تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۰ خرداد

۱۵۷۶م:سال ۱۵۷۶ و بخشی از سال ۱۵۷۷ میلادی، کاخ سلطنتی قزوین (پایتخت وقت ایران) به صورت لانه توطئه های مرگبار یک شاهزاده خانم صفوی به نام «پریخان خانم» در آمده بود که طبق برخی روایات، پدرش شاه طهماسب را هم در ۱۵۷۶ مسموم کرده بود. همین پریخان خانم که زنی جاه طلب بود به حیدر میرزا برادر خود که برجای پدر، شاه طهماسب، نشسته بود تنها یک روز امکان سلطنت داد و در شب او را مسموم کرد تا شاه بعدی، فرد مورد نظر او باشد. پس از مرگ حیدر میرزا، اسماعیل میرزا پسر دیگر شاه طهماسب را که به دستور پدر به زندان افکنده شده بود آوردند و به نام شاه اسماعیل دوم بر تخت نشاندند. چون ابراهیم میرزا عموی اسماعیل و پریخان خانم (پسر شاه اسماعیل اول) که از شاعری و هنرهم بهره داشت مخالف این انتصاب بود، طبق توطئه پریخان خانم و تایید شاه اسماعیل دوم ۲۰ ژوئن ۱۵۷۶ کشته شد. قتل ابراهیم میرزا که زمانی حاکم خراسان بود و در هرات می نشست، خراسانی ها را خشمگین ساخت. اسماعیل دوم که تعادل روانی نداشت کمر به قتل شاهزادگان صفوی که قلبا او را قبول نداشتند بست و پریخان خانم در این برنامه قرار گرقت و از میان برده شد. پادشاهی اسماعیل دوم نیز به دو سال نرسید و از میان رفت.

۱۳۳۰ش:بحث جلسه ۲۶ خرداد سال ۱۳۳۰ مجلس شورای ملی از هر لحاظ شنیدنی است که در پی انتقاد «صدر میرحسینی» نماینده کرمان بالا گرفت. وی گفت: در باره کشاورزی کرمان دو سال است که حرف بدون عمل می زنیم. کشاورزی کرمان دچار بی آبی و پسته اش گرفتار آفت شده است. خیلی کشورها مثل کرمان بی آبند، ولی در آنجا دانش تازه کمک کرده و مسئله ندارند. آنان راه زراعت با آب کم را حل کرده اند. من نمی دانم این سفارتخانه های ما با این همه مستشار اقتصاد، کشاورزی و فرهنگ برای حل مسئله چه کرده اند. کار آنها این باید باشد که تجربه دیگران و کشور محل ماموریت خود را به ما منتقل کنند. از روشها و محصولات تازه خبر دهند، بذر بفرستند و …. سفارتخانه که میهمانخانه نیست؛ هدر دادن پول مردم (با تامین هزینه های آنها) بدترین گناه است. بعضی مقامات دولتی می گویند که صبر کنید، وقتی که نفتمان را خودمان بفروش برسانیم با پولش آب رودخانه های دور دست را با لوله به کرمان می آوریم که از نظر من وعده سر خرمن است. این حرفها به گوش کشاورز کرمانی نمی رود. کار ما شده است تبلیغ توخالی؛ با این که دولت ملی روی کار آمده رادیو ما هنوز هم وسیله تبلیغ است و «حرف (وعده غیر عملی)» تبلیغ می کند، فقط حرف، و همین است که مردم می گویند رادیو دروغ می گوید. از من رساندن درد دل کشاورزان کرمان به گوش شما بود. خودتان و دولت باید پاسخگو باشید. اگر به جیرفت برسید کشور را از محصولات کشاورزی بی نیاز می کند، آنجا زرخیز است، هندوستان ایران است، فقط دلسوز می خواهد و ….

