تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۰ تیر

۱۳۳۱ش:در چنین روزی (سی ام تیر سال ۱۳۳۱ = ۲۱ ژوئیه ۱۹۵۲) پس از پنج روز تظاهرات خونین و پر تلفات در تهران و پاره ای از شهرهای دیگر، شاه مجبور شد که شرایط دکتر محمد مصدق را بپذیرد و از او بخواهد که بار دیگر ریاست دولت را بر عهده گیرد.

۲۰۰۴م:«ایسنا» ۲۰ ژوئیه ۲۰۰۴ خبر از باز شدن قفل واردات خودرو داد و نوشت که این طلسم با ورود پنج دستگاه « بی. ام . و » که اتومبیلی گران بها است به گمرک بندر عباس شکسته شد. مشاهده این خبر در سایت اینترنتی « ایسنا » داغ دل این نگارنده را تازه کرد که سرگرم نوشتن کتابی درباره آن است تا آیندگان از بوروکراسی پیچیده وطن درس عبرت بگیرند و به اصلاح آن همت بگمارند. در سال ۱۳۷۱ برای استفاده از حقی که در قانون مصوب ۱۳۷۰ و آیین نامه اجرایی شماره ۴۴۲۶۵ شورای وزیران، معروف به قانون و آیین نامه واردن کردن یک خودرو « نو و یا نیمدار » توسط فارغ التحصیلان فوق لیسانس و دکترا از دانشگاههای خارج از کشور برقرار شده بود به وزارت علوم شتافتم و در ۲۲ اردیبهشت ۱۳۷۱ تقاضانامه تسلیم کردم و در ۱۲ خرداد همان سال نامه شماره « ۶۹۳۱ ـ ۴۳ خ» به امضای احمد فهیمی فر مدیرکل وقت را خطاب به گمرک دریافت کردم و با خرسندی تمام به آمریکا رفتم تا خودرو خود را که در گاراژ خانه پسرم ، کاوه ، خاک می خورد بیاورم و از شر اتوبوس سواری آسوده شوم. اتومبیل را در ترمینال بین المللی بندر نورفوک ویرجینیا به مقصد بندر سیواس ترکیه به کشتی سپردم و آماده رفتن به ترکیه برای ترخیص اتومبیل و راندن آن تا تهران شدم که یکی از آشنایان که قبلا این کار را کرده بود خبر داد که زحمت بی جهت نکشم که اتومبیل او را در مرز بازرگان متوقف کردند و گفتند که بانک مرکزی!!! از ادامه اجرای قانون جلوگیری کرده و او اتو مبیل را در همانجا در خاک ترکیه رها ساخته است. گفتم که اصل اساسی «عطف به ماسبق نشدن» معتبر است. به وزارت بازرگانی، کمیسیون اصل ۹۰ مجلس و دیوان عدالت اداری دادخواست دادم، و در روزنامه ها مقاله و شکوائیه نوشتم که دستور مقام اجرایی نمی تواند قانون را لغو کند و اگر هم مجلس قانون مصوب خود را لغو کند که عطف به ماسبق نمی شود و …. از آن زمان تا کنون ۱۲ سال است هنوز نتوانسته ام از تلاش خود نتیجه بگیرم. این را هم یادآور شوم که چون رفتن به ترکیه و بازگرداندن اتومبیل مورد بحث به آمریکا به صرفه نبود بسراغش نرفتم. من اتوبوس سوار که یک بار هم در ایستگاه کوچه تندیس( روزنامه همشهری ) از اتوبوس به پایین افتادم و مجروح شدم، در جیب خود دو سند و کارت اتومبیل دارم که هر دو اتومبیل در تهران بسرقت رفتند و دیگر یافت نشدند و کارتها و اسنادشان باقی مانده اند.

سال ۱۳۸۳ سال پاسخگویی به شکایات مردم اعلام شده است؛ باید منتظر شد و دید که در باره این مسئله چه جوابی به دست می آید.

۱۸۱۶م:۲۱ ژوئیه ۱۸۱۶ «پال جولیوس بارون فن رویتر Paul Julius Baron Von Reuter» موسس خبرگزاری رویتر و مرد زرنگ قرن ۱۹ در آلمان به دنیا آمد. پدرش از روحانیون یهودی آلمان بود.

