تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۰ آبان

۴۸۸م:۲۱ نوامبر سال ۴۸۸ میلادی، درست ۱۳۶۰ سال پیش از انتشار «مانیفست کمونیست» از سوی کارل مارکس و انگلس، مزدک عقاید اقتصادی ــ اجتماعی (سوسیالیسم) خود را اعلام داشت و ترویج آن را آغاز کرد. مزدک پسر بامداد که یک روحانی زرتشتی در شهر استخر فارس ( شیراز ) بود مدعی شد که این عقاید تفسیر درست آموزشهای زرتشت است که هدفی جز نیکبختی بشر نداشته و زمانی این نیکبختی تحقق خواهد یافت که برابری انسانها تامین شود. از اوایل قرن ۱۹ که عقاید مزدک مورد تحلیل و تفسیر اندیشمندان و مورخان بزرگ قرار گرفت «۲۱ نوامبر» برای روشنفکران چپ، روزی گرامی بوده است.

مزدک که معتقد به خدا بود می گفت که برای تامین برابری انسانها، باید مالکیتها عمومی (ملّی) باشد و هرکس در حد نیاز خود از محصول و تولیدات استفاده کند. خدا انسانها را هنگام تولد برابر می آفریند و باید این برابری در طول حیات آنان حفظ شود. آزادی موهبت بزرگی است، ولی بدون برابری اجتماعی ــ اقتصادی (سوسیالیسم) آزادی احساس نخواهد شد. انسان دائما نیاز به اندرز دارد تا از راه صواب خارج نشود. برتری جویی و حرص مال زدن ریشه همه مسائل و مفاسد است که نباید امکان داده شود (از طریق آموزش و پرورش – مدارس) در افراد پدید آید، زیرا که ذاتی نیست. مزدک انسان را مستحق زندگی در آرامش و شادی اعلام داشت که تبعیض ها، بیعدالتی و عدم برابری؛ این آرامش و شادی را از انسان که عمری کوتاه دارد سلب می کند و خلاف اراده خدا از آفریدن انسان است و به عبارت دیگر انسان برای زجر کشیدن به دنیا نیامده است و تا منابع تولید مشترک نباشد (ملّی نباشند) زجر کشیدن هم از میان نخواهد رفت. مزدک در عین حال با استثمار زنان به صورتی که بود مخالفت کرد و نسبت به این روش ثروتمندان که به خود اجازه ازدواج با طبقات دیگر را نمی دهند ابراز انزجار کرد و این عمل را تقسیم انسان به درجه اول و دوم که خلاف اراده خداست خواند.

۸۷۴م:مورخان «۲۱نوامبر سال۸۷۴ میلادی» را روزی ذکر کرده اند که سامانیان بر سرکار آمدند و کمر همت به احیاء زبان و ادبیات فارسی، فرهنگ ایرانی و گسترش علوم و معارف بستند و در این راه لحظه ای از تلاش باز نایستادند. پایتخت سامانیان شهر بخارای خراسان بزرگتر و رودکی از شعرای بزرگ این دوران بود. برخی از مورخان سامانیان را از نسل بهرام مهران (چوبین) ژنرال معروف ایرانی که در «ری» زاده شده بود می دانند. در میان ایرانی تبارها، تاجیکها بیش از دیگران قدرشناس سامانیان هستند. دولت تاجیکستان پول ملی خود را «سامانی» نام نهاده است.

۱۲۹۴م:کلنل محمد تقی خان پسیان افسر ژاندارم سی ام آبان ۱۲۹۴ هجری (۲۱ نوامبر ۱۹۱۵ میلادی) شهر همدان را از ارتش روسیه پس گرفت.

شرح این نبرد خونین عمدتا خیابانی در کتب تاریخ جنگ جهانی اول که در غرب به چاپ رسیده تحت عنوان «قهرمانی های ژاندارم های ایرانی در همدان» آمده است، زیرا نیروی ژاندارم فاقد سلاح سنگین و شمار نفرات آن به مراتب کمتر از سربازان روس بود.

