تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۹ آبان

۵۰۲م:دولت وقت ایران بیستم نوامبر سال ۵۰۲ میلادی (زمان پادشاهی قباد ساسانی) به دولت روم شرقی (قسطنطنیه) اعلان جنگ داد. این اعلان جنگ پس از سه اخطار پی در پی به دولت روم که این دولت در رعایت تعهداتی که به موجب پیمان صلح سال ۴۴۲ (منعقد شده میان یزدگرد دوم و تئودور) سپرده بود تعلل کرده است صادر شده بود. در اخطاریه های کتبی سه گانه، دولت روم متهم شده بود که تعمدا در صدد اجرای چند بند از پیمان بر نیامده و تاکید شده بود که ادامه تعلل رومی ها، پیش از آن تحمل پذیر نخواهد بود. در پی این اعلان جنگ، واحدهای ارتش ایران چند منطقه از قلمرو رومیان ازجمله شهر تئودوراپولیس را تصرف کردند که آناستازیوس امپراتور تازه روم درخواست ترک مخاصمه کرد. پیمان صلح سال ۴۴۲ میلادی در پی تجاوز رومیان به قلمرو ایران در قفقاز و شکست آنان در منطقه «دربند» از ارتش ایران امضاء شده بود. تئودور امپراتور وقت، معروف به تئودور بزرگ عذر آورده بود که هدف نیروهای رومی جلوگیری از ورود اقوام مهاجم از آسیای مرکزی بود، نه تصرف «دربند» قفقاز متعلق به ایران. طبق قرارداد سال ۴۴۲، دولت ایران پذیرفته بود که در قبال دریافت پول از دولت قسطنطنیه، مانع از تعرض مهاجران آسیای مرکزی به قلمرو رومیان شود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۹ آبان

۱۹۵۲م:۲۰ نوامبر ۱۹۵۲ (۲۹ آبان سال ۱۳۳۱ ـ دوران حکومت مصدق) روزنامه های تهران بهای سکه طلا (یک پهلوی) را ۷۴ تومان و پنج قران گزارش کرده بودند (تقریبا ۳ هزار بار کمتر از امروز). این روزنامه ها بهای دلار آزاد (نرخ بازار) را ۷۴ قران گزارش کرده بودند (تقریبا ۱۳۰ بار کمتر از امروز). در سال ۱۳۳۱، ایران تحت تحریم انگلستان قرارداشت که یک ابر قدرت وقت بود و نمی توانست نفت صادر کند.

۱۵۴۱م:"ژان کالون Jean Calvin" فرانسوی (۱۵۶۴ – ۱۵۰۹) و یکی از دو موسس اصلی مذهب پروتستان ۲۰ نوامبر سال ۱۵۴۱ در ژنو Geneva یک حکومت مذهبی تشکیل داد تا پایگاهی برای پروتستانیسم اروپا باشد. وی ضمن اعلام تشکیل چنین دولتی تاکید کرد که پروتستانهای فراری و آواره سراسر اروپا را در ژنو پناه می دهد و به این ترتیب "ژنو" در برابر "رم = واتیکان" قرار گرفت که پایتخت پاپ ها بود.

پاپ وقت، "پل سوم" که از افزایش شمار پروتستانهای نگران شده بود، پس از اطلاع از این اقدام یک شورای شش نفری مرکب از کاردینالهای ارشد تشکیل داد تا با پروتستان ها (پیروان کالون فرانسوی و لوتر آلمانی) مبارزه کنند و این مبارزه از ژوییه ۱۵۴۲ آغاز شد.

