تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ بهمن

۱۸۵۷م: ۲۳ژانویه سال ۱۸۵۷ (سوم بهمن) یک روز تاریک دیگر در تاریخ طولانی و پراز رویداد میهن ما بود. در این روز نیروهای اعزامی انگلستان به ریاست «اوت رام» پس از شش هفته نبرد خیابانی، بندر بوشهر و حومه آن را تصرف کردند تا دولت تهران مجبور به صرف نظر کردن از شهر هرات و غرب افغانستان امروز شود که از زمان تاسیس کشور ایران به دست کوروش بزرگ همیشه بخشی وفادار از ایران و کانون فرهنگ و ادب ما، و برای مدتی نیز شاهزاده نشین ایران و مقر حکومت خراسان بود و شاه عباس که در هرات به دنیا آمده بود پیش از احراز سلطنت در این شهر می زیست. نیروهای اعزامی انگلستان نهم دسامبر ۱۸۵۶ پس از یک گلوله باران شدید گام بر خاک وطن ما در ساحل بوشهر گذارده بودند و از همان لحظه نبرد خیابانی آغاز شده بود. دولت لندن اول نوامبر ۱۸۵۶ به ایران اعلان جنگ داده بود زیرا که اخطارهای دیپلماتیک آن دولت به ایران که از هرات و غرب افغانستان خارج شود مورد بی اعتنایی تهران قرارگرفته بود. در نبرد خیابانی ۴۵ روزه، عمدتا مردم معمولی از شهر و حومه بوشهر دفاع می کردند. گلوله باران بوشهر توسط ناوهای انگلیسی صورت گرفته بود. افغانستان که بر سر آن این عملیات صورت گرفته بود از اوایل قرن هجدهم مطمح نظر انگلیسی ها بوده است که علل درگیری کنونی غرب در آنجا به همان زمان باز می گردد زیرا که افغانستان نزدیکترین راه زمینی ورود قدرت های "اوراسیا" به این منطقه حساس جهان است. منطقه هرات قسمتی از بخش اصلی ایرانزمین بوده است که در عهد باستان «آریانا» خوانده می شد. «افغانستان» نامی است که انگلیسی ها بر ایران خاوری گذارده اند.

نیروهای انگلیسی که باکشتی از هند وارد آبهای بوشهر شده بودند نهم دسامبر ۱۸۵۶ (شش هفته پیش از آن) درپی یک گلوله باران طولانی در ساحل بوشهر پیاده شده بودند و در این مدت مردم معمولی از منطقه بوشهر دفاع می کردند، زیرا که دولت تهران نیروی قابل ملاحظه در بوشهر و کازرون نداشت. درباره دفاع مردمی (میهنی) از بوشهر کتاب ها و رساله های بسیار نوشته شده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ بهمن

۱۳۰۷م:با هدف مبارزه با فساد اداری از جمله اختلاس و ارتشاء و پارتی بازی که در ایران از قرن سیزدهم میلادی آغاز و در عهد قاجارها گسترش یافته و در ادارات دولتی به صورت یک امر عادی در آمده بود و از پیشرفت کار جلوگیری می کرد، از سوم بهمن ماه ۱۳۰۷ هجری سازمان قضایی ویژه و مختص تعقیب قضایی و مجازات مقامات و کارکنان سازمانهای عمومی (ادارات دولتی، شهرداری ها و …) به نام دیوان کیفر کارکنان دولت آغاز بکار کرد که در تاریخ ایران یک انقلاب اداری به شمار آورده شده است.

علی اکبر داور وزیر دادگستری وقت خوشنامترین قضات وقت از جمله عبدالعلی لطفی (سه دهه بعد، وزیر دادگستری دولت مصدق)، علی حائری شاهباغ (در زمان دکتر مصدق، دادستان تهران)، الهیار صالح و … را به عضویت در این دیوان منصوب کرد که اندکی پس از تاسیس، دست به تعقیب قضایی و توقیف مقامهایی چون عبدالحسین تیمورتاش وزیر دربار زد.

