تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۹ تیر

۱۹۵۲م:۲۰ ژوئیه ۱۹۵۲ (۲۹ تیر ماه ۱۳۳۱) تهران و بسیاری از شهرهای ایران به حالت نیمه تعطیل درآمده بود. این وضعیت از چهار روز پیش از این، از لحظه ای که اعلام شده بود دکتر مصدق به علت پذیرفته نشدن پیشنهادهایش از سوی شاه کناره گیری کرده و استعفای او از نخست وزیری پذیرفته شده است به چشم می خورد.

مردم خشمگین و آماده بپاخیزی بودند. دکتر مصدق که از شانزدهم تیر ماه با مجلس سنا درگیری پیدا کرده بود ۲۵ تیر ماه از شاه خواسته بود که علاوه بر تصدی نخست وزیری، وزیر جنگ هم باشد که شاه نپذیرفته بود. همان روز دکتر مصدق استعفانامه خود را برای شاه فرستاد و در آن تاکید کرد که چون پیشنهادهای منطقی و اصولی او که اجرایشان برای پیروزی مبارزات مردم ایران لازم است، مورد قبول شاه قرار نگرفته است و احساس می کند که شاه به وی اعتماد ندارد و با این وضعیت ادامه خدمت موفقیت آمیز به وطن ممکن نیست، لذا کناره گیری خود را تسلیم می کند.

شاه استعفای دکتر مصدق را همان روز پذیرفت و احمد قوام (قوام السطنه) را مامور تشکیل کابینه کرد و در اعلامیه مربوط، وی را "حضرت اشرف" خواند و تصریح کرد که نسبت به او اعتماد کامل دارد.

روز بعد، قوام السطنه دست به انتشار اعلامیه سراسر تهدید و بی سابقه خود، "کشتی بان را سیاستی دگر آمد" زد و بر خشم مردم افزود و سیل تلگرام به حمایت از دکتر مصدق از سراسر ایران به سوی تهران روان شد. همان روز، ۲۸ تن از نمایندگان مجلس هم اعلام کردند که بدون حضور دکتر مصدق، با فردی دیگر برای ادامه نهضت ملی همکاری نخواهند کرد و کشور متشنج شد.

روز ۲۸ تیر، قوام با یک اشتباه سیاسی دیگر که درخواست انحلال مجلس از شاه بود بر دامنه تشنج افزود. بازار تعطیل شد و در همه جا تظاهرات به راه افتاد و جبهه ملی روز سی ام تیر را تعطیل عمومی اعلام کرد.

تکفارس آی آر

در پی این تصمیم جبهه ملی، تظاهرات عمومی وسیعی به راه افتاد، از همه جا صدای حمایت از دکتر مصدق بلند بود و درگیری های خشونت آمیزی روی داد که به کشته شدن عده ای منجر شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۹ تیر

۲۰۰۴م:جورج بوش رئیس جمهوری ایالات متحده ۱۹ ژوئیه ۲۰۰۴ با اشاره به گزارش کمیسیون بررسی رویداد ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ گفته بود که دولت آمریکا باید تحقیق کند که آیا ایران در این رویداد دست داشته و یا نداشته است.

وی گفته بود که ما در حال کند و کاو هستیم تا ببینیم که آیا ایران در آن رویداد دخالت داشته است یا نه.

وی افزوده بود: من از دیر زمان نگران این موضوع بوده و نگرانی خود را از این بابت بیان داشته ام.

www.takfars.ir

بوش در این روز یک بار دیگر جمهوری اسلامی را متهم کرد که از تروریست ها حمایت می کند و در تلاش برای تهیه اسلحه هسته ای است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۹ تیر

۱۳۰۴م:«فرانچسکو پترارک Petrarch» اندیشمند، مورخ، نویسنده، شاعر و انساندوست ایتالیایی ۲۰ ژوئیه سال ۱۳۰۴ میلادی (در روزی چون امروز) به دنیا آمد و هفتاد سال بعد در نخستین ساعت ۱۹ ژوئیه ( ۱۸ ژوئیه سال ۱۳۷۴، شب) درگذشت. اگر در شرح احوال بزرگان و اصحاب فکر دقت شود، ملاحظه خواهد شد که بیشتر آنان در همان ماهی که به دنیا آمده بودند فوت شده اند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۹ تیر