رویتر در جوانی، نخست کارمند بانک و سپس در برلن به کار نشر کتاب پرداخت و در سال ۱۸۴۴ در ۲۸ سالگی دین و نام خود را تغییر داد؛ مسیحی شد و به «جولیوس رویتر» موسوم گردید. نام قبلی او « اسرائیل بیر یوسفات» بود.

تکفارس آی آر

جولیوس در جریان انقلابات سال ۱۸۴۸ اروپا به پاریس رفت و در آنجا به ترجمه مقالات روزنامه های فرانسه و ارسال این ترجمه ها برای چاپ در روزنامه های آلمان پرداخت و از این راه به درآمد و شهرت رسید و در عین حال متوجه مشکل ارسال مطلب شد و فکر ایجاد خبرگزاری و کشیدن خط تلگراف به سرش آمد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۰ تیر

۱۹۳۶م:جنگ داخلی خونین اسپانیا به رشد روزنامه نگاری کمک بسیار کرد. این جنگ که از ۱۸ ژوئیه سال ۱۹۳۶ آغاز شده بود، ششصد هزار قربانی گرفت و سرانجام با شکست نیروهای جمهوری خواه و چپ پایان یافت و باعث روی کار آمدن ژنرال فرانکو و دیکتاتوری گردید. در این جنگ، طرفین درگیر کوچکترین محدودیتی برای روزنامه نگاران به وجود نیاوردند و به همین دلیل جهانیان در جریان جزئیات مبارزه بودند و هواداران دو طرف جنگ که نمایندگان دو طرز فکر و ایدوئولوژی مختلف بودند با خواندن گزارشهای «بدون سانسور» و کامل این جنگ و مشاهده عکسهای آن در نشریات، از گوشه و کنار جهان برای کمک رسانیدن به طرف دلخواه خود به اسپانیا می شتافتند. عکسهایی که از صحنه ها و مصائب این جنگ برداشته شده است از شاهکارهای «عکاسی خبری» بشمار می آید. یکی از این عکسها که در بالا مشاهده می شود توسط یک روزنامه نگار از یک نظامی، بلافاصله پس از اصابت گلوله و در حال افتادن بر زمین و رها شدن تفنگش گرفته شده است. درعین حال از این عکس چنین بر می آید که روزنامه نگار گیرنده عکس تا عمق صحنه جنگ پیش رفته بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۰ تیر

۲۰۰۴م:۱۷ ژوئیه ۲۰۰۴ جسد پایل پلویان سردبیر مجله « ارمیانسکی پرولوک » که به زبان روسی برای جامعه ارمنیان روسیه انتشار می یابد در کنار جاده کمربندی مسکو کشف شد. وی با ضربات چاقو کشته شده بود.

www.takfars.ir

وی نیز مانند چند روزنامه نگار دیگر روس که در سالهای اخیر کشته شدند از منتقدین کاپیتالیسم نوپا و فسادآلود روسیه بود.

۲۰۰۵م:«پال دوکPaul Duke» روزنامه نگار آمریکایی و از مدافعان امنیت و آزادی روزنامه نگاران در سطح جهان ۱۹ ژوئیه ۲۰۰۵ در ۷۸ سالگی از بیماری لوکیمیا (سرطان خون) درگذشت. وی سالها در اسوشیتدپرس، وال استریت جرنال، شبکه تلویزیونی «ان بی سی» و سایر رسانه ها قلم زده بود و همزمان ۲۱ سال در شبکه تلویزیون عمومی آمریکا (پی بی اس) برنامه هفتگی مستقل «واشینگتن ریویو» را اجرا می کرد و خبرنگاران گمنام را به آن دعوت می کرد تا نامدار شوند. خبرنگارانی که برای شرکت در این برنامه، دوک می کوشید که به چهار میلیون و ششصد هزار تن مخاطبان برنامه ثابت کند که از روزنامه نگاران، اگر بیطرف باشند و تنها به خاطر روشن ساختن حقیقت بنویسند و حقایق را تبلیغ کنند و طرف این و آن را نگیرند اعضای موثر و دوستدار جامعه هستند. دوک گفته است : « آزادی در یک جامعه وقتی تامین است دست روزنامه نگار در جستجو و به دست آوردن حقایق و انتشار آنها باز باشد و ترس و بیم نداشته باشد. وی سانسور مطالب رسانه های حرفه ای از روزنامه تا کتاب و عکس و فیلم را عملی بر ضد بشریت و خلاف اصول دمکراسی اعلام کرده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۰ تیر

