تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۹ دی

۱۶۲۹م:امروز، ۱۹ ژانویه، سالروز درگذشت شاه عباس یکم است که در سال ۱۶۲۹ میلادی در اشرف (بهشهر) فوت شد. پس از انقراض ساسانیان، شاه عباس نخستین زمامدار ایرانی بود که قدرت را به طور کامل در پایتخت متمرکز ساخت و مرزهای ایران را به خطوط عهد باستان نزدیک کرد و ایران باردیگر دارای یک نیروی دریایی موثر شد و با کشور های دوردست مناسبات سیاسی و بازرگانی برابر برقرار ساخت و دست به عمران و آبادانی زد. وی اصفهان را پایتخت کرد و به صورت زیباترین شهر جهان آن زمان در آورد. امنیت راههای ارتباطی را تامین و کاروانسراهای متعدد برای تسهیل حمل و نقل ایجاد، و میهن را دارای یک ارتش ملی کرد که سربازان آن از میان همه مردم انتخاب می شدند، نه افراد چند ایل.

مورخان اروپایی وی را درمقایسه با سران ایران عهد باستان؛ از نظر اقتدار برابر با داریوش بزرگ و از لحاظ کشورداری و ایجاد امنیت و تاسیس یک نطام قضایی خوب مساوی با خسرو انوشیروان نوشته اند.

شاه عباس به دلیل باز شدن پای اروپائیان به آبهای مشرق زمین، نسبت به امنیت خلیج فارس بسیار حساس بود. عیب او بمانند سایر سران صفویه تا اواخر قاجاریه کم توجهی به ادبیات بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۹ دی

۱۳۲۲ش:دولت وقت ایران در پی اعتراض به اعدام یک زائر ایرانی به نام ابوطالب یزدی در جریان مناسک حج، در این روز در سال ۱۳۲۲خورشیدی (۱۹ ژانویه ۱۹۴۴ میلادی) مناسبات سیاسی خود را با دولت سعودی قطع کرد. این زائر به تصمیم مقامات سعودی گردن زده شده بود. دولت وقت ایران عمل دولت دولت سعودی را غیر منصفانه خوانده بود. درپی قطع روابط دو کشور، تامدتی ایرانیان قادر به مسافرت به کشور سعودی نبودند.

تکفارس آی آر

۱۳۲۴ش:مجلس شورای ملی در این روز از دی ماه سال ۱۳۲۴( ۱۹ ژانویه ۱۹۴۶) با تصویب یک قانون دولت را مامور چاپ و انتشار فرهنگ دهخدا کرد.

با تصویب این قانون، هزینه این کار فرهنگی عام المنفعه بر عهده دولت قرار گرفت و دفتری برای انجام آن تاسیس و شماری از زبانشناسان، تاریخدانان و ادیبان در آن سرگرم کار شدند.

علی اکبر دهخدا از نویسندگان و فرهنگیان بنام کشور مدتها عضو شورایعالی معارف (فرهنگ)، رئیس دانشکده حقوق و مشاور عالی وزارت فرهنگ بود. وی همچنین یک روزنامه نگار برجسته و از طنزنویسان اولیه جراید ایران بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۹ دی

۲۰۰۵م:سیمور هرش روزنامه نگار آمریکایی ۱۶ ژانویه ۲۰۰۵ در نشریه نیویورکر تحت عنوان «جنگهای آینده» از قول منابع اطلاعاتی (بدون ذکر نام) نوشته بود که در تابستان گذشته (تابستان سال ۲۰۰۴) جورج دبلیو بوش به درخواست وزارت دفاع آمریکا یک دستور اداری محرمانه را امضاء کرده بود که به موجب آن کماندوها و نیروهای ویژه آمریکایی بتوانند در داخل چند کشور از جمله ایران و در نواحی که سوء ظن به فعالیت اتمی، تولید سلاح شیمیایی و نیز آموزش تروریستی می رود دست به عملیات شناسایی محرمانه بزنند و این عملیات شناسایی از همان زمان در برخی نقاط (؟!) در جریان بوده است و احتمالا ایران هدف استراتژیک بعدی آمریکا خواهد بود (که گذشت زمان نشان داد که تا ۱۹ ژانویه۲۰۰۹ و آخرین روز حکومت جورج بوش چنین نشد و بنابراین، احتمالا سیمور هرش فریب منابع اطلاعی را خورده بود که قصد بهره برداری از انتشار چنین گزارشی را داشتند.).

