتامبر سال ۱۹ پیش از میلاد درگذشت. وی ۱۵ اکتبر سال ۷۰ پیش از میلاد به دنیا آمده بود.

ویرجیل در مجموعه Aeneid مرکب از ۱۲ داستان، تاریخچه تاسیس شهر "رم" را شرح داده است. وی در یکی از قطعات شعر خود به آمدن "مسیح" اشاره کرده بود. در آن زمان سیاستمداران و ارباب قدرت از شعراء و خطباء برای تبلیغ سیاست و برنامه های خود استفاده می کردند و ویرجیل به دلیل اعتمادی که به شخص سزار برای تامین اقتدار روم داشت اشعاری در حمایت از تصمیم او که عنوان "رئیس جمهور" را به "امپراتور انتخابی " تبدیل کنند تا ابهت بیشتری داشته باشد سرود و آنها را در اجتماعات خواند و مخاطبان را حامی آن تصمیم ساخت.

تک فارس

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۰ شهریور

۱۸۶۶م:امروز زادروز «هربرت جورج ولز» داستان نگار، تاریخدان و جامعه شناس انگلیسی است که ۲۱ سپتامبر ۱۸۶۶ به دنیا آمد و ۸۰ سال عمر کرد. برخی او را پدر داستان نگاری «علوم تخیلی» می خوانند. چهار داستان معروف او؛ «ماشین زمان»، «جزیره دکترمورو»، «آدم نامرئی» و «جنگ دنیاها» در همین زمینه اند.

وی در آخرین کتاب غیر داستانی خود تحت عنوان «انسان در پایان خود» آینده ای منفی برای بشر پیش بینی کرده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۰ شهریور

۲۱۱۷۸۴م: سپتامبر سال ۱۷۸۴ روزنامه یومیه "پنسیلونیاپاکت" با این شعار که "دانستن قدرت است Knowledge is power" انتشار خود را آغاز کرد. این روزنامه به دلیل گرفتن آگهی و تاسیس یک سازمان آگهی ها موفق تر از سایر روزنامه های یومیه قرون ۱۷ و ۱۸ آمریکا بوده است. این نخستین سازمان آگهی ها بود که در جوار یک نشریه و به ضمیمه آن تاسیس می شد که بعدا به صورت الگو درآمد.

۱۸۳۳م:« ارنستو تئودورو مونه تو Ernesto Teodoro Moneta» روزنامه نگار میهندوست ایتالیایی ۲۰ سپتامبر۱۸۳۳ به دنیا آمد و ۸۵ سال عمر کرد. او که یکی از چند روزنامه نگار بزرگ اروپا در قرن ۱۹ بشمار می رود در ۱۵ سالگی به ناسیونالیستهای ایتالیا پیوست و با نظامیان اشغالگر اتریشی به جنگ پرداخت و سه نظامی دشمن را کشت. از ۱۸۴۸ تا ۱۸۶۶ از جمله مبارزان خط اول تامین وحدت ایتالیا بود و در کنار گاریبالدی جنگید . چون پاپها را از عوامل از هم پاشیدگی ایتالیا در طول ۱۴ قرن پیش از آن می دانست ، با روحانیون کاتولیک میانه خوبی نداشت و خواهان دین بدون روحا نیون درگیر درسیاست بود. او در این دوره ملقب به " بزرگترین کارشناس تهییج مردم " شده بود.

مونه تو " روزنامه نگاری را حرفه مادام العمر خود انتخاب کرده بود و پس از سالها خبرنگاری ، ۲۹ سال سردبیر روزنامه Il Secolo بود که در سال ۱۸۶۶ تاسیس شده بود. او در عین عین حال که یک ملی گرای ثابت قدم بود ، در مقالاتش برادری جهانی ،حذف جنگ و لغو محدودیت های مسافرت و اقامت در کشورهای دیگر را تشویق و برای تحقق این اصول مبارزه می کرد.

او در مصاحبه ای گفته بود که تنها دارای دوعشق و اشتیاق است : روزنامه نگاری و عظمت ایتالیا.

وی که برنده جایزه نوبل سال ۱۹۰۷ شده بود چند سال آخر عمر به سبب ابتلا به گلاکوما نابینا بود ، ولی تا آخرین روز عمر مقالاتش را دیکته می کرد و انتشار می یافت. « مونه تو » پس از باز نشسته شدن از سردبیری ایل سوکولو به انتشار مجله "بین الملل" که متعلق به خود ش بود پرداخت که دفتر آن را در خانه اش دایر کرده بود. این روزنامه نگار دهم فوریه سال ۱۹۱۸ فوت شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۰ شهریور

T A K F A R S

۱۵۲۹م:ارتش عثمانی ۲۱ سپتامبر سال ۱۵۲۹ از محاصره شهر وین اتریش ،عمدتا به علت بدی هوا و شیوع بیماری میان سربازانش دست کشید. این عمیق ترین پیشروی نظامی مشرق زمینی ها در اروپای مرکزی بوده است. همین پیشروی که در عصر معروف به اکتشافات جغرافیایی صورت گرفت، اروپاییان را متوجه ایران کرد تا به دست ایران، عثمانی را در شرق میخکوب کنند و گرفتاری ما از همان روز آغاز شده است. محاصره شهر وین ۲۲ سپتامبر سال ۱۵۲۶ آغاز شده بود(به ۲۳ سپتامبر مراجعه شود).

