تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۹ مهر

۴۷۹پیش ازمیلاد:۲۱ اکتبر سال ۴۷۹ پیش از میلاد، یک سال و چند هفته پس از جنگ دریایی سالامیس، ناوگان ایران در دماغه میکال (جزیره آموس) دسته ای از کشتی های جنگی سه ردیف پاروزن اتحادیه یونانیها را به دام انداخت و نابود کرد. مورخان رویدادهای نظامی نوشته اند که با این فتح، ایرانیان ناموفق بودن خود در جنگ سالامیس را تلافی کردند. برپایه همین نوشته ها، در جریان جنگ دریایی دماغه میکال چند افسر دریایی یونان که در جنگ سالامیس شرکت کرده بودند به اسارت ایرانیان درآمدند و برای تحقیق و کشف تاکتیک اغفال کننده یونانیان در سالامیس، به قلمرو ایران فرستاده شدند.

۱۳۳۳ش:۲۹ مهرماه سال ۱۳۳۳ مجلس قرار داد نفت با کنسرسیوم (شرکتهای بزرگ نفتی غرب) را تنها با ۵ رای مخالف! تصویب کرد و همه تلاشهای ملت ایران در دوران حکومت دکتر مصدق و تحمل تحریم اقتصادی چندساله را برباد داد.

در سنا نیز عده مخالفان بسیار کم بود. سناتور لسانی که در زمینه مسئله نفت کتابی نوشته است گفته بود:

«به سود ایران و ایرانیان بود، اگر نفت نمی داشتند؛ ملت کارآمد، فساد اقتصادی در حد اقل، دمکراسی برقرار و ایران برکنار از اصطکاک منافع قدرتها و بازی های آنها بود، روی پای خود می ایستاد و آسان نفس می کشید و چون ثروت بادآورده ای هم در کار نبود؛ کسی جز دوستداران خدمت به ملت داوطلب مقام دولتی نمی شد و جرائم دولتی هم کمتر اتفاق می افتاد.».

۱۳۳۷ش:۲۹مهرماه سال ۱۳۳۷خورشیدی (۲۱ اکتبر ۱۹۵۸) دکتر منوچهر اقبال نخست وزیر وقت لایحه «از کجا آورده ای» را به مجلس داد که پس از تصویب به صورت قانون در آمد، اما اجرای آن پس از یکی ــ دوسال، بدون این که لغو شود، متوقف شد!.

تکفارس آی آر

طبق این قانون؛ کارکنان دولت و وابسته به دولت و موسسات عمومی و اعضای خانواده آنان مکلف بودند که با سند و مدرک ثابت کنند که اموال خود را از چه راهی به دست آورده اند و هر سال با پرکردن فرم هایی، تفاوت دارایی خود را با سال پیش روشن سازند و یک سازمان دولتی مامور رسیدگی به این تفاوتها شده بود.

این لایحه چند روز پس از لایحه منع مداخله کارکنان دولت و نمایندگان مجلس و اعضای خانواده آنان از مداخله در معاملات دولتی به مجلس داده شده بود.

با تصویب این دو قانون گفته شده بود که پس از پنج قرن (از زمان صفویه) فساد اداری – اقتصادی از جامعه ایران محو خواهد شد.

۱۸۴۷م:۲۱ اکتبر زادروز «جیوسپ جیاکوسا Giaseppe Giacosa» روزنامه نگار، طناز، درام نویس و مبارز سیاسی ایتالیایی است که در ۱۸۴۷ به دنیا آمد و ۵۹ سال عمر کرد.

