تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۹ بهمن

۱۹۲۱م:واحدهای تیپ قزاق هجدهم فوریه۱۹۲۱ (۲۹ بهمن ۱۲۹۹ )، به قصد تصرف تهران و کودتا به سوی پایتخت به حرکت درآمدند. تیپ قزاق که آموزش نظامی روسی داشت در آن وقت در قزوین مستقر بود. این نیرو به فرماندهی رضاخان میرپنج (سرتیپ و بعدا رضاشاه پهلوی) پنج روز بعد تهران را متصرف و دولت را تغییر و سیدضیاء طباطبایی یزدی را نخست وزیر کرد. قرائنی در دست است که نشان می دهد این کودتا به اشاره و حمایت دولت انگلستان انجام شد که پس از سوسیالیست شدن روسیه و خروج مسکو از رقابت های استعماری، برای ایران و کل آسیای غربی و جنوبی نقشه های تازه ای در سر داشت. ولی، رضاشاه از اواسط دهه ۱۹۳۰ متمایل به سران آلمان و ایتالیا شد زیرا که هر سه رهبر افکار ناسیونالیستی و وجوه مشترک متعدد داشتند. رضاشاه شیفته هدفهای موسولینی به احیاء امپراتوری روم باستان شده بود و با کمک او برای ایران یک نیروی دریایی بوجود آورد و با این نیرو انگلیسی ها از چند پایگاه خود در خلیج فارس ازجمله «باسعیدو» بیرون راند. رضاشاه با هدف بازآوردن دست کم بخشی از سرزمین های ازدست رفته، محرمانه با هیتلر به توافق رسیده بود و اگر خیانت چند نفر در آگست ۱۹۴۱ نبود، ارتش ایران از جنوب و ارتش آلمان از شمال، قفقازرا تصرف کرده بودند. رضاشاه نقشه پس گرفتن نقاط از دست رفته خراسان بزرگتر را هم در سر داشت. از آنجاکه رضاشاه ازمیان مردم برخاسته و از هیچ آغاز کرده بود دردها و دشواری ها را درک می کرد. وی احساسات نیرومند ناسیونالیستی ایرانیان را می دانست و در ملاقات با ناسیونالیست معروف آلمانی ـ دکتر شاخت این مطلب را با او درمیان نهاده بود و دکتر شاخت پس از جنگ جهانی دوم و در بازجویی هایی که از او بعمل آمد آن را بطور کامل بیان داشته بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۹ بهمن

۱۹۵۵م:۱۸ فوریه ۱۹۵۵یک پیمان نظامی و دفاع مشترک میان ترکیه و عراق به امضاء رسید که بعدا انگلستان، پاکستان و ایران هم به آن پیوستند. پس از حذف سلطنت از عراق در سال ۱۹۵۸ و خروج عراق از آن پیمان، این اتحادیه نظامی به سازمان پیمان مرکزی «سنتو» تغییر نام داد. سازمان پیمان مرکزی در راستای استراتژی دولت آمریکا مبنی بر ایجاد حلقه ای از اتحادیه های نظامی وابسته به غرب پیرامون شوروی و چین (و اصطلاحا: کانتینمنت) به وجود آمده بود. با همین هدف، در جنوب شرقی آسیا نیز «سیتو» که ظاهرا یک اتحادیه دفاع مشترک بود به وجود آمده بود و پیش از همه آنها؛ ناتو ـ که با وجود فروپاشی بلوک شرق و شوروی (و برخلاف تعهد دو جانبه) نه تنها باقی مانده است بلکه در حال گسترش است؟!. در آن زمان، پاکستان با عضویت در سنتو و سیتو و ترکیه در سنتو و ناتو حلقه های متصله این زجیر بودند.

چندی است که ولادیمیر پوتین – مرد نیرومند روسیه فدراتیو تلویحا از طرح پنهانی «کانتینمنت» تازه غرب انتقاد و اشاره به انتقامگیری می کند. در دوران حکومت جورج دبلیو بوش هم برخی از سیاسیون واشنگتن سخن از گسترش ناتو تا عراق و افغانستان و آن سوی این دو کشور به میان آورده بودند و …. مورخان معارضه تازه غرب با روسیه را که هنوز (جز مشاهده دو نمونه اش در اوکراین و گرجستان و نیز مقدمات استقرار شبکه ضد موشکی آمریکا در لهستان و جمهوری چک) علنی نشده است از زمانی می دانند که کوزوو با کمک غرب از صربستان جدا شد.