تکفارس آی آر

کلنل که می دانست سربازان روس آموزش جنگ خیابانی ندیده اند آنان را به کوچه های شهر کشانید و در آنجا درهم کوبید و بیرون راند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۰ آبان

۱۳۰۰ش:۳۰ آبان سال ۱۳۰۰ هجری (۲۱ نوامبر ۱۹۲۱) مجلس شورا فوریت لایحه دولت مبنی بر واگذاری امتیاز اکتشاف و استخراج نفت شمال ایران به شرکت نفتی امریکایی «استاندارد اویل» را تصویب کرد که این عمل مورد اعتراض شدید دولت انگلستان قرار گرفت، زیرا که انگلستان خاورمیانه را منطقه نفوذ خود می دانست و به دولتی دیگر حتی آمریکا (فرزندش) اجازه و امکان ورود نمی داد. انگلستان که در آن زمان امتیاز انحصاری نفت مناطق جنوبی ایران را در دست داشت در واکنش به اقدام مجلس، یادداشتی شدید اللحن به دولت ایران تسلیم کرد. دولت آمریکا که پس از جنگ جهانی اول به تدریج به انزوای خود پایان می داد تا بعد از جنگ جهانی دوم و براندازی ۲۸ امرداد، باهمه تلاشهایش موفق نشده بود که عملا جای انگلستان را در ایران بگیرد. دولت واشنگتن پس از اضمحلال امپراتوری عثمانی در پایان جنگ جهانی اول، برای ورود به خاورمیانه نفتدار، بالقوه ثروتمند و استراتژیک به برنامه ریزی پرداخت و با نگاهی به نقشه تازه این منطقه که ترسیم انگلیسی ها بود به کردها چشم دوخت که در یک ناحیه نسبتا وسیع ساکن ولی تابع چند دولتند و این سیاست برغم استقرار تدریجی آمریکا در خاورمیانه از دهه ۱۹۸۰ تغییر نکرده است. بنظر می رسد که اسرائیل هم سیاست مشابهی را دنبال میکند.

۱۳۳۲ش:سی ام آبان ۱۳۳۲ (۲۱ نوامبر۱۹۵۳ ) از متهمان به ربودن و قتل سرتیپ محمود افشارتوس رئیس شهربانی کل منصوب از سوی دکتر مصدق که مدتی هم بازداشت بودند و قبلا اعترافهایی هم کرده بودند رفع اتهام بعمل آمد !!!. افشار توس یکم اردیبهشت همین سال ناپدید و کشته شده بود و جسدش شش روز بعد در غاری در کوههای لشکرک به دست آمده بود که جمعی از ژنرالها و مخالفین دکتر مصدق متهم به طرح نقشه ربودن و کشتن او شدند و زندانی گردیدند. سرلشکر فضل الله زاهدی که یکی از متهمان بود برای این که بازداشت نشود در مجلس شورا متحصن شده بود و پس از خارج شدن از ساختمان مجلس ، تا ۲۸ مرداد مخفی بود .

دولت تقاضای سلب مصونیت متهم دیگر ، دکتر مظفر بقایی ، را از مجلس کرده بود زیرا که وی نماینده مجلس بود. او نیز همانند در مجلس متحصن شده بود.

www.takfars.ir

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۰ آبان

۱۶۹۴م:«ولتر» از بزرگترین فلاسفه، نویسندگان، طنز گویان و روشنگران اروپا ۲۱ نوامبر سال ۱۶۹۴ دیده به جهان گشود. نام او «فرانسوا ماری آرووت» بود که اسم مستعار «ولتر» را برای خود انتخاب کرده بود و آثارش را به این نام نوشته است. ولتر در ۲۳ سالگی به خاطر طنزی که نوشته بود یازده ماه از عمر خود را در زندان باستیل گذرانید و در سال ۱۷۲۶ به خاطر نوشتن طنزی دیگر به انگلستان تبعید شد و سه سال در آنجا بود. در سال ۱۷۳۴ دوباره او را از پاریس تبعید کردند. با وجود این، در سال ۱۷۴۹ به دعوت فردریک قیصر پروس (آلمان) به آنجا رفت و سالها معاشر وی بود .

