تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ اردیبهشت

۴۷۸م:۲۳آوریل سال ۴۷۸ پیش از میلاد سران کشور ــ شهرها و جزایر یونانی که اتحادیه «دلوس» را به منظور مقابله گروهی با تهدیدهای ایران ــ تنها ابرقدرت وقت جهان ــ تشکیل داده بودند اعلامیه ای را امضاء کردند که در آن آمده بود: وجود یک ابر قدرت در جهان؛ مغایر نظم گیتی، منطق و عقل سلیم و منافع ملل است و آنان این اتحادیه را تشکیل داده اند تا در برابر هرگونه زورگویی بایستند و بدون دغدغه از خطر تجاوز نظامی و تنها ماندن در برابر تعرض، به زندگانی خود ادامه دهند

.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ اردیبهشت

مورخان یونانی و بعدا رومی، بخشهایی از این اعلامیه را در تالیفات خود آورده اند. «دلوس» نخستین اتحادیه ملل کوچک در برابر یک دولت بزرگ در طول تاریخ بشمار می رود.

پس از تشکیل اتحادیه «دلوس» بدون شرکت اسپارت، ایران از این وضعیت استفاده کرد و هنگامی که میان اسپارت و آتن جنگ در گرفت، به رساندن پول و کمک نظامی و تجهیزات به اسپارت پرداخت و به دست اسپارتی ها استقلال آتن را نابود ساخت و از همین زمان مورخان یونانی واژه «امپریالیست» را برای توصیف ایران بکار بردند. زد و خوردهای اسپارت و آتن که توسیدیدس مورخ آن عصر، شرح آنها را نوشته است در تاریخ به جنگهای «پلوپونز» معروف شده اند.

تکفارس آی آر

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ اردیبهشت

۱۵۱۴م:۲۳ آوریل سال ۱۵۱۴ قشون عثمانی اردوی آمادگی خود را برپا کرد تا با همه امکانات و در راس آن سلطان سلیم یکم به سوی ایران به حرکت درآید و دولت نوبنیاد ایران به رهبری شاه اسماعیل صفوی را که می رفت تا امپراتوری ساسانیان را احیاء کند نابود سازد. برخورد دو نیرو ۲۳ اوت (درست چهار ماه بعد) در چالدران نزدیک خوی صورت گرفت .

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ اردیبهشت

۱۹۲۰م:تروتسکی کمیسر ارتش سرخ (نیروی نظامی بلشویکهای روسیه) ۲۲ آوریل ۱۹۲۰ چند واحد ضربتی را با کشتی روانه بندر انزلی کرد تا انگلیسی ها را از شمال ایران برانند.این نیرو تا پایان اردیبهشت ۱۲۹۹ ماموریت خود را پیروزمندانه به انجام رسانید.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ اردیبهشت

www.takfars.ir

۱۹۴۱م:روزنامه های لندن از طریق انتشار مقاله و خبر در شماره های ۲۲ ، ۲۳ و ۲۴ آوریل سال ۱۹۴۱ خود رضا شاه را متهم به هواداری و نزدیک شدن کامل به دولت وقت آلمان (حکومت حزب ناسیونال سوسیالیست کارگران به رهبری هیتلر ) کرده بودند. ظاهرا این هشدار به موقع را به گوش رضا شاه نرسانده بودند تا گوش به زنگ باشد و ایران را برای مقابله با پیش آمدهای احتمالی آماده کند.

مقامات نزدیک به دربار، در برابر پرسشهای رضا شاه که چه خبر است؟. پاسخ می دادند: خاطر مبارک آسوده باشد!.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ اردیبهشت

۱۳۳۰م:ایرانیان دراردیبهشت ۱۳۳۰ در سوک درگذشت محمدتقی بهار ــ ملک الشعراء خود ــ نشسته بودند که در آغاز این ماه در ۶۷ سالگی فوت شده بود. بهار در عین حال یک دولتمرد و سیاستمدار، و مدتی هم وزیر فرهنگ وطن بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ اردیبهشت

۱۹۶۹م:۲۳آوریل ۱۹۶۹ (سوم اردیبهشت ۱۳۴۸) ایران و عراق در آستانه یک جنگ تمام عیار قرار گرفته بودند. دولت ایران به ارتش آماده باش داده بود و جنگ تبلیغاتی دو کشور به اوج خود رسیده بود. همزمان با اعلام آماده باش ارتش، مین باشیان به فرماندهی نیروی زمینی و فریدون جم به ریاست ستاد ارتش منصوب شده بودند.

