تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۹ اردیبهشت

۷۴۹م:۱۹ مه سال ۷۴۹ و دو سال پس از آغاز بپاخیزی ابومسلم خراسانی بر ضد امویان، ارتش مروان آخرین خلیفه اموی شرق (دمشق) در جنگ منطقه زاب از او شکست خورد و شیرازه حکومت امویان (که مورد تنفر شیعیان هستند) در خاورمیانه از هم گسیخت و عباسیان با کمک ابومسلم بر جای آنان نشستند و دارالخلافه را از دمشق به بغداد منتقل کردند. از آن پس، حکومت امویان تا مدتی منحصر به اندلس (اسپانیا) و گوشه دوردست آفریقای شمال غربی بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۹ اردیبهشت

۱۲۵۸ش:بیست و نهم اردیبهشت زادروز دکتر محمد مصدق ناسیونالیست بنام ایرانى، بانى ملى شدن نفت ایران و رهبر وطن در سال هاى ۱۳۳۰ تا ۱۳۳۲ است که به سال ۱۲۵۸خورشیدى در تهران به دنیا آمد و در ۱۴ اسفند ۱۳۴۵ فوت شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۹ اردیبهشت

۱۹۵۱م:۱۹ ماه مه سال ۱۹۵۱ دولت وقت آمریکا تحت فشار شدید انگلستان اعلام کرد که شرکتهای نفتی آمریکا در شرایط موجود که اختلاف ایران و انگلستان بر سر نفت ادامه دارد مایل به مشارکت در فعالیتهای نفتی ایران ازجمله بستن قرارداد خرید نیستند و درصدد آن برنخواهند آمد.

تکفارس آی آر

۱۹۵۳م:۱۹ مه ۱۹۵۳تیتر بزرگ روزنامه ها در سراسر جهان مربوط به اعتراض شدید دکتر محمدعلی ملکی وزیر بهداری وقت ایران و پرخاش او به نماینده انگلستان در کنفرانس جهانی بهداشت در ژنو بود که به برخورد لفظی طرفین انجامیده بود. صدای اعتراض فریادگونه دکتر ملکی هنگامی بلند شد و نطق نماینده انگلستان را در جلسه کنفرانس قطع کرد که نماینده انگلستان از بحرین به عنوان جزیره تحت الحمایه آن کشور که از لحاظ مناطق بهداشتی جهان باید در عداد نواحی شرق مدیترانه قرار گیرد نام می برد. دکتر ملکی ضمن قطع اظهارات نماینده انگلستان گفت که بحرین یک گوشه از خاک ایران است و این ایران است که در مجامع بین المللی باید از طرف بحرین سخن بگوید نه انگلستان استثمارگر که آن قطعه از خاک میهن ما را اشغال نظامی کرده است و در این کنفرانس او (دکتر ملکی) باید پیشنهاد دهد که بحرین در چه ناحیه بهداشتی جهان قرار گیرد، نه نماینده دولت اشغالگر.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۹ اردیبهشت

۱۳۳۲م:اشل ترمیم شده حقوق پایه (بدون مزایا، از جمله دستمزد کار اضافی کردن) کارمندان دولت ایران در سال ۱۳۳۲ ( استخدام رسمی ها ) سی ام اردیبهشت این سال جهت پرداخت به خزانه داری کل ابلاغ شد. در این اشل، حقوق کارمند پایه یک (تازه استخدام) ۱۵۰ تومان (۱۵۰۰ قران و به مراتب کمتر از یک پانصدم چنین دستمزدی در سال ۱۳۸۳ و یک هزارم در سال ۱۳۸۸) تعیین شده بود. طبق این جدول، حقوق آخرین پایه آن زمان (پایه ۹) ششصد و نود و دو تومان بود.

۱۹۴۱م:«ورنر زومبارتVerner Sombart» فیلسوف و اقتصاددان آلمانی و مولف کتاب های «چرا سوسیالیسم در ایالات متحده موفق نمی شود؟»، «زندگانی در محیط کاپیتالسم و در چارچوب سوسیالیسم»، «چرا ادیان الهی کاپیتالیسم را تایید نکرده اند»، «اقتصاد مارکسیستی» و … ۱۹ ماه مه ۱۹۴۱ در ۶۵ سالگی فوت شد. وی به همان گونه که در خود دیده و تجربه کرده بود؛ عقیده داشت که افراد چپگرا، نخست تمایل مارکسیستی دارند ولی به تدریج که تجربه کسب می کنند و پا به سن می گذارند این ایده به سوسیالیستی، سپس سوسیال دمکراسی و از این مرحله به ناسیونال سوسیالیستی تحول پیدا می کند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۹ اردیبهشت

www.takfars.ir

۲۰۰۷م:تهران از ۱۳ ماه مه ۲۰۰۷ دارای دو روزنامه دیگر شده بود که عمری کوتاه داشتند. یکی از این دو روزنامه به نام «هم میهن» سیزدهم و دومی به نام «شرق» چهاردهم مه کار انتشار خود را ازسرگرفته بودند. این دو روزنامه قبلا منتشر می شدند که اولی از چند سال پیش و دومی از سپتامبر ۲۰۰۶ در توقیف بودند که بعدا از آنها رفع توقیف شده بود. این دو روزنامه پس از چندی باز توقیف شدند!.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۹ اردیبهشت