ولتر سرانجام در سال ۱۷۵۹ در فرانسه در نزدیکی مرز سویس جایی را برای خود خرید و نامش را «فری» گذارد که پاتوق و مرکز تجمع روشنفکران اروپا شده بود. وی در ۸۳ سالگی به پاریس باز گشت و چنان استقبالی از او شد که از ذوق زدگی بیمار شد و چندی بعد در سال ۱۷۷۸ (و در آستانه انقلاب) در گذشت.

۲۸ اثر مهم از ولتر به یادگار مانده است که دو اثر او «فرهنگ فلسفی» و «کاندید» معروفترند.

ولتر بیش از هر کس دیگر از آزادی اندیشه و بیان و تحمل دیگران دفاع کرد. ولتر می گوید که بدون آزادی اندیشه و بیان، انسان موجودی بدون روح و روان، و زندگانی اش جسمانی (مانند سایر جانداران) خواهد بود. ولتر بیش از هر نویسنده ای دیگر بر ضد قلدری و زور گویی و استبداد نوشته است .وی ضد رومانتیسیسم و حامی حقیقت نویسی بود. ولتر ثابت کرده است که جنایات بزرگ نتیجه خود خواهی و جاه طلبی افرادند و این جنایات قابل مقایسه با خلافهای آدمهای کوچک نیستند؛ کوچکها تنها برابری و آزادی را می جویند و بزرگها همه چیز را می خواهند و اگر همه دنیا را هم به ایشان بدهند باز هم می خواهند و حرص می زنند.

ولتر در باره نظامهای حکومتی می گوید: خوبی نظام به رئیس آن و مدیرانش بستگی دارد نه به نوع آن. نظامهای جمهوری اگر رئیس و مسئول خوب نداشته باشند از نظامهای سلطنتی بدترند. هر نظام جمهوری لزوما یک دمکراسی و یا عاری از ظلم نیست. به نظر ولتر، میزان دمکراسی یک کشور متناسب است با رشد سیاسی مردم و آگاهی آنان از دمکراسی و دلسوزیشان برای رعایت آن. وی گفته است که دمکراسی در کشور های کوچک، ایالت و شهر موفق تر است. این جمله ازوست: وای به روزی که نظام قضایی یک کشور ضعیف و نفوذ پذیر باشد و یا از سوی عواملی تضعیف شود و ….

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۰ آبان

۱۸۸۶م:۲۱ نوامبر سال ۱۸۸۶ تیراژ (تعداد نسخه های فروش رفته یک نشریه) روزنامه « لو پتیت ژورنال» چاپ پاریس از مرز یک میلیون گذشت که تا آن زمان در جهان بی سابقه بود. ۱۱۴ سال بعد یعنی در سال ۲۰۰۰ جهان دارای یک هزار و ۷۱ روزنامه (یومیه) میلیون تیراژی بود. تیراژها پس از سال ۲۰۰۰ در سرازیری قرار گرفته و یا افزایش آن متوقف شده است.

ناشران روزنامه ها می گویند که مطالب و محتوا افت نکرده بلکه این مخاطبان هستند که به دلیل ارتقاء سطح معلومات عمومی که خصیصه عصر حاضر است به آسانی قانع نمی شوند و برای ارضاء آنان، روش خبرگیری و خبرنویسی برپایه نتایج نظرسنجی از

«خوانندگان» دائما رو به تکامل است و از منابع تازه استفاده می شود و اضافه می کنند که مخاطبان امروز، با شنیدن کوچکتری شایعه که یک روزنامه متمایل به دولت است، از آن صرف نظر می کنند و به سراغ رسانه های اینترنتی و «وب لاگها» می روند که بدون ملاحظات هرچه را که می خواهند می نویسند ولی روزنامه های عادی دست کم ناچارند در نوشته هایشان راه گریز از «اعتراض و مواخذه» را باز بگذارند، زیرا که نمی خواهند سرمایه خود را که عمدتا از راه توزیع سهام عاید شده است ازدست بدهند، ولی وب لاگها نه دارای سرمایه هستند و نه تعقیب قضایی می شوند، و این، پدیده ای تازه در جهان است که از نیمه دهه ۱۹۹۰ وارد صحنه شده است ـ پدیده ای که برای نخستین بار باعث آزادی تمام عیار بیان و ابراز عقیده و نظر شده است. با ظهور این پدیده، رسانه های متعارفی نه تنها با خود، بلکه با این پدیده تازه (رسانه های اینترنتی) وارد رقابت شده اند که ممکن است؛ نتیجه اش بهبود کیفیت مطالب رسانه ها و به کمترین حد رسیدن انواع سانسور و اعمال نظر در آنها و از این رهگذر افزایش آگاهی های مردم و تکامل و پیشرفت جوامع باشد.