۱۹۲۲م:۲۱ سپتامبر ۱۹۲۲ «وارن هاردینگ» رئیس جمهوری وقت آمریکا برایجاد یک کشور برای یهودیان در فلسطین صحه گذارد. حمایت از ایجاد چنین کشوری به صورت قطعنامه به هاردیگ داده شده بود که آن را امضاء کرد. فلسطین در آن زمان تحت الحماینه انگلستان بود و این دولت هم چنین نظری داشت. حکومت انگلستان بر فلسطین تا سال ۱۹۴۸ ادامه یافت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۰ شهریور

۱۹۷۳م:سنای آمریکا ۲۱ سپتامبر ۱۹۷۳ پس از بحث طولانی بالاخره بر پیشنهاد وزیر امورخارجه شدن «هنری کیسینجر» مهر تایید گذارد. وی که متولد آلمان است از روز بعد پس از ادای سوگند کار خود را به عنوان وزیر امورخارجه آمریکا آغاز کرد. کیسینجر نخستین یهودی است که وزیر امورخارجه آمریکا شده است. وی بر خلاف بیشتر یهودیان آمریکایی، از اعضای حزب جمهوریخواه آمریکاست. او مدتی نیز مشاور ویژه کاخ سفید واشنگتن بود و از زمان انتقال قدرت از فورد به کارتر بکار مشاوره، نوشتن مقاله و انجام مصاحبه با رسانه ها مشغول است و از این طرق نظرات خودرا اعمال و هدفهایش را تامین می کند. سران برخی از دولتها مشتریان دفتر مشاوره او هستند!.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۰ شهریور

۱۹۹۳م:سرگرد اریک هارتمن خلبان لوفت وافه (نیروی هوایی آلمان) که در جریان جنگ جهانی دوم ۳۵۲ هواپیمای دشمن را سرنگون ساخته بود بیستم سپتامبر ۱۹۹۳ در ۷۱ سالگی درگذشت. وی در جریان جنگ ۱۴ هواپیما از دست داده بود بدون این که آسیب جسمانی سخت ببیند. این دو رکورد ممکن است هرگز شکسته نشوند. او که ده سال در زندان شوروی بود پس از آزاد شدن وارد نیروی هوایی آلمان غربی شده بود و تا آخرین روز زندگی منتقد جنگنده های اف ـ ۱۰۴ آمریکایی ساخت کارخانه لاکهید بود که بر اثر سقوط پی در پی، باعث مرگ ۱۱۵ خلبان آلمانی شده بودند. هارتمن حاضر نشد که درجه بالاتر از سرگردی را بپذیرد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۰ شهریور

۲۰۰۳م:۲۰ سپتامبر ۲۰۰۳ در شهر بغداد به سوی خودرو حامل بانو عقیله الهاشمی ۵۰ ساله که از سوی حکمران آمریکایی عراق به عضویت شورای حاکمه این کشور انتخاب شده بود تیر اندازی شد و مجروح گردید. هنگام تیر اندازی، برادر او و یک محافظ در خودرو بودند. مهاجمان شش تا ۹ تن گزارش شده بودند. قرار بود بانو عقیله به سازمان ملل برود و تلاش کند تا کرسی عراق مسترد شود. وی یکی از سه زن عضو شورای حاکمه عراق بود. برادرش گفته بود که عقیله از همان زمان عضویت در شورا، تهدید می شد و تهدید کنندگان او را متهم به خیانت و همدستی با نیروی اشغالگر می کردند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۰ شهریور