۱۸ فوریه ۱۹۵۹ و در چهارمین سالروز تاسیس پیمان بغداد نیکیتا خروشچف رهبر وقت شوروی شاه را با اشاره به عضویت ایران در پیمانهای نظامی غرب و متحد شدن با آمریکا بر ضد شوروی، شدیدا مورد حمله و نکوهش قرارداد و گفت که شاه، ایران را به صورت ابزاری در دست آمریکا قرار داده و این کشور را به پایگاه آمریکا مبدل ساخته که شوروی نمی تواند در قبال چنین وضعیتی بی اعتنا بماند. وی ضمن انتقاد از شاه، مفاد قرارداد سال ۱۹۲۱ ایران و روسیه را به وی یاد آور شد و گفت که از بیم همین قرارداد، انگلستان در طول سالهای ملی شدن نفت ایران نتوانست دست به حمله نظامی بزند و مناطق نفتخیز ایران را تصرف کند. در پی این انتقاد، جنگ رادیویی دوکشور شدت یافت.

تکفارس آی آر

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۹ بهمن

۱۳۴۹ش:هفته آخر بهمن ماه ۱۳۴۹ (فوریه ۱۹۷۱) گزارشهای روزانه رویداد سیاهکل (گیلان) جای اخبار جنگ ویتنام را که در اوج شدت بود در رسانه های گوشه و کنار جهان گرفته بود. رویداد سیاهکل ۱۹ بهمن آن سال با حمله چند فرد مسلح به پاسگاه ژاندارمری محل آغاز شده بود. این پاسگاه قبلا یک مرد مسلح را در جنگلهای منطقه دستگیر و در پاسگاه بازداشت کرده بود و حمله ۱۹ بهمن به پاسگاه برای رهانیدن او بود. درحمله به پاسگاه، یک ژاندارم و یک غیر نظامی کشته و بقیه افراد پاسگاه مجبور به فرار، و مهاجمان همدست بازداشت شده خودرا آزاد و با سلاحهای موجود در پاسگاه از آنجا خارج و در جنگل پنهان شده بودند. بررسی های بعدی حکایت از تشکیل یک گروه چریکی به سبک «چه گوارا» و با هدف مبارزه با رژیم داشت. روز بعد از حمله به پاسگاه، چند واحد ژاندارم به محل اعزام و جنگلهای سیاهکل محاصره و در طول یک هفته یک رشته زد و خورد صورت گرفت که ضمن آن هفت مامور کشته، شماری زخمی و چند چریک دستگیر شده بودند.

رادیو تهران ۲۹ بهمن به نقل از اعلامیه مشترک ژاندارمری و ساواک، شمار چریکهارا بیش از سی تن و عده دستگیر شدگان را ۱۳ و مقتولان آنان را دو تن گزارش کرد و گفت که تلاش برای دستگیری بقیه ادامه دارد و عکس چند نفر از آنان که شناخته شده اند تکثیر و در نقاط مختلف شهر قرارداده خواهد شد تا مردم مخفیگاه آنان را به ماموران نشان دهند.

اسامی ماموران مقتول در زد و خوردهای سیاهکل به این شرح اعلام شده بود: ستوان تقی مهدی نژاد مظفری، استوار نریمان عبادی، استوار اسماعیل رحمت پور، گروهبان نصیری، گروهبان اسماعیل روشن و دو تن دیگر. دستگیرشدگان سیاهکل بعدا محاکمه و چند تن از آنان اعدام شدند.