۱۹۷۲م:در ژوئیه سال ۱۹۷۲ در سوئد، جمعی از فرضیه پردازان و علاقه مندان به حقوق بشر از جمله دمکراسی گردهم آمده بودند تا بحث همه جانبه (یونیورسال) خود را درباره ابزارهای دفاع از حقوق انسان و نیز راههای بسط دمکراسی به ویژه بهترین راه برای گزینش و انتخاب مدیران بهتر و سیاست و قانون سازان برای جوامع را دنبال کنند. یکی از موضوعات این نشست، رسانه های همگانی به عنوان مهمترین ابزار تامین و محافظت از حقوق انسان و حکومت مطلوب (و در حد کمال) بود. در این بحث ها، «سانسور مطبوعات به عنوان عملی غیر دمکراتیک و خلاف انتظار انسان» تلقی و اعلام شد ـ سانسور داخلی (خودسانسوری)، سانسور دولتی و سانسور اصحاب منافع (مثلا آگهی دهندگان و متنفذّان).

۲۰۰۵م:آمار وضعیت فروش روزنامه ها در سه ماهه دوم سال ۲۰۰۵ در سطح جهان (در کشورهایی که در آنجا موفق به گرفتن آمار شده بودند)، همراه با کسب نظر روزنامه خوان ها (مخاطبان) نشان داده بود که جز در چند کشور در حال پیشرفت، در بقیه کشورها تیراژ روزنامه ها در حال کاهش یافتن بوده است، البته با شتابی بسیار کم و تقریبا نامحسوس.

دلایل عمده آن از این قرار اعلام شده بود:

«قرار گرفتن اخبار خبرگزاری ها در اینترنت و دسترسی فوری همگان به آنها، خبری شدن و شکل روزنامه به خود گرفتن وبلاگها، کاهش آبونمان موسسات تفکیک و ارسال اخبار و مقالات مورد تقاضا به ای میل های افراد که سریعتر از روزنامه ها اطلاع رسانی می کند و افراد را از خرید روزنامه چاپی تا حدی بی نیاز می سازد، قرار گرفتن اخبار اختصاصی شبکه های تلویزیونی در اینترنت با عکس و فیلم، عدم توجه سردبیران روزنامه ها به انتظارات مخاطبان قرن ۲۱ و عصر اینترنت از روزنامه ها و بالاخره کاهش رابطه مستقیم و منظم روزنامه ها با روزنامه خوان ها و کسب نظر آنان درباره محتوای هر روزنامه و رفع کمبودها.

۱۹۱۷م:۲۰ ژوئیه سال ۱۹۱۷ (دوران جنگ اول جهانی) برای نخستین بار در تاریخ ایالات متحده آمریکا سربازگیری از طریق قرعه کشی آغاز شد. این کشور قانون نظام وظیفه اجباری ندارد، ولی به پسران ۱۸ ساله به بالا توصیه می شود که ( اگر مایل به برخورداری از برخی امتیازات از جمله دریافت کمک هزینه تحصیل در دانشگاه و استخدام در دوایر دولتی و … هستند) دوطلبانه آمادگی خود را برای خدمت سربازی کتبا به سازمان معینی (سلکتیو سرویس) اعلام دارند که در هنگام ضرورت عده ای از آنان احضار شوند. احضار شدگان در صورت عدم تمکین مجازات خواهند شد. در نیمه دوم قرن ۱۹ در طول جنگهای داخلی آمریکا، در ایالتهای شمالی نوعی سربازگیری اجباری انجام گرفت که در شهر نیویورک مردم مخالفت کردند و به یک شورش منجر شد.

برای جلب افراد به استخدام شدن در نیروهای مسلح آمریکا آگهی به رسانه ها داده می شود – همانند تبلیغات تجاری. برای داوطلب شدن به استخدام در نیروهای مسلح آمریکا جوایز مالی و امتیازات متعدد در نظر گرفته شده است. در ژوئیه ۲۰۰۷ رسانه های آمریکا گزارش کردند که تلفات جنگ عراق باعث شده است که والدین اجازه ندهند فرزندانشان داوطلب استخدام در نیروهای مسلح شوند و لذا، شمار داوطلبان زیر حد نصاب سالانه است. خارجیانی که هنوز تبعه آمریکا نشده اند نیز می توانند داوطلب شوند و خدمت سربازی برایشان امتیاز می شود تا بعدا تبعه آمریکا شوند.