www.takfars.ir

شبکه تلویزیونی سی بی اس به نقل از هرش گفته بود که در پنتاگون، چند مقام غیر نظامی هستند که اصرار دارند که چندین نقطه حساس در ایران مورد حمله هوایی و یا کماندویی محدود قرار گیرد. زیرا که برای عملیات محدود نیاز به کسب اجازه از کنگره نیست.

یک سخنگوی پنتاگون در پاسخ به پرسش های خبرنگاران که در این زمینه از او سئوال کرده بودند گفته بود که در مورد مطالب مربوط به عملیات محرمانه ـ درست یا نادرست ـ حق اظهار نظر کردن را ندارد. ولی «لارنس دیریتا» سخنگوی ارشد وزارت دفاع آمریکا بعدا ضمن انتقاد از چگونگی نگارش مقاله هرش گفته بود که به دقت مطالبی که هرش رقم زده است تردید دارد.

۱۷ ژانویه ۲۰۰۵ جورج دبلیو بوش به شبکه تلویزیونی «ان بی سی» گفته بود: اگر ایران بر "داشتن سلاح اتمی" پافشاری کند، وی انجام عملیات نظامی علیه آن کشور را رد نمی کند و هیچ گزینه ای را در این زمینه از میز خود به بایگانی منتقل نخواهد کرد. با وجود این، بوش اظهار امیدواری کرده بود که مسئله برنامه های اتمی ایران از راههای دیپلماتیک فیصله یابد.

در همین روز رسانه های آمریکا گزارش از مجازات هشت کمپانی بزرگ چین به دلیل کمک به ایران برای ساختن و تکمیل موشک بالیستیک داده بودند. در میان این شرکتها، کمپانی های بزرگی همچون چینا آئروتکنولوژی (کاتیک)، چاینا گریت وال و چاینا نورث ایندستری (تورینکو) دیده می شدند.

۲۰۰۵م: ۱۷ژانویه ۲۰۰۵ سناتور جان کری رقیب جورج دبلیو بوش در انتخابات نوامبر سال ۲۰۰۴ در مراسم زادروز مارتین لوتر کینگ رهبر جنبش حقوق مدنی سیاهپوستان که در ایالت ماساچوست برگزار شده بود از بی نظمی های متعدد در انتخابات آن سال آمریکا که به ناموفق شدنش انجامید یاد کرد و گفت: بی نظمی و نقائص! زیاد بود، ولی او در آن زمان حساسیت های روز و مصالح وطن را تشخیص داد و به رغم مخالفت سران حزب دمکرات، تصمیم گرفت دست از ادامه اعتراض بردارد تا آرامش حفظ شود ولی آرام گرفتن او دلیل خودداری از تکمیل رسیدگی به شکایت معترضین نبود. او به عنوان یک فرد از حق اعتراض گذشت و یک فرد نمی تواند حق اعتراض را از دیگران سلب کند و این دو موضوع به هم ارتباط نداشت. تصمیم او در حالی بود که همه می دانستند بسیاری از مردم موفق به رای دادن نشده بودند. ماشین های رای گیری به تناسب ثبت نام کنندگان هر حوزه توریع نشده بود، به گونه ای که این نقص سبب شده بود که در برخی ازحوزه های دمکرات نشین، مردم چهار تا هفت ساعت در صف می ایستادند و خیلی ها که طفل شیرخوار داشتند، سالخورده بودند و گرفتاری شغلی داشتند؛ صف را رها کرده و به خانه و محل کار باز می گشتند. حال آن که در حوزه های جمهوریخواه نشین این معطلی از ده دقیقه تجاوز نمی کرد. اسامی بسیاری از رای دهندگان از فهرست ها پاک شده بود و از رای دادن محروم شده بودند. ما در عراق صدها میلیون دلار هزینه می کنیم تا بتوانیم مردم را به پای صندوقهای رای گیری بکشانیم ولی در کشور خودمان مانع از رای دادن مردم می شویم!.