تکفارس آی آر

در مراسم معرفی این قضات، رضاشاه از آنان خواسته بود که بدون ملاحظه و با شدت تمام با دزدان اداری که در سازمانهای دولتی لانه کرده اند و به شهرت ایران در افکار عمومی جهان لطمه زده اند و نیز هرگونه فساد اداری ازجمله سردوانیدن مراجعان و دادن گزارش دروغ مبارزه کنند و چهره فرهنگ اداری ایران را از لوث وجود افراد فاسد پاک سازند. اتلاف تعمدی وقت مردم عملی مجرمانه است که مرتکب باید مجازات شود، غرامت بدهد و از ادامه کار دولتی محروم شود.

داور در این مراسم گفته بود که با اجرای قانون تاسیس دفاتر اسناد رسمی، مسئله بزرگ دیگر که سند سازی (جعل و تزویر) برای خوردن املاک افراد و جامعه (اراضی ملی) است نیز حل خواهد شد و تکلیف دولت که حفظ اموال اتباع است و در قانون اساسی به آن متعهد شده است به انجام خواهد رسید.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ بهمن

۱۳۴۰ش:درپی تظاهرات گسترده تهران که از یکم بهمن ۱۳۴۰ (۲۱ ژانویه ۱۹۶۲) آغاز شده بود سوم بهمن دکتر مهدی آذر، دکتر غلامحسین صدیقی و دکتر سنجابی ـ سه همکار برجسته دکتر مصدق دستگیر و بازداشت شدند. دکتر مهدی آذر وزیر فرهنگ کابینه مصدق و دکتر صدیقی جامعه شناس معروف وزیر کشور در آن کابینه بود. این سه تن پس از براندازی ۲۸ امرداد ۱۳۳۲ نیز زندانی شده بودند. در تظاهرات یکم بهمن ۱۳۴۰ بیش از ۲۰۰ تن مجروح شده بودند. در روزهای پس از آن، دانش آموزان دبیرستانی و بازاریان نیز به این تظاهرات پیوستند و سوم بهمن، ناراضیان که خواستار برگزاری یک انتخابات آزاد و مطابق استاندارد بین المللی بودند در میدان بهارستان اجتماع کردند و در اینجا براثر تیراندازی پلیس یک نفر کشته و گروهی دیگر مجروح شدند. بعدا چند مقام دیگر دولت برانداخته شده مصدق ازجمله داریوش فروهر، مهندس حسیبی، مهندس زیرک زاده و امیرعلایی هم بر بازداشت شدگان قبلی افزوده شدند.

در تظاهرات هفته اول بهمن تهران به تاسیسات دانشگاه تهران و ازجمله مرکز آموزش اتمی نوپای آن آن آسیب وارد آمد. دولت نه تنها مصدقی ها و سایر ملیّون بلکه کمونیستها را هم متهم به تحریک دانشجویان به تظاهرات و ایجاد ناامنی کرد. دولت تنی چند از کارکنان سفارت شوروی در تهران را نیز متهم کرد که در تظاهرات دیده شده بودند و در این زمینه به دولت مسکو اعتراض کرد. در همان هفته، دولت آمریکا یک کمک ۱۸ میلیون دلاری در اختیار دولت تهران گذارد که این عمل تامل برانگیز و بامعنا تلقی شده بود.

www.takfars.ir

۲۰۰۵م:دیک چنی معاون وقت رئیس جمهور آمریکا ۲۰ ژانویه ۲۰۰۵ در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ام اس ـ ان بی سی گفت که در فهرست نقاط مشکل ساز جهان، ایران در صدر لیست قرار دارد و اشاره کرده بود که ممکن است، نخست اسرائیل به حذف تهدید اتمی ایران اقدام کند، به همان گونه که اوایل دهه ۱۹۸۰ در عراق عمل کرد.