وی که اصلا بوهمی بود از جوانی سری پر شور داشت. در جوانی در جنگ با عثمانی شرکت کرد، زیرا این دولت را زورگو، فاسد و از عوامل عقب ماندگی اروپاییان می پنداشت. پس از آن مقیم میلان و به روزنامه نگاری سرگرم شد و مدتی خبرنگار «کوریر دلا سرا» بود. آنگاه با دوستان رادیکالش یک روزنامه تندرو به راه انداخت که پس از مدتی توقیف شد. جیاکوسا پس از مدتی به کار نوشتن درام و داستان روی آورد و نخستین نمایشنامه او «حسن Hassan» عنوان داشت که مورد توجه فراوان قرار گرفت و او را به شهرت رسانید. از آن پس وی ضمن نوشتن مقاله برای روزنامه ها، داستان نویسی و درام را پیشه اصلی قرار داد و به خلق آثار کم نظیر موفق شد.

www.takfars.ir

در جریان جنگ جهانی اول، طبع نا آرام، جیاکوسا را آرام نگذارد و در سال۱۹۱۷ (در ۵۸ سالگی!) به عنوان داوطلب، وارد ارتش ایتالیا شد و در همان سال در میدان جنگ از اسب به پایین افتاد و از چند نقطه بدن دچار شکستگی استخوان شد و در ۱۹۱۹ براثر همین جراحات درگذشت. با وجود این جراحات، در طول بستری بودن موفق به نوشتن دو داستان و دهها مقاله شده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۹ مهر

۱۹۷۶م:در این روز در سال ۱۹۷۶ «شائول (سال) بیلو» نویسنده آمریکایی متولد کانادا برنده جایزه ادبی نوبل شد. داستانهای معروف بیلو عبارتند از: قربانی، مرد سرگردان، هرزوگ و … . بیلو سالها در اروپا به ویژه در پاریس زندگی کرد.

۱۹۲۸م:۲۱ اکتبر ۱۹۲۸ دکتر چارلز مایو Mayo اعلام داشت که با اشعه ایکس و رادیوم می توان از رشد سرطان جلوگیری کرد، سلولهای سرطانی را از تکثیر بازداشت و احیانا برخی از آنها نابود ساخت.

وی در آن روز گفت که پس از آزمایش بسیار در لابراتوار خود، این موضوع را کشف کرده است.

دکتر چارلز یکی از دو برادر پزشک و فرزند دکتر مایو جراح انگلیسی بود که به آمریکا مهاجرت و مقیم ایالت مینه سوتا شده بودند و در همانجا کلینیک درمانی ـ پژوهشی معروف "مایو" را تاسیس کرده اند که سرگرم بکار است و در درمان بیماری سرطان تخصص دارد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۹ مهر

۲۰۰۴م:روزنامه های بزرگ (سراسری) آمریکا از ۲۱ اکتبر ۲۰۰۴ بهای اشتراک(آبونمان ) خود را کاهش داده بودند تا وضعیت مخاطبان عصر اینترنت را ارزیابی کنند. این کاهش بهاT تنها توزیع خانه به خانه را شامل می شد. این نشریات که قبلا برای تحویل روزنامه در منزل (هوم دلیوری) هرهفته سه دلار و پنجاه سنت دریافت می کردند این نرخ را به دو دلار و ۹۰ سنت در هفته (هر نسخه حدود ۴۰۰ تومان) پایین آورده بودند. این نرخ با بهای تکفروشی در جعبه ها و یا سوپرمارکتها فرق دارد. نرخ تکفروشی ثابت مانده بود که بیشتر از «هوم دلیوری» است. از زمان قرار گرفتن اخبار روز در اینترنت از دست اول، تیراژ روزنامه ها افزایش نیافته بود.

تجربه کاهش بهای روزنامه ها (در قسمت تحویل خانه به خانه) در وضعیت تیراژ موثر واقع نشد و لغو گردید و روزنامه ها بالعکس بر بهای فروش افزودند بگونه ای که روزنامه کمتر از یک دلار در آمریکا وجود ندارد.

در پی ناموفق بودن این تجربه، برخی از اصحاب نظر در حرفه روزنامه نگاری پیشنهاد کردند که در عصر اینترنت، اینک آن زمان فرارسیده است که نشر روزنامه از لحاظ محتوا مورد تجدید نظر کلی قرار گیرد و بر پایه حوصله (وقت)، خواست و معلومات مخاطبان قرن ۲۱ استوار شود زیرا که برغم وجود اینترنت و خبررسانی فوری از طریق آن و آسان بودن دسترسی به آن حتی از طریق تلفن موبایل (سلفون)، روزنامه ها روش قرن ۱۹ را در تهیه و نگارش مطالب رها نساخته اند و باید در عرضه خبرها روش ساده و خلاصه نویسی همراه با عکس های متعدد را در پیش گیرند و بر میزان فیچر و مقاله های تحلیلی و تفسیرهای خود بیفزایند و ستونهای ثابت را به افراد شناخته شده و معروف بسپارند و کاریکاتور بیشتری چاپ کنند و جای بیشتری نیز به اظهار نظر مخاطبان (نامه به سردبیر) بدهند.