در جریان تعقیب بقیه اعضای این گروه چریکی بود که در چند نقطه تهران چند خانه محاصره و زدوخورد روی داد. یک صحنه شدید این زدوخوردها پنجم خرداد ۱۳۵۰ در کوی نیروی هوایی (دوشان تپه) صورت گرفت که ضمن آن پرویز پویان کشته شد. افراد گروه نیز بیکار ننشسته بودند یک بار نگهبان کلانتری قلهک را کشتند و باردیگر سپهبد ضیاء فرسیو رئیس وقت دستگاه قضایی ارتش را. فرسیو از خانه اش در قلهک رهسپار محل کار بود که مورد حمله قرارگرفت. در لحظه تیراندازی، پسر فرسیو در اتومبیل بود که او هم مجروح شده بود. فرسیو در سر راه به اداره، فرزندش را به مدرسه می رسانید. عملیات چریکی و از این قبیل در تهران و حومه تا آستانه انقلاب به صورت پراکنده ادامه داشت. چریکها که عمدتا کمونیست و چپگرا بودند در موارد متعدد مستشاران آمریکایی را هدف قرارداده، کشته و یا مجروح ساخته بودند. شاه یک دسته از آنان را مارکسیست اسلامی خطاب می کرد.

www.takfars.ir

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۹ بهمن

۲۰۰۹م:پنج سال پس از انتشار فرضیه سوسیالیسم قرن ۲۱، نتیجه رفراندم ۱۵ فوریه ۲۰۰۹ ونزوئلا راه را برای پیاده کردن آن باز کرده است و به همین سبب بوده است که بسیاری از تفسیرنگاران این رفراندم را نوعی انقلاب آرام (بدون تخریب و خونریزی) تلقی کرده اند. فرضیه هوگو چاوس ـ سوسیالیسم قرن ۲۱ ـ نخستین فرضیه سیاسی است که کار اجرای آن از دهه یکم قرن ۲۱ آغاز شده است.

چاوس که از دیرزمان درصدد یافتن راهی ـ بزعم او، تامین وسیله خوشبختی بشر ـ بود با توجه به تجربه حاصل از نظام های سوسیالیستی در قرن ۲۰ و با ایجاد تغییرات متناسب با شرایط قرن ۲۱ در آن فرضیه ها، و مخلوط ساختن این نظرات با عقاید سیمون بولیوار ـ قهرمان ملی آمریکای لاتین ـ فرضیه سوسیالیسم قرن ۲۱ را اعلام داشت که دارای چهار ستون اصلی است:

۱ ـ توزیع عادلانه درآمد، رفاه و فرصت ها.

۲ – دمکراسی خلق.

۳ – استقلال اقتصادی و خودکفا بودن یک جامعه از این لحاظ.

۴ – بازگشت به انسانیت و پایان هرگونه فساد.

برخی از اندیشمندان سوسیالیسم چاوس را نوعی سوسیالیسم ملی (لاتینو ـ هیسپانیک) خوانده اند زیرا که در این فرضیه، او در موارد متعدد از بولیوار نام برده است. به باور این اندیشمندان، چون در این فرضیه اشاره به دیکتاتوری پرولتاریا نشده می توان آن را "دمکراسی سوسیالیسم" هم عنوان گذارد. در آمریکای لاتین، مردم منطقه خودرا اعضای یک ملت واحد می دانند.

اندیشمندانی که فرضیه چاوس (سوسیالیسم قرن ۲۱) را تفسیر کرده اند گفته اند که شکست سوسیالیسم شوروی عمدتا به خاطر فساد گسترده اداری و آلودگی مقامات و تظاهر آنها به ایدئولوژی حاکم و ضعف در آدمسازی (آموزش و پرورش و ژورنالیسم) به دلیل کمبود معلم و روزنامه نگار دلسوز و ماهر درکار خود بود که چاوس قطع فساد را یکی از اصول اصلی سوسیالیسم قرن ۲۱ [پایان دادن به هرگونه فساد و بازگشت به انسانیت] قرارداده است. با بکاررفتن عبارت "بازگشت به انسانیت"، سوسیالیسم چاوس به معنویات هم توجه کرده حال آنکه فرضیه های سوسیالیستی قدیمیتر عمدتا بر مادیات و برابری اقتصادی تاکید داشت.