تک فارس

۲۰۰۲م:دکتر « رید ارواین » موسس انجمن نظارت بر «درست نگاری در رسانه ها» ۲۱ نوامبر ۲۰۰۲ پس از ۳۳ سال مبارزه در این راه در ۸۲ سالگی بر اثر سکته مغزی درگذشت، و انجمن نظارت بر درست نگاری ( AIM ) اعلام کرده است که راه او را به عنوان یک « واچ داگ » ادامه خواهد داد.

دکتر ارواین یک اقتصاددان آمریکایی و کارشناس پول بود که به مقاله نویسی برای جراید روی آورد و ضمن رفت و آمد به روزنامه ها متوجه بی دقتی در تنظیم برخی خبرها شد که نتیجه اعمال نفوذ مقامات و منابع ذینفع و یا اشتباه و تنبلی خبرنگار و دبیر میز مربوط بود. وی این بی دقتی تعمدی و یا سهوی را در شبکه های تلویزیونی بیش از رسانه های چاپی مشاهده کرد و متوجه شد که هیچ سازمانی وجود ندارد که از حقوق مخاطبان ( خوانندگان و بینندگان اخبار ) حمایت کند، لذا در سال ۱۹۶۹ به فکر تاسیس گروه نظارت بر « درست نگاری در رسانه ها » افتاد و تصمیم خود را اعلام داشت و هواداران فراوان به دست آورد. در اعلامیه او چنین آمده بود: خبر با مقاله تفاوت دارد. مقاله نظر نگارنده آن است که نامش در بالا و یا ذیل آن درج می شود و هرچه را که بخواهد می تواند بنویسد؛ درست و یا نادرست ؛ قضاوتش با مخاطب است. ولی مخاطب نمی تواند دست بکار شود و هر روز درباره دهها خبر که به او داده می شود بررسی شخصی کند که آیا درست و یا نادرست بوده و میزان تحریف و کم و زیاد کردنشان تا چه حد است و … و در این وضعیت؛ مخاطبان نیاز به یک سازمان غیر دولتی مرکب از داوطلبان دلسوز دارند که از حق آنان به دانستن « فقط حقایق، نه کم و نه زیاد » حمایت کند و رسانه ها را در این زمینه افشاء و با تحریف خبر و گزینشی کار کردن رسانه ها و انتشار اخبار ناقص مبارزه کند.

گروهی را که دکتر ارواین پیشنهاد تاسیس آن را داده بود تاسیس شد و در اندک زمان چهل هزار عضو داوطلب پیدا کرد و بنای مبارزه با تحریف اخبار و قالب کردن نظر به نام خبر و … را گذارد و تا حدی زیاد موفق شد. به گونه ای که ترس رسانه ها از این گروه بیش از اعتراض اتحادیه های مربوط و رسیدگی قضات دادگاه و مراجع دیگر است. دکتر ارواین در جریان مبارزه خود بیش از سایر خبرها، روی اخبار اقتصادی انگشت می گذاشت و اصطلاح خبر « انداختنی » را اختراع کرد و گفت که صاحبان منافع اقتصادی می کوشند که نظر و برنامه خود را به صورت خبر به خبرنگاران اقتصادی مخصوصا مبتدی ها « بیاندازند » و یا از طریق دادن رشوه و انجام مساعدت، این خبرها را به رسانه ها قالب کنند.

دکتر ارواین کتابهای متعدد در این زمینه نوشته که معروفترینشان « گمراه کاری رسانه ها و کنترل و مالکیت رسانه ها توسط اشخاص غیر حرفه ای » است. وی تملک یک رسانه توسط یک شخص حقیقی و یا حقوقی خارج از این حرفه را ، عملی به سود جامعه ندانسته و استدلال کرده است که چنین ناشری به رسالت رسانه و جایگاه واقعی آن توجه ندارد و تنها علاقه اش تنها به تامین منافع خود و رسیدن به هدف غیر حرفه ای اش ( اقتصادی و یا سیاسی ) است و برایش تحریف خبر ، خبر انداختنی خبر یکسویه با خبر دقیق و جامع فرق نمی کند.