تک فارس

۱۹۴۴م:بیستم ژوئیه ۱۹۴۴ هیتلر در یک قرارگاه نظامی ( وولفزشانزه ـ لانه گرگها) در پروس شرقی از توطئه قتل رهایی یافت. در این توطئه، انفجار بمب چهار تن را کشت و گروهی دیگر را مجروح کرد. بزرگی و استحکام میز مذاکرات باعث نجات هیتلر شد که مختصرا زخمی شده بود.

توطئه قتل هیتلر توسط یک دسته از افسران آلمانی که شکست در جنگ را قطعی می دانستند و اطلاع (نه مداخله) چند مارشال ازجمله «رومل» طرح ریزی شده بود و قرار بود که پس از قتل هیتلر، نیروی احتیاط برلین را زیر کنترل خود در آورد، حزب نازی را از قدرت برکنار و با متفقین وارد مذاکرات صلح شود.

افسر جوانی به نام «کلاز فون ستافنبرگ Claus Von Stauffenberg» مامور قراردادن بمب در اطاق مذاکره شده بود ولی آن روز، هیتلر تصمیم گرفت که جلسه به جای زیر زمین در طبقه اول قرارگاه تشکیل شود که «کلاز» با عجله کیف حامل بمب را به محل تازه منتقل کرد ولی موفق نشد در جای مورد نظر بگذارد و زمان (تایمر) انفجار را تغییر دهد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۹ تیر

۱۹۵۱م:بیستم ژوئیه ۱۹۵۱ ملک عبدالله پادشاه وقت اردن (جد ملک عبدالله فعلی) به دست یک فلسطینی به نام مصطفی شکری (خیاط) در بیت المقدس هنگام ورود به مسجد اقصی با شلیک سه گلوله کشته شد.

ملک عبدالله متهم شده بود که تحت نفوذ انگلیسی ها به فلسطینی ها خیانت می کند و به همراه دولت لبنان قصد مصالحه جداگانه با اسرائیل را دارند. چهار روز پیش از این واقعه، الصلح نخست وزیر لبنان که برای دیدار ملک عبدالله به اردن رفته بود در این کشور ترور شده بود.

در آن زمان، نه تنها فلسطینی ها بلکه گروهی از اعراب ملک عبدالله را به دلیل تصرف قسمت قدیمی بیت المقدس در جریان جنگ یهودیان و فلسطینی ها خائن به ملت عرب می دانستند و می گفتند که ملک عبدالله به جای تصرف بیت المقدس که متعلق به فلسطینی ها است باید ارتش خود را در جهت دریا به حرکت درمی آورد و پیشروی یهودیان مسلح را سد می کرد. مفتی اعظم فلسطین نیز همین نظر را نسبت به ملک عبدالله داشت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۹ تیر

۱۹۵۹م:دولت فرانسه ۲۰ ژوئیه سال ۱۹۵۶ به تونس، مستعمره خود در شمال آفریقا ، استقلال داد که از آن زمان روز ملی این کشور بشمار می رود. این استقلال آسان هم به دست نیامد و تونسی ها برای گرفتن آن مبارزه کرده بودند. حبیب بور قیبه از زمان استقلال به مدت ۳۱ سال بر این سرزمین قدیمی و متمدن حکومت کرد و در این مدت، در تونس تنها یک حزب فعالیت داشت.

تونس که میان لیبی و الجزایر واقع شده است یک کشور منطقه مدیترانه است و در این دریا ساحلی طولانی دارد . وسعت خاک آن ۱۶۴ هزار کیلومتر مربع و جمعیتش ده میلیون نفر است و یک کشور عربی بی طرف بشمار می آید که فرانسه زبان دوم مردم آنجاست.

T A K F A R S

۱۹۶۹م:بیستم ژوئیه سال ۱۹۶۹( تیرماه ۱۳۴۸ ) در ساعت ده و ۵۶ دقیقه بعد از ظهر به وقت واشنگتن ( بامداد ۲۱ ژوئیه به وقت تهران ) « نیل آرمسترانگ Neil Armstrong» فضانورد آمریکایی به عنوان نخستین فرد از کره زمین گام بر سطح ماه ــ قمر زمین ــ گذارد که دقایقی بعد ، فضانورد آمریکایی دیگر « ادوین آلدرین » نیز به او پیوست و به اتفاق به راهپیمایی و جستجو و جمع آوری سنگ و خاک از سطح ماه برداختند. این در حالی بود که« مایکل کالینز» فضا نورد دیگر با سفینه آپولو ــ ۱۱ در مدار ماه به حرکت ادامه می داد . آرمسترانگ ۳۸ ساله و آلدرین با مدول ویژه نشستن در سطح ماه از آپولو جدا شده بودند. این سفینه برای رسیدن به مدار ماه ۳۹۰ هزار کیلومتر فاصله زمین از قمر خود را طی کرده بود. آپولو ــ ۱۱ شانزدهم ژوئیه از پایگاه فضایی کندی در ایالت فلوریدا به فضا برخاسته بود. نخستین مسافران ماه پس از انجام ماموریت به زمین بازگشتند. جریان فرود و بازگشت آنان از ماه مستقیما از تلویزیون در سراسر جهان پخش شد. عکس ، آرمسترانگ را در سطح ماه نشان می دهد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۹ تیر

