تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ مرداد

۶۴۵م:در این روز در سال ۶۴۵ میلادی، و چند ماه پس از آغاز خلافت عثمان، مردم «ری» که به تصرف عرب درآمده بود بر ضد حاکم عرب شهر قیام کردند که این بپاخیزی آنان بعدا به دست سربازان اعزامی «سعد بن ابی وقاص» سرکوب شد. در آن زمان هنوز یزدگرد سوم آخرین شاه ساسانی ایران در شمال خاوری کشور (خراسان بزرگتر) مقاومت می کرد.

در همین سال مردم شمال غربی ایران (آذربایجان) نیز بر ضد حکومت عرب قیام کردند که آنان نیز به دست نیروهای «ولید عقبه» سرکوب شدند.

۱۹۷۰م:طبق اسنادی که در دهه ۱۹۷۰ انتشار یافت، سفیر وقت ایران در مسکو در چنین روزی در مرداد ۱۳۲۰(یک ماه پیش از حمله نظامی لندن و مسکو به ایران) در باره اولتیماتوم مورخ ۲۸ تیرماه سال ۱۳۲۰ خورشیدی دولتین انگلستان و شوروی یک گزارش شفاهی توسط پیکی ویژه به تهران فرستاده و در آن خبر داده بود دولت شوروی که به دلیل پیشروی سریع آلمان در خاک آن کشور به دولت انگلستان احساس نیاز می کند به خواست این دولت، اولتیماتوم مشترک را امضاء کرده و اولتیماتوم اخراج آلمانی ها از ایران یک بهانه است؛ انگلستان می خواهد به ایران لشکر بکشد و از شوروی خواسته است که کمک کند زیرا که گمان می کند که میان سران ایران و آلمان قول و قرار هایی برای تصرف مشترک خاورمیانه گذاشته شده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ مرداد

۱۹۴۱م:۲۵ ژوئیه ۱۹۴۱( ۱۳۲۰ ) چرچیل نخست وزیر وقت انگلستان با ارسال یک تلگرام سری به ژنرال «آرچیبالد ویولArchibald Wavell» فرمانده نیروهای انگلیسی در هند، به او اطلاع داد که حمله نظامی به ایران قطعی است و واحدهای لشکر ۹ هند باید تا ده روز دیگر به بصره برسند. به کشتی های حامل آنان دستور دهید که با آخرین سرعت برانند. ما باید برای خنثی ساختن ناوگان ایران روشی در پیش می گیریم که برایمان گران تمام نشود؛ نگرانی من از کشتی های توپدار ایران از همان زمانی است که برخلاف سیاست ما، موسولینی به ایجاد این ناوگان برای ایران کمک کرد ("تاریخ" نشان داد که انگلیسی های مقیم آبادان افسران کشتی های جنگی ایران را با طرح نیرنگ به یک مهمانی دعوت کردند و سپس در جریان میهمانی کشتی های بدون افسر و فرمانده را غرق و یا تصرف کردند).

تکفارس آی آر

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ مرداد

۱۹۵۱م:۲۵ ژوئیه ۱۹۵۲ (سوم مرداد ۱۳۳۱)، چهار روز پس از پیروزی سیاسی بزرگ و تاریخی ایرانیان و پس از گمانه زنی بسیار تقریباً مسلم شده بود که در روزهای آتی؛ دکتر مصدق درخواست اختیارات ویژه از مجلس خواهد کرد، انتصابات تازه ای انجام خواهد شد، بسیاری از بستگان و نزدیکان شاه به ویژه خواهر او اشرف تبعید خواهند شد، بر ضد قوام سلطنه اقدامات قانونی و قضایی انجام خواهد گرفت، حکومت نظامی در تهران لغو و خلیل طهماسبی که سپهبد رزم آرا را ترور کرده بود آزاد خواهد شد.

روزنامه های اروپا و آمریکا همچنان به تفسیر کار بزرگی که مردم ایران انجام داده بودند می پرداختند و آن را نشانه آشنائی ایرانیان به حقوق خود و در نتیجه دفاع از آن می دانستند. روزنامه های پاریس نوشته بودند که چرچیل نخست وزیر وقت انگلستان از شکست قوام نگران و خشمگین شده و مشاورات فوری با همکاران خود بعمل آورده است.