در اعلامیه درگذشت دکتر ارواین نوشته اند که وی موفق شد در طول مبارزه خود، دست کم بر دقت رسانه های « جهان انگلیسی زبان » در کار خبر بیافزاید.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۰ آبان

۲۰۰۳م:یک مقام مربوط دولت چین ۲۰ نوامبر ۲۰۰۳ در پکن اخطار کرد: اگر تایوان راه استقلال طلبی را ادامه دهد، ممکن است بکار بردن نیروی نظامی اجتناب ناپذیر باشد و … که سخت ترین اخطار چین در دهه های اخیر تلقی شده بود.

این مقام درعین حال گفته بود که چین هنوز این امید را که سرکردگان تایوان سر عقل آیند تا این جزیره چین میدان جنگ واقع نشود از دست نداده است.

در واکنش به این اخطار، معاون وقت وزارت امورخارجه آمریکا گفته بود که به جورج دبلیو بوش رئیس جمهوری این کشور پیشنهاد شده که نیرویی قابل ملاحظه به تنگه تایوان بفرستد تا بازدار جنگ احتمالی شود. تحلیلگران نوشته اند که آمریکا در شرایطی نیست که بخواهد با چین درآویزد.

مرور زمان نشان داد که با تغییر مقامات محلی تایوان در انتخابات سالهای بعد، تنش کاهش یافته میان مقامات محلی تازه تایوان و دولت چین ملاقاتهایی صورت گرفته و زمینه حل مسائل دارد فراهم می شود.

T A K F A R S

۲۰۰۳م:دادگاه عالی ایالت مشترک المنافع ماساچوست (آمریکا) که به دادخواست ۱۴ تن و عمدتا زن رسیدگی کرده بود ۱۸ نوامبر ۲۰۰۳ چنین رای داد: چون دولت ایالت مشترک المنافع ماساچوست نتوانست در دادگاه ثابت کند که دو همجنس حق ازدواج با هم را ندارند، پس چنین حقی وجود دارد.

این رای، ازدواج فرضا دو زن با یکدیگر را صریحا مجاز نکرده بود، و دادگاه به مجلس ایالتی شش ماه مهلت داده بود تا مسئله را با وضع قانون حل کند، ولی این مجلس هم نمی تواند قانونی وضع کند که مغایر این رای باشد. بنابراین جنجال قانونی شدن ازدواج «همجنس ها» تا انجام یک رفراندم عمومی در ایالت ادامه می یابد.

۲۰۰۳م:خبر پولی شدن «توالت رفتن»!! در یک دبیرستان ناحیه «تاگاروگ» روسیه که ۲۰ نوامبر ۲۰۰۳ با تصویر از شبکه نلویزیونی NTV این کشور پخش شده بود در جهان تولید تعجب کرده و سبب اظهار نظر های فراوان شده بود. ازجمله اینکه در روسیه، پس از کنار رفتن حزب کمونیست از حکومت در آغاز دهه ۱۹۹۰ ، همه چیز به طرزی افراطی به سوی پولی شدن پیش می رود و مردمی که بیش از ۷۰ و چند سال سوسیالیست بودند و از مالکیت خصوصی و پولی بودن خدمات عمومی در جامعه آنان اثری نبود درچرخش به روش سرمایه داری، افراطی تر از هر کاپیتالیست دیگر شده اند!. نظر دیگر این بود که نظام سوسیالیستی اگر ناقص پیاده شود، حس مادیگری را در افراد تقویت می کند و اگر سیستم تغییر کند پولپرستی به میان می آید. در جهان کشوری نیست که آموزش و پرورش را رایگان نکرده باشد. لذا، شنیدن این خبر که دانش آموزان، حتی برای رفتن به توالت مدرسه (که در در دوران دولت سوسیالیستی شوروی از خزانه عمومی ساخته شده است) باید مبلغی بپردازند امری بی سابقه و شگفت انگیز بوده و بار دیگر این فرضیه را به میان آورده که تغییر وضعیت روانشناسی مللی که زمانی زیر یوغ مغولها بوده اند بسیار دشوار است و روسها بیش از ملل دیگر زیر سلطه بازماندگان چنگیز قرار داشتند.

