تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۸ فروردین

۶۹۳ پیش ازمیلاد: اپریل سال ۶۹۳ پیش از میلاد (در بیشتر کتابهای تاریخ عهد باستان ؛ ۱۷ اپریل)، و پیش از تاسیس دولت واحد در ایران، ارتش آشور بانیپال (حکمران مناطقی در شرق مدیترانه و ازجمله شمال عراق امروز) شهر شوش را متصرف شد و ویران ساخت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۸ فروردین

۱۳۳۱ش:دولت دکتر مصدق ۲۸ فروردین سال ۱۳۳۱ (۱۷ اپریل ۱۹۵۲) نسبت به دیدار مشاور امورخارجی دولت انگلستان از بحرین شدیدا اعتراض کرد و این عمل را مداخله در امور ایران اعلام داشت. دولت انگلستان در پاسخ اعتراض دکتر مصدق گفت که بحرین یک منطقه تحت الحمایه آن دولت است، و از آن پس اختلاف دو دولت در این زمینه هم گسترش یافت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۸ فروردین

ا۱۳۴۳ش:۲۸ فروردین ۱۳۴۳ (۱۷ اپریل ۱۹۶۴) در تهران اعلام شد که افراد مسلح ایل قشقایی در فیروزآباد فارس، همزمان به چند پاسگاه ژاندارمری حمله برده و در جریان این تعرض، عده ای کشته و زخمی شده اند. .

تکفارس آی آر

۱۸۹۸ش:۱۷ آوریل ۱۸۹۸ روزی است که ادوارد برنشتاین کتاب خود « سوسیالیسم از راه تحول » را در برلن منتشر ساخت که بعدا به بسیاری از زبانها ترجمه شد. با این کتاب « سوسیال دمکراسی » که اینک بیشتر کشورهای اروپا و آفریقا و چندین کشور در قاره های دیگر آن را ملاک نظام خود قرار داده اند متولد شد که یک « ایسم » عملی تر و موافقتر با طبیعت بشر تلقی شده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۸ فروردین

۴۸۵م:«پروکلوس» فیلسوف، نویسنده و ریاضیدان یونانی ۱۷ آوریل ۴۸۵ میلادی در۷۴ سالگی درگذشت. وی از فلاسفه افلاتونی بود ولی در اثبات قضیه های هندسه روشی متفاوت از فیساگوراس (فیثاغورث) ارائه کرد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۸ فروردین

۱۳۸۸ش:چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۸۸ چهار پیام، پنجشنبه و جمعه هر روز یک پیام از مخاطبان دریافت شد که درباره رسانه های الکترونیک و تصویب کلیات لایحه دولت که این رسانه ها را مشمول قانون مطبوعات مصوب سال ۱۳۶۴ می سازد سئوال کرده و نظر کلّی نگارنده این«آنلاین» را در این زمینه خواسته بودند:پاسخ: عنوان «مطبوعات» که بر قانون مصوب سال ۱۳۶۴ (تدوین شده در زمان وزارت محمد خاتمی) گذارده شده است به لحاظ تعریف، تنها نشریات چاپی که ماهیت خاص خودرا دارند شامل می شود. مطبوعات در قوانین اساسی کشورها «پرس» خوانده می شوند یعنی «چاپ شده ها» و قوه مقننه آمریکا هشت دهه است که موفق نشده رادیو ـ تلویزیون و … را هم «پرس» بداند.

www.takfars.ir

۱۷۹۰م:بنجامین فرانکلین روشنفکر، نویسنده، ناشر، روزنامه نگار، سیاستمدار و دیپلمات دوران انقلاب استقلال آمریکا ۱۷ آوریل ۱۷۹۰ در ۸۴ سالگی در گذشت.«آلماناک ریچارد تنگدست» از آثار اوست.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۸ فروردین