۱۳۸۴م:دوم مرداد ۱۳۸۴ (۲۴ ژوئیه ۲۰۰۵) روزنامه های پایتخت اظهارات رئیس وقت دادگستری استان تهران و گزارش «هیات نظارت و بازرسی حفظ حقوق شهروندی» را در زمینه مسئله بازداشتها که از دیر زمان زیر سئوال قرار داشته منتشر کرده بودند که قسمت هایی از این مطلب را از این جهت که در تاریخ معاصر ایران باقی خواهد بود و به آن استناد خواهد شد، به نقل از روزنامه همشهری که متعلق به شهرداری تهران است در اینجا می آوریم که این روزنامه هم آن را از ایسنا، خبرگزاری وابسته به جهاد دانشگاهی نقل کرده بود:

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ مرداد

www.takfars.ir

۱۹۵۳م:۲۵ ژوئیه ۱۹۵۳ نشست جهانی جامعه شناسان و استادان علوم سیاسی ضمن بررسی اعلامیه چهارم ژوئیه (۲۱ روز پیش از آن) Imre Nagy (ایمرناگی یا ایمر ناجی) نخست وزیر تازه جمهوری سوسیالیستی مجارستان و تحلیل و تعبیر تازه او «دمکراسی توده ای»، آن را روشی مشابه آن چه که در سال ۱۶۰۷ میلادی در انگلستان به دنیا آمد و Polyarchy (پلیارکی) نام گرفت یافتند و از آن زمان، این روش که می توان آن را «حکومت گروه» ترجمه کرد مورد توجه بوده و در ردیف روشهای حکومتی قرار گرفته است، به گونه ای که دو استاد نامدار «رابرت دال» و «چارلز لیندبلوم» در تألیف مشترک خود: «سیاست، اقتصاد و رفاه عامه» به جای واژه «دمکراسی» از واژه Polyarchy یاد کردند و آن را آن نوع دمکراسی که عبارت از کنترل هیأت حاکمه طی مراحلی توسط مردم غیرحاکم است تعریف کرده اند. این تعریف پذیرفته شد، ولی هنوز اصحاب نظر جانشین کردن دمکراسی را با حکومت گروه نپذیرفته اند و آن را واژه ای جامع نمی دانند و تنها نوعی از دمکراسی (حکومت مردم) تلقی می کنند، لکن «دال» و «لیندبلوم» با برشمردن انتقادهایی که از دمکراسی شده است، Polyarchy را جانشین واقعی آن می دانند و معتقدند که این جایگزینی زود یا دیر انجام خواهد گرفت.

۲۰۰۵م:در ژوئیه ۲۰۰۵ برای بحث درباره وضعیت روزنامه ها در هر کشور، پس از هر انتخابات عمومی یک میز گرد مرکب از اصحاب این حرفه تشکیل شده بود که مذاکرات آن از شبکه های تلویزیونی پخش شد. شرکت کنندگان در این میز گرد وضعیت روزنامه ها پس از چند انتخابات را که در سالهای اخیر برگزار شده بود به استناد آمار و ارقام بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که پس از هر انتخابات بزرگ، روزنامه هایی که در طول مبارزات انتخاباتی بی طرفی خود را حفظ کرده بودند دچار نوسان نشدند، ولی روزنامه هایی خود را به مخاطبان، نشریه ای بی طرف و مستقل معرفی کرده ولی در جریان مبارزات، از یک نامزد و یا نامزدهای یک گروه و دسته جانبداری کرده بودند و این دسته پیروز نشده بود دچار افت تیراژ و در نتیجه کاهش درآمد و از دست دادن نویسندگان معروف و باتجربه شدند و این افت تا مدتی ادامه خواهد داشت و اگر نامزد پیروز وعده هایش را عملی سازد و نظر اکثریت مردم همچنان به او باشد، ادامه افت طولانی خواهد بود. پس از هر انتخابات، روزنامه های رسمی (ارگان و ناشر افکار) حزب و یا احزاب بازنده فعالیت شدیدتر خواهند کرد تا شکست را جبران کنند و بنا براین، به ندرت دچار افت شده اند.