۳۵۶پیش از میلاد:اسکندر مقدونی بیستم ژوئیه در سال ۳۵۶ پیش از میلاد در مقدونیه یونان (منطقه یونانی مقدونیه) به دنیا آمد و ۳۳ سال عمر کرد. وی در سال ۳۲۳ پیش از میلاد پس از تصرف امپراتوری پارسیان که دچار مدیرانی ضعیف و درحال دشمنی با هم شده بود، در شهر بابل درگذشت. به نوشته مورخان غرب، اسکندر در هیچ جنگی شکست نخورد زیرا که با محاسبات دقیق و در زمان و مکان درست، وارد جنگ می شد.

۱۷۷۴م:۲۱ ژوئیه سال ۱۷۷۴ قرارداد «کوچوک کای نارجهKuchuk Kainarji» میان روسیه و عثمانی در پی یک رشته جنگهای شش ساله (از ۱۷۶۸ تا ۱۷۷۴) امضاء شد که در آنها عثمانی شکست خورد و روسیه مستقیما به دریای سیاه راه یافت.

طبق این قرارداد، بندرخرسونKherson، بند کرچ Kerch(به معنای لیمو) و انی کاله Enikaleدر کریمه ومناطق میان رودهای دنیپرDnieper و بوگ Bugجنوبی (فعلا در اوکراین) ومناطقی در قفقاز به روسیه داده شد. ضمنا قرار شد که خان نشین کریمه از عثمانی جدا و مستقل شود (که در سال ۱۷۸۳ به روسیه پیوست). به علاوه، به روسیه اختیار حمایت از مسیحیان ارتودوکس ساکن قلمرو عثمانی به روسیه داده شد و قرار شد که کشتی های مسیحیان با پرچم روسیه در آبهای دریای سیاه رفت و آمد کنند و روسیه در استانبول کلیسای ارتودوکس بسازد. به این ترتیب امپراتوی روسیه بر مناطق غربی و شمالی دریای سیاه (اینک عمدتا وابسته به اوکراین) دست یافت.

۱۸۶۱م:بیستم ژوئیه سال ۱۸۶۱ کنگره کنفدراسیون آمریکا نخستین جلسه خود را در شهر ریچموند با شرکت نمایندگان شش ایالت جدایی طلب (کارولینای جنوبی، میسی سی پی، فلوریدا، آلباما، جورجیا و لوئیزیانا) تشکیل داد. این کنفدراسیون برپایه تفسیر قانون اساسی آمریکا توسط ایالتهای برده دار، در پنجم فوریه (پنج ماه پیش از آن) آن سال ایجاد شده بود، جفرسون دیویسJefferson Davis را برای مدت شش به ریاست جمهوری انتخاب کرده بود و پایتخت موقت آن شهر بیرمنگام ایالت آلاباما بود. این ایالات، اختیارات حکومتی را حق خود می دانستند و معتقد به وجود یک دولت مرکزی کوچک با اختیارات محدود که کار آن تنها حفظ وحدت کشور، هماهنگی ایالتها، برقراری و حفظ مناسبات دیپلماتیک با خارج و بسیج نیرو برای جلوگیری از تعرض خارجی بودند. این کنفدراسیون پس از قطعی شدن انتخاب آبراهام لینکلن (لینکن) Abraham Lincoln تشکیل شده بود زیرا که وی ضمن نطق های انتخاباتی اش وعده داده بود که بردگی را در آمریکا لغو و به سیاهپوستان آزادی و تابعیت آمریکایی بدهد و ایالات برده دار، این کار را یک مداخله دولت مرکزی در امور خود و مغایر قانون اساسی می دانستند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۰ تیر