۲۰۰۵م:انتخابات یکشنبه ۱۸ سپتامبر ۲۰۰۵ آلمان، این کشور فدرال را وارد بن بست ریاست دولت کرده بود. اگر این بن بست تا ۱۸ اکتبر آن سال که پارلمان تازه تشکیل جلسه می داد حل نمی شد و پارلمان در این روز نمی توانست صدراعظم برگزیند، انتخابات تجدید می شد. در انتخابات ۱۸ سپتامبر ۲۰۰۵، هیچیک از دو حزب بزرگ آلمان نتوانسته بود اکثریت مطلق به دست آورد. حزب دمکرات مسیحی به ریاست بانو آنگلا مرکلAngela Merkel (متولد آلمان شرقی سابق) دارای ۲۲۵ کرسی و حزب سوسیال دمکرات (حزب حاکم وقت) ۲۲۲ کرسی شده بود. در این انتخابات (انتخابات مجمع فدرال آلمان = بوندستاگ)، حزب دمکرات آزاد ۶۱ کرسی، حزب چپ تازه (کمونیستها و سوسیالیستها) ۵۴ کرسی و حزب سبز ۵۱ کرسی به دست آورده بودند. بعید بود که احزاب سبز و چپ ها با حزب دمکرات مسیحی ائتلاف کنند. حزب دمکرات مسیحی در این انتخابات، نه تنها موفقیت نداشت، بلکه ۲۲ کرسی هم از دست داده بود. شکست سوسیال دمکرات ها به جهت وقوع انشعاب در این حزب بود که گروهی از افراطیون از آن جدا شده و به کمونیستها پیوسته بودند. مسئله دیگر این بود که تنها ۷۷ درصد واجدین شرایط رای دادن در این انتخابات شرکت کرده بودند. به عبارت دیگر، ۲۳ درصد رای دهندگان آلمانی با عدم مشارکت خود در تمرین دمکراسی، دسته بندی های موجود این کشور را رد کرده بودند. بالاخره این بن بست با سازش احزاب دمکرات مسیحی و سوسیال دمکرات رفع شد و بانو مرکل صدراعظم و پست های کابینه اش میان دو حزب قسمت شد.

تک فارس www.takfars.ir

آلمان که یک فدراسیون است دارای مجلس عالی تری به نام بوند سرات (سنا ـ مجلس نمایندگان ایالات) است که تعیین نمایندگان آن ترتیب دیگری دارد.

به پیش بینی اصحاب نظر، با سیاست هایی که مرکل در سه سال (۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸) در پیش گرفته است ازجمله دنباله روی بیشتر از آمریکا گمان نمی رود که در انتخابات آینده پیروزی چشمگیر داشته باشد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۰ شهریور

۲۰۰۵م:طبق گزارش رسانه ها در سپتامبر ۲۰۰۵، با وجود ادامه بازداشت مایکل وودمن۴۳ ساله، هنوز قتل بانو «جولی کراکر

Julie Crocker» چهل ساله به دست او در شهر پلیموت انگلستان ثابت نشده بود. مایکل و جولی که مدتها با هم زندگی مشترک داشتند، اواخر کار بر سر ثبت رسمی ازدواج اختلاف نظر پیدا کرده بودند که یک روز در خانه، جنازه "جولی" که کشته شده بود به دست آمد و مایکل مورد سوء ظن پلیس قرار گرفت، دستگیر و بازداشت شد.

طبق یک بررسی پژوهشی که در سال ۲۰۰۷ صورت گرفته بود، در جهان غرب حدود یک سوم زوج ها بدون ثبت ازدواج – دارای زندگانی مشترک بودند و گریز از ثبت ازدواج و عمدتا به خاطر مشکلات قضایی طلاق و مسئولیت های مدنی (حقوقی) دیگر رو به افزایش است. این بررسی در کشورهای اروپایی، آمریکای شمالی و چند کشور محدود در قاره های دیگر صورت گرفته بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۰ شهریور

۱۷۹۲: فرانسه جمهوری شد که در "تاریخ" به نام جمهوری اول معروف است. مجلس انقلاب " سلطنت " را لغو کرده بود که دو دهه بعد دوباره برقرار شد.

۱۹۳۱: انگلستان پول خود – پاوند – را از استاندارد طلا خارج ساخت.

۱۹۳۴: توفان دریایی جزیره " هنشو ظ در ژاپن را مورد حمله قرار داد و ضمن ویرانی فراوان که به بار آورد ۴۰۰۰ تن را هم بیجان ساخت.

تکفارس

۱۹۳۸: توفان دریایی که در اقیانوس اطلس به وجود آمده بود نزدیک به هفتصد تن را در ایالت نیویورک و ایالتهای شمالشرقی امریکا موسوم به " نیو اینگلند " از پای درآورد.

۱۹۴۹: جمهوری خلق چین به وجود آمد ولی از اول اکتبر ( ده روز بعد ) رسمیت یافت که سالروز تولد آن است.

۱۹۴۹: آمریکا , انگلستان و فرانسه به عنوان فاتحان غربی جنگ جهانی دوم که بخش غربی آلمان را در اشغال نظامی داشتند با ایجاد یک جمهوری فدرال در مناطق اشغالی خود موافقت کردند و به این ترتیب سرزمین آلمان تقسیم شد.

۱۹۵۶: آناستازیو سومزا ( پدر بزرگ آناستازیو سومزای دوم ) دیکتاتور نیکاراگوئه به دست ریلیبرتو لوپز ترور شد. نوه او که همین نام را داشت در ۱۹۸۰ در تبعید ترور گردید.

۱۹۶۴: جزیره مالت در مدیترانه از زیر یوغ استعمار انگلستان آزاد شد و به عنوان یک کشور اروپایی استقلال یافت.

۱۹۹۹: یک زمین لرزه شدید در جزیره تایوان روی داد و باعث ویرانی بسیار و مرگ ۲۴۰۰ تن شد.

محصولات معتبر
محصولات معتبر