تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۸ مهر

۳۵۱م:مورخ ارتش روم در ذیل روز ۲۰ اکتبر سال ۳۵۱ میلادی (این روز را از انطباق تقویم ها به دست آورده اند) به صورت مبهم چنین نوشته است :

کل تلفات جنگ نخست امپراتور کنستانتینوس دوم با ایران (منظور؛ جنگ سال ۳۴۸ میلادی با شاپور دوم مشهور به ذوالاکتاف است) ۵۰ هزار و ۲۳۱ نفر و تلفات کل جنگ دوم با ایران (منظور جنگ سال ۳۵۰ میلادی) ۳۹ هزار و۱۲ نفر. این مورخ شاید به دلیل عرق ملی روشن نساخته است که این ارقام، جمع تلفات دوکشور و یا به تنهایی ـ روم بوده است. از آنجا که فاتح هر دو جنگ، ایران بود و طرف مغلوب نمی تواند کشتگان فاتح را شمارش کند به احتمال بسیار زیاد این تلفات سنگین را رومیان تحمل کرده بودند. مورخ ارتش روم در زیر این ارقام نوشته است که این آمار نهایی را فرماندهی کل ارتش برای سنای روم تهیه کرده است و سپس توضیحات دیگر….

نتیجه دو شکست و عقب نشینی رومی ها در دو جنگی که در بالا اشاره شد، وقوع شورشهای مسلحانه در قلمرو روم در آلمان، گل (فرانسه)، ایلریا (یوگوسلاوی)، اسپانیا و حتی بریتانیا شد که سالها بعد، نخست به تقسیم آن امپراتوری به دو حوزه حکومتی و سپس تجزیه کامل و اضمحلال انجامید.

ارتشها از زمان اسکندر مقدونی دارای مورخ موظف شده اند که رویدادهای روزانه را یادداشت می کند و در پایان فصل و یا سال با مروری بر آنها یک گزارش تاریخی می نویسد که تا ربع قرن در آرشیو ارتش و از آن پس برای همیشه در آرشیو ملی نگهداری می شود تا در دسترس محققان باشد. به احتمال زیاد، این روش از توسیدیدس که یک ژنرال بود و تاریخ جنگهای « پلوپونز» را نوشت اقتباس شده است.

در پاره ای از کشورهای پیشرفته این کار اینک فراتر از ارتش رفته و سازمانهای دیگر را در بر گرفته که مروری بر چنین گزارشها؛ پسرفتها و پیشرفتهای سازمان در فاصله زمانی معین را نشان می دهد. در تنظیم ای گزارشها نهایت دقت و امانت بکار می رود و به همین دلیل است که انجام آن را به کسی که در این رشته تحصیل و مطالعه کرده ومهارت داشته باشد واگذار می کنند و کار آن درست عکس روابط عمومی است.

تکفارس آی آر

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۸ مهر

۱۳۳۳ش:کمتر از دوماه پس از کشف شبکه نظامی حزب توده، نخستین دسته افسران کمونیست که در محکمه نظامی وقت محکوم شده بودند در روزی چون امروز در سال ۱۳۳۳(اکتبر ۱۹۵۴) تیر باران شدند.

اسامی افسران و یک غیرنظامی که در این روز تیر باران شدند از این قرار است : سرهنگ مبشری، سرهنگ سیامک (افسر ژاندارم)، سرهنگ نمینی، سرگرد عطارد، سرگرد واعظ قاسمی، سرگرد وزیریان، سروان مدنی، سروان شفا، ستوان افراخته و غیر نظامی مرتضی کیوان. این عده پیش از تیرباران شدن شاه را خائن به وطن خوانده و شعار پیروز باد مردم ایران را سرداده بودند. محاکمه سومین دسته افسران کمونیست ایران ۲۹ مهرماه۱۳۳۳ آغاز شد.

۱۳۵۵ش:۲۸ مهرماه ۱۳۵۵ (۲۰ اکتبر ۱۹۷۶) اعلام شد که دولت وقت ایران (نظام سلطنتی) ۲۵ در صد از سهام شرکت کروپ آلمان را خریداری کرده است. دولت وقت ایران دست به سرمایه گذاریهای خارجی دیگری هم با دلاری حاصل از فروش نفت دست زده بود.