۱۸۶۱م:پس از ایجاد کنفدراسیون، لینکلن در چهارم مارس ۱۸۶۱ عمل شش ایالت را غیر قانونی خواند که باعث خشم ایالت تکزاش شد و بی درنگ به کنفدراسیون پیوست. لینکلن در یک اعلامیه دیگر، ایالات هفتگانه (شش ایالت قبلی به اضافه تکزاس) را از مداخله در امور گمرکات، ادارات فدرال و ساختمان های متعلق به دولت مرکزی واقع در ایالات ممنوع کرد که ایالت کارولینای جنوبی دست به لجبازی زد و با یک دهن کجی نسبت به لینکلن، به میلیشیای ایالت دستور حمله به پادگان نیروهای دولت مرکزی (فدرال) در شهر چارلستون به نام پادگان «سامترSumter» را صادر کرد و این پادگان پس از مختصر مقاومت تسلیم شد. لینکلن از این عمل برآشفته شد و از ایالتهای وفادار به دولت مرکزی (فدراسیون) و عمدتا شمالی ها خواست که دست به بسیج نیرو بزنند تا پادگان سامتر پس گرفته شود. این اقدام لینکلن، ایالت ویرجینیا که ضلع جنوبی و غربی شهر واشنگتن را تشکیل می دهد، و ایالتهای آرکانزا، کارولینای شمالی و تنسی را به خشم آورد و به کنفدراسیون پیوستند و پایتخت کنفدراسیون به شهر ریچموند ویرجینیا منتقل و رابرت لی، ژنرال ویرجینیایی فرماندهی نیروهای نظامی کنفدراسیون را برعهده گرفت. ایالتهای میسوری و کنتوکی هم وعده کمک به کنفدراسیون دادند و اکثریت مردم آریزونا، و نیومکزیکو که هنوز ایالت کامل نشده بودند اعلام پشتیبانی کردند و پنج طایفه سرخپوست ساکن در اوکلاهما هم به کنفدراسیون پیوستند و از ۲۱ ژوئیه ۱۸۶۱ (یک روز پس از تشکیل کنگره کنفدراسیون در ریچموند) جنگ کنفدراسیون با فدراسیون آمریکا شروع شد.

۱۸۹۹م:در این روز در سال ۱۸۹۹ سیصد و بیست سرباز فرانسوی به دلیل داشتن تیربار از نوعی که در عکس دیده می شود بر ۱۲ هزار تن نظامی کشور افریقایی چاد غلبه کردند و این سرزمین را مستعمره فرانسه ساختند.

تک فارس

تیربار در سال ۱۸۸۴ توسط «هیرام ماکزیم» تکمیل شد و وسیله برتری کشور دارنده آن به ویژه در استعمار ملل ضعیف قرار گرفت . تیر باری را که ماکزیم ساخت با گاز باروت « فشنگ رسانی » می شد و هر ثانیه ۱۱ گلوله تا مسافت ۲۵۰۰ متر شلیک می کرد.

«اسلحه» از هزاران سال پیش عامل برتری کشورها بوده است. اسکندر مقدونی با بکار بردن نیزه پنج متری جنگ گرانیکوس را برد. از همان زمان ، مخصوصا در قرون جدید و معاصر ، دولتهای برتری جو می کوشند که سلاحهای پیشرفته در دسترس همگان نباشد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۰ تیر