موضوع تازه دیگر در این فرضیه، قطع فساد است. چاوس گوید: تا فساد اداری و کمبود معلم و روزنامه نگار واقعی وجود داشته باشد سوسیالیسم پیاده نخواهد شد و این [قطع فساد]، عنصری است که مارکس و لنین به آن توجه آنچنانی نکرده بودند. موضوع دیگر، خودکفا بودن در اقتصاد است یعنی اینکه لازم نباشدبرای تامین مایحتاج داخلی و رفع نیاز روزمره زیر بار دیگران بروند و مجبورباشند به ساز آنها برقصند که عملی مغایر استقلال و حاکمیت ملی است. چاوس با توجه به شکست مسکو که برخلاف چین، حکومت سوسیالیستی آن پس از مرگ لنین "انگیزه" و "میهندوستی" را تضعیف کرد، توزیع برابر فرصت ها را بر توزیع عادلانه درآمد و رفاه (تامین مساوات) افزوده و تاکید بر ملی بودن (لاتینو بودن) فرضیه خود کرده لذا هدف صادرکردن آن را ندارد؛ اگر نتیجه کار رضایتبخش باشد دیگران به صورت داوطلبانه اقتباس کنند، نه کور ـ کورانه. چاوس دمکراسی خلق (رفراندم و نوعی ساویت) را جانشین دمکراسی سبک غرب کرده است و بمانند بسیاری دیگر از اهل تفکر می گوید با آنچه را که درانتخابات برخی از کشورها دیده ایم؛ روش غربی ها دیگر دمکراسی نیست و نمایشنامه ای است که بازیگرانش قبلا با محاسبات اصحاب منافع انتخاب شده اند و در نتیجه بمراتب بدترند از حکومت های موروثی سابق. مثالی که می زند: انتخاب جورج دبلیو بوش در سال ۲۰۰۰ یک نمونه از تئاتر دمکراسی به روش غرب بود. فرضیه چاوس در بطن خود ضدیت با سلطه دارد زیرا که تا قطع کامل ریشه سلطه و چنین تفکری، پیاده کردن هرگونه مسلک که با منافع دولت سلطه گر منافات داشته باشد دشوار خواهد بود و در نیمه راه از اصول خود منحرف خواهد شد که نمونه های متعدد آن در نیمه دوم قرن بیستم تجربه شدند و ….

تک فارس

در پی تایید پیشنهادهای چاوس در رفراندم ۱۵ فوریه ۲۰۰۹ وی خطاب به ونزوئلایی ها گفت: آنانکه در رفراندم رای «بله» دادند، این «بله» را به سوسیالیسم گفتند و فرضیه او ـ «سوسیالیسم قرن ۲۱» را تایید کردند و به وی ماموریت اجرای آن را دادند. او افزود که رفع محدودیت دوره ای ریاست جمهوری و مقامات انتخابی دیگر را (که قبلا دو دوره متوالی بود) تنها برای پیاده کردن سوسیالیسم قرن ۲۱ درخواست کرده بود و آنچه را که خواسته بود دریافت کرد. او از مردم خواسته بود که امکان ادامه خدمت بدهند تا به نگرانی، اندوه و نابرابری ها پایان دهد. او گفت : من در این دنیا جز شادی انسان چیز دیگری را نمی خواهم و شما با «بله» گفتن در رفراندم ۱۵ فوریه ۲۰۰۹ "ماموریت تامین شادی و نیکبختی" به من دادید.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۹ بهمن

۱۶۰۰م:۱۷ فوریه سال ۱۶۰۰ میلادی در شهر رم، «جیوردانو برنو» فیلسوف ایتالیائی پس از یک محاکمه طولانی، از سوی کلیسای کاتولیک به اعدام محکوم و سوزانده شد. وی که از رواقیون بود «افلاتونیسم نوین» را تبلیغ می کرد. اتهام او ترویج عقاید مذهبی غیر قابل قبول و کفر بود که چون توبه نکرد محکوم شد. اورا به تیری بستند و در ملاء عام آتش زدند.

۱۵۶۴م:میکلانژ (میکلانجلو) تصویر نگار، پیکر ساز، معمار و شاعر ایتالیایی ۱۸ فوریه ۱۵۶۴ در شهر رم دیده از جهان فرو بست. وی در سال ۱۴۷۵ میلادی به دنیا آمده بود. آثار هنری میکلانژ تماما و از اشعار او سیصد شعر تا به امروز باقی مانده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۹ بهمن

۱۸۸۴م:پلیس روسیه ۱۸ فوریه ۱۸۸۴ سال دستور یافت که نسخه های کتاب تازه تولستوی نویسنده شهیر آن کشور را جمع آوری کند . این کتاب « آن چه را که من باور دارم » عنوان داشت و محتوای آن انتقاد از اوضاع آن زمان روسیه بود و دولت وقت گمان می کرد که مطالعه کتاب اتباع ناراضی را به عصیان خواهد کشاند.