۲۰۰۳م:ثبت نام دانشجویان خارجی در چهار هزار دانشگاه و مدرسه تعلیمات عالی آمریکا از سال های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ رو به کاهش گذارده است. طبق گزارش رسانه های این کشور، این کاهش در آن دو سال در بعضی رشته ها تا ۴۵ در صد بود. این گزارشها حکایت از این داشت که دانشگاههای آمریکا تا پیش از سال ۲۰۰۳ هر سال ۱۳ میلیارد دلار از دانشجویان خارجی شهریه به دست می آوردند. دلایل عمده کاهش دانشجوی خارجی در آمریکا از این قرار ذکر شده بود:

– بالا رفتن میزان شهریه و هزینه خوابگاه که برای دانشجویان محلی هم تحمل آن سنگین است.

– سختگیری وزارت امنیت ملی تازه تاسیس آمریکا. بسیاری از دانشجویان خارجی با داشتن ویزاهای صادره از سوی کنسولگری های آمریکا (وزارت امور خارجه) موفق به ورود به این کشور نشدند زیرا که نامشان در فهرست های «پرواز ممنوع» و عمدتا ناشی از تشابه اسمی بوده که رسیدگی به اعتراض ماهها طول می کشد و متقاضی، جهت تحصیل به کشور دیگر می رود.

– نبودن کار پس از فراغت از تحصیل در آمریکا و نیز کمبود فرصت اشتغال ضمن تحصیل و سختگیری در به دست آوردن ویزای کار و حتی ورود به دفاتر اداره مهاجرت.

– گسترش دانشگاهها و ارتقاء کیفیت آنها در کشورهای دیگر از جمله چین، هند، کوبا، روسیه و … و افزایش شهرت آنها و دسترسی متقاضیان تحصیلات عالی به دفترچه های راهنمای این دانشگاهها (کاتالوگ) در کشور خود و نیز ارزانی شهریه و هزینه زندگی در آنجا.

– کاهش جمعیت جوان اروپای غربی و نیاز دانشگاههای این ممالک به دانشجو و وجود جای خالی در کلاسها.

– حارجی بودن بیشتر استادان و مدرسان مدارس تعلیمات عالی آمریکا و نبود توفیری در کیفیت آموزش به این دلیل.

تک فارس www.takfars.ir

– دلالهای معرفی دانشجو از اعزام متقاضیان به آمریکا به دلیل اشکالتراشی های وزارت امنیت این کشور و تداوم گرانی شهریه مایوس و متوجه کشورهای دیگر شده اند.

۲۰۰۴م:بیستم نوامبر ۲۰۰۴ شبکه سی بی اس آمریکا در بخش اخبار مشروح عصر خود گزارش کرد که لباسهای سایز کوچک و متوسط در فروشگاههای آمریکا روی دست فروشندگان باقی مانده و آنها را با کمتر از بهای خرید (از طریق «سیل») به معرض فروش گذارده اند، چرا؟.

این شبکه سپس به ذکر علت پرداخت و گفت که آمریکایی ها در دو دهه اخیر چاق شده اند و سایز بیشتر آنان «بزرگ (لارج)» و حد اکثر بزرگ (اکسترا لارج) شده است. در این دو دهه، متوسط وزن هر آمریکایی ۸ کیلو گرم زیاد شده و سهم بانوان از این چاقی بیشتر از مردان است.

در میان تامین کنندگان لباس برای آمریکاییان، تنها چینی ها از پیش متوجه این قضیه شده و به دوخت لباس «بزرگ سایز» صادراتی پرداخته و در بازار پوشاک آمریکا سود فراوان برده اند که اینک ویتنامی ها این روش را دنبال می کنند.