۱۹۳۷م:اگر تاریخ نسبتا کوتاه ایالات متحده را مرور کنیم، در بیستم ژوئیه ۱۹۳۷ (سی ام تیرماه ۷۱ سال پیش) در شهر تالهاسی حاکم نشین ایالت فلوریدا، یک رویداد موسوم به «لینچینگ Linching» را می بینیم که در مورد سیاهپوستان، موارد مشابه متعدد داشته است. بیستم ژوئیه آن سال، یک پلیس فلوریدا در شهر تالهاسی (در آن زمان ۱۵۰ هزار نفری) با چاقو مورد حمله قرار می گیرد و مجروح می شود. سفید پوستان شهر دو مرد سیاهپوست را که متهم به چاقوزدن این پاسبان شده بودند دستگیر و خودشان آنان را محکوم به اعدام می کنند و به دار می زنند که این عمل را «لینچینگ یعنی اعدام فرد توسط جمعیت (ماب)، بدون محاکمه در دادگاه و اثبات جرم» می نامند. ۷۱ سال پس از لینچینگ آن دو سیاهپوست، سیستم عملا دو حزبی ایالات متحده و روش خاص این دو حزب در تعیین نامزد و تلقین رسانه ها (!) که در آمریکا روش (ستایل) ویژه خود را دارند یک سیاهپوست را نامزد حزب بزرگتر برای انتخابات آبانماه امسال ریاست جمهوری کرده است. تاریخ تمرین دمکراسی در ایالات متحده در قرن بیستم و به ویژه پس از پیدایش رادیو، سپس تلویزیون و اینک پیامهای آنلاین نقش تبلیغات در پیشبرد نامزدها را به عنوان «عامل موثر» ثابت کرده است به گونه ای که می توان گفت که اصحاب رسانه ها با بزرگ کردن یک نامزد و کوبیدن نامزد و یا نامزدهای دیگر (رقباء) تا حدی زیاد تعیین نتیجه انتخابات را به دست دارند و بسیاری از واجدین شرایط رای دادن چون این را می دانند به خود زحمت مشارکت را نمی دهند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۰ تیر

۱۹۴۴م:بیست و یکم ژوئیه ۱۹۴۴ دولت وقت آلمان جزئیات توطئه قتل هیتلر را ۲۸ ساعت پس از وقوع اعلام داشت و یک امیر زاده (کنت) آلمانی به نام سرهنگ « کلاز گراف فن ستافنبرگ » را به عنوان طراح اصلی نقشه توطئه و با هدف پادشاهی کردن مجدد آلمان معرفی کرد. هیتلر بیستم ژوئیه و اندکی پس از انفجار بمب، سلامت بودن خود را بدون ذکر جزئیات از رادیو اعلام کرده بود که روز بعد جزئیات آن فاش شد.

قاضی «رونالد فرایسلر» هشت افسر و غیر نظامی آلمانی ازجمله سرهنگ فن ستافنبرگ را به جرم دست داشتن در این توطئه محکوم به مرگ کرد که هشتم اوت ( ۱۸ روز پس از وقوع حادثه) اعدام شدند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۰ تیر

۱۹۵۴م:بیست و یکم ژوئیه سال ۱۹۵۴ در ژنو قرار داد تقسیم موقت ویتنام (حد اکثر سه سال) امضاء شد. کنفرانس مربوط که در آن کشورهای بزرگ هم نماینده داشتند از ۲۱ آوریل این سال تا ۲۱ ژوئیه ادامه داشت. طرفهای اصلی، فرانسه و ویتنامی ها بودند. هدف از این کنفرانس که پس از شکست فرانسه از ویت مین ها به رهبری دکتر هو شه مین تشکیل شده بود، حل مسئله ویتنام بود. طبق توافق ژنو قرار شده بود که مدار ۱۷ درجه عرض جغرافیایی، خط فاصل میان دو قسمت ویتنام باشد و در سال۱۹۵۶ و یا در فاصله ای که از سه سال بیشتر نباشد در سراسر ویتنام انتخابات وحدت برگزار شود.

همچنین قرار شد که نیروهای فرانسه که پس از جنگ جهانی دوم و تسلیم شدن ژاپن، برای استعمار مجدد هندوچین وارد منطقه شده بودند ظرف مدتی کوتاه خارج شوند و نیز، با تقسیم ویتنام برای کسانی که مایل به مهاجرت به قسمت دیگر باشند منعی به وجود نیاید. دولت آمریکا برای انتقال شمالی هایی که مایل به سکونت در جنوب بودند داوطلب شد و کشتی فرستاد و سپس برای اسکان آنان کمک مالی کرد. سپس به دولت موقت جنوب پیشنهاد کمک مالی و نظامی و آموزش نیروهای مسلح داد.