اظهارات چنی در آغاز دوره دوم ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش پخش شد. تحلیلگران بی طرف در تفسیر این مصاحبه گفته بودند: اظهارات چنی یک بار دیگر نشان داد که آمریکا استراتژی درازمدت خود را به این آسانی و دریافت امتیازهای کوچک تغییر نمی دهد، کما این که پس از فروپاشی شوروی، هنور نسبت به روسیه و روسها بدبین است و برای محدود کردن قدرت مسکو، از هر فرصتی که به دست آورد استفاده می کند. چنی در طول حیات سیاسی خود که به دهه ۱۹۶۰ و سپس دوره حکومت نیکسون و فورد باز می گردد یاد گرفته است که چگونه از حربه تهدید و ارعاب برای پیشبرد سیاست استفاده کند ولی اشاره او به احتمال تکرار حمله هوایی دهه ۱۹۸۰ اسرائیل به عراق نمی تواند عملی شود زیرا که تاسیسات اتمی عراق در ساختمانی مشخص قرارداشتند و تاسیسات هسته ای ایران در نقاط مختلف این کشور و در زیر کوهها. به علاوه درصورت حمله هوایی اسرائیل به ایران، ارتش این کشور وارد عراق و افغانستان خواهد شد و از این رهگذر، کویت و … به مخاطره خواهند افتاد. دبعلاوه؛ ایران متحدانی همچون حزب الله در لبنان و حماس در فلسطین دارد. بنابراین مشاوران کاخ سفید انجام چنین حمله ای را که بدون کمک آمریکا امکانپذیر نخواهد بود تایید نخواهند کرد. ضمنا پیشرفت های موشک ایران را هم نباید از نظر دورداشت.

در پی انتشار این اظهارات «دیک چنی»، برخی از تفسیرنگاران به معامله تازه نفتی ـ گازی شعبه (آفشور) هالیبرتون با ایران که چنی قبلا مدیر ارشد آن کمپانی بود اشاره کرده و گفته بودند که برخی از مطبوعات تهران با کنایه، از این عمل دولت خود (مقامات مربوط وقت در سال ۱۳۸۳ هجری – دولت خاتمی) انتقاد کرده اند.

به گفته این مفسران، هالیبرتون که در مورد گرانفروشی به دولت آمریکا در عراق و موارد سوء استفاده دیگر، بدنامی دارد و نام آن مترادف با تقلبات است برای گریز از قانون منع معاملات کمپانی های آمریکایی با ایران، یک شعبه «آفشور» در کیش برای معامله سوختی (مورد اشاره) تاسیس کرده و نهم ژانویه ۲۰۰۵ (۱۱ روز پیش از اظهارات تهدیدآمیز چنی) اکبر ترکات مدیر عامل شرکت نفت پارس اعلام کرده بود که هالیبرتون و اورینتال برنده نهایی مناقصه حفاری فازهای ۹ و ۱۰ میدان گازی پارس جنوبی شده اند و … . کمپانی های آمریکایی از فعالیت نفتی در ایران ممنوع بوده اند.

این مفسران اضافه کرده بودند که اظهارات بیستم ژانویه ۲۰۰۵ چنی یک بار دیگر نشان داد که آمریکا استراتژی دراز مدت خود را به این آسانی و دریافت امتیازهای کوچک تغییر نمی دهد.

تردید نیست که اشاره مفسران خارجی به انتقاد «برخی از روزنامه های ایران» از برنده شدن هالیبرتون، سرمقاله بیست و دوم دی ماه (۱۱ ژانویه ۲۰۰۵) روزنامه کیهان (وابسته به دفتر رهبری ایران) به قلم مدیر آن، حسین شریعتمدارای، نیز بوده است.

این سرمقاله اشاره هایی به وجود «چندگونه کاری» در دستگاههای دولت وقت ایران دارد و از آنجا که سرنخ هایی چند به دست پژوهشگران تاریخ معاصر ایران می دهد، متن این سرمقاله را با تیتر و امضای آن در زیر می آوریم، از این قرار:

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ بهمن

۲۰۰۶م:بیست و یکم ژانویه ۲۰۰۶ رسانه ها نوشته بودند که ایران عمل سه دولت اتحادیه اروپا مبنی بر خودداری از ادامه مذاکره با آن کشور و ارجاع قضیه پژوهشهای فیزیک اتمی ایران به نشست فوق العاده آژانس بین المللی انرژی اتمی را تقبیح کرده و گفته است که از هرگونه تصمیم احتمالی ضد ایران این آژانس نگران نخواهد شد و حتی از احاله موضوع به شورای امنیت باک نخواهد داشت. این رسانه ها اضافه کرده بودند: ایران گفته است که از اقدام عجولانه انگلستان، فرانسه و آلمان مبنی بر ارجاع قضیه به نشست ۳۵ دولت نگران نیست ولی این روش که نوعی ارعاب است در عرف مناسبات بین المللی، عملی درست نبوده است، راه درست؛ روش ادامه مذاکرات بود. دولت ایران که به توان ملت متکی است، درحال تحقق دادن به خواست ملت است و مرعوب هیچ قدرتی نخواهد شد. به گزارش رسانه ها، در همین روز وزیر دفاع اسرائیل اشاره کرده بود که اسرائیل برای اقدام نظامی آماده می شود تا ایران را وادار به متوقف ساختن فعالیت های اتمی کند و افزوده بود که اسراییل نمی تواند یک ایران اتمی را در منطقه تحمل کند. در همین زمینه واشنگتن پست نوشته بود که اقدام تازه ایران، یک ایستادگی در برابر غرب است.