۱۶۵۴م:ژان لوئی بالزاک نویسنده فرانسوی که شیوه ساده نگاری را عمومی ساخت که اینک جهانی شده است هجدهم فوریه سال ۱۶۵۴ و در در ۶۹ سالگی درگذشت. تا زمان بالزاک، نویسندگان در پیچیده نویسی و بکار بردن واژه های سخت و نامانوس و … با هم کوس رقابت می گذاشتند و به همین سبب مخاطبان تالیفاتشان کم و طبقه تحصیلکرده بود. خواندن و درک مفاهیم کتاب ها به قدری دشوار بود که برای هر کتاب، کلاس درس تشکیل می دادند و خواندن یک کتاب از آن دست یک امتیاز تحصیلی بود. بالزاک که مطالب خودرا تحت عنوان «نامه ها» می نوشت زبان مردم کوچه و بازار را بکار می برد و عینا به همان صورت محاوره، که الگو شده است و مدرسان روزنامه نگاری اصطلاحی دارند به این مضمون که خبر و مطلب ژورنالیستیک باید به سبک بالزاک یعنی روان و ساده و بدون تکلّف نوشته شود. بالزاک در عین حال از موسسان آکادمی فرانسه بوده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۹ بهمن

۲۰۰۴م:پروفسور رامون گارسیا Celso-Ramon Garcia کاشف قرص ضد آبستنی در ۸۲ سالگی در فوریه ۲۰۰۴ بر اثر حمله قلبی در گذشت. دکتر گارسیا در دهه ۱۹۵۰ ماده ای ساخت که هربار مصرف آن، تا ۲۴ ساعت از ترشح هرمون محرک باروری تخمک جلوگیری می کرد . سپس دکتر گرگوری پنکاس Pincus و دکتر جان راک Rock این ماده را به صورت قرص ( خوردنی ) درآوردند و ترتیب مصرف آن را در روزهایی از ماه نوشتند که در سال ۱۹۶۰ به تایید «اف دی ا – FDA» رسید و به بازار آمد. پروفسور گارسیا استاد دانشگاه پنسیلوانیا بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۹ بهمن

T A K F A R S

۱۵۴۵م:۱۸ فوریه سالروز فوت «مارتین لوتر» کشیش آلمانی و بانی پروتستانیسم است که در سال ۱۵۴۶ در ۶۳ سالگی درگذشت . وی بسیاری از تشریفات کلیسای کاتولیک را زائد اعلام داشت و با اصلاحات خود پیروان فراوان یافت به گونه ای که پروتستان مذهبان (پیروان آموزشهای لوتر و کالون فرانسوی) در چند کشور و ازجمله در ایالات متحده اکثریت دارند. یکی از اصلاحات لوتر آزادکردن ازدواج کشیش ها و منع بخشودن گناهان افراد از سوی کلیساها پس از اعتراف و احیانا با پرداخت پول و اعانه بود. لوتر می گفت که منع ازدواج یک مرد [کشیش] و نیز نامشروع خواندن طلاق و ازدواج مجدد عملی مغایر منطق، آزادی [حق انسان] و نظم طبیعت است. مگر می شود دو نفر (زن و شوهر)را که نمی خواهند باهم باشند مجبور به ادامه زندگی مشترک کرد، این اجبار نوعی مجازات بسیار شدید، بدون ارتکاب جرم است و همچنین چرا باید به یک مرد که کشیش شده است تا خدمت کند و راهنمای اخلاقی مردم باشد اکیدا گفت که با غرائز طبیعی اش دریک جنگ دائمی باشد و ازدواج نکند. غریزه زناشویی ودیعه خداوند است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۹ بهمن

۱۸۶۱م:۱۸فوریه ۱۸۶۱ «کاوور»، مردی که همه تلاش و مهارت های خود را در راه تامین وحدت وطن خود ایتالیا بکار انداخته بود «ویتوریو امانوئله» پادشاه پیه مونته و ساردینیا را به عنوان پادشاه همه ایتالیا معرفی کرد و اعلام داشت که نظام سلطنتی در شرایط موجود بیش از جمهوری ضامن بقاء وحدت ایتالیا خواهد بود که ۱۴ قرن از یکپارچگی برخوردار نبود. به این ترتیب در این روز احیاء وحدت و یکپارچکی ایتالیا تکمیل شد.