T A K F A R S

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۰ تیر

۱۹۵۸م:در این روز در ژوئیه ۱۹۵۸ (۴۸ سال پیش) پنج تا شش هزار تفنگدار دریایی آمریکایی که برای حمایت از کامیل شمعون رئیس جمهور وقت لبنان اعزام شده بودند وارد بیروت شدند و متعاقب آنان هزاران سرباز پیاده و چترباز دیگر آمریکایی. کامیل شمعون که هوادار غرب بود در برابر تلاش های ملی گرایانه جمال عبدالناصر که می خواست کنفدراسیونی از کشورهای عربی تشکیل دهد و با همین هدف با سوریه متحد شده بود ایستاده بود. کودتای ضد سلطنت (ضد غرب) در عراق و خروج نیروهای عراقی از اردن باعث تشدید فعالیت ها ضد شمعون در لبنان شده بود. فدراسیون عراق و اردن که با هدف مخالفت با هدف های ناصر تشکیل شده بود با کودتای عراق منحل شده بود و آمریکا از آن بیم داشت که لبنان نیز از دست برود. کامیل شمعون از دوستان شاه وقت ایران بود که چند سفر به ایران کرده بود. روزنامه های اروپا گزارش کرده بودند که آیزنهاور رئیس جمهوری وقت آمریکا به توصیه شاه نیروی تفنگدار به بیروت فرستاده است.

۱۹۷۰م:کار ساختن سد اسوان که آرزوی دیرین مصریان برای تنظیم آب رود نیل و جلوگیری از طغیان و یا کم آبی آن بود ۲۱ ژوئیه ۱۹۷۰ به پایان رسید. کار ساختن این سد ۱۱ سال طول کشیده بود. جمال عبدالناصر تصمیم به ساختن این سد گرفته بود که پس از نزدیک شدن به شوروی و در پیش گرفتن ناسیونالیسم عربی ، دولتهای آمریکا و انگلستان حاضر به دادن وام و کمک فنی به او نشدند . ناصر که چنین دید به شوروی متوسل شد و با اعتبار یک میلیارد دلاری و کمک فنی شوروی آن را ساخت. این سد ۳ هزار و ششصد متر طول دارد . فاصله این سد که در جنوب مصر و در یک منطقه آثار تاریخی ساخته شده تا قاهره ۸۰۰ کیلو متر است. ناصر دو ماه و دو روز پس از پایان کار ساختن سد اسوان و گشایش رسمی آن درگذشت و دریاچه پشت سد به نام اسم گذاری شده است. باید دانست که از دیر باز مصر را هدیه نیل خوانده اند و کشاورزی مصر تقریبا محدود به دره نیل است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۰ تیر

۱۹۶۰م:بانو «سیریماوا باندرانیکه Sirimavo Bandaranaike» بیستم ژوئیه ۱۹۶۰ نخست وزیر سریلانکا (سیلان) شد و این بار با بردن انتخابات عمومی. وی نخستین زن است که در قرون معاصر به نخست وزیری یک کشور رسیده بود. شوهر چپگرای او «سولومون باندرانایکه» در ۲۶ سپتامبر ۱۹۵۹ ترور شده بود و بانو سیریماوا وظایف او را برعهده گرفته بود. در انتخابات ژوئیه ۱۹۶۰، حزب آزادی سریلانکا که از بانو باندرانایکه حمایت می کرد نیمی از کرسی های پارلمان ۱۵۰ نفری این کشور را به دست آورده بود. وی با این که در یک خانواده اعیان به دنیا آمده و پرورش یافته بود پس از انتخاب شدن به عنوان ریاست دولت، قول داد که سیاست های شوهرش را دنبال کند که این سیاست ها عمدتا سوسیالیستی و حتی در پاره ای از امور، سوسیالیستی افراطی (تروتسکیستی) بودند. با وجود برخی مخالفت ها، عمر حکومت بانو سیریماوا تا سال ۱۹۶۵ ادامه یافت. وی بار دیگر در سال ۱۹۷۰ رئیس دولت شد که این بار پس از دو سال، او را به اتهام سوء مدیریت و تجاوز از اختیارات قانونی به محاکمه کشانیدند که کنار رفت و در سال ۲۰۰۰ در هشتاد و چهارسالگی درگذشت ولی شش سال پیش از این که وفات یابد سریلانکایی ها در سال ۱۹۹۴ دختر او چاندریکا را به ریاست جمهوری این کشور انتخاب کرده بودند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۰ تیر