تک فارس

در اکتبر ۲۰۰۸ اعلام شد که با درپیش گرفتن این روش (که دربالآمد) و برغم افزایش بهای تکفروشی و کاهش صفحات، وضعیت تیراژ پس از چند سال قرارداشتن در سرازیری بهتر شده است. اینک توجه به یک روزنامه بستگی به مطالب غیرخبری و عمدتا آموزشی اش و میزگردهایش دارد. برخلاف گذشته، از آغاز سال ۲۰۰۸ روزنامه های گرانتر اهمیت و وزن بیشتری به دست آورده اند و میزان صفحات، دیگر ثابت نیست و برحسب دریافت آگهی کم و زیاد می شود.

۱۸۰۵م:۲۱ اکتبرسال ۱۸۰۵، روزی است که جنگ دریاییTrafalgarترافالگار میان ناوگان فرانسه و اسپانیا از یک سوی و ناوگان انگلستان از سوی دیگر در این دماغه واقع در آبهای اسپانیا روی داد و به پیروزی ناوگان انگلستان پایان یافت، ولی ضمن آن «نلسونNelson» دریا سالار انگلیسی و فرمانده ناوگان این کشور در کشتی خود «ویکتوری» هدف گلوله یک سرباز دریایی فرانسه قرار گرفت و کشته شد.

در این جنگ که ناپلئون مایل به شرکت در آن نبود تلفات سنگین به طرفین وارد آمد و ۲۰ کشتی فرانسوی و اسپانیایی غرق و یا تصرف شدند. جمع کشتی های انگلیسی درگیر در این جنگ ۲۷ فروند گزارش شده است. ناپلئون قبلا به افسران نیروی دریایی خود گفته بود: این جنگ یک ریسک است. اگر ما شکست بخوریم دریاها را و در نتیجه تجارت و نیز دوستان دوردستمان را از دست خواهیم داد.

انگلستان از زمان پیروزی در نبرد ترافالگار تا قرن بیستم، در جهان برتری دریایی داشت. تا نیمه قرن بیستم، انگلیسی ها در سالروز پیروزی ترافالگار مراسم برپا می داشتند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۹ مهر

۱۸۳۳م:۲۱ اکتبر ۱۸۳۳ «آلفرد نوبلAlfred Nobel» کارخانه دار سوئدی و مخترع دینامیت و تی. ان. تی به دنیا آمد و چون از این اختراع که ممکن است در کشتن انسان بکار رود پشیمان شده بود سرانجام اموال خود را وقف دادن جوائز به کسانی کرد که در طول هر سال در رشته خود بیش از دیگران به بشر خدمت کرده باشند.

مهندس نوبل که فارغ التحصیل روسیه در رشته مهندسی و شیمی بود در ژوئیه سال ۱۸۶۷ «دینامیت» را اختراع کرده بود.

«نوبل» که در شهر استکهلم و در یک خانواده سوئدی صنعتگر و سرمایه دار به دنیا آمده بود پس از فراغت از تحصیل در ۲۰ کشور به تاسیس شعب کارخانه اقدام کرد.

آزمایشگاههای کارخانه های او در نیمه دوم قرن ۱۹ موفق به ۳۵۰ اختراع و طرح تازه شده بودند از جمله ساخت ماده منفجره «تی. ان. تی».