جمهوری خواهان از جمله گاریبالدی امر تعیین رئیس کشور را به پارلمان محول کردند که پارلمان در نیمه مارس (یک ماه بعد) رای به پادشاهی امانوئله بر همه ایتالیا داد مشروط بر این که نظام حکومتی پارلمانی و اختیارات در دست نخست وزیر باشد. نظام پادشاهی ایتالیا تا بعد از جنگ جهانی دوم ادامه داشت و با انجام یک رفراندم به جمهوری تغییر یافت.

ایتالیا پس از ۱۴ قرن تجزیه و قطعه قطعه بودن به همت یک روزنامه نگار (کاوور) و یک چریک (گاریبالدی) وحدت و یکپارچگی خود را به دست آورد و «تاریخ» آن را مرهون قلم کاوور و تفنگ گاریبالدی می داند. تجزیه امپراتوری روم و قطعه ـ قطعه شدن شبه جزیره ایتالیا نتیجه سلطه گری و ظلم طولانی امپراتوری روم به اروپاییان بود که این روزها برخی تفسیرنگاران شجاع آن را به دولت واشنگتن یادآور می شوند. تجزیه ایتالیا سبب شده بود که هر قدرت اروپایی بر گوشه ای از آن تسلط داشته باشد و این تجربه پس از فروپاشی شوروی مورد توجه قرار گرفته و تلاش دولت های صاحب قدرت، بر تجزیه کشورها و فدراسیون ها است و از یوگوسلاوی آغاز کرده و چنین نقشه هایی را برای عراق و افغانستان و … از نظر دور نداشته اند زیرا که رخنه و تسلط بر دولت های کوچکتر آسانتر است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۹ بهمن

۱۹۷۰م:ریچارد نیکسون رئیس جمهوری وقت آمریکا که با تظاهرات بدون وقفه مخالفان آمریکایی ادامه جنگ ویتنام و نیز هزینه های سنگین این جنگ و بن بست نبرد رو به رو شده بود ۱۸ فوریه ۱۹۷۰ اعلام داشت که از این پس هنگامی آمریکا به یک متحد خود که در معرض تهاجم و خطر است کمک خواهد کرد که این متحد خود نیز قادر به اقدام باشد. به عبارت دیگر کمک کردن به دولتی که خود نتواند برای باقی ماندن کاری انجام دهد بیهوده است. نیکسون اعلام کرد که کمکهای آمریکا از آن پس غیر مستقیم خواهد بود و سرباز آمریکایی مگر در شرایط خاص اعزام نخواهد شد. این اعلامیه به «دکترین نیکسون» معروف شده است. برخی از مورخان آمریکایی نوشته اند که جیمی کارتر در فوریه ۱۹۷۹ در پاسخ شاه که از اسوان مصر خواستار کمک شده بود، همین دکترین نیکسون را به او یادآور شده بود. مرور زمان نشان داده است که دولتهای حزب دمکرات آمریکا بیش از جمهوریخواهان و به ویژه جورج دبلیو بوش دکترین نیکسون را رعایت کرده اند.

۱۵۶۸: امپراتوری مقدس که تحت رهبری فائقه پاپ بود آمادگی خود را برای پرداخت پول به امپراتور عثمانی و خریدن صلح اعلام کرد . قرارداد مربوط برای مدت هشت سال امضاء شد.

۱۶۷۳: مولیر نمایشنامه نویس شهیر فرانسه در ۵۱ سالگی در گذشت.

۱۸۳۴: « انسان » نخستین نشریه چپگرا ی آمریکا ست که از این روز در نیویورک انتشار یافت.

تک فارس www.takfars.ir

۱۹۱۵: آلمان با واحدهای زیر دریایی خود محاصره انگلستان را آغاز کرد.

۱۹۳۲: دولت ژاپن « منچوری » را منطقه ای جدا از چین اعلام داشت.

۱۹۴۲: نیروهای ژاپنی جزیره بالی در اندونزی را از دست هلندی ها خارج کردند.

۱۹۵۴: نشست بین المللی کارشناسان سرودهای ملی در وین سرود « ای ایران » را از نظر محتوا و آهنگ، بسیار میهنی و مهیج اعلام داشت.

محصولات معتبر
محصولات معتبر