۵۴۲م:امروز سالروز اعدام «آنیسیوس بئوتیوس» فیلسوف، نویسنده و سیاستمدار رومی است که پس از اتمام کتابی را که در دست نوشتن داشت ۲۰ اکتبر سال ۵۴۲ میلادی در شهر رم اعدام شد. یکی از اتهامات «بئوتیوس» حمایت از ژنرالی بود که متهم به خیانت و نیز جاسوسی برای ایران شده بود.

www.takfars.ir

«بئوتیوس» عضو سنای روم بود. آخرین کتاب بئوتیوس «تسلای فلسفه» عنوان دارد که در آن ثابت کرده است که «تقوا، پاکدامنی و پرهیزگاری» پایدار، ابدی و همیشگی اند. به باور این فیلسوف، «تقوا» یک قدرت است. تقوا را نمی توان از انسانی که واقعا دارای آن است سلب کرد.

کتابهای قبلی این فیلسوف عبارتند از: «عقاید ارسطو و اقلیدس»، «فلاسفه یونان چه گفته اند»، «در اهمیت وحدت ملی» و «چرا رومی ها باید متحد و یکپارچه باشند». کتاب اخیر الذکر که در باره لزوم وحدت و یگانگی میان رومی ها بود باعث دشمنی امپراتور آلمانی نژاد (ژرمن) روم با وی شد، زیر ذره بین او قرار گرفت و بالاخره متهم و اعدام شد.

امپراتور ژرمن تبار نخست بئوتیوس را متهم کرد که در سنا قوانین را به گونه ای انشاء می کند که از طریق قانون، رومی ها (ایتالیایی ها) مقامهایی را که ژرمن ها با شمشیر از آنان گرفته اند پس بگیرند و از این راه بتدریج به حکومت ژرمن هاکه قرنها تحت انقیاد رومی ها بودند و اینک نوبت به ایشان رسیده است پایان دهد. ژرمن ها در آن زمان حکومت بر روم غربی را به دست داشتند.

دفاع بئوتیوس در جلسه سنا از یک ژنرال رومی به نام «آلبینوس» که متهم به تماس محرمانه با دولت ساسانیان در ایران و ترغیب دولت روم شرقی به تصرف روم غربی شده بود بهانه صدور دستور بازداشت و محاکمه او شد.

ژنرال آلبینوس ضمن یک رشته مکاتبات محرمانه با دولت روم شرقی و ایران می کوشید که با کمک روم شرقی به حکومت ژرمن ها بر روم غربی پایان دهد و در یکی از نامه هایش که به دست امپراتور ژرمن نژاد افتاده بود از امپراتور روم شرقی خواسته بود که به درگیری خود با ایران بر سر سوریه و ارمنستان پایان دهد تا بتواند از طریق لشکرکشی و جنگ، باردیگر به وحدت قلمرو روم تحقق بخشد و بر حکومت ژرمن ها بر روم غربی نقطه پایان بگذارد.

آلبینوس در یک نامه خود به شاه وقت ایران که آن هم به دست دولت روم غربی افتاده بود ژرمن ها را قومی جنگجو و نژاد پرست خوانده بود و قول داده بود که اگر دولت ایران در طول لشکر کشی احنمالی روم شرقی به روم غربی دست به اقدام نظامی نزند، پس از تحقق وحدت روم، میان دو ابرقدرت با تامین منافع ایران یک پیمان صلح همیشگی امضاء خواهد شد.

در روز محاکمه بئوتیوس به اتهام شریک جرم ژنرال آلبینوس، شخص امپراتوربدون اعلام قبلی درجلسه حاضر شده بود و ضمن اشاره به مواردی از کتاب «چرا رومی ها باید متحد باشند» بئوتیوس را متهم به تبعیض نژادی و «قلدر» شمردن ژرمن ها کرده بود، و قاضی در این شرایط حکم اعدام فیلسوف را صادر کرد که بئوتیوس خواست که اجازه داده شود کتابش «تسلای فلسفه» را به پایان برساند و سپس اعدام شود که قاضی پذیرفت.

اعدام بئوتیوس خشم رومی ها برانگیخت و امپراتور را متهم به جعل نامه ها (تماس با روم شرقی) کردند و ….

۱۸۵۹م:۲۰ اکتبر زادروز «جان دوی» بزرگترین فیلسوف قرن ۲۰ آمریکاست که در سال ۱۸۵۹ به دنیا آمده بود و اول ژوئن ۱۹۵۲ بدرود حیات گفت. پروفسور «دوی» یک سال پیش از وفات، از تلاش مردم ایران به ملی کردن صنعت نفت خود حمایت کرده و گفته بود که دکتر مصدق ایران را در راهی درست به سوی دمکراسی قرار داده است.

از نظر پروفسور «دوی» که بیش از هر فیلسوف دیگر در طول تاریخ کتاب نوشت، «آموزش و پرورش» ستون پیشبرد یک ملت به سوی کمال و تمدن و در نتیجه دمکراسی و تضمین حقوق است و گفته بود که وقتی حقوق افراد رعایت شود «آزادی» که آرزوی بشر تامین است.