وی از راه تولیدات شیمیاتی دارای ثروتی چشمگیر شده بود، ولی از آنجا که احساسی لطیف داشت و دست به قلم بود از این که چند نوع ماده منفجره ساخته بود که ممکن بود در کشتن انسان و تخریب ابنیه از آن استفاده شود دچار نوعی عذاب وجدان و عدم رضایت از خود شده بود و چون چاره ای به نظرش نمی رسید سرانجام تصمیم گرفت که ثروت خود را وقف دادن جایزه به کسانی کند که در هر سال بزرگترین خدمت را به بشریت کرده باشند. وی برای تحقق این منظور، یک موسسه مشترک سوئدی ـ نروژی را مامور این کار کرد و ضمن وصیتنامه ای که در ۲۷ نوامبر ۱۸۹۵ در پاریس تنظیم کرد همه اموال و درآمد کارخانه هایش را در اختیار آن موسسه قرارداد و برپایه نظر خود طرحی را به موسسه داد. آلفرد نوبل سال بعد در دهم دسامبر ۱۸۹۶ با وجدانی نسبتا آسوده از این عمل خود درگذشت.

T A K F A R S

موسسه اهدای جوایز سالانه نوبل از محل دارایی و درآمد کارخانه های آلفرد نوبل پس از تنظیم سازمان و ضوابط مربوط، از ۲۷ ژوئن سال ۱۹۰۰ کار خود را آغاز کرد که این کار ادامه دارد. از نیمه قرن بیستم و پس از ابرقدرت شدن آمریکا، اصحاب نظر توزیع جوائز نوبل را زیر ذرّه بین قرارداده اند و از آن پس بارها اخطار داده اند که داوران و به ویژه نروژی ها نظامنامه جوائزرا که این جوائز قبلا دارای پرستیژ ویژه بود با سیاست آلوده ساخته و لازم است که داوران از دانشمندان و اندیشمندان سراسر جهان انتخاب شوند و داور نروژی و سوئدی صرفا کافی نیست و ادامه کار، ارزش جوائز را به صفر خواهد رساند. این انتقادها شصت سال است که به نتیجه نرسیده است. در سال ۲۰۰۹ دادن جائزه صلح نوبل به باراک اوباما رئیس جمهور تازه کار آمریکا، با واکنش تند رسانه ها حتی رسانه های آمریکا رو به رو شد زیرا که وی در دو جنگ درگیر است، می خواهد نیروی نظامی بیشتری به افغانستان بفرستد و تا آن روز برای صلح هنوز کاری نکرده بود و ….

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۹ مهر

۱۹۴۴م:۲۱ اکتبر ۱۹۴۴و درجریان جنک جهانی دوم، یک هواپیمای نظامی امپراتوری ژاپن که مقداری زیاد مواد منفجره در بدنه آن جاسازی شده بود و مخازنش پر از بنزین بود در خلیج «لی تی» واقع در مجمع الجزایر فیلیپین خود را به رزمناو سنگین استرالیایی به نام «استرالیا» کوبید و آن را از کارانداخت. در این حمله هوائی انتحاری، فرمانده کشتی و سی تن از افسران و ملوانان آن کشته شدند. با این حمله، تاکتیک «کامیکازی» وارد عملیات نظامی در جهان شده است، زیرا که نخستین حمله از این دست بوده است. در این نوع حمله هوایی، خلبان داوطلب خودکشی است و نیروی دریایی ژاپن همیشه دهها خلبان آماده خودکشی در دسترس داشت. دومین حمله کامیکازی ۲۴ اکتبر ـ سه روز بعد و سومین آن ۲۵ اکتبر و در همان آبها صورت گرفت. در طول جنگ جهانی دوم، بسیاری از کشتی های آمریکا و انگلستان و متحدانشان به این طریق ازمیان رفتند ازجمله ناو هواپیمابر آمریکایی «امانی بی». پرونده عملیات کامیکازی بسته نشده و ارتش بسیاری از کشورها در لحظه ضرورت آماده استفاده از این تاکتیک و همچنین تاکتیک «اژدر انسانی» در دریا هستند. واژه کامیکازی (کامیکازه) از دو کلمه «باد» و «ملکوت» ساخته شده و چنین بادی در قرون وسطی کشتی مغولها را که عازم تصرف ژاپن بودند غرق کرده بود..