۱۹۷۳م:بیستم ژوئیه ۱۹۷۳ کنگره آمریکا با تصویب قانون اختیارات جنگ تحت عنوان«War Powers Act» اختیار رئیس جمهور در مورد آغاز جنگ را محدود کرد. این قانون تاکید دارد: رئیس جمهور آمریکا تنها درصورتی می تواند در خارج از کشور نیرو وارد جنگ کند که قبلا مجوز آن را از کنگره دریافت کرده باشد و همچنین درصورتی که آمریکا مورد حمله نظامی قرارگرفته و یا تهدید نظامی بسیار جدّی باشد. در این صورت نیز رئیس جمهور باید ظرف ۴۸ ساعت کنگره را از اقدام خود آگاه سازد و نمی تواند بدون دریافت مجوز اعلان جنگ دهد و یا بیش از ۶۰ روز نیروها را در جنگ نگهدارد.

این قانون در پی مشاهده نارضایتی مردم آمریکا از جنگ ویتنام به تصویب کنگره این کشور رسید. اعضای کنگره طرح آن را به صورت یک قطعنامه فوری به کنگره داده بودند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۰ تیر

۱۹۷۹م:در جریان یک تصفیه وسیع در حزب بعث (حزب حاکم وقت در عراق) ۲۰ ژوئیه ۱۹۷۹ در بغداد اعلام شد که عبدالحسین مشهدی از سمت دبیرکلی این حزب برکنار شده است. طبق این اعلامیه، عضویت مشهدی در حزب بعث نیز به حالت تعلیق درآمده بود. این تحولات در هفته کناره گیری حسن البکر و روی کار آمدن صدام حسین روی داده بود.

تک فارس www.takfars.ir

۲۰۰۳م:کمیسیون واژه ها و واژه سازی وزارت فرهنگ فرانسه از ۲۱ ژوئیه ۲۰۰۳ بکار بردن اصطلاح اینترنتی «ای ــ میل» را که انگلیسی زبانان ساخته اند، در آن کشور ممنوع ساخت و تاکید کرد که به جای آن، اصطلاح « کوری ال courriel» را که ترکیبی از دو واژه فرانسوی «کوریر» و «الکترونیک» است بکارند. این دستور دست کم برای موسسات عمومی و مکاتبات دولتی اجباری خواهد بود. رسانه ها در آن زمان این اقدام را «نشانه ای تازه از ناسیونالیسم در فرانسه» خوانده بودند که چند سال بعد با انتخاب شدن «سارکوزی» به ریاست جمهوری فرانسه که یک مهاجرزاده مجارستانی و اسرائیلی نژاد است معلوم شد که آن تعبیر رسانه ها درست نبوده است. اگر فرانسویان حرکت به سوی ناسیونالیسم را ازسر گرفته بودند دست کم یک فرانسوی تبار را برجای ناپلئون و دوگل می نشانیدند.

۲۰۰۴م:دولت ژاپن ۲۰ ژوئیه ۲۰۰۴ بدون مقدمه از روسیه خواست که جزایر چهارگانه کوریل را هرچه زودتر تخلیه و به آن دولت بازگرداند. ناظران امور در آن زمان این موضع گیری نسبتا خشن ژاپنی ها را به نوعی آزمایش اراده سران مسکو که به نظر می رسد گرایش ناسیونالیستی یافته اند تعبیر کرده بودند. این اصحاب نظر باتوجه به دوستی تنگاتنگ کویزومی نخست وزیر وقت ژاپن با آمریکا بعید ندانسته بودند که موضع گیری تازه ژاپنی ها در برابر روسیه به اشاره امریکا بوده باشد. باتوجه به واکنش تند روس ها و ساکنان روس جزایر کوریل، دولت ژاپن بعدا اصراری به استرداد جزایر گوریل نکرد.

پیش از ژوئیه ۲۰۰۴ هم ژاپنی ها اشاره به استرداد تدریجی و یکی پس از دیگری جزایر کوریل کرده بودند. سران مسکو که تعرض سال ۱۹۰۴ ژاپنی ها به سیبری و انهدام ناوگان روسیه در خاوردور را فراموش نکرده اند هنوز حرفی درباره احتمال تخلیه جزایر کوریل برزبان نیاورده اند. تحکیم پیوندهای دوستی چین و روسیه در سالهای اخیر، ژاپن را نگران آینده خود ساخته است.