سناتور کری گفت: بی نظمی ها در اوهایو باعث اعتراض شدید و متعدد شد و هنوز کار رسیدگی به این اعتراض ها پایان نیافته بود که کنگره بر رای ۲۸۵ به ۲۵۱ الکتورها (الکتورال کالج) مهر تایید گذارد و بوش را برنده اعلام کرد، حال آن که قاعدتا باید منتظر به پایان رسیدن کار رسیدگی می شد که حق معترضین بود.

۱۸۰۹م:«ادگار آلن پو» نویسنده ای که به نگارش «داستان کوتاه» نظم نوین داد و سبکی را که الگوی این کار شده است بکار بست ۱۹ ژانویه (در روزی چون امروز) در سال ۱۸۰۹ در شهر بوستون آمریکا دیده به جهان گشود. وی در عین حال یک شاعر بود.

تاریخ ادبیات عمومی (جهان) از آلن پو به عنوان فردی که در تکامل داستان کوتاه نویسی سهم به سزا دارد یاد کرده است. اهمیت و نفوذ آلن پو در دهه های اخیر که مردم وقت و حوصله خواندن داستان مطول ندارند بیشتر شده است. او در کنار حرفه روزنامه نگاری ۱۲۰ دادستان کوتاه نوشت و یک دیوان، شعر سرود که اشعارش عمدتا طنز گونه است. آلن پو سالها سردبیر روزنامه رجیستر چاپ شهر بالتیمور آمریکا بود. حرفه روزنامه نگاری باعث شده بود که داستانهای کوتاه او روح واقعی داشته باشند زیرا انعکاس واقعیت های روز هستند و استحکام نوشته در واقعی تلقی شدن آنها جای تردید باقی نمی گذارد. وی در چهل سالگی هنگام عبور از خیابان در شهر بالتیمور بر زمین افتاد و درگذشت. در آن زمان تشخیص علت مرگ او امکان نداشت ولی اخیرا با انجام آزمایش روی باقیمانده جسد او نشان داده است که بیماری سل و خونریزی ناگهانی ریه باعث مرگ او شده بود.

آلن پو هنگامی که سه ساله بود پدر و مادر خود را از دست داد و یک ثروتمند ساکن ریچموند ویرجینیا وی را به عنوان پسر خوانده بزرگ کرد. پدر خوانده برای ادامه تحصیل، نخست او را به انگلستان و سپس به دانشگاه ویرجینیا فرستاد.

آلن پو در جریان تحصیل به قمار معتاد شده بود و چون از پرداخت پولی که باخته بود استنکاف کرده بود جریان را به پدرخوانده اش اطلاع داده بودند و او کمکهایش را به وی قطع کرد و پو مجبور به ترک تحصیل شد. این وضعیت باعث شد که دختر مورد علاقه خود را که باهم نامزد شده بودند از دست بدهد و مجبور شود برای ادامه زندگی به خانه عمه اش به بالتیمور برود؛ ولی غم از دست دادن نامزد، اورا تا سال آخر عمر رها نساخت. آلن پو بعدا ازدواج کرد اما نامزد اول را فراموش نکرد و سرانجام در آخرین سال عمر خود پس از فوت همسر اولش موفق به ازدواج با او شد.

تک فارس

داستانهای الن پو که در سال ۱۸۴۹ فوت شد هنوز تجدید چاپ می شوند. یکی از نوشته های او «تیمور لنگ (امیر تیمور) Tamorlane» عنوان دارد که خواسته است درآن استقامت و پایداری را نشان دهد و عنوان داستان دیگر او «العارف»! است و ….