«که وین ترودو» در یک کتاب ۲۷۱ صفحه پر سر و صدا که به تازگی به چاپ رسیده، علت عمده چاق شدن آمریکاییان را مصرف غذاهای هورمونی و ژنتیک اعلام داشته و به آنان توصیه کرده است که برای حفظ سلامت خود به مواد غذایی ارگانیگ بازگشت کنند. در این کتاب از شگرد (به زعم «ترودو»؛ توطئه) کار سازندگان دارو و کارخانه های تولید مواد غذایی برای کسب مال و بدون توجه به سلامت مردم پرده برداشته شده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۰ آبان

۲۰۰۶م:۹روز مانده به مراسم آغاز کار رئیس جمهور منتخب مکزیک ( که یکم دسامبر ۲۰۰۶ بود)، اندرس مانوئل لوپز ابرادور، نفر دوم انتخابات در یک میدان شهر پرجمعیت مکزیکو سیتی در برابر هزاران تن از هوادارانش مراسم سوگند به جای آورد و خود را رئیس جمهور مشروع کشور مکزیک خواند و گفت که دولت او به مسائل وطن که زاییده فساد و تباهی و حکومت طولانی اولیگارش های بی خبر از دردهاست (اشراف) پایان خواهد داد. چنین عملی تا آن روز سابقه نداشت (که یک کشور در یک زمان دو رئیس جمهور داشته باشد).

لوپز ابرادور نامزد چپگرای حزب دمکراتیک انقلابی در انتخابات ژوئیه ۲۰۰۶ (تیر ماه۱۳۸۵) با جزیی تفاوت (نیم درصد آراء) دوم شده و اعتراض کرده بود که در انتخابات تقلب شده و خواستار دوباره شماری آراء شده بود که دستگاه قضایی مکزیک دادخواست دوباره شماری را رد کرده و «فلیپ کالدرون» نامزد محافظه کاران (متمایل به دولت واشنگتن) را برنده اعلام کرده بود، ولی لوپز ابرادور این تصمیم را نپذیرفت و هواداران او از همان روز تا مدتی از خیابانها خارج نشده و حتی در یک منطقه مکزیک تهدید به قیام مسلحانه کرده بودند. لوپز قبلا شهردار مکزیکو سیتی بود و گویا دهها میلیون هوادار دارد.

لوپز ۵۳ ساله همچنین از فرصت سالروز قیام امیلیو زاپاتا، پانچو ویلا وفرانسیسکو مادرو در سال ۱۹۱۰ برای سوگند ریاست جمهوری خود استفاده کرده بود. وی در نطقی در این مراسم گفت: کالدرون خودش بهتر از هرکس می داند که در انتخابات تقلب شده بود که نگذاشتند آراء صندوقها دوباره شماری شود.

حمایت لوپز در سالهای پیش، از دادن سهمی از درآمد نفت مکزیک به بومیان این کشور (سرخپوستان) و نیز افشای پی در پی فساد در دستگاههای اداری و پلیس، وی را محبوب طبقه کم درآمد و جوانان مکزیک کرده است. او در عین حال روابط خوبی هم با دولت وقت واشنگتن (جمهوریخواهان) نداشت.

تکفارس

مرور زمان نشان داد که اقدام لوپز و تحرک هوادارانش به صورتی که پیش بینی شده بود دنباله نداشت!.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۰ آبان

۲۰۰۶م:کمیسیون رسیدگی به سرکوب خشونت آمیز مخالفان در آوریل ۲۰۰۶ (بهار ۱۳۸۵) در کشور نپال، جیانندرا پادشاه وقت این کشور را مسئول آن اعلام داشت. درجریان این سرکوبی، دست کم ۱۹ تن کشته شده بودند. گزارش کمیسیون به قوه قضایی نپال ارجاع شد تا کار تعقیب را دنبال کند.