شرکت کنندگان در میز گرد به سردبیران روزنامه هایی که شهرت به بی طرفی و حرفه ای بودن تمام عیار دارند توصیه کرده اند که در جریان مبارزات انتخاباتی بی طرفی همه جانبه خود را در انتشار مطالب حفظ کنند تا پس از انتخابات و اعلام نتایج دچار افت نشوند که در عصر اینترنت و دسترسی آسان مردم به منابع دست اول اخبار و نظرات، جبران آن بسیار دشوار است.

۱۷۰۱م:در سال ۱۷۰۱ (۲۴ ژوئیه) شهر دیترویت Detriot (تلفظ فرانسوی:دتروا) مرکز صنایع خودروسازی آمریکا و یازدهمین شهر پرجمعیت این کشور توسط یک سروان فرانسوی به نام «آنتوان دو کادیلاک» بنا نهاده شد که نخست یک اردوگاه نظامی فرانسوی بود که بعدا یک ایستگاه مبادله کالا هم بر آن اضافه شد. دو قرن بعد هنری فورد کارخانه اتومبیلسازی خود را در خیابان «ماک» شهر دیترویت تاسیس کرد که بعدا برادران داج (دوج) کارخانه خودروسازی دیگری در آنجا ساختند و آنگاه لوئیس شورلت کارخانه شورلت (جنرال موتورز امروز) را در آن شهر بنا نهاد.

ناپلئون بناپارت در سال ۱۸۰۴ آمریکای فرانسه شامل ایالات مرکزی از شمال تا جنوب (ازایلی نوی تا نیوارلئان) را به دولت واشنگتن فروخت. پس از گذشت دو قرن از آن زمان، هنوز بسیاری از مردم لوئیزیانای آمریکا فرهنگ فرانسوس خود را از دست نداده اند. اسامی بسیاری از شهرهای نیمه مرکزی ایالات متحده نیز فرانسوی بوده که تغییر نیافته است.

۱۹۴۴م:۲۵ ژوئیه سال ۱۹۴۴ نیروی هوایی آلمان نخستین دسته جت های جنگنده خود از نوع ام . ای ــ ۲۶۲ ( MI262 ) را وارد میدان جنگ کرد و خلبابان متفقین با جنگنده هایی رو به رو شدند که ۵۴۰ مایل در ساعت سرعت داشتند و می توانستند تا ارتفاع ۴۰ هزار پایی بالا بروند و مجهز به توپ ۳۰ میلیمتری و راکت بودند. کارخانه مسر اشمیت آلمان برای ساختن این هواپیما ها شش سال تلاش کرده بود . هیتلر مایل بود که جت بمب افکن داشته باشد که مسر اشمیت موفق به ساختن جنگنده که تنها می توانست در آسمان از جنگنده های متفقین که بمب افکن های خود را بدرقه می کردند رهگیری کند و با آنها در گیر شود. این جنگنده ها دارای موتور توربوجت بودند . بهره برداری از این جنگنده ها که هیتلر از ۱۲ ماه پیش از آغاز جنگ دوم به آنها چشم امید بسته بود تنها ۹ ماه پیش از پایان جنگ و به صورت محدود ( آزمایشی ) صورت گرفت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ مرداد

۱۹۷۸م:نخستین کودک لوله آزمایشی جهان ۲۵ ژوئیه سال ۱۹۷۸ در بیمارستان عمومی اولد هام واقع در منطقه منچستر انگلستان با عمل سزارین به دنیا آمد و او که یک دختر است و به زندگانی ادامه می دهد «لوئیس جوی براون louise joy brown » نام دارد.

این نوزاد نتیجه پژوهش ها و تجربه های ۹ ساله دکتر پاتریک ستپ تو patrick steptoe و دکتر رابرت ادواردز robert edwaards بود که تخمک مادر نازا را با اسپرم پدر پس از تکثیر سلول در لوله آزمایش , در رحم مادر – بانو لسلی lesly – قرار داده بودند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ مرداد

تک فارس

۲۰۰۴م:اظهارات ولادیمیر پوتین در نشست ژوئیه ۲۰۰۴ سفیران روسیه و هنگام اعلام سازمان تازه وزارت خارجه این کشور که دارای هفت معاون وزیر شده است مطالبی قابل تامل تلقی شده بود. همان وقت اصحاب نظر در تفسیرهای خود نوشتند که به پوتین باید گفته شود که نباید انتظار همکاری از غرب را داشته باشد که ۴۵ سال کینه و دشمنی از مسکو را در دل پروراند.