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۹ مهر

۱۹۶۷م:این ناوچه موشک انداز مصری به نام «اسیوت» ۲۱ اکتبر سال ۱۹۶۷، در آبهای شمالی مصر ناوشکن اسرائیلی «اٍلات» را با پرتاب یک موشک دریا به دریا ساخت شوروی غرق کرد و باعث شهرت تسلیحات شوروی و دقت بکارگیری سلاحهای پیشرفته از سوی مصریان شد. غرق این ناوشکن تنها پیروزی دریایی اعراب در طول دو جنگ (از سه جنگ) بر اسرائیل بود. در پی غرق «الات»، از آنجا که در جهان موازنه نیرو برقرار بود، قدرتهای بزرگ به میانجی گری پرداختند و مانع ادامه جنگ بیش از شش روز شدند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۹ مهر

۱۹۷۸م:آناستاس میکویان کمونیست قدیمی و یک زمان رئیس شورای عالی شوروی (رئیس جمهوری) ۲۱ اکتبر سال ۱۹۷۸ در ۸۳ سالگی درگذشت. وی بسال ۱۸۹۵ در ارمنستان به دنیا آمده بود.

میکویان در جوانی در تفلیس به تحصیلات مذهبی (نستوری) پرداخته بود که پس از فوت والدینش مجبور به کارگری کردن شده بود. وی بعدا در باکو به صف بلشویکها پیوسته و به انتشار یک روزنامه انقلاب کمونیستی پرداخته بود. پس از پیروزی کمونیستها در انقلاب و جنگ داخلی متعاقب آن، میکویان مدارج ترقی را در حزب و دولت شوروی به سرعت پیمود و به دلیل هوشمندی و انعطاف پذیری ویژه اش، گرفتار تیغ پاکسازی هم قرار نگرفت و از ریاست کمیته محلی به عضویت دفتر سیاسی و کمیته مرکزی و شورای عالی تا ریاست این شورا دست یافته بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۹ مهر

۲۰۰۳م:یک دادیار در دستگاه قضایی مسکو ۲۰ اکتبر ۲۰۰۳ بار دیگر برای «میخائیل خودورکوفسکی» ثروتمند روس و رئیس سابق کمپانی نفتی «یوکس اویل» به اتهام شرکت در سرقت املاک دولت، فساد اقتصادی و … احضاریه فرستاد. وی چهار ماه پیش پس از بازجوئی از «پلاتون لبدف» – یکی از همکارانش که متهم به سرقت اموال عمومی شده و احضار گردیده بود. این سوء استفاده ها مربوط به خرید شرکت یوکس اویل در جریان حراج این کمپانی در سال ۱۹۹۵و یک کارخانه کود شیمیایی در ۱۹۹۴ است. خودور کوفسکی که اینک در زندان است و دوران محکومیت خودرا می گذراند پس از فروپاشی شوروی موسسه مالی «منالپ بانک» را تاسیس کرده بود که از طریق آن، شرکت نفتی روسیه و با بورس بازی های دیگر یک کارخانه دولتی تولید کود شیمیایی را خریداری کرده بود. پس از انتشار نام او در مجله فوربس در کنار ثروتمندان ردیف اول جهان، اظهار نظرهای متعدد انتشار یافت که خودورکوفسکی این ثروت را از کجا آورده است؟!. زیرا که در شوروی سوسیالیستی، تا پایان دهه ۱۹۹۰ کسی پول نداشت و قاعدتا هم نمی توانست داشته باشد. این قبیل گزارشها بود که جهانیان را گیج کرده و به عمق فساد اقتصادی و بی نظمی های روسیه پی برده بودند، زیرا که نمی تونستند مجسم کنند که چگونه چند فرد و عمدتا از یهودیان روسیه ناگهان میلیاردر شوند. در دوران حکومت کمونیستی و مالکیت دولت، موسسات روسیه (اموال عمومی) به بهای سختی کشیدن مردم در طول ۷۰ سال و به اردوگاه کار اجباری فرستادن شدن برخی ایجاد شده است، و نباید این چنین به غارت می رفتند!. پوتین از زمان روی کار آمدن کمر به پس گرفتن این اموال و قطع فساد بسته بود.