به نوشته مطبوعات آمریکا، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه که تلاش می کرد از مسئله اتمی ایران، نهایت استفاده را ببرد، ۲۱ ژانویه ۲۰۰۶ در این زمینه در کرملین با کرینکو رئیس آژانس اتمی این کشور تبادل نظر کرده بود.

تک فارس

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ بهمن

۱۲۶۵م:بیست و سوم ژانویه سال ۱۲۶۵ میلادی (درست۷۴۵ سال پیش) روزی است که پارلمان انگلستان آغاز بکارکرد و به تدریج حکومت این کشور پارلمانی شد که برای بسیاری از کشورها الگو شده است. پارلمان انگلستان نخستین مجمع ملی در هزاره دوم نیست؛ قبلا یک «کشور ـ شهر» ایتالیا دارای پارلمان شده بود. در یک حکومت پارلمانی، گزینش رئیس دولت به جای انتخابات عمومی، در دست پارلمان است. چنین دولتی با رای عدم اعتماد پارلمان برکنار می شود. از زمان تاسیس پارلمان در لندن فرصیه های متعدد برای اطمینان بخشترین روش انتخاب وکیل و رئیس دولت (اصطلاحا؛ تمرین دمکراسی) ارائه داده شده است که نشست استادان علم حکومت در ژانویه ۱۹۹۱ (چند هفته پس از فروپاشی شوروی) بهترین روش و عملی ترین راه را انتخابات دو مرحله ای اعلام کرد به این ترتیب که هر یکهزار تا پنجهزار رای دهنده از میان نامزدهای محل، یک الکتور انتخاب کنند و این الکتورها بعدا اعضای پارلمان و یا رئیس دولت را برگزینند. همین الکتورها که ماموریت آنان تا پایان دوره ادامه خواهد داشت در شرایطی خواهند توانست که عضو مجلس را با دو سوم آراء برکنار کنند. در این روش انتخاباتی، تقلّب و اعمال نفوذ در حد اقل خواهد بود و نیازی هم به انتخابات میاندوره ای نخواهدبود. این الکتورها و همچنین هرگونه مجلس و مجمع ملی حق نخواهند داشت کار رفراندم را که مربوط به آحاد اتباع کشور است انجام دهند.

۱۲۹۴م:در جریان جنگ جهانی اول چند ایرانی در آلمان نشریه «کاوه» را به زبان فارسی منتشر ساختند که نخستین شماره آن، تاریخ انتشارش را سوم بهمن ماه ۱۲۹۴ (ژانویه ۱۹۱۵) نشان می دهد. از مطالب این نشریه که مدتها منظما انتشار یافت اینک به عنوان یک ماخذ استفاده می شود.

۱۵۵۶م: ۲۳ژانویه سال ۱۵۵۶ مرگبارترین زلزله تاریخ بشر در ایالت شانسی (شان شی، شان هسی) چین روی داد و ۸۰۰ هزار تا یک میلیون نفر را کشت. این زلزله در قسمت کوهستانی این ایالت که شمال آن را صحرای شن فرا گرفته است روی داده بود. جاده ابریشم از شهر «شیان» در همین ایالت آغاز می شود. همین زلزله سبب شد مسلمانان که در آن ایالت چین به «هونی» ها معروف بودند از آنجا مهاجرت کنند.