نخست وزیر نپال بیستم نوامبر ۲۰۰۶ اشاره کرده بود که ممکن است جیانندرا تعقیب قضایی و محاکمه شود. وی گفته بود که اگر چنین محاکمه ای صورت گیرد، این نخستین بار خواهد بود که یک پادشاه شاغل محاکمه می شود. جیانندرا پارلمان نپال را تعطیل کرده بود که هواداران دمکراسی پس از مایوس شدن از بازگشایی آن دست به تظاهرات خیابانی زده بودند که نیروهای مسلح به اشاره پادشاه اقدام به تیراندازی کرده بودند. پارلمان درپی بازگشوده شدن، اقدام به محدود کردن اختیارات پادشاه کرد و یک کمیسیون رسیدگی به اقدام پادشاه تشکیل داد. درگیری پادشاه با مجلس و گروههای سیاسی ادامه یافت که منجر به برگزاری انتخابات و تشکیل مجلس موسسان و تغییر نظام حکومتی نپال در ۲۸ ماه مه ۲۰۰۸ شد و این کشور دارای نظام جمهوری شد و چپگرایان (مائوئیست ها) دولت را به دست گرفتند. به جیانندرا ۱۵ روز مهلت داده شد که کاخ سلطنتی را تخلیه کند تا موزه شود. حکومت مائوئیست ها دیری نپایید و در انتخابات ماه مه ۲۰۰۹ ترکیب پارلمان تغییر کرد و رهبر حزب کمونیست (مارکسیست – لنینیست) نپال نخست وزیر این کشور ۳۰ میلیونی شد. مجلسی که در مه سال ۲۰۰۸ نظام حکومتی را تغییر داد نام کشور نپال را جمهوری دمکراتیک فدرال نپال گذارد. در انتخابات این مجلس، حزب سلطنت طلبان تنها چهار کرسی به دست آورده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۰ آبان

۲۰۰۶م:ریچارد رانگل نماینده نیویورک در مجلس نمایندگان آمریکا و رئیس یکی از کمیسیونهای این مجلس ۲۱ نوامبر ۲۰۰۶ اعلام کرد که تصمیم گرفته است طرح برقراری نظام وظیفه عمومی در آمریکا را به کنگره بدهد. وی که یک عضو ارشد حزب دمکرات و از مخالفان ادامه اشغال نظامی عراق است گفته بود اگر آمریکا نظام وظیفه عمومی داشت و فرزندان همه خانواده ها (ازجمله سرمایه داران و محافظه کاران) مجبور به خدمت در ارتش بودند، ما هر روز در نقطه ای دوردست وارد یک جنگ نمی شدیم. ارتش ما دارای افراد استخدامی است که آنان به جنگ فرستاده می شوند و سختی های آن را تحمل می کنند. اگر همگان، فرزند در ارتش داشته باشند به خاطر حفظ جان آنان هم که شده باشد از جنگ غیرضروری دوری خواهند جست. بعدا رانگل متهم شد که که در گزارش درآمدهای سالانه خود به اداره مالیات بردرآمد (آمریکا)، چند مورد را از قلم انداخته است. احتمالا همین بحث باعث شده است که رانگل هنوز طرح خودرا به مجلس نداده باشد. رانگل اعتراف به از قلم افتادن چند مورد از درآمد خود کرده ولی گفته است که سهوی بوده نه تعمدی.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳۰ آبان

۱۷۶۸: انگلیسی ها سرخپوستان (بومیان) امریکا را در منطقه «ستانویسک» شکست دادند و اراضی جنوب رودخانه اهایو را از آنها گرفتند و به مهاجران اروپایی دادند.

۱۸۷۱: فندک (وسیله روشن کردن سیگار) ساخته شد.

۱۹۱۶: فرانتس ژوزف امپراتور اتریش در حالی که کشور او درگیر جنگ جهانی اول بود در ۸۶ سالگی درگذشت. وی ۶۸ سال سلطنت کرده بود.

takfars.ir

۱۹۱۳: سی ام آبان ۱۲۸۸ خورشیدی مجلس شورای ملی به پاس جانفشانیهای ستارخان و باقرخان به احیاء مشروطیت، به ستارخان لقب «سردار ملی» و به باقرخان «سالار ملی» داد.

۱۹۷۷: هواپیمای مسافربری مافوق سرعت صوت " کنکورد" نخستین پرواز از لندن به نیویورک را انجام داد. این نوع هواپیما که زمان پرواز میان دو قاره را کوتاه کرده بود و سریعتر از گردش کره زمین به دور خود (تغییر ساعت) پرواز می کرد در نوامبر ۲۰۰۳ به دلیل گرانی هزینه و نبودن مسافر که بتواند بلیت گران آن را بخرد از سرویس خارج شد.

۱۹۹۰: اعلامیه پایان جنگ سرد در پاریس امضاء شد.

محصولات معتبر
محصولات معتبر