پوتین در آن نشست گفته بود نیروهایی هستند که می کوشند روسیه را بی اعتبار کنند. تصور ذهنی سایر کشورها از روسیه دور از حقیقت است. این بی اعتبار کردن، به روسیه و داد و ستد با آن و کسب و کار صدمه می زند.

وی از سفیران روسیه خواسته بود که چهره مثبتی از روسیه به مردم محل ماموریت خود نشان دهند، آنان را از فرهنگ روسیه، تاریخ و جنگهای میهنی اش آگاه سازند تا ملل دیگر چهره روشن روسیه را ببینند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ مرداد

۲۰۰۴م:«جفری گتلمن» خبرنگار نیویورک تایمز که پس از مدتی اقامت در عراق به امریکا باز گشته بود در یک مصاحبه نیم ساعته با «چارلی رز» که ۲۴ ژوئیه ۲۰۰۴ از شبکه تلویزیون عمومی امریکا پخش شد گفت: فرق عراق با افغانستان در این است که در افغانستان گروههای مختلف با یکدیگر در معارضه و نزاعند، ولی در عراق چنین وضعیتی مشاهده نمی شود و از زمان اشغال تا کنون دیده نشده است که عراقی بر ضد عراقی اقدام چشمگیری کرده باشد. سعی بسیار شد که گروههای عراقی باهم درگیر شوند تا ضدیت با آمریکا در آن کشور کاهش یابد ولی تا این تاریخ نتیجه بخش نبوده است؛ در نتیجه عراقی ها، اگر برضد نیروهای اشغالگر نباشند ساکت هستند. عراقی ها با این که به انتخاباتشان چیزی نمانده است هنوز گروه بندی و فعالیت سیاسی نکرده اند و در یک حالت انتظار توام بی تفاوتی مشاهده می شوند.. آنان با تمام وجود نمی خواهند در کشور خود نیروی نظامی خارجی ببینند. برای مثال یک دسته سرباز عراقی را با هلی کوپتر به فلوجه منتقل کرده بودند که افراد مسلح را سرکوب کنند. نخست، حاضر به پیاده شدن از هلی کوپتر نبودند و پس از آن هم حاضر به تیر اندازی به سوی افراد مسلح نشدند و گفتند ما سرباز نشده ایم که تفنگ خود را به سوی عراقی نشانه گیری کنیم. وظیفه سرباز دفاع از مرزها است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ مرداد

۲۰۰۵م:رامسفلد وزیر دفاع وقت آمریکا ۲۴ ژوئیه ۲۰۰۵ کتبا به کنگره (قوه مقننه) این کشور اعلام کرد که پلیس و نیروی نظامی عراق فعلا و تا مدتها قادر به جلوگیری از بی نظمی و مقاومت نخواهد بود. وی نتیجه گرفت که بنا براین واحدهای نظامی آمریکا در عراق را نمی توان کاهش داد.

از آن زمان تاکنون همه اقدامات و گزارش ها حکایت از قصد آمریکا به استقرار نظامی در عراق می کند و روشن شده است که مخالفت سیاسون دمکرات نیز برای کسب وجهه در میان آمریکاییان است. در آخرین مناظره تلویزیونی نامزدهای حزب دمکرات که در ۲۴ ژوئیه ۲۰۰۷ برگذار شده بود این نامزدها، جز یکی از آنان که کوچکترین شانسی هم ندارد، بر خروج فوری و کامل از عراق پافشاری نکردند. روز بعد هم گفته شد که نیروهای آمریکا فعلا در نظر نیست که تا سال ۲۰۰۹ از عراق فراخوانده شوند و در همین روز جورج بوش رئیس جمهور آمریکا وسیعتر از هر زمان دیگر، ماندن نیروهای آمریکا در عراق را مرتبط با فعالیت های القاعده و مبارزه با این گروه کرد که بزعم او کانون فعالیت خود را به عراق منتقل کرده اند!.