تکفارس آی آر

پاپ، کاردینال "کارافانه" را هم فرمانده نظامیان تحت فرمان خود کرد و این کاردینال اخطار کرد هر کاتولیک که پروتستانها را تحمل کند و یا این که به حمایت از پروتستانیسم بپردازد مجازات خواهد شد و این مجازات عبارت از مصادره اموال، تکفیر و احیانا زندان خواهد بود و به این ترتیب خصومت این دو فرقه مسیحیت با یکدیگر آغاز شد که نتیجه اش جنگ های مذهبی متعدد و در به دری های فراوان بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۹ آبان

۱۸۵۸م: ۲۰نوامبر سالروز درگذشت «رابرت اوون Robert Owen» اسکاتلندی است که به سال ۱۸۵۸در ۸۷ سالگی فوت شد. «اوون» مبتکر «سوسیالیسم تعاونی» است که افکار خود را در اسکاتلند و نیز در یک منطقه کشاورزی در آمریکا به معرض تجربه گذاشت.

اوون با این عقیده که جامعه باید عاری از فقر، جنایت و مرض باشد و مردم با شادی و خوشبختی و بدون ترس و هراس از آینده و در نهایت خوش بینی زندگی کنند طرح مدینه فاضله خود را نوشت تا یک الگو برای سراسر جهان شود و نخستین مدینه فاضله را به نام «نیو لانارکNew Lanark» به وجود آورد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۹ آبان

www.takfars.ir

۱۹۱۰م: ۲۰نوامبر سال ۱۹۱۰ "لئو نیکلایوویچ تولستوی Leo Nikolayevich Tolstoy" نویسنده شهیر و اندیشمند روسیه در ۸۲ سالگی در گذشت. طبق تقویم میلادی قدیم تاریخ مرگ تولستوی هفتم و یا نهم نوامبر بود. لئو نهم سپتامبر ۱۸۳۸ و در تقویم قدیم ۲۸ آگوست این سال در یک خانواده ارباب ملک در منطقه تولی به دنیا آمده بود و در کودکی مادر و در نوجوانی پدر خود را از دست داده بود. وی به دلیل مخالف بودن با برنامه های تحصیلی تکراری و بعضا بی ارتباط، دانشگاه را در سال سوم، ناتمام رها کرد. تولستوی همه مراحل زندگی را طی کرد از جمله خدمت نظام وظیفه.

تولستوی معتقد به "کمال Perfection" بود و می گفت فرد وقتی به کمال می رسد که جسما و روحا و اخلاقا سالم باشد. وی این سه عامل را عوامل شادی بخش زندگانی می دانست.

تولستوی مخصوصا بعد از میانسالی، مخالف بهره برداری انسان از انسان شده بود که در روسیه بیش از نقاط دیگر رواج داشت. دوبار سرف های املاک خودش را آزاد کرد ولی آنان به دلیل ناباوری آنجا را ترک نکردند. (روستاییانی که با املاک خرید و فروش می شدند و ضمیمه املاک بودند سرف نامیده می شدند)

در زمینه نوشتن داستان عقیده داشت که داستان باید به گونه ای نوشته شود که خواننده عشق به زندگی پیدا کند و رو به کمال بکذارد و عشق به زندگی یعنی عشق به خود و جامعه.

به باور تولستوی، نویسنده داستان باید آنچه را که می نویسند شخصا دیده و تجربه کرده باشد و به عبارت دیگر خود او آن را باور داشته باشد. داستان "آنا کارنینا" تجربه عشق خودش به سونیا بود که بعدا باهم ازدواج کردند.

تولستوی داستانها و نمایشنامه های متعدد نوشت از جمله: دوران بچگی، نوجوانی، جوانی، آناکارنینا، جنگ و صلح، کوپن جعلی، پدر سرگیوس، آقا و نوکر، قزاقها و ….

نامه هشدار دهنده او به تزار نیکلای دوم که در سال ۱۹۰۱ نوشته و ارسال شده و در موزه نگهداری می شود سند بزرگی است که در آن اوضاع نابسامان روسها منعکس است. تولستوی در این نامه به تزار هشدار داده بود که اگر آزادی ندهد و دموکراسی برقرار نکند و از شکاف پهناور مان فقیر و غنی نکاهد و نظام فئودالی را تعدیل نکند جنگ داخلی اجتناب ناپذیر خواهد بود و روسیه نابود خواهد شد. همین نامه بعدا باعث تعقیب قضایی او شد.