تک فارس

پروفسوری دوی مدارس و رسانه ها (ازنشریه و کتاب تا عکس و فیلم و رادیو ـ تلویزیون) را ابزار های آموزش عمومی معرفی کرده است. با وجود این، گفته است که انسان عمدتا از تجربه و عمل یاد می گیرد. او تاکید داشت که اصلاحات یک جامعه باید از آموزش و پرورش (نوجوان و بزرگسال) آغاز شود که بدون آن حصول پیشرفت عمیق میسر نخواهد بود. در مورد آموزش و پرورش نوجوانان، وی برضد هرگونه تحقیر و تنبیه کودک بود و سرمایه گذاری در آموزش و پرورش را مهمترین سرمایه گذاری یک کشور و همچنین هر خانواده می دانست و تاکید داشت که نخست باید آموزگار خوب به دست آورد و سپس مدرسه تاسیس کرد.

«دوی» که از حامیان فلسفه «استقلال فردی» بود تاکید بر این داشت که بدون توجه به روانشناسی و فرهنگ مانوس یک ملت، نمی توان طرز حکومت و روش زندگانی را به آن ملت تحمیل کرد و انتظار داشت که به آن وفادار بماند. وی اصرار کرده است که روانشناسی جامعه باید همیشه مد نظر باشد و گرنه اصلاحات و تحولات را در اولین فرصت رها خواهد ساخت و به راه خویش باز خواهد گشت.

«دوی» پس از دیداری از شوروی و مطالعه سوسیالیسم مارکسیستی این کشور اعلام داشت: میان آزادی عمل فرد و نظامات دولتی باید موازنه برقرار باشد تا جامعه پیشرفت کند و فرد استعداد خلاق خود را بکار اندازد. اگر مراد عدالت است، توجه به خواست و استعداد مردم یعنی عدالت.

وی پس از دیدار از چند کشور در حال پیشرفت و مطالعه دمکراسی های نوپای آنها تاکید کرد: تا زمانی که اطلاعات مردم ( از طریق احزاب، نشریات مستقل و با کمک معلم، نویسنده و سخنران ) به میزان معین نرسد دمکراسی کامل نخواهد بود، زیرا چنان مردمی در قبال آراء خود و وکالتی که به دیگران می دهند احساس مسئولیت نخواهند کرد.

دوی می گفت هیچ چیز بیش از این او را رنج نمی دهد که ببیند «ناشر» دستنویس یک مولف را برای انتشار کتاب رد کرده است. جامعه باید این مسئله را از طریقی حل کند. دوی با محرمانه کاری ها دولتها مخالف بود و می گفت که مردم حق دارند بدانند و دولتها وکیلانی موقت بیش نیستند.

تالیفات مهم او عبارتند از : «رابطه دمکراسی با آموزش و پرورش» ، «مسائل بشر» ، «چگونه فکر کنیم»، « طبیعت بشر و رفتار»، «فلسفه استقلال فردی» ، «لیبرالیسم و عمل اجتماعی» ، «فرهنگ و آزادی» ، «خواست ها و ناخواست ها» ، «هنر تجربه» ، « فلسفه و تمدن» ، «تجدید ساختار فلسفه» ، «تجربه و طبیعت»، « احزاب و آموزش دمکراسی»، «مطالعه اخلاق» ، «بررسی فرضیه های فلسفی» و ….

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۸ مهر

۱۸۲۲م:امروز زادروز توماس هیوز داستان نگار انگلیسی است که ۲۰ اکتبر ۱۸۲۲ به دنیا آمد و ۷۴ سال عمر کرد. وی آرزو داشت که یک سوسیالیسم اخلاقی (مذهبی) نظام ملل جهان قرار گیرد تا عدالت برقرار و رقابت و منازعه مردم بر سر پول و قدرت پایان یابد. وی در سال ۱۸۸۰ فکر خود را با ایجاد منطقه «راگبی» در ایالت تنسی آمریکا پیاده کرد و نامش را مدینه فاضله راگبی گذارد، ولی طولی نکشید که شکست خورد و به داستان نگاری بازگشت. داستان های او بیوگرافی های تخیلی هستند که اندیشه هایش را منعکس می کنند و او در این داستانها، با ذکر مشکلات بشر که ناشی از کاپیتالیسم و حرص مال است ثابت می کند که راه چاره، برقراری یک نظام سوسیالیستی اخلاقی است. هیوز با معروفیتی که در جامعه کسب کرده بود به نمایندگی مجلس انتخاب شد ولی بیشتر اوقات هنگام رای گیری برای تصویب قوانین غایب می شد. هیوز می ترسید که رای او ، وی را مسئول نتایج بد حاصل ازاجرای قانون مصوب کند و گرفتار عذاب وجدان شود. او معتقد بود که قوانین آن طور که مورد نظر مصوبان آنها است اجرا نمی شوند و هر مجری برای خود آنها را به نوعی که منافعش ایجاب کند تفسیر و تعبیر می کند و مورد سوء استفاده قرار می دهد. پیروان اندیشه او بعدا احزاب سوسیال مسیحی را به وجود آوردند. داستان های معروف هیوز عبارتند از: «روزهای مدرسه»، «تام براون»، «زندگی آلفرد بزرگ»، «خاطرات یک برادر»، « شستشوی اسب سفید» و ….