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۹ دی

۱۸۱۳م:۱۹ ژانویه سال ۱۸۱۳ در لندن داستانی انتشار یافت که عنوان کتاب «غرور و تبعیض» بود. نویسنده داستان خود را معرفی نکرده بود و اسم مستعار هم نگذاشته بود و ناشر کتاب به جای نام مولف نوشته بود: یک بانو (A Lady). هجوم مردم برای خرید این کتاب آنچنان بود که ظرف یک هفته به چاپ دوم و ظرف دو ماه به چاپ هفتم رسید و همین امر سبب شد که هرکس در صدد کشف نویسنده برآید تا بداند که این نوشته جالب کار چه کسی است. هر کس حدس و گمانی می زد و سر انجام «جین آستن Jane Austen» به عنوان نویسنده آن شناخته شد. دلیل توجه مردم به خواندن این داستان این بود که جامعه آن زمان در آتش تبعیض می سوخت و مردم از هر گونه تبعیض خسته شده بودند و "تبعیض" موضوع روز بود و این نویسنده، مسئله را به موقع تشخیص داده و به صورت داستانی جالب و دلکش درآورده و همه زشتی هایش را تشریح کرده بود. تاثیر همین داستان سبب کاهش و رخت بربستن نسبی تبعیض از آن جامعه شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۹ دی

۱۳۵۸م:"در چنین روزی در سال ۱۳۵۸ (ژانویه ۱۹۸۰) به تصویب شورای انقلاب، روزنامه نگاران آمریکایی از ایران اخراج و دفاتر دو خبرگزاری مریوط (اسوشییتد پرس و یونایتد پرس) و رسانه های سراسری آمریکا (نیویورک تایمز، واشنگتن پست و …) در تهران تعطیل شدند. این روزنامه نگاران و دفاتر مورد بحث متهم به مخابره گزینشی اخبار ایران و تحریف رویدادها شده بودند. دفتر اسوشییدپرس در تهران که زیر نظر سردبیری منطقه ای آن در لندن فعالیت داشت به قبرس منتقل شد و تا زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی در آنجا مستقر بود و اخبار ایران را از دست دوم دریافت وپس از دوباره نویسی (به روش و طبق سیاست خود) مخابره می کرد. بررسی اخبار و انشاء مطالب، انتخاب واژه ها و سوابقی که بر خبرها اضافه می شود نشان می دهد که این خبرگزاری پس از انتقال مجدد به تهران تا حدی متمایل به هواداران خاتمی شده است. همین خبرگزاری بود که عنوان "اصلاح طلبانreformists " بر هواداران خاتمی گذارد و آن را در سراسر جهان رواج داد. برای مثال: این خبرگزاری در هر خبری در توصیف شورای نگهبان می نویسند unelected body (بنیاد غیر انتخابی) حال آنچه نیمی از اعضای این شورا با رای مجلس برگزیده می شوند.

یونایتدپرس بعدا دچار ورشکستگی مالی شد و یک ثروتمند عرب در یک حراج عمومی در نیویورک آن را خرید و از آن پس دارای فعالیتی محدود است.

اسوشییدپرس در طول فعالیت مجدد خود در ایران حتی یکبار اشاره به رد درخواست تجدید نظر این نگارنده مبنی بر صدور مجدد پروانه روزنامه "سپیده دم" نکرده است که در تابستان ۱۳۸۴ (ماههای آخر حکومت "اصلاح طلبان!") رد شد و موضوع آن وسیعا انتشار یافته بود. وزیر ارشاد دولت اصلاح طلبان که یکی از معاونان وقت او (طبق گزارش کیهان به استناد سایت اینترنتی بی بی سی) همکار بخش فارسی تلویزیون دولتی انگلستان شده است! حاضر به ملاقات این نگارنده که بیش از نیم قرن به کار روزنامه نگاری اشتغال داشته است نشد تا دست کم حرفهایش را بشنود.