تولستوی اواخر عمر از زنش قهر کرد و با قطار از زادگاه خود به صورت فرار خارج شد و در تنهایی درگذشت. وی دارای یازده فرزند بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۹ آبان

۲۰۰۴م:نیکلاس کریستف در مقاله ۲۰ نوامبر۲۰۰۴ خود در نیویورک تایمز و نقل آن در روزنامه های دیگر آمریکا، از نظام انتخاباتی این کشور انتقاد کرده و راههایی برای اصلاح آن ارائه داده بود.

تک فارس

مضمون این مقاله از این قرار بود: ما که منتقد روش انتخاباتی عراق در زمان صدام حسین و شوروی در دوران حکومت حزب کمونیست بودیم و به نامزدهای محدود در انتخابات آنها ایراد می گرفتیم و هنوز هم از گسترش دمکراسی به همه کشورهای جهان سخن به میان می آوریم، دست کم باید نظام انتخاباتی خودمان را اصلاح کنیم که ایراد نداشته باشد. در حال حاضر برنده انتخابات ما یا نامزدهای حزب دمکرات هستند و یا جمهوریخواه، و این، به دلیل توجه مردم به همین دو حزب نیست؛ نظام انتخابیه ما بسیار قدیمی است و با شرایط روز مطابقت نمی کند. برای مثال: در انتخابات محلی ایالت آرکانزا در ۷۵ درصد از موارد، نامزد انتخاباتی رقیبی جز از حزب دیگر (دمکرات و یا جمهوریخواه) نداشته و به همین گونه ۷۳ درصد در فلوریدا، ۷۰ درصد در کارولینای شمالی و ۶۲ درصد در نیومکزیکو. در هر دوره، تغییرات جغرافیایی حوزه ها بر پایه منافع حزب حاکم صورت گرفته است. برای مثال: برای این دوره (نوامبر ۲۰۰۴) تغییرات حوزه ها در ایالت تکزاس به گونه ای بود که نمایندگان حزب دمکرات حذف شدند. وضعیت انتخابات در آمریکا به شکلی است که وقتی یک نفر یک بار به عضویت مجلس نمایندگان درآید، این عضویت او عملا مادام العمر می شود مشابه مجلس لردان در انگلستان و ….

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۹ آبان

۱۸۰۵م:امروز زادروز فردیناند دو لسپس Ferdinand De Lesseps است که در نوامبر ۱۸۰۵ در ورسای فرانسه در یک خانواده دیپلمات به دنیا آمد و ۱۲ ژوییه ۱۸۹۴ درگذشت. وی که هفت سال در مصر زندگی کرده بود پس از روی کار آمدن دوستش سعید پاشا در آن کشور، پیشنهاد ساختن آبراه سوئز را به او داد و این کار مهم را به انجام رسانید.

با گشایش این آبراه، کشتیران ها از طی کردن راه طولانی و توفانی جنوب آفریقا (دماغه امید نیک) آسوده شدند و مدیترانه بار دیگر رونق عهد باستان را به دست آورد. وی سپس به فکر ایجاد آبراهی میان دو اقیانوس اطلس و آرام افتاد تا راه کوتاه شود و بهترین محل را پاناما یافت و مشغول به کار شد که آمریکا کمپانی سازنده را خریداری کرد و خود، این آبراه را به پایان رسانید.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۹ آبان

۲۰۰۴م:«دیوید گرگن David Gergen» روزنامه نگار معروف آمریکایی در مقاله ای که در شماره ۱۹ نوامبر ۲۰۰۴ نیویورک تایمز انتشار یافت در باره جورج بوش و تغییرات کابینه اش نوشته بود: بی تردید جورج دبلیو بوش بی پرواترین رئیس جمهور آمریکا در تاریخ معاصر است، ولی عاقل بودنش در برابر علامت سئوال و در طول چهار سال آینده باعث دلواپسی است.