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۸ مهر

۱۹۲۵م:«آرت بوکوالدArthur Buchwald» طنزنگار شهیر آمریکایی بیستم اکتبر سال ۱۹۲۵ به دنیا آمد. این روزنامه نگار که در نیویورک و در یک خانواده از یهودیان مهاجر از مجارستان به دنیا آمده بود گاهی خود را سیاهپوست دو رگه معرفی می کرد. آرت ۵۸ سال طنز و عمدتا به صورت مقاله سیاسی نوشت و در ۸۱ سالگی در هفدهم ژانویه ۲۰۰۷ درگذشت. وی که از سال ۲۰۰۰ مبتلا به بیماری کلیوی بود از سال ۲۰۰۶ در یک هاسپایس (نوعی آسایشگاه بیماران مزمن) زندگی می کرد تا از او مراقبت شود. آرت که پس از طی یک دوره کوتاه خبرنگاری، نگارش مقاله را از هرالد تریبیون بین المللی و در پاریس آغاز کرده بود عمدتا در واشنگتن پست می نوشت و هر چند وقت یک بار از مجموعه مقالاتش یک کتاب منتشر می کرد. به نوشته خود او، زمانی که در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی سرگرم تحصیل بود، چون بذله گو بود و دانشجویان به او توجه داشتند رای دادند و او را سردبیر نشریه دانشجویی دانشگاه کردند و در اینجا بود که میکرب روزنامه نگاری وارد بدنش شد، به این پیشه معتاد گردید و دیگر نتوانست با هیچ دارو و درمانی به ترک آن موفق شود. وی گفته است که در روزهای اول، مقاله هایش را به صورت طنز می نوشت تا کسی آنها را جدی نگیرد و مقامات برای اخراج او، سردبیر کل روزنامه را تحت فشار قرار ندهند که به تدریج در این کار تبحر یافت و روزنامه ها فقط خریدار طنز او بودند و بس.

T A K F A R S

مترجم مقالات و کتابهای بوکوالد در ایران، عمدتا پرویز ایرانزاد بود که بوکوالد را «بوخوالد» می نوشت و ایرانیان وی را با این نام می شناسند. پرویز نیز چند سال پیش درگذشت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۸ مهر

۱۳۸۴ش:روزنامه ایران چاپ تهران متعلق به دولت که خبرهایش قاعدتا مورد تایید مقامات دولتی باید باشد و هدف مشخص از انتشار آنها داشته باشند، در شماره پنجشنبه مورخ ۲۸ مهر ماه سال ۱۳۸۴ خود، در بخش خبرهای حوادث (جنایی)، یک گزارش تکان دهنده همراه با عکس چاپ کرده بود که اگر مطلب درست باشد، نگرانی آور است. این گزارش که پرانتزهای حاوی علامات تعجب را به آن اضافه و علامت گذاری های داخل جملات را تصحیح کرده ایم از این قرار است:

گروه حوادث: پلیس در ردیابى قدم به قدم اعضاى پراکنده مردان قوى هیکل (!!) به شناخت و دستگیری سه دختر جوان دست یافت.

این سه دختر نه تنها با سرکردگان این باند رابطه پنهانى (!!) داشته بودند بلکه در اخاذى هاى میلیونى، از آنان به عنوان طعمه(!) استفاده مى شد.

پلیس آگاهى تهران با دریافت گزارشهایی، از جزئیات فعالیت هفت باند مخوف (!!) که به صورت زنجیره اى با یکدیگر همکارى داشتند اطلاع یافت و توانست با اقدامات اطلاعاتى، به دستگیرى هاى گسترده بپردازد و ۲۱ مرد و زن را بازداشت کند.

هفت گرداننده اصلى این باندها، اعتراف کردند که به فروش میلیاردى (!!) قرص هاى اکستاسى در تهران پرداخته بودند و در این اقدام، هر کدام از باندها با دیگرى رقابت سخت (!!) داشتند. در تحقیقات روشن شد که مردان قوى هیکل در عین حال با هدف برترى جویى، به درگیرى هاى مسلحانه با یکدیگر دست زده بودند.