۲۰۰۹م:«کیهان» که گفته شده است بازتاب دهنده نظر مقامات ارشد حکومتی است درادامه رشته مطالب خود برضد راه اندازی یک بخش فارسی از تلویزیون دولتی بی بی سی؛ در شماره ۱۹۲۸۱ مورخ ۳۰ دیماه ۱۳۸۷ (۱۹ ژانویه ۲۰۰۹) خود روزنامه اعتماد چاپ تهران را مورد انتقاد قرارداده بود که تیتر" مربوط به آغاز کار بخش فارسی تلویزیون بی بی سی" را در صفحه اول (فرانت پیج) شماره ۲۹ دی ماه خود منتشر ساخته بود. مقاله کیهان حکایت از وجود دو دستگی در مطبوعات کشور دارد حال آنکه همه آنها از کمکهای مالی دولت برخوردار هستند و در دو دهه گذشته جز به «خودی ها» به فردی دیگر مجوز انتشار روزنامه (نشریه یومیه) داده نشده است.

کیهان چنین نوشته بود:

"روزنامه زنجیره ای اعتماد در اقدامی قابل تأمل، تیتر یک [صفحه اول] خود را به آغاز به کار تلویزیون بی بی سی فارسی اختصاص داد.

T A K F A R S

«اعتماد» با اشاره به مخالفت [واکنش بسیار منفی] وزیر اطلاعات [وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، غلامحسین محسنی اژه ای که فعالیت شبکه بی بی سی فارسی را مخل امنیت ملی و مصالح ایران اعلام کرده است] با فعالیت این شبکه تلویزیونی دولتی لندن [تلویزیون فارسی بی بی سی] می نویسد: در مقابل این تحلیل [اظهارات و واکنش وزیر اطلاعات]، گروهی نیز [برخی هم هستند که] معتقدند در فضایی [فضای ایران] که رسانه های مستقل اجازه فعالیت ندارند، صدا و سیما نیز کاملاً دولتی است و در انتشار خبر محدودیت [سانسور ضمنی] وجود دارد، [تردید نیست که] رسانه های دیگری چه در فضای اینترنتی[وب سایت] و چه رادیو و تلویزیون برای پرکردن این خلأ فعال خواهند شد. آنها تولد این رقیب جدید برای رسانه ملی [صدا و سیمای جمهوری اسلامی] را حاصل عملکرد مسئولان رسانه های داخلی می دانند و تاکید دارند که نمی توان جلوی چرخش اخبار را گرفت.

تحلیل القایی روزنامه اعتماد از آن جهت قابل تأمل است که این روزنامه زنجیره ای در طول دوران فعالیت خود، به جز هماهنگی عناوین و مطالب خود با شبکه رسانه ای انگلیس، در حرکتی شرم آور و برای مدتی طولانی، اقدام به درج کامل تولیدات سایت بی بی سی فارسی- البته بدون ذکر منبع انگلیسی آن- می کرد و در واقع به بومی سازی محصول مشترک وزارت امور خارجه و MI6 [اینتلیجنس سرویس] انگلیس می پرداخت!، بی آنکه توضیح دهد چرا با وجود آزادی فعالیت، به دنباله روی از انگلیسی ها اهتمام دارد.

در این زمینه «اعتماد» همچنین میزگردی ترتیب داده بود. در این میزگرد، شمس الواعظین سردبیر نشریات زنجیره ای توقیف شده درپاسخ به این پرسش که آیا شما مشاور بی بی سی در تهران هستید، گفته بود: خیر، من دوبار با همکارانم در لندن نشست داشتم و یک بار هم در تهران به نوعی دعوت به کار شدم اما سیاست خودم را اعلام کردم. من راه اندازی تلویزیون فارسی بی بی سی را در واقع پاسخ به نیاز جامعه به یک رسانه که مصرف کنندگان زیاد [در داخل ایران دارد] دارد، می بینم [رسانه متعلق به یک دولت دیگر که ایرانیان در تاریخ معاصر خود از این دولت آسیب فراوان دیده اند]، حتی شکلات و پفک نمکی هم اگر در گروه های مختلف سنی خریدار نداشته باشد، تولید نمی شود. … دسترسی به تکنولوژی ارتباطات، موجب تاسیس این شبکه شده است. به عبارت دیگر؛ اگر [سازمان بی بی سی] در دهه ۱۹۹۰ یا پیشتر از آن در دهه ۱۹۸۰ اقدام به راه اندازی [سرویس فارسی تلویزیونی] می کرد، بودجه اش بیشتر از حالا بود. وی [شمس الواعظین] در عین حال به نفی وجود براندازی نرم پرداخت و گفت: من نمی دانم این واژه از کجا درآمده است!.