۲۰۰۵م:هجده ژوئیه ۲۰۰۵ ژنرال ویلیام وستمورلندWestmoreland (وستی) فرمانده نیروی ۵۰۰ هزار نفری آمریکا در جنگ ویتنام درسالهای ۱۹۶۴ تا ۱۹۶۸ که نام او برای بسیاری از مردم آشنا است در ۹۱ سالگی در یک آپارتمان در یک مجتمع ساختمانی ویژه سکونت بازنشستگان سالمند در ایالت زادگاه خود (کارولینای جنوبی) درگذشت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۹ تیر

۱۸۱۰: سرزمین کلمبیا مستعمره اسپانیا اعلام استقلال کرد.

۱۶۵۴: میان پرتغال و انگلستان پیمانی امضاء شد که به موجب آن پرتغال برتری انگلستان را پذیرفت.

۱۸۱۰: سرزمین کلمبیا مستعمره اسپانیا اعلام استقلال کرد.

۱۹۱۷: اعلامیه نشست "کورفو" ساختار آینده کنفدراسیون سلطنتی یوگوسلاوی را روشن ساخت که در پایان جنگ جهانی اول عملی شد.

۱۹۲۳: "پانچو ویلا" انقلابی معروف مکزیک در ۴۵ سالگی ترور شد.

۱۹۳۳: اجرای قانون محدود شدن فعالیت های حزبی در ادارات دولتی آمریکا به امضای روزولت رسید.

تک فارس www.takfars.ir

۱۹۳۶: میثاق مونترو Montreuxکه آزادی عبور همه کشتی ها از تنگه های ترکیه در زمان صلح را تضمین کرده است در سویس امضاء شد.

۱۹۰۸: حکمران وقت مراکش حراست از مرزهای خود را به فرانسه واگذار کرد!.

۱۹۴۴: تنها به دلیل ادامه جنگ دوم جهانی، و مصلحت کشور روزولت برای چهارمین دوره خود را نامزد ریاست جمهوری آمریکا کرد ، کاری که در آن زمان از نظر آمریکائیها اجتناب ناپذیر بود و بعدا تکرار نشد.. دوره ریاست جمهوری در آمریکا برای هر فرد به دو دوره چهارساله محدود است. این کار در آغاز به صورت عادت انجام می گرفت که بعدا به صورت قانون درآمد.

۱۹۴۴: بیماری وبا در بمبئی هند ۳۴ هزار تن را بی جان ساخت.

۱۹۷۴: ترکیه در قبرس نیرو پیاده کرد که منجر به تقسیم غیر رسمی این جزیره میان ترکها و یونانیان آنجا شده است.

۱۹۸۰: شورای امنیت تصویب کرد که دولتهای عضو نباید بیت المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل برسمیت بشناسند.

۱۹۸۷: شورای امنیت سازمان ملل اکیدا خواستار برقراری آتش بس میان ایران و عراق و قطع جنگ شد.

۱۹۹۰: نا آرامی های کشور لیبریا واقع در آفریقای غربی با حمله شورشیان مسلح به پایتخت آغاز شد که هنوز ادامه دارد. این کشور را بردگان سیاه پوست باز گشته از آمریکا ایجاد کرده اند.

۱۹۹۳:« وینسنت فاستر » از دوستان ویلیام کلینتون رئیس جمهوری وقت آمریکا که در جریان پرونده های قضایی او بود خودکشی کرد و بر مشکلات کلینتون افزود و کنگره آمریکا از بازپرس ویژه خواست که به موضوع این خودکشی هم رسیدگی کند.

تکفارس

محصولات معتبر
محصولات معتبر