۱۹۶۸م:۲۳ ژانویه ۱۹۶۸ ناوچه های جمهوری دمکراتیک خلق کره (کره شمالی) پوئبلو – کشتی نظامی آمریکایی ویژه تجسس و جمع آوری اطلاعات را تصرف و کارکنان آن را بازداشت کردند. در آن زمان، بازداشت این افراد که یازده ماه در زندان کره شمالی بودند به یک مسئله جهانی مبدل شده بود و تا فرمانده کشتی،کاپیتان لوید باچر، اعتراف نکرد که در آبهای کره شمالی ماموریت استراق سمع (جاسوسی) داشته وی و ملوانان کشتی آزاد نشدند. در جریان تصرف این کشتی، از ۸۳ افسر و ملوان این کشتی یک تن کشته و ده نفر دیگر مجروح شده بودند. این کشتی ۹۰۶ تنی ساخت ۱۹۴۴ مجهز به دستگاههای الکترونیک استراق سمع و سایر وسائل تجسسی از زمان توقیف هنوز رها نشده و در کره شمالی است و توریست ها از آن دیدن می کنند. دولت آمریکا هنوز این کشتی را از رده خارج نساخته و تنها کشتی نظامی آاین دولت است که در توقیف یک دولت دیگر قرار دارد. دولت آمریکا بارها تلاش کرده است تا شاید بتواند دولت کره شمالی را راضی به آزادکردن پوئبلو کند ولی هنوز موفق نشده است. در دهه های اخیر استفاده از کشتی های ویژه تجسس کاهش یافته است. اینک عمدتا ماهواره ها از فضا این اطلاعات را جمع آوری می کنند و به همین دلیل آزمایش موشک ضد ماهواره چین (در ژانویه ۲۰۰۷) در غرب تولید نگرانی فراوان کرده بود.

پوئبلو هنگام توقیف شدن مسلح بود ولی در برابر ناوچه های کره شمالی مقاومت نکرده بود و به همین سبب فرمانده آن، کاپیتان لوید باچر پس از آزاد شدن مجبور به ادای توضیح در برابر پنج ادمیرال امریکایی شد. وی گفته بود که اگر مقاومت می کرد همه افراد او کشته می شدند و این مقاومت مانع از تصرف کشتی هم نمی شد.

وزارت خارجه آمریکا پس از تصرف پوئبلو، اعلام کرده بود که این کشتی در خارج از ۱۲ مایل آبهای ساحلی کره شمالی تصرف شده بود، ولی دولت کره شمالی تاکید بر ورود این کشتی به آبهای ساحلی آن کشور در دریای ژاپن داشت که بالاخره کاپیتان کشتی به آن اعتراف کرد.

جنجال پوئبلو همچنان ادامه دارد. مصوبه سال ۱۹۹۶ کنگره آمریکا سبب شد که سه تن از کارکنان وقت پوئبلو (W. Massie,D. McClarren & D. Tuck) و نیز ورثه کاپیتان باچر Lloyd Bucher به یک دادگاه فدرال آمریکا مستقر در شهر واشنگتن دادخواست دهند و از بابت بازداشت ۱۱ ماهه از دولت کره شمالی درخواست غرامت کنند. این شاکیان مدعی شکنجه خود در طول بازداشت شده بودند و هنری کندی قاضی دادگاه در آخرین روز سال ۲۰۰۸ (۳۱ دسامبر) رای داد که کره شمالی جمعا ۶۵ میلیون دلار به شاکیان بپردازد که دولت کره شمالی اعتنا نکرده است. کنگره آمریکا در موصوبه سال ۱۹۹۶ خود مصونیت کشورهای اصطلاحا حامی تروریسم را از شکایات اتباع آمریکایی لغو کرده است و از آن پس اتباع امریکا توانسته اند علیه این دولتها دادخواست غرامت بدهند و یکطرفه پیروز شوند. برخی از دولتها به تلافی این عمل کنگره آمریکا چنین حقی را در مورد اتباع خود برقرار کرده اند. حکم دادگاه فدرال مستقر در شهر واشنگتن تفسیرهای متعدد به دنبال داشت ازجمله اینکه ممکن است روسیه به استناد آن اجازه دهد اتباع آن کشور علیه دولت آلمان و … شکایت کنند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ بهمن