وی نوشته بود: تا اینجا، از انتصابات و تغییرات کابینه می توان به این نتیجه رسید که بوش با منصوب کردن کارکنان کاخ سفید و اطرافیانش به وزارت، می خواهد که از اختیارات خود نهایت استفاده را ببرد و همه مطیع و گوش به فرمان او باشند، بمانند وینستون چرچیل در انگلستان که در حقیقت خودش همه کاره بود. همه تلاش بوش این است که در دوره های بعد از او هم، حکومت آمریکا در دست حزب جمهوریخواه باشد و برتری آمریکا برجهان باقی بماند. ولی اگر بخواهد بدون مشورت با افراد باتجربه و جهاندیده هر برنامه و سیاستی را که به نظرش خوش می آید اجرا کند آمریکا را مقروض تر، مردم را ناراضی و حزب جمهوریخواه را در انتخابات پارلمانی نوامبر ۲۰۰۶ و انتخابات عمومی نوامبر ۲۰۰۸ به شکست خواهد کشانید. به علاوه، آمریکا در معرض ازدست دادن عنوان "تنها ابرقدرت" قرار خواهد گرفت. گرگن در مقاله خود به جورج بوش اندرز داده بود که درصد اجرای تهدیدهای خود و حمله نظامی به ایران و کره شمالی برنیاید که گرفتاری آمریکا را ده چندان خواهد کرد. بوش تنها به این اندرز توجه کرده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۹ آبان

۲۰۰۴م:به مناسبت گردهمایی سران دولتهای پیرامون اقیانوس آرام در کشور شیلی در بیستم نوامبر ۲۰۰۴، رسانه های چاپی آمریکا مردم این کشوررا از حضور چین در همه زوایای آمریکای لاتین آگاه کرده و نوشته بودند: چین که دارای یک رشد اقتصادی ثابت و پایدار است و می رود تا صاحب بزرگترین اقتصاد تاریخ بشر شود، در آمریکای لاتین جای همه را گرفته و خریدار هرگونه کالای اضافی و فروشنده اجناس مورد نیاز این منطقه است. هم اکنون (نوامبر ۲۰۰۴) از مس شیلی تا سنگ آهن، روی، چوب و لوبیای روغنی برزیل و از نفت ونزوئلا تا شکر کوبا و گوشت آرژانتین روانه چین است. رئیس جمهور ما (آمریکا) دو روز در شیلی ماند ولی «هو جینتائو» رهبر چین بیش از دو هفته در آمریکای لاتین بود. چین در هر نقطه از دنیا که خلائی را مشاهده کند وارد آن می شود. ما امروز در عراق درگیر هستیم و فردا در جای دیگر و به محض خارج شدن از یک نقطه، چین جای ما را در اقتصادشان که نسبت به آن خصومتی ندارند می گیرد و …. ما دیدیم که اجتماع سران منطقه اقیانوس آرام در میان صدای اعتراض شیلیائی ها به پرزیدنت بوش در مورد تلفات مردم عراق و تخریب خانه هایشان و انتقاد از آن دسته از سران ملل که ساکت نشسته و مصائب عراقی ها را نظاره می کنند تشکیل شده بود. لاتین ها با استفاده از گرفتاری ما در عراق و افغانستان و تهدید روزانه ایران، سوریه، سودان، کره شمالی و … دارند متحد می شوند و رنگ سرخ به خود می گیرند (چپگرا می شوند). این، بزرگترین شکست خواهد بود اگر ما حیاط خلوت خودرا ازدست بدهیم.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۹ آبان