آخرین سئوال که به این بحث کمک میکند، این است که آیا دولت انگلستان [پس از آن همه آسیب زنی و ازجمله تجزیه کشور]، [حالا بفکر افتاده است که] برای افکارعمومی ایران دلسوزی کند؟!. مسلماً که جواب منفی است. تاثیرگذاری بر محیط [مغزشویی مخاطبان] و دولت ها [خط دادن و ارعاب و اغواء]، بخشی از سیاست های رسانه ای دولتهای مداخله گر است [رسیدن به هدف های استراتژی ـ پالیسی] از طریق رادیو ـ تلویزیون به عنوان بازوی روابط عمومی دولت مداخله گر و سلطه طلب.".

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۹ دی

۱۵۳۵م: ۱۹ژانویه ۱۵۳۵ «دیه گو آلماگو» اسپانیایی در جستجوی طلا از طریق «پرو» قدم به شیلی نهاد که دارای تمدن و یک دولت مؤتلفه مرکب از قبایل بومی (سرخپوستان) داشت که سرزمین خودرا «شیله» می خواندند. گزارش سفر آلماگو بود که پنج سال بعد «پدرو والیویا» معاون «پیزازو» اسپانیایی را ترغیب کرد که به شیلی لشکرکشی و آن را تصاحب کند که سلطه اسپانیا تا تقریبا دویست سال طول کشید و در این مدت صدها هزار اروپایی به شیلی که دارای شش هزار و ۴۳۵ کیلومتر ساحل است مهاجرت کردند. پیش از آلماکو، تنها اروپایی که شیلی را دیده بود ماژلان بود که با کشتی از انتهای شیلی گذشته و از اقیانوس اطلس وارد اقیانوس آرام شده و این اقیانوس را «پاسیفیک» نامیده بود. اسپانیایی ها ۱۲ فوریه ۱۵۴۱ شهر سانتیاگو (پایتخت شیلی) را ساختند. در آستانه سالروز ورود آلماگو به شیلی ۱۷ میلیونی بود که اعلام شد «سباستیان پیانرا» میلیارد ۶۰ ساله شیلیایی و همانند برلوسکونی ایتالیایی صاحب یک شبکه تلویزیونی و سهامدار یک شرکت هواپیمایی و نیز مالک یک تیم فوتبال و از لحاظ تفکر راستگرا بریاست جمهوری این کشور انتخاب شده و از ۱۱ مارس (۵۰ روز دیگر) کار خودرا آغاز میکند. وی برجای بانو دکتر میچلت (پزشک بیماری های اطفال) می نشیند که یک چپگرا و سوسیالیست بود و نامزد انتخابات نبود. پیانرا ـ قبلا یک بانکدار «کردیت کارت» را وارد شیلی کرد. در دوران سناتوری و بانکداری دو بار به «پیانرا» اتهام مالی وارد آمده بود. پس از ۲۰ سال و ساقط شدن دولت پینوشه، با آغاز کار پیانرا، دولت شیلی به دست راستگرایان می افتد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۹ دی

۱۷۹۳م:در این روز در سال ۱۷۹۳ دادگاه انقلاب فرانسه لویی ۱۶ شاه برکنارشده این کشور را به جرم خیانت به میهن با درخواست از خارجی برای لشکر کشی به فرانسه، ولخرجی بی حساب از خزانه کشور، نادیده گرفتن حقوق مردم و دادن دستور تیراندازی به مردمی که دست به اعتراض عادلانه زده بودند و در نتیجه کشته شدن شماری از آنان به اعدام با گیوتین در ملاء عام محکوم کرد و این حکم، دو روز بعد به اجرا در آمد لویی ۱۶ هنگام اعدام ۳۹ ساله بود. تفصیل رویداد در سایت ۲۱ ژانویه آمده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۹ دی