۲۰۰۳م:طبق سرشماری دوره ای که نتیجه آن ۲۳ ژانویه ۲۰۰۳ اعلام شد معلوم شد که در جامعه ایالات متحده (آمریکا)، لاتین ها اقلیت ردیف اول شده اند و سیاهپوستان اقلیت ردیف دوم را در جامعه این کشور مهاجرنشین تشکیل می دهند. بر پایه این آمار، شمار لاتین های ایالات متحده در سال ۲۰۰۲ میلادی ۳۷ میلیون و شمار سیاهان ۳۶ میلیون و یکصد هزار و اندی بود. رشد سالانه لاتین ها در ایالات متحده در سال ۲۰۰۰ چهار و هفت دهم در صد، سیاهان که در قرون ۱۷ تا ۱۹ از آفریقا به صورت برده آورده شده بودند یک و نیم در صد و سفید پوستان که عمدتا مهاجران اروپایی هستند شش دهم در صدبوده است.

T A K F A R S

در قاره آمریکا به نژاد مخلوط اروپایی ــ سرخپوست که به اسپانیانی تکلم می کنند و کاتولیک هستند «لاتین ها = هیسپانیک» گفته می شود. نفوس سرخپوستان (بومیان ایالات متحده ) در سال ۲۰۰۲ کمتر از نیم درصد کل جمعیت این کشور بود حال آنکه چهار قرن پیش، هنگام ورود انگلیسی ها به آمریکای شمالی از چهل میلیون تجاوز می کرد!. بومیان (سرخپوستان) که تا اواخر قرن نوزدهم برای حفظ اراضی نیاکان با مهاجرن و دولت مهاجرنشینان جنگیدند در اراضی محصور (رزرویشن) قرارداده شده اند و به دلایلی در مصرف الکل افراط می کنند . رزرویشن های آنان دقیقا تحت کنترل اف بی آی (پلیس امنیت داخلی آمریکا) قرار دارد و به باور اصحاب نظر همین عوامل مانع از بپاخیزی آنان شده است. نگرانی دولت های ایالتی از آن است که روزی در این رزرویشن ها یک "بن لادن" بوجود آید. افتادن قدرت به دست افراد بومی در چند کشور آمریکای لاتین و ازجمله ونزوئلا و اکوادور بر آن نگرانی افزوده است.

جمعیت ایالات متحده در سال ۲۰۰۶ از سیصد میلیون تجاوز کرده است. گفته شده است که در این کشور، ده تا ۱۵ میلیون مهاجر غیرقانونی هم زندگی می کنند که در آمار بالا به حساب نیامده اند.

۲۰۰۵م:پس از اعتراف یانوکویچ به شکست خود و به این ترتیب بازشدن راه برای رئیس جمهور اوکراین شدن «یوشچنکو»، ۲۲ ژانویه ۲۰۰۵ برخی از رسانه های غرب این تحول را نوعی شکست سیاسی برای ولادیمیر پوتین مرد نیرومند روسیه به تعبیر کرده بودند زیرا که پوتین در پی دور قبلی انتخابات اوکراین، با عجله پیروزی یانوکویچ را تبریک گفته بود و بعدا هم پیش بینی کرده بود که اگر انتخابات دور دوم اوکراین ۲۵ بار تکرار شود نتیجه نخواهد داد مگر این که از نو برگزار شود. پوتین همچنین علنا دولتهای اروپای غربی، آمریکا و اسرائیل را به دادن کمک مالی به انتخابات یوشچنکو متهم کرده بود. «یوشچنکو» هوادار غرب و «یانوکویچ» طرفدار نزدیکی اوکراین به روسیه بود. اوکراین قرنها بخشی از امپراتوری روسیه و بعدا شوروی بود و این وضعیت تا سال ۱۹۹۱ ادامه داشت و نزدیک به نیمی از جمعیت آن روس هستند.

کولن پاول وزیر امورخارجه وقت آمریکا با این که از عمر وزارت او بیش از سه روز باقی نمانده بود، از این فرصت کوتاه استفاده کرد، به اوکراین شتافت و بیست و دوم ژانویه ۲۰۰۵ و پیش از این که یوشچنکو کار ریاست جمهوری را آغاز کند با او ملاقات و پیروزی اش را تبریک گفت و این عکس صمیمانه را با او گرفت. این اقدام پاول بسیار با معنا خوانده شده، که پیروزی غرب در او کراین در معارضه اخیر را بازتاب می دهد.