۲۰۰۵م:در آستانه شصتمین سالروز بمباران اتمی هیروشیما (که ششم اوت ۱۹۴۵ صورت گرفت)، بنگاه سنجش افکار «ایپسوس» به سفارش اسوشیتدپرس و موسسه «بی. او، آر. سی» به سفارش خبرگزاری ژاپنی کیودو از مردم آمریکا و ژاپن درباره بمباران اتمی هیروشیما و متعاقب آن ناگازاکی نظر سنجی کرده و همچنین تصورشان را درباره وقوع یک جنگ بین المللی دیگر (سوم) پرسیده بودند. نتیجه این نظر سنجی حرفه ای که به طریق علمی انجام شده بود ۲۴ ژوئیه ۲۰۰۵ انتشار یافت.

طبق نتایج این نظر سنجی که در ده روز اول ژوئیه ۲۰۰۵ از طریق مصاحبه حضوری و دو به دو انجام شده بود، شصت درصد آمریکائیان و ۳۴ درصد ژاپنی ها گفته بودند که یک جنگ به نام جنگ سوم جهانی روی خواهد داد. به علاوه، همین نتایج نشان داد که اکثریت مصاحبه شوندگان دو کشور که برحسب فرمول خاصی از میان گروههای شعلی، سنی و با تحصیلات مختلف انتخاب شده بودند بمباران هیروشیما و ناگازاکی را که به دستور هری ترومن رئیس جمهور وقت آمریکا صورت گرفت غیر موجه خوانده بودند.

T A K F A R S

اکثریت کسانی که جنگ سوم جهانی را اجتناب ناپذیر می دانستند گفته بودند که رقابت اقتصادی میان کشورهای نیرومند مخصوصا بر سر بازار فروش کالای خود و نفت و دیگر مواد خام، بالاخره به درگیری آنها خواهد انجامید. به علاوه، مردم کشورهای دارای نفت و موادخام و کارگر ارزان هم که اینک بیش از گذشته روشن و نسبت به حقوق خود واقف شده اند ادامه وضعیت موجود را تحمل نخواهند کرد.

۲۰۰۵م:۱۴ مصرف کننده ظروف تفلون ساخت کمپانی آمریکایی دوپانت ۲۴ ژوئیه ۲۰۰۵ به دادگاه دادخواست داده و تقاضای ۵ میلیارد غرامت کرده بودند زیرا که تفلون از ترکیبات اسید «پر فلوروکتانوئیک» ساخته می شود که برای سلامت مصرف کننده تولید خطر می کند. «دوپانت» مخترع تفلون است که دهها سال است در ظروف آشپزی بکار می رود تا غذا به ته ظرف نچسبد.

از آن زمان تاکنون در این زمینه گزارش های متعدد انتشار یافته است. در سال ۲۰۰۷ گزارش شده بود که ترکیبات تفلون در غذای ویژه سگها باعث مرگ برخی از این حیوانات نیز شده بود.

۳۰۶: ارتش روم کنستانتین (کبیر) را به عنوان امپراتور تازه اعلام کرد.

۱۲۶۱: دولت روم شرقی قسطنطنیه را از صلیبون چهارم پس گرفت و قلمرو خود تا دریای آدریانتیک را تثبیت کرد.

۱۷۵۹: در جریان جنگهای انگلستان و فرانسه بر سر تصاحب آمریکای شمالی نیروهای انگلیسی فرانسویان را از منطقه نیاگارا بیرون کردند و در همین روز در سال ۱۸۱۴ نیروهای ایالات متحده انگلیسی ها را هم در این منطقه شکست دادند و از آنجا بیرون انداختند.

۱۷۹۹: ارتش ناپلئون که وارد مصر شده بود که در آسیا و آفریقا پیشروی کند تا این دو قاره و به ویژه هند را از دست انگلیسی ها خارج سازد در منطقه ابوقیر (نزدیک اسکندریه) نیروی ده هزار نفری عثمانی به فرماندهی مصطفی پاشا را شکست داد و راه تصرف مصر را برای فرانسه هموار ساخت. تصرف مصر به دست فرانسه باعث کشف آثار تاریخی این سرزمین و خواندن خط هیروگلیف شد.