T A K F A R S

۲۰۰۸م:شبکه تلویزیونی کابلی آمریکا ـ سی ان ان ـ هجدهم نوامبر ۲۰۰۸ به مخاطبانش اطلاع داده بود که بعد از ظهر آن روز با «اوو مورالس Evo Morales » رئیس جمهور بولیوی یک مصاحبه مستقیم از راه دور خواهد داشت و مجری این مصاحبه (به نام سانچز) که بر زبان اسپانیایی مسلط است، خود این مصاحبه را به انگلیسی ترجمه خواهد کرد و نیازی به مترجم نخواهد بود. در لحظه ای که قرار بود مصاحبه پخش شود، پس از لختی سکوت و پخش برنامه ای دیگر، سانچز گفت که مورالس حاضر به مصاحبه با ما نشده است، شاید که رّد درخواست مصاحبه در آخرین لحظه، دنباله ضدیت های او با دولت آمریکا باشد. مورالس که یک سوسیالیست و از بومیان (سرخپوستان) بولیوی است در نوامبر ۲۰۰۸ اقدامات ضد آمریکایی خود را شدت داده و گروهی از آمریکاییان و ازجمله آموزگاران آمریکایی زبان انگلیسی را از بولیوی اخراج کرده بود. وی دولت واشنگتن را به تحریک فرماندار یک ایالت بولیوی که اینک در زندان است متهم کرده بود. مورالس در کشور خود از حمایت اکثریت برخوردار است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۹ آبان

۲۰۰۸م:رسانه های آمریکا نوزدهم نوامبر ۲۰۰۸ ضمن انتشار تصویر بالا، خبر از پیام تازه «ایمن ظواهری» مقام دوم القاعده داده بودند که در یک سایت اینترنتی این گروه قرار گرفته و از برخی از شبکه های تلویزیونی عربی پخش شده بود. طبق گزارش این رسانه ها، ظواهری (یک پزشک مصری) به باراک اوباما (در آن تاریخ؛ رئیس جمهور منتخب آمریکا) که از بیستم ژانویه ۲۰۰۹ کار خود را در این سمت آغازکرد اخطار کرده بود که نیروی نظامی بیشتری به افغانستان نفرستد.

ظواهری در این پیام ضمن اشاره به اظهارات اوباما که بخشی از نیروهای آمریکایی مستقر در عراق را به افغانستان خواهد فرستاد، گفته بود که این سیاست محکوم به شکست است.

ظواهری خطاب به اوباما افزوده بود: اگر شما هم بخواهید که مصّرانه به سیاست شکست خورده واشنگتن در افغانستان ادامه دهید به همان سرنوشت جورج دبلیو بوش و پرویز مشرّف و پیش این دو نفر، دولت شوروی و قبل از شوروی دولت انگلستان رو به رو خواهی شد. مروری بر آن شکست ها لازم است.

ظواهری در پیام قبلی خود که در تابستان ۲۰۰۸ انتشار یافت مدعی شده بود که سکوت ایران در قبال مسئله افغانستان، عملا باعث آزادی عمل آمریکا شده است.

۱۶ نوامبر ۲۰۰۸ اوباما گفته بود که باید بخشی از نیروی ۱۵۰ هزارنفری آمریکا در عراق را به افغانستان منتقل کرد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۹ آبان

۱۸۱۵: دولتهای آلمان، روسیه، اتریش و انگلستان یک اتحادیه بزرگ میان خود تشکیل دادند تا از پیدایش یک ناپلئون دیگر در اروپا جلوگیری کنند.

۱۸۶۶: در پی جنگ داخلی آمریکا و لغو بردگی در این کشور دانشگاه "هوارد" در شهر واشنگتن برای تحصیل سیاهپوستان تاسیس شد.

تک فارس www.takfars.ir

۱۹۴۵: محاکمه ۲۴ تن از سران حزب ناسیونال سوسیالیست کارگران آلمان (نازی) و همکاران هیتلر در محکمه فاتحان جنگ در ساختمان قضایی در نورنبرگ آغاز شد که به اعدام برخی از آنان انجامید.

۱۹۷۵: ژنرال فرانسیسکو فرانکو دیکتاتور اسپانیا در ۸۲ سالگی و پس از ۳۹ سال دیکتاتوری درگذشت.

# ۱۹۷۷: انور سادات رییس جمهوری وقت مصر در پارلمان اسرائیل نطق کرد.

محصولات معتبر
محصولات معتبر