۱۹۱۷م:لنین ( ولادیمیر ایلیچ ) ۲۲ آوریل ۱۹۱۷ و شش روز پس از بازگشت از تبعید به وطن ــ در زادروز خود ــ بیانیه ای منتشر ساخت که جامعترین تعریف از اختلاف طبقاتی به شمار آمده است.

در مقدمه این بیانیه چنین آمده بود: جدا سازی مردم از هم در یک جامعه که از دیر زمان «کلاس» خوانده شده است عامل اقتصادی دارد و ثروت است که این کلاس ها را به وجود می آورد.لنین در بیانیه ۱۶ آوریل ۱۹۱۷ خود که آن را پس از بازگشت از تبعید ۱۱ ساله صادر کرده بود کاپیتالیسم و آزمندی دولتهای توانمند را عامل جنگ جهانی اول خوانده بود که نتوانسته بودند بر سر چاپیدن کشورهای ضعیفتر و بلعیدن مواد خام و کارگر ارزان سرزمین ها به سازش برسند.

لنین جنگ بر سر استثمار و گسترش منطقه نفوذ را یک بیشرمی گستاخانه و جنایت نسبت به بشریت خوانده بود.لنین ۲۲ آوریل ۱۸۷۰ به دنیا آمد و ۵۴ سال عمر کرد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ اردیبهشت

تک فارس

۱۸۹۳م:۲۳ آوریل سال ۱۸۹۳ مردان بالغ بلژیک اجازه یافتند نماینده انتخاب کنند و این نمایندگان تشکیل پارلمان و شوراهای شهر دهند و به نمایندگی از جانب آنان حکومت کنند. تعیین نخست وزیر و تایید انتصاب وزیران هم در اختیار پارلمان قرار گرفت.

در همان زمان به رای دهندگان بلژیکی تاکید شد که با چشم باز آراء خود را به صندوقها بیندازند و در انتخاب نماینده تحت تاثیر تبلیغات و تلقین دیگران قرار نگیرند و گرنه منظور از دمکراسی و رای مخفی تحقق نخواهد یافت. به رای دهندگان (از طریق ارسال بخشنامه و اعلامیه) همچنین تاکید شد که مهمترین کار پارلمان و شورای شهر وضع مالیات و عوارض است که از جیب آنان خارج می شود و اگر در انتخاب نماینده دقت نکنند، مسئول این سهل انگاری خودشان خواهند بود و پس از انتخاب نماینده اعتراضشان به کارهایی که او به نام آنان انجام خواهد داد موثر واقع نخواهد شد، مگر در روز انتخابات بعدی. آنان تنها می توانند که دوباره آن نماینده را انتخاب نکنند و دمکراسی یعنی همین، اما توجه داشته باشند که دو سال و یا بیشتر، برای آزمایش یک نماینده زمانی طولانی است و اشتباهات او در این فاصله ممکن است جبران ناپذیر باشد، بنابر این؛ هم اکنون دقت کنند و با چشم بسته رای ندهند.

۱۸۱۸م:۲۳ آوریل زادروز جیمز آنتونی فرود James Anthony Froude مورخ بنام است که در سال ۱۸۱۸ به دنیا آمد.

«فرود» که «تاریخ آنگلو ساکسون ها» و «الهه انتقام» مهمترین تالیفاتش هستند نکته های جالب و آموزنده متعدد دارد

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ اردیبهشت

۱۶۱۶م:میگوئل دو سروانتس ساودرا نویسنده «دون کیشوت» و ویلیام شکسپیر نویسنده هاملت و «رومئو و ژولیت» ۲۳ آوریل سال ۱۶۱۶ دیده از جهان فرو بستند، شکسپیر درست در پنجاه و دومین زادروزش درگذشت!. سروانتس اسپانیایی، و شکسپیر انگلیسی بود و هر دو در نوشتن نبوغ داشتند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ اردیبهشت