۱۸۶۱: کنگره آمریکا ضمن تصویب قطعنامه ای تصریح کرد که جنگ بر ضد ایالتهای شورشی (جنوبی ها) به خاطر آزاد شدن بردگان نیست، جهت حفظ فدراسیون (اتحادیه) از فروپاشی است.

۱۸۹۸: ارتش ایالات متحده درجریان جنگ با اسپانیا، به پورتو ریکو حمله برد و آنجا را تصرف کرد. در همین روز در سال ۱۹۵۲ (۵۴ سال بعد) ایالات متحده به پورتوریکو اختیار خودگردانی داد.

۱۹۰۷: شبه جزیره کره تحت الحمایه ژاپن شد.

تک فارس www.takfars.ir

۱۹۱۲: دولت فرانسه جزایر کمور را مستعمره خود اعلام کرد!.

۱۹۴۳: (۲۴ ژوئیه) هواپیماهای نظامی آمریکا، انگلستان و کانادا بمباران هامبورک آلمان را که ۱۷ روز طول کشید آغاز کردند که ضمن آن ۳۰ هزار تن کشته و ۴۸۰ هزار ساختمان ویران شد و شمار مجروحین ناشی از این حملات از یکصد هزار تن متجاوز بود.

۱۹۴۳: شورای عالی حزب حاکم ایتالیا (حزب فاشیست) خواست که موسولینی از ریاست دولت کناره گیری کند که قبول کرد و "پیترو باد دو گلیو " از هواداران همان حزب جانشین او شد و به متفقین پیشنهاد صلح داد.

۱۹۵۴: دولت کامبوج با قرار داد ترک مخاصمه ویتنام به این سبب که ضمن آن ادامه حکومت کمونیستها بر دو ایالت لائوس تأیید شده بود اعلام مخالفت کرد. قرارداد ترک مخاصمه ویتنام که به جنگ پیروان هوشی مین معروف به «ویت مین» با فرانسه پایان داد چهار روز پیش از آن در ۲۱ ژوئیه ۱۹۵۴ امضا شده بود که به موجب آن کشور ویتنام موقتا دو قسمت می شد که مدار ۱۷ درجه عرض جغرافیایی خط تقسیم بود. بائودای Bao-Dai بر قسمت جنوبی و هوشی مین بر قسمت شمالی حکومتی می کرد و وحدت ویتنام, از طریق رفراندم باید تأمین می گردید و فرانسه به استعمار خود بر ویتنام کامبوج و لائوس پایان می داد و …

۱۹۴۶: آمریکا به یک آزمایش اتمی زیر دریایی در نزدیکی جزایر« بیکینی» دست زد که پنجمین انفجار اتمی به شمار می آید.

۱۹۶۲: ماهواره مخابراتی تلستار برای نخستین بار در تاریخ، پخش برنامه های تلویزیونی را جهانی ساخت.

۱۹۶۹: ریچارد نیکسون رئیس جمهوری وقت آمریکا «دکترین» خود را اعلام داشت که به موجب آن کشورهای واقع در قاره آسیا باید دفاع نظامی از تمامیت و حاکمیت خود را به دست گیرند و دولتهایی که درصدد دفاع از خود برنیایند نباید انتظار کمک نظامی از آمریکا داشته باشند زیرا که آمریکا از آن پس تنها به دولتهایی کمک نظامی می کند که در حال دفاع کامل از خود باشند.

۱۹۹۰: در جریان اختلاف عراق و کویت بر سر نفت منطقه مرزی دوکشور و تهدید عراق به تصرف این منطقه ، سفیر وقت آمریکا در بغداد به صدام حسین اطمینان داد که آن دولت در جریان اختلاف عراق و کویت جانب هیچکدام را نمی گیرد. عراقی ها بعدا مدعی شدند که همین اطمینان که شاید یک فریب بود باعث شد که صدام تصمیم به تصرف کویت بگیرد و….

۱۹۹۴: اسرائیل و اردن با امضای اعلامیه واشنگتن به حالت جنگ میان خود که از سال ۱۹۴۸ وجود داشت پایان دادند.

تکفارس

محصولات معتبر
محصولات معتبر