«حامد خطر» سردسته باند، «اشکان یاکوزا» و ۵ مرد قوى هیکل (!!) دیگر اعترافات تکاندهنده داشتند که ضمن این اعترافات مشخص شد که آنان براى سرگرمى و تفریح، با دختران پولدار رابطه دوستى برقرار مى کردند و با تهیه فیلم هاى مبتذل (!!) از آنان به اخاذى میلیاردى (!!) دست مى زدند.

در این عملیات، پلیس توانست نوچه هاى باند را که گاهى (!) پول دریافت مى کردند تا دست به اقدامات مسلحانه بزنند دستگیر کند و تحقیقات خزنده (!!) کارآگاهان، از فعالیت هاى چند شاخه اى این شبکه زیرزمینى (!!) پرده برداشت. کارآگاهان اداره یکم پلیس آگاهى (اداره آگاهی پلیس)، بعد از دستگیرى ۱۲ نوچه سرشناس (!!!)، در آخرین عملیات خود وقتى رد پایى از سه دختر جوان در اخاذى هاى میلیونى مردان قوى هیکل را به دست آوردند آنان را شناسایى و دستگیر کردند. این سه دختر، بر اساس تحقیقات پلیسى و قضایى، از سوى باند به عنوان طعمه، بر سر راه مردان پولدار قرار مى گرفتند.

هدف از ایجاد روزنامه دولتی که در ردیف و طبقه نشریات اختصاصی (نه، حرفه ای = عمومی) قراردارند مشخص است و دیده نشده است که انتشار خبری به صورت بالا، از هدفهای یک نشریه دولت باشد. چنین خبرهایی نه تنها ضعف جامعه را بازتاب می دهند بلکه ممکن است بدآموزی هایی هم داشته باشند. هدف دولت از انتشار روزنامه قاعدتا کسب و کار نیست که به تیراژ و آگهی نیاز داشته باشد و به خاطر کسب تیراژ این قبیل اخبار را به چاپ برساند. مورخان بعدا به اخبار یک روزنامه دولتی که موثق تلقی می شوند استناد می کنند و وضعیت وقت جامعه را منعکس و مورد قضاوت قرار می دهند.

تک فارس www.takfars.ir

۱۷۴۰م:۲۰ اکتبر سال۱۷۴۰ ماریا ترزا (ماری ترز، ماریا تریسیا) رئیس امپراتوری مقدس شد و وی تنها پادشاه امپراتوری مقدس (بیشتر سرزمین های کاتولیک نشین اروپا به پایتختی وین که مورد حمایت پاپ بودند) در طول تاریخ بود. ماری ترز همچنین تنها زنی از خانواده هابسبورگ اتریش بود که امپراتور شده بود. او که چهل سال بر این امپراتوری پهناور حکومت کرد ۲۳ ساله بود که پادشاه شده بود. ماری ترز زنی مقتدر بود که موفق شد بر این امپراتوری از پراگ تا بوداپست و تا اسپانیا و ایتالیا و ایالات جنوبی و شرقی آلمان و نیز اتریش و بسیاری از قسمت های یوگوسلاوی حکومت کند و مخالف و معارض نداشته باشد.

۱۸۶۵م:۲۰ اکتبر سال ۱۶۰۰ میلادی در جنگ داخلی ژاپن، معروف به جنگ«سگیک هاری»قبیله توکوگا پیروز شد و «لیا سو» رئیس این قبیله خود را شگون خواند و مرد مقتدردولت ژاپن شد. این قبیله تا سال ۱۸۶۵ میلادی امور دولتی ژاپن را به دست داشت.

۱۸۰۳م:« ۲۰اکتبر» را در تاریخ ایالات متحده آمریکا می توان روز گسترش خاک این اتحادیه خواند. در این روز در سال ۱۸۰۳ سنای امریکا بر معامله خرید لوییزیانا از فرانسه به مبلغ ۱۵ میلیون دلار صحه گذارد و معامله درست دو ماه بعد انجام شد و با این معامله، وسعت ایالات متحده یکشبه تقریبا دوبرابر شد. در آن زمان سراسر دره «می سی سی پی» را لوییزیانا می خواندند که متعلق به فرانسه و وسعت آن ۸۲۸ هزار مایل مربع (نزدیک به وسعت ایران) بود. این معامله در پی مذاکرات طولانی نمایندگان توماس جفرسون رئیس جمهوری وقت آمریکا با ناپلئون بناپارت انجام گرفت. جفرسون به دلیل اقامت طولانی در فرانسه می دانست که ناپلئون سیاست «تایلران» را که می خواست یک امپراتوری فرانسوی در قاره امریکا به وجود آورد رها ساخته و علاقمند به توسعه فرانسه در اروپاست. لذا مذاکرات خرید را آغاز کرد. چون در این میان ناپلئون برای تامین نیاز مالی جنگهای خود بیش از پیش به پول نیازمند شد، مخالفت اسپانیا را که نگران همسایه شدن ایالات متحده با مکزیک خود بود نادیده گرفت و معامله انجام یافت. به این حساب، اگر این معامله انجام نشده بود، امروز قدرتی به نام ایالات متحده وجود نداشت.