۱۹۵۱م:در دهه آخر ژوئن ۱۹۵۱ (اواخر خرداد و اوایل تیرماه ۱۳۳۰) میان برخی نشریات تهران درگیری مقاله ای بود که چند صدایی را منعکس می کند. روزنامه های متمایل به راست و برخی از جراید میانه رو تهران گزارش کرده بودند که نخست وزیر انگلستان اندرز دولت آمریکا را پذیرفته و از حمله نظامی به ایران و تصرف آبادان منصرف شده و این موضع را «گریدی» سفیر آمریکا در تهران در ملاقات با دکتر مصدق که در خانه وی انجام شد به او اطلاع داده است تا وقت خود را صرف تجهیز نیرو و اعزام به خوزستان نکند.

۱۹۵۱م: ۲۰ژوئن سال ۱۹۵۱ که تب رسیدن به دمکراسی واقعی، ایرانیان را در برگرفته بود و سرگرم ملی کردن نفت خود و مبارزه با انگلستان بودند، جان دوی فیلسوف آمریکایی و صاحب فلسفه «پرگماتیسم» به حمایت از مساعی مردم ایران سخن گفت و این نوع تلاشها را «حق» هر ملتی دانست.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۰ خرداد

تکفارس آی آر

۱۷۸۹م:بیستم ژوئن در تاریخ حق طلبی ملتها روز بزرگی است. در این روز در سال ۱۷۸۹ به دستور لوئی شانزدهم پادشاه وقت فرانسه، نمایندگان طبقه سوم این کشور را به این سبب که در جلسات قبل مجمع ملی خواهان تدوین یک قانون اساسی برای فرانسه و محدود و مشروط کردن اختیارات پادشاه شده بودند به مجلس راه ندادند و آنان به جای بازگشت به شهر و خانه هایشان، هرگونه خطر را پذیرفتند، در نزدیکی ساختمان مجمع به یک زمین تنیس رفتند و در آنجا سوگند یاد کردند که تا قانون اساسی تدوین نشود متفرق نشوند و جز یکی از آنان بقیه این سوگند نامه را امضاء کردند. سپس از «ورسای» به پاریس رفتند و جلسات بعدی خود را در آنجا برگذار کردند. «میرابو» نطق معروف خود را که به خواست مردم آمده ایم و جز با سرنیزه بیرون نخواهیم رفت در همان زمین تنیس ایراد کرد که در «تاریخ» باقی مانده و معروف شده است. در اینجا درگیری سربازان پادشاه با نمایدگان طبقه سوم، سبب دفاع مردم معمولی از آنان شد که به بپاخیزی عمومی و انقلاب فرانسه منجر شد. مجلس طبقات سه گانه به منظور تصویب مالیات اضافی به تشکیل جلسه دعوت شده بود که نمایندگان طبقه سوم خواهان قانون اساسی شده بودند. طبقه سوم در فرانسه آن زمان، «عوام الناس» نبود بلکه توانگران و صاحبان صنایع و بازرگانان را طبقه سوم (پایین تر از روحانیون و اشراف و اعیان) می خواندند. ورکینگ کلاس، در آن زمان به حساب در نمی آمد.

۲۰۰۴م:گردن زده شدن «پال مارشال جانسون» تکنیسین میانسال هلی کوپتر در کشور سعودی در ۱۸ ژوئن ۲۰۰۴ که چند روز در گروگان بود این سئوال را در رسانه ها مطرح ساخته بود که این عملیات در کشور نفت و پول تا چه زمان و نیل به کدام نتیجه ادامه خواهد یافت. برخی رسانه ها تردید نداشتند که هدف، خانواده سعود است که پس از ایجاد کشور سعودی در نیمه اول قرن بیستم و برسمیت شناخته شدن این دولت از سوی انگلستان طبق قرارداد جده، و هم پیمان نفتی شدن با امریکا به ثروت سرشار دست یافته و در توزیع آن رعایت انصاف و عدالت نمی کند، و این نفوذ و ثروت را برای حل مسائل اعراب از عراق تا فلسطین و … بکار نمی اندازد و نیزانجام کارها به دست صدها هزار خارجی غیر عرب و عمدتا غیر مسلمان سپرده شده است.