۲۰۰۳م:۱۸ ژانویه سال ۲۰۰۳ در چند کشور جهان و همچنین در چند شهر آمریکا تظاهرات ضد جنگ بر پاشد. تظاهرات کننده خواسته بودند که مسئله عراق به جای جنگ از راههای دیگر که در آن خونریزی نباشد حل شود. تظاهرکنندگان از اینکه سازمان ملل نتوانسته است در طول عمر خود مانع از جنگ و تعرض نظامی قدرت های بزرگتر شود خواهان انحلال آن و تاسیس یک سازمان ملل واقعی شده بودند. مرور زمان نشان داد که دولت جورج دبلیو بوش به این تظاهرات و خواستها اعتنا نکرد و همچنانکه او و همکارانش درنظر داشتند حمله نظامی به عراق دو ماه بعد آغاز شد، این کشور ساخت سیاست لندن به اشغال نظامی درآمد که تا ژانویه ۲۰۰۹ در آنجا بیش از دویست هزار عراقی و افزون بر چهاز هزار نظامی آمریکایی کشته شدند و نتیجه مورد نظر هم جز ساقط شدن دولت حزب بعث و اعدام صدام حسین به دست نیامد. طبق پیش بینی اصحاب نظر، مسئله عراق تا آینده ای نامشخص ادامه خواهد داشت. عکس بالا، یک صحنه از تظاهرات ۱۸ ژانویه سال ۲۰۰۳ را در شهر واشنگتن و نه چندان دور از کاخ سفید نشان می دهد.

تک فارس www.takfars.ir

۲۰۰۴م:۱۹ ژانویه ۲۰۰۴ یک دادگاه خلق در جنوب شرقی چین مدیر ۴۸ ساله یک شرکت به نام «یان کری کوئینگ» متولد هنگ کنگ را که به دو رئیس گمرک محل برای ترخیص چند محموله روغن زیتون و روغن لوبیا رشوه پرداخت کرده بود به اعدام محکوم کرد. به اظهار مقامات وقت چین، سیاست دولت حزب کمونیست چین بر این است که سرمایه داری محدود که در چند منطقه چین مجاز شده است باعث ترویج خصلت های غیر انسانی ناشی از آن از جمله «ارتشاء» نشود و دادگاههای خلق بهترین ابزار برای پیشگیری از بسط هرگونه فساد هستند که انتشار احکام آنها در رسانه ها یک عبرت آموزی موثر شناخته شده است.

۵۷۰: طبق تقویم میلادی ، حضرت محمد ( ص ) ۱۹ ژانویه این سال (ماه ربیع الاول در سال قمری ) در مکه تولد یافت . در آن زمان خسرو انوشیروان بر ایران سلطنت می کرد و همان سال واحد های ارتش ایران حبشی ها را از یمن بیرون راندند.

۱۷۳۶: جیمز وات اسکاتلندی مخترع ماشین بخار به دنیا آمد ..وی اختراع خود را در سال ۱۷۶۹ ثبت داد. او پی برده بوده بود که بخار خاصیت الاستیک دارد . وات قوه محرکه بخار را ار طریق سیلندر و چرخ دنده به کار تبدیل کرد و سپس دریچه اطمینان برای دیک بخار ساخت .

۱۹۴۲: ارتش امپراتوری ژاپن که پرچم اخراج سلطه گران غربی را از آسیا به دوش گرفته بود کشور برمه ( میانمار ) را که مستعمره انگلستان بود مورد حمله قرارداد و در اندک مدتی متصرف شد.

۱۹۶۰: پیمان امنیت مشترک آمریکا و ژاپن به امضای آیزنهاور رئیس جمهوری آمریکا و کیشی نخست وزیر وقت ژاپن رسید.

محصولات معتبر
محصولات معتبر