۲۰۰۴م:«بهای نفت به دلیل افزایش مصرف، هیچگاه به ارزانی دهه های گذشته نخواهد شد و باز هم بالا خواهد رفت و در آینده ای نزدیک یک چهارم همه نفت تولیدی جهان در چین به مصرف خواهد رسید و صادر کنندگان نفت که آینده بازار را پیش بینی کرده اند حاضر به ارزانفروشی نخواهند شد.».

این چکیده نظر کارشناسان جهانی اقتصاد سوخت درباره آینده نفت بود که ۱۸ ژوئیه ۲۰۰۴ در پایان یک نشست ابراز شده بود.

۲۰۰۵م:ولادیمیر پوتین رئیس جمهور وقت روسیه ۲۰ ژوئیه ۲۰۰۵ در نطقی در شورای «تقویت جامعه مدنی و رعایت حقوق بشر در روسیه» تاکید کرد که اجازه نخواهد داد که فعالین سیاسی داخلی و سازمانهای مربوط برای ادامه و گسترش کار خود، از خارج کمک مالی دریافت دارند.

وی گفت: ما شدیدا با دریافت کمک مالی برای فعالیت سیاسی در روسیه مبارزه خواهیم کرد. فعالان سیاسی باید تنها روی توان خود و کمک هواداران داخلی شان حساب کنند. دریافت پول از خارج برای فعالیت سیاسی در داخل، عملی غیر قانونی و برابر با خیانت است. خارجی با چشمداشت و در اجرای برنامه ها و سیاست های خود کمک مالی می کند که مآلا به سود ملت نیست و مسئله ساز خواهد بود.

پوتین با تاکید تمام گفت که هیچ دولت حاکم، مستقل و آزاد چنین اجازه ای را نمی دهد که فرضا یک گروه و یک حزب با پول خارجی تشکیل و یا فعالیت کند.

رسانه های اروپایی که این اظهارات پوتین را تفسیر کرده بوند نوشته بودند که این اظهارات، نخستین واکنش پوتین به بودجه صدها میلیون دلاری آمریکا برای کمک به گروهها آحزاب و افراد در روسیه و کشورهای عضو جامعه مشترک النافع (شوروی سابق) بود به ویژه افرادی که تحت عنوان «توسعه و تحکیم دمکراسی» و عناوین دیگر در آن مناطق در حال فعالیت کردن هستند.

۱۵۴۲: پاپ پل سوم شورایی مرکب شش کاردینال را تشکیل داد تا معارضان مذهب کاتولیک را مجازات کند و این مجازات شامل مصادره اموال هم می شد. هدف این بود که « کالون » دیگری پیدا نشود.

تکفارس

۱۸۷۷: اعتصاب کارگران راه آهن آمریکا در مریلند، اهایو و پنسیلوانیا با توسل به نیروی مسلح سرکوب شد و ۹ کارگر به دست نظامیان کشته شدند.

۱۸۹۹: ۲۱ ژوئیه زادروز داستان نگار شهیر، ارنست همینگوی است که بسال ۱۸۹۹ به دنیا آمد. وی برنده جایزه نوبل سال ۱۹۵۵ در ادبیات شده بود.

۱۹۳۱: کمپانی رسانه ای «سی بی اس» آمریکا در نیویورک یک کانال تلویزیونی دایر کرد که هفت ساعت در روز برنامه داشت. این شرکت قبلا دارای چند ایستگاه رادیویی بود.

۱۹۵۷: برنارد سپونر Bernard Spooner مخترع جلیقه ضد گلوله درگذشت.

۱۹۶۲: زدو خورد نیروهای چین و هند در نواحی مورد اختلاف دو کشور در شمال هند آغاز شد.

۱۹۷۷: نیروی هوایی مصر حمله به پایگاههای هوایی کشور لیبی را آغاز کرد .

۱۹۹۳: صاحبان معادن طلا در مناطق جنگلی ونزوئلا ۱۳ سرخپوست ( بومیان قاره آمریکا ) را کشتند که در آن زمان تازه ترین قتل عام سرخپوستان به دست سفید پوستان اروپایی تبار به خاطر طلا و تصاحب اراضی شان بود.

محصولات معتبر
محصولات معتبر