۲۰۰۴م:بیستم ژوئن ۲۰۰۴ مصاحبه یک ساعته بیل کلینتون رئیس جمهوری پیشین آمریکا از شبکه سی. بی. اس پخش شد که درباره تجربه و خاطراتش از هشت سال ریاست کردنش بر ایالات متحده بود. این مصاحبه به مناسبت انتشار کتاب ۹۵۷ صفحه ای خاطرات او انجام شده بود. در این مصاحبه، کلینتون در باره القاعده گفته بود: پس از انتخاب بوش بریاست جمهوری به او گفتم که اسامه بن لادن بزرگترین تهدید برای آمریکاست، ولی در آن هنگام بوش توجه نکرد و موضوع صحبت را تغییر داد!. اما بعدا از عنوان «القاعده» استفاده های سیاسی فراوان کرده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۰ خرداد

۲۰۰۴م: ۱۸ژوئن ۲۰۰۴ طرح قانون اساسی اتحادیه اروپا مرکب از ۲۵ کشور در اجلاس بروکسل به تصویب رسید و قرار شد که پس از تصویب آن در هر کشور عضو از طریق رای پارلمان و یا رفراندم، به اجرا در آید. در آن زمان این سئوال مطرح بود که این اتحادیه می خواهد تا به کجا گسترش یابد؟ و واکنش کشورهای واقع در قاره های دیگر در قبال گسترش اتحادیه اروپا و همچنین ناتو چه خواهد بود زیرا ۱۸ ژوئن، همزمان با جلسه نهایی نشست قانون اساسی اتحادیه اروپا، رامسفلد وزیر دفاع وقت آمریکا در بالکان سرگرم تشویق کشورهای این منطقه ازجمله مقدونیه، کرواسی و آلبانی به عضویت در ناتو بود.

www.takfars.ir

۱۴۰۲: لشکریان امیر تیمور و سلطان ایلدرم بایزید برای جنگ، در آنکارا ( آنقره ) به مقابل هم رسیدند.

۱۶۷۴: نیکلاس رو Nicholas Roweشاعر انگلیسی که در اشعار انتقادی از پادشاه وقت ، ویلیام ، به جای نام او « تیمور لنگ » را خطاب کرده است به دنیا آمد.

۱۷۹۳: الی ویتنی Eli Whitney اختراع خود ماشین پنبه پاک کنی ( جین ) را به ثبت داد.

۱۸۳۷: ویکتوریا در ۱۸ سالگی پادشاه انگلستان شد و ۶۳ سال سلطنت کرد.

۱۸۶۷: اندرو جانسون رئیس جمهوری وقت آمریکا اعلام کرد که خرید آلاسکا از روسیه به مبلغ ۷ میلیون دلار( هر هکتار ۲ سنت ) قطعیت یافته است. قانون خرید این کلنی روسیه ۹ آوریل همین سال به تصویب سنای آمریکا رسیده بود.

۱۸۹۵: بانو Caroline Willard Baldwin نخستین زن در تاریخ آمریکا شد که مدرک دکترا در علوم به دست آورد.

۱۸۹۵: نیکارگوئه، هندوراس و السالوادور میان خود یک فدراسیون تشکیل دادند که عمری نکرد.

۱۹۶۳: سران آمریکا و شوروی در ژنو موافقت کردند که میان دفاتر آنان یک تلفن مستقیم کار گذاری شود تا از وقوع حوادث ناگوار ناشی از اشتباه جلوگیری بعمل آید.

۱۹۷۹: بیل استیوارت Bill Stewart گزارشگر شبکه تلویزیونی آمریکاییABC در نیکاراگوئه به دست افراد گارد ملی حکومت سآموزا(هوادار آمریکا) کشته شد.

۱۹۹۰: زمین لرزه ای به شدت هفت و شش دهم ریشتر شمال ایران را تکان داد که بر اثر آن چهل تا پنجاه هزار تن کشته شدند و زیانهای مالی فراوان به بار آمد.

تک فارس

محصولات معتبر
محصولات معتبر