برخی روزنامه های آمریکا و اروپای غربی با چاپ این عکس، به کنایه مطالبی نوشته بودند که دهن کجی به پوتین از آنها استنباط می شد.

در عوض، رسانه های سایر کشورها به نقل از اصحاب نظر به پوتین اشاره کرده بودند که چگونه با غرب صحبت کند؛ با خشونت – خشونتی که بمانند گذشته از مسکو انتظار آن را دارند. او باید مروری بر گزارش ها و عکسهای مطبوعات شوروی پیش از دهه ۱۹۸۰ کند تا برخورد با غرب را از آنها یاد بگیرد. روسیه از نظر قدرت چیزی از کشورهای اروپای غربی و دیگران کم ندارد لذا باید قاطع باشد و در جای خود تشر بزند، و کوتاه نیاید. قدرت نظامی تنها برای حمله و دفاع نیست، برای اتکاء به آن در مذاکرات و اعمال نظر هم هست و …. جهانیان هنوز نمی توانند جدایی ۱۵ کشور شوروی سابق را از یک بدنه هضم و باور کنند زیرا که قرنها امپراتوری روسیه را تشکیل می دادند و در دوران شوروی هرکدام به صورذت یک ایالت عمل می کردند. فرهنگ این ملل از هم جدایی ناپذیر است.

بعضی از از تفسیرنگاران هم نوشته بودند که عقب نشینی ظاهری پوتین برای آماده ساختن خود برای تعرض در فرصت دیگر است. این تعرض، نظامی نخواهد بود. تعرض راههای متعدد دارد . ادامه مداخله غرب در برخی از بخشهای شوروی سابق؛ پاسخگویی و مقابله پوتین را توجیه خواهد کرد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ بهمن

۲۰۰۵م:۲۳ ژانویه ۲۰۰۵ اعلام شده بود که ظرف سه ماه (از آغاز اکتبر تا پایان دسامبر ۲۰۰۴) در سراسر جهان ۵۱ میلیون و ششصد هزار «دسک تاپ» نو به فروش رفته بود که ۱۳ و هفت دهم درصد بیش از سه ماهه ( فصل) پیش از آن بود. در این آمار، کامپیوترهای پرتابل (لپ تاپ) به حساب نیامده بودند. سه ماهه آخر سال ۲۰۰۴ هفتمین فصل متوالی افزایش دو رقمی درصد فروش کامپیوتر روی میزی (دسک تاپ) بوده و هفتاد و یک درصد کامپیوتر های ساخت همان فصل به فروش رفته بودند. بهای کامپیوتر روی میزی در سال ۲۰۰۴ باز هم کاهش یافته و متوسط جهانی آن هر دستگاه ۳۰۰ دلار و متوسط بهای لپ تاپ۵۵۰ دلار بود. گزارش های سالهای بعد حکایت از افزایش فروش نوت بوک ها (لپ تاپ) دارد بگونه ای که در سال ۲۰۰۸ شمار فروش این دو نوع کامپیوتر تقریبا مساوی شده و در ژانویه ۲۰۰۹ بهای متوسط لپ تاپ در آمریکا حدود چهارصد دلار بوده است.

به همین نسبت که تعداد کامپیوتر زیاد می شود بر مشترکان اینترنت افزوده می گردد و هر دولت می کوشد که هر روز بیش از روز پیش از آن بهره برداری سیاسی (تبلیغ و ضد تبلیغ) و اطلاعاتی (جاسوسی) کند. استفاده تلفنی راه دور از اینترنت و نیز بکار بردن کامپیوتر متصل به اینترنت برای گوش کردن به رادیو و دیدن برنامه های تلویزیونی کاملا عمومی شده است. طبق گزارش مربوط به افزایش فروش کامپیوتر روی میزی که ۲۳ ژانویه ۲۰۰۵ انتشار یافته بود، بر شمار خوانندگان ادیشن اینترنتی(آنلاین) نشریات در سال ۲۰۰۴ نسبت به سال ۲۰۰۲ ده و ۹ دهم درصد افزوده شده بود.