در همین روز در سال ۱۸۱۸ سرخپوستان «چیکاسو» اراضی خود در جنوب تنسی را به دولت ایالات متحده فروختند.

در پی تعرضات نیروهای ژنرال جکسون به اراضی فلوریدای اسپانیا مذاکراتی میان ایالات متحده و اسپانیا آغاز شده بود که پس از چهار ماه ، دولت اسپانیا ۲۰ اکتبر ۱۸۱۸ موافقت کرد که متصرفات خود در شرق رود «می سی سی پی» از جمله فلوریدا را به مبلغ ۵ میلیون دلار به ایالات متحده بفروشد و دولت واشنگتن بعدا به جای پرداخت این پول به اسپانیا، آن را به اتباع خود که در دادگاههای مختلف برضد اسپانیا اقامه دعوا کرده بودند داد تا پرونده ها بسته شود!.

همچنین ۲۰ اکتبر ۱۸۱۸ میان انگلستان که مالک کانادا بود و دولت ایالات متحده قراردادی به امضا رسید که به موجب آن مرز ایالات متحده و کانادا، مدار ۴۹ درجه عرض جغرافیایی تعیین شد که از لحاظ ارضی به سود ایالات متحده بود. دولت واشنگتن سپس انگلستان را راضی کرد که مشترکا برکشور اورگون (ایالت فعلی آمریکا واقع در شمالغربی این کشور) که تا آن زمان در دست انگلستان بود حکومت کنند که قرارداد مربوط نیز ۲۰ اکتبر ۱۸۲۰ امضاء شد و بعدا انگلستان آن ایالت را کلا به ایالات متحده واگذار کرد.

خرید الاسکا در ۳۰ مارس سال ۱۸۶۷ از روسیه به مبلغ هفت میلیون و۲۰۰ دلار انجام شد که پس از تصویب مقاوله نامه مربوط در سنای آمریکا و تامین پول، این سرزمین وسیع و حساس ۱۸ اکتبر همین سال ( ۱۹اکتبر به وقت مسکو) از جانب روسیه پس از دریافت پول به دولت آمریکا تحویل داده شد. در همین روز ( ۲۰ اکتبر ) در سال ۱۹۰۳ مرز کانادا با آلاسکا برغم اعتراض کانادایی ها به سود آمریکا تعیین شد ( کانادا میان آلاسکا و ایالات متحده قرار گفته است). دولت واشنگتن تکزاس جنوبی و ایالات جنوب غربی و غربی دیگر را از طریق جنگ با دولت مکزیک و پورتوریکو و گوام را نیز با جنگهای دیگر از اسپانیا متصرف شد و سالها بعد هاوایی هم به ایالات متحده ضمیمه گردید. ضمیمه شدن پورتوریکو هم در ماه اکتبر(هجدهم این ماه) صورت گرفت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۸ مهر

۱۹۶۸م:ژاکلین کندی ۲۰ اکتبر ۱۹۶۸ پنج سال پس از ترور شوهرش جان اف کندی رئیس جمهوری وقت آمریکا با «ارسطو اوناسیس» ثروتمند یونانی ـ آرژانتینی متولد عثمانی (ترکیه) که قبلا ازدواج کرده و دارای فرزند بود و با زنان متعدد از جمله ماریا کالاس «خواننده اپرا » رفت و آمد داشت و ۲۳ سال از او بزرگتر بود ازدواج کرد! و جهانیان را در تعجب فرو برد، به گونه ای که چند جامعه شناس و روانشناس بزرگ به تحقیق در این زمینه پرداختند و اعلام داشتند که ژاکلین به شهرت و ثروت اعتیاد یافته و این ازدواج نامتناسب برای رفع این اعتیاد بوده است. اوناسیس که تحصیلاتی نداشت در جوانی با ازدواج با دختر مردی که دارای چندین کشتی بود موفق به ایجاد یک شرکت نفتکش از آن خود شده و با خرید یک قمارخانه بزرگ در مونت کارلو و ایجاد شرکت هواپیمایی المپیک دارای ثروت و شهرت و همنشین دولتمردان و سیاستمداران بنام گردیده بود که نه تنها به آنان هدیه گرانبها می داد بلکه به جزیره اختصاصی خود دعوت می کرد و با کشتی تفریحی اش به گردش می برد و ….