۱۹۲۵م:مالک شباز (در افواه معروف به: ملکم ایکس) رهبر جنبش ناسیونالیستی سیاهان آمریکا و بنیادگذار «ملت اسلام» در ایالات متحده ۱۹ ماه مه ۱۹۲۵ به دنیا آمد و با مبارزات پیگیر خود در سیاهپوستان این کشور که بیش از سی میلیون نفرند غرور، هویت سیاسی و تشخص اقتصادی ایجاد کرد که آنان را به زندگانی بهتر و پیشرفت رهنمون شد. وی در ۲۱ فوریه ۱۹۶۵ در نیویورک در مراسم نخستین روز هفته برادری ملی به قتل رسید!.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۹ اردیبهشت

۱۹۳۵م:۱۹ ماه مه ۱۹۳۵ سرهنگ تی. ای. لورنس (شاو) معروف به لورنس عربستان در ۴۶ سالگی جان سپرد. وی چند روز پیش از آن در «دورست» انگلستان بر اثر افتادن از موتوسیکلت دچار ضربه مغزی شده بود. وینستون چرچیل پس از آگاه شدن از مرگ سرهنگ لورنس گفته بود: از دست رفتن لورنس به امپراتوری انگلستان چنان آسیبی زده است که تا سالها جبران نخواهد شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۹ اردیبهشت

۲۰۰۴م:ژنرال کولن پاول وزیر امور خارجه وقت امریکا ۱۶ ماه مه ۲۰۰۴ در مصاحبه ای که از شبکه تلویزیونی ان بی سی پخش شد در پاسخ به پرسشی از این که پیش از حمله نظامی به عراق، از تریبون شورای امنیت سازمان ملل گفته بود که عراق دارای سلاح کشتار جمعی است عذر خواهی کرد و گفت که ماموران اطلاعاتی او را گمراه کرده بودند. در همین مصاحبه، «تیم راسرت» مصاحبه گر شبکه پرسیده بود: آیا با توجه به نظرسنجی از عراقی ها که ۸۲ درصد آنان گفته بودند دولتی را که باحضور نظامی آمریکا در کشورشان انتخاب شود قبول نخواهند داشت بازهم دولت جورج بوش می خواهد در زمان مقرر در آن کشور انتخابات برگذار کند؟، و پاول پاسخ داده بود که برنامه انتخابات و تحویل امور عراق به یک دولت موقت عراقی تغییر نخواهد یافت ولی نیروهای نظامی ما برای حفظ نظم در عراق باقی خواهند ماند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۹ اردیبهشت

۲۰۰۴م:«جو بایدن» سناتور وقت در یک مصاحبه تلویزیونی که ۱۹ ماه مه سال ۲۰۰۴ از شبکه ان بی سی پخش شد گفت: با این که گزارش های احمد چلبی درباره اوضاع عراق همه اش نادرست از آب درآمد هنوز ماهانه چهارصد هزار دلار از دولت ما (آمریکا) حقوق می گیرد. این مصاحبه شانزدهم ماه مه صورت گرفته بود. بایدن در انتخابات نوامبر ۲۰۰۸ معاون رئیس جمهور آمریکا شده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۹ اردیبهشت

تک فارس

۲۰۰۵م:«جورج گالووی» نماینده پارلمان انگلستان که در جلسه هفدهم ماه مه ۲۰۰۵ سنای آمریکا حضور یافته بود تا اتهامات چند سناتور آمریکایی را رد کند گفت: متهم کردن این و آن بر پایه اسناد ساختگی و مجعول دولت دست نشانده آمریکا در عراق، تنها نشانه آن است که می خواهید شکست سیاست دولتتان در قبال عراق را از دید جهانیان پنهان کنید.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۹ اردیبهشت

۱۵۳۶: هنری هشتم پادشاه انگلستان به جای طلاق دادن که منع مذهبی داشت، همسر دوم خود آن بولین را به جلاد سپرد و گردن زده شد.

۱۶۴۹: قانون کامان ولت (مشترک المنافع) شدن انگلستان به تصویب پارلمان این کشور رسید.

محصولات معتبر
محصولات معتبر