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ اردیبهشت

۱۵۰۰م:پدرو آلوارز کابرال دریانورد پرتغالی که آرزویش ثروتمند شدن خود و توانمند ساختن وطنش پرتغال بود ۲۳ آوریل سال ۱۵۰۰ میلادی به سرزمینی در قاره آمریکا رسید که چون دارای جنگلهای درخت برزیل (چوب سرخ) بود نامش را برزیل گذارد و پس از یک توقف هشت روزه، اول ماه مه آنجا را ملک شخصی پادشاه پرتغال اعلام داشت و با نصب یک پرچم پرتغال و یک صلیب چوبی که همانجا ساخته شده بود آن سرزمین پهناور و مسکون را به همین آسانی متصاحب شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ اردیبهشت

T A K F A R S

۲۰۰۳م:طبق یک بولتن رسمی، پلیس آمریکا در آوریل ۲۰۰۳ در کالیفرنیا یک جاسوس دوجانبه را که زنی است ۴۹ ساله بود دستگیر کرده بود و به قاضی سپرده بود. این زن متهم شده بود در حالی که خبر چین سازمان امنیت داخلی آمریکا بود و از این بابت جمعا یک میلیون و هفتصد هزار دلار دستمزد دریافت کرده بود برای چین هم جاسوسی می کرد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ اردیبهشت

۰: توتموس سومTuthmose III در چنین روزی (طبق محاسبات تقویمی!) در سال ۱۴۷۹ پیش از میلاد به عنوان ششمین فرعون سلسله هجدم مصر باستان زمام امور این کشور را به دست گرفت، ولی چون مادرش ملکه (زن اصلی فرعون متوفا) نبود تا با خواهر خود که از ملکه به دنیا آمده بود ازدواج نکرد!، پادشاهی او برسمیت شناخته نشد. وی که گورش در وادی فراعنه (لوکسور) به دست آمده است در طول سلطنت خود سوریه و سودان (نوبی) را تصرف کرد و بر قلمرو مصر افزود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۳ اردیبهشت

۳۴: طبق محاسبات اسحق نیوتن در این روز مسیح مصلوب شده است.در این که کدام روز از ماه آوریل این حادثه روی داده نظرات مختلف است.

۱۳۴۸: دادن لقب شوالیه Knighthood ( سر ) در انگلستان برقرار شد.

۱۳۹۸: امیر تیمور آهنگ تصرف هند کرد و ۱۷ دسامبر همین سال پس از غلبه بر ارتش ۵۰ هزار نفری سلطان هند وارد دهلی شد و آن را غارت کرد و ویران ساخت.

۱۸۳۸: نخستین کشتی که با قوه بخار حرکت می کرد عرض اقیانوس اطلس را طی کردو از اروپا خود را به نیویورک رسانید.

۱۸۶۷: ویکتوریا پادشاه انگلستان و ناپلئون سوم پادشاه فرانسه ــ هر دو ــ طرح ساختن تونل دریای مانش را رد کردند که در نیمه دوم قرن ۲۰ ساخته شد.

۱۸۹۱: یهودیان از مسکو اخراج شدند.

تک فارس www.takfars.ir

۱۸۹۸: دولت اسپانیا پس از دریافت التیماتوم دولت آمریکا بر سر کوبا متقابلا به‌آن دولت اعلان جنگ داد.

۱۹۲۰: در جریان تقسیم مستملکات عثمانی ، عراق و فلسطین سهم انگلستان و سوریه و لبنان سهم فرانسه شد!.

۱۹۲۲: ( ۱۳۱۱ ) :فیصل پادشاه ساخت انگلستان در عراق برای یک دیدار رسمی و ملاقات با رضا شاه وارد خاک ایران شد.

۱۹۴۱: ارتش یونان تسلیم شد و این کشور به تصرف آلمان در آمد و دولت انگلستان پادشاه یونان را با هواپیما به مصر منتقل کرد.

۱۹۴۱: شهر بلگراد به دست آلمان افتاد.

۱۹۴۹: شهر نانژینگ به دست نیروهای مائو افتاد.

۱۹۵۲: خط لوله انتقال نفت عراق از کرکوک به بانیاس سوریه (ساحل مدیترانه ) پایان یافت.

۱۹۵۶: دیوان عالی آمریکا رای داد که جدایی نژادی در این کشور مغایر قانون اساسی است.

۱۹۶۵: شوروی نخستین ماهواره مخابراتی خود را در مدار زمین قرار داد.

۱۹۹۳: مردم اریتره در یک رفراندم رای به جدایی از اتیوپی دادند.

تکفارس

محصولات معتبر
محصولات معتبر