۲۰۰۵م:نوزدهم اکتبر ۲۰۰۵ به همانگونه که قبلا اعلام شده بود، صدام حسین را با هفت تن از همکاران سابقش (که در طول ۲۳ سال ریاست بر کشور عراق، همکار او و از مقامات دولت وی بودند) از بازداشتگاه تحت حفاظت نیروهای آمریکایی اشغال کننده عراق به عمارتی که قبلا دفتر مرکزی حزب بعث عراق (حزب سوسیالیستی حاکم) بود منتقل کردند و در تالار محاکمه، در چاردیواری سفید رنگ آهنی قرار دادند تا به یکی از اتهامات او رسیدگی شود. این اتهام، دستور سرکوب گروهی از شیعیان عراقی ساکن شهرک دجیل (واقع درشمال بغداد) بود که در آنجا در سال ۱۹۸۲ به جان صدام، سوء قصد نافرجام شده بود. در این سرکوبی ۱۴۰ تا ۱۵۰ تن کشته شدند. این رسیدگی قضایی با حضور پنج قاضی آغاز بکار کرده بود که محمد امین حقوقدان ۴۶ ساله کر’د ریاست این قضات را برعهده داشت. وی قبلا به کار وکالت دادگستری اشتغال داشت و تا روز ۱۹ اکتبر نام او افشاء نشده بود.

تکفارس

در این جلسه محمد امین از صدام هویت او را سئوال کرد. صدام که از جای خود بلند شده بود با لحنی خشن گفت: ضمن احترام به همه کسانی که اینجا حضور دارند، من به این اصطلاح دادگاه پاسخ نمی دهم. من رئیس جمهوری عراق هستم و حق خود را که در قانون اساسی آمده است محفوظ می دارم، کشور در اشغال نظامی خارجی است. لذا، من دستگاهی که شما را در اینجا نشانیده قبول ندارم. برپایه دروغ عراق را اشغال نظامی کرده اند. من جرمی نکرده ام که پاسخگو باشم. وی سپس خطاب به محمد امین گفت: تو کیستی که از من سئوال می کنی؟!.

محمد امین گفت: خوب، شما رئیس جمهور سابق هستید. صدام با پرخاش اعتراض کرد و گفت: خیر، من رئیس جمهور سابق نیستم. من رئیس جمهوری عراق هستم. محمد امین گفت: من که نگفتم رئیس جمهور مخلوع.

قرار بود که جریان جلسه محاکمه کاملا از شبکه های تلویزیونی پخش شود، که این پخش با ۲۰ دقیقه تاخیر آغاز شد و در طول پخش نیز گاهی صدا قطع و وصل و تصویر برفکی و سفید می شد که روزنامه نگاران خارجی خواسته اند دولت عراق در این باره توضیح بدهد. با وجود این، مردم عراق و بیشتر جهان عرب جریان جلسه را تا آنجا که پخش شد و تصویر واضح بود مشاهده کردند.

در جریان جلسه، یک بار تنفس داده شد. در اینجا هنگام خروج صدام از تالار، دو نگهبان خواستند بازوانش را بگیرند تا درکنترل آنان باشد که صدام دست خود را کشید و مشاجره روی داد و سرانجام بدون این که اجازه دهد دستش را بگیرند به اطاق دیگر رفت و در اینجا با همکاران سابق خود احوالپرسی گرمی بعمل آورد.

در پایان سومین ساعت، به تقاضای وکیل مدافع صدام، محمد امین با قطع محاکمه تا ۲۸ نوامبر ۲۰۰۵ (به مدت یک ماه و ۱۱ روز) موافقت کرد، جلسه تعطیل شد و زندانیان را به بازداشتگاه باز گردانیدند.

دانستنی است که صدام در اکتبر سال ۱۹۹۵ با ۹۹ درصد آراء باردیگر به ریاست جمهوری عراق انتخاب شده بود که بسیاری از رسانه ها که خبر محاکمه را منتشر ساخته بودند به آن مورد (تجدید انتخاب او) هم اشاره کرده بودند. صدام در آخرین روز دسامبر ۲۰۰۶ اعدام شد.