تک فارس www.takfars.ir

به موازات افزایش استفاده از اینترنت، پولسازی و سوء استفاده های دیگر از شبکه شبکه ها افزایش یافته که باعث نگرانی جامعه شناسان شده است ولی تا آخرین روز سال ۲۰۰۸ دولت ها و پارلمانها در این زمینه اقدامی نکرده بودند که حفاظت از اتباع از جمله اغفال شدن آنان تکلیف بدون چون و چرای هر دولت مربوط است.

۲۰۰۶م: ۲۲ژانویه ۲۰۰۶ «ایوو مورالس» رئیس جمهور منتخب بولیوی طی مراسمی با حضور سران و نمایندگان کشورهای مختلف از جمله سران ونزوئلا، آرژانتین و برزیل، ولیعهد اسپانیا، معاون وقت رهبری کوبا، نماینده ویژه دولت ایران، سران قبایل سرخپوست سراسر قاره آمریکا از جمله ایالات متحده دوران زمامداری پنج ساله خود را آغاز کرد. از سوی دولت آمریکا، معاون وزارت خارجه این کشور در مراسم شرکت کرده بود. مورالس روز پیش از این آیین، در مراسم دیگری که در «تیواناکو» محل معبد باستانی اقوام سرخپوست در بلندی های آندز برگزار شده بود که از سطح دریا ۳هزار و ۸۶۰ متر ارتفاع دارد مقام ریاست سرخپوستان بولیوی را پذیرفت و لباس و کلاه ویژه را پوشید. وی در این مراسم قول داد که به هرگونه الگو و آثار استعمار در بولیوی پایان دهد. وی در عین حال گفت که مردم بولیوی نباید به پول نفت و گاز این کشور چشم بدوزند، از این درآمد صرفا برای صنعتی کردن، عمران و بهبود وضعیت کشاورزی و تامین درمان و آموزش و پرورش رایگان و نگهداری از سالخوردگان باید استفاده شود. بولیویایی ها باید سخت کار کنند تا کشورشان را سوئد آمریکای لاتین سازند.

شرکت سران سرخپوستان قاره آمریکا در چنین مراسمی بی سابقه اعلام شده بود. مورالس یک کشاورززاده از قبیله بومیان «آیمورا» است که تا قرن ۱۱ تمدنی بسیار درخشان داشتند. وی نخستین بومی (سرخپوست) است که به ریاست جمهوری بولیوی برگزیده شده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ بهمن

۱۵۶۱: فرانسیس بیکن اندیشمند انگلیسی به دنیا آمد.

۱۷۹۳: برای دومین بار آلمان و روسیه «لهستان» را میان خود قسمت کردند . بار سوم ، این تقسیم در سال ۱۹۳۹ انجام گرفت .

۱۸۴۹: اختراع ماشین ساخت پاکت به ثبت رسید.

۱۹۳۲: (۱۳۱۰ هجری خورشیدی ) میان ایران و جمهوری ترکیه یک موافقتنامه مرزی ، حکمیت و پیمان مودت امضاء گردید.

۱۹۵۰: (۱۳۲۸ خورشیدی) نخستین بانک غیر دولتی ایران به نام «بانک بازرگانی» تاسیس شد که در ساختمان سابق بانک شاهی انگلستان در میدان توپخانه مستقر گردید و آغاز بکار کرد. بانک بازرگانی پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ بمانند سایر بانکها ملی شد.

۱۹۷۳: ریچارد نیکسون رئیس جمهوری آمریکا توافق این دولت با دولت ویتنام شمالی را برای پایان دادن به جنگ دو کشور اعلام داشت.

تکفارس

۲۰۰۶: در پی وقوع دو انفجار در لوله انتقال گاز به گرجستان و ارمنستان (لوله موزدوک ـ تفلیس)، میخائیل ساکشویلی رئیس جمهور گرجستان (فارغ التحصل از یک دانشگاه در آمریکا) ۲۱ ژانویه ۲۰۰۶ در اعلامیه ای شدید اللحن، دولت روسیه را متهم کرده بود که پشت سر این دو انفجار قرار داشته است. وی افزوده بود که گرجستان در معرض سابوتاژ روسیه است و گفته بود که توضیح روسیه درباره این دو انفجار قانع کننده نبوده است.

محصولات معتبر
محصولات معتبر