تک فارس www.takfars.ir

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۹ مهر

۲۰۰۳م:کره شمالی ۲۰ اکتبر ۲۰۰۳ همزمان با آغاز بکار نشست بانکوک با شرکت جورج دبلیو بوش، دو موشک تازه زمین به کشتی را آزمایش کرد و این دو موشک دقیقا به هدفی که در نیمه راه ساحل ژاپن قرار داشت اصابت کردند. برخی روزنامه ها به طنز نوشته بود که این آزمایش استقبال کره شمالی از بوش بود که به آسیای شرقی سفر کرده است.

۲۱ اکتبر ۱۹۹۴ کره شمالی و آمریکا به توافق رسیده بودند که دولت کره شمالی فعالیت های اتمی نظامی خود را متوقف سازد و اجازه دهد که بازرسان بین المللی از تاسیسات هسته ای آن دیدار منظم داشته باشند و در عوض دولت واشنگتن محدودیت های خود درباره کره شمالی را حذف خواهد کرد. از آن زمان تاکنون (سال ۲۰۰۸) چندبار دیگر چنین توافقی میان دو دولت حاصل شده و دوباره برهم خورده است. کره شمالی در دهه اول قرن ۲۱ اعلام کرد که دارای سلاح اتمی شده است.

۲۰۰۴م:۱۵ اکتبر ۲۰۰۴پیمان تازه چین و روسیه مبنی بر حل کامل مسائل مرزی و فیصله یافتن آن برای همیشه به امضاء سران دو کشور رسید و متن آن پنج روز انتشار یافت. اهمیت این پیمان از آن لحاظ است که این اختلافات پیش از ایجاد «ولادی وستوک» از سوی روسها در خاور دور، به وجود آمده بود و بیش از دو قرن قدمت داشت. این اختلافات در دهه های گذشته منجر به دو برخورد پرتلفات میان دو کشور شده بود و در یک زمان، در منطقه مرزی مورد اختلاف هفتصد هزار سرباز روس در برابر یک میلیون سرباز چینی صف آرایی کرده بودند. روسیه و چین چهار هزار و سیصد کیلو متر مرز مشترک دارند.

با امضای پیمان ۱۵ اکتبر ۲۰۰۴، ظاهرا اختلاف مهم دیگری میان چین و روسیه که می کوشند با هم متحد باشند وجود نخواهد داشت. به نظر می رسد که دولت روسیه تلاش می کند که چنین پیمانی هم میان چین و هند که از سال ۱۹۶۲ باهم اختلاف مرزی دارند امضاء شود تا مانع دیگری برسر راه دوستی مثلث سه کشور وجود نداشته باشد.

۲۰۰۴م:اعلام شد که با توافق ۱۶ اکتبر ۲۰۰۴ ولادیمیر پوتین و امامعلی رحمان سران روسیه و تاجیکستان مسئله اقامت و کار تاجیکها در قلمرو روسیه فدراتیو حل شده است. تا آاکتبر ۲۰۰۴ مسافرت تاجیکها به روسیه برای جستجوی کار و درآمد همانند مکزیکی ها بود که هر سال برای کار به آمریکا می روند و باز می کردند و این رفت و آمد رسمیت ندارد. دویست هزار تا یک میلیون تاجیک به این صورت میان روسیه و تاجیکستان در رفت و آمد بوده اند. از آنجا که وضعیت اقامت و کار کردن آنان در روسیه رسمیت نداشت بسیار دیده شده بود که مورد اذیت و آزار قرار می گرفتند.

۱۷۹۰: در این روز که تب انقلاب هر لحظه در فرانسه بالا می رفت، مجلس نمایندگان این کشور طرح پرچم ملی این کشور مرکب از ۳ رنگ را تصویب کرد.

۱۸۷۹: تماس ادیسون با استفاده از نخ پنبه ای کاربونیزه لامپ برق ساخت.

۱۹۴۵: یکصد و ۵۶ سال پس از انقلاب فرانسه و اعلام حقوق بشر، تازه در این روز (۲۱ اکتبر ۱۹۴۵) زنان این کشور این حق را به دست آوردند که در انتخابات شرکت کنند؛ رای بگیرند و رای بدهند.