۱۸۶۵م:در پی قتل آبراهام لینکن (لینکلن) رئیس جمهور وقت آمریکا در یک تماشاخانه در شهر واشنگتن، هفدهم آوریل ۱۸۶۵ یک زن ۴۲ ساله به اتهام مشارکت در طرح نقشه قتل او و تشویق یک بازیگر تئاتر به این عمل، در خانه اش در شهر واترلو واقع در جنوب مریلند دستگیر شد. لینکن را هواداران کنفدراسیون آمریکا که در جنگ داخلی شکست خورده بود ترور کرده بودند. کنفدراسیونی ها خواهان کاهش نفوذ دولت مرکزی در ایالتها بودند و در واقع، مایل بودند که ایالات متحده شکل یک جامعه مشترک المنافع را داشته باشد. بانوی دستگیر شده «مری الیزابت سورات» نام داشت و پس از محاکمه، هفتم ژوئیه ۱۸۶۵ (۱۶ تیر) به دارآویخته شد. وی نخستین زن در تاریخ ایالات متحده است که به حکم دادگاه اعدام شده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۸ فروردین

۱۸۹۵م:در پی شکست های نظامی چین از ژاپن بر سر شبه جزیره کره، ۱۷ آوریل ۱۸۹۵ میان دو دولت قراردادی که در تاریخ به موافقتنامه «شیمونوسکی» معروف شده است به امضاء رسید. به موجب این قرارداد، دولت چین تعهد سپرد که از شبه جزیره کره به سود ژاپن صرفنظر کند و جزایر پسکادور و نیز جزیره تایوان و قسمت از ایالت «فنگ تی ان» را به ژاپن واگذار کند.

۱۹۶۹م:الکساندر دوبچک مهندس ۴۷ ساله ۱۷ آوریل ۱۹۶۹ از حزب کمونیست چک اسلواکی که در ژانویه ۱۹۶۸ به دبیرکلی آن برگزیده شده بود برکنار شد. دوبچک پس از احراز دبیرکلی حزب کمونیست حاکم بر چک اسلواکی رهبر این کشور عضو پیمان ورشو شده بود و نسبت به سوسیالیسم، روش ملایمی در پیش گرفته بود که بی شباهت به سوسیال دمکراسی نبود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۸ فروردین

۲۰۰۶م:آوریل ۲۰۰۶ در لندن اعلام شد که بدن «Hannah Clark حنا کلارک» دختر ۱۲ ساله انگلیسی (عکس بالا) ساکن ویلز، خود قلب معیوب او را درمان کرده و این دختر، دیگر نیاز به قلب کمکی فرد دیگر را ندارد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۸ فروردین

۱۴۲۱: سدی که در برابر دریا در منطقه « دورت » هلند ساخته شده بود بر اثر توفان شکست و بیش از یکصد هزار تن از ساکنان اراضی اطراف که پایین تر از سطح دریا قرار دارند غرق شدند.

تک فارس

۱۸۶۰: بندر« ولادی وستوک» که به تصمیم دولت روسیه در ساحل دریای ژاپن در خاور دور ساخته شده بود در این روز گشایش یافت.

۱۹۳۰: « آبخاز » در چارچوب جمهوری سوسیالیستی گرجستان به صورت یک منطقه خود مختار اعلام شد.

۱۹۳۲: برده داری در اتیوپی ( حبشه ) لغو شد.

۱۹۴۶: آخرین سرباز فرانسوی از سوریه خارج و این کشور که از سال ۱۹۲۰ تحت الحمایه فرانسه بود استقلال کابل به دست آورد. سوریه پیش از پایان جنگ جهانی اول وابسته به عثمانی بود.

۱۹۵۶: کمینفورم که به صورت دفتر مبادله اطلاعات میان احزاب کمونیست عمل می کرد منحل شد.

۱۹۷۱: جمهوری بنگلادش زیر نظر مجیب الرحمان تاسیس خود را رسما اعلام داشت.

محصولات معتبر
محصولات معتبر