۲۰۰۵م:پراودای آنلاین ۱۹ اکتبر ۲۰۰۵ در ادیشن انگلیسی خود ضمن چاپ عکس رزمناو اتمی «دریاسالار یوشاکف» نوشته بود که آیا کشتی های اتمی از رده خارج شده روسیه هم حراج می شوند؟. این روزنامه اضافه کرده بود که بزودی رزمناو های یوشاکف و اورال از رده خارج می شوند و بسیاری از دولتها و کمپانی های خارجی صف کشیده اند تا آنها را در حراج احتمالی خریداری کنند. این خریداران می گویند که برای ایجاد هتل، این رزمناو ها را می خواهند بخرند!. برخی کشتی های جنگی روسیه که به این ترتیب قبلا حراج شده اند پس از تعمیر و بازسازی به خدمت نیروی دریایی کشورهای دیگر درآمده اند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۸ مهر

۲۰۰۵م:شبکه تلویزیونی «ای. بی . سی» آمریکا در اکتبر ۲۰۰۵ یک گزارش مصور از ادامه کشت خشخاش در افغانستان را پخش کرد که نظرات چند کارشناس را هم به آن اضافه کرده بود. ای بی سی گفت که با وجود فشارهای جهانی، کشت خشخاش در افغانستان ادامه دارد و برآورد شده است که امسال (سال ۲۰۰۵) محصول تریاک افغانستان از چهار هزار و دویست تن تجاوز کند. این تریاک عمدتا برای ساخت هروئین و مرفین مورد نیاز معتادان بکار می رود. طبق گزارش رسمی سال ۲۰۰۵ سازمان ملل، ۷۸ درصد هروئین جهان در سال ماقبل (۲۰۰۴) از تریاک افغانستان به دست آمده بود.

ای بی سی گفت که ادامه کشت تریاک در افغانستان را عمدتا بوروکراسی پیچیده و قدیمی و فساد اداری در این کشور باعث می شود.

takfars.ir

در سالهای بعد گزارش ها حکایت از افزایش محصول تریاک افغانستان داشت.

۱۸۲۷: ناوگان مشترک قدرت های اروپایی مرکب از انگلستان، روسیه و فرانسه در جنگ دریایی «ناوارینو» ناوگان عثمانی را نابود کرد و این رویداد به استقلال یونان انجامید که قرن ها در کنترل عثمانی بود. یونان از زمان فیلیپ پدر اسکندر مقدونی، دیگر استقلال نداشت و به ترتیب توسط مقدونی ها، رومی ها و رومی های شرقی (دولت قسطنطیه) اداره می شد و پس از نشستن دولت عثمانی برجای روم شرقی، یونان بمانند سایر مناطق قلمرو این دولت به دست عثمانی ها افتاده بود.

۱۹۴۴: استالین و چرچیل رهبران شوروی و انگلستان در مذاکرات مسکو موافقت کردند که پس از پایان جنگ جهانی دوم، اروپای شرقی به صورت مناطق نفوذ میان دو دولت قسمت شود. «تاریخ» نشان داد که پس از جنگ، استالین همه اروپای شرقی را زیر نفود شوروی قرار داد که نتیجه اش نامیده شدن شوروی و اقمارش از سوی چرچیل به «پرده آهنین» و آغاز جنگ سرد بود.

۱۹۴۴: انقلاب گارگران و دانشجویان در گواتمالا برضد دیکتاتوری پیروز شد.

۱۹۴۴: بر اثر انفجار یک مخزن گاز مایع در شهر کلیوکند آمریکا ۱۳۰ تن کشته شدند و ساختمانهای واقع در ۳۰ خیابان ویران شدند و یا آسیب دیدند.

۱۹۶۰: اجرای تصمیم دولت آمریکا نسبت به تحریم اقتصادی کوبا که قبلا اتخاذ شده بود از چنین روزی آغاز شد که هنوز ادامه دارد.

۱۹۷۵: نخستین معامله گندم و نفت میان امریکا و شوروی انجام شد. پنج میلیون تن گندم در برابر ۱۰ میلیون نفت. روسیه از سال ۲۰۰۰ به این سوی دارای مازاد گندم شده و به صورت یک صادر کننده گندم در آمده است.

۱۹۷۷: بیشتر اعضای یک گروه موسیقی آمریکایی، از خواننده تا نوازنده و رئیس ارکستر در یک سانحه هوایی در ایالت میسی سیپی این کشور کشته شدند.

۱۹۹۰: در ۲۰ شهر آمریکا بر ضد جنگ احتمالی این دولت با عراق که کویت را متصرف شده بود تظاهرات صورت گرفت. تاریخ نشان داد که به این اعتراض ها توجه نشد و جنگ ۳ماه بعد آغاز گردید.

تک فارس آی آر

محصولات معتبر
محصولات معتبر