۱۹۶۶: براثر سقوط یک توده بزرک زغال سنگ و غلطیدن آن روی یک دبستان در «ابرفان ولز (انگلستان) ۱۱۶ کودک و ۲۸ بزرگسال کشته شدند.

تکفارس

۱۹۶۷: در این روز هزاران تن از مخالفان و معترضان آمریکایی جنگ ویتنام کوشیدند که به ساختمان وزارت دفاع این کشور (اصطلاحا: پنتاگون) هجوم برند. در چنین روزی در سال ۱۹۶۷ یکصد هزار تن از مخالفان جنگ ویتنام در شهر واشنگتن دست به تظاهرات مسالمت آمیز ضد جنگ زده بودند. در این روز در بیشتر شهرهای آمریکا، اروپا و ژاپن چنین تظاهراتی برپا شده بود که در چند نقطه از جمله اوکلند کالیفرنیا منجر به مداخله پلیس و زد و خورد شده بود.

۱۹۷۱: ریچارد نیکسون رئیس جمهوری وقت آمریکا ۲۱ اکتبر ۱۹۷۱ «ویلیام رنکویست» را به عنوان عضو تازه دیوان عالی این کشور به سنای آمریکا پیشنهاد کرد که تصویب شد. «رنکویست» که بعدا رئیس دیوان عالی آمریکا شد همان فردی است که در سال ۲۰۰۰ و در جریان کشمکش خواندن آراء ایالت فلوریدا جهت تعیین رئیس جمهور تازه آمریکا ناگهان ابتکار عمل را به دست گرفت و پذیرفت که مسئله در دیوان عالی مطرح شود و چون اکثریت قضات این دیوان بمانند خود او تمایل به حزب محافظه کار جمهوریخواه داشتند برغم اینکه «ال گور» در مجموع، آراء بیشتری داشت جورج دبلیو بوش را برنده انتخابات اعلام داشتند و با این عمل خود، آمریکا را دچار مشکلاتی ساختند که در طول عمر نسبتا کوتاه خود تجربه نکرده بود از جمله تریلیون ها دلار قرض، حدود یک تریلیون کسر بودجه، درگیر در دو جنگ غیر ضروری، وارد ساختن مجدد روسیه به میدان معارضه، ساختن دشمنان تازه در سطح جهان برای آمریکا، لطمه زدن به اعتبار جهانی آمریکاییان، ازدست دادن آمریکای لاتین، بحران اقتصادی و مشکلات داخلی و خارجی دیگر به گونه ای که نیمی و احتمالا بیش از نیمی از مردم برای حل مسائل به یک سیاهپوست جوان و کم تجربه نیمه آمریکایی و بزرگشده اندونزی متوسل شده اند ـ همان مردمی که تا ۴۴ سال پیش از این، سیاهان را به هر مدرسه ای راه نمی دادند و در اتوبوس و رستوران جای معیّن داشتند و مورد تبعیض همه جانبه بودند و …. این است که اندیشمندان به جهانیان توصیه می کنند که از تجربه هشت سال اخیر آمریکا درس بگیرند و از راههایی که در این هشت سال رفت نروند.

۲۰۰۴: با ایجاد شعبه «چری» – کارخانه اتومبیلسازی چین در مالزیا موافقت شد. این نخستین جهش اتومبیلسازی چین به خارج از این کشور بود. شعبه چری در مالزیا، دو نوع اتومبیل «کیو کیو» و «بی ـ ۱۴» را تولید می کند.

۲۰۰۴: در جریان مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۰۴ آمریکا، سناتور جان کری نامزد حزب دمکرات پرزیدنت جورج دبلیو بوش نامزد حزب جمهوریخواه آمریکا را متهم کرد که در اندیشه رفاه نظامیان سابق (وتران ها) نیست و یک میلیون و هفتصد هزار تن از آنان فاقد بیمه درمانی هستند.

۲۰۰۴: شمار سالخوردگانی که در ایالات متحده آمریکا از بازنشستگی عمومی برخوردار می شوند به ۴۶ میلیون رسید. در این سال جمعیت این کشور ۲۹۰ میلیون نفر بود که در سال ۲۰۰۸ از ۳۰۰ میلیون بیشتر شده است.

محصولات معتبر
محصولات معتبر